KUNST EN TECHNIEK DORPSAVOND VOLKSHOGESCHOOL SdiMtls (f&tn&Ufd Hoot VRIJDAG 1 DECEMBER 27 JAARGANG No. 47 Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen, Egmond a. d. Hoef BERGEN Interessante en leerzame tentoonstelling Zoals een vogel cirkelend in de lucht vaak de plaats van zijn nest verraadt, zo wijst de „zee meeuw" met zijn machtige wieken de bezoeker de weg naar de ten toonstellingsruimte van Marijcke Visser, waar ditmaal de aandacht wordt gevraagd voor werken van kunstenaars, die allen op een ander terrein werkzaam zijn. In het algemeen bezoekt men bij voorkeur de schilderijenten toonstellingen, „e est que le plaisir des yeux est la", klaagde reeds Redon aan het begin der vorige eeuw, voor grafische kunst e.a. is de belangstelling heel wat minder helaas. De grote waarde van* de hier gehouden expositie schuilt hierin, dat de bezoeker wordt ingelicht over het ontstaan van het kunst werk, enig idee krijgt van de techniek en de moeite en zorgen aan het werk besteed, leert be wonderen, waardoor zijn belang stelling en waardering voor kunst werk en kunstenaar niet weinig stijgt. Beginnende met het werk van de vriendelijke gastvrouwe Marijcke Visser, dat ze ons heel bescheiden het laatst liet zien, n.l. haar edel- smeedwerk, zal de bezoeker na kennismaking met de verschillende technieken en het vaak zeer tijd rovende werk als bijv. bij de uit één dik stuk zilver gevormde lepel, de kunstwerken met heel andere ogen gaan bekijken. Ge toond werden allerlei gebruiks voorwerpen als een sclaaltje en een paar doosjes, met speciale hamers op een aambeeld gedreven uit een plaat zilver en daarna bewerkt, een lepel met andere techniek uit drie draadjes ge vormd, manchetknopen van draad en plaatwerk met steentjes, broches enz., hangers met natuur stenen ingezet, uit de hand ge smede kettinkjes enz. enz., alles om zelfs een verwende Sinterklaas te doen watertanden. Mooi was ook haar beeldhouwwerk en de wijze van ontstaan voor de buiten staander bijzonder interessant. De bezoeker hoort hoe van het in klei of plastcine geboet seerde model een afgietsel in gips wordt gemaakt en hiervan volgens een ingewikkelde techniek een bronzen beeld, dat tenslotte door patineren de gewenste kleur krijgt. Ook kan een geboetseerd model van klei, dat zich daarvoor leent, worden gebakken (beeldhouwwerk in Chamotte uitgevoerd). Tenslotte kan men nog direct in steen of hout hakken. Jan van Erkelens beweegt zich op heel ander terrein: hij werkt met potlood en houtskool. Hij ontleent zijn onderwerpen vaak aan duinen en zee, die hij met liefde en nauwkeurigheid uitwerkt (zie 't schelpje) en bereikt prachtige resultaten, zoals blijkt uit zijn uitgebreide collectie. Van H. Martin, die zich blijk baar voelt aangetrokken tot oude huisjes en schilderachtige straatjes, waren een viertal pentekeningen geëxposeerd. Weer op ander terrein beweegt zich M. Snapper-Bloch; zij legt zich voornamelijk toe op het ont werpen van wandkleden. Haar ontwerpen in kleuren zijn be vattelijk voor kinderen en vallen zeer op door levendigheid en juiste typering. Voor lezeressen van het maandblad „De vrouw en haar huis" is zij geen onbe kende. In de Zeemeeuw vielen verder van haar enkele aquarellen en goed getroffen kinderportretten te bewonderen. De vier andere hier exposerende kunstenaars zijn de beoefenaars der grafische kunsten. Om te be ginnen met de jongste der grafische kunsten, de lithografie, noemen we de litho's van J. A. Deodatus, die opgeleid aan de Normaal school te Amsterdam, op dit gebied geen onbekende is. Wat de techniek van dit steentekenen betreft, er wordt met vet krijt en schraapnaald, waarmee hij prachtige effecten weet te bereiken, getekend op Solenhofense kalksteen, waardoor vette plekken op de steen ontstaan. Maakt men de steen nu nat, dan zullen die vette plaatsen droog blijven. Gaat men nu met de inktrol over deze vochtig gemaakte steen, dan zullen de droge plekken, dat is de tekening, de inkt aannemen. Met een daarvoor ingerichte pers ('n rijdende tafel en een vast deel) is het nu mogelijk een afdruk te maken. Weer een andere techniek vorderde het „droge-naaldwerk" van U Postma-Sinzheimer. Hier voor wordt gebruikt een glad geschuurd zinken of geelkoperen plaatje, waarin de tekening wordt gekrast met een etsnaald. Na verwarming van de plaat en het opbrengen van etsdrukinkt is het mogelijk hier 15 afdrukken van te maken. Zo eenvoudig als het lijkt, is het intussen lang niet. Op 2, 6, 9, 13 en 16 Dec. a.s., telkens van half drie tot half vier zal Mevr. Postma het af drukken van etsen en houtsneden demonstreren. Geheel anders weer was het werk van M. Pot van Regteren Altena, die verschillende ex libris exposeerde. Hiervoor wordt een houtgravure gemaakt in kopshout, bij voorkeur palmhout. Met burijnen wordt in het hout ge graveerd, ongeveer op dezelfde wijze als een kopergraveur in koper doet, met dit principiële verschil, dat de houtgraveur weg haalt wat wit blijft (hoogdruk( en de kopergraveur de lijnen graveert, die op de afdruk zwart zullen worden, (diepdruk) Van Rie Kooyman tenslotte waren te bewonderen kinder boekjes, gekleurde tekeningen en ex libris. Deze nu niet verkregen door op kopshout een gravure te maken, maar door eerst langs fotografische weg een lijncliché op zink of koper te maken van een zwarte figuur op witte onder grond. Algemene bewondering wekten haar kinderboekjes, uitgevoerd in een of meerdere kleuren, en buitengewoon interessant is de autotypie. Het grondprincipe van drie- en vierkleurendruk berust op zeer eenvoudige natuurwetten. Het spectrum bestaat uit de 3 hoofd kleuren rood, geel en blauw daarvan zijn oranje, groen en violet de secundaire kleuren. Bij deze kleurendruk nu maakt men gebruik van de optische menging der kleuren. Zij worden daarbij niet „op" doch „naast" elkaar gedrukt. De kleurenpuntjes zijn zo klein, dat men ze afzon derlijk bijna niet zietmen ziet ze gemengd. Secundaire kleuren hebben de eigenschap om alleen de kleuren door te laten, waaruit ze bestaan. Neemt men een oranje- gekleurd glas bijv., dan ziet men daardoor alleen het rood en geel en blauw als zwart. Zo ook met groen (blauw, geel) en rood als zwart. Van deze wetenschap maakt de fotograaf gebruik. Van elk der drie hoofdkleuren wordt een afzonderlijk cliché gemaakt, elk met een andere rasterstand. Om de blauwe kleur te krijgen, plaatst men op de lens een oranje filter en fotografeert wat door de gekleurde filter, zwart schijnt. Om rood te krijgen neemt hij 'n groen filter op de lens en voor geel neemt hij een violette filter. Voor 4 kleurendruk neemt hij nog een extra opname door een geel filter, deze wordt later als zwarte of grijze plaat toegevoegd als versterking of verdieping van de kleuren bij reproductie. Autotypie cliché's kunnen ge maakt worden van alle originelen, waarin halftonen voorkomen, dus foto's, tekeningen, gewassen teke- keningen enz. Een autotypie be staat uit een ontelbaar aantal puntjes en kan daarom alleen maar op goed glad papier ge drukt worden, hoe fijner het raster, hoe beterde afdruk. Eenvoudig Bij mooie kleurenreproductie wordt weer een andere techniek in toepassing gebracht, de z.g. offsetdruk. Bij deze vlakdruk methode komt de druk niet on middellijk van de beeldplaat op het papier, doch eerst op een cilinder, welke met een rubber doek is overtrokken, wat 't beeld afgeeft of afzet (offset) op het papier. Tot 18 December a.s. zal deze hoogst interessante en leerzame tentoonstelling nog dagelijks van 1012 en van 14.3017 uur geopend zijn. De Zeemeeuw wijst belang stellenden de weg. EEN GOED BEGIN. De toneelvereniging „St. Jan" luidde haar speelseizoen '50-'51 in en wel met 'n opvoering van „Als de Klok waarschuwt", een vrolijk mysteriespel van R. en C. H. Feenstra. Er was grote belangstelling voor deze avond:, de zaal van „De Rustende Jager" was eivol. De spookgeschiedenis speelden zich af op het slot Eiken- stins, ergens in Friesland. Met veel kleur en charme is het geheel ten tonele gebracht. Alle spelers de revue te laten passeren heeft weinig zin. Allen speelde de hun toebedeelde rollen met volle toewijding en maakten onder leiding van hun regisseur Jac v. Baar iets moois van 't stuk. Het toneel was keurig verzorgd en bijzonder geslaagd. Het hartelijke applaus aan het einde was een welverdiende be loning. ZONDAGSDIENST ARTSEN WIM KERSTEN over MODERNE KUNST „Van holbewoner tot Picasso" luidde de titel van het onderwerp, waarmee Wim Kersten in „De Rustende Jager" optrad voor het Kunstenaars Centrum Bergen. Om af te rekenen met het buitenissige van heden, om de moderne draak te verslaan? Neen, aldus Wim Kersten, maar om als mededader aan het kunstzinnige streven van deze tijd een lans te breken voor de moderne kunst. De kunstenaar mag niet onver schillig staan tegenover het lot van zijn geesteskinderen. Dit heeft reeds catastrophale gevolgen ge had. Tussen publiek en kunstenaar is een schijnbaar niet te over bruggen kloof ontstaan tot schade van beide partijen, tot schade van het publiek, waar de kunst een belangrijk middel is om het hoogste levensdoel, geluk, te be reiken tot schade van de kunste naar, die behoefte heeft aan een klankbodem voor dé mededelingen waardoor hij zich uitspreekt. De moderne kunst zoekt het evenwicht te herstellen, wil kunst zinnige ontsporingen van het ver leden elimineren, de kunst weer inschakelen in het leven. Spreker wierp zich op als kampioen voor het goede recht van de moderne kunst, het verkleumde stiefkind van de moderne tijd. Oorzaak wanbegrip Als hoofdoorzaak van het wan begrip over moderne kunst noemde "spreker het vooroordeel, voort spruitende uit historische bijziend heid. De kunst wordt nog beheerst door voormalige smaak, voormalig oordeel. Met zevenmijlslaarzen voerde spreker zijn gehoor door de eeuwen heen van de holbe woners tot Picasso, hier en daar even stilstaande bij een beeld op het witte doek. Vluchtig ging aan aller oog voorbij de grotbewoner met zijn sierkunst, uiting van diepste roerselen in de jagers volken, de later bewust gewilde weergave van de natuur, het illusionnisme, de barok, illusie van het volk verblindende over vloed, rococo, de zinnelijk ver fijnde wereld, de romantiek, een beeld gevende van een roemrijk verledenToen de kunst zich tot taak had gesteld een beeld te geven van de schijn werkelijk- De Volkshogeschool, die in de loop van haar vijfjarig verblijf in Bergen, hier een goede bekende is geworden, had allen die er nog geen idee van hadden, wat zich daar op „Zandhoeve" en Oude Hof afspeelde, uitgenodigd om eens kennis te komen maken en anderen om de kennismaking te komen hernieuwen. Zeer velen hadden aan de uitnodiging ge volg gegeven. Ook burgemeester Dr Huygens gaf blijk van zijn belangstelling. De heer J. Schekkerman heette de gasten hartelijk welkom en gaf daarna een overzicht van het vele werk dat in het afgelopen jaar was verzet en van de toe komstplannen. Om de gasten naast een kopje thee en een koekje nog iets an ders te kunnen bieden, was ge zocht naar een onderwerp, dat aller belangstelling zou kunnen trekken. Dr J. Verwey te Schoorl, directeur van het Zoölogisch Station te Den Helder, was be reid gevonden om aan de hand van een reeks mooie lichtbeelden iets te vertellen over„De Noord zee en wat zich daarin afspeelt". De zee heeft de mensen van alle tijden machtig geboeid. Wanneer wij staan aan ons strand, in zo mer of winter, bij heldere of be dekte lucht, wanneer de zee ons haar onbewogen, spiegelend op- Volgende week is de repetitie gesteld op VRIJDAGAVOND 8 uur, in verband met de Sint Nicolaasavond» die dit jaar op Dinsdag valt. ALLER OPKOMST is dringend nodig. pervlak toont of wanneer de golven door de storm worden voortgezweept, steeds komen wij onder de bekoring van die wijde, onbegrensde wateroppervlakte. Dr Verwey schetste uitvoerig het ontstaan van de ook voor ons klimaat belangrijke warme golfstroom, de „rivier" die mid den door de oceaan stroomt van Amerika naar Europa. Vervolgens kwam de getijbeweging, eb en vloed aan de orde. Wie de Noordzee noemt denkt tevens aan de visserij. Homerus, een dichter uit de 6e eeuw vóór Christus, moge de zee onvrucht baar hebben genoemd, wij zijn een andere mening toegedaan. De Noordzee is de drukst be viste zee van Europa. Van oude tijden af hebben de kustbewoners zich toegelegd op de vangst van het kostelijke voedsel. Een schrijver uit de 16e eeuw zei hierover: meer goud en zilver dan andere volken met zware arbeid uit de grond delven, vis sen de Hollanders uit de zee. Het voedsel voor de duizenden en nog eens duizenden vissen in de Noordzee levert 't „plankton", microscopisch kleine planten en dieren, waaraan de Noordzee enorm rijk is. Met een visschotel werd de gastendag beslotenschol en tonijn. heid, wendden kunstenaars zich op het einde der vorige eeuw af. De photografie was immers het perfecte middel om de werkelijk heid vast te leggen. Er kwam een revolutie in de kunst. Men zocht uit te beelden het wezen der dingen. Het werd 'n tijd van experimenteren, van hartstochtelijk zoeken, 't werd 'n tijd van cubisme, abstractie, neo-planticisme, expres- sionnisme, futurisme, surrealisme Veel is weer verdwenen, maar het heeft tot resultaat gehad, dat het innerlijke gevoelsleven uit gangspunt en doel is geworden. Houding van het publiek Het publiek staat afwijzend tegenover het moderne. Waarom? Het wil de voorstelling van iets, dat hem vertrouwd is. De ge middelde beschouwer vraagt steedswat stelt het voor „Pourquoi est-ce", zei Picasso, „qu'on veut toujours comprendre un tableau et pas un oiseau qui chante dans la nature Spreker gaf als antwoordde mens is vanaf zijn prilste jeugd, vanaf zijn eerste prentenboek er aan gewend, dat alles iets voorstelt. De moderne kunstenaar zegt kunst was en is geen afbeelding, dient niet om herinneringen vast te houden, imiteert slechts de natuur, die in werkelijkheid mooier is dan de beste imitatie. Zelfs een Rembrandt schoot hierin te kort. Wat is kunst? Kunst, aldus formuleert spreker het antwoord, is een taal van het gevoel, wil spreken van hart tot hart. Alleen bij innerlijke verwantschap wordt men geroerd door wat een ander getroffen heeft. De moderne kunst is een taal, zoals bij de spreektaal ieder woord het symbool is voor een bepaald begrip, zo is ook de kunst een taal van symbolen. Verstaan we de symbolen niet, dan blijft de reactie uit. Het gaat bij de schilder als bij de dichter beiden bedoelen een sfeer op te roepen. Zonder aan de werkelijk heid te denken laten we ons gevoel door een gedicht beïn vloeden, maar bij een modern schilderstuk De moderne kunst spreekt ook tot ons in beeldspraak, in sym bolen. Deze gevoelssymboliek is helaas niet met woorden duidelijk te maken. Alleen enkele symbolen kennen we: horizontale lijnen geven een gevoel van stabiliteit, van rust, rode kleur brengt warmte, activiteit, blauwe kleur koude. Men moet zich passief instellen, niet het verstand kritisch in schakelen, vervolgt spreker. Waar het denken begint, houdt de kunst automatisch op, Het grote publiek krijgt het gevoel buiten te moeten blijven staan en zoekt nu troost in de oude tijd. Alleen door veel om te gaan met moderne kunst, zal men ontvankelijk worden voor de symboliek, zal men de taal leren begrijpen. Spreker eindigde zijn krachtig pleidooi voor de moderne kunst met de woordende grenzen der ziel kunt U niet omschrijven al ging u iedere straat tot het einde zo n diepe grond heeft zij. Enkele aanwezigen traden hierna in het krijt om de degen te kruisen met deze strijder, maar noch de met knotsen gewapende grotbewoners (schildering van de kunstenares Rie Kooyman) noch de zich van moderne wapens bedienende tegenstanders, brachten Wim Kersten aan het wankelen: hij wist elke aanval te pareren. Middenstandsvraagstukken De heer J. Schilthuis, lid der Tweede Kamer, hield Maandag avond in het Wapen van Bergen op initiatief van het bestuur van de afd. Bergen van de P. v. d. A. een inleiding over verschillende problemen, die vooral de midden stand raken. De middenstand, aldus spreker, die zo'n belangrijke rol in de samenleving vervult, moet gezond gehouden worden. Om zijn rol behoorlijk te kunnèn vervullen, moet een redelijk bestaan ge waarborgd zijn. Wat doet de P. v.d. A., die dit in haar be ginselprogramma ten volle erkent? Met tal van voorbeelden maakte spreker zijn hoorders duidelijk, hoe de partij steeds op de bres stond voor de middenstanders. Achtereenvolgens kwamen aan de orde de ondernemingsbelasting, de omzetbelasting, het vestigings beleid en de wenselijkheid van invoering van een behoefte-element om nieuwe overbezetting in be drijven met al de noodlottige gevolgen te voorkomen. Tenslotte wees spreker er nog op, dat binnenkort zal worden gepubli ceerd een door het bestuur van de P. v. d. A. en van de mid denstandsorganisaties samenge steld middenstandsprogramma, en hij eindigde met de opmerking, dat vooral voor de kleine midden stander de Partij van de Arbeid toch het beste tehuis is. Na de pauze volgde 'n levendige gedachtenwisseling, waarbij onder meer ter sprake kwamen coöperatie, geleide economie en sanering van 't bedrijfsleven. Berger IJssport Vereniging TE BERGEN ALGEMENE VERGADERING INDISCHE AVOND De afdeling Alkmaar van de Koninklijke Vereniging „Oost en West" organiseerde dit weekeinde een Indische avond in de Dancing van „De Rustende Jager". Ondanks het onaangename weer mocht zij zich verheugen in veler belang stelling, ook van de zijde der gerepatriëerden. De waarnemende voorzitter, de heer Wiebols, wees er in zijn openingswoord op. dat met het organiseren van deze Indische avond niet alleen bedoeld was gepaste ontspanning te brengen, maar ook om meer bekendheid te geven aan de ruim vijftig jaren oude vereniging „Oost en West", die zich ten doel stelt de band tussen Nederland, Indonesië, Su riname en de Nederlandse Antillen te versterken en nauwer aan te halen. De politieke banden mogen wat -KI/. Hl/, L Zondag 3 December Dokter v. GELDER, telefoon 2027 Opgericht 20 Februari 1922 op DONDERDAG 7 DEC. '50, 's avonds 8 uur in Café Nieuwendijk te Bergen. AGENDA: 1Opening 2. Notulen vorige Alg. Vergadering 3. Ingekomen stukken 4. Jaarverslag Secretaris 5. Financieel verslag Penningmeesteresse 6. Verslag Kascommissie 7. Benoeming Kascommissie 1951 8. Bestuursverkiezing: aftredend doch herkiesbaar de heer S. Graftdijk. Tevens moet een bestuurslid worden gekozen wegens bedanken van de hr de Sonnaville. Door het Bestuur is candidaat gesteld de heer C. J. Bruin, Breelaan 132 9. Mededeling te houden wedstrijden. Voor het Bestuur, J. VAN EXTER, Secr. Onder de aanwezigen worden een paar schaatsen verloot.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1950 | | pagina 1