Friso fen Holt" exposeer!" bij Hubers Krachtig talen!" spreekt zich uit JAC. J. KOEMAN Gratis tip HET IS PRACHTIG.... F. KAMSTRA Frlm In de kunstzaal Hubers aan de Sluis- laan zijn steeds zeer belangwekkende exposities. Permanent aanwezig is de keramiek van Dirk Hubers, vazen en schalen die tot het beste behoren wat de pottenbakkerskunst heden ten dage in ons land oplevert. Dit werk ver heugt zich dan ook in grote belang stelling uit wijde kring. Dirk Hubers dan geeft, behalve zijn eigen keramiek, in de loop van het seizoen het werk van verschillende schilders. Op het ogenblik exposeert Friso ten Holt er. Deze omstreeks der tigjarige kunstenaar toont doeken uit 1946, '48, '49 en '50 en geeft daarmee een overzicht van zijn arbeid na de oorlog. Wie zijn werk destijds in Alk- maars gemeentemuseum heeft gezien, herinnert zich zijn fraaie stillevens. Hier hangt er slechts één, het oudste, in grijze kleuren gehouden, eigendom van het Amsterdams Stedelijk Mu seum en getuigend, opnieuw, van een krachtig talent. Beschouwt men de beide stukken van 1948 (resp. Vrouw en Echtpaar, in welk laatste men gemakkelijk de schilder en zijn ega herkent), dan is niet alleen opmerkelijk dat Friso ten Holt tot figuurschildering is gekomen, ook de kleur is blijkbaar een geheel aparte periode in zijn leven. Het schilderij van de Vrouw is geel, blauw en rood, dat met Echtpaar groen, vio let en bruin, kleuren die het palet van deze schilder, althans in deze felheid, zelden kent. Wonderlijk is buitendien dat men hier een verschuiving ziet naar de koele kant van het spectrum, het geel naar groen, het blauw naar violet terwijl het rood bruin geworden is. Psychologisch beschouwd is dat in teressant, zowel voor het leren door gronden van het karakter als voor de kennis van de kunst van Friso ten Holt. Laten we dit karakter buiten beschouwing (het is nu eenmaal zo dat de psychologie van de kunstenaar meest geen plaats vindt in de krant) dan blijft over: de kunst. Ten Holt blijkt geheel gehandeld te hebben naar door moderne kunsttheoretici verkondigde normen, dat wanneer men één kleur verschuift, men alle kleuren verschuift. We hebben door de vergelijking van deze beide wer ken daarmee het bewijs dat ze beide ook werkelijk zijn wat de schilder op dat moment wilde geven. Dat tenslot te is het criterium der echtheid. De Vioolspeler (1949, eveneens in het bezit van het Stedelijk Museum in Amsterdam) in grijs en bruin, is kennelijk beinvloed door Henri ten Holt, Friso's vader, wat men niet kan zeggen van het andere werk, integen deel. Wederom om verschillende redenen, hoogst belangwekkend is Don Qui- chotte (1950). Is de voorstelling, hoe wel gedeformeerd, in het andere werk duidelijk herkenbaar, hier is de abstractie ver voortgeschreden. Don Quichotte zit te paard, zijn hoofd is smal, deels zwart, deels groen, en door de legendarische in een lange punt uitlopende baard, lijkt het hoofd hier een eendekop. En al zal het al lerminst de bedoeling van de schilder geweest zijn dit te suggereren, de uit beelding bergt toch iets van een schrij nende waarheid. De vooruitgestoken, wat puntige borstkas, is violet tegen het groen en blauw der armen, en vio let wil symbolisch zeggen: afgekeerd van de wereld, wereldvreemd. Reeds om de kleuren is deze Don Quichotte een prachtige verbeelding van de grote, maar dwaze ridder. Schilderkunstig beschouwd ziet men in het werk van Friso ten Holt het groot in het geheel opnemen der figu ren, waarbij elk vlak, ook buiten de eigenlijke voorstelling, fungeert als een zelfstandige kleur, die niet een achtergrond is, maar gelijkwaardig aan de kleuren die de figuren opbouwen. Vooral in het laatste schilderij, Don Quichotte, is dit streng doorgevoerd en tezamen met de kracht der kleu ren kan men zich niet aan de indruk onttrekken dat hier een zeer talent vol schilder spreekt, rijper dan zijn jaren zouden doen vermoeden. FRISO TEN HOLT (Stilleven) Eerlijk vakmanschap Jac. J. Koeman, men heeft het in de pers kunnen lezen, heeft een aria of zo ten beste gegeven, want zijn ta lent is niet eenzijdig. Nu zou ik na tuurlijk graag een hele kolom geschre ven hebben over het orgelend geluid, dat hij zijn keel weet te ontwringen, maar zangcritiek is niet mijn vak. Daarom (en daarom alleen natuurlijk) wil ik nog iets zeggen over Jac. Koe man als schilder. Jac. J. Koeman: Pop Hij zetelt in de bovenzaal van het Huis met de Pilaren (de ingang is door de lunchroom). In die bovenzaal staat een ezel (een schildersezel be doel ik) en een stoel. Er liggen wat tapijtjes en er zijn heldere lampen. En wat denkt u nu dat er nog meer is? Precies! Koemans werk, zijn schilde rijen en etsen. We schreven er in ons blad uitvoerig over, maar het kan geen kwaad nog eens de aandacht te vestigen op deze, merendeel niet gro te, doeken met voorstellingen van landschappen, bloemen, vogels, pop pen. Zijn vakmanschap, de mooie verf- behandeling, het goede kleurgevoel maken zijn arbeid gaaf. Het is eerlijk en met liefde gedaan werk: men ga het bekijken. BAARD EN PENSEEL Er worden meer baarden gedragen momenteel, zelfs door schilders. Er is echter maar één echte baard en die is van Foeke Kamstra, de tachtigjari ge schilder, die men gemakkelijk met de heer Bernard Shaw van Engeland verwart. Men kan die baard vinden aan het Kerkepad (langs de ijsbar van Schrama en Kroon) en heeft men de baard, dan heeft men Kamstra en, want daar gaat het hier om, de expo sitie die deze schilder momenteel houdt. Men vergete niet het kunst zaaltje te bezoeken waar onze oudste schilder zijn werk heeft opgehangen. SJORS VAN DE REBELLENCLUB Dinsdag 8 Aug. komen rare sinjeurs in de Rus, om half twee en vier uur., n.l. Sjors van de Rebellenclub en z'n kornuiten, die ieder zullen vermaken. KUNSTENAARS-CENTRUM-BERGEN Expositie Kunstzaal „De Rustende Jager" BERGEN JUBILEUM-TENTOONSTELLING JAN VAN HERWIJNEN (recente werken) 5 t/m 18 Aug.10—12.30, 14.30—17.30, 19.30—22 uur. Zondagmorgens gesloten ^■an van 3lerwynen met nieuw werk bij ^Belangrijke tentoonstelling Jan van Herwijnen exposeert thans bij het K. C. B. Vandaag (Zaterdag) opent Mr A. F. Kamp, de voorzitter, de expositie, die gezien moet worden als een ere-tentoonstelling wegens Van Herwijnens zestigste verjaardag. Ter ere daarvan heeft deze schilder reeds zijn werk kunnen laten zien in zijn geboorteplaats Delft en in Alk maar (Gemeentemuseum). Dat waren overzichtstentoonstellingen. Nu echter zal men recente werken zien, geschil derd in de laatste drie maanden te Parijs en Bergen. Wie het streven van Jan van Her wijnen kent om gestaag een ontwik kelingslijn door te zetten zal zeker met grote belangstelling deze nieuwe werken bezichtigen. Zijn reis naar Frankrijk, die hem ongetwijfeld weer nieuwe impuls heeft gegeven, mag doen verwachten dat we verrassende schilderijen te zien krijgen. De volgende week komen wij uit voeriger op deze expositie terug, maar we nemen aan dat zowel bij de opening heden (4 uur n.m.) als in de komende week het bezoek evenredig zal zijn aan de belangrijkheid van Van Herwijnens werk (hoewel de zaal dan te klein zal blijken!). JAAP DE CARPENTIER Jaap de Carpentier exposeert nu zijn werk, waaronder nieuwe schil derijen, bij Kunsthandel De Takel (M. Hopman). We hebben steeds met genoegen dit werk besproken en deden het nog onlangs in dit blad. Wie prijs stelt op ingetogen en eer lijke arbeid verzuime niet deze ten toonstelling te gaan zien. Hollandse landschap We hebben er de vorige week een artikeltje aan gewijd, aan het Hol landse landschap van Jaap Sax, de schilder die op het ogenblik in zijn atelier aan de Buerweg schilderijen tentoonstelt. Stemmingskunst mag men zeggen van een man die weet wat een schil derij moet zijn. Wie houdt van ons landschap, van de polders, de weiden, het water, wende zijn schreden Buer- wegwaarts. dat U lid bent van uw Rode Kruis. Maar uw Rode Kruis staat voortdu rend voor grote uitgaven, omdat het het veel mensen moet bijstaan en veel hulp moet verlenen. UW LIDMAATSCHAP MAAKT UW RODE KRUIS STERK. Maar: Uw extra-bijdrage maakt dat Uw Rode Kruis zijn vele menslievende taken kan verrichten. GEEF DUS NAAR VERMOGEN! GEEF NU! Onze taal is geen gemakkelijke taal. Daardoor gebruiken we de woorden soms verkeerd. Natuurlijk komt er ook veel slordigheid bij kijken, want we zijn vrij gemakkelijk en gemakke lijk is het om alles wat je uitstalt ex positie te noemen. Maar een échte expositie is toch een speciaal iets. Voor zoiets nodig je de pers uit en onderwerp je je (tandenknersend na tuurlijk) aan haar oordeel. Maar bij eengeraapte „schilderijen", herken baar omdat er echte verf op echt doek aangebracht is, in een stal, schuur, ga rage of andere kraam bijeenverza meld, vormen nog geen expositie. Hoedt u voor dergelijke stallen, schuren, garages of andere kramen, u hebt de meeste kans Kitsch aan te treffen, waardeloos goed. BOYCOTT DE KUNSTPIRAAT! (Wilt u de wer kelijke exposities bezoeken, sla dan onze rubriek Waar gaan we heen? op) jubileum - tentoonótelilng in de Nieuwe Kunstzaal aan het Kerkepad bij de Ruïne SCHILDERIJEN VAN Avonturenfilm en IJsrevuefilm Wie zich Capablanca herinnert, een episode uit de bezettingstijd in Noord Afrika, zal deze nieuwe film Ontsnapt van het Duivelseiland zeker niet wil len missen. Enkele gevangenen ont snappen dit strafeiland om voor hun land, Frankrijk, dat in oorlog is met de nazi's te vechten. Een sterk ge speelde film, waarin de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderd is en waarin Humphrey Bogart, Claude Rains, Michelle Morgan de hoofdrol len vervullen. En dan is daar Peter Lorre, die het zout is in elke film, waarin hij meespeelt. Toegang 14 jaar en ouder. Vrijdag-, Zaterdag- en Zon dagavond om half negen. Voor alle leeftijden draait de Rus op Maandag-, Dinsdag- en Woensdag avond, half negen en Zondag- en Woensdagmiddag om half drie een zwem- dans- en kunstschaatsfilm. Be- lita ontplooit in deze rolprent haar grote gaven als balletdanseres en als schoonrijdster. Uiteraard is het scena rio ondergeschikt aan de vele bekoor lijke revue- en dansscènes, maar de film geeft toch een ontroerend ver haal, waarin de liefde niet ontbreekt. Schitterende muziek begeleidt de hele film.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1950 | | pagina 2