GEMEENTELIJKE
INFORMATIE
"CONTACT MET DE EGMONDEN"
NAAR HET GEMEENTEHUIS GAAN
DAT DOE JE ZOMAAR NIET,
OF TOCH WEL
Er bestaat drempelvrees ten opzichte van de gemeente, want over
schrijding van de raadhuisdrempel blijkt voor velen nog een wat
moeilijke stap te zijn. Over oorzaken kan eindeloos gediscussieerd
worden, men kan met allerlei motieven aan komen dragen maar of ze
steekhoudend zijn? Vroeger ging het er misschien veel gemoedelijker
aan toe dan nu. 't Is nu allemaal wat zakelijker geworden, de mensen
die er werken, hebben stuk voor stuk een vakopleiding genoten en
zijn berekend voor hun taak.
Maar ondanks alle zakelijkheid
waarmee ze dagelijks te maken
hebben, zijn zij er voor u. Met al
hun deskundigheid staan ze elke
dag voor u klaar om u van ad
vies te dienen, om u te helpen
waarmee ze kunnen, om u van
dienst te zijn. Ze zijn er voor op
geleid.
Ambtenaren zijn gewone bur
gers die de andere burger hel
pen, daar zijn ze voor. Het ge
meentehuis is het centrum van
een leefgemeenschap, waar alle
zaken worden behartigd, die de
burgers van de gemeente recht
streeks aangaan.
Het ligt voor de hand, dat u
zich niet steeds kunt verdiepen
in gemeentelijke aangelegenhe
den. Dat zou ook geen zin heb
ben, hoewel het gemeentebe
stuur er toch veel aan gelegen
is, u als burger zoveel mogelijk
op de hoogte te houden. Daarom
ook is de gemeentelijke infor
matie in het leven geroepen.
Ongetwijfeld zult u wel eens
te maken krijgen met zaken,
waarop u het antwoord niet zo
maar weet. Tien tegen een kan
men u op het raadhuis uitleg
geven. Ga er gewoon even heen,
u zult zien hoe gemoedelijk het
daar gaat en u bent er welkom.
Er zijn adviseurs op allerlei
gebied: voor vraagstukken van
financiële en sociale aard, huis
vesting, bedrijfsvestiging, bouw
voorschriften, bestemmingsplan
nen, wegen, riolering, om maar
enkele punten te noemen waar
mee u te maken kunt krijgen.
Heus, het gemeentehuis is er
niet alleen voor het doen van
geboorte- en overlijdensaangif-
ten, om er tussendoor nog een
keer te komen om te gaan trou
wen.
Dat zijn gebeurtenissen die,
hoewel zeer belangrijk, de aan
hef, de komma en de punt be
tekenen in een mensenleven en
daarvan wordt aantekening ge
maakt. Maar in de jaren
daartussen blijft het gemeente
huis een vraagbaken en inlich
tingencentrum, voor jong en oud,
zolang u hier woont, zm&e! als
u dat wenst, want d^fiensen
die er werken zijn er voor U
HET GEMEENTEHUIS TE EGMOND AAN DE HOEF (gem. Egm.-Binnen)
EEN EIGEN HUIS, OOK VOOR U!
Wie een nieuw huis koopt of laat bouwen om er zelf in te gaan
wonen, kan van het rijk, gedurende een periode van maximaal 10 jaar,
jaarlijkse bijdragen krijgen. Natuurlijk gelden daarvoor bepaalde voor
waarden, o.a.
de stichtingskosten van de woning niet hoger zijn dan het maxi
mum-bedrag als vermeld in de tabel (elders op dit blad vermeld);
de woning voldoet aan bepaalde voorschriften;
men de woning gedurende 10 achtereenvolgende jaren als eige
naar zal bewonen.
Wat wordt onder
stichtingskosten
verstaan
Onder stichtingskosten wordt ver
staan alle kosten, die moeten worden
gemaakt om een huis te kopen of
te- laten bouwen. Dat zijn in het al
gemeen: de grondkosten, bouwkos
ten, architectenhonorarium, centrale
verwarming, kosten van meerwerk
en risicoverrekening, kosten van da
gelijks toezicht, eventuele bouwren-
te, leges- en zegelkosten, notaris-
en makelaarskosten, aansluitkosten
en overdrachtsbelasting.
Tien jaar bewonen
Als aan deze eis niet wordt vol
daan zal geen betaling van jaarlijkse
bijdragen meer plaatsvinden. Een
uitzondering kan b.v. worden ge
maakt als het hoofd van het gezin
komt te overlijden en de achter
blijvende gezinsleden in de woning
blijven wonen.
Tabel
voor het berekenen van:
a. de jaarlijkse bijdrage voor een te bewonen nieuwe woning;
b. de kostengrens voor deelneming van het rijk in een garantie.
A. JAARLIJKSE BIJDRAGE
Kosten per woning Bijdrage in het eerste jaar
tot en met 95.000,
95.001 t/m 115.000,—
5.200,—
5.200,verminderd met 15 ten
honderd van het bedrag waarmee
de stichtingskosten van de woning
een bedrag van 95.000,over
schrijden.
B. KOSTENGRENS GARANTIE
tot en met 160.000,
Voorbeelden
Stel dat iemand een woning laat
bouwen of koopt, waarvan de totale
Stichtingskosten 90.000,— bedragen.
In de tabel zien wij, dat voor wo
ningen waarvan de stichtingskosten
onder de 95.000,blijven, een vast
bedrag wordt genoemd van 5.200,
Dat is de bijdrage voor 'het eerste
jaar, uit te betalen nadat de woning
een jaar bewoond is. Voor de vol
gende jaren wordt de bijdrage elk
jaar 10%> verminderd, zodat de laat
ste bijdrage 520,zal bedragen.
We nemen nu'een woning, waar
van de Stichtingskosten 103.000,
bedragen. In de tabel zien wij, dat
voor woningen waarvan de stich
tingskosten hoger zijn dan 95.000,
de bijdrage wordt verminderd met
15% van het bedrag, dat boven die
95.000,uitgaat. In dit geval dus
15% van 8.000,— 1.200,—. De
eerste jaarlijkse bijdrage voor deze
woning zal dan zijn 5.200,
1.200,— 4.000,—.
Belasting
Als u dit kopje leest bekruipt u
waarschijnlijk een onaangenaam ge
voel. De jaarlijkse bijdrage wordt
namenlij k als inkomen beschouwd
en de overheid neemt daarom weer
een deel van de bijdrage terug in
de vorm van inkomstenbelasting. Dat
zal, afhankelijk van het totale in
komen, voor de een wat meer zijn
dan voor de ander.
Overigens bestaan er oök weer
enkele aftrekposten voor de inkom
stenbelasting zoals het rente-be
standdeel van de lening, de kosten
van geldleningen en erfpachtcanons.
Garantie
Met de bijdrage die u van het Rijk
krijgt bent u natuurlijk nog niet
onder dak. Vele duizenden guldens
komen voor uw rekening. De mees
te mensen die in hun eigen huis
wonen hebben dit gekocht of laten
bouwen met geld, dat zij voor een
deel geleend hebben. Dat geld wordt
doorgaans geleend bij hypotheek
banken of levensverzekeringsmaat
schappijen, die in de regel echter
niet meer geven dan 60% van het
totale bedrag dat men nodig heeft.
Het mooiste zou zijn als u die ont
brekende 40% zelf 'had. Heeft u dit
echter niet, dan kan de overheid u
helpen een grotere lening te krijgen.
Door het verlenen van een gemeen
telijke garantie (met deelneming van
het Rijk) maakit zij het mogelijk een
lening aan De gaan die praktisch
gelijk is aan de stichtingskosten
van de woning, ongeacht de 'leeftijd
van de gegadigde. Deze behoeft
slechts 100,eigen geld in te
brengen.
U kunt met betrekkelijk weinig
eigen geld beginnen - maar u zult
op de lening moeten aflossen en
rente betalen. Dit betekent in feite,
dat u achteraf moet sparen. De
af te sluiten geldlening moet een
looptijd hebben van ten minste 5
jaren en mag ten hoogste 30 jaren
lopen.
De garantie als hierboven kan
ook worden verleend voor woningen
die in verband met de hoogte van
de stichtingskosten niet in aanmer
king komen voor een jaarlijkse bij
drage. Hiervoor gefldt echter een
bepaald maximum aan stichtings
kosten, we noemen dat de kosten
grens voor de garantie. De kosten
grens voor de garantie is bepaald
op 160.000,—.
Een eigen woning
in beschutte sfeer
U zult zich ongetwijfeld afvragen
wat hiermee bedoeld wordt. Nee,
het is geen extra dak boven uw
woning en ook niet een woning op
een beschut plekje ergens in ons
land. Wat we hiermee bedoelen is
het bieden van extra financiële steun
boven het subsidie dat we hiervoor
al hebben genoemd, alsmede bege
leiding en dienstverlening aan men
sen met een bescheiden inkomen.
Als uw belastbaar inkomen in 1974
niet hoger is geweest dan 22.000,
kunt u bijvoorbeeld in aanmerking
komen voor een rijkslening. Was uw
belastbaar inkomen in 1974 minder
dan 17.000,dan kunt u boven
dien in aanmerking komen voor
een aanvullende jaarlijkse bijdrage.
De woningen zullen tot stand moe
ten worden gebracht op initiatief
van een woningcorporatie of het
Bouwfonds Nederlandse Gemeenten.
Een brochure met uitvoerige infor
matie over dit onderwerp kunt u
aanvragen by de Centrale Afdeling
Voorlichting van het ministerie, tel.
070-264201, toestel 2983.
Gemeentelijke
garantie voor
bestaande woningen
Bij het kopen van een reeds eer
der bewoonde woning kunnen de
gemeenten een garantie geven voor
de rente en aflossing van een hy
pothecaire lening. De garantie kan
worden gegeven
aan personen die meerderjarig
zijn. Iemand, die jonger is dan
21 jaar en gehuwd, is meerder
jarig en komt dus ook in aan
merking;
als de verwervingskosten van de
woning, waarvoor de garantie
wordt gevraagd niet meer dan
100.000,bedragen.
kVoorts moet de woning geschikt en
■oestemd zijn om het hele jaar door
te worden bewoond.
Voor woningen, die blijvend on
geschikt zijn voor bewoning, of
waarvan verwacht wordt dat zij
binnen afzienbare tijd zullen wor
men afgebroken, wordt in het alge-
Hheen geen hypotheekgarantie gege
ven.
Bezitsvorm i ngs-
fonds
Door de instelling van het Bezits
vormingsfonds kan men bij het ko
pen van een nieuwe woning van de
overheid - onder bepaalde voorwaar
den - ook een renteloze lening van
2.400,verkrijgen. Een van de
voorwaarden is, dat de verwervings
kosten van de nieuwe woning niet
meer dan 90.000,bedragen.
Deze lening kan echter ook worden
verkregen bij het kopen van een
reeds eerder bewoonde woning. Een
van de voorwaarden is dan dat de
verwervingskosten niet meer dan
60.000,bedragen.
De renteloze lening wordt ver
strekt aan personen, die
meerderjarig maar jonger dan 35
jaar zijn. Iemand die jonger dan
21 jaar is en gehuwd, is meer
derjarig en komt dus ook dn aan
merking;
een belastbaar inkomen (man en
vrouw samen) genoten hebben
dat in 1973 of 1974 - dit naar
keuze van de aavrager - lager
was dan 25.000,respectieve
lijk 27.600,—;
geen vermogensbelasting ver
schuldigd zijn over 1975.
Als de aanvraag wordt ingediend
door een gehuwde vrouw worden
behalve als zij duurzaam geschei
den van haar echtgenoot leeft - in
dit verband het vermogen en inko
men van haar echtgenoot in aanmer
king genomen.
Iemand die al eigenaar is van de
woning die hij verlaat, komt niet
in aanmerking voor een renteloze
lening voor een andere woning, ten
zij de woning die verlaten wordt
een krot is.
VOOR WELKE WONINGEN
WORDT DE RENTELOZE LENING
VERSTREKT?
De renteloze lening kan - zoals
gezegd - niet alleen voor nieuwe
maar ook voor reeds eerder bewoon
de woningen worden verstrekt. Er
worden echter grenzen gesteld aan
de verwervingskosten. Voor nieuwe
woningen is deze grens gesteld op
90.000,van reeds eerder be
woonde woningen zullen de verwer
vingskosten niet meer dan 60.000,
mogen bedragen.
Bovendien moet de woning ge
schikt en bestemd zijn om het ge
hele jaar door te worden bewoond
door de aanvrager van de lening.
De lening wordt dus niet verstrekt
voor de aankoop van een recreatie
woning, een zomerhuisje, een zoge
naamde tweede woning of dergelij
ke.
Evenmin komen woningen, die
blijvend ongeschikt zijn voor bewo
ning,. noodwoningen, woonketen en
soortgelijke bouwsels in aanmer
king. Ook als verwacht wordt dat
een woning binnen afzienbare tijd
zal worden afgebroken, wordt in het
algemeen geen renteloze lening ver
strekt.
Koop- of aannemings
contracten
Om eigenaar te kunnen worden
van een woning moet er namelijk
een ander zijn, die u dit eigendom
kan verschaffen. Vaak zal dat een
bouwondernemer ('aannemer") zijn,
die de woning of een te bouwen
woning te koop aanbiedt. U zult
met hem dus een overeenkomst moe
ten aangaan. Op de bepalingen van
een dergelijke overeenkomst nu
komt het aan.
Meestal worden hiervoor zgn. mo
del-contracten gebruikt; deze zijn
voorgedrukt en behoeven alleen
maar te worden ingevuld en onder
tekend. Leest u het voorgedrukte
in elk geval goed door Het komt
namelijk wel voor dat de gegadigde
voor de woning - dat bent U -
daarin vrijwel alleen verplichtingen
opgelegd krijgt, zonder dat daar
zekere rechten tegenover staan.
U behoeft dit zeker niet klakke
loos te accepteren: van een redelijk
contract mag worden verlangd dat
daarin de rechten en verplichtingen
van partijen over en weer behoor
lijk zijn vastgelegd. Als het contract
daarin tekort schiet kunt u proberen
op dit punt verbetering te brengen,
desnoods na ingewonnen advies van
een rechtskundige.
Wat we hier hebben gezegd van
het contract geldt ook voor de "om
schrijving van 't werk" - dat is dus
de, eventueel nog te bouwen, wo
ning - waarnaar in contracten veelal
wordt verwezen. Zo'n omschrijving
wil wel eens beknopt zijn uitgevallen,
zodat u daaruit nauwelijks kunt af
leiden wat u straks van het huis
kunt verwachten. Wees dan niet
bang om nadere inlichtingen te vra
gen. Ook hierbij 'kunt u, als u dat
wilt, vooraf een bouwdeskundige
raadplegen. Hem zullen onvolledig
heden eerder opvallen dan u zelf.
Adressen
Op deze bladzüden zijn alleen de
hoofdzaken van diverse regelingen
vermeld. Meer inlichtingen hierover
zijn te verkrijgen bü
de beide gemeentehuizen;
de directie van de Volkshuisves
ting in Noord-Holland, Dreef 24-
28 te Haarlem.
HET GEMEENTEHUIS TE EGMOND AAN ZEE