CONTACT MET DE EGMONDEN Renault John Zagwijn Taxi tel. 1900 26 AUGUSTUS 1970 NUMMER 948 Uitgave Drukkerij Belleman Egmonderstraatweg 5 Telefoon (02206) 1201 Burg. Eymaplein 2a Egmond aan Zee Telefoon (02206) 1789 Advertentietarief15 ct. per mm. Bij contract belangrijke reductie. Giro 368954 ERE-PENNING VAN DE GEMEENTE VOOR WETHOUDER KLAASEN EN MEVROUW KEMPS Tijdens de raadsvergadering van gisteravond werd afscheid genomen van wethouder H. Klaasen, mevrouw N. II. Kemps-Sipkens en de heer C. Visser. Wethouder Klaasen kon we gens huiselijke omstandigheden niet in de vergadering aanwezig zijn. De voorzitter, burgemeester Bak ker sprak de scheldende raadsleden toe. Hij prees hen voor het werk, dat zij in het belang van de gemeenschap hadden gedaan. Mevrouw Kemps heeft twaalf jaar deel uitgemaakt van de raad en het was mede om deze speciale verdienste, dat zij de legpen ning van de gemeente Egmond aan Zee kreeg aangeboden. Dezelfde plechtigheid heeft zich later herhaald ten huize van de heer Klaa sen, waarheen burgemeester Bakker en wethouder P. L. Zwart zich hadden begeven. De heer Klaasen had zijn afscheidsrede op papier gezet, die ge durende de raadsvergadering door de voor2üttter werd voorgelezen. Hierin vroeg de scheidende wethouder begrip voor zijn afwezigheid, terwijl hij zich dit afscheid heel anders had voorgesteld, hierbij zijn zegswijze aan halend het leven is geen rekensomme tje, want het komt meestal anders uit. Hij stelde er prijs op, de sociale werkzaamheden van zijn vrouw, van wie hij in zijn werk steeds veel steun onldervond, voorop te stellen. Twintig jaar geleden,toen zij naar hier kwa men, hadden zij tegen elkaar gezegd: "Eenmaal in Egmond gaan we het wat rustiger doen". Maar het tegen deel is waar geworden. De heer Klaa sen werd voorzitter van de woning bouwvereniging gedurende 7 jaar, werd raadslid en was dit 12 jaar, waarvan 71/2 jaar wethouder. Was voorzitter en lid van allerlei commis sies en hij voelde zich er wel bij. Zijn vrouw was actief voor het Kon. Wilhelmdnafonds, de Rheumabestrij- ding, Kinderbescherming en SaJkor. Hij heeft Steeds zijn best willen doen om in samenwerking met de burge meester, de voormalige wethouder S. Zwart en zijn opvolger P. L. Zwart, Egmond aan Zee zo mooi en leefbaar mogelijk te maken. Op de voorgrond stond: Hoe komen de mensen met een smalle beurs aan een goede woning? Hij is zich er van bewust het niet naar ieders tevredenheid te hebben gedaan maar weet, dat hij altijd ge tracht heeft zijn werk zo eerlijk en objectief mogelijk te doen. Tenslotte dankte hij de raad voor de medewerking, ook al was men het niet altijd met elkaar eens, de per soonlijke verhoudingen waren voor treffelijk. Hij bracht dank aan het ambtenarencorps, dat zich kenmerkt door bekwaamheid en werkdrift, dank aan de voorzitter voor zijn adviezen en leiding en dank aan de burgerij, voor het geschonken vertrouwen. Hij wenste de nieuwe raad veel inzicht en besluitvaardigheid, die mag leiden tot een nog beter leefbaar Egmond aan Zee. 25 JAAR JACHTOPZIENER Dinsdag 1 september is het 25 jaar geleden, dat de heer Joh. Ooms te EgmondBinnen tot jachtopziener werd aangesteld in de duinen van het Pro vinciaal Waterleidingbedrijf van Nrd.- Hollland. Zijn eigenlijke diensttijd bij het PWN is reeds langer, daar hij voor die tijd in de duinen en op de kwekerij werkzaam was. Zijn werk werd gedurende de oorlogsjaren tijde lijk onderbroken, toen hij onderdook, daar hij niet in Duitsland te werk gesteld wenste te worden. Hier, in de kop van Noord-Holland moest hij meer dan eens nog verder onderdui ken, om aan razzia's te ontkomen. Een korenveld was dan uitstekend geschikt waarin alleen de dochter van een boer hem kon vinden. Tegen haar ontdek king had de heer Ooms geen enkel bezwaar, integendeel, haar speurzin stond hem bijzonder aan en hij nam haar mee naar Egmond's dreven voor altijd. De heer Ooms kent de duinen van het kleinste dalletje tot de hoogste top. Hij kent vele Egmonders, want vanouds zit het stropen en jutten hen in het bloed, dus kwam hij ze wel eens tegen Zijn speciale taak in de duinen is het bestand van de konijnen, dat hij "zo kort mogelijk moet houden". Eni ge maanden geleden raakte de heer Ooms bij een verkeersongeluk betrok ken, waarvan hij momenteel nog her- stéllende is. In Egmond-Binnen ken nen velen hem en het zal hem op dins dag 1 september dan ook niet aan belangstelling ontbreken. De Raiffeisenbank is goed voor uw geld... VERGADERINGEN TE EGMOND AAN DE HOEF A.s. donderdag vergadering voor de koorleden en belangstellenden van de ritmische mis in de zijzaal van de hr. Verdegaal. Vrijdagavond vergadering voor alle leden van "Relax" in de kelder. Pas foto's meebrengen, de pasjes liggen gereed. UNICEF KINDERFONDS VAN DE VERENIGDE NATIES Wie in de Egmonden wil mij helpen UNICEF-wenskaarten te verkopen. Geen huis aan huis, maar gewoon als adresverkoop. Inlichtingen: P. Ver schuur, Meeuwenlaan 19, Egmond a. Zee. Telefoon 1678. VEEL BELANGSTELLING VOOR A.H.-HARMONIE Zaterdagavond trad te Egmond a. Zee de harmonie van Albert Heijn op. Aan de Boulevard, vanwaar het corps vertrok, Stond het zwart van de mensen. Langs de gehele route, die vanaf Troelstra-oord via de Bou levard naar de Voorstraat ging, was eveneens veel belangstelling. Het eind punt was de tuin van de Pr. Hendrik- stichltling, alwaar een concert werd ge geven. Velen waren naar hier gekomen, om het te beluisteren. De bewoners van de Prins Hendrikstichting genoten ook volop van dit optreden. Het corps, dat uit 60 leden bestaat, werd gesplitst in twee delen, zodat de drumband apart optrad van het harmoniegedeelte in afwisselende volgorde. Tot slot werd het corps weer aaneen gevoegd, waar na het geheel zijn machtig volume deed horen. Na afloop werden de leden door het VVV-beStuur in de zaal van de Pr. Hendrikstichting ontvangen, alwaar ze een consumptie kregen aangeboden. Namens de VVV sprak de heer C. Mooij van de evenementen-commissie hen toe, terwijl hij zijn dankbaarheid uitsprak aan de leden en aan de di rectie van de Prins Hendrikstichting voor de ontvangst ter plaatse. ser, hadden de situatie vast in han den. Zij weten door de regelmatig plaats vindende oefeningen, hoe sterk de elementeii kunnen zijn en wat de boot kan h^ ;n. DE "UBBO" KAN ZEER VEEL HEBBEN. Gedurende het seizoen was er elke week een avond, waarop men zich meer op de hoogte kon stellen van het wel en wee van een reddingssta tion en van het voortbestaan van de KNZHRM. Een deel van de beman ning was daartoe aanwezig in de loods, waarin de reddingsboot staat. Verschillende gasten hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt en de boot van nabij kunnen bezichtigen. De bemanningsleden gaven antwoord op alle vragen. De constructie van de booit is zeer doordacht. De kiel be staat uit een grote zware balk, die onder het gehele schip doorloopt. Ln een uitholling draait de schroef. Het gewicht van deze balk, enige duizen den kilo's, geeft de boot een zeer vaste ligging. In de dubbele wanden is een sohuimmateriaal aangebracht, dat het drijfvermogen sterk vergroot. Over komend water verdwijnt onmiddellijk weer door gaten in de zijkanten, waar door geen water naar binnen kan ko men. Een zeer sterke dieselmotor geeft de boot de nodige snelheid. Door de ingebouwde veiligheid kan men met deze boot zeer veel presen teren, maar de deskundigheid van de bemanning is bepalend voor het vei lig varen en weer binnenkomen van schip en bemanning met eventuele drenkelingen. Vooral bij zwaar weer is het binnenkomen de gevaarlijkste onderneming. De zware rollers van de branding, die bij de nadering van het strand achter het schip oplopen, gooien het achterschip omhoog. Hierdoor wordt de snelheid zeer groot en het gevaar van kapseizen is niet denkbeeldig. Het is nu noodzakelijk, dat van "volle kracht vooruit" ineens omgeschakeld wordt naar "volle kracht achteruit", waardoor de boot zich als het ware in de achterop rol lende golf trekt. Deze snelle omscha keling van volle kracht vooruit naar volle kracht achteruit is zonder een enkel technisch bezwaar mogelijk. GARAGE Pr. Hendrikstraat 8-10 Egmond a. Zee, tel. 1900 Wanneer de boot door deze manouvre als het ware boven het achterop rol lende "stuk waJter" is komen te lig gen, wordt weer volle kracht vooruit gegeven, een moment slaat de schroef in een "gat", waaruit het water is weggekoükt, maar dit moment wordt 25 JAAR BIJ DE RIJKSPOLITIE Op de boot in de loods de schipper Hendrik van Pel en Albert Stam, lid van de bemanning. De aktiviteiten van de KNZHRM zijn het meest bekend in de kustplaat sen, terwijl die bekendheid zich in veel gevallen dan nog beperkt tot die 0 istplaajtsen, die toevallig ook red- -wmgsstation zijn. De inwoners van Bergen aan Zee bijvoorbeeld zullen wel eens iets gehoord hebben van het bestaan van die organisatie, maar zij kunnen niet zo met het wel en wee daarvan op de hoogte zijn als die van Egmond aan Zee, alwaar van tijd tot tijd de reddingsboot door de straten wordt gesleept, om vanaf Egmonds kust gelanceerd te worden. Vroeger stond er een span van zes of acht paarden voor, want om een zwa re reddingsboot over het strand naar zee te brengen, waren wel enkele paardekrachten nodig. En dan wilde het soms nog wel eens niet lukken. Uit de overlevering is het verhaal nog levendig, dat de dorpspastoor eens naar het gezwoeg van de mannen en de paarden op het strand stond te kijken. Hét wilde niet lukken. Toen verzocht men de pastoor, of hg niet wilde vertrekken, want zo ging het niét. Met een vraagteken op het ge zicht verwijderde hij zich, maar toch niet zover, dat hij niet meer zou kun nen waarnemen, wat er verder zou gaan gebeuren. Zo kon hij op enige afstand horen en zien, hoe het span nu wél door het mulle zand voort ging, maar begeleid door een aantal krachttermen, die aan duidelijkheid niéts te wensen overliet. De ruige en voor niets terugdeinzende bemanning van het vroegere reddingsstation was voor "de duivel niet bang" en zijn hulp werd dan ook met gloedvolle uit drukkingen ingeroepen, terwijl aan het adres van de heerser over zeeën en winden minder vleiende volzinnen wer den gericht. Maar voor een pastoor moet je uitkijken Het vervoer van de reddingsboot is moderner geworden. Een zeer ster ke trekker heeft er geen enkele moeite mee om de boot over het strand naar zee te brengen en de machine zorgt er ook nog voor, dat de boot in het water wordt gelanceerd, alwaar hij direct al de nodige snelheid krijgt, om door de branding te komen. Er is in principe niets veranderd, het gaat nog steeds om het redden van drenke lingen, maar de middelen zijn veel béter geworden. De zee is door de eeuwen heen met al zijn gevaren de zelfde gebleven. Het is een grote vriend van de mens maar tegelijker tijd zijn grote vijand. De gevaren wa ren er vroeger en ze zijn er ook nu nog, misschien neemt de hoeveelheid ongevallen langs de kusten iets af on der invloed van de steeds moderner bouw van de zeeschepen, maar onver wacht kunnen de elementen toeslaan en voor die momenten is het nodig, dat er langs de kust snelle en zee waardige boten zgn gestationeerd met De heer P.C. Nannes, postcomman- dant van de rijkspolitie in de gemeen te Egmond-Binnen viert op dinsdag 1 september zijn 25-jarig ambtsjubi leum. Sinds vorig jaar woont hij aan de Egmonderstraatweg te Egmond a. d. Hoef in de daarstaande ambtswo ning, terwijl hij voor die tijd was ge stationeerd te Egmond-Binnen, alwaar hg 12 jaar aan de Krgt woonde. Zijn eerste standplaats was Limmen, alwaar hg met zgn gezin in tgd van 9 jaar drie keer verhuisde. Voor zijn overplaatsing naar Egmond-Binnen in 1957 heeft hij nog enkele jaren door gebracht in Grootebroek. Het telkens weer verhuizen heeft iets met het politieberoep te maken, dit heeft het gezin Nannes wel degelijk ondervon den. Mevrouw Nannes hoopt, dat het nu de laatste keer is geweest, het is overal wennen en dat begint voor Egmond aan de Hoef nu juist een beetje te komen. De jubilaris is politieman in hart en nieren. In zgn beroep kan hij zgn liefhebberij ook Uitleven, want voor de uitoefening van zijn werk beschikt hg over een zware motor, die nooit iets mankeert, omdat "sleutelen" hem bij zonder ligt. De motor is dan ook om door een ringetje te halen. De voor loper van deze zag er bij het inruilen bijna nog nieuwer uit dan toen hij hem kreeg. Achter zijn huis staat een volière, waarin vele kleurrijke vogels het hoogste lied zingen. Het zware motorgeluid van de 600 cc is hen vertrouwd, ze kijken er niet eens meer van op. De tuin van de heer Nannes verraadt iets van de afkomst van de jubilaris, hij komt uit een tuinders gezin, waarvan de 7 jongens niet al len hun brood in de tuinderij konden verdienen. Hij zocht het dus in een geheel andere richting. Op dinsdag 1 september herdenkt hg deze beslis sende stap. Wg stellen ons voor, dat vele collega's en anderen hem deze dag even de hand komen drukken, want iedereen, die dat wil, is wel kom. DE KNZHRM VROEG DIT SEIZOEN VEEL AANDACHT Het is een hele mond vol, de naam waaronder de reddingsacties langs de kusten van Nederland worden samen gevat: Koninklijke Noord- en Zuidhol- landse Reddings Maatschappij, kort weg KNZHRM, een aantal letters, waarvan er nog wel eens een wordt vergeten, maar waar je achter komt, wanneer je weet, hoe de volledige naam luidt. Zo lang ais de naam is, zo kort pleegt de bemanning van een red dingsboot zich meestal uit te druk ken. Meestal zijn het mensen van wei nig woorden en van hun hand zal men dan ook zelden een boek aantreffen, behalve dan van Klaas Toxopeus, maar dat boek had ook niet die om vang gehad, als hij daarbij niet ge assisteerd zou zijn door een schrijver, zonder daarmee te kort te doen aan de kwaliteiten van deze mensenred der. een vaardige bemanning, om in tgd van nood zeer snel hulp te kunnen bieden. OEFENING BIJ WINDKRACHT ZES k ZEVEN. In het kader van de oefeningen en demonstraties werd de motorstrand- reddingsboot van het station Egmond aan Zee vorige week gelanceerd. Het was een zeer woelige zee. Hoog wer den de golven opgezweept en niemand waagde zich in zee. Voor de reddings boot was het uitstekend weer. De boot sneed met grote snelheid door de branding en kwam daarachter in een zwaar golvende en deinende zee, waar van het water dreigend donker was. Vanaf de Boulevard sloegen duizenden mensen de verrichtingen gade, Telkens kwam de boot hoog op de golven weer in zicht om daarna voor enige tijd geheel te verdwijnen achter een grote watermassa. Menig toeschouwer hui verde bij het zien van dit schouwspel, maar de mannen in de boot onder commando van schipper Hendrik Vis- opgevangen door de snelheid van de golf, waarop de "Ubbo" nu ligt en in een prachtige stabiele ligging glijdt de boot mee naar de kust, alsof het een rustig zeetje is, waarin hij zich bevindt. De vaardigheid van schipper en motordrgver is bepalend voor het rurstg neervlijen van de boot op het zand, waarop hij tenslotte stil komt te liggen. Wanneer de reddingsboot onverhoopt toch mocht omslaan, dan kunnen de bemanningsleden zich nog vastpakken aan een aantal handvaten, die onder het schip zijn aangebracht. Alleen dit kan niet geoefend worden, het is in dat geval een uiterste redmiddel. Verantwoordelijk voor een goede gang van zaken op de boot is de schipper, de heer Hendrik Visser. Met zijn bemanningsleden wordt een hecht team gevormd, want een goede harmonie is zondermeer noodzakelijk om de verschillende acties tot een goed einde te brengen. Met veel ent housiasme hebben zij tijdens de ver schillende avonden in de loods uitleg gegeven aan de gasten, die daarvoor belangstelling hadden, terwgl zij daar bij bescheiden wezen op de aanwezig heid van het kleine busje, waarin een gift gedaan kon worden, omdat het reddingswerk langs de kust in stand wordt gehouden uit vrijwillige bijdra gen. Vorige week bracht de beman ning nog een gezellig uurtje door in "De Klok", waar een aantal oudred ders uit Den Helder het anker hadden uitgegooid, om "iets" te nuttigen. Bij dat "iets" kregen zij een zoute haring aangeboden, namens het reddings station Egmond aan Zee. De geste werd bijzonder op prijs gesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1970 | | pagina 1