DUS... BLU MET Klein meisje speelt met de dood in een meesterlijke Spaanse film "CONTACT MET DE EGMONDEN" 8 18 JANUARI 1978 NUMMER 1333 zondag, dinsdag, "Cria Cuervos" BIOSCOOP "CINEMA 1000" TITEL: Cri» Cuervos REGIE: C»rlos Saura. VOORNAAMSTE ROLLEN: Aoa Torrent, Móni- ca Randall, Grraldlne Chaplin. Vanaf 18 jaar. De eensuur in dictatuur-landen is meestal minder dom dan vaak ge dacht wordt. Kunstenaars die hun kritiek op die dictatuur kwijt willen moeten dan hun toevlucht zoeken tot een dikwijls gecompliceerde symbo lische constructie; dat geldt vooral voor filmers, want die kunnen via de bioscoop nu eenmaal het potentieel grootste publiek bereiken en genieten daarom een speciale voorkeursbe handeling van de heren censoren. In veel gevallen leidt die gedwon gen symboliek tot films die alleen goed te begrijpen zijn voor de landgenoten van de maker; veel voor beelden daarvan zijn te vinden in Griekenland, waar tijdens het kolo nelsregime het handjevol kritische films dat door de censuur kwam. een symbolische benaderingswijze liet zien waarmee het Griekse volk zelf in zijn cultuur vertrouwd was geraakt. Een bijkomend probleem is ook, dat de kritiek zich niet kan veroorloven op de politieke ondertoon van zo'n film te wijzen; zo liep er vorige maand op Film International een re gisseur uit een niet nader te noemen dictatuurland rond wiens film niet begrepen werd. Hij kon dat onbegrip ook niet wegnemen, de man had al eens twee jaar in de gevangenis geze ten en, vertelde hij me „je kunt er zeker van zijn dat ieder artikel over mijn film door de ambassade hier wordt doorgestuurd, en ik heb geen zin om nog eens in de gevangenis te belanden." Ook Carlos Saura ontkomt niet aan die noodzaak tot symboliek, alleen kan er in zijn geval wél over ge schreven worden: niet alleen omdat Spanje aan het veranderen is, maar vooral ook omdat Saura zich in eigen land een praktisch onaantastbare po sitie heeft verworven dank zij het grote succes dat hij de laatste jaren in het buitenland heeft. Hoewel, ook Cia Cuervos werd in Spanje verbo den, ook al mocht zijn film na zes maanden alsnog uitgebracht worden.. De symboliekdicSaura in zijn films gebruikt is op de eerste plaats die van de atmosfeer waarin het verhaal zich afspeelt; in Cria Cuervos...(de eerste woorden van een Spaans gezegde, waarvan de vertaling neerkomt op „Als je een kraai opvoedt pikt hij je later de ogen uit") is die atmosfeer benauwend, letterlijk adembene mend. Voortdurend lijkt Madrid te lijden onder een zinderende hitte, en ook in het donkere, geïsoleerde huis waar de kleine Ana haar kraaienrol probeert te spelen is de sfeer beklem mend. Dat geldt vooral voor de relij* kwieën-kamer van haar vader, een officier die nog in de burgeroorlog heeft gevochten en een grote verza meling wapens heeft. Ana's moeder, Geraldine Chaplin, is al dood als haar dochter haar vader met een maitresse in bed hoort ster ven. Ze gaat de kamer in, pakt een leeg glas en wast het schoon. Ze heeft er een dodelijk vergif in gedaan, denkt ze tenminste, en daarmee heeft ze haar gehate vader gedood. Sinds Ana's moeder, die door haar man bedrogen en niet begrepen werd, ge storven is wil Ana haar andere fami lieleden dood hebben: als ze bij het verstoppertje spelen haar twee zusjes ontdekt moeten ze spelen dat ze dood zijn, zelf wil ze ook sterven. Voortdurend is Geraldine Chaplin aanwezig in de dromen, nachtmer- rie's vooral, van Ana; de echtgenote van Carlos Saura speelt niet alleen de moeder, maar ook af en toe de twintig jaar oudere Ana, die recht in de ca mera vertelt over haar ongelukkige jeugd. Voortdurend probeert Ana vrij te zijn (als haar oudere zusje een te grote beha probeert zegt ze: „Zoiets zal ik later nooit dragen"), maar het lukt haar niet te ontsnappen aan de strakke dictatuur van het rij ke bourgeoisgezin. Het is de bourgeoisie van Franco- Spanje, het gezin woont in een huis met een grote tuin midden in de stad, een mooie tuin die echter door een hoge muur met grote gevangenis poorten van de buitenwereld is afge sneden. Ana ziet zichzelf even op een hoog dak in de buurt staan, ze vliegt dan boven de tuin en boven Madrid, maar die vlucht is maar een droom. Cria Cuervos... zit vol scènes dje tegelijkertijd onbeschrijfUpTrnooi en adembenernencTdroevig zijn, zoals ook het gezicht van'de fclëtne A^a' dat is. De grote, gitzwarte ogen van Ana Torrent, die al zo verschrikke lijk mooi de symboliek duidelijk maakten in Victor Frice's sublieme debuut De Geest van de Bijenkorf, stralen een eindeloos diepe triest heid uit, ook als ze gelukzalig mee zingt en wegdroomt met het plaatje Por Que te vas, waarom ga je weg. Het klinkt wel erg cynisch, maar het is al eerder gebleken dat juist onder een dictatuur die iedere heldere en expliciete kunstuiting verhindert, meesterwerken voortgebracht kun nen worden. En een meesterwerk, dat heeft Carlos Saura melfCrïa Cu ervos...wei degelijk gemaakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1978 | | pagina 8