CONTACT
MET DE EGMONDEN
EUBOT
I
WIJ VERNEMEN
RAJFFEISENBANK
DE EGMONDEN
Taxi tel. 1900
BERKHOUT
Supermarkt
TELEF. 1370
Egm. a. d. Hoef
98 ct.
79 ct.
179 ct.
89 ct.
89 ct.
79 ct.
69 ct
Vleeswaren
Vers vlees
Woensdag
en donderdag
Woensdag t/m
zaterdag
Maandag
en dinsdag
Frisdranken
13 AUGUSTUS 1969 NR. 894
Uitgave Drukkerij Belleman,
Egmonderstraatweg 5,
Telefoon (0229$ 1201
Borg. F.ymaplein 2a
Egmond aan Zee
Telefoon (02206) 1789
Giro 368954
Advertentietarief*5 ct. per mm.
Bij contract belangrijke redactie.
(met suggesties, plannen, gevolgtrekkingen, denkbeelden, constateringen, meningen, vragen enz.
dat de enquete-formulieren, die bij
de gemeente Egmond-Binneii
zijn binnengekomen, momenteel
verwerkt worden. Uit de inge
zonden antwoorden hoopt het
gemeentebestuur een volledig in
zicht te krijgen van de gedach
ten en wensen, die onder de be
volking leven. Uit deze formu
lieren zal door verschillende
antwoorden moeten blijken, of
de gemeentenaren het eens zijn
met de lijn, die de gemeente
volgt terwijl zij tevens sugges
ties hebben kunnen doen over
te volgen lijn in de toekomst.
Het betrekken van de bevol
king in het directe beleid van
een gemeentebestuur duidt op
een vernieuwde en modern de
mocratische wijze van bestuur
die zeker in de toekomst zijn
vruchten zal afwerpen;
De Kagffeisenbank
is goed
voor uw geld...
geld.
dat de aktie, die "Opgeruimd staat
netjes" gedurende het gehele
seizoen heeft gevoerd, toch zijn
vruchten afwerpt. De mensheid
schijnt een beetje doordrongen
te geraken van het feit, dat pro
perheid een van de eerste ver
eisten is voor een goede gezond
heid van de mens. Alhoewel,
wanneer men na een drukke dag
een wandeling maakt langs de
drukste straten van de badplaats,
dan is men geneigd het nut van
de aktiviteiten in twijfel te trek
ken. Maar de door de gemeente
aangebrachte vuilnisbakjes zijn
elke dag weer overvol. Ook dit
vuil had op straat beland, wan
neer deze bakjes er niet waren.
Wij zouden kunnen stellen, dat
er dus bakjes te weinig zijn,
maar dan zou het probleem weer
opdoemen, dat de straat ont
sierd wordt door een te veel aan
vuilnisbakjes. De bakjes zouden
dus meerdere keren geleegd
moeten worden. Wanneer dat
gebeurt, zou de gemeente weer
meer personeel moeten aantrek
ken en dat is ook niet eenvou
dig. Resumerend moet men tot
de conclusie komen, dat de ver
vuiling van de straten toch voor
komen kan worden, wanneer
iedereên een beetje meewerkt,
maar weer niet zoals een vader
dat van de week deed, die mid
den op straat zijn kind stond af
te tuigen, omdat het een ijspa
piertje had laten vallen. Het kind
ziet het slechte voorbeeld van
de ouderen en denkt dat het zo
hoort. Alleen de ouderen heb
ben het in de hand, ten eerste
door hun voorbeeld, ten tweede
door de jongeren er taktisch op
te wijzen. De gemeente alleen
kan het niet, iedereen zal mee
moeten werken. Vooral in een
lange hete zomer is properheid
een van de eerste vereisten.
Men behoeft alleen maar te
denken aan de mogelijke ge
volgen van vervuiling, die hier
en daar in het land schrikbaren
de vormen hebben aangenomen.
Een van die gevolgen is o.a.
de vlooienplaag;
dat de zuiveringsinstallatie te Eg-
mond aan de Hoef, waarop ge
heel Egmond aan Zee is aange
sloten, gaat verdwijnen. Deze
installatie is ook een de
voorzieningen, in welks <40bt en
capaciteit zich men vroeger le
lijk heeft vergist. En dat vroeger
is nog maar heel recent. De in
stallatie dateert van 1952. De
capaciteit werd toen bjAcend
naar een inwonertal van^l.000
en het was dus mogelijk, dat de
Egmonden zich behoorlijk zou
den kunnen uitbreiden, zonder
moeilijkheden te krijgen met de
rioolzuivering. Althans dat
dacht men. Nog geen tien jaar
later deden zich de eerste moei
lijkheden reeds voor. Egmond
aan de Hoef ligt bij een zuid
oosten wind precies in de baan
van de zeer onwelriekende lucht,
die door de installatie wordt
verspreid. Zo gauw zich het
voorjaar aandient, begint de el
lende. Een intens bedorven
lucht verspreidt zich over de om
geving en maakt het onmogelijk,
ramen en deuren open te zetten,
hoe warm het ook is. Verschil
lende mensen worden er onpas
selijk van. Dat deze lucht verre
van gezond is, laat zich licht
veronderstellen. De oorzaak is,
dat de installatie berekend is op
een veel kleinere toevoer van
faecaliën dan was voorzien. De
groei van het toerisme is in de
laatste jaren sterk toegenomen
en deze groei zal doorgaan, on
stuitbaar. Dit zou betekenen, dat
de installatie misschien wel drie
of vier keer groter gemaakt moet
worden, om althans voorlopig
uit de zorgen te zijn. Deze ver
onderstelling is wellicht ook al
weer te kortzichtig en de daarop
gebaseerde plannen op de duur
weer niet toereikend. Men heeft
daarom andere maatregelen ge
nomen. Uitbreiding van de zui
veringsinstallatie is te kostbaar.
Het zou noodzakelijk zijn veel
grotere gistingsruimten te cree-
eren, waarin de faecaliën zolang
afgesloten worden bewaard, dat
alle reuk er af is. Daar deze
ruimten veel te klein zijn, is men
genoodzaakt, veel eerder te spui
en in de bezinkbakken in de
openlucht. Hierdoor wordt de
kwalijke lucht veroorzaakt. Wan
neer' net dus sunKt in ngmonci
aan de Hoef, weet men, dat er
weer een bezinkbak volgelopen
is, maar dan wel te vroeg.
Maar de zuiveringsinstallatie
heeft zijn langste tijd gehad. Hij
zal gesloopt worden binnen niet
al te lange tijd. Men hoopt bin
nenkort, misschien al over en
kele maanden, te beginnen met
de aanleg van een persleiding
naar Alkmaar. De laagste in
schrijver was de Ned. Heidemij.
maar het werk is nog niet ge
gund. Dit zal binnenkort gebeu
ren. Het werk wordt aanbesteed
door de Hoogheemraadschap van
Uitwaiterende Sluizen, die ook
de beide perspompen op het
Burg. Eymaplein zal overnemen.
Het leed zal dan geleden zijn,
terwijl het voor de dienst Ge
meentewerken te Egmond a. Zee
een opluchting zal betekenen;
Voorstraat 125
Telefoon 1314
dat het velen opvalt, dat er gedu
rende deze zomer in de dagblad
pers zoveel over de Egmonden
wordt gesehreven. Speciaal het
parkeerprobleem in Egmond a.
Zee is onderwerp van beschrij
ving. Hoewel er in sommige ar
tikelen goede dingen worden
gezegd, vraagt men zien af, of
het alleen in Egmond aan Zee
zon "puinhoop" is. Dit is abso
luut niet zo. Natuurlijk, de situ
atie is dikwijls hopeloos, maar
0at is in alle badplaatsen pre
cies hetzelfde. Men moet ook
niet vergeten, dat de dagbladen
in deze maanden de zogeheten
"komkommertijd" meemaken,
^en periode, waarin niet veel
y.euws valt te vermelden. Toch
moet de krant vol, met het ge
volg, dat de krantenjongens er
op uit worden gestuurd met de
opdracht, hoe dan ook, met
tekst terug te komen. Dat valt
niet mee en men kan zich voor
stellen, dat de journalisten daar
heengaan, waar de grootste
drukte is en dat is aan de kust.
En daar Egmond aan Zee in
geheel Noord-Holland praktisch
de enige plaats is, die direct aan
zee is gelegen, en door de in-
Boenen op uw oog-make-up Het vliegt
er af niet een speciaal vloeistofje van
D.A.-DROGIST TANG!
IN DE SMIDSTRAAT 9 - TEL. 1027
tensieve bebouwing weinig ruim
te biedt, valt het daar het meeste
op, hoe druk het wel is.
Het braakliggende terrein van
de "EMS" (Zwolsman) aan de
Boulevard, is een holle kies in
een tamelijk gaaf gebit. Egmond
aan Zee heeft een mooie Boule
vard, maar wordt ontsierd door
de honderden auto's, die in vier
rijen hier staan opgesteld. Dat
Prince Fourré rol 125 nu
Pennywafels Victoria nu 9 v.
Extra grote cake v. 225 nu
Peijnenb. ontbijtkoek 98 nu
Tum Tum 250 gr. 98 nu -
Unox tomatensoep bl.
van 99 ct. nu slechts
3 Bic balpennen
3 kleuren van 135 nu
Leverkaas 150 gram nu 79
Ontbijtspek 150 gr. nu 79
Snij worst 150 gram nu 89
Gehakt h.o.h. 500 gr. 198
Wiener Schnitzel 2 stuks 216
Mag. vark.lapjes 500 gr. 418
Biefstuk tartaar 3 voor 198
Hamburgers 3 voor 145
doorr. Runderl. 500 gr 308
RAAK SINAS
Elke 2e fles voor
LOOTS GAZEUSE
nu 2 voor
Literfl. HERO SINAS nu 74
er daardoor bijna geen auto's
door kunnen, zoals wel eens be
weerd wordt, is onzin. Dat gaat
nog vrij goed, maar men be
weert dat de oplossing ligt op
het braakliggende terrein. Het
zal opknappen, wanneer het be
bouwd of betegeld zou worden,
want een aanfluiting is het zon
dermeer. Maar het enige resul
taat zal zijn, dat er nog meer
auto's aan de Boulevard kunnen
staan en binnen de kortste ke
ren staat alles weer vol. Dat
het terrein opgeknapt moet wor
den en voor gebruik gereed ge
maakt, daarvan is iedereen wel
overtuigd, het houdt alleen geen
oplossing in.
Temeer, wanneer men bedenkt,
dat het aantal auto's alleen al
in Nederland zich binnen vijf
jaar verdubbeld zal hebben,
(vervolg "Wij vernemen"pag. 4)