DE DUINSTREEK Albert Heijn VALDA 5CHD0RL L 15 houdtMrOpt DV PASTOOR \\DE RUSTENDEJAGER. 99 99 Tweede Blad Vrijdag 22 October 1954 VOORDRACHT VAN Dr. F. WILMAR IN DE BERGENSE VRIJE SCHOOL Op Zaterdagavond 9 October hield Dr. F. Wilmar, kinderarts te Zeist, in het gebouw van de Bergense Vrije School een voor dracht voor ouders van leerlingen van de school en andere belang stellenden over het onderwerp „Vrije School-paedagogie een eis van deze tijd." In het volgende is getracht 't door hem gesprokene zo beknopt mogelijk samen te vatten. De stichter van de Vrije School- paedagogie, Rudolf Steiner, is al enige jaren vóórdat in 1914 de eerste wereldoorlog uitbrak met de uiteenzetting van de beginselen daarvan begonnen door de publi catie van zijn geschrift „Die Er- ziehung des Kindes vom Gesichts- punkte der Geisteswissenschaft Naar zijn bedoeling is deze peda gogie er niet een die door hem voor eens en voor altijd was vast gesteld maar een die met de tijd meegroeit. De mogelijkheid daartoe heeft zij doordat zij niet uitgaat van een onveranderlijk beeld van de mens maar zich bewust is van de ontwikkeling die het menselijk wezen in de loop van de opeen volgende geschiedenis-perioden doormaakt. De twintigste eeuw wordt terecht dikwijls de eeuw van het kind genoemd. Dat het kind van onze tijd zich zo sterk onderscheidt van de kinderen van vroegere tijden is een gevolg van de ontwikkeling van de mensheid sinds het begin van de vijftiende eeuw. Door de opkomst en groei van de natuur wetenschappen en van de techniek, door ontdekkingsreizen in onbe kende gebieden en door de steeds voortgaande ontwikkeling van handel en verkeer heeft de mens sindsdien de aarde steeds beter leren kennen. In de twintigste eeuw is de mensheid zich van haar onderlinge samenhang en eenheid bewust geworden. De grenzen tussen de maatschappelijke klassen, die tussen de naties en 1z 1 die tussen de rassen zijn voor de tegenwoordige mens dan ook van veel minder betekenis geworden dan voor de mensen uit vroegere tijden. Tot in de negentiende eeuw was het normaal dat de opvoeding van het kind beaaald werd door het ras, de natie en de maat schappelijke klasse waarin het was geboren en dat zijn beroep werd bepaald door de erfelijk aange boren eigenschappen die het bezat. Van kindsaf werd de mens er daardoor toe gebracht de wereld uit een bijzonder en niet uit een algemeen menselijk gezichtspunt te beschouwen. Het kind van onze tijd daarentegen wil niet meer opgevoed worden tot lid van een ras, een natie en een maatschap pelijke klasse, of tot beoefenaar van een bepaald beroep, maar tot een mens met een zo algemeen mogelijk menselijke ontwikkeling. Het kleine kind is niet zoiets als een volwassen mens in het klein maar een afzonderlijk wezen met een eigen wetmatigheid. Even zo het kind van de lagere school leeftijd en ook het kind na het veertiende jaar. De eerste ontwikkelingsfase van het kind, die van de tijd vóór het wisselen van de tanden om streeks het zevende jaar, is de periode van de nabootsing. In deze tijd is het kind zeer gevoelig voor alles wat in zijn omgeving leeft en ontwikkelt het zich door de volwassenen in zijn omgeving na te doen. Ook dit is een punt waarin de mens zich sterk van het dier onderscheidt. Het jong van een diersoort gaat uit zichzelf lopen of zich op een andere wijze voortbewegen en voedsel zoeken, ook zonder dat het exemplaren van zijn soort dat heeft zien doen. Zo komt ook een pas geboren kind ertoe te slapen of te drinken, al heeft het dat niet van anderen waargenomen. Waar alles wat typisch menselijk is, zoals het zich oprichten, het rechtop lopen en het spreken, daartoe kan het alleen komen door het voorbeeld van de volwassenen om hem heen. Omstreeks het zevende jaar, als het kind zijn tanden wisselt en naar school gaat, begint de tweede ontwikkelingsperiode. In de plaats van de nabootsing van de volwassenen uit zijn omgeving komt nu de navolging van die genen die het als autoriteit heeft leren kennen, op school dus de onderwijzer of onderwijzeres. Het kind van deze leeftijd is nog niet in staat tot het vormen van een abstract oordeel, dat komt pas als met de puberteitsleeftijd het in- intellectuele denken ontwaakt. Zolang het kind zich niet naar het eigen oordeel kan richten, volgt het in vertrouwen de auto riteit van de volwassene, die het als zodanig ervaart. Voor het kind in deze periode van zijn ontwik keling is het dan ook niet goed wanneer het telkens van onder wijzer moet veranderen, daardoor wordt het te vroeg tot oordelen gebracht en verliest het de vaste grond onder de voeten. Op Vrije Scholen gaat de leer kracht in de ontwikkelingsgang van de kinderen door de verschil lende klassen dan ook gedurende een groot aantal jaren, meestal tot het begin van de puberteits leeftijd, met hen mee. De leer kracht, die zich zijn verantwoor delijkheid bewust is, zal steeds trachten met de kinderen mee te groeien. Op deze leeftijd komt het er vooral op aan dat het kind de wereld leert kennen door zijn ge voel voor de schoonheid daarvan. Dit wordt nooit bereikt door alle kinderen op starre wijze hetzelfde te laten doen. Een zich richten van de leerkracht naar de indi vidualiteit van de verschillende kinderen in zijn klas is daartoe nodig. Voor deze periode behoort het rhythmische de grondslag te zijn van de paedagogie. Daarmee staat in verband dat de verschil lende leervakken in rhythmische afwisseling periodiek worden on derwezen. Omstreeks het negende of tiende jaar wordt het kind minder be reid om de autoriteit van de on derwijzer als vanzelfsprekend aan te nemen; het begint critiek uit te oefenen. Voor het kind van deze leeftijd moet de leerkracht trachten voor zijn eigen autoriteit langzamerhand in de plaats te doen komen die van de grote figuren van de mensheid en nog later die van de goddelijke. Dit is dan ook de leeftijd dat begon nen moet worden met behandeling van de geschiedenis. De derde ontwikkelingsperiode van het kind is die van de puber teit, de tijd waarin het intellec tuele denken ontwaakt, waardoor de mens op zichzelf komt te staan. Het kind begint zich onbegrepen en eenzaam te voelen. Om ertoe in staat te zijn deze overgang zo goed mogelijk door te maken moet het in de onmiddellijk voorafgaande periode van de prae-puberteit, de leeftijd van twaalf tot veertien jaar, een groot beeld in zich heb ben opgenomen van de aarde en van de gehele mensheid van waar uit ook het eigen land en volk kunnen worden begrepen. Vanuit dit grootse beeld van aarde en mensheid, dat steeds duidelijker in hem zal worden, zal de mens later ook zichzelf en zijn eigen bestaan steeds beter kunnen ver staan. Bij de ontwikkeling van het kind komt ook aan de arts een belangrijke taak toe. De schoolarts moet helpen die ontwikkeling te reguleren, hetgeen hij natuurlijk alleen op de juiste wijze kan doen als hij zich laat leiden door eer bied voor de individualiteit van het kind. Het vraagstuk van de erfelijkheid en dat van het millieu zijn voor onze tijd van groot be lang. De kinderziekten zijn mijl palen in de strijd van de geeste lijke individualiteit van het kind met datgene wat deze bij de aan vang van zijn aards bestaan als erfelijk aangeboren lichamelijkheid van de ouders heeft meegekregen. In de Vrije School-paedagogie wordt er naar gestreefd het kind er in te helpen zijn individualiteit zo te versterken dat deze die strijd op de juiste wijze kan doormaken. Na afloop van de voordracht werden door verscheidene aan wezigen vragen gesteld, waarop door de spreker en ook door enige van de leerkrachten van de school werd geantwoord. RESTAURATIE RUïNEKERK TE BERGEN De Penningmeester van de Restauratie-commissie wist in de maanden Augustus en September wel wat hij te doen had. Op lange lijsten noteerde hij de namen van de vele inwoners van Bergen, die een bijdrage gaven voor het herstel van de oude kerk. Het totale bedrag, dat daarvoor thans beschikbaar is, behalve wat reeds door de overheidsinstanties is toegezegd, heeft de 105000 gul den al bijna bereikt. Nog dagelijks komen er giften binnen. Die komen voornamelijk van hen, die „er nog eens over moesten denken of er met de huisgenoten over spreken". De vraag, of ze iets zouden geven, was allang bevestigend beant woord. Klein is het aantal Bergenaren, die het niets kan schelen, of de Ruïne hersteld zal worden, of tot een puinhoop ineen zal storten. Wie er zo over denken behoren tot de uitzonderingen. Zij zullen, wanneer de restauratie voltooid is en zij met hun gasten van het centrum van het mooie dorp ge nieten, bij zichzelf de wroeging gevoelen, dat er iets moois tot stand is gebracht, zonder dat zij er iets voor deden. Terwijl zij er wel voor in de gelegenheid waren gesteld en toch wel wat konden missen. Maar 't zijn er maar wei nigen, die hiertoe behoren. Treffend is de belangstelling, die men heeft voor het behoud van wat zo vaak genoemd is „het hart van het dorp Bergen". Dit blijkt b.v. uit een gift van f 100 van een paar oude mensen, van wie zeker niet zo n bedrag ver wacht mocht worden. „Wij zijn voor zoveel tientallen van jaren in die kerk getrouwd. Die mag niet in verval komen!" Verder uit het spontane aan bod van de Bergense- en Alk- maarse Mannenkoren, om ten bate van de restauratie een concert te geven. Alle onkosten van de raam biljetten, de programma's, extra repetities enz. werden door hen betaald. De zeer gewaardeerde mede werking van Mevr. van Ulsen- Spoorenberg en het Klein Vrou wenkoor o.l.v. Mevr. Morée ge schiedde eveneens belangeloos. De zaal van de Rus was gratis voor het goede doel beschikbaar gesteld. Gratis kreeg men de beschikking over de mooie vleugelpiano enz. Zo kon er door dit initiatief weer meer dan f 300 aan de penning meester ter hand worden gesteld. Nu komt er op 2 en 3 Nov. a.s. in de school aan het Spaanse Pad de jaarlijkse bazaar van de Vrouwenvereniging van de Her vormde Kerk. Deze bazaar be looft iets bijzonders te worden. Ook de heren, die bijzonder wel kom zijn, zullen zeker aangename uurtjes daar bezig gehouden kunnen worden. Laten ze ervan profiteren, mede om het goede doel, want het gaat al weer voor de restauratie. Op 3 Nov. zal op deze bazaar de verloting van de schilderijen enz. plaats hebben. Van de slechts 1000 loten, die hiervoor verkocht konden worden, zijn er nog wat over. Wie koopt nu die laatsten? De Restauratie-commissie levert ze U gaarne. Enkele dames uit Indonesië zullen wat extra's presteren. Zij zullen originele rijstschotels bereiden. Deze zullen uit de beste grond stoffen worden bereid en tegen gematigde prijzen genuttigd kunnen worden dicht bij de bazaar en wel in Pension Klimkerk, Wilhelmina- laan 21. Daar zal men alweer belangeloos trachten het de, naar we hopen, vele gasten zo aange naam mogelijk te maken. J. BEKIUS Mosselenbuurt 16, Bergen. DE BEIAARDKUNSTENAAR IN BERGEN Donderdag 7 October om half twaalf reed Mr. Romke de Waard, al spelend op zijn beiaard, die de lucht met muziek vervulde, het plein van de Bosschool en de Middelbare Meisjesschool op. Gebruik makend van de gelegen heid, dat de reizende beiaard op 8 October te Alkmaar de festi viteiten zou helpen opluisteren, had het schoolbestuur de beiaar dier uitgenodigd, de leerlingen van bovengenoemde scholen met de nog altijd te weinig belangstelling genietende beiaardkunst in contact te brengen. Dit in contact brengen is aan Mr. de Waard uitstekend toevertrouwd. Na een korte, duidelijke uiteenzetting over het aantal klokken, omvang der toonschaal, toetsenbord, pedaal- gebruik, en het door tremdo aan houden van tonen, volgde een klein stukje geschiedenis van het klokkengieten. De gebroeders Hamony, Westfalers van origine, uit onze Gouden Eeuw, waren de eerste klokkengieters in Nederland. In onze tijd oefenen drie firma's dit beroep in ons land uit en zijn zij tot ver over onze grenzen, ja zelfs in de Ver. Staten, beroemd. Deze zijn: de Fa. Eysbouts te Asten, Petit Fritzen te Aarle Rixtelen Van Bergen, Heiligerlee. De leerlingen hadden 88 ver zoeknummers ingediend, w.o. naast enkele klassieken, een 70-tal po pulaire Amerikaanse songs. De beiaardier liet zijn beiaard zingen en speelde het Largo van Handel, fragmenten uit de 7e Symphonie van Beethoven, Schubert's Un- vollendete en het Slavenkoor van Verdi. Daarna volgde, terwille van de lagere schoolkinderen die zich om het klokkenspel ver drongen In een blauwgeruite kiel en Het liedje van de Bergenaar, twee moderne Amerikaanse stuk ken in zeer snel tempo; het Wolgalied en het Nonnenkoor besloten het eerste deel van het programma. Toen was het: Vrij willigers voordoch het waren er niet velen, die de stoute schoenen aantrokken om voor het eerst van hun leven 'n carrillon te bespelen. Deze vrijwilligers werden in hun spel afgewisseld door hun leermeester, die nu de moderne jeugd vergastte op hun zo geliefde songs: Heart of my heart, On the riverside, Oh, my baby, Seven lonely days e.a. De muzikale demonstratie eindigde met het slotkoor der 9e Symphonie van Beethoven, De kleine nacht muziek en de Turkse mars van Mozart. De heer Vrijburg, Voorzitter van het schoolbestuur, dankte namens leerkrachten en leerlingen, voor het genotene, en bood Mr. de Waard als aandenken een foto van de school aan, benevens een enveloppe met inhoud, welke laatste door de heer De Waard onder daverend applaus, bestemd werd voor het carillon-fonds van de Grote Kerk te Alkmaar. Hoog op de in Bergen reeds zo bekende oranje-gele wagen reed het carillon, franse chansons uitbeierend, naar Alkmaar terug. DE RAMP MET DE .WILLEM BONTEKOE' Men verzoekt ons het volgende op te nemen Er wordt met grote inspanning gewerkt om de ramp met het KLM-vliegtuig „Willem Bonte koe", die op Maandag 23 Aug. jl. ter hoogte van Egmond, op een afstand van ca 15 km uit de kust verongelukte, tot klaarheid te brengen. Bij het onderzoek is ge bleken, dat de „Bontekoe" hoogst waarschijnlijk in de omgeving van Egmond (en mogelijk nog elders) boven land is geweest. Een aantal getuigen, die menen het vliegtuig tussen 12 en 1 uur te hebben ge zien, werd gehoord, maar ook is gebleken dat sommige ooggetuigen ervoor schromen hun waarneming aan de bevoegde instantie mede te delen. Daarom wordt nogmaals een beroep gedaan op diegenen, die menen het vliegtuig te hebben zien vliegen, hiervan mededeling te doen aan het Bureau Vooronder zoek Ongevallen van de Rijks luchtvaartdienst te Schiphol. En een kwaliteit..gewoonweg meesterlijk l Prijzen zo laag, daar raak je niet over uitgepraat Zaanse beschuit Taai-taai Speculaas brokken Dadels Pudding Macaroni elleboog Vermicelli Fijne snijworst 19 17 19 voor kwaliteit maakt U het leven goedkoper! ARTSEN EN PREDIKANTEN bewogen zich op hoog niveau I! Dinsdag 7 October had op „De Haaf" 'n ontmoeting plaats tussen artsen en predikanten in Noord- Holland, waarbij de heer W. Mulder, geneesheer-psychiater te Amsterdam, een kort overzicht gaf over de opvatting van het ziek zijn. Waar in oude tijden ziekte gezien werd als een straf van God, had de genezing het karakter van verlossing. De veel later opgekomen natuurweten schappelijke instelling legt de nadruk op de lichamelijke oorzaken der ziekten. Men gaat nu ziekten behandelen en geen zieken. De moderne geneeskunde zoekt echter steeds meer achter de ziekte de in nood verkerende mens. In de ziekte openbaart zich zijn levens worsteling, daardoor blijft het contact geneesheer-patiënt niet uitsluitend op zakelijk, doch komt op persoonlijk niveau te staan. BIJ KEELPIJN PASTI LLES OE°ZACHTE VALDAMILD In de hierop volgende discussie, welke op hoog peil stond, bleek, dat juist op het persoonlijke niveau arts en predikant samen kunnen werken tot heil van de patiënt. Wel is hun werkwijze verschillend. Waar de arts nooit het gesprek met de patiënt verbreekt, deze steeds opwekt zelf een oplossing te vinden, zal de predikant, wiens werk in zijn gemeente tweeledig te zien is: als verkondiger van Gods Woord èn als herder, in deze laatste functie zijn verdoold schaap niet loslaten, doch als ver kondiger bij tijden aanvaarding van het verkondigde eisen als voorwaarde tot verder gesprek. [Deze tegenstelling in houding tegenover de patiënt ligt eigenlijk al besloten in de tegenstelling: wetenschap - godsdienst. De weten schap gaat van niets uit en onder zoekt met oneindig geduld, alle mogelijkheden, zonder oordeel over goed of kwaad. De gods dienst gaat uit van een voor haar onaantastbare praemisse, waar heen al haar wegen leiden. Wat daar niet heenleidt, is voor haar onaanvaardbaar en wordt uitge bannen, daardoor kent zij wèl goed en kwaad. (Red.)] Uit deze discussie kwam naar voren dat zowel arts als predikant zijn in nood verkerend medemens slechts tot daar kan brengen, waar hij zelf is. EEN LEERRIJKE AVOND Donderdagavond werd in het Dorpshuis een voorlichtingsavond gehouden, waar een tweetal dames van de Stichting Huishoudelijke Voorlichting ten Plattelande het woord voerden. Allereerst sprak Mej. Loman over het onderwerp „Kleur en lijn in Kleding", dat met talrijk illustratie-materiaal toegelicht, liet aanschouwen dat de figuur-gezet of slank van be slissende aard is bij keuze van model en vorm hoe kleur en lijn, richting van lijnen en patroon der gebezigde stoffen van diverse uit werking kunnen zijn bij verschil lende figuren. Daarna sprak mej. De Lange over „Gezonde voeding", wat zij eveneens met illustratiemateriaal illustreerde, waarbij elk der toe hoorders een folder ten geschenke kreeg, om thuis gekomen het ge hoorde nog eens te kunnen op frissen. Beide dames, uitstekende spreeksters, boeiden hun gehoor van 't begin tot het einde Ook de films „Van tuin naar tafel", die de groenten liet zien op haar ver schillende stadia, voordat zij als spijzen op tafel komen, en de film „Een ideale keukendie aan schouwelijk maakte hoe een ouder wetse keuken gemoderniseerd wordt, boeiden de aanwezigen, die geleidelijk aan, de zaal geheel hadden gevuld. IEDERE DINSDAGAVOND VAN 7 TOT 8 UUR SPREEKUURvoorBRILCONTRÖLE WAARb'J U DE COMPLETE COLLECTIE BRILMONTUREN WORDT GETOOND Wijsheid van de week. 'k Hou van een goeie stunt; Zij is gelijk een schrijfwerktuig Met scherp geslepen punt. Jumper, blouses met Harmisol pasvorm blijft soepel stoot water af regenbui niet nat zo op bezoek plezierig 1 vraag drogist 'o 1 O G) o 5 CO Als vrouw zou je dat enthousiaste span het liefst op hun woord geloven. Maar als „inkoopster voor een gezin" vertrouwt U toch altijd nog het meest op Uw eigen ogen. Goed - geef die dan maar eens de kost bij Neerlands voordeligste kruidenier. En zie, dat Albert Heijn inderdaad de beste kwaliteit voor de laagste prijzen heeft. grote rol 14 stuks zonder pit 7 smaken stukjes, grof per rol 6 stuks 250 gram per pak per pakje 2 50 gram 250 gram 100 gram Is dl AH KOFFIE wat de pot schenkt! 's Morgens, 's middags, 's avonds: 't is AH koffie die de voorkeur heeft. De geungste, de krachtigste èn bovendien de goedkoopste1 Boffe koffie - de lekkerste koffie.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1954 | | pagina 5