GEMEENTELIJKE INFORMATIE Gemeente Egmond aan Zee GEEN VERKEER DOOR DE ANKERSTRAAT HOE KOMEN WE ROND IN 1977 Dit zijn de netto inkomsten Dit zijn de netto uitgaven Over de inkomsten Over de uitgaven Het onderwijs Kosten sodale zaken Tot slot wat in 1976 is uitgegeven kapitaalswerken: aan en wat in 1977 zal worden geinvesteerd: De verdeling van de gemeentelijke gulden blijkt nog eens duidelijk uit dit tekeningetje "CONTACT MET DE EGMONDEN" 2 15 DECEMBER 1976 NUMMER 1276 Het is al weer enige tijd geleden dat gemeentelijke commissies en de gemeen teraad ,op vrijdagmiddag 26 november j.I., zich hebben gebogen over het huis houdboekje van de gemeente voor het jaar 1977. Het was jammer dat de pu blieke belangstelling voor deze openbare vergadering zo klein was en dat slechts 8 a 9 personen op de publieke tribune aanwezig waren, waarvan nog 4 persmensen beroepshalve In 1977 verwacht Egmond aan Zee een totaal 'aan netto uitgaven van 4.070.000,of per inwoner 708,Dat is een aanzienlijke stijging vergeleken met de begroting voor 1976 604,per in woner). Voor 1977 kon aan inkomsten ook f 4.070.000,of per inwoner 708,worden begroot. Het huishoudboekje klopt dus. Dat dit wel enige hoofdbrekens heeft gekost blijkt uit de volgende notities. Uitkeringen van het rijk Gemeentebelastingen, dienstverrichtingen Overige inkomsten (w.o. huren en pachten) in duizenden procenten guldens 80% 3271 17% 677 122 100% 4070 in duizenden Openbare veiligheid procenten guldens (w.o. politie, brandweer, straatverlichting) 6% 224 Gezondheidszorg 3% 100 Openbare Werken (w.o. wegen, plantsoenen, reiniging) 25% 1051 Onderwijs 24% 981 Cultuur, sport en rekreatie 9% 377 Sociale zorg en Maatschappelijk werk 7% 301 Algemeen beheer (bestuursapparaat) 23% 929 Economische aangelegenheden 14 Overige uitgaven 3% 93 100% 4070 Burgemeester en wethouders hebben aan de raadsleden een b(j de begroting behorende nota aangeboden van in to taal 48 bladzijden informatie. (voor U uitgaven). De grootste inkomsten post wordt verkregen uit de gemeentefonds door middel van een algemene uitkering bedragende 2.466.000,en een uitke ring uit dat fonds voor de betaling van de onderwijskosten, bedragende 805.000,—. De gemeentebelastingen zullen op brengen 677.000,- waarvan 500.000,- moet worden opgebracht door de met ingang van 1 januari 1977 ingevoerde onroerend goedbelasting, waardoor, de volgende belastingen zullen verdwijnen: straatbelasting, personele belasting en grondbelasting. Het tarief onroerend goed belasting bedraagt voor iedere 3.000,welke uw woning waard is in het economische verkeer 6,voor gebruikers en 7,50 voor zakelijk ge rechtigden. (voor U niet direkt inkomsten). De stijging van de uitgaven kan ge lukkig worden opgevangen doordat ook de hiermede samenhangende inkomsten stijgen. Maar er zijn ook dringende voorzieningen welke niet kunnen wor den uitgevoerd omdat de dekkingsmid delen (nog) niet aanwezig zijn. Burge meester en wethouders hebben de ge meenteraad het volgende verlanglijstje voorgelegd 1. Versterking van het buro bouw en woningtoezicht met een technisch ambtenaar (geraamde kosten 45.000,-). De werkzaamheden kunnen met de huidige bezetting niet optimaal worden verricht. 2. Een schoolbegeleidingsdienst (ge raamde kosten 1 ton). De schoolhoofden vragen om de aanstelling van een pe dagoog/psycholoog en achten het ver der zeer gewenst een remedial-teacher en een vakleerkracht aa^B stellen om zodoende te komen tot (nog?) be tere begeleiding van de schooljeugd. 3. Een reservering teneinde de defi nitieve vestiging van een openbare bi bliotheek mogelijk te maken (geraamde kosten 7 ton). Het zoeken van "ruimte" in de begroting zodat inderdaad de ex ploitatie van een dergelijke openbare voorziening mogelijk zal blijven. Ge lukkig heeft de gemeenteraad inmid dels besloten een noodgebouw aan te kopen hetwelk na de goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Noord-Hol land zal worden geplaatst op het ter rein aan het Eymaplantsoen. Aan de huidige ongeschikte huisvesting van onze openbare bibliotheek zal dan in ieder geval voor een periode van ii jaar een einde zijn gekomen. 4. Invoering stil alarm brandweer (geraamde kosten 40.000,Bij on gunstige wind komt het voor dat brand weerlieden de sirene niet kunnei^Bren en ook wordt de taak van de brand weer bemoeilijkt door het nieuwsgie rige publiek. Voor de aanstelling van de onder 1 genoemde kracht is een reserve ge vormd door te beschikken over een gedeelte van de in Vroegere jaren ge vormde algemene gemeentelijke reser ve. Hoe dringend ook, voor de onder 2 tjn. 4 genoemde zaken is direct geen geld aanwezig. Gelet op de urgentie zijn deze als herinnering wel als "pro memorie"-posten in de begroting 1977 verwerkt. BIJ DE VOLGENDE UITGAVEN WILLEN WIJ NOG EVEN STILSTAAN: Hoewel het onderwijs moet worden gezien als een Rijkstaak worden de kos ten niet volledig door het Rijk betaald. Het volgende» overzichtje zal dat nader toelichten Kosten kleuteronderwijs openbaar bijzonder Vergoeding Rijk Ten laste van gemeente 247.003— 55.947,— 227.384,— 55.374,— 19.619,— 573,— Kosten lager onderwijs openbaar bijzonder 1.046.373,— 243.543,- 999.546,— 180.260,- f 46.827,— 63.283,- Extra ten laste Van het gemeentelijk budget komende 130.302, Naar raming zullen de kosten sociale zorg over 1977 bedragen 2.740.000,— waarvan terug wordt ontvangen van het Rijk 2.438.850,blijft ten laste van de gemeente 301.150, Om u een indruk te geven van het verloop van de bijstandsuitkeringen laten wij onderstaand overzichtje volgen gebaseerd op het jaar 1975 Wet Werkeloosheidsvoorziening 50 personen Rijksgroepsregeling werkloze werknemers 15 personen Rijksgroepsregeling Bejaardenoorden 108 bejaarden Tijdelijke Rijksgroeps regeling Mindervaliden 7 personen Elders verzorgden (b.v. Duin en Bosch) 3 personen Thuiswonenden 51 alleenstaanden en/of gezinnen. De bijstandsaanvragen worden behandeld door de kommissie voor de ver lening van bijstand. - leermiddelen de Ruyterschool - grijper op vrachtauto - aanschaf stencilmachine - brandweerauto - vierwielig voertuig t.b.v. onderhoud sportvelden - aanschaf luchtkompressor - aanleg oversteekplaatsen - aanschaf containers - aanleg van straten - aanschaf kabelbaantje t.b.v. loods gemeentewerken - gereedschappen t.b.v. gemeentewerken - Oce fotokopieer-apparaat t.b.v. gemeentewerken - vernieuwing gemeentetoren - aankoop grond nabij Dr. W. Dreesweg - berging kleuterschool "Kleuterduin" - berging kleuterschool "Theresia" - inrichtingskosten kleuterschool "Trompschool" - noodlokaal "De Ruyterschool" (2e lokaal) - ventilatoren "De Ruyterschool" - bouw 2 noodlokalen t.b.v. "De Ruyterschool" en "Van Speykschoor - leermiddelen "Van Speykschool" - verbouwing "Trompschool" - leermiddelen "Jozefschool" - leermiddelen "Trompschool" - leermiddelen blo school "Dr. Schuckirik Koolschool" - vernieuwen vloer gymnastieklokaal - bergruimte sportvelden f 1.377,24 20.188,36 3.732,88 f 20.970,71 18.968,82 2.442,43 f 11.592,17 f 11.060,70 f 427.44-1,46- f 3.000,— 1.096,80 2.700,— 18.064,22 3.888,— 19.146,71 13.140,60 20.000,— 32.795,17 266,44 69.127,44 2.407,02 64.124,10 2.127,67 170,48 3.999,52 16.329,83 2.527,24 TOTAAL 792.686,01 herstel vloer en bedekking gem. loods 1 ladenkast gemeentewerken verrijdbare garagekrik luchtmoersleutel groenstrook langs opslagterrein bron-installatie vijver "Pandabeertje" douche-installatie gymlokaal verhard handbalveld groenvoorziening Ned. Herv. Kerk i ombouw brandweerauto 6.000,- 500,- 1.200,- 1.200,- 5.000,- 5.000,- 10.000,- 41.500,- 8.000,- 10.000,- TOTAAL 88.400,— Wij hopen u met het vorenstaande een inzicht te hebben kunnen verschaffen in de gemeentelijke huishouding voor het jaar 1977. Uiteraard kunt u altijd voor verder gewenste informatie terecht op het gemeentehuis, afd. Financiën, Voorstraat 83. 7% Sociale zorg Maatschappelijk werk 3% Overige uitgaven 9% Cultuur, sport en rekreatie 23% Algemeen beheer Gezien de gevaarlijke situatie ter plaatse is het Gemeentebestuur ^an plan de Ankerstraat zodanig te veranderen, dat de veiligheid op dit punt beter ge waarborgd is. Vóór het te laat is, moeten er ingrijpende maatregelen worden genomen, die de leefbaarheid handhaven en zo mogelijk verbeteren. Aan de hand van deze wijziging kan tevens worden bekeken in hoeverre dit toegepast kan worden in andere delen van ons dorp, waar dit gewenst en noodzakelijk is. Mede door de dienst Gemeentewerken die hier z'n uiterste best op heeft ge daan, zowel wat betreft vormgeving als voorzieningen (waterafvoer e.d.) zal een o.i. zeer aantrekkelijke omgeving ontstaan. De betreffende raadscommis sie heeft z'n instemming betuigd met de uitvoering. Dankzij een positieve in spraak met de bewoners konden enkele bezwaren, die binnengekomen waren (o.a. parkeermoeilijkheden), uit de weg worden geruimd, zij het dat zij deze bezwaren nog schriftelijk moeten her roepen, hetgeen ook toegezegd werd. Dat de veranderingen in de Anker straat navolging verdienen zal in de nabije toekomst kunnen blijken. Wij hopen het van ganser harte. Uiteraard zal dan tevens aan de ontstane ver keersproblemen de nodige aandacht moeten worden besteed. f De opzet van het plan is 1. het doorgaande verkeer vanuit de Zuiderstraat door de Schinkelstraat te doen verlopen; 2. Drempels aan te leggen aan het be gin van de Ankerstraat en om de hoek t.o. de Duinstraatflat; 3. Enkele parkeerplaatsen binnen dit woongebied creëren voor de bewo ners; 4. Groenvoorziening aanbrengen o.a. boompjes en plantenbakken; 5. Bestrating leggen in een bepaalde vorm zodat deze een vriendelijker aanzien krijgt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1976 | | pagina 2