DISTRIBUTIEDIENST BERGEN Nh. 177 DRUKKERIJ C. OLDENBURG Bergen uit zijn isolement verlost de violen uit! Een praatje over het weer UITREIKING SCHOENENBONNEN VOOR SCHOORL; MAANDAG 3 JUNI SCHOORL Huiskamerlampen WEDER ONTVANGEN l/tiiéekaadies Qebooclekaad{es \/edoi/ingsUaad{es Oudhollandse. ondedcouwUaaden en cicculaices Laanweg C 164, Telefoon 268, Schoorl in café Schuijt te Schoory^an 930 - 12 en 13,30 15 uur PAEDAGOGISCH WEEK.END. DE FRIESE FAKIR. in zijde, perkament en hout J. M. WITTEBRÖOD Breelaan 29, Tel. 2204, Bergen BRANDSTOFFEN VOOR VERWARMING VAN WINKELS ENZ. Houders van stamkaarten, waarvan het nummer op een 6 (zes) eindigt, en die na 1 Januari 1945 geen schoenen hebben ontvangen, kunnen op vertoon van hun stamkaart en aanbieding van hun inlegvel G 605, een schoenenbon in ontvangst nemen in het DISTRIBUTIEKANTOOR, KERKSTRAAT 2, BERGEN Dinsdag 4 Juni, letters A t/m E Donderdag 6 Juni, letters F t/m S Vrijdag 7 Juni, letters T t/m Z van 912 en van 14—16 uur Kinderen, geboren na 31 Mei 1944, die Sfë leeftijd van 10 maanden reeds hebben bereikt, komen eveneens onmiddellijk in aanmerking voor een bon, indien blijkt, dat zij nog geen bon hebben ontvangen. De directeur van de distributiekring Bergen Nh„ J. BUIJS Na 3 jaar evacuatie en een jaar van herstel heeft Bergen zich weer opgemaakt om de zomergasten te ontvangen. Daar voor was tot nog toe het gemis van de tram naar Bergen aan Zee een grote handicap. Met vreugde vernam men dan ook in Bergen de mededeling, dat de Ned. Spoorwegen 3 Juni a. s. het baan vak Alkmaar-Bergen aan Zee weer in gebruik gaan nemen. Wat dit voor de welvaartspolitiek in Bergen betekent zal een ieder begrijpen, die weet, dat in het zomerseizoen dagelijks de duizenden in Bergen vertoevende zomergasten van de tram gebruik maken om aan het strand te vertoeven. De V.V.V. heeft daarom begrepen, dat de dag van 3 Juni niet onopgemerkt voorbij mag gaan. Ze heeft zich met het gemeentebestuur in verbinding gesteld alsmede met de directie der Spoor wegen. Overeengekomen werd, dat een vertegenwoordiging van de Dir. der N. S. met de tram van 9.44 aan het station te Bergen zal arriveren en daar officieel door den burgemeester zal worden verwelkomd. Met medewerking van de schoolhoofden zullen de schoolkinderen het „Liedje van de Bergenaar" zingen, ter wijl de als steeds actieve Harmonie feest-klanken zal laten horen, waar na namens de V.V.V. een krans aan de locomotief zal worden gehecht. De schoolkinderen maken daarna een rit met de tram naar Bergen aan Zee mee. Vooral voor de kleintjes, die dit nog nimmer hebben medegemaakt zal dit prettig zijn. Het gemeentebestuur en de V.V.V. verzoeken de burgerij, door het uitsteken van de driekleur zijn instemming te be tuigen met het feit, dat Bergen aan Zee weer uit zijn isolement wordt verlost en dat Bergen weer aansluiting met het grote spoorwegnet heeft verkregen. Grondslagen van een njeuwe Opvoed kunst. Mevr. A. Hezemans-Westra, lerares a. d. Geert Groteschool te A dam, gaf Zaterdagavond en Zondagmiddag in de Arend voor een aapdachtig gehoor een uiteenzetting van de grondslagen van een nieuwe opvoedkunst, die in het buitenland en ook op een drietal onder wijsinrichtingen in ons land (A dam, Den Haag en Zeist) reeds jaren in gebruik is. Een eikel, aldus Mevr. Hezemans kan uitgroeien tot een forse eik, als de voorwaarden gunstig zijn; een kind kan opgroeien tot een volwaardig, mens, als de voor zijn lichamelijke en geestelijke ontwikkeling nodige voorwaarden aanwe zig zijn. Om zo min mogelijk aan de kinderen te zondigen, dient de opvoeder grondige kennis van de mens te hebben. Spr. wees vervolgens op de drieledig heid van het menselijk organisme: het zenuw-zintuigstelsel, het ledematen- stofwisselingssysteem en het borst- of ademhalings-circulatie-systeem, waaraan respectievelijk zijn gebonden het voor stellingsleven, het willen en het gevoel. De samenwerking van deze systemen is verschillend in verschillende perioden van het menselijk leven. In de kinderlijke ontwikkeling van af de wieg tot het mondige individu zijn drie hoofdperioden te onderscheiden. De eerste periode tot het zevende jaar, die vaak beslissend is voor het hele verdere leven, is een tijd van nabootsen. Een nabootsenswaardig milieu is van groot gewicht. Liefst bij de Moeder en kan dit niet dan op een Kleuterinrichting. Hier bij werd gewaarschuwd tegen het te vroeg gebruiken van de denkkracht, door bijv. lezen en rekenen te leren, zoals op sommige Kleuterscholen gedaan wordt. In de tweede periode, die duurt van de tandenwisseling tot aan de geslachtsrijp heid, dus van 7 tot 14 jaar, komen de krachten, die in de eerste periode dienst baar waren aan de lichaamsgroei, weer vrij en komen ten goede aan voorstellings vermogen en geheugen. Het kind heeft behoefte aan een autoriteit, die het leidt. In de derde periode, dus na de puber- teitsleeftijd, komt de behoefte aan weten, ontwaakt het hele zieleleven. Uitvoerig stond spreekster stil bij de zich telkens wijzigende eisen, die de opvoeding stelt, welke gebaseerd is op Rudolf Steiner's Anthroposopie. Zondagmiddag werd onder leiding van de dames Hezemans en Poldermans een bezoek gebracht aan de school. Wat het eerste opviel was het Perioden-onder wijs. Weken of dagen aaneen worden n. 1. de eerste 2 morgenuren gebruikt voor één vakdit voorkomt versnippering en bevordert de concentratie. Verder kreeg de toeschouwer een idéé van de wijze, waarop verschillende vakken werden onderwezen, ook door het tentoongestelde werk. Dit paedagogische week-end in De Arend zal stellig voor velen een stimulans zijn, studie te maken van deze nieuwe opvoedkunst en met belangstelling zullen zij uitzien naar de op Zaterdag 15 Juni te houden lezing van Mr. A. C. Henny, leraar a. d. Vrije School in den Haag, over het geschiedenis-onderwijs in de hogere klassen. Volgens de advertentie in dit nummer treedt Zondag 2 Juni de Friese Fakir op in de zaal van Nic. Schuijt. Het programma vermeld o.a. gedachten lezen, telepathie, muziek, blindschieten. suggestie, Hypnose, Massa Suggestie, dierenhypnose, blind- lezen enz. Dit programma heeft op vele plaatsen successen geboekt, wat blijkt uit 3 volle zalen te den Helder, 2 in Anna Paulowna en 2 in Noord-Scharwoude. De Bilt verwacht; Aanvankelijk af nemende, daarna weer toenemende wind tussen Noordoost en Noordwest. Toe nemende bewolking met later plaatselijk enige buien. Lagere temperaturen. Is er een onderwerp, waar zoveel over gepraat wordt als over het weer? Melk boer, weerglas, Meteorologisch Instituut profeteren dagelijks welk weer er op komst is, en dan kent het publiek nog tal van andere profeten, verschijnselen, omstandigheden, die onfeilbaar het weer voorspellen. Als oudjes door jicht of rheumatiek geplaagd worden, dan komt er regen. Als de zeevogels landwaarts trekken, dan komt er alweer regen. „Sé- fugels op it grien, wirdt it waer gemien", zegt een Fries rijmpje. Als de zwaluw over het water scheert, betekent dit regen. Als het roet uit de schoorsteen valt, als de padden voor de dag komen, als de eksterogen erge pijn doen, als de blauwe stenen vochtig uitslaan, als er een kring om de maan zichtbaar is, als de koekoek roept, als de slakken kruipen, als de koeien zich schuren, alskomt er regen. Het volksgeloof hecht bijzondere waarde aan enkele dagen. In Limburg bijv. is volgens het Bonte Boek van Van Dokkum, 2 Febr., Maria Lichtmis, zo'n belangrijke dag. Wanneer op Onze Lieve Vrouw Licht mis de zon op het misboek schijnt, dan kruipt de vos nog zes weken in zijn hol, d. w. z. dan wordt het nog lang geen zomer. Op Lichtmisdag ziet de boer liever de wolf in de schaapstal dan de zon. Nog meer rijmpjes wijzen op de belangstelling voor 2 Febr. „Geeft Licht mis klaverblad, dan dekt met Pasen sneeuw het pad". „Als Lichtmis in het donker huist, lacht de boer in zijn vuist". Hebt goede moed, als het op Lichtmis stormt en woedt." „Lichtmis donker, de boer een jonker, Lichtmis klaar, de boer een bedelaar". 22 Febr., de naamdag van de Heilige Petrus, is weer zo'n' critieke dagals het vriest in de nacht van Sint Peter, dan vriest het nog 14 dagen daarna. Op 12 tot 14 Mei vreest men voor de 1 Jsheiligendeze oude heren kunnen soms raar optreden. 24 Juni, Sint Jan is weer een betekenis volle dag in de volksweerkunde. Als de koekoek roept vóór Sint Jan, hij bidt om regen; na Sint Jan komt hij onge legen. Regen op Sint Jan, luidt een andere voorspelling, betekent regen bij het oogsten, mooi weer op Sint Jan, da^. zal het ook in de oogsttijd mooi zijn. Ook Juli telt een paar dagen, waarvan heel veel afhangt. Regent het op Maria Bezoeking, 2 Juli, dan zal het zes weken regenen. Sint Margriet, 20 Juli, is niet minder gevreesd: „Regent het Sint Mar griet, zes weken lang een natte tied", of „Regen op Sint Margriet, zes weken boerenverdriet". Nog meer berijmde profetieën zijn er in omloop: „Op Sint-Dominicus (4 Aug.) zonnebrand Brengt een koude winter in het land!" „Op de laatste Hondsdag (23 Aug.) mooi weer. Maakt de herfst tot een zonnige, lachende heer." „Groene Kerstmis, Witte Pasen". „Zit op Kerstmis de kraai nog in het klavergroen, Op Pasen zal hij het in het sneeuwveld doen 1" Die nu nog meer van het weer wil weten, hij raadplege de grote weerprofeet, de Enkhuizer almanak! „In de almanak vind je de de krant en het weerglas waarheid, Gart Jan, bedriegen alleman." (Staring.) Alle eigenaren van Kantoren, winkels, werkplaatsen, kortom allen, die in het afgelopen winterseizoen een toewijzing brandstoffen voor verwarming hebben ontvangen en die voor het seizoen 1946/ 1947 nog geen aanvraag hebben ingediend, worden nog eenmaal in de gelegenheid gesteld, dit alsnog te doen. U dient vóór Zaterdag 8 Juni een formulier hiervoor bij de Distributiedienst te hebben afgehaald en te hebben inge leverd. Dit is onherroepelijk de laatste gelegenheid, die U krijgt om een aan vraag in te dienen. j N

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1946 | | pagina 2