DE DUINSTREEK' Zij willen niet mee! BELANGRIJKE TIPS DORRESTEIJN MET EEN AUTO TE WATER DE HAAN'S NEDERLANDSE VER. VAN HUISVROUWEN NATUURLIJK U KUNT NIET ALLES WETEN! Speciale aanbiedingen 75 ct. 35 ct. AABE-dekens 99 Tweede Blad Vrijdag 11 Maart 1955 „Dit jaar", sprak vader ge wichtig, „zullen we nu eens tijdig beginnen met plannen voor de zomervacantie „Het is nog niet eens April" proestte Jaap van zeventien. „Stilte!", gebood vader, die nooit enige inmenging duldde. En toen begon hij zijn plan uiteen te zetten. Ergens op de Veluwe zouden ze een zomerhuisje hu ren, niet zo'n kleintje, maar een met zeven of acht slaapplaatsen. Ze waren immers met z'n zeve nen. Het was zaak er zo vroeg mogelijk bij te zijn, want die wa ren zo weg had hij gehoord. Tja, zo'n vacantie in de bossen, dat wou iedereen wel. Vader praat te maar door over zijn plan, overtuigd, dat hij de zijnen een blijde verrassing bezorgde. Tot dusver had zomervacantie voor hen immers nooit iets anders be tekend dan een dagje naar Zandvoort of een fietstochtje of een paar dagen naar oma in Hil versum. „En wat zeggen jullie daar nu wel van?" besloot hij triomfantelijk. Opeens praatte idereen tege lijk en het bleek, dat eigenlijk niemand mee wilde, omdat ze allemaal al eigen plannen had den. Vaders plan kwam jaren te laat. Jaap wilde een trektocht ma ken met een vriend. Aleid, die 20 was, had een invitatie voor Maastricht van een vriendin, die daarheen was verhuisd. Piet en Nol, de zestienjarige tweeling, droomden van een waterkamp en de achttienjarige Loes wilde op een boerderij in Frankrijk gaan werken. Vader en moeder waren stom van verbazing en spraken vah ondankbaarheid, maar zij zagen over het hoofd, dat in ieder jong leven eens de dag komt, dat het ouderlijk huis niet meer de hoofdzaak van het be staan is, maar tot bijzaak is ge worden. De grote verschuiving. Dit is niet een kwestie van het zien der dingen in een bepaald licht, doch het is een van die harde feiten, waarmede wij ver standig zullen doen rekening te houden. Het pijnlijke in deze toch zo natuurlijke gang van za ken is, dat verreweg de meeste ouders niet kunnen of niet wil len inzien, dat het tijdstip waar op deze verschuiving begint, veel eerder valt dan zij vermoeden. En als het hun duidelijk wordt, dan blijven zij zich vaak hard nekkig vastklampen aan een ge zagsverhouding waar het kind, dat geen kind meer is, allang is uitgegroeid als uit een kleding stuk. dat te klein werd. Daar waar de dagelijkse belangensfeer en het voornaamste interesse van het kind buiten de huiselijke kring valt, daar kan het niet uitblijven, dat de band van de zijde van de kinderen losser wordt, al behoeft dit geenszins in te houden, dat zij minder van hun ouders houden. De plaats op het tweede plan. Vooral voor ons moeders is het zo heel moeilijk om opeens tevreden te moeten zijn met de tweede plaats in het hart van onze grote jongens en meisjes. Maar laten wij niet vergeten, dat wij hen onverbrekelijk aan ons kunnen binden als wij dat WATERSTANDEN V.V.V. Groet-Camperduin Hoog water Mrt. 's morgens 's namiddags 12 6.13 6 28 13 6.49 705 14 7.23 7.41 15 8 00 8 21 16 841 9.13 17 9 38 10 19 18 10.59 11.50 Mrt. 12 13 14 15 16 17 18 Laag water 's morgens 's namiddags 12.13 12.49 1.23 2.00 2.41 3.38 4.59 12.28 1.05 1.41 2.21 3.13 4.19 5.50 offer kunnen brengen, als wij blijk geven hen te begrijpen en hun de zozeer begeerde vrijheid schenken. Als de verhouding goed is, dan is en blijft „thuishet tover woord, het toevluchtsoord bij verdriet, ziekte en moeilijkheden en tevens de eerste plaats, waar heen zij hun gevleugelde schre den richten om ons deelgenoot te maken van een bepaald suc ces of een groot geluk. Onher roepelijk komt het moment, dat wij ophouden de gevende partij te zijn. Zonder dat wij er ons meestal nog van bewust zijn, worden wij degene, die ontvangt. Laten we blijmoedig ontvan gen en niet te veeleisend zijn, hoeveel zelfbeheersing en inspan ning dat ook moge kosten! Amv Groskamp-Ten Have Inktvlekken op leer moeten be handeld worden met lauwe melk; met de behandeling doorgaan tot de vlekken verdwenen zijn. Bier schenkt men in een met gewoon schoon water omgewas- sen glas. Niet afdrogen maar ge woon laten uitlekken. In de wintermaanden, wanneer de temperatuur beneden nul staat, geve men de kippen lauw water. Het ochtendvoer moet eveneens lauw „opgediend" worden, ech ter wel rul en kruimelig. Voeg wat zout toe aan het wa ter, waarmede u uw ruiten schoonmaakt. U hebt dan geen last van bevriezen. Citroenen geven meer sap, als men ze voor het gebruik in warm water legt. IJzeren bouten roesten niet, als men ze voor het gebruik geheel insmeert met kaarsvet. Roestige delen van kachels en haarden verwijdert men met war me olie. Thee is duur, maar als men deze eerst door een theemolentje draait, heeft men minder nodig. Kennis van zaken is uw levensbehoud DE „NATTE DOOD" ligt op de loer in ons water rijke vaderland, ook voor de automobilisten. Veel ver keerswegen lopen vlak langs het water, maar al te vaak zijn zij slecht bekend. Regen, mist en ijzel kunnen het chaufferen uiterst moeilijk maken, soms is het wegdek werkelijk spiegelglad. Er rijden jaarlijks heel wat auto's in het water en het spreekt vanzelf, dat de inzittenden van een gesloten autobus, vrachtauto, taxi of particuliere wagen zich in zo'n geval in een uiterst hachelijke situatie bevinden. HET PROBLEEM van de ge sloten auto te water heeft twee kanten: een theoretische en een practische. De meeste mensen zullen hoofdzakelijk belangstel ling hebben voor de practische zijde van het vraagstuk: zij wil len weten hoe zij moeten hande len wanneer zij in een dergelijke onaangename positie komen te verkeren. Van een kort en bondig ant woord kan hier echter geen sprake zijn. Er kunnen zich zoveel ver schillende omstandigheden voor doen, dat het meer waarde heeft over enige algemene kennis van zaken te beschikken, dan over een aantal nauwkeurig omschre ven gedragsregels, die in een be paald geval niet van toepassing blijken te zijn. Wanneer wij de oefeningen van de Rotterdamse en de Delft- se reddingsbrigades en de proe ven van de Amsterdamse brand weer een ogenblik voorbijgaan, begint onze werkelijke kennis over het lot van de gesloten auto te water eigenlijk pas op 1 Sep tember 1934. Na een bespreking in de In dustriële Club te Amsterdam tus sen vertegenwoordigers van tal van instanties werden er op deze dag op de terreinen van de Ford fabrieken nabij de Hembrug de eerste groot opgezette experimen ten op dit gebied genomen. Wacht op het evenwicht. VOLGENS laboratoriumproe ven van de heer E. J. van Thiel kon de onder water geraakte automobiel niet geheel vollopen. Het binnendringende water zou de in de auto aanwezige lucht comprimeren en wanneer de druk van deze samengeperste lucht ge lijk zou zijn aan de waterdruk buiten de auto zou het water in de wagen niet verder stijgen. In de tien meter diepe Ford haven werd daarna de juistheid van deze opvatting bevestigd. Een duiker van de marine werd in een gesloten auto in het water neer gelaten en deze kon inderdaad vaststellen, dat het water na enkele minuten niet verder steeg en dat de portieren alsdan ge makkelijk waren te openen. Het werd een demonstratie waarbij ook de komische noot niet ontbrak. Later in de middag kwam er een marineman met een uitneembaar achterraam onder de arm vrolijk lachend naar boven. Ook wegschuifbare daken en los se ramen bleken na het intreden van de evenwichtstoestand na melijk gemakkelijk te hanteren. Hoe te handelen? OM DEZE overblijvende lucht- hoeveelheid, waarin men geruime tijd rustig kan ademhalen en om deze na verloop van tijd optreden de evenwichtstoestand, waarin de portieren weer kunnen worden geopend, gaat het nu eigenlijk. Schuift men zo van de weg af het water in en blijft de auto dus rechtop, dan begint de wagen in deze positie langzaam te zinken. Pogingen om de portieren nu te openen, hebben geen resultaat: de druk van buitenaf is daarvoor te groot. Het water dringt door de openingen en kieren van de vloer en door de naden van de portieren naar binnen: de auto zakt steeds verder naar beneden. Wanneer de onderrand van het portierraam ter hoogte van de waterspiegel is gekomen, loopt de auto wanneer de ramen ge opend zijn snel tot aan de bo venrand van het raam vol. Daar na treedt een evenwichtstoestand in, de portieren gaan dan gemak kelijk open, de hoeveelheid reser- velucht is nu echter betrekkelijk gering. Het heeft in deze positie der halve verschillende voordelen wanneer de ramen gesloten zijn. In dat geval gaat alles minder snel in zijn werk, de opeenvolgen de gebeurtenissen zijn minder overrompelend, men heeft daar door meer gelegenheid de toe stand te overzien, de hoeveelheid samengeperste lucht is aanzienlijk groter. Gelukt het eventueel openstaan de ramen nog tijdig dicht te draai en, dan is er ruimschoots gelegen heid de wagen, zonder enige hulp van buitenaf, op de meest ge schikte wijze te verlaten. Bij een oefening van de Tilburgse bri gade van de Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelin gen bleek twee maal achtereen, dat men in een te water gelaten auto niet minder dan zeven minu ten kan doorbrengen! Als de wagen kantelt. TOCH IS HET niet aan te bevelen de ramen bij voorbaat als voorzorgsmaatregel te sluiten wanneer men op gladde wegen en bij slecht zicht langs het water moet rijden. De auto kan bij het te water raken ook over de kop gaan en op de kap terecht komen. In dat geval kunnen open ramen weer een voordeel zijn, want de portieren kunnen door vervor ming van de carrosserie gaan klemmen, of de auto kan met de kap zover in de modder zakken, dat de portieren daardoor niet geopend kunnen worden. In zulke gevallen is een open raam nog de enige ontsnappingsmogelijkheid. Dat dit een van de allerhache- lijkste situaties is, behoeft geen nader betoog. In zulke gevallen, die gelukkig tot de uitzonderin gen behoren, behoeft men ook niet op veel reservelucht te rekenen: deze ontsnapt door de openingen in de vloer. Hoofdzaak bij dit alles blijft, dat men op de hoogte is van het mechanisme van de „evenwichts toestand", wanneer het geraas van het stijgende water ophoudt, is deze bereikt. Het is van belang, dat men van de „reservelucht" af weet, dat kan tal van onbesuisde handelingen voorkomen. Laat de lucht niet ontsnappen! HET IS GEVAARLIJK om dadelijk maar ruiten te gaan stuk slaan, men kan daar zeer ernstige verwonding bij oplopen. Het is verkeerd, dadelijk al pogingen aan te wenden het dak open te snij den. Meestal mislukt dit door het daarin aanwezige ijzerdraad of ijzergaas en de voor het leven zo onontbeerlijke lucht heeft een ope ning gekregen om te ontsnappen. Bevindt men zich met verschil lende personen in de te water ge raakte auto, dan stelt men rustig een plan tot ontsnapping op. Het is een goede stelregel eerst de vrouwen en kinderen te evacu eren: een geoefend zwemmer, die op de treeplank gaat staan en de kinderen er uit helpt, maakt alles veel gemakkelijker. In ieder geval dient men een ketting te vormen door elkander aan de hand of aan een kledingstuk vast te houden, dit om te voorkomen dat het ge opende portier weer dichtslaat. Het lijkt overbodig bij dit alles nog te zeggen, dat men moet kun nen zwemmen, toch is het aantal mensen, die deze kunst niet ver staan in ons waterrijke vaderland nog steeds ontstellend groot. Laat iedereen daarom tenminste zor gen, dat hijzelf en zijn kinderen in het water uit de voeten kunnen. Dr. H. W. Scalongne. .GAZELLE" CORRESPONDENTIEMAP 40 vel zwaar houtvrij schrijfpapier 20 prima enveloppen alles in een keurige map voor EEN AARDIGE ROMAN Hans Bentinck: „Het robijnen halssnoer" Een leuk pocketboekje voor U WEET TOCH dat wij een grote collectie KASTPAPIER (ruim 25 soorten) in voorraad hebben. In de winkel over zichtelijk in één standaard bijeengebracht. GEWESTELIJK ARBEIDSBUREAU ALKMAAR Aan de gegevens van het Ge westelijk Arbeidsbureau Alkmaar over het aantal geregistreerde werk zoekenden in het ressort van dit bureau per 28 Februari 1955 is het volgende te ontlenen. Ingeschreven mannelijke werk zoekenden: 676 (per 31 Januari 1955: 650); van wie werkloos 421 (465), nog werkend 66 (45), werk zaam op aanvullende objecten 127 (92) en werkzaam in Gemeentelijke Werkobjecten 62 (48).. Ingeschreven vrouwelijke ar beidskrachten 69 (73) van wie werkloos 31 (41) en nog werkend 38 (32). De openstaande aanvragen van werkgevers betreffen 94 (66) man nelijke en 92 (71) vrouwelijke ar beidskrachten. In Januari 1955 zijn 322 inge schreven werkzoekenden (295 man nen en 27 vrouwen) geplaatst voor vast of tijdelijk werk. Afdeling Bergen. Voor de eerste maal sinds de oprichting der afdeling vond een ledenvergadering plaats op j.l. Dinsdag, die zeer goed bezocht werd. De Presidente opende de ver gadering met de benoeming van Mevrouw A. Huygens-Bruynzeel tot Ere-presidente, wat aller bij val kreeg. Na het openingswoord der presidente, waarin zij de groeiende samenwerking en saam horigheid als de sterkste band in het bescheiden kader der vereni ging kenschetste, werd het jaar verslag der secretaresse voorgele zen, waaruit de leden een recapi tulatie van hun activiteit kregen. Het verslag en de begroting der penningmeesteresse werden, even als de boeken, door de kascom- missie in orde bevonden, waarna de leden ook voor het volgend jaar deze taak op zich namen. De moeilijkheden van een pas opgerichte vereniging ten spijt werd een zeer bevredigend resul taat bereikt. Vervolgens werden de leden van de commissie van Bijstand en de waarnemend se cretaresse bij acclamatie in het bestuur benoemd. Voor de functie van 2e secretaresse waren twee candidaten gesteld, na stemming werd Mevr. E. E. Fischer-Stoffel in het bestuur opgenomen. Eveneens zeer vlot verliep de benoeming van een commissie voor studie-onderwerpen. De be spreking der voorstellen voor de algemene vergadering leidde tot levendige gedachtenwisseling, evenals de rondvraag. De presi dente en de secretaresse zullen de afdeling op deze vergadering in April vertegenwoordigen. Zeer verrast was tenslotte het bestuur, toen aan het eind door een der leden uit aller naam har telijke woorden van dank voor zijn beleid werden gesproken en een mooie voorzittershamer werd aangeboden. De vergadering werd besloten met een causerie, gehouden door Mevrouw A. M. van Gelder- Fret over „Ziekenzorg thuis en Ziekenhuiszorgen". Spreekster wees op de psy chische factoren in de ziekenver zorging, de juiste maat van vrien delijke aandacht, zonder verwen ning, en begrip voor de typische moeilijkheden, ontstaan door het plotseling genoodzaakt zijn de da gelijkse werkzaamheden in de steek te laten. Ook de zieke heeft een taak, hij moet rust vinden en daardoor ook geven aan zijn omgeving, in deze tijd, die geen rust kent. De ernstige en de chronische zieken vragen weer iets anders. Grote tact en kennis van zieken is nodig voor een gesprek over de ernst van de ziekte. Voor de chro nische zieke voorziet de opleiding van het Rode Kruis van „wel fare" helpsters in een grote be hoefte. Ook zijn er reeds enkele ziekenhuizen voor chronische pa tiënten in Nederland. De plannen voor een dergelijk ziekenhuis voor Holland bezuiden het Y zijn in voorbereiding. Mevrouw Van Gelder besprak de grote proble men voor de ziekenhuizen, door het gebrek aan verpleegsters, de oorzaken en mogelijkheden om hieraan tegemoet te komen. Tot slot wees zij met veel klem op de grote waarde die de oplei ding tot verpleegster voor iedere vrouw kan hebben. Het kweekt een groot verantwoordelijkheids gevoel aan, wat in ieder mensen leven zo noodzakelijk is. Deze op leiding is voor iedere vrouw en moeder van onschatbare waarde en kan voor de ongehuwde vrouw een onschatbare levensvervulling zijn. „Laat iedere vrouw tenmin ste een korte cursus in ziekenver pleging volgenzo besloot spreekster haar interessante voor dracht* De aandachtige toehoor ders hadden, behalve veel wetens waardigs, ook geleerd hoe een huisvrouw met een druk huishou den toch in staat kan zijn zich degelijk op een onderwerp voor te bereiden en dit aantrekkelijk voor te dragen. stuk voor stuk KWALITEITS ARTIKELEN, extra voordelig, onder 't motto: BELANGRIJKE TIPS!!! PARTIJ AANBIEDING WOLLEN DEKENS NYLONS WERKKLEDING 23.95 9.75 14.50 9.98 5.95 KOOPT NU reeds Uw Vitrages en OvergordijnenZeldzaam mooie sortering en niet duur U KIEST, KEURT EN KOOPT BIJ BOEK- EN KANTOORBOEKHANDEL Telefoon 2452 Bergen Voor service en kwaliteit heeft U bij ons zekerheid zeer geschikt voor PENSIONS en zij die gemeubileerd verhuren MODERNE TINTENfraise, beige, groen en blauw, normaal 17.95, NU 14.68 Verkoop zolang de voorr. strekt. Reclame aanbieding 1.98 Geminderd 2.98 Black out. Brown out 3.95 Met fantasie hiel, zéér mooi 4.50 CRêPE NYLONS niet te verslijten 6*90 Manchester werkbroeken 16.95 K.L.M. manchesterbroeken de BESTE kwaliteit K.L.M. blauwe broeken K.L.M. overall, Sanfor Reclame aanbieding Prima werkhemden, in diverse modekleuren ongeveer 20°/o korting Molton Dekens Extra groot 160X210 Grijze Molton Dekens liuimillillliiilllllMluilu WERKKOUSEN, geplatteerd1.65 p Geminderde DAMES- KOUSEN1.68 1 Zeer mooi2.95 jfllllllllllllIllIllllllIllUllllllllIMMIIMMIIMIMMIMIMMMÏi Verpleegstersschorten, dubbel draagbaar, prima3.95 Cocktailschortjes, zeer groot assortiment, zeer modern 2.68 Vlotte Damesschortjes 2.95 Als XI 't nog niet weetonze HOLLANDIA ONDERKLEDING collectie, is compleet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1955 | | pagina 5