ft
ff
SCHIJN EN WEZEN
KERSTMIS
GERRITSEN
IrV wWWW
DONDERDAG 23 DECEMBER 1954
31e JAARGANG No. 51
Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef
Door Dr. P. H. RITTER
Bij elke Kerstviering wordt de
ernstige mens getroffen door de
tegenstelling tussen de schone
schijnen, waarmee de mensen
het Kerstfeest vieren en de
rampzalige werkelijkheid, waar
in 'de christenheid ligt gedom
peld. Er worden kaarsen ge
brand, er worden kerstbomen
opgetooid, er klinken heldere
zangstemmen, die ons verblijden
met een gewijde, stille muziek.
Is deze lichtende, weldadige
hoogtijviering, zo vragen wij ons
wel -af, niet voor velen een
vlucht uit de werkelijkheid? Ont
staat het genoegen aan de kerst
beleving voor ettelijken niet uit
een behoefte zich af te wenden
van het kwaad, dat de huidige
wereld teistert en van de besten
dige angst, waarin zij bevangen
ligt?
In de Kerstnummers van cou
ranten en periodieken zal men
geen 'berichten aantreffen over
de ontwikkeling van het atoom
wapen, dat dreigt de gehele
mensheid te vernietigen. Het
lijkt er op, dat tijdens de Kerst
dagen de afgrond Waaraan wij
leven met een witte wade wordt
toegedekt. En dan koesteren wij
ons in de verbeelding, dat de
ontstellende gebeurtenissen, die
wij zien plaats vinden, geen we
zenlijke kracht hebben tegen
over de liefdesboodschap, die
Kerstmis ons geeft. Dat schenkt
dan een zekere rust, maar een
denkbeeldige en misleidende
rust.
Het is beter, dat wij ons toe
vertrouwen aan de stilte en wij
ding van de Kerstsfeer, dan dat
wij ons storten in het Kerstjolijt
met zijn gebraden ganzen en zijn
alcoholgebruik. Brandende kaar
sen en geurig groen passen beter
in de Kerststemming dan luid
ruchtige kerstmalen.
Maar wie zijn Kerstfeest rus
tig viert, in het vergeten van
zijn sombere gedachten, hij heeft
toch van het wezen van Kerst
mis nog niet het minste begre
pen.
Het bestaan van het kwaad
is de oorzaak, waaraan de mens
heid te gronde gaat. Alleen wie
gelooft in het bestaan van het
volstrekte goed, dat ons in
Christus gegeven is, vermag in
vrede te leven. Het geloof in de
Verlosser alleen geeft de rots
vaste zekerheid, dat het goede
het kwade zal overwinnen. Zo
hebben wij in onze Kerstviering
iets anders te doen dan wat
zielerust na te jagen doof wat
stiller en vriendelijker te leven
dan wij doorgaans plegen, dan
een schijn van gewijdheid te
vertonen ten behoeve van onze
innerlijke gestemdheid.
Kerstmis herinnert ons aan de
werkelijkheid ener hogere orde.
Kerstmis stelt het heilsfeit, het
doorbreken van het kwaad door
het ingrijpen van een goddelijk
bestel. Kerstmis geeft ons een
boodschap, een belofte. En wie
in God, die de volmaakte God
is, gelooft, hij vindt de oplossing
van het probleem, dat in de te
genstelling tussen een mensheid,
die door het kwaad wordt be
ploegd en de positieve heilsbe
lofte is gegeven
De mensheid wil kwaad, maar
het antwoord van Kerstmis is:
God is liefde.
o
Er is één verschijnsel, dat be
hoort in kerstbeschouwingen te
worden overwogen. Dat is het
verschijnsel van het gevoel van
onmacht bij de mensen. Wat
kunnen wij persoonlijk doen om
de werking van het kwaad te
verminderen? Wanneer wij het
voornemen kweken om beter te
leven dan wij deden, kunnen wij
daardoor bereiken dat een derde
wereldoorlog uitblijft, dat de
mensheid niet in nog groter el
lende gestort wordt dan zij ooit
beleefde?
Het antwoord luidt: alle lief
desdaden, die wij persoonlijk
verrichten, zijn als kleine zij
rivieren, die uitmonden in de
grote rivier van het goede leven.
Omdat dit een essentiëele wer
kelijkheid is, stelt het Christen
dom het gebod der liefde. Wan
neer het ons oproept tot een
leven van goede gezindheid, dan
wil dit zeggen, dat het in de
eindelijke overwinning van het
goede op aarde gelooft.
Er is dus een geheim verband
tussen de goede daad van de
enkele mens en de opheffing der
menselijke ellende. Maar achte
loosheid ten aanzien van het
goede is evenzeer zonde als het
bedrijven van de kwade daad.
Het is de menselijke plicht om
volijverig te zijn.
Gij, mens, u is hoop en ver
trouwen gegeven in de kerstge
beurtenis. Wie de heilsbelofte,
die in de kerstboodschap is ge
geven, overdenkt, hij viert het
Kerstfeest naar Zijn bedoeling.
TUIN- EN OOSTDORP
Donderdag 9 Dec. had in het
gebouw van T. en O. een kook
demonstratie plaats van De Betuwe,
Duryea en Duyvis. Deze demon
stratie was aangevraagd door de
firma A. Wittebrood, Grosco
leverancier, ten gerieve van haar
clientèle. Mej. P. Vis, kooklerares
en demonstratrice van Duryea,
begon met het een en ander te
vertellen over merkartikelen. Deze
geven steeds een goed resultaat,
als men zich tenminste aan de
gebruiksaanwijzing houdt en niet
maar zo n beetje op 't oog de
hoeveelheden schat. Een groot
voordeel is, dat de kwaliteit
ZILVER
constant is. Nieuwe producten
brengen natuurlijk nieuwe namen
met zich mee, maar de bekende
firmanaam is dan toch waarborg
voor de kwaliteit, de smaak kan
natuurlijk mee of tegenvallen.
Van de Mij. de Betuwe, die
jams, limonade-stropen, pudding-
saucen, Flipwijn, vruchten op sap
en Rijno-sappen in de handel
brengt, werden deze avond de
Rijno-sappen nader bekeken. Rijno-
sappen zijn vruchtensappen, die
volgens het Rijno-procédé ver
werkt worden. Vruchten bevatten
veel vitamine C en dit wordt door
verhitting vernietigd. Rijno-sappen
zijn niet verwarmd. De vruchten
sappen passeren het Rijno-instru-
ment, dat de sappen kiemvrij
maakt zonder verhitting en zonder
conserveringsmiddel. Waar bij
verwarming ook de geur ten dele
verloren gaat, zijn de onverwarmde
Rijno-sappen geurig. Men heeft
Rijno-sappen van tomaten, appels,
rode- en zwarte bessen, meikersen
en bosbessen. Met water verdund
zijn het heerlijke dranken en een
grocje van zwarte bessen, een
schijfje citroen, suiker en kokend
water is bepaald 'n lekker drankje
bij verkoudheid. De eenmaal ge
opende flessen zijn niet langer dan
3 a 4 dagen houdbaar op een
koele plaats. Ter kennismaking
kregen de toehoorsters rijst met
Rij no-tomatensaus en een glaasje
Flipwijn.
De firma Duyvis brengt sinds
ongeveer 4 weken weer arachide
olie in de handel in de bekende
schroefdopflessen. Deze olie is uit
pinda's gemaakt en wordt bij koud
weer gauw stijf. De oliefles dient
steeds goed afgesloten weggezet
te worden, daar bij toetreden van
lucht tot de olie, deze in kwaliteit
achteruit gaat.
Salata wordt gebruikt voor
kropsla en andere slaatjes evenals
het nieuwe citrolata, waarin gee
azijn doch citroen verwerkt is.
De mayonnaise, die verkrijgbaar
is in potjes en in tuben, bevat
80°/o olie. Livorno is een vloei
bare mayonnaise, bevat 50 °/0 olie
en is sterker gekruid. Dit is zeer
geschikt voor slaatjes als rest-
verwerking. Groenten en aard
appelen moeten hierbij vooral niet
te fijn verdeeld worden. Men
rekent 1 2 lepel Livorno per per
soon. Als voorbeeld van een slaatje
werd macaronisla bereid van ma
caroni, boterham worst en spercie-
bonen.
Daarna volgden de Duryea-
producten. De reeds zo bekende
maïzena is maïsbloem. Aangezien
zij goed bindt, is zij zuinig in het
gebruik. Zij is ook heel geschikt
voor een luchtige cake en dient
dan gebruikt te worden in de
verhouding 1 bloem tegen 1 /4
maïzena. Rexana is de custard
van Duryea en geeft een heerlijke
vla. Als men op de warme vla
iets suiker strooit vormt zich nooit
een vel. Van Rexana werd Rexana-
vla met biscuits bereid en Rexana-
truffels, die op ongeveer 50 cent
per pond kwamen.
Op deze avond was ook ver
krijgbaar het aardige kookboek
door deze firma's samengesteld:
„Verwachte en onverwachte gas
ten". Dit boekje is niet in de
boekhandel verkrijgbaar, doch
zolang de voorraad strekt kunt
U het kopen bij de firma A.
Wittebrood, Jaap Weyandweg 9.
KOKEN, KOOKGEREI EN
DE GASVLAM
Dinsdag 14 Dec. had de derde
kookles plaats onder leiding van
Mej. Jager in het T. en O. gebouw.
Op verzoek werden kruimeltjes,
vlaai, jachtschotel, vissoep en
crème panachée klaargemaakt.
Voor de vlaai wordteen vlaai vorm
van soepel vertind blik gebruikt.
Dit vergemakkelijkt het uit het
blik nemen van de vlaai. Een
vlaai bestaat uit een gist- of
zandtaartdeeg met een vulling.
Gist is een verzameling plant
aardige celletjes, die bij warmte
werkzamer zijn, dan bij kou, maar
een temperatuur boven de dertig
graden Celsius doodt de gist;
ook kan gist slechts korte tijd
suiker verdragen, bij langere duur
vernietigt zij de gistcellen.
De vlaai moet na het bakken
in de oven in de vorm gelaten
worden, tot zij afgekoeld is en dan
op een taartrooster worden over
gebracht.
Voor de jachtschotel is aard-
appelpurée nodig. Deze kan van
versgekookte aardappelen gemaakt
worden, maar ook van overge
bleven koude aardappelen is een
mooie gladde purée te maken
door eerst de melk aan de kook
te brengen, daarin de in kleine
stukjes verdeelde koude aard
appelen door en door warm
laten worden op een klein vuur,
en dan pas tot purée stampen;
anders blijft de purée altijd
korrelig.
Wist U, dat U de lekkerste
visbouillon maakt van viskoppen
en graten, overgebleven van
fileren? In vissoep smaakt wat
thijmzaad heerlijk, dit is bij de
apotheek verkrijgbaar; neemt er
echter geen ons van, want dan
gebruiken uw achterkleinkinderen
er nog van.
Crème panachée wordt van
twee soorten vla gemaakt, liefst
sterk verschillend van kleur en
smaak. Vla kan klonteren wanneer
de custard of maïzena te dik
aangemengd is, de gasvlam te
hoog brandt, het mengsel te
langzaam in de kokende melk
geschonken wordt. Het niet te
dikke mengsel moet ineens in de
kokende melk, op laag vuur, ge
schonken worden. Bij grote hoe
veelheden vla of pudding moet
men, om aanbranden te voor
komen, pas van het gas af, dus
als vla of pudding al doorgekookt
zijn, suiker toevoegen. Chocolade
vla bereid men het gemakkelijkst
door eerst chocolade en suiker
goed dooreen te roeren en droog
bij de kokende melk te storten
daarna pas het aangelengde
bindmiddel toevoegen. Voor een
goede panachée moeten de twee
soorten vla even dik zijn. Te
dikke vla kan met iets koude melk
verdund worden.
Een goed steelpannetje moet
twee tuitjes of een schenkrand
hebben. Aluminiumpannen moeten
niet met soda of soda bevattende
middelen afgewassen worden, dan
geven zij blauw af. Bij het aan
schaffen van aliminiumpannen lette
men vooral op een goede kwaliteit.
Stalen pannen zijn sterk en vlek-
vrijlaten iets minder gemakke
lijk warmte door, maar zijn wel
aan te raden. Jammer genoeg
zijn zij heel duur. Snelkook pannen
vormen geen werkbesparing, wel
tijdsbesparing en zeer geringe gas
besparing. De voedingswaarde
van de daarin bereide spijzen is
gelijk aan die bij goed gewoon
koken. Bij het koken in de snel
kookpan gaat de vitamine B ver
loren bij het koken onder de
hoogste druk, daar de tempera
tuur dan boven 120° stijgt en dit
de vernietiging van deze vitamine
ten gevolge heeft.
Instructie gasbrander. De gas-
toevoer naar de brander begint
met een koperen buisje dat een
sterkeeindvernauwing heeft, waar
door een kleine opening het gas
met kracht in de mengbuis spuit
en lucht mee naar de brander
sleept. Een goede gasvlam heeft
een blauwe kern, met een lila
blauwe mantel. Is de luchttoevoer
onvoldoende, dan gaat de vlam
geel en slap branden, met als
gevolgroet aan de pannen en
een hoge gasrekening. Als goed
schoonmaken van de luchttoevoer
dit euvel niet opheft, waarschuw
dan even de gasfabriek: kantoor
Loudelsweg 91. In negen van de
tien gevallen is het een klein
euvel, dat goed te herstellen is.
CULTURELE AVOND
K. J. V. O.
Mr. Regout over Japan.
Op een der dagen in Februari
van dit jaar, waarop de Elfsteden
tocht in Friesland werd gereden,
stapten Mr. Regout en zijn echt
genote op Schiphol in een vlieg
tuig van de Pan American Air
ways om daarmede via India naar
Japan te vliegen. Zes en twintig
uur na hun vertrek van Schiphol
waren ze reeds in New Delhi,
de hoofdstad van India en wat
zij daar zagen deed hen besluiten
een kleine reis door India te
maken, alvorens naar Japan verder
te gaan. De zon brandt in dit
India heel wat sterker dan in
Europa het geval isdienten
gevolge is de bodem hard en
droog en is een deel van de be
volking bezig om water uit diepe
putten omhoog te halen teneinde
de bodem daarmede te bevoch
tigen. In een land als India waar
de warmte niet bevorderlijk is
aan grote lichamelijke inspanning,
geschiedt dit waterputten nog op
primitieve wijze met behulp van
runderen, die als trekdieren wor
den gebezigd.
De bewoners gaan slecht ge
kleed en ten platten lande heerst
geen weelde, eerder armoede, even
als in de steden, waar men bij
iedere schrede door bedelaars
wordt lastig gevallen. Nu India
en Pakistan zelfstandig zijn ge
worden is de armoede der be
woners niet verminderd. De
enigen die van de vrijmaking na
deel ondervonden zijn de Maha-
radja's, die hun heerschappij kwijt
raakten, en thans als gepension-
neerde machthebbers in hun pa
leizen leven.
In Benares zagen zij de baders
in de rivier de Ganges afdalen,
en in Oedajpur woonden zij de
verjaardagsreceptie van een Ma-
haradjah bij, die van de twintig
olifanten welke hij vroeger bezat,
nog twee overhad. Zo blijkt dat
het tijdperk der Maharadjahs is
afgesloten.
Maria en Jozef zaten te neer,
Bij de kribbe, waarin een Kindje teêr,
Zoeven was gelegd,
Door d'engel aangezegd,
En aan de hemel blonk een ster,
Die herders en Koningen riep van ver,
Om 't Kindje te aanbidden,
Dat lag daar stil, te midden
Van rustig, snuivend vee.
Zij brachten geschenken mee.
De ster die men zag rijzen,
Was reeds voorspeld door wijzen.
„Ere zij God", klonk in Efrata's veld,
De blijmare werd aan de herders verteld.
Door hemelse zang: „In de mensen behagen",
Terwijl zij de engelen en lichtglanzen zagen.
En in de donkere, schamele stal,
Waar neerlag de Heiland, de Vorst van 't heelal,
Was slechts een vredig geruis
Daar stond een lichtend Kruis.
Mysterie deez' geboorte,
Mysterie het hemels gedruis,
Mysterie Zijn gang door dit leven.
Mysterie het lichtende Kruis
Maar God heeft ons geopenbaard,
Zijn Wezen, door op deez' aard.
Zijn Zoon ons te zenden, het Goddelijk Kind,
Dat hier slechts een schamele Kribbe vindt.
Liefde deez' geboorte,
Liefde Christus' werk,
God, zo groot als sterk,
Toont Zijn grote kracht.
Door der liefde macht.
God is Liefde, hoort Zijn stem.
Mensen kind, verheerlijkt Hem.
Hij is de Schepper, de Heer van ons lot.
Ere zij Christus, ere zij God!
Halleluja.
Kerstmis 1954 MAARTJE N. ZWAAN
Via Honkong ging de reis
verder naar Tokio, dat bij aan
komst op het vliegveld en na
betreden van de stad een vrij
Europees aanzicht vertoont: grote,
in Westerse trant opgetrokken
gebouwen langs de straten, elec-
trische trams, een brede gracht,
telefoonlijnen, fietsrijders en auto
mobielen, kortom, men zou wanen
in Europa te zijn, ware het niet
dat de opschriften op winkel
ruiten en gevels, op bioscopen en
hotels in 't Japan's waren ge
steld. Gaat men verder de stad
in dan komt men aan een poort
waardoor men toegang krijgt tot
de echte Japanse stad, bestaande
uit dicht op elkaar gebouwde
houten huisjes van kleinere af
metingen dan men in Europa ge
wend is.
Dit Japan wilden de heer en
mevrouw Regout leren kennen,
maar dan liefst op het platteland,
buiten de steden. En dat is hen
gelukt. Zij hebben in landelijke
hotels gelogeerd, die alleen door
Japanners bezocht werden. Bui
gende werden zij daar ontvangen
door een aantal Japanse meisjes.
Zij moesten hun schoenen uit
trekken toen zij het hotel betra
den, en kregen pantoffels aan hun
voeten. Voor de deur van hun
kamer, waarin elk meubel ontbrak,
moesten zij opnieuw van pantof
fels verwisselen, om de met fijne
rieten matten belegde vloer niet
te schaden. De hotelhoudster be
zorgde hen eerst thee en vervol
gens elk twee kimono's, een als
ondergoed en een als bovenkleding.
Na hun Europese kleding te heb
ben verwisseld met de Japanse,
bezochten zij het gemengde bad,
waar zij door de aanwezigen met
een buiging en een glimlach wer
den verwelkomd.
Na aldus enige tijd rondreizend
op het eiland Hondo te hebben
vertoefd, werd naar het Noorde
lijker gelegen eiland Hakkaido
vertrokken. Daar vindt men tal
rijke fabrieken en van de oor
spronkelijke bewoners, de Ainoe's,
zullen er binnen vijftien a twintig
jaar slechts weinigen overblijven
die raszuiver zijn, want zij ver
mengen zich maar al te
gaarne met de Japanse fabrieks
bevolking.
De vertoonde filmbeelden maak
ten het duidelijk, dat de spreker
in zijn inleiding niets .teveel had
gezegd over het buitengewone
natuurschoon dat men in Japan
kan aanschouwen. Het interes
sante betoog en de prachtige film
vormden voor de aanwezigen een
waar genot. Met applaus ont
vangen, oogstte de heer Regout
ook na afloopeen daverendapplaus,
als dank voor het gebodene.
HOEST, GRIEP...
KERSTFEESTVIERING
LEGER DES HEILS
Het Leger des Heils wil gaarne
alle ingezetenen van Bergen zeer
hartelijk danken voor de grote
milddadigheid waardoor aan zeer
veel behoeftigenouden van dagen
zieken en kinderen een heerlijk
feest gegeven kan worden.
Nogmaals onze hartelijke dank.
Een overzicht van de Samen
komsten die; in verband met het
Kerstfeest gehouden worden vind
U onder de rubriek Kerkdiensten".
Wij nodigen U daartoe van harte
uit.
Een zeer bijzondere uitnodiging
geld wel voor 1ste Kerstdag des
morgens 6 uur.
Evenals in zoveel andere plaatsen
willen wij er ook in Bergen op
uit trekken om in de vroege
morgen van de 1ste Kerstdag op
straathet „Stille Nacht" en
andere kerstliederen te zingen.
Ieder wordt uitgenodigd met ons
mee te gaan.
Verzamelen 5.45 in het Dorps
huis 11
Wij wensen U gezegende
Kerstdagen.
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
Ueekttai
DE DUINSTREEK
Redactie en Adm.: C. Oldenburg,
Laan weg 35, Schoorl, Giro H7071
Telefoon K 2209-268
Agentschap te Bergen: De Haan's
Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452
Agentschap voor Egmond aan Zee
P. Jonker, Voorstraat 125
Abonnementsprijs: f 4.70 per jaar
f 1.20 per kwartaal
Advertentieprijs: 10 ct. per m m.
met een minimum van f 1.20
Vraag en Aanbod 12 ct. per m.m.
Woning-en Vacantieruil 14 ct. m.m.
Familie-advertenties 15 ct. per m.m.
Ingezonden mededeling.
Niet krabben. De helder vloei-
bareD.D.D. kalmeert de jeuk
11 I I 1% in enkele seconden, doodt de
VJJJUJ.% Ziektekiemen en geneest
tot diep in de huidporiën.
GENEESMIDDEL TEGEN A A
HUIDAANDOENINGEN W- BP. BP.
VLOEISTOF - BALSEM - ZEEP
Ingezonden mededeling
De weldadige warmte van Ther-
mogène stilt de pijn ln keel en
borst en verjaagt de aanval.
BERGEN
25 en 26 December
Dr. LUGTEN, Telefoon 2700
SCHOORL KOEDIJK
25 en 26 December
F. H. RISSELADA Tel. K 2209-360