Wat is u in Buut** te zien?
Uiikttüd vriJDAG 1 JUNI 1951 28e JAARGANG No. 22
Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef
BERGEN
RUSTOORD „Dr BLOK''
GEOPEND
Onder grote belangstelling werd
dezer dagen het bij deze gelegen
heid in een bloemenhof omgeto
verde Rustoord „Dr Blok" ge
opend.
Mevr. Verkerk sprak een kort
openingswoordZij zei het op
hoge prijs te stellen, dat de naam
van dit rusthuis de herinnering
levend hield aan wijlen dokter
Blok, die in dit huis 28 jaren zijn
praktijk had uitgeoefend en sprak
de hoop uit, dat het de familie
Goos gegeven mocht zijn de toe
komstige bewoners een vriende
lijke en verzorgde oude dag te
geven, zodat het Rustoord „Dr
Blok" voor allen een goed tehuis
zou zijn.
Bij een rondgang door het 16
kamers tellende gebouw, dat door
de goede zorgen van de heren
Kroon, aannemer, Volkers,
schilder en Wittebrood, electri-
cien, geheel gerestaureerd is,
wordt men getroffen door de
gezellige inrichting, het mooie
uitzicht op de goed aangelegde
tuin en de omgeving, de ruime
balcons met glazen tochtschermen,
kortom het moet hier goed
wonen zijn.
En de verpleging en verzorging
van de bewoners is geheel toe
vertrouwd aan „eigen volk", de
heer en mevrouw Goos en doch
ters, waarvan er één is opgeleid
tot verpleegster, wat voor een
rusthuis van onschatbare waarde
is.
Vol moed en op hoop van
zegen, steekt de familie Goos van
wal. Wij wensen allen goede
vaart.
V.V. SCHOORL
Schoorl Jun. A-Watervogels Jun. A
AFFICHE-WEDSTRIJD
MARSHALL-HULP
In de Kunstzaal van „De Rus
tende Jager" prijken thans aan
de wanden de 25 bekroonde in
zendingen van de Affiche-wedstrijd,
in 1950 uitgeschreven door de
Economie Cooperation Admini
stration (Marshall-hulp). In prach
tige uitvoering als affiches-afge
drukt zijn de bekroonde werken
van kunstenaars uit 18 landen
daar te bewonderen. Nederland
spant de kroon met 5 van de 25
uitgeloofde prijzen.
Reyn Dirksen uit Heemstede
verwierf de le prijs met „allour
colours to the mast". De 2e prijs
ging naar Zwitserland, het land
der affiches. Hoogst interressant
was de wijze, waarop de ver
schillende kunstenaars het idee in
beeld hadden gebracht.
De Kunstenaar Kennau Temisan
uit Istanboel (Turkije) drukte de
gedachte uit in een afgekapte
boomstam, waaruit „malgré tout"
een jonge loot opschoot; mooi
van kleur. Ernest Storch uit
Wenen liet een duif met op han
den gelijkende vleugels in moderne
uitvoering zien. Alban Wijss
tekende de wederopbouw met een
reusachtig steigerwerk. Wladimir
Flem uit Den Haag met een stoom
fluit.
Nog drie Zondagen zijn de
affiches te bezichtigen van half
drie tot half zes.
OPBRENGST COLLECTE
De collecte voor hulp aan
drankslachtoffers heeft in Bergen
f 486,50 opgebracht.
De Blauwe Week-commissie
zegt een woord van hartelijke
dank voor de offervaardigheid die
weer op zo een spontane wijze
gebracht is, en aan alle collec
tanten voor het door hun verrich
te werk.
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
Iedereen in Bergen en omstreken
weet het: Bergen is een pracht
dorp, met een pracht omgeving,
met z'n vele natuurschoon aan
trekkelijk voor iedereen. Maar als
men nu aan iedereen vroeg „Wat
is er nou allemaal precies in
Bergen te zien", dan zouden waar
schijnlijk velen in de opsomming
van de vele bezienswaardigheden
te kort schieten. En wanneer men
dan eens de moeite neemt, om
zelf er op uit te gaan om eigen
plaats in haar volle schoonheid
te leren kennen, ziet, de liefde
voor die plaats werd zeker nog
groter.
Zo is het ook met de padvinders
beweging. Iedereen weet natuurlijk
dat zo'n joch met zo'n grote hoed
op, of met zo'n klein groen petje,
een padvinder is. Men weet ook
nog wel te vertellen, dat de pad
vindersbeweging wel een nuttige
jeugdbeweging is. Maar vraag
maar niet, wat doen ze nou
eigenlijk, of waar gaat het om,
want dan zijn er helaas nog maar
weinig buitenstaanders, die er iets
van weten.
Wat is dan padvinderij? In
wezen is de padvindersbeweging
veel en veel meer, als de meesten
wel denken, 't Is niet zomaar 'n
jeugdbeweging, die zich ten doel
stelt, de jongens van de straat te
houden, of ze een middag zoet te
houden. Ware het wel zo, de
padvindersbeweging zou wel nuttig
zijn, maar toch haar betekenis
missen als wereldbroederschap.
Baden Powell, de oprichter van
die wereldbroederschap van pad
vinder?, heeft als doel gesteld
van de padvinderij„Jongens op
voeden tot flinke staatsburgers".
Dit grote werk, dus het werk van
de padvinderij even nader uit
eenzetten zou wel niet gemakkelijk
zijn in een kort artikel, omdat er
zoveel aan vast zit, het is zoveel
omvattend. Het boek „Scouting
for Boys" of „Verkennen voor
Jongens" door B. P. geschreven,
nadat hij in 1903 zijn eerste kamp
op Wight had gehouden, geeft
hieromtrent volledig inzicht. De
jongens moeten de betekenis van
„Woodcraft" leren, ze moeten
een ideaal hebben waarvoor zij
strijden kunnen hoe belangrijk
in deze uitzichtsloze tijd. De wet
en belofte zijn fundamenten waarop
de opvoeding der padvinders ter
hand genomen wordt. Men moet
zonder meer op de eer van een
padvinder kunnen vertrouwen,
een padvinder helpt iedereen, niet
alleen met materiele dingen, doch
ook moreel. Wij zijn niet geboren
ten eigen bate, doch om anderen
goed te doen, zeide B. P. De be
tekenis van de begrippen „Ridder
lijkheid, vriendschap, moed en
spaarzaamheid" moet in hun volle
betekenis tot de padvinders door
dringen. Een padvinder behoort
gehard te zijn tegen moeilijkheden
en deze met moed te dragen en
te doorworstelen. Een padvinder
is spaarzaam, niet alleen met geld,
maar met alles, ook met sympathie,
antipathie, gevoelens en uitingen.
De wereld zal je appreciëren, als
je te appreciëren bent. Je moet
een persoonlijkheid zijn, een vent,
die er zijn kan, als het moet. Een
padvinder is „rein in gedachten,
woord en daad" niet alleen op
sexueel gebied, maar alle onreine
gedachten als laatdunkendheid en
wantrouwen zijn verderfelijk.
Wat de belofte betreft, is de
padvinderij van mening, dat we
niet kunnen leven zonder het plan
van God. Alleen God kan beoor
delen of een p.v. zijn wet en be
lofte nakomt, alleen Hem zijn wij
in de eerste plaats verantwoording
schuldig. De tien artikelen van de
wet zijn gebaseerd op 't algemeen
christelijk levensbeginsel.
Dikwijls verwijt men de pad
vinderij, dat deze militairistisch
is. Padvinderij is echter nóch militair
nóch semi-militair, net zo min als
een muziekcorps, gymnastiekver
eniging, wandelsportvereniging, of
andere jeugdvereniging, die een
uniform draagt. De uniform geeft
een gevoel van gelijkwaardigheid.
Geen verschil in kleding van wat
rang of stand men ook zij. De
sterke helpt de zwakke is het
devies. Alle padvinders zijn gelijk
en één. De jongen is romantisch
aangelegd, en vindt zo'n hoed,
blouse enz. fijn.
Het doel van de padvinderij is
nu zeer summier uiteengezet. Maar
zal menig lezer vragen, dit is
allemaal erg mooi, maar hoe tracht
men dit alles te bereiken. Houdt
men wekelijks in een bijeenkomst
lange redevoeringen over deze
onderwerpen, en wordt dit door
de jongens voldoende begrepen,
en daarna ook in toepassing ge
bracht.
Neen, geen preken, geen levens
lessen met dik opgelegde moraal,
nee, simpel en eenvoudig, het spelen
van het spel van verkennen, en
het spelen van het rimboespel.
Door middel van het door B. P.
uitgedachte spel, leert de jongen
dit alles. Op prettige wijze, aan
trekkelijk voor de meeste jongens,
omdat romantiek en fantasie vrij
wel bij geen enkele jongen ont
breekt. Deze echte jongenseigen
schappen te gebruiken ten goede
is het geheim van het spel. Door
het spel bekwaamt men zich in
allerlei vaardigheden, leert men
dingen, die waard zijn geleerd te
worden, die van nut zijn in het
latere leven. In het spel leert men
zich behelpen met de minste hulp
middelen, in het spel komt men
in contact met velerlei onder
werpen, door middel van het
insignestelsel kweekt men ver
schillende vaardigheden aan, waar
bij het ontvangen van een insigne
stimulerend werkt. Het insigne
draagt men niet om mee op te
scheppen, het is alleen het bewijs
van afgelegde proeven. Het pa
trouillesysteem geeft de jongen
gelegenheid zelf verantwoordelijk
heidsgevoel te krijgen. Hierdoor
is de padvinderij sterk democratisch,
omdat iedere jongen medezeggen
schap heeft in de leiding.
Wat is er in Bergen te zien,
luidt het hoofd van dit artikel
over padvinderij. U weet het,
veel natuurschoon, maar ook een
padvindersgroep, die wil werken
volgens de richtlijnen, die Baden
Powell gegeven heeft. Weliswaar
een klein groepje, maar een goed
willend groepje. Dit groepje zou
echter gaarne zien, dat meerderen
uit Bergen of directe omstreken,
dit machtige spel van verkennen
gingen meespelen. Vandaar deze
uiteenzetting, in de hoop, dat
ouders getroffen zullen worden,
en met hun zoons zullen praten,
opdat ook zij padvinder gaan
worden, padvinder in de ware
zin des woords. Er zijn nog jon
gens genoeg, die niets omhanden
hebben, hun tijd verlummelen, in
plaats van met de padvinders het
buitenspoor te kiezen, en hun tijd
nuttig te besteden, in het belang
van hun toekomst, in het belang
van ons allen, in het belang van
het land. En er zijn ook zeker
nog wel ouderen, die zouden kunnen
meehelpen leiding te geven. Mo
menteel wordt de padvinders-
groep geleid door mensen uit
Alkmaar. Is dat nodig Bergenaren,
dat anderen de Bergense jeugd
hierin helpen. Kan Bergen zelf
niet genoeg energie opbrengen,
om dit werk over te nemen. Kom,
dit is het zo'n goede naam hebbend
Bergen niet waardig. U zegt, ik
weet er niets van, geen bezwaar,
komt U maar eens praten, U
kunt rustig zonder enige ver
plichting enige bijeenkomsten bij
wonen. U kunt alle gewenste in
lichtingen krijgen, lectuur lezen,
cursussen meemaken enz. enz. De
mogelijkheden zijn vele, maar het
gaat om de goede wil, en het
durven aanpakken. Ouders en
ouderen, leg dit artikeltje nu eens
niet na lezing ter zijde, maar denk
er over na, en misschien wilt U
het nader onderzoeken. Misschien
kunt U er toe komen U nader
te laten inlichten. De padvinders
van Bergen hebben nog niet alle
vertrouwen in de Bergense jongens
en ouderen verloren, maar zij
menen, dat hier het „onbekend
maakt onbemind" de hoofdrol
speelt.
Als U interesse heeft, kunt U
zich wenden tot de Groepsleider,
Parkstraat 6, Alkmaar, ook aan
wezig op Zondagmorgen in het
troephuis aan de Vinkenbaan,
Bergen, te 9.30 uur.
En jongens, als je nu niet te
lang aarzelt, dan wacht jullie nog
een fijn zomerkamp dit jaar. Heb
je dat eenmaal meegemaakt, dan
wil je niet meer weg.
BOND VAN
PLATTELANDSVROUWEN
AFDELING BERGEN
Dinsdag 22 Mei hield de afd.
Bergen van de Bond van Platte
landsvrouwen een drukbezochte
bijeenkomst in café „Spoorzicht".
Na een korte huishoudelijke be
spreking gaf de voorzitster, Mevr.
Blad, het woord aan haar mede
bestuurslid, Mevrouw Mr E. P.
Broekman-Vriesman voor een
causerie over Vlaanderen. Spreek
ster zei, dat dit land haar even
als Zuid Afrika na aan het hart
ligt en dat het voor een Neder
lander ook natuurlijk is, dat juist
deze twee landen zijn bijzondere
belangstelling hebben, omdat het
hier „familie" betreft. We zouden
kunnen zeggen, dat de Afrikaners,
die grotendeels van 17e eeuwse
Nederlanders afstammen, neefjes
en nichtjes zijn en de Vlamingen
broers en zusters. Terwijl het
Afrikaans zich in de loop der
eeuwen tot een zelfstandige taal
ontwikkelde (al vertoont die nog
veel overeenkomst met Neder
lands) is de taal der Vlamingen
het Nederlands. Wel wordt er
door de ouderen vooral nog veel
dialect gesproken, maar het on
derwijs in de moedertaal is de laatste
decenniën zeer verbeterd, zodat
het algemeen beschaafd Neder
lands steeds meer verspreid wordt.
Vlaanderen en Nederland, „de
lage landen bij de zee", maakten
eeuwen lang dezelfde geschiedenis
door. Eerst bij de val van Ant
werpen in 1585 gingen zij uit
elkaar, om daarna nog eenmaal,
maar slechts voor korte tijd her
enigd te worden, van 1815-1830.
De Nederlandse beschaving
ontwikkelde zich het eerst in het
Zuiden, waar in de 14e en 15e
eeuw onder de Bourgondische
hertogen Brugge, Gent en leper
machtige handelssteden waren met
een enorme weelde en hoge cul
tuur. De Vlaamse schilderschool
bloeide het eerst met de gebroe
ders van Eyck (die de olieverf
uitvonden). Menling, Dirk Bouts
en Rogier van der Weyden. Jacob
van Maerland, „de vader der
Dietse dichteren algader" komt
uit Damme bij Brugge. Ook de
Hervorming ging van Zuid-
Nederland uit, maar kon zich
daar niet staande houden na de
val van Antwerpen, toen de
Spanjaarden weer de baas wer
den. Velen weken naar het Noor
den uit en droegen daar in hoge
mate bij tot de bloeiperiode van
onze „Gouden Eeuw", Vondel
was b.v. een zoon van uitgeweken
Vlaamse ouders. In de verval
tijd, die nu voor het verarmde
Vlaanderen aanbrak, eerst onder
Oostenrijkse, daarna onder Franse
overheersing, kwam ook de taal
in verdrukking. Na 1830 ging de
verfransing in de nieuwe staat
België steeds verder, maar nu
kwam er toch verzet van Vlaamse
kant. Hendrik Consience leerde
zijn volk weer in eigen taal lezen
door zijn historische romans „De
Leeuw van Vlaanderen", „De
Kerels van Vlaanderen", enz. Het
eind van de 19e eeuw werd ge
kenmerkt door 'n reeks moeizaam
bevochten wetten op het gebruik
van het Vlaams bij het gerecht,
het onderwijs, enz., het begin van
de 20e eeuw door de strijd voor
de vervlaamsing van het hoger
onderwijs. Guido Gezelle (1830-
1899), de grote taalgeleerde en
priester-dichter droeg er enorm
veel toe bij om Vlaanderen weer
bekend en bemind te maken in
het Noorden. De Vlamingen
vormen 53 °/0 van de bevolking
van België, naast 42 °/0 Walen,
1 °/o Duitsers (Eupen en Malmédy)
en 4 °/0 vreemdelingen (voorname
lijk Italiaanse en Poolse mijn
werkers). Door de grote kinder
rijkdom van Vlaanderen en het
lage geboortecijfer in Wallonië
wordt deze verhouding steeds
gunstiger voor de Vlamingen en
gaan in het Walenland stemmen
op voor federale herinrichting van
België, autonomie of zelfs aan
hechting bij Frankrijk.
Het is goed om het land, waar
mee we door de Benelux nauw
verbonden zijn, en waarmee we
zoveel banden van taal en cultuur
hebben, beter te leren kennen en
spreekster wekte de aanwezigen
dan ook op, om Vlaanderen, dat
door de Nederlander te weinig
gekend wordt, bij hun reisplannen
voor de a.s. zomer niet te ver
geten en bood haar bemiddeling
aan voor het tot stand brengen
van ruilcontacten, hetzij tot uit
wisselen van huisvrouwen, van
kinderen of tot woningruil.
Het betoog, dat door de tal
rijke aanwezigen met de grootste
aandacht gevolgd werd, werd
besloten met lichtbeelden, die een
goede indruk gaven van land en
volk van Vlaanderen. Daarna
vertoonde Mevr. van den Berg
mooie gekleurde lichtbeelden van
het de vorige zomer te Bergen
gehouden bloemencorso.
De voorzitster dankte de dames
Broekman en v.d. Berg hartelijk
en bood ieder een doos chocolade
aan, waarna de vergadering ge
sloten werd.
COMITÉ
OUDEN VAN DAGEN
De tijd voor de vacantie's staat
weer voor de deur.
Er is helaas altijd nog een
categorie mensen, die door finan
ciële en andere omstandigheden
niet in de gelegenheid zijn, er
eens een dag op uit te trekken.
Tot hen behoren zij, die een
leeftijd bereikt hebben, waarop
het uitgaan tot de zeldzaamheden
behoort.
Het Comité, voor Ouden van
Dagen heeft in haar laatst ge
houden vergadering het besluit
genomen, dit jaar dergelijke men
sen weer een aangename dag te
bezorgen en wel op 27 Juni a.s.
met ongeveer 6 touringcars. Het
doel der reis is het beroemde
vogelpark te Alphen aan de Rijn.
Om de bedragen, welke voor
een dergelijke tocht nodig zijn
bij elkaar te leggen, zal bij de
burgerij in Bergen in de week
van 13 tot 17 Juni intekenlijsten
worden aangeboden, waarvan het
Comité hoopt, dat er flink op
getekend zal worden.
Tot 17 Juni bestaat gelegen
heid voor hen, die de tocht
voor eigen rekening willen maken,
zich bij genoemd comité aan te
melden.
BERGER LUCHTPOST
Zondag j.l. werd door de
vogels gevlogen vanaf Quievrain.
Los 8 u. 5 min., Wind Z.O.,
aankomst 11 u. 46 m. 18 sec.,
afstand 261 km, snelheid 1178,54
m. per minuut.
1 K. Vrasdonk
2 C. Pijper
3 J. Duinmeier
4 N. v.d. Kamer
5 H. Druiven
6 H. Schoorstra
7 H. Timmer
8 P. Brakenhof
9 A. Groen
10 Gebr. Bakkum
Bij deelname van 1156 duiven
van Alkmaar en omstreken wisten
17 Bergense duiven zich in de
prijzen te plaatsen. Een mooie
prestatie.
HULP AAN
VLUCHTELINGEN EN
GEREPATRIEERDEN
Na de grote inzameling van
kleren voor vluchtelingen in Duitse
kampen en gerepatrieerden in
Bergen, in November j.l., is de
enorme opbrengst naar de wens
van de gevers voor beide groepen
gesplitst.
Met de uitreiking aan de ge-
repatrieerden kon reeds 3 dagen
na de inzameling begonnen wor
den. De vluchtelingen moesten
langer geduld hebben. Het tran
sport naar Duitsland wachtte op
inzamelingen van andere gemeen
ten en in de maand April is pas
de grote zending uit Bergen in
het kamp Hüsede bij Osnabrück
aangekomen.
De brieven van kampleiders,
ouders en kinderen, die wij sinds
dien mochten ontvangen spreken
allen van grote dankbaarheid
voor hetgeen de bewoners van
Bergen voor hen afstonden. Deze
dank brengen wij op deze plaats
gaarne aa i allen die gaven, over.
Naar de kampen worden nu
geen kleren meer verzonden. De
uitreiking aan gerepatrieerden
gaat nog steeds voort, zodat elk
bruikbaar kledingstuk nog gaarne
door ons aanvaard wordt.
Namens het Comité voor hulp
verlening aan gerepatrieerden,
A. Huygens-Bruynzeel
DE PULSETTE
De Pulsette is geen wonder-
apparaat, waarmee men een on-
geweekte, vuile was in een wip
tot brandschoon goed omtovert.
Dat kan zelfs de grootste of beste
machine niet en bij die methodes,
waarbij men dat probeert te be
naderen, gaat dit onherroepelijk
ten koste van zeer grote slijtage
van dure kledingstukken.
Wanneer men de voorbehan
deling en tussenbewerkingen van
het goed (dus b.v. vóórweken in
heet sop, spoelen en eventueel
blauwselen) precies zo doet als
men tot nu toe gewend was, en
in combinatie daarmee de Pulsette
gebruikt, verkrijgt men absoluut
dezelfde graad van reinheid als
tot nu toe bereikt met het was
bord of de dure plaatsrovende
wasmachine.
De Pulsette reinigt het goed door
intensieve trillingen; spaart li
chaamskracht, gezondheid en hu
meur die zo hard nodig zijn voor het
gezin en de eigen levensvreugde
en bespaart de uitgave van eep
dure wasmachine.
De Pulsette trilt op de duur
ook het allerlaatste, in de weef
sels hangende vuil zo grondig los,
dat na elke volgende wasbehan-
deling het goed helderder en
witter zal worden.
De Pulsette reinigt dingen, die
aan geen enkele andere machine
toevertrouwd zouden kunnen wor
den. Van het grootste tot het
kleinste en fijnste, zoals wollen
dekens, wollen japonnen, zijde,
nylon, kant, gordijnen.
Wanneer men de aanschaffing
van 'n Pulsette serieus overweegt,
kan men een afspraak maken om
met enkele kledingstukken een
proef te nemen.
Voor nadere inlichtingen zie
men de advertentie.
„DE MOLENKROCHT"
PRACTISCH KAMPIOEN 1
In de gisteren te Bergen ge
speelde competitiewedstrijd wist
„De Molenkrocht" tegen Velsen I
met 6-2 te winnen. Door deze
overwinning is „De Molenkrocht"
practisch gesproken kampioen in
Alle Hotel-Restaurant- en Caféhouders
van Schoorl, Bergen, Bergen aan Zee en de Egmonden
worden uitgenodigd voor de bespreking inzake de
nieuwe seizoenregeling van het werktijdenbesluit,
op DINSDAG 5 JUNI, 's namiddags 2.30 uur
in het Oranje-Hotel te Bergen.
„DE DUINSTREEK"
Redactie en Adm.C. Oldenburg,
Laanweg 164, Schoorl, Giro 147071
Telefoon 268
Agentschap te Bergen
De Haan's Boekhandel, Staticnsstr.
Telefoon 2452
Agentschap voor Egmond-Binnen
en Egmond aan de Hoef:
P, Smit, Abdijlaan 59
Agentschap voor Egmond aan Zee
P. Jonker, Voorstraat 125
Abonnementsprijs: f 3,80 per jaar
f 0,95 per kwartaal
Advertentieprijs: 10 ct. per m.m.
met een minimum van f 1..
Familieberichten 14 ct. per m.m
Zondag 3 Juni. Aanvang 2.30 uur.
Vrij entrée.
3 Juni
Dokter LUGTEN, Telefoon 2700
J. A. DALLOYAUX, Lid Dag. Bestuur „Horecaf
Afd. Haarlem en Omstreken.