voor CALLANTSOOG.
't QaMcmtlcuj^
u-cuv iv-eJteeA.
Zaterdag 22 Juli 1950, No. 7.
£ie uitgav-e Piee^t
p£aat± ondel audpicien deA V.
U.U. GatCcuitd&aq..
Het bezit van een zomerwoning
of bungalow te CALLANTSOOG
Bouwt daarom te
CALLANTSOOG
DORPSNIEUWS
REDACTIE
B. OUWERLING.
Abonnement fl 1,— per seizoen
bij vooruitbetaling, franco per post.
Druk t
Fa. K. VAN LOENEN Zn.
IV.
In de vorige Badbode werd een korte
schets gegeven van een stranding en de
gevaren, daaraan verbonden.
Vele strandingen hebben zich in vroegere
jaren op de Nederlandse kust voorgedaan.
Een korte opsomming ervan, welke te
Callantsoog plaats hadden, zal U ervan
overtuigen, wat aan de kust bij stormweer
soms gebeurt. In 1880 strandde er de
..Hospardar", waarvan 30 mensen gered
werden. In 1882 de ..StrathmoreNiet
minder dan 32 schipbreukelingen werden
toen van een wisse dood gered. Deze
stranding is voor Callantsoog een droeve
bladzijde in het reddingswezen. Op de terug-
tocht van het schip naar het strand, sloeg
de reddingsboot om, waardoor geredden en
roeiers in de branding terecht kwamen.
IJlings toegeschoten hulp met een aan-
wezige Viet werd terstond naar de plaats
van de ramp geroeid, wist men bijna
alien te redden. 4 roeiers uit Callantsoog,
2 uit Petten en 3 schipbreukelingen vonden
helaas een zeemansgraf. Die 4 roeiers waren
P. de Haan,- D. de Leeuw, M. Blom en
K. Hoornsman. Vele oud Callantsogers zullen
zich de namen dier mannen herinneren. Geen
wonder, dat diepe rouw in 't dorp toen
heerste.
In 1887 werden van de „Sophie" 8 en in
1891 van de Express" 5 zeelieden afgehaald.
In 1890 strandde het Engelse schip de
„Loch Modart". Dit schip is met man en
muis vergaan, waarbij 32 personen het leven
lieten. Wegens de grote afstand van't strand
en het noodweer was redding totaal onmo-
gelijk. Nog vindt gij op't kerkhof een steen,
vermeldende de|laatstejrustplaats van enkelen
dier slachtoffers.
Van de ..Louis Marie" werden in 1896
tien personen gered en van de ..Oldenburg"
in 1900 acht- Een grotere redding greep
plaats in 1903 van de ..Constanza", n.l.
19 zeelieden. In 1896 strandde ook nog de
„Li Bertus" een Duits schip bemand met
10 koppen 2 ervan hebben zwemmende de
kust kunnen bereiken, waar zij liefderijk
werden opgenomen8 vonden helaas de
dood in de golven. Ook die zijn op het
kerkhof ter aarde besteld. Dit schip had een
lading ..duigen" aan boord. Het schip sloeg
uit elkaar en duizenden duigen kwamen op
het strand aangespoeld. Door de strand-
vonderij werden ze geborgen en naderhand
verkocht. Het terrein van het dorp tussen
de twee rijen huizen lag er toen vol mee,
netjes opgestapeld in hopen van duizend
stuks. Zelden hebben de kinderen een mooier
speelplaats gevonden dan toen. Dit schip
kreeg van de dorpsbewoners de naam van
„Het duigenschip". Deze duigen waren
bijzonder geschikt om er hekken, kippen-
hokken. ja zelfs boeten van te maken. Daar-
voor waren er heel wat nodig. Of die alien
gekocht zijn, weet ik niet. Ik denk, dat er
wel eens een paar van 't strand zijn mee-
genomen
Ook van andere schepen kwam dikwijls
een deel der lading aangespoeld, zoals balen
katoen, hout, vaten teer enz. Die strandingen
gaven de bewoners van het dorp wel eens
een aardig voordeeltje, want velen vonden
daarmee werk.
Hulde aan de N. en Z.H.R. Maatschappij,
die langs de gehele kust haar posten heeft
met het modernste materiaal, om bij even-
BETEKENT
de zekerheid van een jaarlijkse vacantie
in een rustige familiebadplaats
Inlichtingen ten raadhuize (Tel. K 2248-212)
tuele strandingen, rampen te voorkomen.
Wist gij, dat deze Maatschappij is aange-
wezen op liefdadige giften. De beloningen
der moedige mannen, die zulk zwaar, op-
offereno werk verrichten, kan dan ook niet
groot zijn. Op hun oude dag ontvangen zij,
als een klein pensioentje, een vergoeding
van fl 60,— 's jaars.
Toen schrijver dezes eens een gesprek
voerde met een oud lid van de bemanning
van de Reddingsboot en zei..Wanneer de
Staat zich met het reddingswezen bemoeide,
zou dat voor U op Uw oude dag financieel
beter zijn". Zijn antwoord luidde ..Mogelijk
wel, maar ons werk moet ..liefdewerk" zijn
en geen betaalde betrekking. Dan zou het
mooie ervan te niet gaan." En ik besefte,
dat hij volkomen juist was.
Oefening met de Reddingboot.
Dit stond aangegeven op de agenda der
V.V.V. voor Zondagmorgen 9 uur.
Daar we dit nog nooit gezien hadden,
reden we naar Callantsoog, om hier getuige
van te zijn.
Toen we er om 9 uur aankwamen, wees
niets er op, dat er oefening zou zijn, doch
dit veranderde snel. Zo tegen half 10 was
het een drukte van belang bij de strandtrap.
Daar kwam de reddingboot, waarin tien-
tallen kinderen zaten, aangereden. Vlug
werd de boot afgeladen en door middel
van een kabel. bevestigd aan een anker, met
de dieselmotor, van de firma Daalder in
zee getrokken.
Mij bekroop de lust om eens een tochtje
mede te maken en wendde ik mij tot de
oud-schipper Opa Mooij, met de' vraag of
dit mogelijk was. Hiertegen was geen be-
zwaar en onmiddellijk werd schipper De
Haan in de arm genomen om deze te ver-
tellen, dat ik graag meeging.
Toen eenmaal de boot in het water lag,
kwam een der roeiers mij van het strand
halen en werd ik in de boot gedragen.
Nu klonk het commando van vertrek en
tien sterke roeiers trokken de boot in snelle
vaart door de golven.
Op mijn vraag waar ik moest gaan zitten,
werd mij de punt der boot aangewezen.
Door de kenners van het vak, op de wal
en misschien ook wel in de boot werd al
innerlijk genoten. Nu rookte hij nog lekker
zijn pijpje, doch dit zou zo lang niet meer
duren. Hierin heb ik ze dan toch wel teleur-
gesteld, want ik voelde, evenals de schipper
steeds behoefte, af en toe een verse pijp te
stoppen. (De schipper draaide zijn strootje).