CALLANTSOOG
Onze haardos
Lampionoptochten
Het grote strandfeest
Onnadenkendheid
Administratie: R. KOELEMEIJ, Dorpsplein 34, Tel. 02248—245
Druk: Fa. K. VAN LOENEN Zn. Schagerbrug Telefoon 02247—272
De dames van tegenwoordig, kunnen een-
speciale kapper niet missen. Hoe zou
?t anders met haar „permanent waves" er
gaan uitzien
De mannen laat ons nu eens een man
nendeugd mogen verkondigen laten
zich veel minder gelegen liggen aan hun
uiterlijkTwee eeuwen geleden was dat
anders. Toen liepen de heren in keurige
fleurige gewaden uitgedost, met plooien,
kanten en kragen en hun zeer edelacht
bare schedels formeerden de „barbiers"
oftewel „haarsnijders" fabelachtige kunst
werken.
Enige jaren geleden vermaakte „Maarten"
in zeker dames-tijdschrift, zijn lezeressen
met de destijdse buitensporige ij delheid der
mannen. Hy schreef
Goed-hollands gezegd, het liep op de duur
de spuigaten uit. De oud-vaderlandse dege
lijkheid, de roem der Nederlandse natie,
dreigde onder te gaan in wolken parfum
en poeder. En de lange, krullende lokken,
die somwijlen tot over de schouders golf
den, riepen een dusdanige reactie op, dat
er een dominee was, die op een zondag
morgen de kansel beklom, om, gewapend
met gloeiende verontwaardiging, bruisen
de welsprekendheid en pakkende bijbel
citaten, tegen deze ergernis te fulmineren.
Wanneer dat precies gebeurde, vertelt de
overgeleverde tekst van dit sermoen ons
niet. Zelfs de gemeente, waarin deze „pre-
dicatie van 't lang-hayr" werd gehouden,
is niet meer bekend. Men fluistert, dat het-
Dordrecht was. Maar hoe het ook zit, onze
goede dominee preekte. En als tekst had
hij gekozen I Corinth, XIvs. 14„Of en
leert u ook de nature zelve niet, dat zo
een man lang hair draagt, het hem een
oneere is
„De natuur leert dat een man niet moet
lang hair dragen en zig den vrouwen ge-
lyk maken", hield de predikant zijn ge
meente al dadelijk voor.
„Binnen Corinthen waren enige dwazen,
gelyk bij ons nu vele zijn, die door een
malle drift deze ord're die God ini de nature
gesteld heeft, veranderen en omkeerden,
en die leeringe hooft moet dekken, ende
daarom 't hair niet.
„De apostel heeft tevoren aangewezen de
heerlijkheid ende agtbaarheid des mans
boven de vrouwe, ende geleert dat de
vrouw haar hooft moet dekken, ende
daarom 't hair niet afscheeren ;dat daar
tegen de man zijn hooft moet ontblooten
en daarom zijn haren korten".
En nu komt het. Want de predikant gaat
zich afvragen, wat het haar, waarop zelfs
de mannen van zijn tijd zo trots waren, nu
wel eigenlijk is.
,,'tls 'n uitwerpsel", verkondigde de goede
man, een uitwerpsel van het hooft, voort
komende uit de dikke aartachtige wasem,
welke in de nauwe zweetgaten van 't hooft
verstijvende, ende t'elkens van diergelyke
opwellende dampen voortgedreven zijnde
een lange taje materie voortbrengt, die
men hair noemtEn om zijn verhan
deling volkomen te maken, beroept hij
zich op de geleerde artsen van zijn tijd en
vertelt, dat het overschot van ons voedsel
het zaad vormt en de natuurlijke warmte
.,als de moeder is" van het haar.
„Daarvan komt", expliceert hij verder, ,„dat
zwakke, ongezonde lieden, in welke deze
warmte verflauwt, óf kaal óf grijs worden".
Zo gaat de dominee door, tot stichting
(ende vermaeck van zijn kudde.
„Lieve christenen", besluit hij eindelijk,
„laat u dog aan die ydelheid zoo veel nietj
gelegen zym, laat het hair uwe oogen zoo
niet verblijden
Tegenwoordig komt die ij delheid vain vele
mannen merkwaardiger wijze jonge
mannenopnieuw naar buiten in het
aankweken van baarden en snorren in aller
lei modellenvan filmster-knevelstreepjes
tot vervaarlijke snorrebaarden en kin- plus
wangbouw gewassen, die doen denken aan
de woeste dragonderbaarden en de „es ist
erreich'-snorren van vroeger.
Men vraagt zich af Wat willen zij er mede
verbergen Ook Hoe zouden zij 's nachts
handelen, de baard boven de dekens of
er onder
U weet toch, dat vele heren, in de vorige
eeuw, in hun bed met zorgvuldig verbonden
hoofd lagen, om des kappers kunstgewrocht
niet te bederven.
Die baardknapen moeten in elk geval maar
niet naar 't onrustige Oosten op reis gaan.
Zij zouden gevaar lopen om gearresteerd te
worden op beschuldiging van „de baard
van de Profeet" gestolen te hebben.
Nu, een en ander is maar een grapje. Ieder
zij in zijn gemoed ten volle verzekerd
Ieder verlustige zich in zijn baard naar zijn
genoegen
Preken, ook hiertegen, is „ondemokratisch"
en dwaas. „Jedem Tierchen sein Plai-
sierchen"Er is, na zó vele eeuwen ge
preek, nog niet al te veel in ,de mensen ver
anderd. Wel, Keep preachingKeep
swiling
En wees gelukkig met uw luxe begroeiing.
L.D.T.P.
Nog deze maand kunt u van de gelegenheid
gebruik maken om het „Zwanenwater'' te be
zichtigen, daarna wordt het weer gesloten.
Toegangskaarten verkrijgbaar bij de jachtopz.
J. van Honschooten, Zuidschinkeldijk 1, alhier.
Dagelijks geopend van 8.30—17.30 uur.
Augustus is de maand voor de lampion
optochten. Op vrijdag 10 augustus te
Callantsoog, dinsdag 14 augustus te Groote
Keeten en vrijdag 24 augustus nogmaals te
Callantsoog.
Nadere bijzonderheden worden bekend
gemaakt op de bekende plaatsen.
Dit feest zal worden gehouden op zondag
12 augustus a.s. Het betreft het maken van
zandfiguren. Laat de jeugd er zich in, de
komende week op voorbereiden, om alvast
te trainen in het maken van zandfiguren.
Het komt er deze keer op aan,' om de
mooiste figuren te maken. Zoals reeds in
ons vorig nummer was aangekondigd,
komen van elke groep enkele prijswinnaars
naar voren. Dus niet meer zoals vorige
jaren, dat een ieder reeds bij voorbaat
was verzekerd een prijsje te bemachtigen.
Voor nadere bizonderheden verwijzen wij
naar de publicaties, die komende week
zullen worden bekend gemaakt in het kastje
bij de secretaris aan huis, dorpsplein 34 en
bjj diverse winkels.
Onder bovenstaand kopje ontvingen wij
van één onzer gasten het volgende berichtje.
Vanmorgen bij een wandeling van Callants
oog naar Sint Maartenszee, troffen wij
tientallen stuk gegooide flessen op het
strand aan.
Zouden de jongens, die dit deden (ik| kan
niet aannemen dat volwassenen zó on
verantwoordelijk zouden handelen) eens
willen bedenken, dat na de volgende vloed
al die gemene scherven onder een dun
laagje zand liggen en dat menigeen zijn
vakantie bedorven zag, omdat hij zó een
diepe wond aan zijn blote voet opliep.
o—o—o—o
Wij kunnen aan het bovenstaande slechts
de hoop toevoegen, dat zij die dit lezen en
zich schuldig hebben gemaakt aan boven
omschreven feit, beseffen wat dit voor
narigheid kan meebrengen.
Schrijver spreekt over onnadenkendheid,
laten wij aannemen dat dit zo is. Doet men
zoiets, wetende de gevolgen hiervan, dan
is de mentaliteit van dergelijke lieden ver
te zoeken. (red.)
ZONNEBAD
'k Lig aan het strand,
In 't warme zand.
Denk aan geen dag van morgen.
Bij 't zon gestreel,
Het golf-gespeel
Voel ik mij vrij van zorgen.
Een winde-zucht
Voert vaag gerucht
Van stemmen naar mij over
't beroert de zee
De vloed deint mee
Vol gouden licht-getover.
En 'k word zo loom,
Als in een droom.
Hoor ik de branding zingen.
Slaap neemt mij mee
Van strand en zee
Naar land van zegeningen.