Wat is u in Buut** te zien? Uiikttüd vriJDAG 1 JUNI 1951 28e JAARGANG No. 22 Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef BERGEN RUSTOORD „Dr BLOK'' GEOPEND Onder grote belangstelling werd dezer dagen het bij deze gelegen heid in een bloemenhof omgeto verde Rustoord „Dr Blok" ge opend. Mevr. Verkerk sprak een kort openingswoordZij zei het op hoge prijs te stellen, dat de naam van dit rusthuis de herinnering levend hield aan wijlen dokter Blok, die in dit huis 28 jaren zijn praktijk had uitgeoefend en sprak de hoop uit, dat het de familie Goos gegeven mocht zijn de toe komstige bewoners een vriende lijke en verzorgde oude dag te geven, zodat het Rustoord „Dr Blok" voor allen een goed tehuis zou zijn. Bij een rondgang door het 16 kamers tellende gebouw, dat door de goede zorgen van de heren Kroon, aannemer, Volkers, schilder en Wittebrood, electri- cien, geheel gerestaureerd is, wordt men getroffen door de gezellige inrichting, het mooie uitzicht op de goed aangelegde tuin en de omgeving, de ruime balcons met glazen tochtschermen, kortom het moet hier goed wonen zijn. En de verpleging en verzorging van de bewoners is geheel toe vertrouwd aan „eigen volk", de heer en mevrouw Goos en doch ters, waarvan er één is opgeleid tot verpleegster, wat voor een rusthuis van onschatbare waarde is. Vol moed en op hoop van zegen, steekt de familie Goos van wal. Wij wensen allen goede vaart. V.V. SCHOORL Schoorl Jun. A-Watervogels Jun. A AFFICHE-WEDSTRIJD MARSHALL-HULP In de Kunstzaal van „De Rus tende Jager" prijken thans aan de wanden de 25 bekroonde in zendingen van de Affiche-wedstrijd, in 1950 uitgeschreven door de Economie Cooperation Admini stration (Marshall-hulp). In prach tige uitvoering als affiches-afge drukt zijn de bekroonde werken van kunstenaars uit 18 landen daar te bewonderen. Nederland spant de kroon met 5 van de 25 uitgeloofde prijzen. Reyn Dirksen uit Heemstede verwierf de le prijs met „allour colours to the mast". De 2e prijs ging naar Zwitserland, het land der affiches. Hoogst interressant was de wijze, waarop de ver schillende kunstenaars het idee in beeld hadden gebracht. De Kunstenaar Kennau Temisan uit Istanboel (Turkije) drukte de gedachte uit in een afgekapte boomstam, waaruit „malgré tout" een jonge loot opschoot; mooi van kleur. Ernest Storch uit Wenen liet een duif met op han den gelijkende vleugels in moderne uitvoering zien. Alban Wijss tekende de wederopbouw met een reusachtig steigerwerk. Wladimir Flem uit Den Haag met een stoom fluit. Nog drie Zondagen zijn de affiches te bezichtigen van half drie tot half zes. OPBRENGST COLLECTE De collecte voor hulp aan drankslachtoffers heeft in Bergen f 486,50 opgebracht. De Blauwe Week-commissie zegt een woord van hartelijke dank voor de offervaardigheid die weer op zo een spontane wijze gebracht is, en aan alle collec tanten voor het door hun verrich te werk. ZONDAGSDIENST ARTSEN Iedereen in Bergen en omstreken weet het: Bergen is een pracht dorp, met een pracht omgeving, met z'n vele natuurschoon aan trekkelijk voor iedereen. Maar als men nu aan iedereen vroeg „Wat is er nou allemaal precies in Bergen te zien", dan zouden waar schijnlijk velen in de opsomming van de vele bezienswaardigheden te kort schieten. En wanneer men dan eens de moeite neemt, om zelf er op uit te gaan om eigen plaats in haar volle schoonheid te leren kennen, ziet, de liefde voor die plaats werd zeker nog groter. Zo is het ook met de padvinders beweging. Iedereen weet natuurlijk dat zo'n joch met zo'n grote hoed op, of met zo'n klein groen petje, een padvinder is. Men weet ook nog wel te vertellen, dat de pad vindersbeweging wel een nuttige jeugdbeweging is. Maar vraag maar niet, wat doen ze nou eigenlijk, of waar gaat het om, want dan zijn er helaas nog maar weinig buitenstaanders, die er iets van weten. Wat is dan padvinderij? In wezen is de padvindersbeweging veel en veel meer, als de meesten wel denken, 't Is niet zomaar 'n jeugdbeweging, die zich ten doel stelt, de jongens van de straat te houden, of ze een middag zoet te houden. Ware het wel zo, de padvindersbeweging zou wel nuttig zijn, maar toch haar betekenis missen als wereldbroederschap. Baden Powell, de oprichter van die wereldbroederschap van pad vinder?, heeft als doel gesteld van de padvinderij„Jongens op voeden tot flinke staatsburgers". Dit grote werk, dus het werk van de padvinderij even nader uit eenzetten zou wel niet gemakkelijk zijn in een kort artikel, omdat er zoveel aan vast zit, het is zoveel omvattend. Het boek „Scouting for Boys" of „Verkennen voor Jongens" door B. P. geschreven, nadat hij in 1903 zijn eerste kamp op Wight had gehouden, geeft hieromtrent volledig inzicht. De jongens moeten de betekenis van „Woodcraft" leren, ze moeten een ideaal hebben waarvoor zij strijden kunnen hoe belangrijk in deze uitzichtsloze tijd. De wet en belofte zijn fundamenten waarop de opvoeding der padvinders ter hand genomen wordt. Men moet zonder meer op de eer van een padvinder kunnen vertrouwen, een padvinder helpt iedereen, niet alleen met materiele dingen, doch ook moreel. Wij zijn niet geboren ten eigen bate, doch om anderen goed te doen, zeide B. P. De be tekenis van de begrippen „Ridder lijkheid, vriendschap, moed en spaarzaamheid" moet in hun volle betekenis tot de padvinders door dringen. Een padvinder behoort gehard te zijn tegen moeilijkheden en deze met moed te dragen en te doorworstelen. Een padvinder is spaarzaam, niet alleen met geld, maar met alles, ook met sympathie, antipathie, gevoelens en uitingen. De wereld zal je appreciëren, als je te appreciëren bent. Je moet een persoonlijkheid zijn, een vent, die er zijn kan, als het moet. Een padvinder is „rein in gedachten, woord en daad" niet alleen op sexueel gebied, maar alle onreine gedachten als laatdunkendheid en wantrouwen zijn verderfelijk. Wat de belofte betreft, is de padvinderij van mening, dat we niet kunnen leven zonder het plan van God. Alleen God kan beoor delen of een p.v. zijn wet en be lofte nakomt, alleen Hem zijn wij in de eerste plaats verantwoording schuldig. De tien artikelen van de wet zijn gebaseerd op 't algemeen christelijk levensbeginsel. Dikwijls verwijt men de pad vinderij, dat deze militairistisch is. Padvinderij is echter nóch militair nóch semi-militair, net zo min als een muziekcorps, gymnastiekver eniging, wandelsportvereniging, of andere jeugdvereniging, die een uniform draagt. De uniform geeft een gevoel van gelijkwaardigheid. Geen verschil in kleding van wat rang of stand men ook zij. De sterke helpt de zwakke is het devies. Alle padvinders zijn gelijk en één. De jongen is romantisch aangelegd, en vindt zo'n hoed, blouse enz. fijn. Het doel van de padvinderij is nu zeer summier uiteengezet. Maar zal menig lezer vragen, dit is allemaal erg mooi, maar hoe tracht men dit alles te bereiken. Houdt men wekelijks in een bijeenkomst lange redevoeringen over deze onderwerpen, en wordt dit door de jongens voldoende begrepen, en daarna ook in toepassing ge bracht. Neen, geen preken, geen levens lessen met dik opgelegde moraal, nee, simpel en eenvoudig, het spelen van het spel van verkennen, en het spelen van het rimboespel. Door middel van het door B. P. uitgedachte spel, leert de jongen dit alles. Op prettige wijze, aan trekkelijk voor de meeste jongens, omdat romantiek en fantasie vrij wel bij geen enkele jongen ont breekt. Deze echte jongenseigen schappen te gebruiken ten goede is het geheim van het spel. Door het spel bekwaamt men zich in allerlei vaardigheden, leert men dingen, die waard zijn geleerd te worden, die van nut zijn in het latere leven. In het spel leert men zich behelpen met de minste hulp middelen, in het spel komt men in contact met velerlei onder werpen, door middel van het insignestelsel kweekt men ver schillende vaardigheden aan, waar bij het ontvangen van een insigne stimulerend werkt. Het insigne draagt men niet om mee op te scheppen, het is alleen het bewijs van afgelegde proeven. Het pa trouillesysteem geeft de jongen gelegenheid zelf verantwoordelijk heidsgevoel te krijgen. Hierdoor is de padvinderij sterk democratisch, omdat iedere jongen medezeggen schap heeft in de leiding. Wat is er in Bergen te zien, luidt het hoofd van dit artikel over padvinderij. U weet het, veel natuurschoon, maar ook een padvindersgroep, die wil werken volgens de richtlijnen, die Baden Powell gegeven heeft. Weliswaar een klein groepje, maar een goed willend groepje. Dit groepje zou echter gaarne zien, dat meerderen uit Bergen of directe omstreken, dit machtige spel van verkennen gingen meespelen. Vandaar deze uiteenzetting, in de hoop, dat ouders getroffen zullen worden, en met hun zoons zullen praten, opdat ook zij padvinder gaan worden, padvinder in de ware zin des woords. Er zijn nog jon gens genoeg, die niets omhanden hebben, hun tijd verlummelen, in plaats van met de padvinders het buitenspoor te kiezen, en hun tijd nuttig te besteden, in het belang van hun toekomst, in het belang van ons allen, in het belang van het land. En er zijn ook zeker nog wel ouderen, die zouden kunnen meehelpen leiding te geven. Mo menteel wordt de padvinders- groep geleid door mensen uit Alkmaar. Is dat nodig Bergenaren, dat anderen de Bergense jeugd hierin helpen. Kan Bergen zelf niet genoeg energie opbrengen, om dit werk over te nemen. Kom, dit is het zo'n goede naam hebbend Bergen niet waardig. U zegt, ik weet er niets van, geen bezwaar, komt U maar eens praten, U kunt rustig zonder enige ver plichting enige bijeenkomsten bij wonen. U kunt alle gewenste in lichtingen krijgen, lectuur lezen, cursussen meemaken enz. enz. De mogelijkheden zijn vele, maar het gaat om de goede wil, en het durven aanpakken. Ouders en ouderen, leg dit artikeltje nu eens niet na lezing ter zijde, maar denk er over na, en misschien wilt U het nader onderzoeken. Misschien kunt U er toe komen U nader te laten inlichten. De padvinders van Bergen hebben nog niet alle vertrouwen in de Bergense jongens en ouderen verloren, maar zij menen, dat hier het „onbekend maakt onbemind" de hoofdrol speelt. Als U interesse heeft, kunt U zich wenden tot de Groepsleider, Parkstraat 6, Alkmaar, ook aan wezig op Zondagmorgen in het troephuis aan de Vinkenbaan, Bergen, te 9.30 uur. En jongens, als je nu niet te lang aarzelt, dan wacht jullie nog een fijn zomerkamp dit jaar. Heb je dat eenmaal meegemaakt, dan wil je niet meer weg. BOND VAN PLATTELANDSVROUWEN AFDELING BERGEN Dinsdag 22 Mei hield de afd. Bergen van de Bond van Platte landsvrouwen een drukbezochte bijeenkomst in café „Spoorzicht". Na een korte huishoudelijke be spreking gaf de voorzitster, Mevr. Blad, het woord aan haar mede bestuurslid, Mevrouw Mr E. P. Broekman-Vriesman voor een causerie over Vlaanderen. Spreek ster zei, dat dit land haar even als Zuid Afrika na aan het hart ligt en dat het voor een Neder lander ook natuurlijk is, dat juist deze twee landen zijn bijzondere belangstelling hebben, omdat het hier „familie" betreft. We zouden kunnen zeggen, dat de Afrikaners, die grotendeels van 17e eeuwse Nederlanders afstammen, neefjes en nichtjes zijn en de Vlamingen broers en zusters. Terwijl het Afrikaans zich in de loop der eeuwen tot een zelfstandige taal ontwikkelde (al vertoont die nog veel overeenkomst met Neder lands) is de taal der Vlamingen het Nederlands. Wel wordt er door de ouderen vooral nog veel dialect gesproken, maar het on derwijs in de moedertaal is de laatste decenniën zeer verbeterd, zodat het algemeen beschaafd Neder lands steeds meer verspreid wordt. Vlaanderen en Nederland, „de lage landen bij de zee", maakten eeuwen lang dezelfde geschiedenis door. Eerst bij de val van Ant werpen in 1585 gingen zij uit elkaar, om daarna nog eenmaal, maar slechts voor korte tijd her enigd te worden, van 1815-1830. De Nederlandse beschaving ontwikkelde zich het eerst in het Zuiden, waar in de 14e en 15e eeuw onder de Bourgondische hertogen Brugge, Gent en leper machtige handelssteden waren met een enorme weelde en hoge cul tuur. De Vlaamse schilderschool bloeide het eerst met de gebroe ders van Eyck (die de olieverf uitvonden). Menling, Dirk Bouts en Rogier van der Weyden. Jacob van Maerland, „de vader der Dietse dichteren algader" komt uit Damme bij Brugge. Ook de Hervorming ging van Zuid- Nederland uit, maar kon zich daar niet staande houden na de val van Antwerpen, toen de Spanjaarden weer de baas wer den. Velen weken naar het Noor den uit en droegen daar in hoge mate bij tot de bloeiperiode van onze „Gouden Eeuw", Vondel was b.v. een zoon van uitgeweken Vlaamse ouders. In de verval tijd, die nu voor het verarmde Vlaanderen aanbrak, eerst onder Oostenrijkse, daarna onder Franse overheersing, kwam ook de taal in verdrukking. Na 1830 ging de verfransing in de nieuwe staat België steeds verder, maar nu kwam er toch verzet van Vlaamse kant. Hendrik Consience leerde zijn volk weer in eigen taal lezen door zijn historische romans „De Leeuw van Vlaanderen", „De Kerels van Vlaanderen", enz. Het eind van de 19e eeuw werd ge kenmerkt door 'n reeks moeizaam bevochten wetten op het gebruik van het Vlaams bij het gerecht, het onderwijs, enz., het begin van de 20e eeuw door de strijd voor de vervlaamsing van het hoger onderwijs. Guido Gezelle (1830- 1899), de grote taalgeleerde en priester-dichter droeg er enorm veel toe bij om Vlaanderen weer bekend en bemind te maken in het Noorden. De Vlamingen vormen 53 °/0 van de bevolking van België, naast 42 °/0 Walen, 1 °/o Duitsers (Eupen en Malmédy) en 4 °/0 vreemdelingen (voorname lijk Italiaanse en Poolse mijn werkers). Door de grote kinder rijkdom van Vlaanderen en het lage geboortecijfer in Wallonië wordt deze verhouding steeds gunstiger voor de Vlamingen en gaan in het Walenland stemmen op voor federale herinrichting van België, autonomie of zelfs aan hechting bij Frankrijk. Het is goed om het land, waar mee we door de Benelux nauw verbonden zijn, en waarmee we zoveel banden van taal en cultuur hebben, beter te leren kennen en spreekster wekte de aanwezigen dan ook op, om Vlaanderen, dat door de Nederlander te weinig gekend wordt, bij hun reisplannen voor de a.s. zomer niet te ver geten en bood haar bemiddeling aan voor het tot stand brengen van ruilcontacten, hetzij tot uit wisselen van huisvrouwen, van kinderen of tot woningruil. Het betoog, dat door de tal rijke aanwezigen met de grootste aandacht gevolgd werd, werd besloten met lichtbeelden, die een goede indruk gaven van land en volk van Vlaanderen. Daarna vertoonde Mevr. van den Berg mooie gekleurde lichtbeelden van het de vorige zomer te Bergen gehouden bloemencorso. De voorzitster dankte de dames Broekman en v.d. Berg hartelijk en bood ieder een doos chocolade aan, waarna de vergadering ge sloten werd. COMITÉ OUDEN VAN DAGEN De tijd voor de vacantie's staat weer voor de deur. Er is helaas altijd nog een categorie mensen, die door finan ciële en andere omstandigheden niet in de gelegenheid zijn, er eens een dag op uit te trekken. Tot hen behoren zij, die een leeftijd bereikt hebben, waarop het uitgaan tot de zeldzaamheden behoort. Het Comité, voor Ouden van Dagen heeft in haar laatst ge houden vergadering het besluit genomen, dit jaar dergelijke men sen weer een aangename dag te bezorgen en wel op 27 Juni a.s. met ongeveer 6 touringcars. Het doel der reis is het beroemde vogelpark te Alphen aan de Rijn. Om de bedragen, welke voor een dergelijke tocht nodig zijn bij elkaar te leggen, zal bij de burgerij in Bergen in de week van 13 tot 17 Juni intekenlijsten worden aangeboden, waarvan het Comité hoopt, dat er flink op getekend zal worden. Tot 17 Juni bestaat gelegen heid voor hen, die de tocht voor eigen rekening willen maken, zich bij genoemd comité aan te melden. BERGER LUCHTPOST Zondag j.l. werd door de vogels gevlogen vanaf Quievrain. Los 8 u. 5 min., Wind Z.O., aankomst 11 u. 46 m. 18 sec., afstand 261 km, snelheid 1178,54 m. per minuut. 1 K. Vrasdonk 2 C. Pijper 3 J. Duinmeier 4 N. v.d. Kamer 5 H. Druiven 6 H. Schoorstra 7 H. Timmer 8 P. Brakenhof 9 A. Groen 10 Gebr. Bakkum Bij deelname van 1156 duiven van Alkmaar en omstreken wisten 17 Bergense duiven zich in de prijzen te plaatsen. Een mooie prestatie. HULP AAN VLUCHTELINGEN EN GEREPATRIEERDEN Na de grote inzameling van kleren voor vluchtelingen in Duitse kampen en gerepatrieerden in Bergen, in November j.l., is de enorme opbrengst naar de wens van de gevers voor beide groepen gesplitst. Met de uitreiking aan de ge- repatrieerden kon reeds 3 dagen na de inzameling begonnen wor den. De vluchtelingen moesten langer geduld hebben. Het tran sport naar Duitsland wachtte op inzamelingen van andere gemeen ten en in de maand April is pas de grote zending uit Bergen in het kamp Hüsede bij Osnabrück aangekomen. De brieven van kampleiders, ouders en kinderen, die wij sinds dien mochten ontvangen spreken allen van grote dankbaarheid voor hetgeen de bewoners van Bergen voor hen afstonden. Deze dank brengen wij op deze plaats gaarne aa i allen die gaven, over. Naar de kampen worden nu geen kleren meer verzonden. De uitreiking aan gerepatrieerden gaat nog steeds voort, zodat elk bruikbaar kledingstuk nog gaarne door ons aanvaard wordt. Namens het Comité voor hulp verlening aan gerepatrieerden, A. Huygens-Bruynzeel DE PULSETTE De Pulsette is geen wonder- apparaat, waarmee men een on- geweekte, vuile was in een wip tot brandschoon goed omtovert. Dat kan zelfs de grootste of beste machine niet en bij die methodes, waarbij men dat probeert te be naderen, gaat dit onherroepelijk ten koste van zeer grote slijtage van dure kledingstukken. Wanneer men de voorbehan deling en tussenbewerkingen van het goed (dus b.v. vóórweken in heet sop, spoelen en eventueel blauwselen) precies zo doet als men tot nu toe gewend was, en in combinatie daarmee de Pulsette gebruikt, verkrijgt men absoluut dezelfde graad van reinheid als tot nu toe bereikt met het was bord of de dure plaatsrovende wasmachine. De Pulsette reinigt het goed door intensieve trillingen; spaart li chaamskracht, gezondheid en hu meur die zo hard nodig zijn voor het gezin en de eigen levensvreugde en bespaart de uitgave van eep dure wasmachine. De Pulsette trilt op de duur ook het allerlaatste, in de weef sels hangende vuil zo grondig los, dat na elke volgende wasbehan- deling het goed helderder en witter zal worden. De Pulsette reinigt dingen, die aan geen enkele andere machine toevertrouwd zouden kunnen wor den. Van het grootste tot het kleinste en fijnste, zoals wollen dekens, wollen japonnen, zijde, nylon, kant, gordijnen. Wanneer men de aanschaffing van 'n Pulsette serieus overweegt, kan men een afspraak maken om met enkele kledingstukken een proef te nemen. Voor nadere inlichtingen zie men de advertentie. „DE MOLENKROCHT" PRACTISCH KAMPIOEN 1 In de gisteren te Bergen ge speelde competitiewedstrijd wist „De Molenkrocht" tegen Velsen I met 6-2 te winnen. Door deze overwinning is „De Molenkrocht" practisch gesproken kampioen in Alle Hotel-Restaurant- en Caféhouders van Schoorl, Bergen, Bergen aan Zee en de Egmonden worden uitgenodigd voor de bespreking inzake de nieuwe seizoenregeling van het werktijdenbesluit, op DINSDAG 5 JUNI, 's namiddags 2.30 uur in het Oranje-Hotel te Bergen. „DE DUINSTREEK" Redactie en Adm.C. Oldenburg, Laanweg 164, Schoorl, Giro 147071 Telefoon 268 Agentschap te Bergen De Haan's Boekhandel, Staticnsstr. Telefoon 2452 Agentschap voor Egmond-Binnen en Egmond aan de Hoef: P, Smit, Abdijlaan 59 Agentschap voor Egmond aan Zee P. Jonker, Voorstraat 125 Abonnementsprijs: f 3,80 per jaar f 0,95 per kwartaal Advertentieprijs: 10 ct. per m.m. met een minimum van f 1.. Familieberichten 14 ct. per m.m Zondag 3 Juni. Aanvang 2.30 uur. Vrij entrée. 3 Juni Dokter LUGTEN, Telefoon 2700 J. A. DALLOYAUX, Lid Dag. Bestuur „Horecaf Afd. Haarlem en Omstreken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1951 | | pagina 1