f? Uitgave: Vereniging voor Vreemdelingenverkeer Bad Callantsoog, Jewelweg 8 - Postbus 10 - 1759 ZG Callantsoog - Tel. 02248-1541 Red.: Mevr. C. H. KLOOSTERBOER-ISAKSSON, Postbus 19 - Tel. 02248-1323 Druk: PLUKKER, SCHAGEN Telefoon 02240-13034 Dorpsplein 1962-1963 Vrede en vrijheid Men mag aannemen dat het niemand ontgaan zal zijn dat in dit jaar herdacht werd dat er 45 jaar geleden een einde kwam aan de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Het leek er op dat alle mensen samen gingen, het leven weer waarde kreeg en een tijdperk van vrede en vrijheid aan brak. De kreet "nooit meer oorlog" werd alom gehoord. Aan de opbouw van een vredesrijk kon begonnen worden. Na de roes van de bevrijding werd de balans opgemaakt. De gigantische puin hopen in steden en dorpen in praktisch heel Eu ropa vielen in het niet bij het geestelijk leed dat de mensen trof door de berichten over miljoenen omgekomenen en gesneuvelden. Toch trachtte men in de na-oorlogse jaren een nieuw bestaan op te bouwen. Helaas bleef het bij een poging. De mensen in Korea, Vietnam, in de verschillende Oost-Europese landen bijv. weten erover mee te praten. Aan het begin van dit jaar leek een kentering op te treden. Het z.g. "IJzeren Gordijn" dat de vol ken in Oost- en West-Europa gescheiden had, werd opgeheven. In Zuid-Afrika worden, wat voor korte tijd nog voor onmogelijk gehouden werd, besprekingen gevoerd tussen de blanken en de kleurlingen. Meerdere personen ervaren dit als een definitief einde van de oorlogshandelingen. Helaas de illusie op een duurzame vrede werd op nieuw verstoord, nu door het uitbreken van de Golfcrisis, waarvan de gevolgen bij een escalatie niet te overzien zijn. Men vraagt zich af waarom er steeds weer oorlo gen uitbreken of dreigingen van oorlog zijn. Als er een God bestaat, een Almacht, het Licht, de Bron van alle goeds, waarom wordt er dan niet ingegrepen! Waarom moet de één de ander bestrijden? Anderen menen dat het leven beheerst wordt door de wet van oorzaak en gevolg. Ieder mens is in wezen op zoek naar vrede, naar geluk. Het is jammer dat door velen zo weinig spirituele waarde aan vrede, vrijheid, geluk ge hecht wordt. De meeste mensen denken dat car rière maken, rijkdom en goederen vergaren, ge luk brengt. Wil men werkelijk in vrede leven, dan dient men andere waarden aan het leven te geven. Geloven in het goede, vertrouwen hebben in de toekomst zijn geen utopische denkbeelden. Al leen voor de mens in deze jachtige tijd moeilijk te verkrijgen. Het ware leven is niet zo eenvoudig. Iemand, die ernstig ziek was, vertelde eens, dat een tiener haar troostte met de woorden "sterven is niet zo moeilijk, het leven is veel moeilijker". Voor de één verloopt de levensweg eenvoudiger dan voor de ander. Het is opmerkelijk dat de jeugd in de jaren na de oorlog meer op zoek ging dan de volwassenen. Uitingen als provo's, kabouters, dolle mina's, hippy's, waren alle een zoeken naar iets. De drugsverslaafden, alcohol- en gokverslaafden willen de dagelijkse gang van het leven ontlopen, maar hebben de juiste weg niet gevonden, het is een weg die tot allerlei excessen leidt. De gevestig de orde meent dat het een schoppen tegen de maatschappij is. In feite is het een roep om hulp, het geen raad meer weten met het leven, geen doel voor ogen hebben. Er was een heel klein vogeltje dat vanuit Amerika de oceaan wilde oversteken. Als enige bagage had het een grasstengeltje in de snavel. Als het beestje moe werd, viel het sprietje uit de snavel op het water. Het vogeltje rustte uit op het drijvende takje. Vol zelfvertrouwen vloog het na een rust periode weer verder. Het ontbreekt ons mensen zo vaak aan vertrou wen in een goede vlucht. Het leven is van geboor te tot sterven één lange tocht. Het is aan ons men sen om die weg te volbrengen. Soms recht toe, recht aan, of... met rustperioden om na te denken over hetgeen nog geestelijk bereikt moet worden, hoe problemen opgelost kunnen worden. Er is een tijd van vreugde en verdriet. Er is een tijd van geboorte en sterven. Er is een tijd van oorlog en vrede. Het leven kent veel facetten om tot vrede te ko men. In het westen, bij de Christenen, wordt men opgevolgd met het geloof in God de vader, de Zoon en de Heilige Geest. In Azië denkt men dat de ziel van het ene leven in het andere overgaat. Het is opmerkelijk dat bij de jongere volwassenen naar het geestelijke waargenomen wordt. Door meditatie en rituele gebruiken tracht men de bron waarheid, vrede en geluk te zoeken. "New Age" is geen onbekend begrip. Men gaat terug tot de godsdienst van de oude Germanen, de Edda, 'n oud-noors prozawerk over de goden, is hun bij bel. De Christenen en andere gelovigen willen van dit streven niets weten. Men verzoent Wodan de God der Germanen niet met de God van Is raël door beiden God de Vader te noemen. En de draak uit de Edda kan niet met de slang uit het paradijsverhaal vergeleken worden. Van een Noorman, die tot het Christendom be keerd was, wordt verteld dat hij bij zonnig weer tot God bad en bij zware storm Wodan aanriep, overdag de God uit de Bijbel belijdde en 's nachts droomde van Wodan. Het is jammer dat zo weinig mensen die zich Christenen noemen, nauwelijks aandacht beste den aan de geestelijke nood van de naasten, ter wijl politieke bemoeiingen meer en meer de voor keur krijgen. Voor de omstandigheden, hoe erg ook, in Afrika, Amerika, Azië, Oost-Europa, de Golf, is meer belangstelling dan voor de plaatse lijke omgeving. Soms krijgt men de gedachte dat de displaced persons, de etnische groepen, de vluchtelingen, die in de straat, het dorp of de ei gen stad wonen, nauwelijks opgemerkt worden. Dat dit groeperingen geen troost nodig hebben, geen levensweg behoeven af te leggen. "Een glimlach of een groet, doet ieder mens, maar vooral een eenzame veel goed." Niemand weet wanneer de levensweg afgelopen is. Het zou vreselijk zijn als aan het einde van de loopbaan, die leven heet, van ons mensen gezegd moet worden: "Wees u zelf, zei ik tegen iemand. Maar hij kon niet, hij was niemand". Men denkt vaak dat men zich iemand kan noe men, als men veel geld en goederen heeft. Maar wat heeft men met het leven gedaan, hoe stond men tegenover de partner, hoe zijn de kinderen opgevangen, hoe is er troost gegeven aan zieken en eenzamen, hoe zijn de talenten benut, hoe heeft men de vrede, de innerlijke waarheid gevon den en hoe is die doorgegeven? Men moet niet denken dat het aan het begin van onze jaartelling zo veel beter was dan nu. Ook toen waren er oorlogen, machthebbers die de be volking onderdrukten. Ook toen was er slechts een kleine groep mensen die het Kind kwamen aanbidden. Er waren slechts weinigen, die de waarde van het leven, de vrede in het hart onder kenden. In de Bijbel lezen we: "En het geschiede in die da gen, dat er een gebod uitging van keizer Augus tus, dat de gehele wereld beschreven zou worden. En Jozef ging ook van Galilea naar de stad Da- vids, die Bethlehem genaamd wordt, met Maria zijn vrouw, die zwanger was". Vol vertrouwen in vrede, gingen zij op weg, een onbekende toe komst tegemoet. Zij gingen naar een plaats, die zij niet kenden, waarvan zij niet wisten of ze er welkom waren. Daar in die onbekende stad, mid den in het land vonden ze onderdak in een hut, zonder licht, zonder water, en daar werd hun kind geboren, een zoon, die zij naar de Godde lijke boodschap, Jezus noemde. Ieder jaar wordt de geboorte van dit Kind ge vierd, door gelovigen en door mensen die zoeken de zijn. Ieder jaar rondom Kerstmis, heerst er vreugde of verdriet, geboorte en sterven. Maar ook ieder jaar mag men leven in de hoop dat er vrede zal komen, niet alleen tussen de volkeren en machten, maar ook in de naaste omgeving, in de familie. Moge het laatste decennium van deze eeuw ons allen een leven in liefde, in vrede, in vrijheid brengen. Gezegende Kerstdagen. Ik vraag niet om een leven zonder strijd: De vrede is het waard er voor te vechten. Als in mijn hart maar groeit de zekerheid dat 'k mij door alles meer aan U ga hechten. Ik vraag U niet dat ik begrijpen mag waarom Gij deze weg hebt gewezen. Mijn denken is verward en elke dag brengt nieuwe twijfel, doet opnieuw mij vrezen. En toch geloof ik: Gij maakt alles goed. Maar geeft MIJ alstublieft een beetje moed. Nel Benschop

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Badbode voor Callantsoog | 1990 | | pagina 1