met de egmonden DE ZEEWEG VERLENGEN OF NIET EEN NIEUWE UITGAVE OVER EGMOND I EGMOND l-W: V OERLEMANS M0DEST0FFEN tf\ I e Renteverlaging Plan Snort/aan ID1CO MAKEIAARDII BV SSJT?,' HUNGKWAN contact 1 MAART 1978 NUMMER 1339 Uitgave Drukkerij Belleman B'.V. Egmonderstraatweg 5 Egmond aan de Hoef Telefoon 02206-1201 Burg. Eymaplein 2 Egmond aan Zee Telefoon 02206-1789 Advertentie-tarief losse plaatsingen: 26 ct. per m.m. Bij kontrakt belangrijke reduktie. "Waar een wil is, is geen weg", werd bij de indiening van de 900 bezwaar schriften gezegd en we moeten zeggen, dat is een bijzonder goede variatie op een oud gezegde, hoewel het in negatieve zin werd gebruikt. Maar het gaat hier niet om het al dan niet goed of vrij toepassen van de Nederlandse taal, het gaat hier om de realiteit, om de zaak waar alles om draait: het al dan niet aanleggen van de verlengde Zeeweg. We hebben in het "Contact" iedereen de vrije ruimte gegeven om zijn mening te spuien. En voor alle voor- en tegenargumenten is wel wat te zeggen, in principe heeft iedereen gelijk, het gaat er om van welke kant je de zaak bekijkt en dan zijn er altijd pro en contra's aan te voeren. De aanhouder wint en zij die het hoogst van de toren blazen, vallen het meest op. Het ligt dus voor de hand, dat de ak- tiegroep "tegen aanleg van de weg" sterk van zich heeft laten horen, om het luttele feit, dat zij aktie heeft ge voerd. Zij die vóór aanleg van de weg of op z'n minst niet tegen deze plannen zijn, hoefden geen aktie te voeren, aan gezien zij de verlenging van de Zeeweg wel nuttig vinden. WAAR LIGT DAN DE OPLOSSING Dat er iets moet gebeuren staat vast. De verkeerssituatie is reeds lang een bron van ergernis, niet alleen voor de genen die aan het verkeer deelnemen maar ook voor hen die urenlang met verstikkende uitlaatgassen worden ge confronteerd en daarover kan Egmond aan Zee meepraten. In wezen is het om de verkeerssituatie in Egmond aan Zee begonnen. In het dorp loopt alles knijp, vooral wanneer er sprake is van een drukke seizoendag. Maar de laatste jaren hoeft het geen seizoen meer te zijn, want tij dens elk mooi weekend loopt het ver keer vast. Bijgaande foto maakten we zondagmiddag 26 februari. De winter is nog niet voorbij of drommen mensen begeven zich naar zee en strand en dui zenden verpozen daar enige uren om een frisse neus te halen. Vrijwel tegelijkertijd denkt iedereen er over weer huiswaarts te keren en dan begint het lieve leven. De straten van Egmond aan Zee zijn vol, afgeladen vol en van alle kanten perst het ver keer zich door de smalle straten naar de enige hoofdafvoerweg, waarlangs men ook gekomen is: de Voorstraat. Men moet er niet aan denken, wan neer er iets gebeurt, waardoor paniek kan ontstaan en snelle hulp geboden is. Die hulp kan niet komen, aangezien alles vaststaat. Overdreven? Toch niet, dat kon men zondag j.1. nog waarnemen, toen aan de Prins Hendrikstraat, zeg maar hoofdafvoerverkeersader (het woord is nog groter dan de weg maar het is een hoofdafvoerweg) plotseling een auto in brand raakte en in enkele ogenblikken een vuurzee ontstond, die de grootste gevaren opleverde, temeer daar in de auto een gastank aanwezig was. Een geluk was, dat het gebeurde op de hoek van de Duinstraat, zodat het achterop rijdende verkeer een uit weg vond en het voorrijdende verkeer, zij het langzaam als gevolg van de file op de Voorstraat zich van de onheils- plek kon verwijderen. Daardoor kreeg de brandweer gelukkig vrij baan en kon snel optreden. Het had een regelrechte ramp kunnen worden. En we zijn pas in februari. BEZWAREN MAKEN IS MAKKELIJK, MAAR WAAR BLIJFT EEN ALTERNATIEF? Het is opvallend dat de bezwaren tegen de Zeeweg grotendeels niet uit Egmond aan Zee komen, hoewel dat ook weer voor de hand ligt. Egmond aan Zee zit met het probleem en wil ervan af, moet ervan af, want de situ atie wordt onhoudbaar. Reeds lang heeft men dit onderkend, want voor de oorlog is men al begonnen met een tweede weg naar het dorp, o.a. het stuk Zeeweg door duin, dat weliswaar ver hard, tot nu toe geen rijbaan is gewor den. Ook al voor de oorlog heeft men ge probeerd daarvoor de nodige gronden aan te kopen maar toen wilde men niet verkopen. De zich pas ontwikkelende bloementeelt had zijn grond nodig en overigens was het onmisbaar weiland. Nu is de grond echter wél aangekocht Voor het tracé waar de verlengde Zee weg is gedacht. De weg is gepland over land van de bloembollenkwekers N. Kuiper, een stukje van laefting en vervolgt over grond van de gebr. Pep ping, die het betreffende deel nu huurt van het Hoogheemraad en vervolgens over grond van een andere gebr. Pep ping, die het niet meer in gebruik heeft. Vervolgens is er een klein stukje van P. de Waard bij betrokken, dat ook niet meer in gebruik is. Er zijn dus al veel voorbereidingen getroffen maar of de weg er snel komt of helemaal niet komt, hangt af van de ontvankelijkheid van de ingebrachte bezwaren, zoals ongeveer 900 stuks. Wanneer er een weg aangelegd wordt, gaat dat altijd ten koste van grond, het zij in gebruik, hetzij ongebruikt, waar van nu reeds sprake is. Waar het de aantasting van de natuur betreft, dat valt wel mee, want het stuk door de duinen, wat daar al jaren zo ligt, is verre van fraai, het is in tegendeel een ergerlijk stuk maanlandschap, waarop menigeen gestruikeld is. Opvallend dat» daartegen nooit bezwaar is gemaakt. Het kan daar alleen maar opknappen. Dit stuk kan het karakter krijgen van de weg, die naar Bergen aan Zee gaat en men kan toch met de beste wil van de wereld niet volhouden dat daar het natuurschoon aangetast is. Door het feit dat je daar kunt komen, kan men van de natuur genieten. De bezwaren komen grotendeels uit Egmond aan de Hoef, hoewel ook in woners uit Egmond-Binnen en Egmond aan Zee hebben getekend. "We hande len uit een eerlijke overtuiging dat de weg niet nodig is" zei de aktiegroep bij de overhandiging van de bezwaren en die overtuiging zal niemand willen betwisten, maar is de daarachter lig gende gedachte wel zo goed doordacht? Wanneer er alleen overwegingen van natuurschoon en gevaarlijke verkeers situaties ter plaatse in Egmond aan de Hoef in het spel zijn, wordt er dan niet wat te plaatselijk gedacht om het woord bekrompen niet te willen gebruiken? Natuurlijk is ieder weldenkend mens tegen aantasting van de natuur en te gen gevaarlijk verkeer maar Eg mond aan Zee schreeuwt om een op lossing. En zijn we daar allemaal niet verantwoordelijk voor? Daar hebben we als Egmonders toch allemaal mee te maken? Of zien wij dat verkeerd? Wij zouden, daarom een alternatief wil len horen want dat moet er komen, hoe je het wendt of keert. WE GAAN EEN WEG AANLEGGEN DOOR DE DUINEN AAN DE NOORDKANT Dit tussenkopje is afschrikwekkend Zondag 26 februari j.I. 16.00 uur op de Egmonder straatweg. Het verkeer kan niet weg, omdat de Herenweg te Egmond aan de Hoef voorrang heeft. Door de aktie groep wordt o.a. aanbevolen, op dat punt verkeerslichten te plaatsen. Dit zal zeker nu opluchting geven. Daar is ook de politie van overtuigd, hoewel de maatregel in het sei zoen niet afdoende is, werd er aan toegevoegd. voor alle natuurliefhebbers, een weg aanleggen ten noorden van Egmond a. d. Hoef naar een nieuwe "strandslag", met daarbij een gigantisch groot par- kiJj^ jirein. Duizenden vierkante meters nsSIurschoon vallen ten offer aan de nieuwe weg en veel wild zal het slacht offer worden van het verkeer. De He renweg nabij het Karmelklooster wordt ee*- levensgevaarlijk kruispunt en de t Êk op dat punt dreigt verstoord te v»«^en. "Tegen" ben je onmiddellijk geneigd te zeggen na deze zwarte afschildering. We spreken hier een mening uit, die ook eens geuit is in het "Contact". Men kan het er mee eens zijn of niet. Het doet er in principe niet toe, als we maar bedenken dat alles betrekkelijk is en het er meestal niet zo treurig uitziet als uit vele meningen is te dastalleren. In wezen maakt de doortrekking van de Zeeweg onderdeel uit van een om- leidingsweg achter de Egmonden om, die zijn aansluiting moet krijgen op de Hoeverweg en de Noordelijke randweg naar de nieuwe strandafslag, boven omschreven. EN ZIJN ABDIJ s -'".C i v-. VV Onder de titel "Egmond en zijn abdij" is er een nieuwe uitgave verschenen van de hand van Jan Hof, monnik van de Abdij vai* Egmond. De omslag van de brochure is verluchtigd met een oude landkaart van dit gebied, waarin MAANDAGMIDDAG A.S. OERLEMANS weer met z'n stoffies in de zijzaal van café 't Haasje te Egmond-Binnen. Allemaal leuke nieuwe zomerstofjes EGMOND-BINNEN de Egmonden centraal liggen. In de brochure zijn twee gravures opgenomen, voorstellende de abdij in de 16e eeuw en het Slot op den Hoef uit die tijd. Tevens twee foto's van de huidige abdij en van de St. Adelbertusakker. Over de geschiedenis, die door re producties reeds in beeld wordt gege ven en tevens over de situatie, zoals die heel vroeger was en weergegeven op de landkaart op het omslag, heeft de schrij ver een boeiend verhaal geschreven, geënt op historische feiten en overle veringen. Het is een interessante uit gave, waarmee de abdij van Egmond tegemoet heeft willen komen aan de steeds toenemende vraag naar geschied kundige gegevens en ook aan de in formaties over de ontwikkeling van het gebied dat Egmond heet. Dat de abdij in de historische ontwik keling een grote rol heeft gespeeld, mag genoegzaam bekend verondersteld wor den. Hoe dat gegaan is, laat zich zeer gemakkelijk lezen in de boeiende brochure die bij gelegenheid van de abtswijding van dom. André Zegveld het levenslicht zag. Het werkje is voor slechts 2,50 verkrijgbaar bij de abdij en op de VW-bureaus in de drie Eg monden. EGMOND IS AANTREKKELIJK, OOK VOOR HEN DIE ER NIET *0. WONEN We dreigen in Egmond slachtofferig te gaan doen. Als we alle bezwaren lezen, krijg je het gevoel, 'dat Egmond in de tang wordt genomen. We praten1 niet over Egmond aan Zee, aan de Hoef of Binner Êt&aar over Egmond, waar voor we aanstonds in zjjn totaliteit ver antwoordelijk zijn en niet voor een enkel dorp afzonderlijk. Naar dit Egmond trekken vele men sen, de ook enkele uren willen genieten van het bevoorrechte gebied waarin wij wonen. We kunnen ze niet weren en dat mogen, we niet. Er zal dus iets moeten gebeuren en misschien moeten De brandende auto van Herman Imming aan de Pr. Hendrikstraat. Andere auto's konden nog een goed heenkomen zoeken en de snel ter plaatse zijnde brandweer bluste het vuur voordat het de gastank bereikte. Het publiek stond er veel te dichtbij. we daarvoor wel een veer laten, ook al is dat dan een stukje grond. Zal de Zeeweg de oplossing brengen? Zal Egmond aan Zee er mee gebaat zijn? Moet er een groot parkeerterrein komen ten koste van een stuk duin gebied en beginnen we dan opnieuw met allerlei bezwaren We willen ook deze gedachte niet onbeschreven laten. Conclusie: Zij die verantwoordelijk zijn voor het beleid, staan voor een moeilijke opgave want aan elke maatregel kleven bezwaren. Volgende conclusie: Wanneer de ge dachten, die wij hier aan het papier toevertrouwd hebben, overwogen wor den, dan konden de bezwaren wel eens anders luiden en misschien meer oplos singen of ideeën aandragen. Want met alleen maar bezwaren komen we er heus niet. G. A. Belleman, redactie DE HYPOTHEEKRENTE, UITSLUITEND GELDEND VOOR HYPOTHEKEN M.B.T. ^HÈT IS THANS VASTGESTELD OP CHINEES INDISQH RESTAURANT SLOTWEG 3 EGMOND AAN DE HOEF Heel Egmond is blij met het Chinees-restaurant "Hung-Kwan", Slotweg 3 te Egmond aan de Hoef leder die er een maal heeft gegeten, zégt "HUNG KWAN", DIE KAN ER WAT VAN Gerechten ook voor afhalen. Geopend van 12.00 tot

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Contact met de Egmonden | 1978 | | pagina 1