De Rede, van den Rijkscommissaris.
Op
en poorten voor het
Bolsjewisme.
(Vervolg van pagina 2.)
DE pacten van vriendschap der En-
gclschen en Amerikanen openen de
poort voor het bolsjewisme en ver
raden alle anderen. In deze vriend
schapspacten is Polen, is do Balkan, is
Iran, is het geheele Baltische gebied,
althans voor zoover wij het, weten, al
verkocht en versjacherd. Wat er ver
der nog verkwanseld is, daarop zullen
wij niet komen, want dat zal Duitsch-
land verhinderen. Verdragen, die met
de bolsjewieken zijn gesloten, hebben
een bijzondere belichting gekregen,
sinds wij de meeningen kennen van
mevrouw Kollontay, de gezante der
Sowjet-Unie in Zweden en van Kaga-
nowitsj, den schoonzoon en rechter
hand van Stalin, die verklaard hebben,
dat verklaringen met burgerlijke regee
ringen er niet zijn om te worden nage
leefd.
Verdragen zün er, om op het pas
sende oogenbllk te worden verbro
ken. Dat is con moraal, die heel
duidelijk in het joodsche wetboek,
In de talmoed staat. In de talmoed
wordt gezegd: wie geen jood is, Is
geen volledig mensoh. En wanneer
men met een nict-jood een verdrag
sluit, is men moreel niet gebonden.
Nederlanders, daarin moet men toch
den samenhang 2ien tusschen jodendom
en bolsjewisme, den samenhang, die
daar te voorschijn treedt en die de ge-
heele linie van het bolsjewisme ken
merkt.
Wat de westelijke democratieën kun
nen beteckenen, dat hebben wij sinds
Versailles ondervonden. Zij beteekenen
voor ons geestelijke versplintering, ma-
terieele pauperiseering. en vooral het
loslaten van het jodendom en dat is de
zekerste weg naar het bolsjewisme.
Het Duitsche volk zal zich nooit als
beulsknecht van de Anglo-Amerikanen
laten gebruiken. Het Duitsche volk zal
alleen in het Nationaal-Socialisme
alleen onder de leidng van Adolf Hitier
vóór Europa en tegen .het bolsjewisme
strijden. Dat moeten wij duidelijk in
zien. Alle andere mogelijkheden zijn
uitgespeeld. Het rad der geschiedenis
kan niet worden teruggedraaid en wan
neer Dultschland valt, dan Is het ook
met JEuropa gedaan.
Wat willen dc Amerikanen?
DE Amerikanen kunnen en willen In
het geheel niet voor Europa opko
men. Er zijn than® verschillende bespre-
kingen aan den gang, bijv. over de
vraag, hoe de Amerikanen zich een we
reldpolitiek voorstellen. Daarbij den
ken zij aan luchtsteunounten. Dit is
voor mij het beste bewijs, wanneer de
Amerikanen van luch'steunpunten
spreken, dat daar het isolationisme, dus
het zich verwijder 1 houden van Europa
zoo sterk geworden is. dat zij hoogstens
nog.aan vliegtuigen en hun bemannin
gen denken, doch nooit meer aan een
of ander grootere deelneming, aan een
krachtig optreden. Zij zouden precies
zoo wegloooen als in 1918, nadat zij het
onf-'-'k mede aangericht _1den. En
zij heben toch tenslote een grooten
buit te verteren. Wat hebben die niet
reeds alles ten koste van hun bondge-
nooten ingepalmd. Waarom nog meer
risico? Zij hebben bovendien hun jo
den. Deze hersentrust van Roosevelt
bestaat toch alleen maar uit joden. De
Vereenigde Staten bieden thans 't ken
merkende beeld van een menschen-
groepeering, die door joodschen geest
beïnvloed wordt. Dientengevolge staat
Europa slechts voor de keus voor het
geval dat de anderen zouden overwin
nen, of de Amerikanen laten Europa
aan zijn lot over, dan komt het bols
jewisme onmiddellijk, of de' Amerkanen
het geheele nihilisme, waarmede
de joden steeds andere vo'ken ovcr-
stroomen, over ons komen. Dan zouden
wij het bolsjewisme uit de tweede
h- hebben, d. w. z. een overwinning
van de anderen zou alleen de vraag
opwerpen, of het Joodsche wereldcen
trum in Moskou of in Washington is.
Neen kameraden. Met het oog od
dezen toestand is er, slechts één pa
rool en dit parool heet: Europa ont
waak. Voor U. Nederlanders, Is dat
niet gemakkelijk, het beteekent op
geestelijk gebied een verlaten van 't
humanisme, dat reeds ecnigszins met
de wereld onbekend en misschien 'n
beetie hoovaardig geworden is en uit
een confessioneele binding, die zoo
ver gaat', dat zi1 het volk verdeelt.
Het beteekent economisch het over
schakelen van een overzeesehen han
del, welke verloren is. op Europ^,
Wanneer werkelijk het geval
zich zou voordoen, dat de Ame
rikanen met hun schepen cn hun
troepen Nedcrlandsch-Indië zou
den heroveren, gelooft U dan, dat
zij Indië zouden aanbieden op het
presenteerblad aan de emigran-
tenregeering in Londen?
Hebben deze plutocraten de Ame
rikanen al niet beter leeren kennen?
Maar u weet heel goed. dat het zoo
niet zal gaan. U gelooft echter, dat
u dan misschien een uitkeering van
10 pet. zal kunnen krijgen en dat is
altijd nog meer dan niets. Doch dat
deze uitkeering van 10 pet. tevens
zou beteekenen, dat het geheele
Nederlandsche volk in een anti-Euro-
peesch systeem zou worden gesleurd,
dat laat deze lieden totaal onver
schillig Dit ontwaken beteekent
ook een verlaten van de
getallendemocratie. want deze getal-
lendemocratie is een vorm. die in
oogenblikken van de beslissende
worsteling om het zijn of het niet-
ziin niet stand houdt. Er is echter
geen andere weg. Deze weg kan den
Nederlanders niet bespaard worden.
Moet liet zoo voortgaan?
I/'AMERADEN. Ik vraag U met 't
oog op dezen toestand: moeten er
hier nog eens dergelijke stakingen
komen? Moet men steeds weer in
botsing komen met een noodzakelij
ke ontwikkeling? Is het niet veel be
ter, hier vrijwillig mede te werken,
opdat het Nederlandsche volk zich
zelf bewaart en zichzelf de plaats
verovert en dan behoudt, die het op
grond van zijn bloed en zijn groote
kwaliteiten verdient? Wat kunnen in
dezen toestand uitingen van rouw of
van wrevel of van een zenuwachtige
toorn, zooals wij Zondag in de ker
ken gehoord hebben, helpen? De
hervormde kerk heeft uiting gege
ven aan fiaar diepe ontsteltenis.
Over deze gebeurtenissen moe
ten de Nederlanders ontsteld zijn.
Zij moeten thans slechts de
juiste consequenties trekken. Wan
neer de kerk oproept tot gebed, dan
bewandelt zij den weg dien zij zich
gegeven ziet om haar taak te ver
vullen. Maar ik geloof, dat overigens
het beeld te somber is geschilderd
De studeerenden, die tewerkgesteld
worden, kan men thans niet meer
als zoodanig beschouwen, want zij
hebben de mogelijkheid, den weg,
dien hun door nun superieuren was
geboden, niet gebruikt.
Deze loyaliteitsverklaring, die
eigenlijk de vanzelfsprekend
heid, om verordeningen der be
zettingsautoriteiten en van de
eigen autoriteiten op te volgen
aan het eigen weten en gewe
ten vastknoopt, is ongeveer het
uiterste, wat ik op dit gebied
nog kon doen.
Doch moesten alleen de Neder
landsche arbeiders voor den arbeids
inzet in aanmerking komen en die
genen, die studeeren en zonen van
rijke ouders zijn. die zouden niet
voor den arbeidsinzet in aanmer
king komen? Bij m:: bestaat zooiets
nieC
Overigens^ mijne kameraden, men
moet deze jongelieden in hun ver-
zamelkampen gezien hebben. Daar
viel een onbevangen vroolijkheid
waar te nemen. Het was alsof zij van
hun nachtmerrie bevrijd waren.
Waarschijnlijk is het de voortduren
de ophitsing van enkele professoren,
waarvan zij thans, God zij dank, be
vrijd zijr. Daarom zijn zij zoo onbe
vangen opgetreden. En dan kan ik
nog zeggen, dat er zeer zorgvuldig
te werk gegaan wordt bij de tewerk
stelling.
Zoo komen bijvoorbeeld de
medische studenten in hospitalen
en wel in zeer mooie streken.
Daartoe behoort ook mijn ge
boortegrond. Ik ben er van over
tuigd, dat zij daar zeer veel zul
len leeren en dat zij, wanneer
zij eens na een bepaalden tijd te
rug komen, zich dankbaar zul
len herinneren, dat zij in dezen
tijd van historische grootte,
waarin men stand moet houden,
toch nóg een zekeren inzet ge
presteerd hebben.
?e^e&..?e.niet gewilde arbeidsinzet
m het Rijk is een beproeving. Ik geef
dat toe, doch het is werkelijk een
gebod van dezen noodtijd van Euro
pa, dat mij het recht geeft en ook de
volkomen rustige verantwoordelijk
heid om dat te verlangen. Denkt u
er toch eens over na: hoeveel mil-
lioenen Duitsche mannen, ook va
ders, ook broeders, ook zoons, zijn
thans reeds jarenlang van hun ge
zinnen weg, niet om ergens veuig
met een dak boven het hoofd te wer
ken, doch daarbuiten, in de steppen
van het Oosten, staan deze mannen
en vormen daar den wal van ijzer
en Dlqed, opdat deze steppenhorden
ons niet zullen overvallen. Denkt u
toch eens aan deze millioenen man
nen, aan wie toch ook dé Nederlan
ders het te danken hebben, dat zij
drie jaar lang, weliswaar onder be
paalde beperkingen, maar tdch in
omstandigheden geleefd hebben,
die veel meer overeenkomen met
vredestijd, dan die, die daar buiten
met hun leven voor Europa opko
men. Dat moet men zich toch voor
oogen houden. Het tewerkstellen
van deze mannen in het Duitsche
rijk geschiedt onder waardige voor
waarden en het is een groote bele
venis.
Het nationaal-soclalisme.
Het nationaal-socialisme is nu een
maal de levensvorm van den strijd,
omdat wij thans hard moeten strij
den en hieraan het individu onderge-
geschikt maken. Doch het nat. socia
lisme raakt de innerlijke vrijheid' v.
den mensch niet aan, want datgene,
wat gil thans ziet. deze energieke en
aan initiatieven rijke discipline van
den Duitschen soldaat, is geen dres
suur. Het is een vrijwillige tucht, die
elkeen zich oplegt terwille van het
groote doel. dat hij voor oogen heeft,
terwille van de groote idee van het
volksche bewustzhn. dat ons zegt. dat
wij allen volksgenooten van een
bloed zijn. Daarenboven zijn wij
Germanen uit een bloedfamilie.
en wij allen zijn Europeanen, ge
dragen door de Arische basis van
ons bloed, dat de belangrijke bij
drage geleverd heeft tot de cultuur
der wereld. En daarom, omdat wij
van een bloed zijn, hebben wil ook
allen dezelfde verantwoordelijkheid.
Het nieuwe Europa.
1"T n^uwe Europa vormt zich
■77 aan de.fronten, het vormt zich
echter ook in dc fabrieken en de
werkplaatsen, die thans voor de
fronten werken. 'De gruwelpropa-
gandisuen zullen hun God weet wat
vertellen hoe het er daar uitziek
Wanneer dat waar zou zijn, zouden
°nze productieresultaten niet zoo
schitterend zijn en alle plannen
overtreffen. Het verbazingwekkend
ste feit na het heldhaftige optreden
van onze soldaten aan het front is,
dat daar de Europeesche arbeiders in
nnn werkgemeenschap bijeen zijn.
20 tot 24 naties hebben hun mannen
gezondem die. werken daar in de
werkplaats bij hun gemeenschappe-
1 ij ken arbeid voor één gemeenschap
pelijk doel. Zij leeren elkaar ken
nen. De een verheugt zich over den
ander, over de. cultureele prestaties,
over de dansen, over de liedjes van
den ander. Daar wordt Europa op
gebouwd en daar wil de Nederlan
der met bn zijn? Ja, wilt gij u ab
soluut afzijdig houden wanneer dit
nieuwe Europa komt?
Mijne kameraden, deze menschen
zullen ons eens dankbaar zijn. dat
wij hen daarheen geleid hebben,
waar het nieuwe Europa gebouwd
wordt.
Nationaal-socialisten, hoe bitter boos
en toornig klonk het andere herderlijke
schrijven. Daarin wordt gesproken van
een zedelijk gevaar en van het verlies
der levensvreugde. Ja, do tijd van
heden, is helaas niet do tijd van de
levensvreugde. Daarmede zou men
zich zelf bedriegen. Wanneer wij thans
ee levensvreugde in elk opzicht zouden
laten gelden, dan zou het Bolsjewisme
zich over on3 heen storten. Neen, thans
is het de tijd van den levensernst. Deze
generatie moet ernstig zijn, opdat de
toekomst, althans de toekomst van onze
kinderen, weer blijder wordt. Elk an
der parool is valsch en een zedelijk ge
vaar. Ik heb overigens van de Neder
landers een betere meening, dan dat ik
zou vreezen, dat zij ergens zedelijk ge
vaar zouden kunnen loopen. Voor onze
Nationaal-Socialisten, in welken toe
stand zij ook kómen, zou ik geen zorg
hebben, dat zij in een zedelijk gevaar
zouden kunnen geraken.
Al hebben wij ons opvoedend werk
nog niet generaties lang geleverd, toch
weten wij, wien wij kunnen vertrou
wen wanneer wij op Nationaal-Socialis
ten vertrouwen. Er wordt ook gespro
ken over de Babylonische gevangen
schap. Ik ben altijd van meening, dut
een te sterk opschroeven en overdrijven
de kracht der overtuiging verzwakt. Ik
zou het niet graag willen, dat de Neder
landers vergeleken worden met Gods
uitverkoren volk. Ik heb een betere
m.eening van de Nederlanders om een
dergelijke vergelijking te maken. Ik zou
echter willen zeggen, dat mij niet be
kend is, dat er in de Babylonische ge
vangenschap verlof, briefwisseling en het
doorbrengen van vrijen tijd bestaan
heeft.
Er is ook over gesproken, dat de Ne
derlandsche priesters niet met hun ar
beiders kunnen meegaan, dat begrijp ik
heelemaal niet, want ik gelocf, dat er in
Duitschland geen gebrek aan katholieke
priesters ls.
Ik zou veel beter de opmerking be
grepen, wanneer b.v. dc Nederland
sche artsen kwamen en zouden zeg
gen: Kgk U eeLs mijnheer, de Duit
sche artsen staan aau het front en
moeten de gewonden verzorgen,
laat U ons toch naar Duitsohland
gaan, opdat wij de medische zorg
voor onze N .derlanders op ons kun
nen nemen. Dat zou ik begrijpen.
Het Nederlandsche volk
wilde geen oorlog,
V AN een dln* ben min of meer
overtuigd, n.1. dat het Nederland
sche volk den oorlog niet gewild
heeft. Des te grooter is de verant
woordelijkheid Van degenen die de
leiding hadden. En Vanneer men
met vuur speelt, dan wil zich over
het algemeen niemand daaraan bran
den. Maar wanneer men te dicht bij
het vuur komt, brandt men zich
toch. En kan het neutraal genoemd
worden, wanneer men dat misbak
sel van afgunst; en duivelsch denken
daarginds, dien pater Muckermann,
die alles wat Duitsch en nationaal-
socialistisch is. heeft belasterd, wan
neer men dien hierheen haalt en hem
in het vroegere klooster te Valken
burg, als in de centrale van een gif-
fabriek en van propaganda laat doen
wat hij wil?
HeJ, is niet juist wanneer er ge
zegd wordt, dat het christendom de
eenige macht is. om die tegen het
bolsjewisme te keeren.
Het politieke christendom stellig
niet. dat weten wii beter. Wij hebben
immers de zwart-roode coalitie in
Duitschland meegemaakt, die zwart-
roode coalitie van het centrum en
sociaal-democraten, die deels uit dom
heid, deels uit kwaadaardigheid, de
wegbereidster was voor de bolsjewi-
seering van hét Duitschè volk, dat
alleen door Adolf Hitier en het natio
naal-socialisme van den rand van
den afgrond kon worden gered.
Ik geloof, dat men ook zeer
voorzichtig moet zijn, ivanneer
men spreekt over geloofsvrij
heid- en gewetensdrang, juist in
dit land, dat zijn heldhaftige
grootheid gevonden heeft ineen
tijd, waarin het voor zijn eigen
geloofsvrijheid gestreden heeft,
tegen een front, waarin toonder
tijd de katholieke kerk stond en
in een tijd, waarin bijna in elke
stad hier en in Vlaunderen. de
brandstapels werden aangesto
ken. Het beste bewijs voor de
grootmoedigheid en vrijheid die
wij geven is hot feit, dat zulk
een herderlijk schrijven onge
hinderd kan worden voorge
lezen.
Kameraden, bij ons zijn geen
martelaren te balen.
VERDUISTER GOED.
Deze week van. 21.455.30 uur
Maan op 21.49, onder 7.12 uur.
26 Mei: Laatste kwartier.
Priesters ln gevangenschap.
HET is echter juist, dat er priesters
zijn, die in de gevangenis zitten. Ik
ken ellc afzonderlijk geval. Dat zijn
echter volkomen reëele overtreders
die hebben zich- vergrepen, of wel
hebben zij DuitsPhlanü, het .nationaal
socialisme en den Führer gesmaad
en wel in een vorm. die men zich
niet kan laten welgevallen, of wel
zij hebben spionnage bedreven, of zij
hebben den vijand begunstigd. Dan
bestaan er ook nog kleinere over
treders. die zich vergrepen hebben
aan de wetten van de voedselvoor
ziening. maar martelaren zijn dat niet
Om aan elke verdere bespreking een
eind te maken, stel ik de verantwoor
delijkheid vast. Wie zich tot onge
hoorzaamheid laat verleiden, die mag
zich niet op den kansel beroepen, die
zal de gevolgen in al ziin hardheid
moeten dragen, zooals zij in deze
maand Mei door ons bewezen werd
Men heelt mij soms voorgehouden,
dat ik. op elk gebied van het open
bare leven het nationaal-socialisme
den voorrang geef. Dat is voor mij
geen verwijt, dat is mijn historische
opdracht, die ik hier te vervullen
heb. wanf dit Europa valt slechts te
redden, wanneer het nationaal-socia-
listische Duitschland zich als een wal
voor deze golf uit het Oosten werpt,
en dit optreden, deze afweer, dat
geeft juist de aanspraak op de leiding.
Ik zal altijd als nationaal-sociallst
handelen, dat beloof ik u allen. Dat
beteekent echter niet. dat ik ook maar
aan een enkel mensch het nationaal-
socialisme wil opdringen.
Daar is geen sprake van. Het
nationaal-socialisme is een zaak
van de innerlilke overtuiging. Ik
heb niets aan iemand, die slechts
napraat wat hem wordt voorge
zegd. Op zoo iemand kan ik in
ernstige tijden niet vertrouwen!
Twee groepen van organisaties.
Nu zijn er lijer twee groepen van
organisaties. De ecnen zijn de politieke
organisaties, waarbij ik er waarde aan
hecht, dat elk lid afzonderlijk lot het
Nationaal-Socialisme komt. Dat zijn
echter volkomen vrijwillige organisaties
en wanneer binnen het bereik van die
organisaties ergens dwang wordt uit
geoefend, dan hoogstens een dwang
door vele geestelijken om de lieden uit
de organisatie te halen. Daarnaast be
staan er beroepsorganisaties. Dat zijn
de organisaties, die een bepaalde taak
moeten vervullen, welke voortvloeit
uit de noodzaak van dezen tijd en die
wordt opgedragen aan de afzonderlijke
beroepsgroepen. Daarbij is het mij ook
onverschillig welke gezindheid iedere
man afzonderlijk heeft, wanneer hij
slechts de taak vervult, die aan hem,
krachtens zijn beroep, is opgelegd. De
leiding over deze organisaties kan ik
evenwel slechts in handen leggen van
mannen, die ik vertrouwen kan cn dat
ziin juist de Nationaal-Socialisten,
Overigens vinden deze vrijwillige
organisaties een heel goeden weer
klank. Ik heb me de ciiiers laten
voorleggen. Dc Nederlandsche
Volksdicnst b.v. heeft van Januari
1942 tot Mei 1943 ziin ledenaantal
vertienvoudigd. Het Nederlandsche
Arbeidsiront heelt in een jaar tijd
ziin leden-aantal vervijivoudigd cn
de Winterhulp Nederland heeit in
het eerste jaar 7 'A milliocn, in het
tweede jaar 10% millioen verdeeld
en zal dit jaar 13 millioen verdee-
len. Dat zijn ciiiers.
Een belangrijke beslissing.
KAMERADEN, wij staan voor een be
langrijke beslissing. Wij moeten
in stand houden, wat onze geniale lei
ding in drie iaar voor ons verkregen
heeft en wij kunnen ons binnen stra
tegische grenzen handhaven, die zoo
sterk zijn. dat onze vijanden, wanneer
het mogelijk zou zijn, met een veel
voud aan menschen en materiaal zou
den kunnen komen en toch niets be
reiken. Maar, Nationaal-Socialisten,
een wereldoorlog is een wereldgedicht.
En in het vierde iaar van dit gericht
komen de bekentenissen. Wij zijn jjist
kort geleden getuigen geweest van een
ontzettende moreele catastrofe, name
lijk het prijsgeven van de Polen en dc
kleine volken, waarvoor Engeland zoo
genaamd dezen oorlog begonnen is.
Dat heeft natuurlijk onrust 'gewekt
Toen heeft meneer Kleffens op 23
Maart zijn stem verheven en gezegd:
„Het zou niet juist zijn, dat alleen de
groote mogendheden zouden beslissen,
want de kleine naties hebben door ver
keerde handelingen van de groote
schade geleden, waardoor hun bestaap
in gevaar gebracht is." Die man merkt
alles, zij he^ dan ook' laat. Meneer
Hambro uit Noorwegen heeft gezegd:
„Tot nu toe hebben wij alleen maar
bijdragen moeten leveren, gekregen
hebben wij nog niets. En wanneer er
groote problemen behandeld worden,
dan is het onrechtvaardig, wanneer de
kleine staten niet een woordje zouden
kunnen meespreken.
Mijne kameraden, wie herinnert
zich daar niet de woorden, die de
Fiihrer tot Mussert gesproken heeft:
„Ik wil de Nederlanders niet als
overwonnene^ behandelen en wan
neer de tijd gekomen zal zün, dan zal
ik U bij mij roepen en zullen wU
over dc toekomst spreken".
Ziet, mijne kameraden, dan is de hou
ding daar aan de overzijde bij de plu
tocratieën toch een andere. En toch zijn
?ij zoogenaamd voor de kleine volken
opgekomen. Meneer Crlpps heeft gezegd:
„De kleine volken krijgen geen souve-
reiniteit meer". En Churchill heeft dit
aangevuld: „De wapens zullen de kleine
volken ook niet meer krijgen". Hier kunt
U het groote verschil tusschen democra
tie en de Natlonaal-Socialistische ge
meenschap zien. In een Nationaal-Socia-
listische gemeenschap is het totaal on
verschillig, of de een klein of groot in
getal is. Daar wordt gekeken naar zijn
prestatie. En wij kunnen ons in een
Europeesche gemeenschap zeer goed
voorsteilen, dat een in aantal klein volk
op het gebied, waarop het het meeste
presteert, allen, ook dc grooten. leidt.
Dat kunnen wij ons rustig voorstellen.
Die aan de overzijde, deze democraten,
echter niet. En wat de wapens betreft?
Vraagt eens aan de kameraden van de
Standarte Westland en het Legioen en
zij zullen U vertellen, dat juist de Ne
derlanders de beste wapens krijgen die
er maar zijn. U kunt mij gelooven,
wanneer de Nederlanders eenmaal be
reid zijn ln dezen strijd om Europa mee
te strijden, bestaat er niet, zooals
Engeland, het voorbehoud: de wapens
alleen voor de grooten. O neen, de beste
wapens die wij maar kunnen uitvinden
en produceeren, zullen dan ir, Uwe
handen gelegd worden, mijne Neder
landers, verlaat U daar op.
WiJ verwachten den aanval.
KAMERADEN, wij verwachten den
aanval. Wij willen hem, omdat hij de
beslissing brengt. In Afrika zoo be
weren onze vijanden hebben de En-
gelschen 220.000 man verlóren. Dat
een mooi getal. Waarschijnlijk is het te
laag, omdat het van de overzijde wordt
opgegeven, en de verliezen der Ame
rikanen en hulpvolkeren hiy niet bij
zijn opgeteld.
Doch wanneer zii eens hier een po
ging zouden doen en het tienvoudige
aan verliezen zullen hebben geleden,
dan zal 'de bezinning komen Dan
zullen de Engelschen plotseling in
zien. dat er geen enkele Europeesche
continentale macht is. die het Em
pire bedreigt, doch dat het alleen hun
vrienden ziin. die hen van het Empire
berooven. Dan zullen zij inzien, wat
het zou beteekenen. wanneer het
bolsjewisme tot aan de kust van den
Atlnntischen Oceaan zou oprukken.
Dan zullen zii zich de vraag voorleg
gen. of zii dezen oorlog tot het einde
moeten voeren, alleen, opdat de Joden
hun wraak kunnen nemen. Want dat
is de oorzaak van dezen porlog cn
de oorzaak, dat de oorlog nog niet
ten einde gaat en dat hij niet reeds
ang ten'einde is.
Daaraan is uitsluitend de in
vloed van de Joodsche adviseurs
bil de regecringen van onze vij
anden de schuld. Want, wanneer
de volken bij zichzelf te rade
zouden gaan, waarom het gaat,
dan zouden zii elkaar reeds lang
weer de hand voor een vreed-
zamen arbeid gereikt hebben.
Ook de Amerikanen zullen eens
gaan denken. Wanneer de Amerika
nen merken, dat zii de halve wereld
ten koste van. hun bondgenooten met
zeer geringe middelen hebben inge
palmd. zullen zij er nog wel eens over
denken, alvorens dit Europeesche
bankroet in hun oogen aan te
vallen en het 50-, het honderdvou
dige aan verliezen te lijden, zonder
kansen op succes. De Engelschen en
Amerikanen staan pas voor de poli
tieke uitwerking van dezen oorlog.
WH weten waar het omgaat.
WIJ, nationaal-socialisten. zullen
misschien persoonlijk en men-
schehjk smartelijke verliezen liiden,
doch politiek worden wii steeds har
der. Want hoe langer de oorlog duurt
des te beter weten wij waarom het
gaat. Nog nooit hebben wij dat zoo
duideliik gezien als in dit iaar en
nog nooit zijn wij zoo vastbesloten
geweest dezen oorlog tot aan het ze
gevierende einde voort te zetten,
Mijne kümeraden. de beslissing van
dezen oorlog hangt af van den wil
tot volhouden en zelfbehoud, die alle
soldaten, arbeiders en de vrouwen
toonen. De wil zal sterker zjjn van
dengene. die 't moreele recht aan zijn
zijde weet en diegene zal zich moreel
in ziin recht voelen, die zegt. dat
hetgeen wat hii wil goed en recht
vaardig ls. Wat willen onze vijanden?
Wat brengen zii Europa anders dan
den chaos? 't Bolsjewisme over Cen
traal Europa eri -dan den volgen
den ^rong verdec, naar een dorden
wereldoorlog.
Precies zoo als Walace het gezegd
heeft, de vice-oresident der Vereen,
Staten: .De derde wereldoorlog is
niet te vermijden, wanneer de bolsje
wieken hun idee van een wereldre
volutie niet opgeven." Ja. gelooft
dan iemand van ons, dat Stalin zijn
wereldrevolutie opgeeft? Dat zijn
beginnelingen, die zooiets meenen.
die in het geheel "een begrip hebben
van het Bolsjewisme, En meneer
Clapper. de journalist van het Witte
Huis. heeft gezegd: ..Hoe meer wii
erop vertrouwen dat wij den oorlog
winnen, des te minder gelooven wij
dat de overwinning van langen duur
zal zijn."
Dat is het wat onze tegenstanders
brengen, wanneer zij zouden overwin
nen en dan zoo moet elkeen hier
zeggen zal cr ellende en chaos 'ont
staan. Wij zouden vernietigd worden
wij zouden het -tooneel van den derden
wereldoorlog worden en zij daarginds
zouden weer voor een nieuwen oorlog
staan. Waar zouden de kleine volkeren
blijven, wanneer het Joden-centrum
Moskou of 't joden-centrum Washing
ton den toon zou aangeven? Zijn dc
kleine volkeren dan niet veel beter uit
onder de bescherming van de Europee
sche gemeenschap, onder de bescher
ming van onze eeuwenoude cultuur,
die wii met e»kaar verkregen, die wii
met elkaar door striid verdedigd en
die wii met elkaar doorstaan hebben?
Hoe wordt hef beter?
Kameraden wanneer wij de over
winning behalen dat kunnen wii
zeggen zal het iedereen in Europa
beter gaan. De toestand van heden
is het uitgangspunt van de bescheu-
wing.
De wereld is 7X»o op haar kop
gezet, dat niets meer terugkeert.
Wij moeten zien waar wij thans
staan. Dat moet duidelijk cn
nuchter worden ingezien en dan
moeten wij ons afvragen: hoe
wordt dat beier? En dan kunt ge
er zeker van zijn, of gij arbeider
zijt of boer: wanneer eens weer
de vrede komt, dan weten wij
'wat wij te doen hebben.
Daar ginds. >n Amerika breken zij
zich het hoofd. De heer Sumner
Welles, onderstaatssecretaris der V.
S,. heeft reeds een nachtmerie we
gens de werkloosheid en wegens het
productieoverschot na den oorlog,
omdat hij een hopelooze liberaal is.
die alleen agn goud en geld denkt.
Wij echter verlangen er koortsach
tig naar, dat. de vrede komt, opdat
deze enorme krachten, die wij heb
ben en onze grondstoffen niet ge
bruikt worden voor werken der
vernietiging, maar voor de werken
der volkswelvaart en der sociale
rechtvaardigheid.
Als Duitschland wint.
GE kunt er zeker van zijn, wanneer
de vrede komt, dan zal er hier een
opbloei door Europa gaan, dan zal elk
blijmoedig aan het werk gaan, dan
komt de levensvreugde, waarom heden
volkomen te onpas, geroepen wordt,
want heden is het de tijd voor den le-
'ensernst en voor het deelnemen aan
den strijd. Dan komt de tijd, waarin
elk van U kan aantreden en wel als
vrije man, elke arbeider, elke volks
genoot, bewust - daar hij zelf dc dra
ger is van de politieke gedachte - dat
er geen standen, geen kringen, geen
confessies en geen hinderpalen zijn,
maar dat het bioed een gemeenschap
vormt, die ons allen tot een lot ver
bindt, met geen andere verplichting,
dan het gemeenschappelijk optreden
voor het gemeenschappelijke welzijn.
Kameraden, de militaire gebeur
tenissen rullen de politieke ont
wikkeling doen ontstaan, die tot het
einde van den oorlog leidt cn hoe
eerder het verstand zich laat gel
den. des te eerder zal dc vrede ko
men. En deze oproep, er moge ge
schied zijn, wat geschied is, gaat
onder alle omstandigheden uit tot
alle Nederlandera: door den groei
in de Europeesche houding tc ko
men tot dc vrUheid van de volk
sche ontwikkeling.
Kameraden, de Führer heeft ons bij
eengebracht. De Führer heeft onze
krachten in het Nationaalsoclalisme
ontplooid. Hij heeft daarmede tevens
de grondbeginselen gegeven voor het
nieuwe Europa: Volksche vrijheid en
sociale rechtvaardigheid. In dit willen,
Duitsche en Nederlandsche nationaal-
socialisten, vormen wij een ijzeren en
onverbreekbare lotsgcmcenschap. Wij
zullen onze taak verrichten, wij zuilen
tot het uiterste cn het laatste onzen
plicht doen, vooral echter zal uit el-
ken nationaalswciallat een fanatieke
strijdlust onze tegenstanders tegemoet
komen.
Heil den Führer!
De suikerpremie voor boeren
en arbeiders.
's-GSAVENHAGE, 20 Mol. Do «ui-
kerpremle welke de boeren ontvangen
bedraagt 1 4/10 kg. per 1000 kg. gelever
de suikerbleten. Deze wordt verstrekt
in den vorm van bonnen, na levering
der bieten in het najaar van 1943. Van
de promie moet de helft worden ver
deeld onder de arbeiders, welke op het
bedrijf werkzaam zijn.
Momenteel kunnen de boeren echter
een voorschot krijgen op hun toewijzing.
Dit voorschot wordt uiteraard het ko
mende' najaar afgetrokken van hun
eigen gedeelte en niet van het gedeelte
der arbeiders. De boeren zijn verplicht
om van het voorschot, dat ze nu reeds
ontvangen, een gedeelte «f te staan aan
de arbeiders. Door den Landstand zal
er nauwlettend op worden toegezien,
dat elk het deel krijgt, waarop hij recht
heeft.
De moord te Oisterwijk.
Het gerechtshof te 't-Hertogenboseh
heeft glstc-r opnieuw den kindermoord
te Oisterwijk. op 29 Augustus 1941 ge
pleegd op een daar logecrend Rotter-
damsch meisje, A. Remken, behandeld.
Als verdacht van dezen moord werd
kort nadien gearresteerd de 3C-jgrige
monteur Th. van Bcrkel uit Tilburg, die
door de Brcdaschc rechtbank tot vijftien
jaar gevangenisstraf werd veroordeeld.
Tegen dit vonnis kwam zoowel verdach
te als dc officier van Justitie In hoogcr
beroep.
Reeds in Maart wijdde het Hof in
hooger beroep een drietal zittingen aan
deze zaak. die ten slotte werd terug
gewezen naar de instructie, voor het in
stellen van een medisch onderzoek.
De eisch was de maximumstraf, le
venslange gevangenisstraf.
De verdediger concludeerde tenslotte
vrijspraak. Hel Hof zai over veertien
dagen uitspraak doen.
SCHAGEN.
LOTERIJ VAN W.H.N. OP DE
SCHAGER MARKT.
Een novum voor de Schager markt
was Donderdag de verschijning van
de W.H.N. met het bekende red van
avontuur. Het trok veel publiek en,
zoo we ons niet vergissen, werden
er goede zaken gedaan. De plankjes
waren telkens spoedig verkocht en
keer na keer konden de gelukkige
winnaars hun prijzen, bestaande uit
een aantal W.H.N.-loten, in ont
vangst nemen.
PAARD OP HOL.
Gistermorgen, de markt begon al
druk te worden, kwam plotseling
een paard hollend de Noord af. Dé
voerman deed wat hij kon om het
dier in te houden, iemand hing ach
ter aan de kar en maakte een harde
tuimeling over de straatsteenen, en
kele menschen trachten den weg te
versperren: het gaf niet! Het paard
bleef in woeste vaart doorhollen.
Het rende de Noord af, links de hoek
om dat moest verkeérd gaan
Want het voertuig belandde daar
midden op de markt, vol met men
schen, dieren, vrachtwagens.
Het ging ook verkeerd. Plotseling
een harde klap en toen stilte.
Het paard was terecht gekomen
tegen twee vee-auto's, het kon niet
verder.
Wonderbaarlijk goed liep de ge
schiedenis ten slotte af. De wagen
was er het slechtste aan toe: net
lemoen was stuk. planken hingen er
bü. Kortom het was een ware
ravage. De voerman bleek onge
deerd. het paard zelf had een diepe
vleeechwond in zijn borst.
SCHAGEN NIEUWS.
Zondag 23 Mei.
Sdhagen IBergen I. Aanvang
2.30 uur.
J. J. Slikker (d.): T. Schoorl en
G. Anneveld (a.); G. C. AnneveMt,
S. Grootes en R. v. Harem (m.); D,
Schoorl, G. J. Boontjes. J. Peetoom,
J. Kater en P. Stam (v.)
Res.: J. v. d. Ben.
Schagen 3Helder 4. Aanvang
10.uur.
P. Kort (d.); J. v. Til en P. Slik
(a.)J. Slagler, T. Moransart en H.
Kaper (m.); P. Dekker, Jb. Ypey,
H. Middelbeek, A. v. Nieuwkoop en
Jb. Molenaar (v.)
Res.: Joh. Fransen.
Schagen AH.R.C. 4. Aanvang
12.30 uur.
S. Koning (d.); A. Molenaar en
H. N. de Graaf (a.); P.'Kip G. Vel
en K. Borst (m.); Joh. de blijs, H.
Heiligers. H. de Graaf. P. Verra en
Adr. Duynker (v.)
Res.: P. Voorthuizen (v.), Chr.
Bakker (a.). IJ. Reens (d.)
PREDIKANT TOEGELATEN.
Door het provinciaal kerkbestuur
van Noord-Brabant en Limburg werd
candidaat F. Bloemhof, hulpprediker
te Wieringermeer toegelaten tot de
evangeliebediening in de Nederland
sche Hervormde ksprk.
ANNA PAULOWNA.
Vergunning overgeschreven. - Bil
besluit, van den Burgemeester ls de
volledige vergunning tot verkoor» van
sterken drank in het klein, staande
ten name van A. List. overgeschreven
oö naam van zijn weduwe.
DE SCHAGER MARKT.
Was de markt van de vorige weck al
heel wat beter, vergeleken bij die uit
de daan-oor liggende periode, gisteren
mocht met recht worden gesproken van
een- levendigen handel en van een veel
grooter vraag. Het aantal stuks vee, dat
was aangevoerd, bedroeg in totaal 1090.
Hopen we, dat deze gang varuzaken zich
blijft voortzetten.
De handel in kalfkoeien was zcor goed.
De prijzen'liepen van 900-1100 gld. Vol
gens een bekend koopman waren er te
weinig contracten uitgegeven voor gel-
dekoeien. Wai dit anders geweest, de
handel in dit vee zou zeker heel goed
zijn geweest: nu was hij matig te noe
men. De prijzen liepen tot 800 gld. Vrij
goed was de handel in pinken, waarvan
de prijzen gingen tot 500 gld. Fokkal-
veren waren zeer gewild. De handel in
deZe dieren was goed te noemen, do
prijzen varieerden van 80 tot 135 gld.
Voor de Centrale waren 64 koeien aan
gevoerd. waarmede heel goede. Magere
schapen zonder bon golden van 60 tct
90 gld. bij matigen handel. Op de lam-
merenmarkt was veel drukte. Men hoor
de daar verschillende prijzen noemen,
voor de rammen van 35-45 gld., voor
ooilammeren van 70-130 gld. Vooral bij
de laatste was voel variatie en de prij
zen waren zeer hoog. De geiten waren
zeer vast. de hoogste prijs bedroeg dit
maal 545 gld. bij een cenigszin6 stuggen
handel. Voor kleingoed bokken werd be
steed van f 20 tot hooger.
Er waren ook moer biggen aan de
markt, prijshoudend van f 80-100 gld.
Handel goed. De konijnen waren -minder
in trek dan de vorige weken. Toch kun
nen de prijzen cr nog zijn, wanneer men
verneemt, dat er f 50 werd besteed voor
een fokkonijn.
Voor kfppen geen noteering. Op dc
stallenmarkt was het weer zeer druk.
Alles bijeen een goed bezochte markt.
MARKTBERICHT VAN SCHAGEN
Van Donderdag 20 Mei.
60 geldekoeicn (magere) f 500—f 800,
64 idem (vetto) Centrale, 12 kalfkoeien
f 900—f 1100, 8 pinken f 300— f 500, 10
fokkalveren f 80—f 135, 22 schapen (ma
gere) f 60-f 90. 660 lammeren l 35-f 130,30
bokken en gc-iten f 20—f 545. 44 biggen
f 80—f 100, 180 konijnon f 1 per kg.
WIERINGEN.
EEN MOEDIGE DAAD.
15-Jarigc Jongen redt knaapje
uit schutsluis.
Terwill kinderen nabij de schutsluis
te Den Oever aan het spelen waren,
«eraakte onverwacht de 4-jarige Piet
v. d. Krekc voor de kolk van de
schutsluis te water. De 15-jarige P.
Tiiscn Mzn. te Den Oever, die het
ongeluk zag gebeuren, aarzelde geen
oogenbllk om, geheel gekleed, van den
6 meter hoogen wal ln het daar ter
plaatse zeer diepe vaarwater te sprin
gen en zoo het kind van een wissen
dood te redden.
Alle hulde voor deze moedige daad.
HEERHL'OOWAARD.
Vaste besteller. - De beer A. van
Breugel ls sedert 1 Mei aangesteld als
-Taste besteller bil de posterijen.
Hil zag 'm cn hij-zag 'm niet. - Maan
dagmiddag fietste de heer Bijvoet
langs het kabelpad Qekomen op het
buitengewoon smalle stukie. dat on
geveer 30 m langs den Oostertocht
loopt, wilde hii ..voor de veiligheid"
afstappenEilacieEen klee-
dingstuk bleef aan het zadel haken
en B. ging tot verwondering van een
achter hem rijdenden man. plats in
de diene Molentocht kopje onder.