DISTRIBUTIEDIENST BERGEN Nh. 177
DRUKKERIJ C. OLDENBURG
Bergen uit zijn isolement verlost
de violen uit!
Een praatje over het weer
UITREIKING SCHOENENBONNEN
VOOR SCHOORL; MAANDAG 3 JUNI
SCHOORL
Huiskamerlampen
WEDER ONTVANGEN
l/tiiéekaadies
Qebooclekaad{es
\/edoi/ingsUaad{es
Oudhollandse. ondedcouwUaaden
en cicculaices
Laanweg C 164, Telefoon 268, Schoorl
in café Schuijt te Schoory^an 930 - 12 en 13,30 15 uur
PAEDAGOGISCH
WEEK.END.
DE FRIESE FAKIR.
in zijde, perkament en hout
J. M. WITTEBRÖOD
Breelaan 29, Tel. 2204, Bergen
BRANDSTOFFEN VOOR
VERWARMING
VAN WINKELS ENZ.
Houders van stamkaarten, waarvan het nummer op een 6 (zes) eindigt, en die na
1 Januari 1945 geen schoenen hebben ontvangen, kunnen op vertoon van hun stamkaart
en aanbieding van hun inlegvel G 605, een schoenenbon in ontvangst nemen in
het DISTRIBUTIEKANTOOR, KERKSTRAAT 2, BERGEN
Dinsdag 4 Juni, letters A t/m E
Donderdag 6 Juni, letters F t/m S
Vrijdag 7 Juni, letters T t/m Z
van 912 en van 14—16 uur
Kinderen, geboren na 31 Mei 1944, die Sfë leeftijd van 10 maanden reeds hebben
bereikt, komen eveneens onmiddellijk in aanmerking voor een bon, indien blijkt, dat
zij nog geen bon hebben ontvangen.
De directeur van de distributiekring Bergen Nh„
J. BUIJS
Na 3 jaar evacuatie en een jaar van
herstel heeft Bergen zich weer opgemaakt
om de zomergasten te ontvangen. Daar
voor was tot nog toe het gemis van de
tram naar Bergen aan Zee een grote
handicap. Met vreugde vernam men dan
ook in Bergen de mededeling, dat de
Ned. Spoorwegen 3 Juni a. s. het baan
vak Alkmaar-Bergen aan Zee weer in
gebruik gaan nemen. Wat dit voor de
welvaartspolitiek in Bergen betekent zal
een ieder begrijpen, die weet, dat in het
zomerseizoen dagelijks de duizenden in
Bergen vertoevende zomergasten van de
tram gebruik maken om aan het strand
te vertoeven.
De V.V.V. heeft daarom begrepen,
dat de dag van 3 Juni niet onopgemerkt
voorbij mag gaan. Ze heeft zich met
het gemeentebestuur in verbinding gesteld
alsmede met de directie der Spoor
wegen. Overeengekomen werd, dat
een vertegenwoordiging van de Dir. der
N. S. met de tram van 9.44 aan het
station te Bergen zal arriveren en daar
officieel door den burgemeester zal worden
verwelkomd. Met medewerking van de
schoolhoofden zullen de schoolkinderen
het „Liedje van de Bergenaar" zingen, ter
wijl de als steeds actieve Harmonie
feest-klanken zal laten horen, waar
na namens de V.V.V. een krans
aan de locomotief zal worden gehecht.
De schoolkinderen maken daarna een
rit met de tram naar Bergen aan Zee
mee. Vooral voor de kleintjes, die dit
nog nimmer hebben medegemaakt zal dit
prettig zijn.
Het gemeentebestuur en de V.V.V.
verzoeken de burgerij, door het uitsteken
van de driekleur zijn instemming te be
tuigen met het feit, dat Bergen aan Zee
weer uit zijn isolement wordt verlost en
dat Bergen weer aansluiting met het grote
spoorwegnet heeft verkregen.
Grondslagen van een njeuwe Opvoed
kunst.
Mevr. A. Hezemans-Westra, lerares
a. d. Geert Groteschool te A dam, gaf
Zaterdagavond en Zondagmiddag in de
Arend voor een aapdachtig gehoor een
uiteenzetting van de grondslagen van
een nieuwe opvoedkunst, die in het
buitenland en ook op een drietal onder
wijsinrichtingen in ons land (A dam, Den
Haag en Zeist) reeds jaren in gebruik is.
Een eikel, aldus Mevr. Hezemans kan
uitgroeien tot een forse eik, als de
voorwaarden gunstig zijn; een kind kan
opgroeien tot een volwaardig, mens, als
de voor zijn lichamelijke en geestelijke
ontwikkeling nodige voorwaarden aanwe
zig zijn. Om zo min mogelijk aan de
kinderen te zondigen, dient de opvoeder
grondige kennis van de mens te hebben.
Spr. wees vervolgens op de drieledig
heid van het menselijk organisme: het
zenuw-zintuigstelsel, het ledematen-
stofwisselingssysteem en het borst- of
ademhalings-circulatie-systeem, waaraan
respectievelijk zijn gebonden het voor
stellingsleven, het willen en het gevoel.
De samenwerking van deze systemen
is verschillend in verschillende perioden
van het menselijk leven.
In de kinderlijke ontwikkeling van af
de wieg tot het mondige individu zijn
drie hoofdperioden te onderscheiden. De
eerste periode tot het zevende jaar, die
vaak beslissend is voor het hele verdere
leven, is een tijd van nabootsen. Een
nabootsenswaardig milieu is van groot
gewicht. Liefst bij de Moeder en kan dit
niet dan op een Kleuterinrichting. Hier
bij werd gewaarschuwd tegen het te
vroeg gebruiken van de denkkracht, door
bijv. lezen en rekenen te leren, zoals
op sommige Kleuterscholen gedaan wordt.
In de tweede periode, die duurt van de
tandenwisseling tot aan de geslachtsrijp
heid, dus van 7 tot 14 jaar, komen de
krachten, die in de eerste periode dienst
baar waren aan de lichaamsgroei, weer
vrij en komen ten goede aan voorstellings
vermogen en geheugen. Het kind heeft
behoefte aan een autoriteit, die het leidt.
In de derde periode, dus na de puber-
teitsleeftijd, komt de behoefte aan weten,
ontwaakt het hele zieleleven. Uitvoerig
stond spreekster stil bij de zich telkens
wijzigende eisen, die de opvoeding stelt,
welke gebaseerd is op Rudolf Steiner's
Anthroposopie.
Zondagmiddag werd onder leiding van
de dames Hezemans en Poldermans een
bezoek gebracht aan de school. Wat
het eerste opviel was het Perioden-onder
wijs. Weken of dagen aaneen worden
n. 1. de eerste 2 morgenuren gebruikt
voor één vakdit voorkomt versnippering
en bevordert de concentratie. Verder
kreeg de toeschouwer een idéé van de
wijze, waarop verschillende vakken werden
onderwezen, ook door het tentoongestelde
werk.
Dit paedagogische week-end in De
Arend zal stellig voor velen een stimulans
zijn, studie te maken van deze nieuwe
opvoedkunst en met belangstelling zullen
zij uitzien naar de op Zaterdag 15 Juni
te houden lezing van Mr. A. C. Henny,
leraar a. d. Vrije School in den Haag,
over het geschiedenis-onderwijs in de
hogere klassen.
Volgens de advertentie in dit nummer
treedt Zondag 2 Juni de Friese Fakir op
in de zaal van Nic. Schuijt. Het programma
vermeld o.a. gedachten lezen, telepathie,
muziek, blindschieten. suggestie, Hypnose,
Massa Suggestie, dierenhypnose, blind-
lezen enz.
Dit programma heeft op vele plaatsen
successen geboekt, wat blijkt uit 3 volle
zalen te den Helder, 2 in Anna Paulowna
en 2 in Noord-Scharwoude.
De Bilt verwacht; Aanvankelijk af
nemende, daarna weer toenemende wind
tussen Noordoost en Noordwest. Toe
nemende bewolking met later plaatselijk
enige buien. Lagere temperaturen.
Is er een onderwerp, waar zoveel over
gepraat wordt als over het weer? Melk
boer, weerglas, Meteorologisch Instituut
profeteren dagelijks welk weer er op
komst is, en dan kent het publiek nog
tal van andere profeten, verschijnselen,
omstandigheden, die onfeilbaar het weer
voorspellen. Als oudjes door jicht of
rheumatiek geplaagd worden, dan komt
er regen. Als de zeevogels landwaarts
trekken, dan komt er alweer regen. „Sé-
fugels op it grien, wirdt it waer gemien",
zegt een Fries rijmpje. Als de zwaluw
over het water scheert, betekent dit
regen. Als het roet uit de schoorsteen
valt, als de padden voor de dag komen,
als de eksterogen erge pijn doen, als de
blauwe stenen vochtig uitslaan, als
er een kring om de maan zichtbaar
is, als de koekoek roept, als de
slakken kruipen, als de koeien zich schuren,
alskomt er regen. Het volksgeloof
hecht bijzondere waarde aan enkele
dagen. In Limburg bijv. is volgens het
Bonte Boek van Van Dokkum, 2 Febr.,
Maria Lichtmis, zo'n belangrijke dag.
Wanneer op Onze Lieve Vrouw Licht
mis de zon op het misboek schijnt, dan
kruipt de vos nog zes weken in zijn
hol, d. w. z. dan wordt het nog lang
geen zomer. Op Lichtmisdag ziet de
boer liever de wolf in de schaapstal dan
de zon. Nog meer rijmpjes wijzen op de
belangstelling voor 2 Febr. „Geeft Licht
mis klaverblad, dan dekt met Pasen sneeuw
het pad". „Als Lichtmis in het donker
huist, lacht de boer in zijn vuist". Hebt
goede moed, als het op Lichtmis stormt
en woedt." „Lichtmis donker, de boer
een jonker, Lichtmis klaar, de boer een
bedelaar".
22 Febr., de naamdag van de Heilige
Petrus, is weer zo'n' critieke dagals het
vriest in de nacht van Sint Peter, dan
vriest het nog 14 dagen daarna.
Op 12 tot 14 Mei vreest men
voor de 1 Jsheiligendeze oude heren kunnen
soms raar optreden.
24 Juni, Sint Jan is weer een betekenis
volle dag in de volksweerkunde. Als de
koekoek roept vóór Sint Jan, hij bidt
om regen; na Sint Jan komt hij onge
legen. Regen op Sint Jan, luidt een
andere voorspelling, betekent regen bij
het oogsten, mooi weer op Sint Jan, da^.
zal het ook in de oogsttijd mooi zijn.
Ook Juli telt een paar dagen, waarvan
heel veel afhangt. Regent het op Maria
Bezoeking, 2 Juli, dan zal het zes weken
regenen. Sint Margriet, 20 Juli, is niet
minder gevreesd: „Regent het Sint Mar
griet, zes weken lang een natte tied", of
„Regen op Sint Margriet, zes weken
boerenverdriet".
Nog meer berijmde profetieën zijn er
in omloop:
„Op Sint-Dominicus (4 Aug.) zonnebrand
Brengt een koude winter in het land!"
„Op de laatste Hondsdag (23 Aug.) mooi
weer.
Maakt de herfst tot een zonnige, lachende
heer."
„Groene Kerstmis, Witte Pasen".
„Zit op Kerstmis de kraai nog in het
klavergroen,
Op Pasen zal hij het in het sneeuwveld
doen 1"
Die nu nog meer van het weer wil
weten, hij raadplege de grote weerprofeet,
de Enkhuizer almanak!
„In de almanak vind je de
de krant en het weerglas
waarheid,
Gart Jan,
bedriegen
alleman."
(Staring.)
Alle eigenaren van Kantoren, winkels,
werkplaatsen, kortom allen, die in het
afgelopen winterseizoen een toewijzing
brandstoffen voor verwarming hebben
ontvangen en die voor het seizoen 1946/
1947 nog geen aanvraag hebben ingediend,
worden nog eenmaal in de gelegenheid
gesteld, dit alsnog te doen.
U dient vóór Zaterdag 8 Juni een
formulier hiervoor bij de Distributiedienst
te hebben afgehaald en te hebben inge
leverd. Dit is onherroepelijk de laatste
gelegenheid, die U krijgt om een aan
vraag in te dienen.
j
N