ft ff SCHIJN EN WEZEN KERSTMIS GERRITSEN IrV wWWW DONDERDAG 23 DECEMBER 1954 31e JAARGANG No. 51 Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef Door Dr. P. H. RITTER Bij elke Kerstviering wordt de ernstige mens getroffen door de tegenstelling tussen de schone schijnen, waarmee de mensen het Kerstfeest vieren en de rampzalige werkelijkheid, waar in 'de christenheid ligt gedom peld. Er worden kaarsen ge brand, er worden kerstbomen opgetooid, er klinken heldere zangstemmen, die ons verblijden met een gewijde, stille muziek. Is deze lichtende, weldadige hoogtijviering, zo vragen wij ons wel -af, niet voor velen een vlucht uit de werkelijkheid? Ont staat het genoegen aan de kerst beleving voor ettelijken niet uit een behoefte zich af te wenden van het kwaad, dat de huidige wereld teistert en van de besten dige angst, waarin zij bevangen ligt? In de Kerstnummers van cou ranten en periodieken zal men geen 'berichten aantreffen over de ontwikkeling van het atoom wapen, dat dreigt de gehele mensheid te vernietigen. Het lijkt er op, dat tijdens de Kerst dagen de afgrond Waaraan wij leven met een witte wade wordt toegedekt. En dan koesteren wij ons in de verbeelding, dat de ontstellende gebeurtenissen, die wij zien plaats vinden, geen we zenlijke kracht hebben tegen over de liefdesboodschap, die Kerstmis ons geeft. Dat schenkt dan een zekere rust, maar een denkbeeldige en misleidende rust. Het is beter, dat wij ons toe vertrouwen aan de stilte en wij ding van de Kerstsfeer, dan dat wij ons storten in het Kerstjolijt met zijn gebraden ganzen en zijn alcoholgebruik. Brandende kaar sen en geurig groen passen beter in de Kerststemming dan luid ruchtige kerstmalen. Maar wie zijn Kerstfeest rus tig viert, in het vergeten van zijn sombere gedachten, hij heeft toch van het wezen van Kerst mis nog niet het minste begre pen. Het bestaan van het kwaad is de oorzaak, waaraan de mens heid te gronde gaat. Alleen wie gelooft in het bestaan van het volstrekte goed, dat ons in Christus gegeven is, vermag in vrede te leven. Het geloof in de Verlosser alleen geeft de rots vaste zekerheid, dat het goede het kwade zal overwinnen. Zo hebben wij in onze Kerstviering iets anders te doen dan wat zielerust na te jagen doof wat stiller en vriendelijker te leven dan wij doorgaans plegen, dan een schijn van gewijdheid te vertonen ten behoeve van onze innerlijke gestemdheid. Kerstmis herinnert ons aan de werkelijkheid ener hogere orde. Kerstmis stelt het heilsfeit, het doorbreken van het kwaad door het ingrijpen van een goddelijk bestel. Kerstmis geeft ons een boodschap, een belofte. En wie in God, die de volmaakte God is, gelooft, hij vindt de oplossing van het probleem, dat in de te genstelling tussen een mensheid, die door het kwaad wordt be ploegd en de positieve heilsbe lofte is gegeven De mensheid wil kwaad, maar het antwoord van Kerstmis is: God is liefde. o Er is één verschijnsel, dat be hoort in kerstbeschouwingen te worden overwogen. Dat is het verschijnsel van het gevoel van onmacht bij de mensen. Wat kunnen wij persoonlijk doen om de werking van het kwaad te verminderen? Wanneer wij het voornemen kweken om beter te leven dan wij deden, kunnen wij daardoor bereiken dat een derde wereldoorlog uitblijft, dat de mensheid niet in nog groter el lende gestort wordt dan zij ooit beleefde? Het antwoord luidt: alle lief desdaden, die wij persoonlijk verrichten, zijn als kleine zij rivieren, die uitmonden in de grote rivier van het goede leven. Omdat dit een essentiëele wer kelijkheid is, stelt het Christen dom het gebod der liefde. Wan neer het ons oproept tot een leven van goede gezindheid, dan wil dit zeggen, dat het in de eindelijke overwinning van het goede op aarde gelooft. Er is dus een geheim verband tussen de goede daad van de enkele mens en de opheffing der menselijke ellende. Maar achte loosheid ten aanzien van het goede is evenzeer zonde als het bedrijven van de kwade daad. Het is de menselijke plicht om volijverig te zijn. Gij, mens, u is hoop en ver trouwen gegeven in de kerstge beurtenis. Wie de heilsbelofte, die in de kerstboodschap is ge geven, overdenkt, hij viert het Kerstfeest naar Zijn bedoeling. TUIN- EN OOSTDORP Donderdag 9 Dec. had in het gebouw van T. en O. een kook demonstratie plaats van De Betuwe, Duryea en Duyvis. Deze demon stratie was aangevraagd door de firma A. Wittebrood, Grosco leverancier, ten gerieve van haar clientèle. Mej. P. Vis, kooklerares en demonstratrice van Duryea, begon met het een en ander te vertellen over merkartikelen. Deze geven steeds een goed resultaat, als men zich tenminste aan de gebruiksaanwijzing houdt en niet maar zo n beetje op 't oog de hoeveelheden schat. Een groot voordeel is, dat de kwaliteit ZILVER constant is. Nieuwe producten brengen natuurlijk nieuwe namen met zich mee, maar de bekende firmanaam is dan toch waarborg voor de kwaliteit, de smaak kan natuurlijk mee of tegenvallen. Van de Mij. de Betuwe, die jams, limonade-stropen, pudding- saucen, Flipwijn, vruchten op sap en Rijno-sappen in de handel brengt, werden deze avond de Rijno-sappen nader bekeken. Rijno- sappen zijn vruchtensappen, die volgens het Rijno-procédé ver werkt worden. Vruchten bevatten veel vitamine C en dit wordt door verhitting vernietigd. Rijno-sappen zijn niet verwarmd. De vruchten sappen passeren het Rijno-instru- ment, dat de sappen kiemvrij maakt zonder verhitting en zonder conserveringsmiddel. Waar bij verwarming ook de geur ten dele verloren gaat, zijn de onverwarmde Rijno-sappen geurig. Men heeft Rijno-sappen van tomaten, appels, rode- en zwarte bessen, meikersen en bosbessen. Met water verdund zijn het heerlijke dranken en een grocje van zwarte bessen, een schijfje citroen, suiker en kokend water is bepaald 'n lekker drankje bij verkoudheid. De eenmaal ge opende flessen zijn niet langer dan 3 a 4 dagen houdbaar op een koele plaats. Ter kennismaking kregen de toehoorsters rijst met Rij no-tomatensaus en een glaasje Flipwijn. De firma Duyvis brengt sinds ongeveer 4 weken weer arachide olie in de handel in de bekende schroefdopflessen. Deze olie is uit pinda's gemaakt en wordt bij koud weer gauw stijf. De oliefles dient steeds goed afgesloten weggezet te worden, daar bij toetreden van lucht tot de olie, deze in kwaliteit achteruit gaat. Salata wordt gebruikt voor kropsla en andere slaatjes evenals het nieuwe citrolata, waarin gee azijn doch citroen verwerkt is. De mayonnaise, die verkrijgbaar is in potjes en in tuben, bevat 80°/o olie. Livorno is een vloei bare mayonnaise, bevat 50 °/0 olie en is sterker gekruid. Dit is zeer geschikt voor slaatjes als rest- verwerking. Groenten en aard appelen moeten hierbij vooral niet te fijn verdeeld worden. Men rekent 1 2 lepel Livorno per per soon. Als voorbeeld van een slaatje werd macaronisla bereid van ma caroni, boterham worst en spercie- bonen. Daarna volgden de Duryea- producten. De reeds zo bekende maïzena is maïsbloem. Aangezien zij goed bindt, is zij zuinig in het gebruik. Zij is ook heel geschikt voor een luchtige cake en dient dan gebruikt te worden in de verhouding 1 bloem tegen 1 /4 maïzena. Rexana is de custard van Duryea en geeft een heerlijke vla. Als men op de warme vla iets suiker strooit vormt zich nooit een vel. Van Rexana werd Rexana- vla met biscuits bereid en Rexana- truffels, die op ongeveer 50 cent per pond kwamen. Op deze avond was ook ver krijgbaar het aardige kookboek door deze firma's samengesteld: „Verwachte en onverwachte gas ten". Dit boekje is niet in de boekhandel verkrijgbaar, doch zolang de voorraad strekt kunt U het kopen bij de firma A. Wittebrood, Jaap Weyandweg 9. KOKEN, KOOKGEREI EN DE GASVLAM Dinsdag 14 Dec. had de derde kookles plaats onder leiding van Mej. Jager in het T. en O. gebouw. Op verzoek werden kruimeltjes, vlaai, jachtschotel, vissoep en crème panachée klaargemaakt. Voor de vlaai wordteen vlaai vorm van soepel vertind blik gebruikt. Dit vergemakkelijkt het uit het blik nemen van de vlaai. Een vlaai bestaat uit een gist- of zandtaartdeeg met een vulling. Gist is een verzameling plant aardige celletjes, die bij warmte werkzamer zijn, dan bij kou, maar een temperatuur boven de dertig graden Celsius doodt de gist; ook kan gist slechts korte tijd suiker verdragen, bij langere duur vernietigt zij de gistcellen. De vlaai moet na het bakken in de oven in de vorm gelaten worden, tot zij afgekoeld is en dan op een taartrooster worden over gebracht. Voor de jachtschotel is aard- appelpurée nodig. Deze kan van versgekookte aardappelen gemaakt worden, maar ook van overge bleven koude aardappelen is een mooie gladde purée te maken door eerst de melk aan de kook te brengen, daarin de in kleine stukjes verdeelde koude aard appelen door en door warm laten worden op een klein vuur, en dan pas tot purée stampen; anders blijft de purée altijd korrelig. Wist U, dat U de lekkerste visbouillon maakt van viskoppen en graten, overgebleven van fileren? In vissoep smaakt wat thijmzaad heerlijk, dit is bij de apotheek verkrijgbaar; neemt er echter geen ons van, want dan gebruiken uw achterkleinkinderen er nog van. Crème panachée wordt van twee soorten vla gemaakt, liefst sterk verschillend van kleur en smaak. Vla kan klonteren wanneer de custard of maïzena te dik aangemengd is, de gasvlam te hoog brandt, het mengsel te langzaam in de kokende melk geschonken wordt. Het niet te dikke mengsel moet ineens in de kokende melk, op laag vuur, ge schonken worden. Bij grote hoe veelheden vla of pudding moet men, om aanbranden te voor komen, pas van het gas af, dus als vla of pudding al doorgekookt zijn, suiker toevoegen. Chocolade vla bereid men het gemakkelijkst door eerst chocolade en suiker goed dooreen te roeren en droog bij de kokende melk te storten daarna pas het aangelengde bindmiddel toevoegen. Voor een goede panachée moeten de twee soorten vla even dik zijn. Te dikke vla kan met iets koude melk verdund worden. Een goed steelpannetje moet twee tuitjes of een schenkrand hebben. Aluminiumpannen moeten niet met soda of soda bevattende middelen afgewassen worden, dan geven zij blauw af. Bij het aan schaffen van aliminiumpannen lette men vooral op een goede kwaliteit. Stalen pannen zijn sterk en vlek- vrijlaten iets minder gemakke lijk warmte door, maar zijn wel aan te raden. Jammer genoeg zijn zij heel duur. Snelkook pannen vormen geen werkbesparing, wel tijdsbesparing en zeer geringe gas besparing. De voedingswaarde van de daarin bereide spijzen is gelijk aan die bij goed gewoon koken. Bij het koken in de snel kookpan gaat de vitamine B ver loren bij het koken onder de hoogste druk, daar de tempera tuur dan boven 120° stijgt en dit de vernietiging van deze vitamine ten gevolge heeft. Instructie gasbrander. De gas- toevoer naar de brander begint met een koperen buisje dat een sterkeeindvernauwing heeft, waar door een kleine opening het gas met kracht in de mengbuis spuit en lucht mee naar de brander sleept. Een goede gasvlam heeft een blauwe kern, met een lila blauwe mantel. Is de luchttoevoer onvoldoende, dan gaat de vlam geel en slap branden, met als gevolgroet aan de pannen en een hoge gasrekening. Als goed schoonmaken van de luchttoevoer dit euvel niet opheft, waarschuw dan even de gasfabriek: kantoor Loudelsweg 91. In negen van de tien gevallen is het een klein euvel, dat goed te herstellen is. CULTURELE AVOND K. J. V. O. Mr. Regout over Japan. Op een der dagen in Februari van dit jaar, waarop de Elfsteden tocht in Friesland werd gereden, stapten Mr. Regout en zijn echt genote op Schiphol in een vlieg tuig van de Pan American Air ways om daarmede via India naar Japan te vliegen. Zes en twintig uur na hun vertrek van Schiphol waren ze reeds in New Delhi, de hoofdstad van India en wat zij daar zagen deed hen besluiten een kleine reis door India te maken, alvorens naar Japan verder te gaan. De zon brandt in dit India heel wat sterker dan in Europa het geval isdienten gevolge is de bodem hard en droog en is een deel van de be volking bezig om water uit diepe putten omhoog te halen teneinde de bodem daarmede te bevoch tigen. In een land als India waar de warmte niet bevorderlijk is aan grote lichamelijke inspanning, geschiedt dit waterputten nog op primitieve wijze met behulp van runderen, die als trekdieren wor den gebezigd. De bewoners gaan slecht ge kleed en ten platten lande heerst geen weelde, eerder armoede, even als in de steden, waar men bij iedere schrede door bedelaars wordt lastig gevallen. Nu India en Pakistan zelfstandig zijn ge worden is de armoede der be woners niet verminderd. De enigen die van de vrijmaking na deel ondervonden zijn de Maha- radja's, die hun heerschappij kwijt raakten, en thans als gepension- neerde machthebbers in hun pa leizen leven. In Benares zagen zij de baders in de rivier de Ganges afdalen, en in Oedajpur woonden zij de verjaardagsreceptie van een Ma- haradjah bij, die van de twintig olifanten welke hij vroeger bezat, nog twee overhad. Zo blijkt dat het tijdperk der Maharadjahs is afgesloten. Maria en Jozef zaten te neer, Bij de kribbe, waarin een Kindje teêr, Zoeven was gelegd, Door d'engel aangezegd, En aan de hemel blonk een ster, Die herders en Koningen riep van ver, Om 't Kindje te aanbidden, Dat lag daar stil, te midden Van rustig, snuivend vee. Zij brachten geschenken mee. De ster die men zag rijzen, Was reeds voorspeld door wijzen. „Ere zij God", klonk in Efrata's veld, De blijmare werd aan de herders verteld. Door hemelse zang: „In de mensen behagen", Terwijl zij de engelen en lichtglanzen zagen. En in de donkere, schamele stal, Waar neerlag de Heiland, de Vorst van 't heelal, Was slechts een vredig geruis Daar stond een lichtend Kruis. Mysterie deez' geboorte, Mysterie het hemels gedruis, Mysterie Zijn gang door dit leven. Mysterie het lichtende Kruis Maar God heeft ons geopenbaard, Zijn Wezen, door op deez' aard. Zijn Zoon ons te zenden, het Goddelijk Kind, Dat hier slechts een schamele Kribbe vindt. Liefde deez' geboorte, Liefde Christus' werk, God, zo groot als sterk, Toont Zijn grote kracht. Door der liefde macht. God is Liefde, hoort Zijn stem. Mensen kind, verheerlijkt Hem. Hij is de Schepper, de Heer van ons lot. Ere zij Christus, ere zij God! Halleluja. Kerstmis 1954 MAARTJE N. ZWAAN Via Honkong ging de reis verder naar Tokio, dat bij aan komst op het vliegveld en na betreden van de stad een vrij Europees aanzicht vertoont: grote, in Westerse trant opgetrokken gebouwen langs de straten, elec- trische trams, een brede gracht, telefoonlijnen, fietsrijders en auto mobielen, kortom, men zou wanen in Europa te zijn, ware het niet dat de opschriften op winkel ruiten en gevels, op bioscopen en hotels in 't Japan's waren ge steld. Gaat men verder de stad in dan komt men aan een poort waardoor men toegang krijgt tot de echte Japanse stad, bestaande uit dicht op elkaar gebouwde houten huisjes van kleinere af metingen dan men in Europa ge wend is. Dit Japan wilden de heer en mevrouw Regout leren kennen, maar dan liefst op het platteland, buiten de steden. En dat is hen gelukt. Zij hebben in landelijke hotels gelogeerd, die alleen door Japanners bezocht werden. Bui gende werden zij daar ontvangen door een aantal Japanse meisjes. Zij moesten hun schoenen uit trekken toen zij het hotel betra den, en kregen pantoffels aan hun voeten. Voor de deur van hun kamer, waarin elk meubel ontbrak, moesten zij opnieuw van pantof fels verwisselen, om de met fijne rieten matten belegde vloer niet te schaden. De hotelhoudster be zorgde hen eerst thee en vervol gens elk twee kimono's, een als ondergoed en een als bovenkleding. Na hun Europese kleding te heb ben verwisseld met de Japanse, bezochten zij het gemengde bad, waar zij door de aanwezigen met een buiging en een glimlach wer den verwelkomd. Na aldus enige tijd rondreizend op het eiland Hondo te hebben vertoefd, werd naar het Noorde lijker gelegen eiland Hakkaido vertrokken. Daar vindt men tal rijke fabrieken en van de oor spronkelijke bewoners, de Ainoe's, zullen er binnen vijftien a twintig jaar slechts weinigen overblijven die raszuiver zijn, want zij ver mengen zich maar al te gaarne met de Japanse fabrieks bevolking. De vertoonde filmbeelden maak ten het duidelijk, dat de spreker in zijn inleiding niets .teveel had gezegd over het buitengewone natuurschoon dat men in Japan kan aanschouwen. Het interes sante betoog en de prachtige film vormden voor de aanwezigen een waar genot. Met applaus ont vangen, oogstte de heer Regout ook na afloopeen daverendapplaus, als dank voor het gebodene. HOEST, GRIEP... KERSTFEESTVIERING LEGER DES HEILS Het Leger des Heils wil gaarne alle ingezetenen van Bergen zeer hartelijk danken voor de grote milddadigheid waardoor aan zeer veel behoeftigenouden van dagen zieken en kinderen een heerlijk feest gegeven kan worden. Nogmaals onze hartelijke dank. Een overzicht van de Samen komsten die; in verband met het Kerstfeest gehouden worden vind U onder de rubriek Kerkdiensten". Wij nodigen U daartoe van harte uit. Een zeer bijzondere uitnodiging geld wel voor 1ste Kerstdag des morgens 6 uur. Evenals in zoveel andere plaatsen willen wij er ook in Bergen op uit trekken om in de vroege morgen van de 1ste Kerstdag op straathet „Stille Nacht" en andere kerstliederen te zingen. Ieder wordt uitgenodigd met ons mee te gaan. Verzamelen 5.45 in het Dorps huis 11 Wij wensen U gezegende Kerstdagen. ZONDAGSDIENST ARTSEN Ueekttai DE DUINSTREEK Redactie en Adm.: C. Oldenburg, Laan weg 35, Schoorl, Giro H7071 Telefoon K 2209-268 Agentschap te Bergen: De Haan's Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452 Agentschap voor Egmond aan Zee P. Jonker, Voorstraat 125 Abonnementsprijs: f 4.70 per jaar f 1.20 per kwartaal Advertentieprijs: 10 ct. per m m. met een minimum van f 1.20 Vraag en Aanbod 12 ct. per m.m. Woning-en Vacantieruil 14 ct. m.m. Familie-advertenties 15 ct. per m.m. Ingezonden mededeling. Niet krabben. De helder vloei- bareD.D.D. kalmeert de jeuk 11 I I 1% in enkele seconden, doodt de VJJJUJ.% Ziektekiemen en geneest tot diep in de huidporiën. GENEESMIDDEL TEGEN A A HUIDAANDOENINGEN W- BP. BP. VLOEISTOF - BALSEM - ZEEP Ingezonden mededeling De weldadige warmte van Ther- mogène stilt de pijn ln keel en borst en verjaagt de aanval. BERGEN 25 en 26 December Dr. LUGTEN, Telefoon 2700 SCHOORL KOEDIJK 25 en 26 December F. H. RISSELADA Tel. K 2209-360

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1954 | | pagina 1