met de egmonden
DE ZEEWEG VERLENGEN OF NIET
EEN NIEUWE UITGAVE OVER
EGMOND
I EGMOND
l-W: V
OERLEMANS
M0DEST0FFEN
tf\
I e
Renteverlaging
Plan Snort/aan
ID1CO MAKEIAARDII BV SSJT?,'
HUNGKWAN
contact
1 MAART 1978
NUMMER 1339
Uitgave Drukkerij Belleman B'.V.
Egmonderstraatweg 5
Egmond aan de Hoef
Telefoon 02206-1201
Burg. Eymaplein 2
Egmond aan Zee
Telefoon 02206-1789
Advertentie-tarief
losse plaatsingen: 26 ct. per m.m.
Bij kontrakt belangrijke reduktie.
"Waar een wil is, is geen weg", werd bij de indiening van de 900 bezwaar
schriften gezegd en we moeten zeggen, dat is een bijzonder goede variatie op
een oud gezegde, hoewel het in negatieve zin werd gebruikt. Maar het gaat hier
niet om het al dan niet goed of vrij toepassen van de Nederlandse taal, het gaat
hier om de realiteit, om de zaak waar alles om draait: het al dan niet aanleggen
van de verlengde Zeeweg. We hebben in het "Contact" iedereen de vrije ruimte
gegeven om zijn mening te spuien. En voor alle voor- en tegenargumenten is
wel wat te zeggen, in principe heeft iedereen gelijk, het gaat er om van welke
kant je de zaak bekijkt en dan zijn er altijd pro en contra's aan te voeren. De
aanhouder wint en zij die het hoogst van de toren blazen, vallen het meest op.
Het ligt dus voor de hand, dat de ak-
tiegroep "tegen aanleg van de weg"
sterk van zich heeft laten horen, om
het luttele feit, dat zij aktie heeft ge
voerd. Zij die vóór aanleg van de weg
of op z'n minst niet tegen deze plannen
zijn, hoefden geen aktie te voeren, aan
gezien zij de verlenging van de Zeeweg
wel nuttig vinden.
WAAR LIGT DAN DE
OPLOSSING
Dat er iets moet gebeuren staat vast.
De verkeerssituatie is reeds lang een
bron van ergernis, niet alleen voor de
genen die aan het verkeer deelnemen
maar ook voor hen die urenlang met
verstikkende uitlaatgassen worden ge
confronteerd en daarover kan Egmond
aan Zee meepraten. In wezen is het om
de verkeerssituatie in Egmond aan Zee
begonnen.
In het dorp loopt alles knijp, vooral
wanneer er sprake is van een drukke
seizoendag. Maar de laatste jaren hoeft
het geen seizoen meer te zijn, want tij
dens elk mooi weekend loopt het ver
keer vast. Bijgaande foto maakten we
zondagmiddag 26 februari. De winter
is nog niet voorbij of drommen mensen
begeven zich naar zee en strand en dui
zenden verpozen daar enige uren om
een frisse neus te halen.
Vrijwel tegelijkertijd denkt iedereen
er over weer huiswaarts te keren en
dan begint het lieve leven. De straten
van Egmond aan Zee zijn vol, afgeladen
vol en van alle kanten perst het ver
keer zich door de smalle straten naar
de enige hoofdafvoerweg, waarlangs
men ook gekomen is: de Voorstraat.
Men moet er niet aan denken, wan
neer er iets gebeurt, waardoor paniek
kan ontstaan en snelle hulp geboden is.
Die hulp kan niet komen, aangezien
alles vaststaat. Overdreven? Toch niet,
dat kon men zondag j.1. nog waarnemen,
toen aan de Prins Hendrikstraat, zeg
maar hoofdafvoerverkeersader (het
woord is nog groter dan de weg maar
het is een hoofdafvoerweg) plotseling
een auto in brand raakte en in enkele
ogenblikken een vuurzee ontstond, die
de grootste gevaren opleverde, temeer
daar in de auto een gastank aanwezig
was. Een geluk was, dat het gebeurde
op de hoek van de Duinstraat, zodat
het achterop rijdende verkeer een uit
weg vond en het voorrijdende verkeer,
zij het langzaam als gevolg van de file
op de Voorstraat zich van de onheils-
plek kon verwijderen. Daardoor kreeg
de brandweer gelukkig vrij baan en kon
snel optreden. Het had een regelrechte
ramp kunnen worden. En we zijn pas
in februari.
BEZWAREN MAKEN IS
MAKKELIJK, MAAR WAAR
BLIJFT EEN ALTERNATIEF?
Het is opvallend dat de bezwaren
tegen de Zeeweg grotendeels niet uit
Egmond aan Zee komen, hoewel dat
ook weer voor de hand ligt. Egmond
aan Zee zit met het probleem en wil
ervan af, moet ervan af, want de situ
atie wordt onhoudbaar. Reeds lang
heeft men dit onderkend, want voor de
oorlog is men al begonnen met een
tweede weg naar het dorp, o.a. het stuk
Zeeweg door duin, dat weliswaar ver
hard, tot nu toe geen rijbaan is gewor
den.
Ook al voor de oorlog heeft men ge
probeerd daarvoor de nodige gronden
aan te kopen maar toen wilde men niet
verkopen. De zich pas ontwikkelende
bloementeelt had zijn grond nodig en
overigens was het onmisbaar weiland.
Nu is de grond echter wél aangekocht
Voor het tracé waar de verlengde Zee
weg is gedacht. De weg is gepland over
land van de bloembollenkwekers N.
Kuiper, een stukje van laefting en
vervolgt over grond van de gebr. Pep
ping, die het betreffende deel nu huurt
van het Hoogheemraad en vervolgens
over grond van een andere gebr. Pep
ping, die het niet meer in gebruik heeft.
Vervolgens is er een klein stukje van
P. de Waard bij betrokken, dat ook niet
meer in gebruik is. Er zijn dus al veel
voorbereidingen getroffen maar of de
weg er snel komt of helemaal niet komt,
hangt af van de ontvankelijkheid van
de ingebrachte bezwaren, zoals
ongeveer 900 stuks.
Wanneer er een weg aangelegd wordt,
gaat dat altijd ten koste van grond, het
zij in gebruik, hetzij ongebruikt, waar
van nu reeds sprake is. Waar het de
aantasting van de natuur betreft, dat
valt wel mee, want het stuk door de
duinen, wat daar al jaren zo ligt, is
verre van fraai, het is in tegendeel een
ergerlijk stuk maanlandschap, waarop
menigeen gestruikeld is. Opvallend dat»
daartegen nooit bezwaar is gemaakt.
Het kan daar alleen maar opknappen.
Dit stuk kan het karakter krijgen van
de weg, die naar Bergen aan Zee gaat
en men kan toch met de beste wil van
de wereld niet volhouden dat daar het
natuurschoon aangetast is. Door het feit
dat je daar kunt komen, kan men van
de natuur genieten.
De bezwaren komen grotendeels uit
Egmond aan de Hoef, hoewel ook in
woners uit Egmond-Binnen en Egmond
aan Zee hebben getekend. "We hande
len uit een eerlijke overtuiging dat de
weg niet nodig is" zei de aktiegroep
bij de overhandiging van de bezwaren
en die overtuiging zal niemand willen
betwisten, maar is de daarachter lig
gende gedachte wel zo goed doordacht?
Wanneer er alleen overwegingen van
natuurschoon en gevaarlijke verkeers
situaties ter plaatse in Egmond aan de
Hoef in het spel zijn, wordt er dan niet
wat te plaatselijk gedacht om het woord
bekrompen niet te willen gebruiken?
Natuurlijk is ieder weldenkend mens
tegen aantasting van de natuur en te
gen gevaarlijk verkeer maar Eg
mond aan Zee schreeuwt om een op
lossing. En zijn we daar allemaal niet
verantwoordelijk voor? Daar hebben
we als Egmonders toch allemaal mee
te maken? Of zien wij dat verkeerd?
Wij zouden, daarom een alternatief wil
len horen want dat moet er komen, hoe
je het wendt of keert.
WE GAAN EEN WEG
AANLEGGEN DOOR DE DUINEN
AAN DE NOORDKANT
Dit tussenkopje is afschrikwekkend
Zondag 26 februari j.I. 16.00 uur op de Egmonder
straatweg. Het verkeer kan niet weg, omdat de Herenweg
te Egmond aan de Hoef voorrang heeft. Door de aktie
groep wordt o.a. aanbevolen, op dat punt verkeerslichten
te plaatsen. Dit zal zeker nu opluchting geven. Daar is ook
de politie van overtuigd, hoewel de maatregel in het sei
zoen niet afdoende is, werd er aan toegevoegd.
voor alle natuurliefhebbers, een weg
aanleggen ten noorden van Egmond a.
d. Hoef naar een nieuwe "strandslag",
met daarbij een gigantisch groot par-
kiJj^ jirein. Duizenden vierkante meters
nsSIurschoon vallen ten offer aan de
nieuwe weg en veel wild zal het slacht
offer worden van het verkeer. De He
renweg nabij het Karmelklooster wordt
ee*- levensgevaarlijk kruispunt en de
t Êk op dat punt dreigt verstoord te
v»«^en.
"Tegen" ben je onmiddellijk geneigd
te zeggen na deze zwarte afschildering.
We spreken hier een mening uit, die
ook eens geuit is in het "Contact". Men
kan het er mee eens zijn of niet. Het
doet er in principe niet toe, als we maar
bedenken dat alles betrekkelijk is en
het er meestal niet zo treurig uitziet
als uit vele meningen is te dastalleren.
In wezen maakt de doortrekking van
de Zeeweg onderdeel uit van een om-
leidingsweg achter de Egmonden om,
die zijn aansluiting moet krijgen op de
Hoeverweg en de Noordelijke randweg
naar de nieuwe strandafslag, boven
omschreven.
EN ZIJN ABDIJ
s -'".C
i v-. VV
Onder de titel "Egmond en zijn abdij"
is er een nieuwe uitgave verschenen
van de hand van Jan Hof, monnik van
de Abdij vai* Egmond. De omslag van
de brochure is verluchtigd met een
oude landkaart van dit gebied, waarin
MAANDAGMIDDAG A.S.
OERLEMANS
weer met z'n stoffies in de
zijzaal van café 't Haasje
te Egmond-Binnen.
Allemaal leuke nieuwe
zomerstofjes
EGMOND-BINNEN
de Egmonden centraal liggen. In de
brochure zijn twee gravures opgenomen,
voorstellende de abdij in de 16e eeuw
en het Slot op den Hoef uit die tijd.
Tevens twee foto's van de huidige abdij
en van de St. Adelbertusakker.
Over de geschiedenis, die door re
producties reeds in beeld wordt gege
ven en tevens over de situatie, zoals die
heel vroeger was en weergegeven op de
landkaart op het omslag, heeft de schrij
ver een boeiend verhaal geschreven,
geënt op historische feiten en overle
veringen. Het is een interessante uit
gave, waarmee de abdij van Egmond
tegemoet heeft willen komen aan de
steeds toenemende vraag naar geschied
kundige gegevens en ook aan de in
formaties over de ontwikkeling van het
gebied dat Egmond heet.
Dat de abdij in de historische ontwik
keling een grote rol heeft gespeeld, mag
genoegzaam bekend verondersteld wor
den. Hoe dat gegaan is, laat zich zeer
gemakkelijk lezen in de boeiende
brochure die bij gelegenheid van de
abtswijding van dom. André Zegveld
het levenslicht zag. Het werkje is voor
slechts 2,50 verkrijgbaar bij de abdij
en op de VW-bureaus in de drie Eg
monden.
EGMOND IS AANTREKKELIJK,
OOK VOOR HEN DIE ER NIET
*0. WONEN
We dreigen in Egmond slachtofferig
te gaan doen. Als we alle bezwaren
lezen, krijg je het gevoel, 'dat Egmond
in de tang wordt genomen. We praten1
niet over Egmond aan Zee, aan de Hoef
of Binner Êt&aar over Egmond, waar
voor we aanstonds in zjjn totaliteit ver
antwoordelijk zijn en niet voor een
enkel dorp afzonderlijk.
Naar dit Egmond trekken vele men
sen, de ook enkele uren willen genieten
van het bevoorrechte gebied waarin
wij wonen. We kunnen ze niet weren
en dat mogen, we niet. Er zal dus iets
moeten gebeuren en misschien moeten
De brandende auto van Herman Imming
aan de Pr. Hendrikstraat. Andere auto's
konden nog een goed heenkomen zoeken
en de snel ter plaatse zijnde brandweer
bluste het vuur voordat het de gastank
bereikte. Het publiek stond er veel te
dichtbij.
we daarvoor wel een veer laten, ook al
is dat dan een stukje grond.
Zal de Zeeweg de oplossing brengen?
Zal Egmond aan Zee er mee gebaat
zijn? Moet er een groot parkeerterrein
komen ten koste van een stuk duin
gebied en beginnen we dan opnieuw
met allerlei bezwaren
We willen ook deze gedachte niet
onbeschreven laten. Conclusie: Zij die
verantwoordelijk zijn voor het beleid,
staan voor een moeilijke opgave want
aan elke maatregel kleven bezwaren.
Volgende conclusie: Wanneer de ge
dachten, die wij hier aan het papier
toevertrouwd hebben, overwogen wor
den, dan konden de bezwaren wel eens
anders luiden en misschien meer oplos
singen of ideeën aandragen. Want met
alleen maar bezwaren komen we er
heus niet.
G. A. Belleman, redactie
DE HYPOTHEEKRENTE, UITSLUITEND
GELDEND VOOR HYPOTHEKEN M.B.T.
^HÈT
IS THANS VASTGESTELD OP
CHINEES INDISQH
RESTAURANT
SLOTWEG 3
EGMOND AAN DE HOEF
Heel Egmond is blij met het Chinees-restaurant
"Hung-Kwan", Slotweg 3 te Egmond aan de Hoef
leder die er een maal heeft gegeten, zégt
"HUNG KWAN", DIE KAN ER WAT VAN
Gerechten ook voor afhalen.
Geopend van 12.00 tot