„EER BRENGT MET VREUGD...."
cjïi£e.
PANKO
Iels
over „Kerstmis" en
Kerslmuziek".
KERSTMIS.
DE RIJKSP0ST
SPAARBANK
Drie
onmisbaarheden
ae -*rx\ ^AMO"
kleedjes
HcrtitïL
VAN DEN THEEVAKMAN
ÖROOTE STROOIBUS 40 c. - NAVULZAKJE 30 s.
IK HOORDE....
zegt Mina Bakgraag,
op straat een jongen
aan z'n vriendje ver
tellen: en toen
bakte Moeder panne
koeken jóh sukke
groote, joh lijn I
DoetmeMoedervaakl
Natuurlijk, omdat
Moeder met Panko,
melk, boter en eieren
spaartl
Ata
reinigt
alles.
Ata helpt bij de vaat, schuurt
de pannen en verzorgt het
houtwerk zonder te krassen.
Ata is een uitkomst voor de
huisvrouw in dezen tijd van
zeepschaarschte Bestelt U
daarom steeds Ata, het radi
cale schuurpoeder, bij Uw
winkelier, want met Ata reinigt
U alles in 'n wip.
WVFIE-SURROGAAT
De grauwe levensgeschiedenis van Gerije Poepezak.
Gert en Troin hadde mekaar d'rs an
keken, toe zai zoo om en nebai de
twintig was en Gert al nei de drie
kruisies liep Nouw, vroeger keke
ze deer nag wat raarder nei as teu-
geswoordig, nouw 't nagai d'rs zoo
om en debai twintig of dertig jaar
skeelt, maar ze hewwe me aitoid
voorbouwen, dat dat toch al te bar
isniet an te reiden, zegge ze
Maar 't was 'rs kerremis worren, de
joös zochte 'n moidje en ik zei niet
zegge weer 't was weer ze mekaar an
keken hadde, 't kin weze van an de
Luizeknip in Oudkarspel of in ,,de Hal
ve Maan" op Kalverdoik of meskien
ok wel bai Ceros in Skagen, in elk
geval, 't was eerder volk van Ceres
vroeger as van 't Noordhollans Kof
fiehuis van Jan Vader zaliger
En 't was beurt ok; in die toid
cronke ze nag rooie woin en witte en
ze zonge van „wie niet opstaan wul,
die bloift maar zitten"hal had
'r tuis brocht; 't was zeker nagai an-
vallen ok, want Gert had 'r 'n drokke
Zundageivcnd voor over om de koffie
op te halen. Hai liep temet z'n biene
uit 't lid in Winkel zouwe ze .'.eg
ge: hai most zeker nei 'tlanri van tien-
toóne en elfribbe, zoo ofgeiegen had
Griet 'r oigen opburgen
Maar jonge moidjes hewwe 'n hekel
an die ouwe vraiers en asze ze din an
't „bord" pronke moete met 'n man
van in de dertig, de donder, din zegge
ae bure ok gouw: die hèt maar wat
nomen om onder dak te wezen
En zoo was 't bai Gert en Troin
nouw toch niet.
De burregemeister van Berkhout
die bezigde vroeger nagai d'rs 't spreek
woord van „as de honger de deur in
komt, din vliegt de liefde 't venster
uit", maar zoo is 't hier toch niet
worren
Nouw is twel goed, datte de waar
zeggers niks as smoesies verkoupe;
dat hewwe we nouw mit d' datums
van de oorlog wel zien, 't zouw al tien
keer ofloupen weze, maar ik zien der
nag gien zicht inEn in de toe
komst hewwe Gert en Troin din ok
maar niet keken.... As 't zoo weze
moet, den zei 't wel zoo komme as
't toid isrekende ze.
En ze binne trouwtde dorie
dat viel niet mee, zoo vroeger; toe
was 't en ze klage nouw wel d'rs,
maai 't was toe ok best beroerd ok
vaatbutter en winkelvet Maar as
de liefde d'r isdin komt er ok
van dat opskóten goed. in de regel la
ter ok van die akkerstudente die mit
'u hap zuurkool tevreejen weze moste
en die kleuters binne wel i zegen
des Heeren, maar ze houwe j aardig
uit de kleere
En nei Stientje kwam Fientje, en
rei Piet kwam Wullem en de jonge
Gert enzoovoors 't trouwboekje
raakte halfvol
Maar kom je over de hond din kom
je over de steert, zegge ze, d'r is
altold nag uitkomst vonden en d'r bin
ne der in 't verleejen ok niet zoo bar
veul weest die van honger omkommen
binneje hadde ommers .Liefda-
dighoid nei vermogen", je hadde de
diakens, je hadde de armevougde
hier 'n kwartje en deer 'n halve gol
den, din had je soms zoö'n Kerstgave
van skrik niet van 'n daalder
of as 't nou bar mit je stelt was, wel
van 'n riks ok
D'r wasze zoö'n brad van die ver-
ienigings, die „goed" deeje, dat je
eigenlik gien arremoed kenne moste
Nouw liep 't Gert bar teugen
Net zoo goed as nouw was 't vroeger
in de vroege oggend ok bar erg don
ker je gonge op de 'ast nei je
werkdie elektriese lanteerns
wasze d'r nag nieten op 'n oggend
het ie z'n kop stoöten deer an zoon
balk, die in die ouwe skuur wat ver
zakt was, dat 't harsenskudding wier,
weer ie netuurlik op dat moment gien
jota verstand van had maar dat
kwam later wel uit toe 't 'm in z'n
kop begon te dwarrelen toe-die aitoid
maar vveer-an vergong van die kop-
poin affoin, ln ien woord, Gert
raakte in de ripperaasie, maar in
't fons netuurlik in 't fons dat wul
din zegge, dat Gert 't zoö'n beetje om
t ofwachten had want van de ouwe
te id gien woord kwaad, netuurlik
niet, maar aster gien rekening te
skroiven viel, din spande 't. er we! d'rs
an of 't dokterskoesie oftig staan bleef
of dat 't deurreed
En Gert raakte in de lappemand,
n.it regt 'n prullemand, de joös nag
wat kloin, allegaar van die kloine op-
vreters, maar inbringe ho maar
Ze zegge teugeswoordig wel d'rs,
datte ze voor de huisvrouwe 'n stand
beeld oprigte moste, maar ik wou zeg
ge, dat hadde ze eerder ok wel d'rs
r1 -en kent voor die vrouwe, die zoo
deur d'r leven zwalkt binne aat 't mit
mensclikhoid toch maar 'n beetje ge-
mien had
Nouw, voor Troin hewwe ze dat
standbeeld niet oprigt, ik zouw te-
minste gien-iens wete weer ik 'r graf
stien vinde most. 'n nummerbordje
voor de iene soort minse en voor de
aare van dat mooie harde marmer
Gertje Poepezak ik skreef hier
boven, dat ik 'n grauwe geskiedenis
vertelle zouw van Gertje Foepezak..
en an dit naam voele jullie wel al
ik bedoel jullie allegaai die dut me
skien leze zelle dat Gert de bouw
of raakte en dat ie de kost verdiene
gong mit de poepezakNouw, de
Vestigingswet zat 'm nag niet dwars,
hai kon zoo begi.ine en 't bleef
netuurlik tobben hoe Gert en Troin
van de iene dag in de iare kwamme
'k Zouw mit gemak 'n veertig jaar
overslaan kenne, want de wereldge-
skledenis lait 'r giei. cent onder
Zoo in de buurt is mien ik 't roim-
pie, maar asze de lezers dinke zouwe,
dat ik deer wat op skamperde, din
hewwe ze 't glad mis 't is heel ne
tuurlik dat 't zoo is, want as de weu-
ning kloin is, en bai de kinders binne
ok heel wat van dat grut mit 'n porte-
me n i k s ik bedoe. 'n buul die
meer leeg is dan vol en vol is ie nooit
plok din maar veere van 'n kikker
En Gertje Poepezak was alliendig
achterblevenvlak voor Karst-
toid
Vader kon morgen te gast komme
en asens kon ie zoo wel d'rs 'n paar
dage van de ien nei de aar te wars-
kipzóón paar dagen dat slin
gerde welmaar langer, zien je
alles had zoo z'n bezweere
En din bovendien, voor vader zei
lei 6, Stien en Fien hadde beste
Kirrels, maar Grietje was alweer we-
auuw en je binne zoo went an je
oigen hoekje mit moeder an de over
kantNetuurlik, d'r was ok wel
d rs wat weest, want de beste wagen
bonkt wei d'rs, maar bai ós zegge
ze niet voor niks. de hen zakt nei de
benen bai veertig jaar geloik op-
stoomen, din sloip je wel wat nei me
kaar toe
't Was net zoo koud worren ok
eerst wat sneeuw, en nouw wat vrie
zen d'r overheen
De wereld was wel mooi, as je zoo
nei buiten keek wat 'n rust voor
moeder onder zoó'n witte wollen de
ken; oigenlik leek 'twel of 't toch zoo
erg niet was om dóód te gaan
Gertje Poepezak, zooasze ze 'm al die
jaare noemt hadde, dattie mit 'n zak
mit mannefaktuure langs de huize
ventte, had nag nooit zoo diep
dogt; dat was ommers voor ge
leerde minse om over 't mysterie van
leven en dóód te denken, maar wat
had hai deer mee noódig? Hai docht
alliendig an moeder, die weg was, die
'm alliendig leiten haden zoo in
oe agtermiddag, nag voor 't skemerde
hai kon 't niet hellepe, maar toe
wier ie zoo maar nei 't kerkhof dre
ven
Morgen eerste Karstdagzonder
Troin, maar bai Wullem te gast
allemaal goed 'oor, maar je moste niet
dinke, dat ie d'r an docht om vader
in de hoek zitten te leiten, nei, vlak
voor tafel
En 't graf was nag nuuw, hal kon
zoo vinden, 'n mooie stien zouw er
wel nooit op komme, maar de hemel
mocht je nouw toch halen
Toe is le zoo oud as ie was, neer-
DE WERELD WAS TOCH V/EL "100|
En Gert wier oud en Troin volgde
zoo -p 'n ofstandje
As je zeuven kruisies telle, en je
hewwe d'r mit moeder veertig jaar op
zitten, din zouw je hoe je ok in
't leven stane wel zegge kinne, dat
je d'r wel 'n reman over skroive kin
ne, alliendig, bai de ien zouw de in
houd wat luukser weze as bai de
aèr
En nouw was moeder an de sukkel
raakt, vanmiddag was 't ofioupen
Mit Sunterklaas was ze nag vrai pit
tig d'r wasze nag wat binke van
de kinders weest, die hadde om grof-
vader en gropmoeder ok nag wat
dogtelk 'n tetoitje van de ien
ei. van 'n a&re zeun of dochter 'n spik-
kelaasie, maar breid hing 't deer ok
niet
„Eer bringt mit vreugd 'n ouwer-
paar zes kinderen gróót,
Dan dat zes kinderen een ouwer
helpen uit de nóód."
hurkt op de harde kluiten en hai
het zoo huilt, dat ie d'r louf van wier
en de Lieve God het 'm over 'm ont
fermt, want Gertje Poepezak is deer
sleipen gaan en nooit meer wakker
worren
En met die mooie Kerstmis was de
leste bladzoi skreven van de dorre ge-
sk.edenis van Gertje Poepezak, 'n ge
skiedenis die grauw is grauw vooral
omdat 't ok nag wel aSrs ken ln de
wereld. F. B.
II'
Het woord „Kerstfeest" ls eigenlijk
„Christusfeest".
Allereerst is het natuurlijk geweest
een zuiver kerkelijke plechtigheid.
Vóór dat het echter zoover was, is er
veel strijd gevoerd over deze „geboor-
tedags-herdenking", omdat men ook de
geboortedagen van „goddeioozen" her
dacht, en daarom tegen de herden
king van zulke dagen /an heiligen en
martelaren was.
Ook over de vaststelling van de da
tum 25 Dec is strijd geweest. Histo
risch staat hier natuurlijk niets vast
De dag- en nacht-evening viel in dien
tijd op 25 Maart, op welke dag Maria
de heilige boodschap ontvangt; pre
cies negen maanden later is 25 Dec.
Vast schijnt wel te staan dat in het
begin van de 4de eeuw de priesters
den nadruk beginnen te leggen op de
wond rvolle geboorte van Christus.
Het duurde echter nog lang voor dat
dit feest gelijk gesteld werd met an
dere hooge feesten. Te Rome ver
schijnt dan de kribbe in de kerk, met
de daarbij behoorende figuren. Het
geboorteverhaal van Jezus ge?ft weer
dat er vele wonderen gebeurden Eén
van die wonderen was dit de herders
een „Engelenzang" hoorden,
Na de boodschap van den engel des
Heeren, hoorden de herders de Enge
lenzang,, Eere zij God in den Hooge"
Willen wij dit gelooven, dan moeten we
b ginnen met aan te nemen dat hier
geen gewone herders bedoeld zijn.
maar menschen naar de mystieke be-
teekenis van het woord „herder". De
„1. -der" was altijd het symbool van
den vol levenswijsheid zijnden mensch.
Een leven vol eenzaamheid, zwijgende
in de natuur, steeds nadenkende,
bracht hem steeds nader tot den
Schepper aller dingen, en hij werd
„wiis", helderziende en he'.derhooren-
de. Ook nu zijn er muziek-w ten-
schappelijke menschen die muziek der
sferen aannemen, en natuurlijk is dit
een muziek, die wij met onze gewone
aardsche ooren niet kunnen hooren
Dat deze muziek duizendmaal schoo-
ner is dan de mooiste op deze we
reld, mogen we zeker geloovcn.
Deze „Engelenzang" was dus alleen
hoorbaar voor enkelen, geestelijk zeer
gevorderden.
Aangaande den aard van het gezang
der eerste Christenen is weinig te
ze Niets staat daaromtrent vast.
Aangenomen wordt dat het bestond uit
Joodsche psalmen, voorzien van een
Christelijke tekst, ar toch de eerste
Christenen Joden waren, en Christus
z lf bij de instelling van het H. Sacra
ment des Altaars de Hallelpsalmen
aangeheven had.
Het zal wel zeker zijn, dat de eerste
muziek volksmuziek //as. d. w. z. een
voudige wijzen, door de heele gemeen
te gezongen. Eerst later krijgen we
voorzangers, plus nazang door het
volk.
De viering van Christus geboortefeest
kwam begin van 300 in de kerk. De
heilige Ambrosius heeft zeer veel voor
c!e kerkmuziek gedaan. Hij stierf in 397,
dus heeft hij juist geleefd in den tijd
an de Christus-mis invoering.
Vanaf dezen tijd stammen de kerk-
kerstllederen die historisch zijn vast te
siellen door de verschillende kerkelijken.
Vooral in latei tijd zijn er vele schoone
kerkliederen ontstaan maar ook de
oudsten zijn schoon en draget denzelf
den geest omdat de stijl dit nu eenmaal
zoo mede bracht.
A zoo kom ik nu tot het ke'stlled als
volkslied
Het volkslied kwam tot grooter bloei
en verbreiding in de middeleeuwen, ln
den tijd van trouvères en minnezangers
Het volk zong zijn eigen eenvoudige
gedichten, die aangepast werden op
n elodieën door rondtrekkende speellie
den bekend gemaakt. Meestal ls bet
moeilijk te zeggen waar een wijs Is ont
staan daar tekstdichter en componist
gewoonlijk onbekend zijn en de latere
componisten zoo'n me'odie verder meer
"ompositorisch afwerkten
Voor de ontwikkeling van het volks
lied zijn de Nederlanden van groote
beteekenis geweest Van Du.vse heeft
van 714 liederen tekst en me'odie ge
geven. Wijzigingen werden dikwijls
aangebracht Een sterk voorbeeld daar
van is de ontwikkeling van het oude
Wilhe'mus. ontstaan uit kerstzangen
uit de 16e eeuw.
De kerstliederen, zooals de meesten
ons bekend zijn zullen zeker ook den
vorm in dien tijd zoo gekregen hebben
De harmonisatie is altijd van later tijd,
en door verschillende componisten, op
verschillende manieren al naar hun ont
wikkeling of opvoeding
Willem Pijper heeft oude wijzen al
bijzonder mooi harmonisch bewerkt.
De middeleeuwsche muziekinstru
menten moesten de jntwikkelingsgang
nog doormaken, zooda al die liederen
hoofdzakelijk werden gezongen of door
rondreizende speellieden op fluitsoorten,
hoorninstrumenten of doedelzak werden
uitjedragen en natuurlijk kerstliederen
in kersttijd.
De meeste kerstliederen zijn, hoewel
volksliederen, in kerkstijl geschreven,
vooral natuurlijk de oude
Dat er door de tijden heen niet zoo
veel waardevolle kerstliederen zijn ont
staan, uit muziek-oogpunt waardevol
tedoel ik. behoeft ons niet zoo te ver
wonderen. als we bedenken dat de
kerstviering eerst was verboden, daar
na eeuwenlang tot kerkelijke plechtig
heid bleef bepaald en later te veel een
kinderfeest werd, als een feest voor de
kinderen 't Is pas een paar ee -wen ge
leden dat het kerstfeest werd een hui
selijk feest. De liederen die betrek
king hebben op den kerstboom zijn dus
nog niet zoo oud.
Vooral Duitschland en Engeland zijn
de landen van den kerstboom. Volgens
HAAR EIGEN KERSTBOOM!
CNFSchimmelpenningh-Pax
SneeuwvlokkenSneeuwvlokken
Als stervende vlinders dalen zij uit
den grijzen hemel op het bloedend en
vertrokken gelaat van Moeder Aarde.
Op de groeven en wonden, gekerfd
en geslagen door de smarten der we
reld, dalen die millioenen witte veders.
En zie, al wat leelijk was en wreed,
wat hard en onzuiver was, als door ga-
wl'de handen spreidt zich daarover een
teere, blanke wade. Verdwenen zijn
de lijnen van leed. zelfs de klanken
van 't leven vervagen ln die eindelooze,
witre nederdaling, en er blijft enkel
over schoonheid en rust, waarin geen
piaats is voor de donkere dvngen...
En de mensch, staande temidden van
deze. witte wereld, 'oelt zich opgeno
men in die serene stilte, al de kleine
dingen van alle dagen, z'n zorgen en
benauwenissen, die gansche, trieste
last, dien zoovele menschenklnderen zoo
onnoodig tot het einde der dagen mede-
dragen, vallen van hem af. en hij staart
in den vallenden avond en iets van den
vrede van het Kerstfeest daalt in zijn
gepijnigde ziel
Doel en vervulling in dit leven
Vanaf het eerste gloren der Rede
heeft de mensch gezocht naar het raad
sel van het leven. Getracht het wezen
der dingen te doorgronden, en duizen
den jaren daarna staat weer de zoe
kende mensch in den Kerstnacht, en
vraagt andermaal naar het hoe en
waarom
Maar anders dan het wezen uit den
dageraad der Menschlieid staat hij,
want zich slingerend door de eeuwen
gaat een eindelooze weg van vruchte
loos pogen aan z'n ge.st voorbij. De
sidderende kreet van wanhoop, geboren
uit de smarten van ongetelde men-
schengeslachten, trilt over een ver
scheurde wereld
Kerstnacht. De trage val der vlokken
heeft een einde genomen. Aan den diep
zwarten hemel flonkeren weer de ster
ren in haar zilveren praal. En over die
witte wereld van bovenaardsche schoon
heid glijdt het zachte licht der mane
stralen.
Harmonie....
En zie, wat de mensch niet heeft ge
vonden ln de boeken, in geschriften,
wat hij niet heeft kunnen leeren uit de
gesprekken der geleerden, waar dog
ma's en leerstellingen hebben gefaald,
dat ziet en voelt hij nu in dezen won
deren Kerstnacht
Er is een weg, er is een uitkomst,
maar daar ls ook een roeping. De roe
ping om mensch te wezen, mensch in
de beste beteekenis van het woord
Over de wereld van blanke stilte
glanst het licht van het Groote Mede-
doogen, en uit de verte ruischt een
stem, „O, Mensch, gij hebt gezocht en
gevraagd, maar weet, het Geluk is te
teer voor menschenhanden. Eens in
verre toekomst, wanneer de ziel ge
groeid is, dan zal het als een kostbaar
kleinood in je handen worden gelegd.
Eer niet. Maar al hebt gij niet gekregen
het allerhoogste, toch gaf ik U veel. Ik
gaf U de kracht om naar dat aller
hoogste te streven."
deskundigen dateert de eerste kerstboom
te Straatsburg uit het begin der 17de
eeuw.
Ik zou u vele namen kunnen noemen
van Kerstliederen, maar één in 't bij
zonder, dat wel inter-nationaal is aan
gapend van eenvoudige schoonheid.
„Stillen nacht, heilige nacht", gemaakt
m 1818, de tekst door Josef Mohr. een
Duitsch preister te Zalzburch, en Franz
Gruter.
Op instrumentaal gebied bestaat er
niet zooveel Kerstmuziek, maar toch
meer dan men denken zou. Merkwaar
dig is een „Kerst-concerto" van Co-
relli voor strijkkwartet. Corelli brengt
als 3e deel pastorale in Sicilano-vorm,
6/8 maat. Hij begreep dat de „herders"
in den Kerstnacht niet het voornaam
ste waren in het gebeuren en heeft op
indrukwekkende wijze beproefd de
boven Bethlehem zwevende Engelen
door muziek weer te geven. De „pasto
rale'-gedachte ligt meestal ten grond
slag aan de instrumentale Kerstmis-
uiting.
Hoe is men er toe gekomen in bijna
alle composities de nadruk te leggen
op het landelijke, het pastorale met de
herders als grontoon, feitelijk ten op
zichte van het eigenlijke grootsche ge
beuren, kinderlijk naïef.
Den heer dr J. Koopman zijn een 350
Instrumentale Kerstcomposities bekend
waarvan zeer velen voor orgel, veelal'
op „siciliano"-vorm, plus variaties.
Voor piano dikwijls als kinder
albums. Er zijn ook wel ernstige uitin
gen om het wonderlijk gebeuren naar
de diepere oorzaak muzikaal instru
mentaal weer te geven. Het blijkt mij
dat er zelfs enkele opera's bestaan,
die het Kerstgebeuren als middelpunt
heel serieus naar voren brengen Bach
heeft zijn „Wclhnachts-Oratorium" ge
schreven. meesterlijk maar op zijn
wuze, en toch bij al deze voorbeelden
blijkt niet. dat er een werk bestaat,
instrumentaal of vocaal, dat werkelijk
de diepere beteekenis van het geboren
worden van Jezus dieper weergeeft
Het Kerstfeest, een indrukwekkend
feest, een feest in verscheidene uitin
gen waarschijnlijk zoo oud als er men
schen zijn, voortgekomen in de duis
ternis. snakkende naar Licht, Leven
en Liefde.
Het Goddelijk gebeuren nu. van 2000
jaren terug brengende ons de meest
volmaakte mensch. de Ood-mensch. of
Zoon van God. daarmede brengende
de z.g.n Christelijke godsdienst, dit
grootsch gebeuren w.i w oogenschijn-
'ijk simpel, Is in wezen door en door
b o v e n-menschelijk, bezie'd vol van
hoogere gedachten en wonderen.
Dit. onderwerp: zoo aandoenlijk een
voudig, en te gelijk zoo heel grootsch,
de opwekking uit het schijnbaar doocle
naar Licht en Liefde, wacht nog op
den comnonist. die geestelijk zoo ver
gevorderd 1b. dat hij dit mysterie in
zich op kan nemen en kan uiten In
de heerlijkste tonen. Daar Is een /iel
voor noodlg die de Blijheid en de
Liefde en het Licht in zich heeft en
dat is wei de moeilijkste opgaaf voor
den mensch. Jac. Jansen.
Sluit
het jaar
met een wijs
besluit Spaar bij
Daar kunt U ttaat op maken I
DOUWE EGBERTS
In alle goede zaken voorradig*
Butaroma gele saus-
poeder, emaakt en geurt
preciesalsgesmolten boter.
j Albumc
I zorgt u.a. v
I pikante jus
Albumona juapoeder.
zorgt u.a. voor vele soorten
pikante jus en fijne sausen.
T Tramparanta aard-
Ij appeltapioca, voor do be-
I reidlng van „voor-ooriog-
sche" schoteltjes.
Bet beste,dat op de bon verkrUgbaar u.
W. A SCHOLTEN'S
AARDAPPELMEELFABRIEKEN.
handbedrukte
houden hun kleur bij
zorgvuldige behandeling
Ze noemen haar een
luxe vrouwtje"
7.0 zegt tegen iedereen, dat
ze nog eclito theo heeft en
omdat ze Florita door een
zeefje inschenkt, gelóóft men
't ookl Florita is bijna niet
van echte geurige thee te
onderscheiden. Alleen do
theeblaadjes ontbreken. Per
tien tabletten 12^ cent!
THEETABLETTEN
met tien echten theesmaak
OFFICIEELE PUBLICATIE.
Hoofdbedrijfschap voor tuinbouw
producten.
Het hoofdbedrijfschap voor tuinbouw
producten maakt bekend, dat de afdee
ling p r Ij z e n van genoemd hoofdbedrijf
schap m^t ingang van 20 December 1943 Is
verpiaatsl naar Riouwstraat 145, tel. 55758#.