meÈm i Het museum van Egmond is de moeite van een bezoek waard Hoogwater "CONTACT MET DE EGMONDEN" 4 3 AUGUSTUS 1977 NUMMER 1301 Vanwege het 1000-jarig bestaan van Egmond aan Zee worden de bewoners en de bezoekers van het derp dit jaar dikwijls met het verleden geconfronteerd. Hierbij is het niet te voorkomen, dat er dingen uit het verleden naar boven komen, die bij de moderne mens vragen oproepen. Op veel van deze vragen kan men in het Mu seum van Egmond, dat aan de Zuiderstraat in Egmond aan Zee gelegen is, antwoord krijgen. MEER DAN EEN MUSEUM Ik weet niet hoe het u vergaat, maar als ik aan een museum denk dan zie ik een kille zaal voor me, waar allerlei voorwerpen keurig in vitrines uitge stald zijn. Verder verwacht ik in zo'n zaal dan nog een suppoost, die ergens stil in een hoekje zit. Voor het Museum van Egmond gaat dit beeld echter totaal niet op. Het eerste dat me in het museum opvalt is, dat het vertrek vrij klein en erg gezellig is. Je krijgt hierdoor een beetje het idee alsof je in een oud huisje binnen stapt. Ook de beheerder, de heer Houtenbos, zit niet stil in een hoekje, maar vertelt met groot enthousiasme aan ieder bezoeker de geschiedenis van de tentoongestelde voorwerpen. Ik .hoorde zodoende veel over het oude Egmond aan Zee. In dit eerste artikel wil ik enkele verhalen weergeven, die verband houden met de zee. DE VISSERIJ Het is niet verwonderlijk dat de vis serij een belangrijke plaats inneemt in het Museum van Egmond. Voordat het toerisme zijn intrede deed leefden de meeste derpers immers van de visserij. Zo is er in het museum een prachtig model te bewonderen van een bom schuit. Dit model, dat gemaakt is door de Egmonder J. L. Sander, is een kopie van de vissersboot Egmond 4. die van 1882 tot 1895 gevaren heeft. Pas toen ik dit model gezien had werd het mij duidelijk, hoe deze boten op het strand konden komen en dus geen ha ven nodig hadden. De bomschuiten, heb ben tot ongeveer het begin van deze eeuw gevaren. Daarna kwamen de mo derne vissersboten en het was met hen gedaan. Samen met de bomschuiten verdween ook de visafslag op het strand, waar van een prachtige afbeelding in het museum te zien is. De heer Houtenbos vertelde mij, dat men in die tijd de vis in hoopjes op het strand deponeerde. De afslager, die toen stokman genoemd werd, wees vervolgens met een stok een bepaald hoopje aan en de omstan ders boden daarop. De stok van de stok man, die het wapen van Egmond aan Zee draagt, is overigens in het museum te zien. DE STRANDINGEN In het museum wordt ook ruim aan dacht geschonken aan de schepen, die in de buurt van Egmond gestrand zijn. Zo is er een fotoreportage van de strandingen van de "Kerkplein" en de "Drente". De heer Houtenbos vertelde mij er het volgende verhaal bij, dat vele oudere Egmonders zich nog wel zullen herinneren. Het schip de "Kerkplein" was in 1935 1 km. ten zuiden van Egmond op het strand gelopen. De sleepboot de "Dren te" kwam te hulp, maar er raakte een sleeptros in de schroef verward. Dit schip strandde hierdoor vlak voor de Werf in Egmond aan Zee. Hoe de be manning van boord is gekomen en wel ke dappere rol Egmonders daarbij ge speeld hebben, staat uitgebreid besc! re ven in het boek "Redders aan de rie men'', dat bij Foto Jonker in Egmond aan Zee te koop is. In ieder geval is de "Drente" nooit meer los gekomen en moest gesloopt worden. In een stuk sloophout heeft de bekende beeldhouwer Cor Wijker deze stranding later uitgebeeld. Dit stuk houtsnijwerk is in het museum te zien. Sloop- en wrakhout werd door de Eg monders wel meer gebruikt voor hout snijwerk. Zo heeft een Egmonder uit het hout van de gestrande "Socrates" een copie van dit schip gesneden. Ook dit model bevindt zich in het museum. JAPIE JAPIE EN ZIJN REDDINGEN Staande by de laatste Egmondse roei- reddingsboot, die van 1896 tot vlak voor de tweede wereldoorlog gevaren heeft, vertelde de heer Houtenhos my het volgende over één van de bekendste Egmondse redders. Jacob Glas, die in het Derp beter bekend is onder de naam Japie Japie, leefde van 1832 tot 1910. "Van 1860 tot 1904 is hy by de Egmondse reddingsbrigade geweest. In deze perio de maakte hy 24 tochten mee en redde hy maar liefst 130 menselevens. Over het leven van deze man is zo veel te vertellen, dat Johan Kieviet, de schrijver van o.a. Dik Trom, een boek geschreven heeft waarin Japie Japie de hoofdrol speelt. Dit boek, dat Japie Ja pie heet, is niet meer in de handel ver krijgbaar. De heer Houtenbos vertelde mij verder nog, dat hij zelf in het huis van Japie Japie gewoond heeft. Dit huisje, dat helaas verdwenen is, stond in de steeg tussen de Voorstraat en de Noorderstraat. ER IS NOG VEEL MEER TE ZIEN Het gaat te ver om in dit artikel alles te noemen, wat er in het museum over het verband tussen de Egmonders en. de zee te zien is. Daarvoor moet uzelf maar eens een kjjkje gaan nemen en vooral een praatje gaan maken. In een volgend stukje wil ik met u nog wat zaken bekijken, die niet direct met de zee te maken hebben. Hans van den Bosch INGEZONDEN Egmond aan Zee, 20 juli 19*1 Naar aanleiding van het artikel "E| mond aan Zee, wel te bereiken ma< niet meer uit te komen" in het 'Contac van 20 juli j.1., vind ik enige kritie wel op zyn plaats. Ik krijg het idee, dat de schrijve denkt: "Het doel heiligt de middeler, (d.w.z. een nieuwe weg is toch zo brooö nodig). Kolom 2, regel 12-13 (zij die vei antwoordelijk zijn): Wie bedoelt d schrijver hiermee? Doelt de schrijve op -de gemeente Egmond aan Zee? D schrijver mag niet zo vaag in zijn uit spraken zijn, dat is o zo gemakkelijj (én gevaarlijk). Het is nieti louter een kwestie van he verlies van een stukje grond door aan leg van een nieuwe weg. Enkele anden nadelen zijn: (1) versnippering van he natuurgebied. Dit is voor de dieren e: voor het landschap (juist de duingebiej den zijn waardevolle potentiële land. schapsparken) nadelig; (2) direkte- ka. potrijden, bermtoerisme) en indirekty (afval, landschappelijk) bermaantasting (3) lawaaispreiding; (4) vergroting va: het aantal gedode dieren. Aanvankelijl is het lawaai en de overrijdingskans ge. concentreerd op een punt. Door di nieuwe weg spreidt men het lawaai en' de kans op overrijden, wat in dit geva' nadelig is. De schrijver moet vooral niet scher men met begrippen als "sociaal toeris me" (regel 4) en "het gezinnetje mej kleine kinderen dat op een flatje woorj midden in een dorre stad" (regel 5-7; want dat is speculeren op sentimenten die m.b.t. deze kwestie wel wat mis plaatst zijn. Kolom 5, regel 9-15: Df belangen die hier bedoeld worden zij( korte termijn belangen en hoewel dezi niet verwaarloosbaar zijn, moeten ei mogen de belangen op lange termiji (o.a. landschaps- en natuurbehoud) ij géén geval uit het oog verloren worden waar het in het artikel echter wel naa1 riekt. Ik verdenk de schrijver van he. artikel er daarom ook van zelf nie; verder te kijken dan de door hem reed! genoemde "Blauwe Paal" (kolom 2, re gel 13-16). Concluderend zou ik dan ook willer stellen, dat de schrijver van dit artike vóór de nieuwe weg is en ik er teger ben. Ik vind n.1. dat de kosten en bj ten, zowel op lange- als korte termiji goed overwogen moeten worden Fred Blo) Eisenhowerstraat 34, Egmond aan Zee j De laatste conclusie is juist. Maar al u kosten en baten "zowel op lange ali korte termijn" stelt boven het helant van gewone mensen, dan is dat eer verre van sociale instelling. De natuui is mooi, maar je moet wel de kans krij gen om er van te genieten. Sinds wan neer zijn gezinsbelangen korte-termijn- belangen? Overigens, de door u ge noemde sentimenten zijn toevallig kei harde realiteiten. U moet argumenter gebruiken, er wordt al te lang getheo retiseerd. Graag de volgende keer geer genummerde regels maar zinssneder aanhalen, dat is duidelijker. Daarorr hier en daar ingekort. G. Belleman, r1 INGEZONDEN EGMOND AAN ZEE, WEL TE BEREIKEN MAAR NIET MEER UIT TE KOMEN Het was inderdaad een chaos in het verkeer op zondag 17 juli. Maar dat is het hier altijd 's zomers al geweest, ook vóór de afsluiting van de Voorstraat. Maar de automobilist van tegenwoor dig (de goede niet te na gesproken) denkt vaak niet meer aan voetgangers. Wij liepen zondag ook te wandelen en wilden oversteken op het zebrapad. Wel, we werden met kinderwagen en al bijna omver gereden, daar men lak heeft aan een zebrapad. Het verkeer blijft een chaos, als er niet beter op verkeersregels wordt gelet. Auto's op trottoirs parkeren, zodat de voetganger wel gedwongen is met de kinderwagen op de weg te lopen, met alle gevolgen van dien; of auto's op hoeken parkeren, zodat je de straat niet meer in kunt kijken of er verkeer aankomt. De Wilhelminastraat staat vooral in het weekend vol. Je vraagt je wel af, of er eerst gewonden of doden moeten vallen, voor er GOEDE maatregelen worden genomen?! Maar in het stukje van de schrijver is erg veel terug te vinden, dat het de schuld is van de Voorstraatafsluiting. Deze afsluiting is een goede maatregel voor de voetgang er en invalide in invalidewagentje, die nu rustig in de Voorstraat kunnen wan delen en rijden. Ondergetekende is het wél met de schrijver eens, dat er zo gauw mogelijk een tweede weg dient te komen, om de enige weg van en naar Egmond te ontlasten. Wat betekent een stukje duin missen, als het leven van anderen en van de eigen inwoners gespaard kan blijven. De verantwoordelijke instanties moeten hier maar eens goed over na denken Met dank voor plaatsing, Mevr. C. Stam Wilhelminastraat 120, Egmond aan Zee Dit plaatje wilden wij u niet onthouden. Het werd gemaakt op de rommelmarkt in Egmond-Binnen, waar dit gezellige praatje werd gehouden en niets-vermoedend werd gefotografeerd. De stoelen zitten nog uitstekend en het is goed rusten onder een boom, die overigens meer als parapluie dan als zonnescherm dienst moest doen. Of ze de handel later mee naar huis hebben genomen, weten we niet, maar het beviel de heren uitstekend. Alleen het borreltje ontbrak. Triomfantelijk staan beide jongens op het podium, terwijl zy als winnaars van de zeepkistenrace te Egmond-Binnen worden gehuldigd. Dat was voor hen een onvergetelijk moment, dat ze nooit meer vergeten. Ook onvergetelijk was het ver loop van de wedstrijd, dat duizenden bezoekers trok en voor de organisatie een onverwacht hoogtepunt werd in "Egmond-Binnen op z'n kop". Dit is dan ook de aanleiding, om dit onderdeel in de komende jaren meer aandacht te schenken. woensdag 3 7.22—19.49 donderdag 4 8.04—20.31 vrijdag 5 8.48—21.10 zaterdag 6 9.30—21.53 zondag 7 10.21—22.51 maandag 8 11.24—23.54 dinsdag 9 12.33—13.08 (dood-tij) woensdag 10 1.54—13.39 donderdag 11 2.25—14.55 EVENEMENTEN EGMOND-BINNEN 6 augustus: SCHATGRAVEN op het strand van Egmond-Binnen, aanvang 14.30 uur. Na afloop versnapering. 8 en 9 augustus: FIETS TOURTOCHT georganiseerd door wielercl. Le Cham pion. Start elke avond om 19.00 uur bij café 't Haasje. Deelname 3,tot 14 jaar 2,Eén avond,fietsen: 2, tot 14 jaar 1,50. Elke finalist ontvangt een herinneringsvaantje. Zomerhuisbewoners kunnen het "Contact" gratis afhalen bij: Foto Jonker, Boekhandel Dekker, Bookshop, VVV-kan- toor te Egmond aan Zee; te Egmond-Binnen bij: Gaarthuis Supermarkt, Apeldoorn Zelf bediening en bij café St. Adel- bert; en te Egmond a.d. Hoef bij Drukkerij Belleman. Redaktie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1977 | | pagina 2