yeekeê&sgisukdkeid
PANG
I&mesieelt
TOPPER
^C5
*t)e petsnap&iMft pan
ER MANKEERT NOG VEEL AAN ONZE
Jongens- en
Meisjesboeken
geven tot teleurstellingen, onge
noegen of geldzorgen, is al het
gunstige effect wat zo'n reisje kan
hebben weer te niet gedaan.
De ene mens is de andere niet,
de wensen en behoeften lopen
sterk uiteen. Dat komt niet alleen
door een verschil in persoonlijke
geaardheid, ookdeomstandigheden
waaronder een jaar lang geleefd
en gewerkt wordt, zijn lang niet
gelijk.
Toch zal iedereen zich met be
trekking tot de vacantie nauw
keurig rekenschap dienen te geven
van de volgende drie vragen.
1. Wat zou ik eigenlijk willen?
2. Wat is er nu het beste voor
mijn gezondheid?
3. Wat laten mijngeldmiddelentoe?
Wanneer men de antwoorden
hierop gevonden heeft, zal het
steeds weer noodzakelijk zijn een
compromis te zoeken. Dat is na
tuurlijk geen plezierig werkje,
want het hele jaar doen we immers
ons best om voor alles en nog
wat de zogenaamde gulden midden
weg te vinden.
Toch is ook voor de vacantie-
besteding het vinden van een
dergelijk compromis even nood
zakelijk als voor alle andere dingen.
Te gemakkelijk denkt men, dat
in die lang verbeide vacantietijd
nu maar alles mogelijk is.
Ook hier dient men door ernstig
wikken en wegen evenwicht te
brengen in de verschillende sec
toren des levens.
Moeder ook 1
Voor alleenstaande personen is
het nog niet zo ingewikkeld om
de beste wijze van vacantiebe-
steding te vinden. Moeilijker wordt
het als het verscheidene personen
tegelijk betreft: als het gaat om
het plannen maken voor een gezin.
Man en vrouw hebben vaak
al min of meer tegengestelde be
langen. De dingen die voor de
kinderen nodig en nuttig zijn,
maken alles nog gecompliceerder.
Niet alleen de man moet na
de vacantie zijn werk met plezier
kunnen hervatten, ook moeder
moet haar huishoudelijke bezig
heden met genoegen op zich
kunnen nemen, als het leven de
normale gang weer moet gaan.
Voor de kinderen is de vacantie
er ook om, na een jaar van velerlei
kleine plichten, eens tot rust te
komen en eens iets anders te zien.
Daarom moet de wijze waarop
de vacantie door het gezin wordt
doorgebracht niet gericht zijn op
het welzijn van één persoon. Hier
is dus nogmaals een compromis
noodzakelijk.
Hartkloppingen
Wij schrijven dit alles opdat
er in October minder mensen op
het spreekuur van hun huisdokter
zullen komen met hoofdpijn, hart
kloppingen, pijn in de rug, ver
moeidheid, lusteloosheid en over
spanning. Ook al heeft U in grote
trekken uw vacantieplannen al ge
maakt, daarbinnen zal zeker nog
ruimte zijn om verstandig te leven
en te handelen met vermijding
van alle overdrijving, in welke
richting dan ook.
Dr. ALFR. BRIEDÉ
Onderhoud met Verkeersdeskundige
VERKEERSPROBLEMEN GAAN ONS ;ALLEN AAN
Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn ronde door
Nederland doet. Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een En
gelsman bezoekt een grote stad en kijkt met verbazing naar
het verkeer. Dan spreekt hij een voorbijganger aan en vertelt
dat hij de indruk heeft dat in Nederland elke fietser jacht maakt
op elke voetganger, dat op zijn beurt elke automobilist op
fietsers jaagt en dat auto's in steden met railverkeer op hun
beurt worden belaagd door trams. De aangesproken Nederlan
der maakt zich moeilijk verstaanbaar voor de Engelsman, maar
slaagt er in als lofwaardige omstandigheid te vertellen dat men
in Nederland in ieder geval een rijbewijs moet hebben om een
auto te mogen besturen, dit in tegenstelling tot b.v. België.
De Engelsman begrijpt dat van het rijbewijs niet zo goed,
maar als de Nederlander wat nadere uitleg heeft verstrekt,
roept de Engelsman uit: „O, u bedoeldt naartuurlijk 'n jachtacte!"
ER ZIJN VEEL TE VEEL
SLACHTOFFERS!
Zou U die Engelsman veel
ongelijk durven geven? Helaas
lijkt het er dikwijls heel veel op
dat de rijweg een jachtterrein is
waarop men naar hartelust zijn
medeweggebruikers kan belagen.
De grote fout is dat het publiek
niet verkeersminded is, niet ver-
keersgezind. Dit zei ons een ver
keersdeskundige, die dagelijks met
het verkeer te maken heeft en
nationale en internationale erva
ring heeft opgedaan.
Er is, zo vertelde hij verder,
een grote tegenstelling tussen de
groepen automobilisten, fietsers
en voetgangers, de drie hoofd
elementen van elk verkeer.
Pantser
De automobilist voelt zich sterk.
Psychologisch is dat verklaarbaar.
Alleen al het feit dat men in een
auto zit, geeft een gevoel van
overwaarde. De automobilist be
vindt zich daardoor psychologisch
in een pantser, waar nog bij komt
dat hij zich omringd weet door
de carrosserie, ook wel denkt
letterlijk in een pantser te zitten.
Dus dat hij meer kan wagen,
omdat er heel wat gebeuren moet
willen ze hem persoonlijk letsel
berokkenen. De positie van een
automobilist tegenover weggebrui
kers als fietsers en voetgangers,
is er een van groot overwicht.
Als er een aanrijding komt, wat
kan hém gebeuren?
Daar komt nog bij dat de
automobilist bij de wet verschil
lende faciliteiten zijn verleend.
Zoals bijvoorbeeld de opheffing
van de maximum snelheid. Verder
heeft hij in veel gevallen als
motorrijtuigbestuurder voorrang.
Allemaal omstandigheden die ma
ken dat een automobilist zich zelf
wel goed in de hand moet hebben,
wil hij een werkelijk goede
rijder zijn.
Onze verkeersdeskundige gaf
als typisch voorbeeld van de
pantsermentaliteit bij automobi
listen dit: „als op de weg een
grote trailer en een gewone auto
met elkaar te maken krijgen, dan
zet de trailer door, want de be
stuurder daarvan denkt„Ze
moeten voor mij wel opzij.
Millioenenleger
Nu de fietsers, die samen een
millioenenleger vormen. Voor hen
geldt: zoveel mogelijk op fiets
paden. Kan dat niet, dan uiterst
rechts. En heel belangrijk,
maar nog te veel verwaarloosd
niet met zijn tweeën naast elkaar,
als daardoor de veiligheid van het
verkeer in gevaar wordt gebracht
Fietsers mogen niet vergeten
dat een enkele vreemde beweging
van hen automobilisten in grote
moeilijkheden kunnen brengen.
Bij gladheid, regen, mist vormen
fietsers voor passerende auto's
extra gevaarlijke objecten.
Een ander punt is de verlich
ting. Ernstige ongevallen zijn
voorgekomen, omdat de verlich
ting niet brandde. Zowel voor
als achter dient deze in het eigen
belang van de fietser perfect in orde
te zijn. Als er voor niet brandend
voor- of achterlicht proces-ver
baal wordt opgemaakt, dient men
de politie daarover niet hard te
vallen. Dat verbaal heeft men
aan zich zelf te wijten en men
dient er eigenlijk dankbaar voor
te zijn dat er op die strenge wijze
een eind wordt gemaakt aan een
bron van ongelukken waarvan de
fletser zelf de dupe had kunnen
worden.
We vroegen de verkeersdes
kundige nog naar zijn mening
over het vervoer van materialen
en kinderen op fietsen. Hij keek
bedenkelijk. Dat vervoer, zo zei
hij, dient men niet te overdrijven.
En wat de kinderen betreft, moest
er meer verantwoordelijkheidsge
voel bij de ouders zijn. Dikwijls ziet
men dat kinderen onbeschermd
achterop een fiets zitten, zodat
bij voorbeeld hun beentjes tussen
de spaken kunnen komen. Daar
is al veel narigheid uit voortge
vloeid. Meermalen werden ook
anderen in de valpartijen be
trokken. Ouders moeten ook op
de fiets hun kind beschermen.
Daar zijn ze niet alleen wettelijk,
maar ook moreel toe verplicht.
's Avonds links 1
Dan zijn er de voetgangers,
waartoe elke weggebruiker op
zijn tijd behoort. Logisch is dat
voor hen geldt: op het voetpad.
Als dat niet kan, dan uiterst rechts
lopen. Echter met deze uitzonde
ring bij avond uiterst links, want
dan kan men het tegemoetkomend
verkeer in het oog houden, zonder
gevaar te lopen door achterop
komende voertuigen te worden
aangereden. Dit laatste is een
gevaar dat de voetganger, die in
het donker maar slecht te onder
scheiden is, ernstig bedreigt. Daar
om 's avonds uiterst links houden.
Oversteken doet de voetganger
natuurlijk haaks, na zich volledig
overtuigd te hebben van de snel
heid van het verkeer. Volledig
overtuigd? Dat is erg moeilijk,
zei onze zegsman. Zelfs voor per
sonen, die tientallen jaren aan
gemotoriseerd verkeer deelnemen,
is het moeilijk de juiste snelheid
te schatten. Dat blijkt wel als de
politie getuigen hoort na een
ongeval. Dan lopen de schattingen
van de snelheid nagenoeg altijd
uiteen
Snelheid is dus moeilijk te
schatten. Meestal is men te laag
in zijn raming. De veiligste weg
is zo veel mogelijk gebruik te
maken van oversteekplaatsen.
Daar weet het wegverkeer dat
het voetgangers kan verwachten
en zal het er rekening mee houden.
In het buitenland komt het voor
dat een voetganger die buiten de
oversteekplaatsen op de rijweg
wordt aangereden, zijn rechten
kwijt is. Zou dat niet een op
lossing kunnen zijn tegen het
euvel der kris-kras overstekende
voetgangers in Nederland? Het
is maar een vraag.
Die Engelsman, waarmee we
ons artikel openden, zou minder
reden tot klagen hebben, als we
meer de wellevendheid in het
verkeer in acht namen. Als we
ons meer bewust waren van de
grote verantwoordelijkheid, die
we als weggebruiker hebben ten
opzichte van ons zelf en van
anderen. Voor velen van ons zal
dat in de letterlijkste zin van het
woord een kwestie van leven en
dood worden, vooral omdat in de
komende jaren een sterke toe
neming van het rijverkeer zal
plaats hebben. Als we niet op
passen meer verkeersgezind te
worden, dan zal er over enkele
jaren pas goed gesproken kunnen
worden over jachtvelden
(Nadruk verboden)
Ingezonden mededeling.
in diverse fijne smaken,
32 cent per 100 gram.
Let op de naam Rang op het beschermend
omhulsel van ieder „Rangetje"
Gevaarlijke toestand
Weès bij warm en drukkend
weer voorzichtig. Klachten als
hoofdpijn, duizeligheid, groteloom
heid en dorst zijn vaak de voor
boden van de zeer ernstige ziekte
toestand, die men zonnesteek pleegt
te noemen.
Iemand die er zo aan toe is,
doet er het beste aan, in een koel
vertrek te gaan liggen. Ook het
waarschuwen van een dokter moet
worden overwogen, wanneer de
situatie een werkelijk verontrustend
karakter aanneemt.
In ieder geval moet worden
vermeden, dat de persoon in
kwestie plotseling bewusteloos
neervalt. De gezondheid kan dan
door het optreden van hartzwakte,
ademhalingsmoeilijkheden en kram
pen zoveel schade lijden, dat het
leven er mee gemoeid is.
Vele jaren heeft men de ziekte
die zich in deze verschijnselen
openbaart „Zonnesteek" genoemd.
Men was daarbij in de veronder
stelling, dat deze gevaarlijke toe
stand uitsluitend het gevolg was
van een directe inwerking van
zonnestralen op de hersenen en
op het verlengde merg.
Precies dezelfde symptomen
kunnen echter optreden, zonder
dat er van een directe zonbestra-
ling sprake is en het is goed om
dat te weten. Ook bij „drukkend"
weer kan iemand bij bewolkte
lucht wel degelijk door de warmte
bevangen worden.
Een gewaarschuwd mens
Lichamelijke inspanning bevor
dert dit plotseling ziek worden.
Niet zelden hebben de patiënten
van te voren zware arbeid ver
richt, in andere gevallen zijn zij
vermoeid door sport en spel.
Ook al die omstandigheden,
waarbij het lichaam zijn overtol
lige warmte niet of onvoldoende
aan de omgeving kwijt kan, hebben
een zeer ongunstige invloed. Dat
is het geval wanneer er dikke en
nauwsluitende kleren worden ge
dragen of wanneer er een groot
aantal mensen op elkander zijn
gepakt.
Zo behoeft het niet te ver
wonderen dat een troep soldaten,
die op een snikhete dag in vol
uniform en in dichte gelederen
marcheert, spoedig uitvallers heeft.
Een van de oorzaken van het
ontstaan van warmtestuwing is
ook een hoge vochtigheidsgraad
van de lucht. Wil het lichaam
kunnen uitwasemen, dan dient de
omgevende lucht gemakkelijk
vocht op te nemen.
Tenslotte kunnen ook uitputting
door honger, door dorst of door
alcoholisch gebruik omstandig
heden vormen, die het door de
warmte bevangen raken be
vorderen.
Er zijn grenzen.
Wij kunnen ons aan verschil
in temperatuur een heel eind aan
passen. Zoals bij alle dingen zijn
er echter ook hierbij grenzen en
het is beslist niet ongevaarlijk
wanneer men daar in 't geheel
geen rekening mee houdt.
Mijnwerkers zijn in een voch
tige pijler met hoge gesteente-
temperaturen ter dege op hun
hoede. Fabrieksarbeiders die voort
durend in een oververhitte om
geving moeten werken, weten
eveneens wat hen kan overkomen.
Dr H. W. Scalongne.
Boekhandel C. OLDENBURG
DE VEEL VOORKOMENDE
PIJN IN DE RUGi.
Meer dan honderd oorzaken
Andere manier van leven
noodzakelijk.
Het zijn hoofdzakelijk vrou
wen, die over pijn in de rug kla
gen en dat is helemaal niet zo
verwonderlijk. Door allerlei om
standigheden is het voor de huis
vrouw thans een veel moeilijker
tijd om in te leven dan voor de
oorlog. Enerzijds is er in het gezin
zeker niet minder te doen dan
vroeger met de zorg voor de kin
deren, het rekenen met de dub
beltjes, het koken, wassen, strij
ken en het inkopen doen. Ander
zijds hebben de behoeften van de
mensen op vrijwel elk gebied
enorme uitbreidingen ondergaan.
Reeds vroeger heette het, dat
de huisvrouw eigenlijk nooit klaar
was, dat de dag met zijn vieren
twintig uur eigenlijk veel te kort
was; thans komt daar nog allerlei
ontspanning bij: allerlei pretjes
en genoegens waarvan we nu
eenmaal vinden dat we er recht
op hebben, die ter afwisseling
absoluut noodzakelijk zijn en die
we in geen geval willen missen.
Natuurlijk, een gedeelte van al
die rugpijn komt uit direct licha
melijke oorzaken voort. Het is
dan ook niet alleen nuttig, maar
zelfs dringend gewenst bij langer
bestaande rugklachten de huisarts
te raadplegen. De doktoren wer
den meestal voor een moeilijk
probleem geplaatst want in de
moderne handboeken vindt men
meer dan honderd oorzaken die
pijn in de rug tot gevolg kunnen
hebben.
Alleen maar moeheid.
Het overgrote deel van alle
rugpijn vindt zijn oorsprong
echter in de te grote voort
durende lichamelijke en geeste
lijke belasting waaronder de
levende mensen gebukt gaan, in
het bijzonder de huisvrouwen met
kinderen. Deze toestand kan zeer
wel tot lichamelijke afwijkingen
voeren, maar dat neemt niet weg,
dat talrijke ziekteverschijnselen
hun verklaring vinden in het
leven onder een te hoge druk, een
bestaan met veel zorgen, ergenis
en onzekerheden.
Merkwaardig is, dat veel van
die pijn in de rug eigenlijk geen
pijn doet, wanneer men de
patiënten daar wat nauwkeuriger
naar vraagt. Het is vooral een moe
gevoel in de lendestreek, waar
door de mensen met dit soort
klachten in hun denken en han
delen worden gehandicapt.
Te lage gootstenen.
Nu zijn er verschillende din
gen, die het optreden van rug
klachten direct in de hand wer
ken. De gootsteen in de keuken
is in de meeste huizen te laag,
zodat iedere dag opnieuw in een
minder gunstige houding wordt
afgewassen. Ook de strijkplank
is meestal te laag, evenals de
theetafel, waardoor ook bij het
strijken en theeschenken een de
rugspieren afmattende stand moet
worden ingenomen. 'Zijn er dan
nog veel bedden op te maken,
dan kan er van de spieren en
banden, die de wervelkolom
overeind moeten houden, wel eens
wat te veel worden gevergd.
Slechte bedden.
Veel mensen slapen in slechte
bedden: wanneer de spiralen niet
goed meer zijn, ligt men 's nachts
in een soort kuil; wanneer de
matras niet meer aan redelijke
eisen voldoet, slaapt men op
allerlei hobbels en bobbels. Wie
na een inspannende dag weer
nieuwe krachten moet opdoen in
een slaapplaats, die eigenlijk meer
op een hangmat of op een minia
tuur landschap lijkt dan op een
behoorlijk bed, wordt 's morgens
nog vermoeider wakker dan hij
zich 's avonds ter ruste heeft ge
legd.
Anders aanpakken.
Het allerbelangrijkste is echter
om eens na te gaan of het gehele
leven niet anders moet worden
ingericht. Willen wij niet teveel?
Misschien kan het huis er wel
iets minder proper uitzien dan we
dat zouden wensen. Wellicht
zouden de kinderen er iets een
voudiger bij kunnen lopen dan ze
nu doen. Mogelijk kunnen de
andere gezinsleden wat meer in
het vele huishoudelijke werk wor
den ingeschakeld dan thans het
geval is.
De ontspanning zou wat meer
binnenshuis gezocht kunnen wor
den, met dingen die de geldzor
gen niet vergroten en die geen
tijd vergen door bijzondere op
schik. Het gehele gezin zou mis
schien naar binnen gericht kun
nen leven inplaats van zoals
vaak het geval is geheel en al
naar buiten toe gericht. Bij onze
hunkering naar een vleugje geluk
zoeken wij het vaak te ver van
huis, vermoeden wij het in zaken
die veel geld kosten. Om zoiets
te verwezenlijken zijn er echter
meerdere gezinsleden nodig die
van goede wille zijn. Daarom is
een ernstig gesprek, waarbij alles
eens onder het oog wordt gezien
vaak zeer noodzakelijk, opdat de
man de opgewekte vrouw weer
terugkrijgt waarmee hij destijds
huwde en de kinderen in deze
haastige tijd in hun moeder weer
bespeuren.
VOOR DE JEUGD
Enig is deze topper en een on
misbaar garderobestuk voor de
jeugd. De ingezette zijpanden
komen vooral tot hun recht, als
we als materiaal ribfluweel ge
bruiken, en dit voor de zijpanden
voor dwars nemen en voor de
sluitpanden recht.
Het kraagje is vrij aangesloten
en afgerond. De mouwen zijn
royaal en voorzien van een man
chet. De sluiting bestaat uit een
dubbele rij knopen. Het achterpand
heeft een brede pas, met daar
onder een matig klokkend pand.
P.A.233
Behalve van ribfluweel, kunnen
we de topper van elke zwaardere
stof maken. We voeren de topper
natuurlijk netjes. Voor het knip
pen van de voering gebruiken we
hetzelfde patroon, alleen behoeven
dan niet geknipt te worden: de
kraag, de manchetten en gaat van
het voorpand de belegbreedte af,
daar deze reeds van de topper-
stof aanwezig is.
De knoopsgaten worden ge-
passepoileerd. Dit doen we zo.
Aan de verkeerde kant de knoops
gaten aftekenen. Dan, correspon
derende op deze knoopsgaten, aan
de goede kant schuingeknipte lap
jes van 6 cm. in het vierkant,
met de goede kant op de stof
rijgen. Nu aan de verkeerde kant
van de stof de knoopsgaten stik
ken, deze later insnijden en daarna
de schuingeknipte lapjes door deze
insnijdingen keren. Opzomen.
Daarna het beleg opstikken en
ook in het beleg knoopsgaten
snijden. De rafelkant van deze
insnijdingen naar binnen weg
vouwen en zomen op de schuine
lapjes.
Het lijkt moeilijk, maar na wat
oefenen gaat het prima. Oefen
desnoods eerst op een oud lapje.
Van ons toppermodel stellen wij
een knippatroon beschikbaar voor
de leeftijden van 6 t/m 12 jaar.
Bestellen.
Knippatronen van dit model
kunnen worden besteld bij Pers-
Patronendienst, postbus 35 te
Utrecht. Bestellingen kunnen ge
schieden per postwissel of per
brief met insluiting van postzegels
a f 0.90. Patronen zijn ditmaal
alleen verkrijgbaar in de leeftijden
6-12 jaar.
Na ontvangst van het bedrag
en de juiste vermelding van adres,
leeftijd en het nummer P.A. 233
wordt het patroon zo spoedig
mogelijk toegezonden.
Barbara.
Ingezonden mededeling
ZELFWERKEND WASMIDDEL
bevat Optisch wit
N.V ZEEPFABR. „HEI KLAVERBLAD' - HAARLEM
goedkoopste
j|liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|i^
Een apart punt in het verkeers- I
beeld van deze tijd is de bromfiets.
Er rijden thans 270.000 van die
gemotoriseerde fietsen in Nederland
rond. De bromfiets is het talrijkste
I motorvoertuig geworden. 1
In het gesprek dat we met
een verkeersdeskundige hadden en
waarover we hiernevens verslag
uitbrengen, kwam natuurlijk ook
de brommer ter sprake. „Het wordt
tijd dat de regering tot 'n duidelijke
uitspraak over de plaats van die
brommers komt: fietspad of rijweg.
We zitten nu met elkaar tegen-
1 sprekende kantonrechtelijke beslis-
I singen. Dat mag zo niet voort-
duren", aldus onze verkeersdes-
kundige, „want deze onzekerheid I
is gevaarlijk".
Een ander gevaar bij bromfiet-
sen lis dat iedereen dit vervoer-
middel kan gebruiken, ook ouderen f
bij wie het begrip snelheid niet I
meer levend is. Men vergete niet
1 dat er brommers zijn die meer dan
60 KM per uur halenDe meeste
slachtoffers van bromfietsongeluk-
ken zijn personen op leeftijd, voor f
wie het moeilijk is hun gemotori-
seerde fiets volkomen te beheersen.
Zij dienen grote voorzichtigheid
in acht te nemen. i
1 Dan mag er ook nog wel ge-
wezen worden op de grote fout
die gemaakt wordtvoortduwen i
of trekken door een bromfiets. Dat
I is bij de wet verboden en terecht.
De fietser die geduwd of getrok- f
ken wordt, krijgt een snelheid toe-
i gedeeld waarop hij niet ingesteld h
is. Een kleine afwijking tijdens het
rijden kan een ernstig ongeluk in-
leiden, waarvan ook anderen in
de nabijheid het slachtoffer kun- i
1 nen worden. 1
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiniiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiMMiiiiiiimiiiiilllP7
Geen groter verrassing uit z'n land
dan „De Duinstreek" voor de emigrant
OOK BIJ „DRUKKEND"
WEER ZONDER ZON