99
ft
SNELHEIDSDUIVELS VLIEGEN
HALVE WERELD ROND
BERGEN
SCHOORL
VRIJDAG 2 OCTOBER 1953
30e JAARGANG No. 38
Verschijnt te Bergen, Bergen aan'Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a.d. Hoef
GROOTSTE LUCHT-RACE TER WERELD
R.A.F. BESTEED.DE REEDS 100.000
(Van onze luchtvaartmedewerker)
Op Donderdagmiddag 8 October a.s., 's middags om half vijf, zal
op London Airport onder enorme belangstelling, de start plaats
hebben van de ruim 19.000 kilometer lange luchtrace naar Christ-
church op Nieuw-Zeeland, aan de andere zijde van de aardbol.
Aanleiding tot deze spectaculaire gebeurtenis is het honderdjarig
bestaan van de wol- en vleesprovincie Canterburry, waarvan Christ-
church de hoofdstad is.
Z. K. H. de hertog van Gloucester zal het startsein geven aan de
vliegtuigen, die aan deze race deelnemen. Nadat de deelnemers aan
de handicap-afdeling zijn vertrokken, zullen tien van de snelste
vliegtuigen ter wereld starten voor de snelheids-race. Als prijzen
zijn in beide afdelingen vier bedragen beschikbaar gesteld en wel:
eerste prijs 10.000, tweede prijs 3.000, derde prijs 1.000 en
als vierde prijs 500.
In de snelheidsrace zal het een treffen worden tussen enkele moderne
straalvliegtuigen onderling, waarvan er zeven meedoen en het
vliegtuig met de normale zuigermotor, namelijk twee mosquito's en
één mustang. De R.A.F. heeft ingeschreven met de snelheidsmonsters
Canberra en Valiant, de R.A.A.F. met Canberra's en een Amerikaan,
major H. I. Hill, met een viermotorig B 45 straalvliegtuig.
Dat het een enorme race zal worden, blijkt wel uit het feit, dat
het niet is uitgesloten, dat één of enkelen in de snelheidsafdeling de
ruim negentienduizend kilometer lange afstand in ongeveer 24 uur
zullen afleggen, met slechts een tweetal tussenlandingen.
Voor de snelheids-race hebben ingeschreven: R.A.F., wing-comm.
D. R. Cuming met een Canberra B2; R.A.F. squadron-leader P. F.
Raw met een Canberra B 2; R.A.F., wing-comm. L. M. Hodges met
een Canberra PRR.A.F. squadron-leader L. G. Press met een Can
berra PR 3; R.A.F. luitenant R. L. E. Burton met een Canberra
PR 3; R.A.F. squadron-leader R. G. W. Oakley met een valiant
B 1de Amerikaan C. H. Goodlin met een Hornet F 3; major
H. I. Hill (U.S.A.) met een tornado B 45. Australië heeft in deze
race ingeschreven met de drie normale zuigermotor-toestellen te weten
A. R. Oates met een mosquito: captain J. Woods met een mos
quito en luitenant J. L. C. Whiteman met een mustang.
De kansen.
Favoriet voor deze race is ongetwijfeld squadron-leader R. G. W.
Oakley van de R.A F. met zijn Vickers-Armstrongs valiant B 1, uit
gerust met vier Rolls-Royce Avon R. A. 14 motoren. Deze vlieger
zal naar alle waarschijnlijkheid dit ruim negentienduizend kilometer
lange traject vliegen binnen 24 uur, met twee stops en wel Karachi
en de Cocoseilanden. Als concurenten vindt hij wel in de eerste
plaats de Canberra's tegenover zich, waarvan zeer waarschijnlijk
squadron-leader L. G. Press met PR 3 de beste kansen maakt.
Wat betreft de deelname van de vliegtuigen met zuigermotor, zou
men reeds bij voorbaat geneigd zijn, deze als outsiders te kwalificeren.
Toch moet men hier voorzichtig mee zijn, want al hebben zij een
geringere snelheid dan de toestellen met straalaandrijving, zij hebben
een groter vliegbereik, aangezien hun motoren zuiniger met de brand
stof zijn, dan de brandstofverslindende straalmotoren. Hierdoor zullen
verschillende straalvliegtuigen meer tussenlandingen moeten maken,
in welke tijd de vliegtuigen met zuigermotor doorvliegen en zo hun
achterstand kunnen verkleinen.
Een prestige-kwestie voor de R.A.F.
Uit alles blijkt, dat de Royal Air Force zich voorgenomen heeft,
deze race te winnen. Zij heeft ingeschreven met niet minder dan zes
toestellen, die theoretisch tot de snelsten gerekend moeten worden.
Buiten dit feit, heeft zij zes kansen. Mocht er een toestel uitvallen,
dan kunnen de overigen nog altijd doorvliegen, met kans op succes
voor de R.A.F.
Het beste bewijs, dat de R.A.F. alles gelegen is aan een over
winning in deze race, blijkt wel uit het feit, dat de voorbereidingen
tot nu toe een bedrag van ongeveer 100.000 hebben geëist, ter
wijl de eerste prijs 10.000 bedraagt, Er zal dus ongetwijfeld veel
geld bij moeten en dit zal de R.A.F. er alleen voor over hebben,
wanneer zij zeker is van een overweldigend succes.
Bevreemding wekt het feit, dat de luchtmacht der Ver. Staten
aan deze race niet deelneemt. Omtrent de redenen tast men in het
duister. De twee Amerikanen, die voor deze race inschreven, deden
dit als particulier. Durft de U.S. Airforce de strijd niet tegen de
R.A.F. op te nemen? Wij weten het niet. Wanneer de U.S.A. met
haar beste snelheidsduivels had ingeschreven, zou zij zeker goede
kansen hebben gemaakt en de race zou aan aantrekkelijkheid hebben
gewonnen.
In weerwil van dit feit zullen ongetwijfeld toch op 8 October de
ogen van de gehele wereld zijn gericht op de London-Christchurch-
race, die iedere vliegliefhebber de sensatie van deze eeuw biedt.
OOK NEDERLAND IN DE GROTE LUCHT-RACE want
in de „Handicap-race" zal één van de nieuwste KX.M.-vlieg
tuigen, een DC-6 A Liftmaster, de PH-TGA „Dr. Ir. M. H.
DAMME" starten.
Deze vlucht roept herinneringen op aan de vlucht van de „Uiver"
in de Melbourne-race in 1934 en ongetwijfeld zal heel Neder
land ook nu weer meeleven met de prestaties en kansen van het
toestel, dat onze kleuren in deze vlucht zal trachten hoog te houden.
Het toestel, oorspronkelijk een vrachtvliegtuig van 11 ton nuttige
lading, is voor deze gelegenheid omgebouwd tot passagiersvliegtuig
en zal buiten de bemanning van 12 personen, 64 passagiers ver
voeren. De K.L.M. beschouwt deze vlucht als een normale, doch
versnelde passagiersvlucht van Londen naar Christchurch in Nieuw-
Zeeland. Aangezien er echter volgens het reglement aan bepaalde
voorwaarden moest worden voldaan, was het noodzakelijk, dat reeds
geruime tijd vóór de vlucht een en ander berekend en becijferd werd.
Ongeveer twee jaar geleden begon men reeds met de voorbe
reidingen, waaraan vooral de heren D. A. Visser, chef van het
vliegtechnisch bureau en de heer Nielen, assistent van het weten
schappelijk bureau van de K.L.M., een groot aandeel hebben gehad.
De heer Visser, die de theorie van de vlucht tot in de finesses heeft
voorbereid, zal in verband hiermede als extra bemanningslid, n.l. als
„papieren" vlieger, de reis meemaken. Hij zal aan de hand van de
omstandigheden de vlucht bijhouden en de vliegers van advies dienen.
Aangezien de heer Visser in deze vlucht een figuur van het eerste
plan genoemd kan worden, hebben wij hem eens opgezocht, om te
vernemen, wat hij van deze London-Christchurch-race denkt.
De man van de papieren.
De heer Visser is een nog vrij jonge man, die, rustig aan zijn
pijpje trekkend, ons één en ander over deze „monstervlucht" vertelde.
„U moet niet denken, dat deze vlucht van de K.L.M. in de han
dicap-sectie een race zal worden, althans niet in de vorm, die men
zich er van voorstelt", zo sprak de rekenaar. Het reglement voor
deze afdeling is namelijk zeer streng en houdt met alles rekening,
zodat ieder vliegtuig, ongeacht de capaciteiten, in theorie de zelfde
kansen heeft. Er wordt rekening gehouden met het gewicht, de kracht
der motoren en nog vele andere factoren. Hierdoor is een soort
formule ontstaan en het is deze wedstrijdformule, die de heer Visser
heeft bestudeerd en waaruit hij heeft trachten te halen wat er in zat.
De factoren, die men zelf in de hand had, heeft men uitgebuit en
men heeft daarom een toestel gekozen, dat het best geschikt was
voor een dergelijke vlucht en dat was de. DC-6 A. Ook de be
manning heeft men zorgvuldig uitgezocht, zodat men de beste kansen
had. Ook de route, die geheel vrij is, alsmede de landingsplaatsen,
werden na veel rekenen zorgvuldig uitgekozen.
„De bedoeling van deze handicapvlucht is", zo legt de heer Visser
uit, „dat het meest efficiënte toestel de race zal winnen. Men kijkt
in deze afdeling niet naar een gewaagde vlucht met een race-macbine,
maar naar een normaal passagiers- of vracht-vliegtuig, dat zonder
het nemen van risico's op commerciëel verantwoorde wijze deze route
het snelst vliegt. In zekere zin dus wel een race, doch onder be
paalde voorwaarden
De kansen.
Toen wij de heer Visser om zijn mening vroegen over de kansen,
die het Nederlandse K.L.M. toestel in deze vlucht heeft, gaf hij on
omwonden te kennen, dat deze goed lagen. De Engelsen, voor wie
deze race het grootste evenement op vlieggebied betekent, beschouwen
de Nederlandse DC-6 A als één der favorieten en een geduchte
tegenstander.
De heer Visser meende overigens, dat het toestel van de British
European Airways, een viermotorige Vickers Viscount 700 en de
viermotorige Handley Page Hastings van de Royal New Zealand
Air Force zeker gelijke kansen hebben als de DC-6 A van de K.L.M.,
zodat het tussen deze toestellen nog wel tot een geduchte strijd
kon komen.
Natuurlijk heeft ieder toestel met zijn bemanning zekere voor- en
nadelen, doch volgens de berekeningen van de heer Visser zouden
de Viscount, de Hastings en de DC-6 A aan elkaar gewaagd zijn.
Het K.L.M.-toestel beschikt echter over een bemanning, die de
route door en door kent en dit geldt voor de vier vliegers, de twee
telegrafisten en de twee boordwerktuigkundigen, zowel voor de heer
Visser, die in zijn dagelijks werk met niets anders te doen krijgt,
dan het uitzetten van routes, daarbij rekening houdende met afstanden
en mogelijkheden.
Voor het grootste deel moet men tijd winnen, door een zo kort
mogelijke route en het zo kort mogelijk verblijven op vliegvelden,
waar men moet landen om brandstof en andere noodzakelijke dingen
in te nemen. Buiten deze noodzakelijke landingen wordt er dan ook
dag en nacht door gevlogen.
Op de vliegvelden, welke men zal aandoen, of waarschijnlijk zal
aandoen, heeft men voorrang aangevraagd en alles reeds georgani
seerd, om het oponthoud tot het uiterste minimum te beperken.
Over het algemeen genomen, hebben de heer Visser, alsook de
overige leden van de bemanning, goede hoop en zij zijn voornemens,
het uiterste te doen, om deze bijzondere Londen-Christchurch-vlucht
tot een succesvol einde te brengen.
Wij weten, dat zij er van overtuigd kunnen zijn, dat heel Neder
land weer intens met hen mee zal leven en natuurlijk hoopt, dat
onze DC-6 A in deze geweldige vlucht succes mag hebben.
KLEURENFILM
„VEILIG, VLUG, VOORDELIG"
Het Comité tot behoud van
de tram te Bergen wekt hierbij
de ingezetenen van Bergen en om
geving op, de film „Veilig, Vlug,
Voordelig" in „De Rustende Jager"
te gaan zien.
De eerste voorstelling van deze
film is op Vrijdagavond 9 Oct.
a.s. en behandelt op originele
wijze het probleem over de op
heffing van de tram in een Engels
dorp. Deze tramkwestie is ook
in ons dorp zeer actueel. Naar
een goede oplossing wordt èn
door het gemeentebestuur èn door
het comité van actie met voort
varendheid gezocht. Niemand is
enthousiast voor het onooglijke,
verwaarloosde trammetje, waar
we het in de zomermaanden mee
moeten doen. Laten we daardoor
de gevaren voor ons dorp van
de opheffing der tram niet uit
het oog gaan verliezen. Een goe
de railverbinding, met behoorlijk
materiaal, betekent voor Bergen
het behoud van het natuur- en
dorpsschoon en een uitstekende
dienst voor haar gasten.
Ook onze dorpsgenoten hebben
in een volksstemming duidelijk
doen blijken, dat het behoud van
de tram van het grootste belang
wordt geacht.
Wij zijn de directie van „De
Rustende Jager" dankbaar, dat ze
ons in de gelegenheid stelt de
voortreffelijke kleurenfilm „Veilig,
Vlug en Voordelig" te zien en
hopen dat velen van hun belang
stelling zullen doen blijken.
KLASSE-OUDERAVOND
Wij waren Woensdag 23 Sept.
j.l. getuige van een primeur, n.l.
de eerste klasse-ouderavond, ge
organiseerd in de Van Reenen-
school.
Het doel van deze avond was
het bespreken van specifieke pro
blemen van een bepaalde klas,
In dit geval de 6e klas.
De spreker, de heer S. Nijdam
(Hoofd van genoemde school)
stelde, voor hij een uiteenzetting gaf
van het z.g. taken systeem, eerst
het doel van het onderwijs in het
licht. De harmonische ontplooiing
van het kind tot individu en ge
meenschapswezen. Men dient uit
te gaan van het kind. Rekening
moet men houden met de uit
komsten van de moderne psycho
logie, welke o.a. leert, dat een
kind geen miniatuur volwassene
is en dat ieder kind zijn eigen
tempo en ontwikkelingsrhythme
heeft. Aan de hand van voor
beelden werd aangegeven hoe
het onderwijs kan aansluiten bij
de belangstelling der kinderen en
kan profiteren van de ingeschapen
drang tot activiteit.
Bij voortduring moet het oog
gericht zijn op de eisen welke de
maatschappij stelt. In het bijzon
der werd stilgestaan bij het toe
latingsexamen. Spreker veroor
deelde in dit verband de oplei
dingsschool, die alle kinderen,
ook degenen, die er niet geschikt
voor zijn, klaar stoomt voor dit
examen.
Bij de door de heer Nijdam
ingevoerde werkwijze verwerken
alleen de kinderen, welke hier
werkelijk geschikt voor blijken,
de voor het examen gevraagde
leerstof. Zodoende blijft er voor
de klas meer tijd voor onderwijs,
dat van veel meer waarde is voor
de kinderen.
Spreker gaf daarna een uit
voerige uiteenzetting van zijn sy
steem, waaruit bleek, hoe het
tempo waarin ieder kind werkt
in overleg met de ouders kan
worden bepaald, terwijl ook het
niveau, waarop de kinderen wer
ken, onderling verschilt. Het feit,
dat ieder kind op deze wijze
werk heeft dat hij aan kan, werkt
ten zeerste stimulerend op de
arbeidsvreugde en de ijver. Een
handig controle-systeem zorgt er
voor, dat werken in eigen tempo
niet in luieren kan ontaarden.
Na een korte pauze werden
vele vragen, door het opvallend
groot aantal aanwezige ouders
gesteld, door spreker beantwoord.
Meerdere ouders melden de
gunstige resultaten van de be
handelde werkwijze en een extra
woord van dank, gesproken door
de heer van Urk, die binnenkort
Bergen gaat verlaat, besloot deze
leerzame maar ook prettige avond.
KUNSTENAARS CENTRUM
BERGEN
Op Zaterdag 3 October a.s.
opent de voorzitter van het Kun
stenaars Centrum Bergen in de
Kunstzaal van De Rustende Jager
aldaar een tentoonstelling van
werken van niet-beroepskunste-
naars. Uitgenodigd tot deelneming
zijn contribuanten, ongeacht hun
woonplaats en de inwoners van
Bergen, Schoorl en de Egmonden.
Ook dit jaar is het aantal in
zendingen aanzienlijk: schilderijen,
aquarellen, tekeningen en enige
plastiek.
De expositie is gedurende de
drie volgende weekends des mid
dags geopend. Men zie de adver
tentie in dit nummer.
KORTING OP SCHILDERWERK
IN DE WINTER
Kosten der te
subsidiëren werken
De kosten van een binnen-
schilderwerk moeten per object
minstens f 600.en van een
buitenschilderwerk minstens f 250.-
bedragen, met dien verstande, dat,
wanneer binnen- en buitenwerk
aan één object worden uitgevoerd,
de kosten in totaal minstens f 600.—
dienen te bedragen.
Aaneengrenzende opstallen van
één eigenaar worden als één ob
ject beschouwd.
Ten einde de bovengenoemde
bedragen te bereiken, kunnen ten
hoogste twee niet aaneengrenzende
opstallen tot één object gecom
bineerd worden, indien deze twee
objecten óf aan één eigenaar toe
behoren óf de werkzaamheden aan
deze twee objecten door dezelfde
schilderspatroon worden uitge
voerd.
Tijdsbepalingen.
Het subsidie wordt alleen ver
leend voor werken, begonnen op
of na 16 November 1953 en ge
heel gereed vóór of op 27 Febr.
1954. De aanvragen, genoemd
sub 2, welke na 20 Januari 1954
bij „Mebesal binnenkomen wor
den niet meer behandeld.
W. BEUKERS
Spiritisten Vereniging
„HARMONIA"
Afd. Alkmaar
Voor de tweede maal in dit sei
zoen organiseert de afd. Alkmaar
van „Harmonia" een openbare
psychometrische avond, welke ten
doel heeft mededelingen van over
gegane personen over te brengen
aan de nog op deze aarde wonen
de familieleden.
Op de eerste door onze afd.
georganiseerde avond konden door
het toen aanwezige medium zeer
treffende bewijzen van het leven
na den dood worden gegeven, en
het is de bedoeling zo mogelijk
meerdere bewijzen hiervan te le
veren, opdat meerder begrip over
deze materie zal worden verkregen
Aan onze lezers(essen)
Vriendelijk dankend voor de
vele giro,s die wij dezer dagen
mochten ontvangen, delen wij
mede dat de abonnementskwi
tanties heden zijn uitgegaan.
Zij die tot heden nog niet heb
ben gegireerd, verzoeken wij
beleefd de kwitanties te willen
afwachten en geen girobetaling
meer te doen, ter vermijding
van onnodige extra onkosten.
Nogmaals verzoeken wij
onze H. H. adverteerders
beleefd, doch dringend, de
advertentie's uiterlijk op
Woensdagmiddag in te
zenden.
DE UITGEVER
Indien voldoende belangstelling
aanwezig is zal worden overge
gaan tot heroprichting van een
afdeling Bergen van „Harmonia"
opdat deze in Bergen en Schoorl,
zelfstandig de organisatie van
psychometrische en wijdingsbij
eenkomsten kan organiseren.
JUBILEUM PENNINKHOF
De huldiging van Wachtmees
ter Penninkhof had Vrijdag j.l.
plaats ten gemeentehuize van
Warmenhuizen. Dat dit een
„warme" huldiging was, lag niet
aan de gemeente waar deze plaats
vond, maar aan de persoon wien
het betrof. De districtscomman
dant, de Heer Hoogkamer, de
burgemeesters van Warmenhuizen
en Schoorl en vele collega's waren
aanwezig om blijk te geven van
hun waardering voor de jubilaris.
Het eerst sprak Wachtmeester
Voorthuizen.
Van het personeel van de groep
Schoorl ontving de Heer Pennink
hof een fraaie vulpenhouder ter
wijl Mevrouw bloemen werden
aangeboden.
Districtscommandant Hoogka
mer schetste hem als uit het goede
hout gesneden.
Burgemeester Jochems deed zijn
woorden vergezeld gaan van een
kist sigaren.
Daarna werd nog het woord
gevoerd door de groepscomman
dant van Schoorl de Heer de
Feyter en door burgem. Nolet.
De rij van sprekers werd ge
sloten door de Heer de Jong,
voorzitter van de afdeling Alk
maar van de Ned. Politiebond,
onder aanbieding van een enve
loppe met inhoud.
Daarna dankte de jubilaris voor
de vele blijken van waardering
door hem op deze dag onder
vonden en werd deze feestviering
besloten met 'n gezellig samenzijn.
KONIJNENFOKVERENIGING
„DE DUINSTREEK"
Naar aanleiding van het zich
voordoen van gevallen van de ge
vreesde konijnen ziekte „Myxoma-
toseheeft het bestuur besloten
om gelegenheid te geven om uw
dieren te laten inenten op Zaterdag
middag 3 October van 14.00—
14.30 uur bij H. Bredewout Omloop
33, Aagtdorp, van 15.00-15.30 uur
bij Jac. Zander Voorw. 47, Schoorl
van 16.00-16.30 uur bij A. Hoog-
vorst Hereweg 221, Groet, de
prijs van enten is f 0.25 per dier
voor leden, voor niet-leden is dit
f 0.50 per dier, geadviseerd wordt
om de dieren van niet-leden ook
vooral te laten inenten.
Voorkomen is beter dan genezen.
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
Ueekitad
DE DUINSTREEK
Redactie en Adm.C. Oldenburg,
Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071
Telefoon 268
Agentschap te Bergen: De Haan's
Boekhandel, Stationsstr. Tel. 2452
Agentschap voor Egmond aan Zee
P. Jonker, Voorstraat 125
Abonnementsprijs: f 4,40 per jaar
f 1,10 per kwartaal
Advertentieprijs: 10 ct. per m.m.
met een minimum van f 1,20
Vraag en Aanbod 12 ct per m.m.
Woning- en Vacantieruil 14 ct m.m.
Familie-advertenties 15 ct p. m.m.
iitiiiiiiiiiiiiliiimimiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiimiimiiiiimi
IIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllllllllllllllllllllllMlIllllllllllllllllllll
Zondag 4 October
BERGEN
Dr. LUGTEN, Telefoon 2700
SCHOORL KOEDIJK
H. J. PIERS, Tel. K 2201-202