SPOORBOEKJES BOEKHANDEL OLDENBURG, SCHOORL beperkt voorradig bij N.H. A.D.O. „BERGEN-BINNEN" N.V. Coöperatieve Boerenleenbank te Schoorl MIDDELBARE MEISJESSCHOOL Toelatingsexamen £e*t nieuw modeblad Vanaf Zondag 23 Mei tot en met 31 Augustus wordt de route van de Autobus door Bergen als volgt gereden t Stationsstraat - J. Oldenburglaan - Dr. v. Peltlaan - Bergerweg Halteplaatsen op de volgende puntenStationsstraat - Prins Hendrik laan - Emmalaan - Natteweg - Oostdorp (v. Borselenlaan) - Ooster- weg - Turfweg Op 25 Mei wordt te Groet GEEN ZITTING gehouden HET BESTUUR Muziekconcours, dat gehouden werd op 2'e Pinksterdag in Nieuw Loosdrecht. In de Ere-afd. Fanfare behaalde dit corps de eerste prijs. In de marswedstrijd werd ook de eerste prijs behaald, met het hoogste aantal punten. Tot slot vermelden wij nog dat „Eensgezindheid", de „Con coursmedaille" veroverde. Voor waar een mooie prestatie. GOUDEN JUBILEUM Coöp. Boerenleenbank w.a. De Coöf). Boerenleenbank w.a. vierde 12 Mei j.l. haar 50-jarig bestaan. Om 3 uur kwamen de bestuursleden en de leden van de Raad van Toezicht met hun dames in feestelijke vergadering bijeen. Voorz. S. Hopman dankte in zijn openingswoord allen voor het vele vaak belangeloze werk; waarop secr. C. Schotvanger enige waarderende woqrden richtte tot de voorz. Hierop volgde de receptie, die zeer druk bezocht werd. Alle verenigingen uit de beide Eg- monden boden gelukwensen aan, hetgeen overduidelijk het aan zien demonstreert, dat de Leen bank geniet. Ook werden ge lukwensen aangeboden van Boe renleenbanken uit de omliggende gemeenten, van bankrelaties uit Alkmaar, van geestelijkheid en gemeente. Er werden vele, waar onder zeer fraaie, bloemstukken aangeboden. Even voor de aanvang van de alg. ledenvergadering bracht het fanfarecorps Eensgezindheid zijn muzikale felicitaties. Een aardige attentie, die merkbaar zeer op prijs werd gesteld. Om 8 uur werd de vergadering geopend. Allereerst worden de bestuursleden C. van Duin en W. Schotvanger en de leden P. Orij en W. Dekker, die de ver eniging ontvallen waren, staande herdacht. Hierna betrad, door zijn zoon ondersteund de oude Jn. Kramer het podium, die als enigst overgeblevene het ge noegen mocht smaken, gelijk met de bank zijn gouden jubileum als lid te mogen vieren. Onder daverend applaus werd hem een bloemstuk aangeboden. Na de feestrede van de voor zitter werden verslagen voor gelezen door de secr. en penning meester. Intussen werden er gebak en sigaren gepresenteerd en werden door ijverige handen glazen en glaasjes volgeschonken, zodat in feestelijke sfeer het nuttige met het aangename werd verenigd. COöP. BOERENLEENBANK Hoewel tevens feestvergadering werd toch een flinke agenda door de voorzitter afgewerkt. Uit diens jaaroverzicht blijkt, dat de geld- "omzetten in 1947 bedroegen f 1.612.150,44 en de ingelegde en terugbetaalde spaargelden resp. f 335.557,74 en f 323.188,47. Aan de hand van deze cijfers wijst de voorz. nog eens extra op de belangrijkheid van de leen bank. Rekening en balans '47 worden zonder meer goedgekeurd. De controle-commissie verklaart bij monde van P. Ligthart, dat kas en bescheiden in orde werden bevonden. Hierna worden de heren Joh. Mooij en J. Pepping resp. herbenoemd tot bestuurslid en lid van de raad van toezicht. Besloten wordt om de aanzien lijke winst van f 2.108,11, zoals gebruikelijk is, te storten in het reservefonds. Als vorig jaar wordt ook nu het bestuur gemachtigd tot vaststelling van de renteper centages. De onkostenvergoeding voor de secretaris wordt op f 80,vastgesteld, terwijl de kassier boven zijn wedde ver goeding zal ontvangzn voor reis kosten en voor het beschikbaar stellen van kantoorruimte enz. Een lang agendapunt betrof de herziening der statuten, die na voorlezing onveranderd werden goedgekeurd. Hierna sluiting. Ingezonden stukken Middelbare Meisjesschool v (M.)U.L.O.-school des middags om half 2 in 't Heem, Breelaan 45 Bergen Uitvoerige prospectus wordt op aanvrage aan dit adres toegezonden Burgerlijke Stand Bergen Een mode-show op papier van modellen, die Uzelf kunt maken! Als U, lezeres, de verslagen las van de vele mode-shows, die de laatste tijd in Amsterdam en andere grote steden worden ge houden, moet U wel gewatertand hebben en gedacht„Ach, dat is toch onbetaalbaar voor mij". En inderdaad, ons huishouden kost tegenwoordig zóveel, dat het voor de meesten van ons niet weggelegd is om een japonnetje van ruim honderd gulden of een droom van een avondjurk van ongeveer vijfhonderd gulden aan te schaffen. Daarom juist vinden wij het zo prettig U een mode-show op papier aan te kunnen kondigen en wel een mode-show van mo dellen, die allen in ons bereik liggen, want de uitvoerige knip patronen ervan zijn tegen zeer lage prijs te verkrijgen. Een Amsterdamse uitgever is erin geslaagd een Nederlandse editie te brengen van het bekende Franse modeblad La mode ac- tuelle. Het is prachtig verzorgd en bevat een keur van de meest verschillende japonnen, blouses, rokken, avondjurken, kinderkle ding enz. Vlot en modern, maar toch ook weer niet te buitenissig. En voor een prijs, die wij niet meer gewend zijn: f 1, Wij kunnen niet nalaten La mode actuelle de pluim op haar hoed te steken, die zij eerlijk verdient en raden onze lezeressen aan zich zelf hiervan te over tuigen. Boekh. Oldenburg, Schoorl SCHOORL Het lentenummer van „De Wandelaar" Naar aanleiding van het stuk over de M.M.S. van de heer Daalder zou ik gaarne enige opmerkingen willen maken, opmerkingen die meen ik noodzakelijk zijn om een juister begrip te geven van het instituut, dat ons dorp rijker is ge worden. In ons land zijn vele van deze meisjes scholen, maar naar ik meen. is er geen, die een U.L.O.-afdeling heeft naast een M.M.S.-afdeling. Dit is wel een heel eigenaardige figuur, vooral als we dan van de heer Daalder horen, dat dit in werkelijkheid eigenlijk niet zo is„de U.L.O. is een M.M.S. in langzamer tempo.(l) Een kostelijke vindingDe Openbare (M.)U.L.O.-school mag dan met recht een Middelbare school in snel tempo genoemd worden, want daar wordt door vlugge leerlingen hetzelfde bereikt in drie jaar.(2) Mogen we deze dwaasheid nog even accentueren? In 1947 werd, als we goed ingelicht zijn (de feiten zijn eerder ge noemd en niet weersproken) door 18 leerlingen van de Bérger Meisjesschool examen gedaan voor het M.U.L.O.- examen. Hiervan zakte de helft of 50 1 Van de Openbare school zakten 3 11, of 25 terwijl het gemiddelde van het aantal gezakten beneden de 15'% lag in de 25 jaren van haar bestaan.(3) Toch zouden deze meisjes geschikt zijn voor M.O. Elk onderwijsman, die eerlijk zijn mening moet zeggen, zal met ons be vestigen, dat de doorsnee U.L.O.-leer- ling(e) niet geschikt is voor Middelbaar Onderwijs. Wil men blijven spreken van een U.L.O.-school, die in werkelijkheid een Middelbare Meisjesschool zou zijn,'dan misleidt men bewust de goegemeente. Is het niet tekenend, dat leerlingen, die zijn blijven zitten in de derde klas van het gymnasium of van de H.B.S. in de vierde klasse van de M.M.S. worden geplaatst en daar volgens de getuigenis van de heer Daalder een uit stekend figuur slaan? Dat pleit niet voor het gemiddelde peil van de leerlingen !(4) Dat deze scholen op het ogenblik worden gesubsidieerd door hetrijk, is schrijnend, als men in de Memorie van Antwoord van de Minister leest, dat een kleine vermindering van het aantal leerlingen per onderwijzer aan de Volks school niet kan plaats vinden, omdat dit een kwart millioen zou kosten 1(6) Hoe denkt het orgaan van de grote onderwijzersbond, die 11000 leden telt, over deze soort scholen? Ziehier het oordeel, dat ik iedere vriend van het Volksonderwijs ter ernstige overdenking voorleg „De ouders uit de proletarische grote- stads-wijken kunnen de bestuurskracht niet opbrengen, die voor scholen naar Berger model noodzakelijk is en er zijn in onze rijkgeschakeerde armoe-wereld nog wel enige groepen te ontdekken, waarvoor hetzelfde geldt. Vindt het Berger voorbeeld ook elders en in be langrijke mate toepassing, dan zijn de fatale gevolgen van deze vlucht uit de massa onafwendbaareen onderwijsap- paraat, dat in de perfectie is versplinterd en verwaarlozing van bevolkingsgroepen, die juist de grootste zorg en liefde nodig hebben. Naar onze mening gebiedt een democratische levensopvatting met alle kracht tegen een dergelijke ontwikkeling in te gaan."(5) Wat de opmerking over de rechten van deze scholen betreftdeze gaan maar weinig uit boven die, welke men heeft, als na een 3-jarige of 4-jarige M.U.L.O.- school het M.U.L.O.-diploma wordt be haald.(7) Ouders zullen er goed aan doen, zich niet op een dwaalspoor te laten leiden al te veel menen hier met een Meisjes-H.B.S. te doen te hebben. Ik moet ernstig protesteren tegen de wijze, waarop de propaganda voor de school wordt gevoerd, welke propaganda er op uit is de mensen in die waan te laten.(8) B. SCHUIL ONDERSCHRIFT De redactie van „De Duinstreek" stelt mij in de gelegenheid onmiddellijk op bovenstaande aanval, zo mag ik het wel noemen, te antwoorden. Natuurlijk grijp ik met gegoegen de mogelijkheid aan, opnieuw het volle licht te laten vallen op de Middelbare meisjesscholen en hun zeer bijzondere betekenis temidden van de andere typen van voortgezet, middelbaar en voorbe reidend hoger onderwijs. Ik ben de heer Schuil erkentelijk voor het feit, dat hij mij de aanleiding daartoe verschaft. Zijn artikeltje volg ik op de voet door enkele nummers maak ik het over zicht gemakkelijker. (1.) Ook mij is geen MMS in Neder land bekend, die zo innig samenwerkt als de onZe met een vierjarige school, die formeel een Ulo, reëel de beneden- bouw van een MMS is. En in onze onnozelheid zijn wij zelfs een beetje trots op deze organisatie, die de volle instemming heeft van het Departement en de Inspecteurs van middelbaar en lager onderwijs. Wij zijn n.l. van mening, dat een aantal meisjes tussen haar 12e en 15e jaar zó wordt gehandicapt door puberteitsmoeilijkheden, dat het voor de talen, aardrijkskunde en geschiedenis vrij zware program van de eerste drie klassen der MMS door hen beter in vier jaar kan worden afgewerkt dan in drie. Deze meisjes beschikken over voldoende in telligentie om het einddiploma der MMS te behalen, indien men haar in de eerste jaren wat spaart, slagen zij er ongetwijfeld in, na de overgang van 4a naar 4b in twee jaar dat diploma te veroveren. Wij hebben dus gebruik gemaakt van de grote soepelheid, die de organisatie van het Ulo bezit, om in de vier klassen der A-school precies dezelfde stof te laten verwerken als de B-school in drie kiassen. Er wordt dus in beide scholen middel- baaronderwijs gegeven in overeenstemming met de voorschriften voor de middelbare meisjesscholen. Waarom dit middelbaar onderwijs is en geen gecamoufleerd Ulo? Omdat, op een enkele uitzondering na, de gebruikte leerboeken boeken voor.het middelbaar onderwijs zijn en niet voor het Uloomdat de eisen, door de over heid gesteld aan de verschillende leer vakken, overeenstemmen met die van HBS en Gymnasiumhet verschil met deze scholen zit niet in de omvang van de leerstof voor de zes examenvakken Nederlands, Frans, Engels, Duits, Aard rijkskunde en Geschiedenis (de vier letter- kunden worden op de MMS breder en dieper behandeld dan op andere middel bare scholen), maar in het aantal intel lectuele vakken, dat moet worden onder wezen; en, tenslotte, omdat de eisen, die aan de leerkrachten worden gesteld (be halve voor wis- en natuurkunde) vol komen gelijk zijn aan die der overige middelbare scholenvan de 16 leerkrachten aan de A- en B-school zijn er 12 vol ledig, 2 half- en 2 onbevoegd voor MO; menige HBS kan zich in deze tijd aan leraarschaarste niet verheugen in het be zit van een dergelijk corps. Het spreekt bovendien vanzelf, dat op de MMS middelbaar onderwijs wordt ge geven, was dat niet het geval, dan zou de Inspecteur MO onmiddellijk ingrijpen en de subsidie worden ingetrokken. (2.) Wat de Ulo bereikt in drie jaar is mij niet bekend: ik kan mij er alleen maar over verheugen, wanneer ze veel bereikt, want ik wens het Nederlands onderwijs, de Nederlandse kinderen en dus de Ulo niets dan goeds. Maar wel weet ik, dat het overgrote deel der Ulo-leer lingen vier jaar werk heeft om het Ulo diploma A of B te behalen, dat een be wijs van toelating tot de vierde klas der MMS zo goed als alle rechten geeft van het Ulo-diploma en in het algemeen dus het feit wordt aanvaard, dat 3 jaar MMS is 4 jaar Ulo en dat leerlingen met een Ulo-diploma in de regel worden toegelaten tot de derde klassen der middelbare meisjesscholen,, een enkele' maal op proef in de vierde op de laatste vergadering van directeuren en directrices van MMS werd meegedeeld, dat deze proef gewoonlijk niet slaagt. (3.) Bij het laatste examen der meisjes ulo te Bergen (1947) werd 50 pet. der candidaten voor het ulo-diploma afge wezen, zegt de heer Schuil. Hij ver meldt niet, dat van de 9 afgewezenen 5 examen hebben gedaan zonder toe stemming van de directrice en evenmin, dat in vorige jaren de cijfers veel gun stiger waren. 1941: 17 geslaagd, 2 afge wezen. '42: 6 gesl., 1 afgew. '43: 12 gesl., 1 afgew.' '44: 9 gesl., geen afgew., '46: 11 gesl., 6 afgew. Maar afgescheiden van dit feit: sedert 1 Sept. '47 is de situatie aan de meisjes school drastisch gewijzigd. Program, leer boeken,leerlingen, leerkrachten en onder wijsmethode ondergingen een ingrijpende verandering, toelatings- en overgangs normen werden herzien en niemand dacht er aan, leerlingen tot de klasse B4 toe te laten, die niet met grote kans op succes na 2 jaar het einddiploma kunnen behalen. Ik ben evenwel van mening, dat dit aantal groter kan zijn, dan de buitenstaander vermoedt. De tijd zal leren of die raming juist is. (4.) Hoe weinig de heer Schuil eigen, lijk begrijpt van de organisatie en de werkwijze der MMS blijkt uit zijn op merking leerlingen, die niet konden overgaan van 3e naar 4e klas HBS of Gymnasium, werden toch toegelaten tot de 4e klas der MMS. Het ligt toch voor de hand, dat een leerling, djg niet in staat is, alle ciifers voldoende te maken op een school met 14 of 15 intellectuele vakken, er gemakkelijk in kan slagen, goede resultaten te behalen op een school met 6 of 7 van deze vakken, aangevuld met vakken als handwerken, muziek, koken, e.d., die weinig inspanning en huiswerk vragen? Menig meisje, dat niet geschikt is voor middelbaar onderwijs in zoveel vakken tegelijk, kan zonder moeite middelbaar onderwijs volgen in enkele van die vakken. En dat is het geval met de door de heer Schuil be doelde meisjes, met wie op advies van de directeur der HBS en de rector van het gymnasium een geslaagde proef in onze vierde klas werd genomen. Stellen wij onze eisen te licht, dan zal dat in '49 bij ons eerste eindexamen "wel blijken het wordt afgenomen onder toezicht van Rijksgêkommitteerden en het schriftelijk werk wordt door de overheid opgegeven. (5.) Het citaat uit „Het Schoolblad," ga ik hier voorbij. Het had naar ik meen geen betrekking op de MMS en ik heb er in het onderwijzersorgaan voldoende op gereageerd. Belangstellende lezers moet ik naar de discussie in dat blad verwijzen. (6.) Schrijnend vindt de heer Schuil de subsidiëring van de MMS-en. Blijk baar is hij een van de weinigen in den lande met dit sentiment: in Eerste en Tweede Kamer stemden alle politieke partijen voor de volkomen gelijkstelling met de andere middelbare scholen. (7.) En, tenslotte, de kwestie van de rechten der einddiploma's. Als de heer Schuil gelijk had in zijn bewering, dat die der MMS maar weinig liggen boven die der Uloscholen zou het wel een zeer zonderlinge figuur zijn, dat een toelating tot de 4e klasse der MMS zo goed als alle rechten van het Ulo-diploma A geeft. Laat mij enkele vragen mogen stellen geeft het ulo-diploma recht tot het af leggen van een middelbaar-acte-examen Worden de bezitters ervan toegelaten tot de derde klassen der rijkskweekscholen voor onderwijzers? Neen, tot de eerste klasse evenals een leerling der MMS, die overging naar de 4e klasse van haar school. Worden de ulo-leerlingen met einddiploma toegelaten tot de scholen voor maatschappelijk werk, de Academie voor „Kerk en Wereldde Academie voor Lich. Opvoeding, de opleiding voor Montessorileerkrachten, de Middelbare Landbouwschool, het 3e leerjaar van de kweekscholen voor voorbereidend on derwijs, de opleiding tot „Algemeen Secretaresse" van Inst. Schoevers? Aan vaardt men ze als informatrice bij de Ne derlandse Spoorwegen? Krijgen ze vrij stelling voor de moderne talen, geschiede nis en aardrijkskunde bij het staatsexamen Gymnasium en HBS? Bij het examen „Alg. Ontwikkeling" van het accountants examen? Hebben zij dezelfde bevoegd heden bij de nijverheidsexamens? Voor verdere bijzonderheden verwijzen wij naar de ingesloten folder. Ook de heer Schuil zal op deze vragen ontkennend moeten antwoorden. (8.) Dat mèn, zoals dat ook met de 5 j. MMS in A'dam het geval is onze MMS hardnekkig meisjes-HBS blijft noemen ligt voor de hand. Ze is in wezen een literair-historische HBS, aan gevuld met een serie vrouwelijke vakken. Ik stel op die naam geen prijs, maar aanvaard haar met gelatenheid. En het is waarlijk niet alleen om deze reden, dat veel ouders aan de MMS de voor keur geven boven de gewone Ulo-scholen. Wat komt daar terecht van literatuur onderwijs in de vier taien? Wat doet men er aan kunstgeschiedenis? Aan muziek en muziekgeschiedenis? Is de rol van handwerken en tekenen gelijk aan die op de MMS Geeft men er ge legenheid voor lessen in koken, voedings leer, kinderverzorging en opvoeding Or ganiseert men er voordrachten over vrouwelijke beroepen? Vergeleken bij het program der MMS maakt dat der Ulo-scholen waar het de meisjes betreft, wel een zeer schrale indruk. D. L. DAALDER Wij menen hiermede de discussies over deze schoolkwestie te kunnen sluiten. RED. Van 10 t/m 16 Mei GEBOREN Aufridus Wiro, z. v. Wijtze Petrus Heijstra en Sophia Broers. Albert, z. v. Arnold Boorsma en Niesje van der Molen. ONDERTROUWD: Petrus van Duin en Catharina Margaretha de Boer. Egbert van der Velde en Agnes Maria Spigt. Pieter Breedveld en Cornelia Petro- nella Briefjes. GETROUWD: Bernardus Tiebie en Johanna Maria de Vos. Dirk Cornells Beeldman en Dieuwer- tje Aarse. OVERLEDEN: Geen. Met de regelmaat van de klok komt nu weer „De Wandelaar" uit. Voor ons ligt het Maartnummer, waarvan de inhoud natuurlijk werd afgestemd op het seizoen: de wind is Zuid, in de wei bloeien de eerste bloemen, de kieviten buitelen onder Hollands voorjaarshemelen. Uit het na gelaten werk van Engelhard de Witt werd de roman van de eekhoorn afge drukt. Rein Stuurman tekende het portret van „Japi" er bij. \VHalier stond in drukwekkende foto's van arenden af en behandelt daarbij de oude vraag, of deze vogels kinderen kunnen roven. Met L. Kombrink dwalen we door het piassen- gebied van noordelijk Overijsel. Foto's en tekeningen van landschap en menseh komen onze verbeelding te hulp. Welk een begrip en welk een liefde adelen het artikel van Toepoel over s'mensen trouwste wandelmakkerde hondMet W. H. Carr doen we een uitstapje naar de dierenwereld buiten ons werelddeel en we maken kennis met een bijzonder slim en aardig diertje, dat zich door de biologen met de naam woestijnrat zag opgescheept, ofschoon het met zijn obscure familieleden ten onzent vrijwel niets gemeen heeft. Over het verband tussen het landschaps- schoon en zieleleven schreef C. Cretier een opmerkelijke studie. Ten slotte werden nog rijk geïllustreerde artikelen opgenomen van Han Krug, de Sévooy, Teenstra en anderen, zodat een aflevering ontstond, die de lezer heel wat actuele narigheid kan doen vergeten. Aatdêeiêakies

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1948 | | pagina 2