ROB
de
CMOntucicc
fate feestetiike BAZAR
VcouweH&choeU
Amsterdamsche Bank n.v.
[IB
Bchuh*
i/iud ik aak Uet sitaud
PRIJS f 3,50
,y><A vind ik ik de duiken"?
PRIJS f 3,50
Advetteett ik „DE DUINSTREEK"
liap&attot DO BB EN
Administratiekantoor
JOH. BR0ERE
Pw,
8 OPENLUCHTTHEATER V.V.V. - BERGEN
„DE MARIONETTEN" komen in Schoorl
EEN REIS NAAR EEN ANDERE WERELD
legen wil en Jank.
Haarverzorging
Tijdschriften
Kinderverhaal
ALKMAAR
Kon. Mannenzangvereniging „Apollo"
Ned, Hervormde Oratorium Vereniging
GARAGE R. BREED Zn.
GEBR. SCHOEN
Hel adces i/oh \tedwuwen
T^ÏPIM:
m/ i ri
Goedkope Groentenhal
PLOMPER - BERGEN
ERKEND VERHUIZER
op Zaterdag 12 en Zondag 13 Augustus
Vele attracties
Muziek en Dansen
Na afloop BAL
GROTE KERK
Concertgebouw-Orkest, Eduard van Beinum
♦QOQEinOQDnQDQOQQQDnDünDGOQDnüODOOnnüüDQDDÜDanOnnD#
„KONING SCHAAP SLAAPT"
Kantoor Bergen, Breelaan 10, Telef. 2563
GAAT U MET VACANTIE 1
ZO JUIST VERSCHENEN:
Verkrijgbaar bij Boekhandel C. Oldenburg
FEUILLETON
20
UW adres
Voor aparte
behandelingen
afgesloten cabines
BOEKHOUDING
BELASTINGZAKEN
in grote
verscheidenheid
Boekh* C* Oldenburg, Schoorl
waar de vorstin haar gasten zou
ontvangen.
Vooral Rob scheen zich in de
hoge gunst van Sheeba's moeder
te mogen verheugen. Hij werd
in de particuliere vertrekken van
de vorstin toegelaten, waar alleen
de voornaamste gasten mochten
komen en daar door zijn gast-
vrouwe met de grootste vrien
delijkheid ontvangen.
Ze ginq haar gast voor naar
het dak van het paleis, terwijl
ze Rob haar plannen mededeelde.
Het bleek dat alle blanken waar
schijnlijk als burgers van dit
vreemde volk zouden worden
toegelaten. Nooit zouden ze echter
meer uit de stad mogen vertrekken.
Stoere dragers torsten de te
ruggevoerde schatten uit de tem
pelruïne. De koningin reed voorop
in de stoet, en onder luid trom
petgeschal werd het paleis bereikt.
Vraagt niet of het kan, maar
profiteert er van
Want wij gaan door met onze goed
kope prijzen. Wij geven deze week
12 pond Stoofperen f l.«
12 pond moesappelen f 1,-
12 pond handperen f 1,-
Verder alle soorten Groenten en Fruit
en goedkoop
Als extra reclame geven wij deze week
Zeeuwsche Blauwe aardappelen beslist
puikbest, bij afname van 25 kg., 14 ct.
per kg.
Wij hebben nog een beetje pracht snij-
en sperciebonen voor de inmaak ook,
klaargemaakt thuisgebracht.
Alléén in de
Dorpsstraat 86, Bergen - Tel. 2069
Waar ze van die heerlijke blanke aard
appelen hebben voor 12 cent per kg.,
gratis geschrabd.
in de tent achter Café Hakof te Groet,
Opening Zaterdagmiddag 3 uur. Toegang 10 cent.
Maandagavond 8 uur, het bekende Radio-Orkest „Accordeola
Toegangsprijs f 2.- (Bel. inbegr.)
Zie aanplakbiljetten
31 AUGUSTUS, 20 UUR
Fred Roeske
Erna Sporenberg, Sopraan; Simon C. Jansen, Orgel
19 SEPTEMBER, 20 UUR
9 OCTOBER, 19.30 UUR
„DIE SCHöPFUNG" Haydn. Corn. Jonker
Ida Maria Visser, Sopraan; Leo Larssen, Tenor-, Laurens
Bogtman, Bas; Haarlemse Orkest Vereniging
Abonnementen a f 8,50 gereserveerd en f 6,- niet gereserv. (incl. rechten)
Kaarten bij de bekende voorverkoopadressen Telefoon 2853 - 3003 - 3686
Voor toezenden buiten Alkmaar f 0,30 bijvoegen
Voor elk concert afzonderlijk losse kaarten verkrijgbaar
Wegens enorm succes extra voorstelling op
ZONDAG 13 AUGUSTUS n.m. 20 uur
Verwacht
WOENSDAG
Entrée f 0,50
16
Romance van Jan Bresser door het Zuid-Nederl.
Toneel. Directeur P. Balledux.
Entrée f 1,— (alles inbegrepen)
AUGUSTUS het Nederlands Cabaret o. 1. v. André
Garrell, 's middags 2 uur kindermatinée
's Avonds 8 uur CABARET EN ACROBATIEK
Entrée f ,1,— (alles inbegrepen)
Toegangskaarten en bespreken aan het Bureau V.V.V., Bergen
D
Wij hebben, ook voor korte tijd, SAFELOKETTEN te uwer
beschikking voor opberging van waardepapieren en kostbaar
heden. Verstrekken voorts: DEVIEZEN, REISBAGAGE-
en REISONGEVALLENVERZEKERINGEN.
Dagelijks geopend van 912.30 en 1.304 uur
Zaterdags van 9—12.30 uur
Breelaan 50 - Telef. 2496 (K 2208) BERGEN
Vrije- en Boxen-stalling
Billijke tarieven
Reparatie werkplaats
Taxi-bedrijf
Verkoop en verhuur van SOLEX
Na een succesvol zomertournee op de Veluwe geeft het
Nederlands Marionetten Gezelschap één voorstelling in
DE RUSTENDE JACER TE SCHOORL
Het programma is getiteld:
ZATERDAGAVOND 19 AUG. OM 8.30 UUR. Entrée f 1,80 alles inbegrepen
Bovendien speciaal Kindermatinée op Zaterdagmiddag om 3.30 uur onder de titel
EEN REIS NAAR SPROOKJESLAND. Entree f0,50 alles inb.
Voorverkoop van toegangsbewijzen „De Rustende Jager" te Schoorl - Tel. 263
DE VELUWSE PERS SCHREEF OVER ONS OPTREDEN:
De toeschouwers juichten de spelers langdurig toe.
alle aanwezigen gaven door hun enthousiasme te kennen,
dat zij zoiets nog nimmer hadden aanschouwd. etc. etc.
excursieboekje voor de Nederlandse Noordzeekust met 450 af
beeldingen, waaronder 5 gekleurde platen.
Samengesteld door:
Dr. W. J. PRUD'HOMME VAN REINE
Excursieboekje voor de Nederl. duinterreinen langs de Noord
zee met ruim 600 afbeeldingen van planten en dieren op 46
platen "waarvan 8 gekleurd.
Samengesteld door
Dr. W. J. PRUD'HOMME VAN REINE
Laanweg C 164 Schoorl
EEN WONDERLIJKE GESCHIEDENIS
door B. J. TEN WESEPE
Het was even over zevenen, toen hun geduld eindelijk werd
beloond. Van de andere zijde kwam langzaam een limousine
aanrijden, die voor de bewuste woning stopte. Er stapte iemand
uit, die aanbelde. Even daarna werd de deur geopend en on
danks de duisternis kon men zien, dat twee personen naar
buiten kwamen en met de aangekomene in de wagen stapten.
Bijna onmiddellijk reed de wagen weer weg. Twee seconden
later passeerde de grote, zwarte auto de zijstraat en de chauf
feur, die over uitstekende ogen beschikte, boog zich over het
stuur en las het nummer van de wagen: G 9916.
„Nog al gemakkelijk," zei de inspecteur. De chauffeur startte
de motor, schakelde in en reed dertig seconden later in de
richting, die de wagen was gegaan, onderwijl de inspecteur het
signalement doorgaf van de wagen met het bevel, dat iedere
politie-auto op moest letten en aan hem de rij-route moest
doorgeven.
Op de hoek van de Koninginneweg zag men in de verte de
zwarte limousine in vrij snelle vaart rijden. De politie-wagen
ging er onmiddellijk achteraan, maar zorgde ervoor, dat de af
stand ongeveer één kilometer bedroeg. Van tijd tot tijd werd de
route via de mobilofoon gesignaleerd en aan het einde van de
Koninginneweg was men in de wagen het spoor bijster. Maar
toen men op de hoek van de Van Baerlestraat was, kreeg hij
alweer bericht, dat G 9916 de Van Baerlestraat was ingesla
gen. En even daarna gesignaleerd was op de Ceintuurbaan.
Via deze s'traat reed men, steeds afgaande op de berichten,
terwijl men ook van tijd tot tijd wel de wagen in het oog
kreeg, de Amstel op, de Berlagebrug over en nabij Betondorp
werd reeds bericht, dat de wagen de oude weg naar Utrecht
was ingeslagen.
Inspecteur De Jager gaf zijn bevelen. „Alle politie-instanties
langs de weg naar Utrecht, zomede de politie van deze stad
waarschuwen en signalement doorgeven. Tussen hier en
Utrecht moet politie langs de weg staan om eventuele afwijkin
gen in de route te kunnen doorgeven. We zullen proberen zelf
de wagen in het oog te houden."
Deze boodschap scheen spoedig doorgegeven te zijn, want
reeds bij Abcoude zag men een agent van de rijkspolitie staan,
die alleen maar in de richting Utrecht wees. Hij had de politie
auto onmiddellijk herkend. Voorbij Baambrugge raakte men het
contact met het hoofdbureau in Amsterdam kwijt, want de
grens was ongeveer 20 kilometer.
„Over een kwartiertje hebben we misschien al contact met
Utrecht,"' hoopte de inspecteur.
Kees was vol bewondering over het feilloze werken van het
politie-apparaat. Want zowel in Baambrugge als in Loener-
sloot stond een politieman, die alle drie aanduidden, dat de ge
zochte wagen nog steeds in de richting Utrecht ging.
„En hij rijdt verduveld hard," meende de chauffeur, „want
sinds Amsterdam hebben we hem niet meer gezien."
„Gooi er dan nog maar een schepje op," adviseerde de in
specteur.
De wijzer van de snelheidmeter passeerde het cijfer honderd
en nabij Breukelen kreeg men de zwarte wagen weer in het
gezicht, zodat de chauffeur wat vaart minderde. Juist in deze
plaats kreeg de inspecteur via de mobilofoon contact met de
Utrechtse politie en deze zeide, alles in gereedheid te hebben
om te kunnen assisteren.
Maarssen werd gepasseerd, men reed door Zuilen en na
derde de stad. Bij Werkspoor stond de Utrechtse motorpolitie
al, die even de hand opstak ten groet en in de richting Utrecht
wees. Nabij de Catharijnebrug vertelde de Utrechtse politie
door de mobilofoon, dat de wagen de richting Oudenrijn was
ingeslagen. De inspecteur gaf weer zijn bevelen en alle politie-
instanties tussen Utrecht en Woerden werden gealarmeerd.
En nu begon weer hetzelfde spelletje. Bij het kruispunt De
Meern stond weer een politieman.
De wagen stopte en de man zei, dat G 9916 rechtdoor was
gegaan, zodat men vol gas vooruit stoof in de richting Harme
ien. Bij de spoorwegovergang aan de Putkop kreeg men weer
een politieman in 't zicht. Doorrijden, was zijn teken en vlak
voor Woerden kreeg men eindelijk de limousine weer in het
vizier.
„We zullen proberen, chef, of we hem nu vast kunnen
houden," zei de chauffeur. „In deze streek moet je niet al te
veel op de plaatselijke politie rekenen. Daarvoor is de bezet
ting te klein."
Maar in Woerden bleek men toch al op de hoogte van de
jacht, want bij ieder kruispunt van wegen stond een agent en
aan het einde van de stad was men blij, dat een agent hen de
weg kon wijzen, want plotseling was men de wagen weer
kwijt.
„De singel langs," adviseerde deze. „Hij is een halve minuut
geleden gepasseerd."
Vol gas nam de politiewagen de bocht en reed de stille
kant van de singel. Bij eèn kruispunt, waar een A.N.W.B.-
bord stond, was men het spoor bijster. Maar een geluk voor
de mannen was, dat het intussen was gaan regenen en toen
een der inzittenden was uitgestapt en op de grond gekeken
had naar eventuele sporen, wees hij gedecideerd in de richting
rechtsaf. Vlug werd weer ingestapt en met één oog kon Kees
zien, dat deze weg voerde naar de dorpen Waarder, Oude
water en Driebrugge. Gelukkig kreeg men na een minuut de
zwarte auto weer in het zicht en nu werd het contact niet meer
losgelaten.
Men bevond zich nu op een eenzame, smalle weg, met aan
weerszijden hoge bomen. Maar het rode achterlicht van de
wagen voor hen was duidelijk zicht baar.
„Zeg," zei de inspecteur eensklaps tot de chauffeur, „doe ie
grote lichten uit en probeer of je alleen op de stadlichten Kan
rijden. Het lijkt me niet gewenst, dat ze in de gaten krijgen
achtervolgd te worden. Dan kon op het laatste ogenblik mijn
plan wel eens helemaal in duigen vallen."
De chauffeur schakelde de grote lichten uit en nu leek het
helemaal aardedonker te zijn.
„Zou het gaan, denk je?" vroeg de inspecteur.
De chauffeur lachte. „Ik heb meer dan eens in stikdonkere
nacht helemaal zonder licht moeten rijden, dus zal het nu ook
wel gaan. Bovendien kan ik me oriënteren op de bomen."
Maar toen ze de overgang van de spoorweg Woerden-Leiden
gepasseerd en het viaduct van de Rijksweg naar Den Haag on
derdoor waren, had de chauffeur al zijn kunst nodig om de
wagen op de smalle, gladde weg te houden.
„Als er nu een tegenligger komt, zou ik niet weten, hoe ik
moet passeren," zei hij.
„Met deze moeilijkheid moet onze voorganger ook rekening
houden," troostte de inspecteur. „Maar veel verkeer is hier
niet."
Op een gegeven ogenblik was het rode licht verdwenen. De
chauffeur slikte een verwensing in en trapte de voetrem haast
door de vloer. „Het is best mogelijk, chef, dat ze gestopt heb
ben: Wat moet ik doen? Doorrijden?"
Maar de oplossing kwam vanzef al, want opeens zag men
een zwakke lichtstraal, die steeds verder aan hun linkerhand
ging.
„Ze zijn linksaf geslagen. Mooi, dan kunnen we verder.
Maar voor alle securiteit zullen we alle verlichting maar uit
doen." En verder ging de wagen weer. Een kilometer verder
werd een zijweg ontdekt, ai even miserabel slecht en smal als
die, waarop ze tot nu toe gereden hadden. Maar de chauffeur
wist, ondanks de diepe duisternis, de wagen veilig op de zij
weg te krijgen en voort ging het, met als enig oriëntatiepunt
het rode licht.
Hun voorganger scheen nu ook langzamer gereden te heb
ben, want de afstand werd minder, zodat ook de politiechauf
feur gas minderde. Op een gegeven ogenblik stopte hij.
„Als ik het goed heb, chef, staan ze stil."
„Ik denk het ook," antwoordde de inspecteur, na even door
de voorruit getuurd te hebben. „Hoe groot schat je de afstand
tussen ons?'"
„Nou, ik zou denken een vijfhonder meter op zijn hoogst."
„Goed onthouden," beval de inspecteur. „Rijdt nu langzaam
vooruit en stop bij het eerste zijpad of erf, dat je ziet. We
moeten rekening houden met het feit, da de wagen voor ons
keert en dan moeten ze ons niet kunnen zien."
Langzaam reed men enkele tientallen meters verder en bij
een zijpad, dat naar een boerderij voerde, stopte men.
„Rijd voor alle zekerheid dit erf maar op, dan kunnen wij
uitstappen om poolshoogte te nemen. Ik vermijd liever elk
risico."
De wagen draaide zacht het erf op en bleef ongeveer tien
meter van de weg af staan. De vier mannen stapten uit en
liepen terug naar de weg, maar meteen keerden ze weer om.
Want de veronderstelling van de inspecteur bleek juist te zijn:
de wagen kwam nu weer de weg terug, een brede lichtstraal
voor zich uitspuwende. Het viertal verschool zich achter de
voorzijde van de wagen en een minuut later stoof de zwarte
limousine voorbij.
„Wat nu, chef?" vroeg de chauffeur, die achter het stuur
was gebleven.
„Tja," de inspecteur krabde zich eens achter het oor. „De
mogelijkheid bestaat, dat ze gemerkt hebben, dat ze gevolgd
werden en daarom een zijweg zijn ingeslagen. Laten we eerst
eens kijken, of de wagen verder gaat, dan wel terug in de
richting Woerden."
De mannen gingen weer naar de weg en zagen, dat de be
treffende auto inderdaad de richting Woerden insloeg.
De inspecteur dacht even na. „Ik geloof" zei hij eindelijk,
„dat het 't beste is, als Blauw bij de wagen blijft. Dan gaan
wij samen lopend naar het punt, waar de wagen heeft stil
gestaan. Blijkt, dat we bij de neus genomen zijn, dan is dat
nog niet zo erg, want dan gaan we morgen opnieuw het spel
letje doen. Vooruit, manneen."
De chauffeur kroop in een hoek van de wagen, in afwach
ting van de dingen, die komen zouden, terwijl de overige vier
in de regen de smerige, glibberige weg betraden.
„Mellema," zei de inspecteur tot een der agenten in burger,
„jij bent nogal een geschikte spoorzoeker. Probeer jij de plek
te ontdekken, waar de wagen gedraaid heeft."
(Wordt vervolgd)
Voor prima
is en BLIJFT
Stoomwasserij
Visscherslaan 11 Telef. 3712
ALKMAAR
Hertenlaan 6, Bergen, Tel. 2697
VERZORGT UW