yeekeê&sgisukdkeid PANG I&mesieelt TOPPER ^C5 *t)e petsnap&iMft pan ER MANKEERT NOG VEEL AAN ONZE Jongens- en Meisjesboeken geven tot teleurstellingen, onge noegen of geldzorgen, is al het gunstige effect wat zo'n reisje kan hebben weer te niet gedaan. De ene mens is de andere niet, de wensen en behoeften lopen sterk uiteen. Dat komt niet alleen door een verschil in persoonlijke geaardheid, ookdeomstandigheden waaronder een jaar lang geleefd en gewerkt wordt, zijn lang niet gelijk. Toch zal iedereen zich met be trekking tot de vacantie nauw keurig rekenschap dienen te geven van de volgende drie vragen. 1. Wat zou ik eigenlijk willen? 2. Wat is er nu het beste voor mijn gezondheid? 3. Wat laten mijngeldmiddelentoe? Wanneer men de antwoorden hierop gevonden heeft, zal het steeds weer noodzakelijk zijn een compromis te zoeken. Dat is na tuurlijk geen plezierig werkje, want het hele jaar doen we immers ons best om voor alles en nog wat de zogenaamde gulden midden weg te vinden. Toch is ook voor de vacantie- besteding het vinden van een dergelijk compromis even nood zakelijk als voor alle andere dingen. Te gemakkelijk denkt men, dat in die lang verbeide vacantietijd nu maar alles mogelijk is. Ook hier dient men door ernstig wikken en wegen evenwicht te brengen in de verschillende sec toren des levens. Moeder ook 1 Voor alleenstaande personen is het nog niet zo ingewikkeld om de beste wijze van vacantiebe- steding te vinden. Moeilijker wordt het als het verscheidene personen tegelijk betreft: als het gaat om het plannen maken voor een gezin. Man en vrouw hebben vaak al min of meer tegengestelde be langen. De dingen die voor de kinderen nodig en nuttig zijn, maken alles nog gecompliceerder. Niet alleen de man moet na de vacantie zijn werk met plezier kunnen hervatten, ook moeder moet haar huishoudelijke bezig heden met genoegen op zich kunnen nemen, als het leven de normale gang weer moet gaan. Voor de kinderen is de vacantie er ook om, na een jaar van velerlei kleine plichten, eens tot rust te komen en eens iets anders te zien. Daarom moet de wijze waarop de vacantie door het gezin wordt doorgebracht niet gericht zijn op het welzijn van één persoon. Hier is dus nogmaals een compromis noodzakelijk. Hartkloppingen Wij schrijven dit alles opdat er in October minder mensen op het spreekuur van hun huisdokter zullen komen met hoofdpijn, hart kloppingen, pijn in de rug, ver moeidheid, lusteloosheid en over spanning. Ook al heeft U in grote trekken uw vacantieplannen al ge maakt, daarbinnen zal zeker nog ruimte zijn om verstandig te leven en te handelen met vermijding van alle overdrijving, in welke richting dan ook. Dr. ALFR. BRIEDÉ Onderhoud met Verkeersdeskundige VERKEERSPROBLEMEN GAAN ONS ;ALLEN AAN Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn ronde door Nederland doet. Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een En gelsman bezoekt een grote stad en kijkt met verbazing naar het verkeer. Dan spreekt hij een voorbijganger aan en vertelt dat hij de indruk heeft dat in Nederland elke fietser jacht maakt op elke voetganger, dat op zijn beurt elke automobilist op fietsers jaagt en dat auto's in steden met railverkeer op hun beurt worden belaagd door trams. De aangesproken Nederlan der maakt zich moeilijk verstaanbaar voor de Engelsman, maar slaagt er in als lofwaardige omstandigheid te vertellen dat men in Nederland in ieder geval een rijbewijs moet hebben om een auto te mogen besturen, dit in tegenstelling tot b.v. België. De Engelsman begrijpt dat van het rijbewijs niet zo goed, maar als de Nederlander wat nadere uitleg heeft verstrekt, roept de Engelsman uit: „O, u bedoeldt naartuurlijk 'n jachtacte!" ER ZIJN VEEL TE VEEL SLACHTOFFERS! Zou U die Engelsman veel ongelijk durven geven? Helaas lijkt het er dikwijls heel veel op dat de rijweg een jachtterrein is waarop men naar hartelust zijn medeweggebruikers kan belagen. De grote fout is dat het publiek niet verkeersminded is, niet ver- keersgezind. Dit zei ons een ver keersdeskundige, die dagelijks met het verkeer te maken heeft en nationale en internationale erva ring heeft opgedaan. Er is, zo vertelde hij verder, een grote tegenstelling tussen de groepen automobilisten, fietsers en voetgangers, de drie hoofd elementen van elk verkeer. Pantser De automobilist voelt zich sterk. Psychologisch is dat verklaarbaar. Alleen al het feit dat men in een auto zit, geeft een gevoel van overwaarde. De automobilist be vindt zich daardoor psychologisch in een pantser, waar nog bij komt dat hij zich omringd weet door de carrosserie, ook wel denkt letterlijk in een pantser te zitten. Dus dat hij meer kan wagen, omdat er heel wat gebeuren moet willen ze hem persoonlijk letsel berokkenen. De positie van een automobilist tegenover weggebrui kers als fietsers en voetgangers, is er een van groot overwicht. Als er een aanrijding komt, wat kan hém gebeuren? Daar komt nog bij dat de automobilist bij de wet verschil lende faciliteiten zijn verleend. Zoals bijvoorbeeld de opheffing van de maximum snelheid. Verder heeft hij in veel gevallen als motorrijtuigbestuurder voorrang. Allemaal omstandigheden die ma ken dat een automobilist zich zelf wel goed in de hand moet hebben, wil hij een werkelijk goede rijder zijn. Onze verkeersdeskundige gaf als typisch voorbeeld van de pantsermentaliteit bij automobi listen dit: „als op de weg een grote trailer en een gewone auto met elkaar te maken krijgen, dan zet de trailer door, want de be stuurder daarvan denkt„Ze moeten voor mij wel opzij. Millioenenleger Nu de fietsers, die samen een millioenenleger vormen. Voor hen geldt: zoveel mogelijk op fiets paden. Kan dat niet, dan uiterst rechts. En heel belangrijk, maar nog te veel verwaarloosd niet met zijn tweeën naast elkaar, als daardoor de veiligheid van het verkeer in gevaar wordt gebracht Fietsers mogen niet vergeten dat een enkele vreemde beweging van hen automobilisten in grote moeilijkheden kunnen brengen. Bij gladheid, regen, mist vormen fietsers voor passerende auto's extra gevaarlijke objecten. Een ander punt is de verlich ting. Ernstige ongevallen zijn voorgekomen, omdat de verlich ting niet brandde. Zowel voor als achter dient deze in het eigen belang van de fietser perfect in orde te zijn. Als er voor niet brandend voor- of achterlicht proces-ver baal wordt opgemaakt, dient men de politie daarover niet hard te vallen. Dat verbaal heeft men aan zich zelf te wijten en men dient er eigenlijk dankbaar voor te zijn dat er op die strenge wijze een eind wordt gemaakt aan een bron van ongelukken waarvan de fletser zelf de dupe had kunnen worden. We vroegen de verkeersdes kundige nog naar zijn mening over het vervoer van materialen en kinderen op fietsen. Hij keek bedenkelijk. Dat vervoer, zo zei hij, dient men niet te overdrijven. En wat de kinderen betreft, moest er meer verantwoordelijkheidsge voel bij de ouders zijn. Dikwijls ziet men dat kinderen onbeschermd achterop een fiets zitten, zodat bij voorbeeld hun beentjes tussen de spaken kunnen komen. Daar is al veel narigheid uit voortge vloeid. Meermalen werden ook anderen in de valpartijen be trokken. Ouders moeten ook op de fiets hun kind beschermen. Daar zijn ze niet alleen wettelijk, maar ook moreel toe verplicht. 's Avonds links 1 Dan zijn er de voetgangers, waartoe elke weggebruiker op zijn tijd behoort. Logisch is dat voor hen geldt: op het voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst rechts lopen. Echter met deze uitzonde ring bij avond uiterst links, want dan kan men het tegemoetkomend verkeer in het oog houden, zonder gevaar te lopen door achterop komende voertuigen te worden aangereden. Dit laatste is een gevaar dat de voetganger, die in het donker maar slecht te onder scheiden is, ernstig bedreigt. Daar om 's avonds uiterst links houden. Oversteken doet de voetganger natuurlijk haaks, na zich volledig overtuigd te hebben van de snel heid van het verkeer. Volledig overtuigd? Dat is erg moeilijk, zei onze zegsman. Zelfs voor per sonen, die tientallen jaren aan gemotoriseerd verkeer deelnemen, is het moeilijk de juiste snelheid te schatten. Dat blijkt wel als de politie getuigen hoort na een ongeval. Dan lopen de schattingen van de snelheid nagenoeg altijd uiteen Snelheid is dus moeilijk te schatten. Meestal is men te laag in zijn raming. De veiligste weg is zo veel mogelijk gebruik te maken van oversteekplaatsen. Daar weet het wegverkeer dat het voetgangers kan verwachten en zal het er rekening mee houden. In het buitenland komt het voor dat een voetganger die buiten de oversteekplaatsen op de rijweg wordt aangereden, zijn rechten kwijt is. Zou dat niet een op lossing kunnen zijn tegen het euvel der kris-kras overstekende voetgangers in Nederland? Het is maar een vraag. Die Engelsman, waarmee we ons artikel openden, zou minder reden tot klagen hebben, als we meer de wellevendheid in het verkeer in acht namen. Als we ons meer bewust waren van de grote verantwoordelijkheid, die we als weggebruiker hebben ten opzichte van ons zelf en van anderen. Voor velen van ons zal dat in de letterlijkste zin van het woord een kwestie van leven en dood worden, vooral omdat in de komende jaren een sterke toe neming van het rijverkeer zal plaats hebben. Als we niet op passen meer verkeersgezind te worden, dan zal er over enkele jaren pas goed gesproken kunnen worden over jachtvelden (Nadruk verboden) Ingezonden mededeling. in diverse fijne smaken, 32 cent per 100 gram. Let op de naam Rang op het beschermend omhulsel van ieder „Rangetje" Gevaarlijke toestand Weès bij warm en drukkend weer voorzichtig. Klachten als hoofdpijn, duizeligheid, groteloom heid en dorst zijn vaak de voor boden van de zeer ernstige ziekte toestand, die men zonnesteek pleegt te noemen. Iemand die er zo aan toe is, doet er het beste aan, in een koel vertrek te gaan liggen. Ook het waarschuwen van een dokter moet worden overwogen, wanneer de situatie een werkelijk verontrustend karakter aanneemt. In ieder geval moet worden vermeden, dat de persoon in kwestie plotseling bewusteloos neervalt. De gezondheid kan dan door het optreden van hartzwakte, ademhalingsmoeilijkheden en kram pen zoveel schade lijden, dat het leven er mee gemoeid is. Vele jaren heeft men de ziekte die zich in deze verschijnselen openbaart „Zonnesteek" genoemd. Men was daarbij in de veronder stelling, dat deze gevaarlijke toe stand uitsluitend het gevolg was van een directe inwerking van zonnestralen op de hersenen en op het verlengde merg. Precies dezelfde symptomen kunnen echter optreden, zonder dat er van een directe zonbestra- ling sprake is en het is goed om dat te weten. Ook bij „drukkend" weer kan iemand bij bewolkte lucht wel degelijk door de warmte bevangen worden. Een gewaarschuwd mens Lichamelijke inspanning bevor dert dit plotseling ziek worden. Niet zelden hebben de patiënten van te voren zware arbeid ver richt, in andere gevallen zijn zij vermoeid door sport en spel. Ook al die omstandigheden, waarbij het lichaam zijn overtol lige warmte niet of onvoldoende aan de omgeving kwijt kan, hebben een zeer ongunstige invloed. Dat is het geval wanneer er dikke en nauwsluitende kleren worden ge dragen of wanneer er een groot aantal mensen op elkander zijn gepakt. Zo behoeft het niet te ver wonderen dat een troep soldaten, die op een snikhete dag in vol uniform en in dichte gelederen marcheert, spoedig uitvallers heeft. Een van de oorzaken van het ontstaan van warmtestuwing is ook een hoge vochtigheidsgraad van de lucht. Wil het lichaam kunnen uitwasemen, dan dient de omgevende lucht gemakkelijk vocht op te nemen. Tenslotte kunnen ook uitputting door honger, door dorst of door alcoholisch gebruik omstandig heden vormen, die het door de warmte bevangen raken be vorderen. Er zijn grenzen. Wij kunnen ons aan verschil in temperatuur een heel eind aan passen. Zoals bij alle dingen zijn er echter ook hierbij grenzen en het is beslist niet ongevaarlijk wanneer men daar in 't geheel geen rekening mee houdt. Mijnwerkers zijn in een voch tige pijler met hoge gesteente- temperaturen ter dege op hun hoede. Fabrieksarbeiders die voort durend in een oververhitte om geving moeten werken, weten eveneens wat hen kan overkomen. Dr H. W. Scalongne. Boekhandel C. OLDENBURG DE VEEL VOORKOMENDE PIJN IN DE RUGi. Meer dan honderd oorzaken Andere manier van leven noodzakelijk. Het zijn hoofdzakelijk vrou wen, die over pijn in de rug kla gen en dat is helemaal niet zo verwonderlijk. Door allerlei om standigheden is het voor de huis vrouw thans een veel moeilijker tijd om in te leven dan voor de oorlog. Enerzijds is er in het gezin zeker niet minder te doen dan vroeger met de zorg voor de kin deren, het rekenen met de dub beltjes, het koken, wassen, strij ken en het inkopen doen. Ander zijds hebben de behoeften van de mensen op vrijwel elk gebied enorme uitbreidingen ondergaan. Reeds vroeger heette het, dat de huisvrouw eigenlijk nooit klaar was, dat de dag met zijn vieren twintig uur eigenlijk veel te kort was; thans komt daar nog allerlei ontspanning bij: allerlei pretjes en genoegens waarvan we nu eenmaal vinden dat we er recht op hebben, die ter afwisseling absoluut noodzakelijk zijn en die we in geen geval willen missen. Natuurlijk, een gedeelte van al die rugpijn komt uit direct licha melijke oorzaken voort. Het is dan ook niet alleen nuttig, maar zelfs dringend gewenst bij langer bestaande rugklachten de huisarts te raadplegen. De doktoren wer den meestal voor een moeilijk probleem geplaatst want in de moderne handboeken vindt men meer dan honderd oorzaken die pijn in de rug tot gevolg kunnen hebben. Alleen maar moeheid. Het overgrote deel van alle rugpijn vindt zijn oorsprong echter in de te grote voort durende lichamelijke en geeste lijke belasting waaronder de levende mensen gebukt gaan, in het bijzonder de huisvrouwen met kinderen. Deze toestand kan zeer wel tot lichamelijke afwijkingen voeren, maar dat neemt niet weg, dat talrijke ziekteverschijnselen hun verklaring vinden in het leven onder een te hoge druk, een bestaan met veel zorgen, ergenis en onzekerheden. Merkwaardig is, dat veel van die pijn in de rug eigenlijk geen pijn doet, wanneer men de patiënten daar wat nauwkeuriger naar vraagt. Het is vooral een moe gevoel in de lendestreek, waar door de mensen met dit soort klachten in hun denken en han delen worden gehandicapt. Te lage gootstenen. Nu zijn er verschillende din gen, die het optreden van rug klachten direct in de hand wer ken. De gootsteen in de keuken is in de meeste huizen te laag, zodat iedere dag opnieuw in een minder gunstige houding wordt afgewassen. Ook de strijkplank is meestal te laag, evenals de theetafel, waardoor ook bij het strijken en theeschenken een de rugspieren afmattende stand moet worden ingenomen. 'Zijn er dan nog veel bedden op te maken, dan kan er van de spieren en banden, die de wervelkolom overeind moeten houden, wel eens wat te veel worden gevergd. Slechte bedden. Veel mensen slapen in slechte bedden: wanneer de spiralen niet goed meer zijn, ligt men 's nachts in een soort kuil; wanneer de matras niet meer aan redelijke eisen voldoet, slaapt men op allerlei hobbels en bobbels. Wie na een inspannende dag weer nieuwe krachten moet opdoen in een slaapplaats, die eigenlijk meer op een hangmat of op een minia tuur landschap lijkt dan op een behoorlijk bed, wordt 's morgens nog vermoeider wakker dan hij zich 's avonds ter ruste heeft ge legd. Anders aanpakken. Het allerbelangrijkste is echter om eens na te gaan of het gehele leven niet anders moet worden ingericht. Willen wij niet teveel? Misschien kan het huis er wel iets minder proper uitzien dan we dat zouden wensen. Wellicht zouden de kinderen er iets een voudiger bij kunnen lopen dan ze nu doen. Mogelijk kunnen de andere gezinsleden wat meer in het vele huishoudelijke werk wor den ingeschakeld dan thans het geval is. De ontspanning zou wat meer binnenshuis gezocht kunnen wor den, met dingen die de geldzor gen niet vergroten en die geen tijd vergen door bijzondere op schik. Het gehele gezin zou mis schien naar binnen gericht kun nen leven inplaats van zoals vaak het geval is geheel en al naar buiten toe gericht. Bij onze hunkering naar een vleugje geluk zoeken wij het vaak te ver van huis, vermoeden wij het in zaken die veel geld kosten. Om zoiets te verwezenlijken zijn er echter meerdere gezinsleden nodig die van goede wille zijn. Daarom is een ernstig gesprek, waarbij alles eens onder het oog wordt gezien vaak zeer noodzakelijk, opdat de man de opgewekte vrouw weer terugkrijgt waarmee hij destijds huwde en de kinderen in deze haastige tijd in hun moeder weer bespeuren. VOOR DE JEUGD Enig is deze topper en een on misbaar garderobestuk voor de jeugd. De ingezette zijpanden komen vooral tot hun recht, als we als materiaal ribfluweel ge bruiken, en dit voor de zijpanden voor dwars nemen en voor de sluitpanden recht. Het kraagje is vrij aangesloten en afgerond. De mouwen zijn royaal en voorzien van een man chet. De sluiting bestaat uit een dubbele rij knopen. Het achterpand heeft een brede pas, met daar onder een matig klokkend pand. P.A.233 Behalve van ribfluweel, kunnen we de topper van elke zwaardere stof maken. We voeren de topper natuurlijk netjes. Voor het knip pen van de voering gebruiken we hetzelfde patroon, alleen behoeven dan niet geknipt te worden: de kraag, de manchetten en gaat van het voorpand de belegbreedte af, daar deze reeds van de topper- stof aanwezig is. De knoopsgaten worden ge- passepoileerd. Dit doen we zo. Aan de verkeerde kant de knoops gaten aftekenen. Dan, correspon derende op deze knoopsgaten, aan de goede kant schuingeknipte lap jes van 6 cm. in het vierkant, met de goede kant op de stof rijgen. Nu aan de verkeerde kant van de stof de knoopsgaten stik ken, deze later insnijden en daarna de schuingeknipte lapjes door deze insnijdingen keren. Opzomen. Daarna het beleg opstikken en ook in het beleg knoopsgaten snijden. De rafelkant van deze insnijdingen naar binnen weg vouwen en zomen op de schuine lapjes. Het lijkt moeilijk, maar na wat oefenen gaat het prima. Oefen desnoods eerst op een oud lapje. Van ons toppermodel stellen wij een knippatroon beschikbaar voor de leeftijden van 6 t/m 12 jaar. Bestellen. Knippatronen van dit model kunnen worden besteld bij Pers- Patronendienst, postbus 35 te Utrecht. Bestellingen kunnen ge schieden per postwissel of per brief met insluiting van postzegels a f 0.90. Patronen zijn ditmaal alleen verkrijgbaar in de leeftijden 6-12 jaar. Na ontvangst van het bedrag en de juiste vermelding van adres, leeftijd en het nummer P.A. 233 wordt het patroon zo spoedig mogelijk toegezonden. Barbara. Ingezonden mededeling ZELFWERKEND WASMIDDEL bevat Optisch wit N.V ZEEPFABR. „HEI KLAVERBLAD' - HAARLEM goedkoopste j|liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|i^ Een apart punt in het verkeers- I beeld van deze tijd is de bromfiets. Er rijden thans 270.000 van die gemotoriseerde fietsen in Nederland rond. De bromfiets is het talrijkste I motorvoertuig geworden. 1 In het gesprek dat we met een verkeersdeskundige hadden en waarover we hiernevens verslag uitbrengen, kwam natuurlijk ook de brommer ter sprake. „Het wordt tijd dat de regering tot 'n duidelijke uitspraak over de plaats van die brommers komt: fietspad of rijweg. We zitten nu met elkaar tegen- 1 sprekende kantonrechtelijke beslis- I singen. Dat mag zo niet voort- duren", aldus onze verkeersdes- kundige, „want deze onzekerheid I is gevaarlijk". Een ander gevaar bij bromfiet- sen lis dat iedereen dit vervoer- middel kan gebruiken, ook ouderen f bij wie het begrip snelheid niet I meer levend is. Men vergete niet 1 dat er brommers zijn die meer dan 60 KM per uur halenDe meeste slachtoffers van bromfietsongeluk- ken zijn personen op leeftijd, voor f wie het moeilijk is hun gemotori- seerde fiets volkomen te beheersen. Zij dienen grote voorzichtigheid in acht te nemen. i 1 Dan mag er ook nog wel ge- wezen worden op de grote fout die gemaakt wordtvoortduwen i of trekken door een bromfiets. Dat I is bij de wet verboden en terecht. De fietser die geduwd of getrok- f ken wordt, krijgt een snelheid toe- i gedeeld waarop hij niet ingesteld h is. Een kleine afwijking tijdens het rijden kan een ernstig ongeluk in- leiden, waarvan ook anderen in de nabijheid het slachtoffer kun- i 1 nen worden. 1 ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiniiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiMMiiiiiiimiiiiilllP7 Geen groter verrassing uit z'n land dan „De Duinstreek" voor de emigrant OOK BIJ „DRUKKEND" WEER ZONDER ZON

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1953 | | pagina 6