ROB de CMOntucicc fate feestetiike BAZAR VcouweH&choeU Amsterdamsche Bank n.v. [IB Bchuh* i/iud ik aak Uet sitaud PRIJS f 3,50 ,y><A vind ik ik de duiken"? PRIJS f 3,50 Advetteett ik „DE DUINSTREEK" liap&attot DO BB EN Administratiekantoor JOH. BR0ERE Pw, 8 OPENLUCHTTHEATER V.V.V. - BERGEN „DE MARIONETTEN" komen in Schoorl EEN REIS NAAR EEN ANDERE WERELD legen wil en Jank. Haarverzorging Tijdschriften Kinderverhaal ALKMAAR Kon. Mannenzangvereniging „Apollo" Ned, Hervormde Oratorium Vereniging GARAGE R. BREED Zn. GEBR. SCHOEN Hel adces i/oh \tedwuwen T^ÏPIM: m/ i ri Goedkope Groentenhal PLOMPER - BERGEN ERKEND VERHUIZER op Zaterdag 12 en Zondag 13 Augustus Vele attracties Muziek en Dansen Na afloop BAL GROTE KERK Concertgebouw-Orkest, Eduard van Beinum ♦QOQEinOQDnQDQOQQQDnDünDGOQDnüODOOnnüüDQDDÜDanOnnD# „KONING SCHAAP SLAAPT" Kantoor Bergen, Breelaan 10, Telef. 2563 GAAT U MET VACANTIE 1 ZO JUIST VERSCHENEN: Verkrijgbaar bij Boekhandel C. Oldenburg FEUILLETON 20 UW adres Voor aparte behandelingen afgesloten cabines BOEKHOUDING BELASTINGZAKEN in grote verscheidenheid Boekh* C* Oldenburg, Schoorl waar de vorstin haar gasten zou ontvangen. Vooral Rob scheen zich in de hoge gunst van Sheeba's moeder te mogen verheugen. Hij werd in de particuliere vertrekken van de vorstin toegelaten, waar alleen de voornaamste gasten mochten komen en daar door zijn gast- vrouwe met de grootste vrien delijkheid ontvangen. Ze ginq haar gast voor naar het dak van het paleis, terwijl ze Rob haar plannen mededeelde. Het bleek dat alle blanken waar schijnlijk als burgers van dit vreemde volk zouden worden toegelaten. Nooit zouden ze echter meer uit de stad mogen vertrekken. Stoere dragers torsten de te ruggevoerde schatten uit de tem pelruïne. De koningin reed voorop in de stoet, en onder luid trom petgeschal werd het paleis bereikt. Vraagt niet of het kan, maar profiteert er van Want wij gaan door met onze goed kope prijzen. Wij geven deze week 12 pond Stoofperen f l.« 12 pond moesappelen f 1,- 12 pond handperen f 1,- Verder alle soorten Groenten en Fruit en goedkoop Als extra reclame geven wij deze week Zeeuwsche Blauwe aardappelen beslist puikbest, bij afname van 25 kg., 14 ct. per kg. Wij hebben nog een beetje pracht snij- en sperciebonen voor de inmaak ook, klaargemaakt thuisgebracht. Alléén in de Dorpsstraat 86, Bergen - Tel. 2069 Waar ze van die heerlijke blanke aard appelen hebben voor 12 cent per kg., gratis geschrabd. in de tent achter Café Hakof te Groet, Opening Zaterdagmiddag 3 uur. Toegang 10 cent. Maandagavond 8 uur, het bekende Radio-Orkest „Accordeola Toegangsprijs f 2.- (Bel. inbegr.) Zie aanplakbiljetten 31 AUGUSTUS, 20 UUR Fred Roeske Erna Sporenberg, Sopraan; Simon C. Jansen, Orgel 19 SEPTEMBER, 20 UUR 9 OCTOBER, 19.30 UUR „DIE SCHöPFUNG" Haydn. Corn. Jonker Ida Maria Visser, Sopraan; Leo Larssen, Tenor-, Laurens Bogtman, Bas; Haarlemse Orkest Vereniging Abonnementen a f 8,50 gereserveerd en f 6,- niet gereserv. (incl. rechten) Kaarten bij de bekende voorverkoopadressen Telefoon 2853 - 3003 - 3686 Voor toezenden buiten Alkmaar f 0,30 bijvoegen Voor elk concert afzonderlijk losse kaarten verkrijgbaar Wegens enorm succes extra voorstelling op ZONDAG 13 AUGUSTUS n.m. 20 uur Verwacht WOENSDAG Entrée f 0,50 16 Romance van Jan Bresser door het Zuid-Nederl. Toneel. Directeur P. Balledux. Entrée f 1,— (alles inbegrepen) AUGUSTUS het Nederlands Cabaret o. 1. v. André Garrell, 's middags 2 uur kindermatinée 's Avonds 8 uur CABARET EN ACROBATIEK Entrée f ,1,— (alles inbegrepen) Toegangskaarten en bespreken aan het Bureau V.V.V., Bergen D Wij hebben, ook voor korte tijd, SAFELOKETTEN te uwer beschikking voor opberging van waardepapieren en kostbaar heden. Verstrekken voorts: DEVIEZEN, REISBAGAGE- en REISONGEVALLENVERZEKERINGEN. Dagelijks geopend van 912.30 en 1.304 uur Zaterdags van 9—12.30 uur Breelaan 50 - Telef. 2496 (K 2208) BERGEN Vrije- en Boxen-stalling Billijke tarieven Reparatie werkplaats Taxi-bedrijf Verkoop en verhuur van SOLEX Na een succesvol zomertournee op de Veluwe geeft het Nederlands Marionetten Gezelschap één voorstelling in DE RUSTENDE JACER TE SCHOORL Het programma is getiteld: ZATERDAGAVOND 19 AUG. OM 8.30 UUR. Entrée f 1,80 alles inbegrepen Bovendien speciaal Kindermatinée op Zaterdagmiddag om 3.30 uur onder de titel EEN REIS NAAR SPROOKJESLAND. Entree f0,50 alles inb. Voorverkoop van toegangsbewijzen „De Rustende Jager" te Schoorl - Tel. 263 DE VELUWSE PERS SCHREEF OVER ONS OPTREDEN: De toeschouwers juichten de spelers langdurig toe. alle aanwezigen gaven door hun enthousiasme te kennen, dat zij zoiets nog nimmer hadden aanschouwd. etc. etc. excursieboekje voor de Nederlandse Noordzeekust met 450 af beeldingen, waaronder 5 gekleurde platen. Samengesteld door: Dr. W. J. PRUD'HOMME VAN REINE Excursieboekje voor de Nederl. duinterreinen langs de Noord zee met ruim 600 afbeeldingen van planten en dieren op 46 platen "waarvan 8 gekleurd. Samengesteld door Dr. W. J. PRUD'HOMME VAN REINE Laanweg C 164 Schoorl EEN WONDERLIJKE GESCHIEDENIS door B. J. TEN WESEPE Het was even over zevenen, toen hun geduld eindelijk werd beloond. Van de andere zijde kwam langzaam een limousine aanrijden, die voor de bewuste woning stopte. Er stapte iemand uit, die aanbelde. Even daarna werd de deur geopend en on danks de duisternis kon men zien, dat twee personen naar buiten kwamen en met de aangekomene in de wagen stapten. Bijna onmiddellijk reed de wagen weer weg. Twee seconden later passeerde de grote, zwarte auto de zijstraat en de chauf feur, die over uitstekende ogen beschikte, boog zich over het stuur en las het nummer van de wagen: G 9916. „Nog al gemakkelijk," zei de inspecteur. De chauffeur startte de motor, schakelde in en reed dertig seconden later in de richting, die de wagen was gegaan, onderwijl de inspecteur het signalement doorgaf van de wagen met het bevel, dat iedere politie-auto op moest letten en aan hem de rij-route moest doorgeven. Op de hoek van de Koninginneweg zag men in de verte de zwarte limousine in vrij snelle vaart rijden. De politie-wagen ging er onmiddellijk achteraan, maar zorgde ervoor, dat de af stand ongeveer één kilometer bedroeg. Van tijd tot tijd werd de route via de mobilofoon gesignaleerd en aan het einde van de Koninginneweg was men in de wagen het spoor bijster. Maar toen men op de hoek van de Van Baerlestraat was, kreeg hij alweer bericht, dat G 9916 de Van Baerlestraat was ingesla gen. En even daarna gesignaleerd was op de Ceintuurbaan. Via deze s'traat reed men, steeds afgaande op de berichten, terwijl men ook van tijd tot tijd wel de wagen in het oog kreeg, de Amstel op, de Berlagebrug over en nabij Betondorp werd reeds bericht, dat de wagen de oude weg naar Utrecht was ingeslagen. Inspecteur De Jager gaf zijn bevelen. „Alle politie-instanties langs de weg naar Utrecht, zomede de politie van deze stad waarschuwen en signalement doorgeven. Tussen hier en Utrecht moet politie langs de weg staan om eventuele afwijkin gen in de route te kunnen doorgeven. We zullen proberen zelf de wagen in het oog te houden." Deze boodschap scheen spoedig doorgegeven te zijn, want reeds bij Abcoude zag men een agent van de rijkspolitie staan, die alleen maar in de richting Utrecht wees. Hij had de politie auto onmiddellijk herkend. Voorbij Baambrugge raakte men het contact met het hoofdbureau in Amsterdam kwijt, want de grens was ongeveer 20 kilometer. „Over een kwartiertje hebben we misschien al contact met Utrecht,"' hoopte de inspecteur. Kees was vol bewondering over het feilloze werken van het politie-apparaat. Want zowel in Baambrugge als in Loener- sloot stond een politieman, die alle drie aanduidden, dat de ge zochte wagen nog steeds in de richting Utrecht ging. „En hij rijdt verduveld hard," meende de chauffeur, „want sinds Amsterdam hebben we hem niet meer gezien." „Gooi er dan nog maar een schepje op," adviseerde de in specteur. De wijzer van de snelheidmeter passeerde het cijfer honderd en nabij Breukelen kreeg men de zwarte wagen weer in het gezicht, zodat de chauffeur wat vaart minderde. Juist in deze plaats kreeg de inspecteur via de mobilofoon contact met de Utrechtse politie en deze zeide, alles in gereedheid te hebben om te kunnen assisteren. Maarssen werd gepasseerd, men reed door Zuilen en na derde de stad. Bij Werkspoor stond de Utrechtse motorpolitie al, die even de hand opstak ten groet en in de richting Utrecht wees. Nabij de Catharijnebrug vertelde de Utrechtse politie door de mobilofoon, dat de wagen de richting Oudenrijn was ingeslagen. De inspecteur gaf weer zijn bevelen en alle politie- instanties tussen Utrecht en Woerden werden gealarmeerd. En nu begon weer hetzelfde spelletje. Bij het kruispunt De Meern stond weer een politieman. De wagen stopte en de man zei, dat G 9916 rechtdoor was gegaan, zodat men vol gas vooruit stoof in de richting Harme ien. Bij de spoorwegovergang aan de Putkop kreeg men weer een politieman in 't zicht. Doorrijden, was zijn teken en vlak voor Woerden kreeg men eindelijk de limousine weer in het vizier. „We zullen proberen, chef, of we hem nu vast kunnen houden," zei de chauffeur. „In deze streek moet je niet al te veel op de plaatselijke politie rekenen. Daarvoor is de bezet ting te klein." Maar in Woerden bleek men toch al op de hoogte van de jacht, want bij ieder kruispunt van wegen stond een agent en aan het einde van de stad was men blij, dat een agent hen de weg kon wijzen, want plotseling was men de wagen weer kwijt. „De singel langs," adviseerde deze. „Hij is een halve minuut geleden gepasseerd." Vol gas nam de politiewagen de bocht en reed de stille kant van de singel. Bij eèn kruispunt, waar een A.N.W.B.- bord stond, was men het spoor bijster. Maar een geluk voor de mannen was, dat het intussen was gaan regenen en toen een der inzittenden was uitgestapt en op de grond gekeken had naar eventuele sporen, wees hij gedecideerd in de richting rechtsaf. Vlug werd weer ingestapt en met één oog kon Kees zien, dat deze weg voerde naar de dorpen Waarder, Oude water en Driebrugge. Gelukkig kreeg men na een minuut de zwarte auto weer in het zicht en nu werd het contact niet meer losgelaten. Men bevond zich nu op een eenzame, smalle weg, met aan weerszijden hoge bomen. Maar het rode achterlicht van de wagen voor hen was duidelijk zicht baar. „Zeg," zei de inspecteur eensklaps tot de chauffeur, „doe ie grote lichten uit en probeer of je alleen op de stadlichten Kan rijden. Het lijkt me niet gewenst, dat ze in de gaten krijgen achtervolgd te worden. Dan kon op het laatste ogenblik mijn plan wel eens helemaal in duigen vallen." De chauffeur schakelde de grote lichten uit en nu leek het helemaal aardedonker te zijn. „Zou het gaan, denk je?" vroeg de inspecteur. De chauffeur lachte. „Ik heb meer dan eens in stikdonkere nacht helemaal zonder licht moeten rijden, dus zal het nu ook wel gaan. Bovendien kan ik me oriënteren op de bomen." Maar toen ze de overgang van de spoorweg Woerden-Leiden gepasseerd en het viaduct van de Rijksweg naar Den Haag on derdoor waren, had de chauffeur al zijn kunst nodig om de wagen op de smalle, gladde weg te houden. „Als er nu een tegenligger komt, zou ik niet weten, hoe ik moet passeren," zei hij. „Met deze moeilijkheid moet onze voorganger ook rekening houden," troostte de inspecteur. „Maar veel verkeer is hier niet." Op een gegeven ogenblik was het rode licht verdwenen. De chauffeur slikte een verwensing in en trapte de voetrem haast door de vloer. „Het is best mogelijk, chef, dat ze gestopt heb ben: Wat moet ik doen? Doorrijden?" Maar de oplossing kwam vanzef al, want opeens zag men een zwakke lichtstraal, die steeds verder aan hun linkerhand ging. „Ze zijn linksaf geslagen. Mooi, dan kunnen we verder. Maar voor alle securiteit zullen we alle verlichting maar uit doen." En verder ging de wagen weer. Een kilometer verder werd een zijweg ontdekt, ai even miserabel slecht en smal als die, waarop ze tot nu toe gereden hadden. Maar de chauffeur wist, ondanks de diepe duisternis, de wagen veilig op de zij weg te krijgen en voort ging het, met als enig oriëntatiepunt het rode licht. Hun voorganger scheen nu ook langzamer gereden te heb ben, want de afstand werd minder, zodat ook de politiechauf feur gas minderde. Op een gegeven ogenblik stopte hij. „Als ik het goed heb, chef, staan ze stil." „Ik denk het ook," antwoordde de inspecteur, na even door de voorruit getuurd te hebben. „Hoe groot schat je de afstand tussen ons?'" „Nou, ik zou denken een vijfhonder meter op zijn hoogst." „Goed onthouden," beval de inspecteur. „Rijdt nu langzaam vooruit en stop bij het eerste zijpad of erf, dat je ziet. We moeten rekening houden met het feit, da de wagen voor ons keert en dan moeten ze ons niet kunnen zien." Langzaam reed men enkele tientallen meters verder en bij een zijpad, dat naar een boerderij voerde, stopte men. „Rijd voor alle zekerheid dit erf maar op, dan kunnen wij uitstappen om poolshoogte te nemen. Ik vermijd liever elk risico." De wagen draaide zacht het erf op en bleef ongeveer tien meter van de weg af staan. De vier mannen stapten uit en liepen terug naar de weg, maar meteen keerden ze weer om. Want de veronderstelling van de inspecteur bleek juist te zijn: de wagen kwam nu weer de weg terug, een brede lichtstraal voor zich uitspuwende. Het viertal verschool zich achter de voorzijde van de wagen en een minuut later stoof de zwarte limousine voorbij. „Wat nu, chef?" vroeg de chauffeur, die achter het stuur was gebleven. „Tja," de inspecteur krabde zich eens achter het oor. „De mogelijkheid bestaat, dat ze gemerkt hebben, dat ze gevolgd werden en daarom een zijweg zijn ingeslagen. Laten we eerst eens kijken, of de wagen verder gaat, dan wel terug in de richting Woerden." De mannen gingen weer naar de weg en zagen, dat de be treffende auto inderdaad de richting Woerden insloeg. De inspecteur dacht even na. „Ik geloof" zei hij eindelijk, „dat het 't beste is, als Blauw bij de wagen blijft. Dan gaan wij samen lopend naar het punt, waar de wagen heeft stil gestaan. Blijkt, dat we bij de neus genomen zijn, dan is dat nog niet zo erg, want dan gaan we morgen opnieuw het spel letje doen. Vooruit, manneen." De chauffeur kroop in een hoek van de wagen, in afwach ting van de dingen, die komen zouden, terwijl de overige vier in de regen de smerige, glibberige weg betraden. „Mellema," zei de inspecteur tot een der agenten in burger, „jij bent nogal een geschikte spoorzoeker. Probeer jij de plek te ontdekken, waar de wagen gedraaid heeft." (Wordt vervolgd) Voor prima is en BLIJFT Stoomwasserij Visscherslaan 11 Telef. 3712 ALKMAAR Hertenlaan 6, Bergen, Tel. 2697 VERZORGT UW

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1950 | | pagina 4