ft ff DUINCONCERT I WNRM/S0/ Schaad's fefnenpd lóaac" VRIEND PAULS OVERLEDEN MORNY Alkmaarse Overdekte GERRITSEN Iflr^wlrfFfr VRIJDAG 30 JULI 1954 31c JAARGANG No. 30 Verschijnt tc Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef Dinsdagmorgen bereikte ons de onverwachte tijding, dat onze gewaardeerde medewerker en vriend, de heer C. Pauls, plotseling was overleden. Tijdens een uitstapje op zijn brom fiets kwam hij te Krommenie in botsing met een tegenligger en viel hij van zijn voertuig. In bewusteloze toestand, doch zonder een enkele wonde, opgenomen en naar het Ziekenhuis te Zaandam vervoerd, werd hij nog diezelfde avond naar het St. Elisabeth-Ziekenhuis te Alkmaar overgebracht, waar hij, zonder bij bewustzijn te zijn gekomen, omstreeks midder nacht overleed. Voor zijn echtgenote en kinderen is dit een verpletterende slagDaarnaast zijn er talrijke anderen in Bergen zowel als elders, die zijn beengaan als een blijvend gemis zullen voelen. De heer Pauls toch was een man met een hart van goud en velen die met hem in aanraking kwamen, hebben hem als zodanig leren kennen en waarderen. Tijdens de laatste oorlog maakte hij deel uit van het Verzet, wat het verlies van zijn gezondheid tengevolge had. Zijn geest en zijn energie bleven echter ongebroken. Slechts het lichaam was niet meer volledig in staat aan al deze energie te kunnen voldoen, zodat hij zich in acht moest nemen, wat zijn gezondheid betrof. Toen hij, na zijn pensionnering, zijn werk bij de Spoor wegen opgaf, bewoog hij zich op het terrein der journalistiek en ook hier wist hij door zijn nobel karakter en zijn uitste kende arbeid het respect en de genegenheid te verwerven van allen met wie hij in aanraking kwam. Ook aan ons blad verleende hij zijn hulp, geheel belangeloos en dat op een tijd, dat deze hulp dringend nodig was. Rust zacht, vriend Pauls! Wij kunnen U nimmermeer vergeten. BEZOEKT VRIJDAG 30 J.ULI a.s., nam, 8 uur het te geven door „Schoorl's Gemengd Koor", met E medewerking van ELISABETH LEGUYT, E sopraan en KLAAS VENNEKER, piano. E In de duinpan aan de Wagenmakersweg te GROET. Bij ongunstig weer in de danstent op het terrein E van de Heer J. H A K O F E Het programma vermeldt o.a. werken van Handel. Haydn en E E enige Nederlandse liederen. E KUNSTENAARS CENTRUM BERGEN Binnen de kring der Bergense schilders kan men een Boender maker moeilijk iets weigeren. Men heeft mij gevraagd deze expositie te openen, waar Cees Boendermaker en C. J. van Meurs 14 dagen en de eerste week bo vendien Rein Snapper, de tweede week Jan Ponstijn hun werk to nen. Ik vind het toch altijd al moeilijk iets te weigeren, maar aangezien het verzoek bij monde van Boendermaker werd gedaan, begreep ik wel te moeten toe stemmen; men kan binnen de kring der Bergense schilders aan een Boendermaker lastig iets wei geren. Nadrukkelijk heb ik bedongen, niets te hoeven zeggen over aard of waarde van het geëxposeerde: ik ben schilder noch kunstcriti cus, ik ben liefhebber en leek, Ook een vakman kan flaters be gaan: ik vergeet nimmer de voor dracht van die later zeer be kende museumdirecteur die ons, Delftse studenten 42 jaar geleden zou binnen leiden in de toen mo derne kunst: bij een moeilijk te ontwaren lichtbeeld sprak hij en kele minuten enthousiast over de voorstelling; de jongen met de blauwe blouse tot hij zich iet wat verschrikt hernam en hervat te; „pardon, geachte toehoor ders, dit schilderij stelt voor de man met de pijp" waarna hij even opgeruimd verder deliseer- deMaar zeker even gevaar lijk kan dit terrein zijn voor de leek, gelijk bleek toen een jonge re vriend van me één onzer jong ste experimentele schrijvers be zocht, niet wetend dat de andere gast, die hij daar trof, één onzer jongste experimentele tekenaars was. Enthousiast als mijn jonge vriend was, riep hij langs de met tekeningen behangen wanden kij kend, plotseling bewonderend uit: „Wat kan dat dochtertje (ze was pas 6) van jou toch aardig teke nen," wat de andere gast niet erg beviel; „Meneer," barstte hij uit, „Kunt u geen Kindertekeningen van kunst onderscheiden!" Maar, vraag ik, Waarom zou een kin dertekening geen kunst kunnen zijn? Ik ken gedichten van 4 tot 10 jarigen, die aan Verlaine doen denken. Mijn relatie tot de schilder en tekenkunst is tweeërlei. Ten eer ste strikt persoonlijk: „houd ik er van? Vind ik het m o o i?" Maar waarom zou dit U interesseren? Ten tweede: cultuur historisch (U vergeve mij het zwaarwichti ge woord!): Waarom schildert men in de middeleeuwen zo wei nig landschap? Waaruit ontwik kelt zich het stilleven? Waarom hebben de vrouwen bij de schil ders van de Italiaanse renaissan ce zulke lange halzen? En: waarom deformeert de ene schilder de realiteit en waarom volgt de ander haar zo getrouw? En over dit laatste aspect volge thans een enkele opmerking. De waarde van de reeks tentoonstel lingen die het K.C.B. jaar aan jaar organiseert ligt onder meer in de mogelijkheid van bezinning op het boeiende probleem; hoe verhoudt zich de kunstenaar tot zijn stof, het subject tot het ob ject, het ik tot het andere. Want schildert de een het portret van een vrouw door een blauwe pijl te plaatsen tegen een gouden ach tergrond, de ander zal een bijna fotografische weergave nastre ven, En misschien is men tegen woordig al te veel geneigd over de problematiek van het leven te spreken en al te weinig over de techniek van het kunstenaar schap. Gordon Craig zei eens, n.a.v. de houtsnede: „Vergeet U zelf geheel en al, denk slechts aan het houtblok en alles zal in orde komen", maar van Gogh schrijft in zijn brieven aan Theo; „Ik voor mij vind toch in veel moder ne schilderijen een eigenaardige charme die de oude niet hebben „Misschien zijn de nieuwe meer denkers". Denkers? Maar toen men tegen Breitner zei „Wat moet U niet allemaal gedacht hebben meneer Breitner, toen li die volksvrouwen op die Amster damse brug schilderde!" ant woordde de schilder geprikkeld; „Gedacht? Ik heb helemaal niet gedacht ik heb gekeken." Gekeken dus Maar wat ziet de schilder dan? Koeien zoals de normale mens ze ziet? Maar toen men Maris verweet, dat zijn koei en niet leken, antwoordde hij ge- ergerd: „Ik schilder ook geen koeien! Ik schilder het effect van zonlicht op koeienruggen!" Maar wat ziet de schilder dan? Ziet hij wellicht steeds zich zelf? Ziet hij zijn stilte om het voor werp dat hij afbeeldt? Legt hij zijn hartstocht in de kleuren die hij opbrengt? Geeft hij zijn rhyth- me in de lijnen die hij trekt? Of vindt hij stilte, hartstocht en rhyth- me in de werkelijkheid die hij weergeeft? Of is er slechts het subject, dat het object verbeel dend schept? Wanneer in een reeks expositie's dat, wat „wij" werkelijkheid noemen telkens zö ZEPEN - BADZOUT BRILLANTINES Drog. »De Vijzel« Dorpsstraat 18. Tel. 2383, Bergen anders versehijnt zou men- ge neigd zijn tot de laatste opvatting te concluderen. Wie dit doet is geneigd het „realisme" te onder waarderen t.o.v. het expressionisme. Ten on rechte! Ik trek een parallel met de litteratuur en citeer Van Deyssel over Van Looy's realisme: Verontwaardigd keert hij zich tot wie smaalden op deze be schrijvingskunst; „Beschrijvings kunst zou niets zeggen tot het ge moed, zou „het hart niet ophef fen"? „Beschrijvingskunst spreekt alléén tot het gemoed, heeft géén andere functie dan het hart op te heffen. Anders is het geen kunst. Zij spreekt alleen tot het gemoed in schoner en rijker trant dan strekkingskunst. Zij spréékt mij, om het zo uit te drukken, niet van de hemel, maar zij brengt mij er in!" Het is een boeiend aspect van de kunst, deze subject/object re latie. Want verwijt men de ex perimentele schilder dat hij de realiteit deformeert, dan vergeet men dat steeds elke kunstenaar dat deed: Hij is nooit fotograaf. En verwijt men de realistische schilder dat hij de realiteit niet loslaat, dan vergeet men dat geen enkel schilder dat ooit geheel deed. Een ding is zeker; er is al tijd het subject: cogito ergo sum. Is er ook even zeker object? Laat mij nog even Van Deyssel mogen citeren, de wijze die vele dozijnen definitieve uitspraken neer schreef, maar die niemand meer kent omdat niemand eigenlijk meer leest én omdat Van Deyssel te trots was om een waarheid te herhalen. „Het hele, en kostbare geheim om goede kunst te maken, is, dat men het hele kleine en eenvoudige gaat schrijven, waarvan men zéker is het te weten en zich niet laat ver leiden om iets groots en buiten gewoons op te schrijven. Indien gij alleen wéét dat Uw inktkoker daar staat en dat gij een genotrijk perendrupsje op de tong hebt, schrijf dan niet dat God U is ver schenen. Ja, al meent gij nog zo zeker te weten, dat God U is verschenen, schrijf toch liever van de inktkoker en het peren drupsje. Want dan zult gij de proef op de som eerst verkrijgen Indien namelijk Hij U werkelijk is verschenen, zullen de inktko ker en het perendrupsje Godde lijk worden onder Uw handen. Er is niet: Werkelijkheid en Verbeelding. Er is alleen Ver beelding, en die is Werkelijkheid. Iemand, die in een boom een en gel ziet, heeft alleen in sterkere mate een visioen dan iemand die in een boom een boom ziet. Alle zien is visioen. Iemand, die een boom mooi als een boom ziet, ziet echter meer engelachtigs in de boom dan iemand die een boom lelijk als een engel ziet. En iemand die waarachtig een boom ziet maar beweert dat hij een engel ziet, is óf krankzinnig of althans zo gebrekkig dat hij zich geen rekenschap weet te ge ven van wat hij ziet of niet ziet. Misschien is echter het aller mooiste om in een boom een boom te zien, maar zóals een engel een boom ziet. Ziehier een meditatie waartoe schilders expositie's aanleiding kunnen geven; een meditatie over subject en object, die in wezen een meditatie is over zien en zijn, dat wil dus zeggen: over het le ven zelf. En echter Breitner zei dat hij niet had gemediteerd, maar geke ken, én natuurlijk geschil derd. Want, naar Dürer's woord. „Ein Mohler muss mohlen" „Ein Mahler muss mahlen" Wel, dat zij die thans hier ex poseren geschilderd hebben en met plezier!, daaraan twijfelt wel niemand! En met dié vreugde aan het werk, waar van Ida Gerhardt getuigt in haar gedicht: Inzet: De vroege dag is zonder breuk of smet. Gij hebt Uw beitel en burijn gewet, maar toeft ter werkbank, bij de Noorderruit: het lage land strekt zich zo eindloos uit Levend van vlam, met sterke wrongen kleur, het nieuw stuk hout, nog bitter wild van geur. Een flits. Was dit een vogel langs het raam? Uw oog licht op, gij vat de arbeid aan. Met deze woorden opende Zaterdag j.l. de letterkundige en bestuurslid v.h. KCB de heer W. L. M. E. van Leeuwen de ten toonstelling, die momenteel nog in de Kunstzaal der Rustende Ja ger te Bergen wordt gehouden. Ondanks de verschillende we relden waarin de exposerenden zich bewegen, zoals: Realisme, Expressionisme en Impressionis me, verdraagt het werk zich ten opzichte van elkaar bijzonder goed, omdat het zo perfect is op gehangen. Bij het bekijken van het ene werk, wordt men niet ge stoord, door de afwijkingen in opvatting van het andere. De kunstenaar Cees Boender- maker is vertegenwoordigd met een 12-tal doeken in streng rea listische stijl, waain hij toch zijn eigen ik accentueerde. Zijn werk is vol facetten van licht en schaduw, vooral no. 5, het stilleven met jas en hoed en no. 3 met antieke lamp zijn prachtig van kleur en compo sitie. Maar ook no. 11 Landschap geeft schoon het zonovergoten polderland weer. C. J. van Meurs stelt werk in olieverf, pentekeningen en zwart wit en rood-krijt tekeningen ten toon. Zijn schilderijen in expres sionistische stijl zijn hel van kleur vooral chromaat geel, vermillioen rood ultramarijn en cobalt-blauw voeren de boventoon. No. 17 Dubbelnaakt is imponerend. Zijn pentekeningen no. 23 en 24. Faun en spin zijn bijzonder goed en met minutieus accuratesse gete kend. Een nog jong veelbelovend kunstenaar, die ijverig zoekt naar een eigen stijl een persoonlijk ac cent. Dit blijkt overdadig uit het geëxposeerde. Bij de beide ande re exposanten is dit sterk aan wezig. Zijn tekeningen in de map ver dienen grote aandacht, hierbij is zijn beste werk van deze expositie. Rein Snapper heeft het kleine zaaltje tot zijn beschikking, zijn werk is enerverend. Deze impres sionist en grafische kunstenaar brengt aquarellen zwart wit en rood krijt tekeningen en gra- phiek. Bij zijn aquarellen no. 1 Noordermarkt en no. 4 Amstel- veld heeft hij treffend de juiste sfeer en schoonheid van Amster dam weergegeven. Ook de pane len no. 8 en 9. Herten en Dans en daarbij onder glas het graphisch werk zijn een nauwkeurig bekij ken overwaard. Voor de openingsrede door de heer van Leeuwen, heette de heer J. H. Roggeveen door afwezig heid van de voorzitter de talrijke aanwezigen hartelijk welkom, in het bijzonder het erelid: Mevr. M. Boendermaker-Schoenmaker, die trouw bij elke expositie opening aanwezig is. Deze tentoonstelling blijft ge opend tot en met 6 Augustus, da gelijks van 10.3012.30, 2.30 5.30, en van 8 tot 10 uur. C.P. RESTAURATIE RUÏNEKERK 10.000.— en 50.000 als renteloze voorschotten. Deze twee bedragen zijn toege zegd. Het kerkbestuur en de res tauratiecommissie zijn er in bui tengewone mate door verrast en verheugd. Er begint nu tekening te ko men in de mogelijkheid van uit voering van het reeds goedge keurde plan. Bij het bezoek aan ingezetenen van Bergen blijkt zo goed als steeds een zeer welwillende geest. Enkelen tekenden de daar voor bestemde biljetten, ingevuld met de bedragen, die zij menen te kunnen geven. De meesten echter „moeten er onder elkaar nog eens over spreken." Nu er zulke grote bedragen zijn toegezegd, klemt te meer de plicht, dat nog deze herfst met het werk wordt begonnen. Daarvoor is echter nodig, dat er op zeer korte termijn giften bin nenkomen, in grote aantallen. Kan of wil men nog niet direct geven, men kan het tijdstip zelf bepalen, waarop men het zal doen in dit jaar of in het volgende of in ieder jaar een deel. Er moet zekerheid komen, dat het totale bedrag er komt en daaraan ontbreekt nog bijna 50.000.—. Heeft men het invulbiljet niet een eenvoudig briefje met ver melding van het bedrag, naam en adres, is voldoende. Te zenden aan de penningmeester der res tauratiecommissie, de heer W. Kerkmeer v. Reenenpark 30. Ber gen (N.H.) Of een bedrag per giro aan de Amsterdamse Bank te Bergen, gironummer 365415 met vermelding: Voor de restau ratie der ruïnekerk. De restauratiecommissie ver wacht deze week veel giften en toezeggingen hiervan. Het werk moet nu worden aan gepakt. Ieders hulp is nodig. 't Ligt nu dus vooral aan de Bergenaren zelf, of met de restau ratie deze herfst kan worden be gonnen. J.B. Uw KAPSEL GOED VERZORGD Tel. 2104 Kapsalon U R S E M I I RUïNE STUNTS Eerst de hap, dan de stap De leden van de restauratie- commissie zitten vol met plannen en ideeën ten einde te restauratie- kas te stijven. Dat tijdens de ver lichtingsavond in de Ruïne olie bollen verkocht zullen worden, evenals verleden jaar het geval was, is reeds bekend geraakt. Minder bekend mag het heten, dat het recept volgens welke deze bollen gebakken zullen worden, een verbetering heeft ondergaan, die aan de smaak en de kwaliteit ten goede komt. Op de verlichtingsavond, wan neer om 7 uur de eersten dezer gebakken producten verkrijgbaar zijn, zal het devies luiden: Proeft Bergense bollen Bergense bollen met koffie zijn een verrassing! Pensions en Hotels, zet Uw gasten Bergense bollen voor 1 Daarnaast komt er een tom bola, die een originele wijze van prijs toekennen heeft. Men koopt voor een kwartje een envelopje, waarin zich een gedichtje bevindt, dat het voorwerp van de prijs noemt, waarop men recht heeft. De kansen zijn hierbij één op vijf. De hoofdprijs bestaat uit een week pension in Bergenverder zijn er taarten, kazen, dozen bonbons, koeken, worsten, vruchtenrollen -schijven, repen en staven choco lade en meer dergelijke lekker nijen als prijzen. Verschillende jongedames zul len zich in het dorp bewegen en de envelopjes te koop aanbieden. De prijzen worden per honderd envelopjes verdeeld, zodat iedere serie van honderd gelijke kansen biedt belangrijke prijzen te winnen. Ook de tombola vangt aan om 7 uur en heeft een stand in de Ruïne. Geen weer voor zee TOCH zwemmen in de Een verdienstelijk ambtenaar gaat heen Op Zondag 1 Augustus 1954 herdenkt onze dorpsgenoot, de heer R. Bos de dag waarop hij veertig jaren geleden werd be noemd tot ambtenaar bij de Directe Belastingen, Invoerrechten en Accijnzen. Aanvankelijk te werk gesteld te Nijmegen bij de douane-stations dienst, zag hij zich, na zich in de geheimen van het grensverkeer te hebben ingewerkt, geplaatst te Eibergen, later te Neede om de opgedane kennis practisch toe te passen, om daarna geroepen te worden bij de dienst te A'dam, waar hij 1 '/2 jaar verbleef. Toen kwam op 1 Februari 1921 zijn benoeming te Bergen, waar hij in 't huwelijk trad en sindsdien is gebleven. Behoorde aanvankelijk ook Schoorl tot het terrein zijner werkzaamheden, de toename van Bergens bevolking maakte het noodzakelijk dat hij zijn gehele werkkracht aan Bergen moest be steden. Want naast de arbeid voor de grond-, de personele en de inkomstenbelasting de accijnzen en het toezicht op de zeelinie is daar nog bijgekomen het werk voor de loon en omzetbelasting, wat vrij veel administratieve arbeid medebrengt. De heer Bos heeft, door de wijze waarop hij zijn arbeid ver richt, het vertrouwen en de achting van zijn superieuren verworven, benevens die van zijn collega's en van zijn medeburgers. En dit laatste is voor een belasting ambtenaar iets dat boekdelen spreekt. Node ziet men hem uit het ambtelijk leven verdwijnen waaruit hij zich met de voor hem hoogst bereikbare rang van assis tent en dienstleider bij 's Rijks belastingen, na het volbrengen van zijn veertigjarige arbeid met pen sioen gaat terugtrekken. Moge hem en zijn echtgenote nog talrijke jaren van gezondheid ten deel vallen, opdat zij beiden van hun verworven rust naar behoren kunnen genieten. GOUD ZONDAGSDIENST ARTSEN BERGEN MeeMlad DE DUINSTREEK Redactie en Adm.: C. Oldenburg, Laan weg 35, Schoorl, Giro M7071 Telefoon K 2209-268 Agentschap te Bergen: De Haan's Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452 Agentschap voor Egmond aan Zee: P. Jonker, Voorstraat 125 Abonnementsprijs: f 4.70 per jaar f 1.20 per kwartaal Advertentieprijs: 10 ct. per m.m. met een minimum van f 1.20 Vraag en Aanbod 12 ct. per m.m. Woning- en Vacantieruil 14 ct. m.m. Familie-advertenties 15 ct. per m.m. RED. EN UITGEVER „DE DUINSTREEK Jlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllu Till/IlllllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllilllllllllllllllllllllllIF WATERPROOF Canadaplein 1 - Alkmaar - Tel. 3500 30 Juli Dokter POOT, Telefoon 2423 SCHOORL-KOEDIJK 30 Juli F. H. RISSELADA, Tal. K 2209-360

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1954 | | pagina 1