GEMEENTELIJKE INFORMATIE "CONTACT MET DE EGMONDEN" NAAR HET GEMEENTEHUIS GAAN DAT DOE JE ZOMAAR NIET, OF TOCH WEL Er bestaat drempelvrees ten opzichte van de gemeente, want over schrijding van de raadhuisdrempel blijkt voor velen nog een wat moeilijke stap te zijn. Over oorzaken kan eindeloos gediscussieerd worden, men kan met allerlei motieven aan komen dragen maar of ze steekhoudend zijn? Vroeger ging het er misschien veel gemoedelijker aan toe dan nu. 't Is nu allemaal wat zakelijker geworden, de mensen die er werken, hebben stuk voor stuk een vakopleiding genoten en zijn berekend voor hun taak. Maar ondanks alle zakelijkheid waarmee ze dagelijks te maken hebben, zijn zij er voor u. Met al hun deskundigheid staan ze elke dag voor u klaar om u van ad vies te dienen, om u te helpen waarmee ze kunnen, om u van dienst te zijn. Ze zijn er voor op geleid. Ambtenaren zijn gewone bur gers die de andere burger hel pen, daar zijn ze voor. Het ge meentehuis is het centrum van een leefgemeenschap, waar alle zaken worden behartigd, die de burgers van de gemeente recht streeks aangaan. Het ligt voor de hand, dat u zich niet steeds kunt verdiepen in gemeentelijke aangelegenhe den. Dat zou ook geen zin heb ben, hoewel het gemeentebe stuur er toch veel aan gelegen is, u als burger zoveel mogelijk op de hoogte te houden. Daarom ook is de gemeentelijke infor matie in het leven geroepen. Ongetwijfeld zult u wel eens te maken krijgen met zaken, waarop u het antwoord niet zo maar weet. Tien tegen een kan men u op het raadhuis uitleg geven. Ga er gewoon even heen, u zult zien hoe gemoedelijk het daar gaat en u bent er welkom. Er zijn adviseurs op allerlei gebied: voor vraagstukken van financiële en sociale aard, huis vesting, bedrijfsvestiging, bouw voorschriften, bestemmingsplan nen, wegen, riolering, om maar enkele punten te noemen waar mee u te maken kunt krijgen. Heus, het gemeentehuis is er niet alleen voor het doen van geboorte- en overlijdensaangif- ten, om er tussendoor nog een keer te komen om te gaan trou wen. Dat zijn gebeurtenissen die, hoewel zeer belangrijk, de aan hef, de komma en de punt be tekenen in een mensenleven en daarvan wordt aantekening ge maakt. Maar in de jaren daartussen blijft het gemeente huis een vraagbaken en inlich tingencentrum, voor jong en oud, zolang u hier woont, zm&e! als u dat wenst, want d^fiensen die er werken zijn er voor U HET GEMEENTEHUIS TE EGMOND AAN DE HOEF (gem. Egm.-Binnen) EEN EIGEN HUIS, OOK VOOR U! Wie een nieuw huis koopt of laat bouwen om er zelf in te gaan wonen, kan van het rijk, gedurende een periode van maximaal 10 jaar, jaarlijkse bijdragen krijgen. Natuurlijk gelden daarvoor bepaalde voor waarden, o.a. de stichtingskosten van de woning niet hoger zijn dan het maxi mum-bedrag als vermeld in de tabel (elders op dit blad vermeld); de woning voldoet aan bepaalde voorschriften; men de woning gedurende 10 achtereenvolgende jaren als eige naar zal bewonen. Wat wordt onder stichtingskosten verstaan Onder stichtingskosten wordt ver staan alle kosten, die moeten worden gemaakt om een huis te kopen of te- laten bouwen. Dat zijn in het al gemeen: de grondkosten, bouwkos ten, architectenhonorarium, centrale verwarming, kosten van meerwerk en risicoverrekening, kosten van da gelijks toezicht, eventuele bouwren- te, leges- en zegelkosten, notaris- en makelaarskosten, aansluitkosten en overdrachtsbelasting. Tien jaar bewonen Als aan deze eis niet wordt vol daan zal geen betaling van jaarlijkse bijdragen meer plaatsvinden. Een uitzondering kan b.v. worden ge maakt als het hoofd van het gezin komt te overlijden en de achter blijvende gezinsleden in de woning blijven wonen. Tabel voor het berekenen van: a. de jaarlijkse bijdrage voor een te bewonen nieuwe woning; b. de kostengrens voor deelneming van het rijk in een garantie. A. JAARLIJKSE BIJDRAGE Kosten per woning Bijdrage in het eerste jaar tot en met 95.000, 95.001 t/m 115.000,— 5.200,— 5.200,verminderd met 15 ten honderd van het bedrag waarmee de stichtingskosten van de woning een bedrag van 95.000,over schrijden. B. KOSTENGRENS GARANTIE tot en met 160.000, Voorbeelden Stel dat iemand een woning laat bouwen of koopt, waarvan de totale Stichtingskosten 90.000,— bedragen. In de tabel zien wij, dat voor wo ningen waarvan de stichtingskosten onder de 95.000,blijven, een vast bedrag wordt genoemd van 5.200, Dat is de bijdrage voor 'het eerste jaar, uit te betalen nadat de woning een jaar bewoond is. Voor de vol gende jaren wordt de bijdrage elk jaar 10%> verminderd, zodat de laat ste bijdrage 520,zal bedragen. We nemen nu'een woning, waar van de Stichtingskosten 103.000, bedragen. In de tabel zien wij, dat voor woningen waarvan de stich tingskosten hoger zijn dan 95.000, de bijdrage wordt verminderd met 15% van het bedrag, dat boven die 95.000,uitgaat. In dit geval dus 15% van 8.000,— 1.200,—. De eerste jaarlijkse bijdrage voor deze woning zal dan zijn 5.200, 1.200,— 4.000,—. Belasting Als u dit kopje leest bekruipt u waarschijnlijk een onaangenaam ge voel. De jaarlijkse bijdrage wordt namenlij k als inkomen beschouwd en de overheid neemt daarom weer een deel van de bijdrage terug in de vorm van inkomstenbelasting. Dat zal, afhankelijk van het totale in komen, voor de een wat meer zijn dan voor de ander. Overigens bestaan er oök weer enkele aftrekposten voor de inkom stenbelasting zoals het rente-be standdeel van de lening, de kosten van geldleningen en erfpachtcanons. Garantie Met de bijdrage die u van het Rijk krijgt bent u natuurlijk nog niet onder dak. Vele duizenden guldens komen voor uw rekening. De mees te mensen die in hun eigen huis wonen hebben dit gekocht of laten bouwen met geld, dat zij voor een deel geleend hebben. Dat geld wordt doorgaans geleend bij hypotheek banken of levensverzekeringsmaat schappijen, die in de regel echter niet meer geven dan 60% van het totale bedrag dat men nodig heeft. Het mooiste zou zijn als u die ont brekende 40% zelf 'had. Heeft u dit echter niet, dan kan de overheid u helpen een grotere lening te krijgen. Door het verlenen van een gemeen telijke garantie (met deelneming van het Rijk) maakit zij het mogelijk een lening aan De gaan die praktisch gelijk is aan de stichtingskosten van de woning, ongeacht de 'leeftijd van de gegadigde. Deze behoeft slechts 100,eigen geld in te brengen. U kunt met betrekkelijk weinig eigen geld beginnen - maar u zult op de lening moeten aflossen en rente betalen. Dit betekent in feite, dat u achteraf moet sparen. De af te sluiten geldlening moet een looptijd hebben van ten minste 5 jaren en mag ten hoogste 30 jaren lopen. De garantie als hierboven kan ook worden verleend voor woningen die in verband met de hoogte van de stichtingskosten niet in aanmer king komen voor een jaarlijkse bij drage. Hiervoor gefldt echter een bepaald maximum aan stichtings kosten, we noemen dat de kosten grens voor de garantie. De kosten grens voor de garantie is bepaald op 160.000,—. Een eigen woning in beschutte sfeer U zult zich ongetwijfeld afvragen wat hiermee bedoeld wordt. Nee, het is geen extra dak boven uw woning en ook niet een woning op een beschut plekje ergens in ons land. Wat we hiermee bedoelen is het bieden van extra financiële steun boven het subsidie dat we hiervoor al hebben genoemd, alsmede bege leiding en dienstverlening aan men sen met een bescheiden inkomen. Als uw belastbaar inkomen in 1974 niet hoger is geweest dan 22.000, kunt u bijvoorbeeld in aanmerking komen voor een rijkslening. Was uw belastbaar inkomen in 1974 minder dan 17.000,dan kunt u boven dien in aanmerking komen voor een aanvullende jaarlijkse bijdrage. De woningen zullen tot stand moe ten worden gebracht op initiatief van een woningcorporatie of het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. Een brochure met uitvoerige infor matie over dit onderwerp kunt u aanvragen by de Centrale Afdeling Voorlichting van het ministerie, tel. 070-264201, toestel 2983. Gemeentelijke garantie voor bestaande woningen Bij het kopen van een reeds eer der bewoonde woning kunnen de gemeenten een garantie geven voor de rente en aflossing van een hy pothecaire lening. De garantie kan worden gegeven aan personen die meerderjarig zijn. Iemand, die jonger is dan 21 jaar en gehuwd, is meerder jarig en komt dus ook in aan merking; als de verwervingskosten van de woning, waarvoor de garantie wordt gevraagd niet meer dan 100.000,bedragen. kVoorts moet de woning geschikt en ■oestemd zijn om het hele jaar door te worden bewoond. Voor woningen, die blijvend on geschikt zijn voor bewoning, of waarvan verwacht wordt dat zij binnen afzienbare tijd zullen wor men afgebroken, wordt in het alge- Hheen geen hypotheekgarantie gege ven. Bezitsvorm i ngs- fonds Door de instelling van het Bezits vormingsfonds kan men bij het ko pen van een nieuwe woning van de overheid - onder bepaalde voorwaar den - ook een renteloze lening van 2.400,verkrijgen. Een van de voorwaarden is, dat de verwervings kosten van de nieuwe woning niet meer dan 90.000,bedragen. Deze lening kan echter ook worden verkregen bij het kopen van een reeds eerder bewoonde woning. Een van de voorwaarden is dan dat de verwervingskosten niet meer dan 60.000,bedragen. De renteloze lening wordt ver strekt aan personen, die meerderjarig maar jonger dan 35 jaar zijn. Iemand die jonger dan 21 jaar is en gehuwd, is meer derjarig en komt dus ook dn aan merking; een belastbaar inkomen (man en vrouw samen) genoten hebben dat in 1973 of 1974 - dit naar keuze van de aavrager - lager was dan 25.000,respectieve lijk 27.600,—; geen vermogensbelasting ver schuldigd zijn over 1975. Als de aanvraag wordt ingediend door een gehuwde vrouw worden behalve als zij duurzaam geschei den van haar echtgenoot leeft - in dit verband het vermogen en inko men van haar echtgenoot in aanmer king genomen. Iemand die al eigenaar is van de woning die hij verlaat, komt niet in aanmerking voor een renteloze lening voor een andere woning, ten zij de woning die verlaten wordt een krot is. VOOR WELKE WONINGEN WORDT DE RENTELOZE LENING VERSTREKT? De renteloze lening kan - zoals gezegd - niet alleen voor nieuwe maar ook voor reeds eerder bewoon de woningen worden verstrekt. Er worden echter grenzen gesteld aan de verwervingskosten. Voor nieuwe woningen is deze grens gesteld op 90.000,van reeds eerder be woonde woningen zullen de verwer vingskosten niet meer dan 60.000, mogen bedragen. Bovendien moet de woning ge schikt en bestemd zijn om het ge hele jaar door te worden bewoond door de aanvrager van de lening. De lening wordt dus niet verstrekt voor de aankoop van een recreatie woning, een zomerhuisje, een zoge naamde tweede woning of dergelij ke. Evenmin komen woningen, die blijvend ongeschikt zijn voor bewo ning,. noodwoningen, woonketen en soortgelijke bouwsels in aanmer king. Ook als verwacht wordt dat een woning binnen afzienbare tijd zal worden afgebroken, wordt in het algemeen geen renteloze lening ver strekt. Koop- of aannemings contracten Om eigenaar te kunnen worden van een woning moet er namelijk een ander zijn, die u dit eigendom kan verschaffen. Vaak zal dat een bouwondernemer ('aannemer") zijn, die de woning of een te bouwen woning te koop aanbiedt. U zult met hem dus een overeenkomst moe ten aangaan. Op de bepalingen van een dergelijke overeenkomst nu komt het aan. Meestal worden hiervoor zgn. mo del-contracten gebruikt; deze zijn voorgedrukt en behoeven alleen maar te worden ingevuld en onder tekend. Leest u het voorgedrukte in elk geval goed door Het komt namelijk wel voor dat de gegadigde voor de woning - dat bent U - daarin vrijwel alleen verplichtingen opgelegd krijgt, zonder dat daar zekere rechten tegenover staan. U behoeft dit zeker niet klakke loos te accepteren: van een redelijk contract mag worden verlangd dat daarin de rechten en verplichtingen van partijen over en weer behoor lijk zijn vastgelegd. Als het contract daarin tekort schiet kunt u proberen op dit punt verbetering te brengen, desnoods na ingewonnen advies van een rechtskundige. Wat we hier hebben gezegd van het contract geldt ook voor de "om schrijving van 't werk" - dat is dus de, eventueel nog te bouwen, wo ning - waarnaar in contracten veelal wordt verwezen. Zo'n omschrijving wil wel eens beknopt zijn uitgevallen, zodat u daaruit nauwelijks kunt af leiden wat u straks van het huis kunt verwachten. Wees dan niet bang om nadere inlichtingen te vra gen. Ook hierbij 'kunt u, als u dat wilt, vooraf een bouwdeskundige raadplegen. Hem zullen onvolledig heden eerder opvallen dan u zelf. Adressen Op deze bladzüden zijn alleen de hoofdzaken van diverse regelingen vermeld. Meer inlichtingen hierover zijn te verkrijgen bü de beide gemeentehuizen; de directie van de Volkshuisves ting in Noord-Holland, Dreef 24- 28 te Haarlem. HET GEMEENTEHUIS TE EGMOND AAN ZEE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1976 | | pagina 2