DE DUINSTREEK'
Zij willen niet mee!
BELANGRIJKE TIPS
DORRESTEIJN
MET EEN AUTO TE WATER
DE HAAN'S
NEDERLANDSE VER. VAN HUISVROUWEN
NATUURLIJK
U KUNT NIET ALLES WETEN!
Speciale aanbiedingen
75 ct.
35 ct.
AABE-dekens
99
Tweede Blad
Vrijdag 11 Maart 1955
„Dit jaar", sprak vader ge
wichtig, „zullen we nu eens tijdig
beginnen met plannen voor de
zomervacantie
„Het is nog niet eens April"
proestte Jaap van zeventien.
„Stilte!", gebood vader, die
nooit enige inmenging duldde. En
toen begon hij zijn plan uiteen
te zetten. Ergens op de Veluwe
zouden ze een zomerhuisje hu
ren, niet zo'n kleintje, maar een
met zeven of acht slaapplaatsen.
Ze waren immers met z'n zeve
nen. Het was zaak er zo vroeg
mogelijk bij te zijn, want die wa
ren zo weg had hij gehoord. Tja,
zo'n vacantie in de bossen, dat
wou iedereen wel. Vader praat
te maar door over zijn plan,
overtuigd, dat hij de zijnen een
blijde verrassing bezorgde. Tot
dusver had zomervacantie voor
hen immers nooit iets anders be
tekend dan een dagje naar
Zandvoort of een fietstochtje of
een paar dagen naar oma in Hil
versum. „En wat zeggen jullie
daar nu wel van?" besloot hij
triomfantelijk.
Opeens praatte idereen tege
lijk en het bleek, dat eigenlijk
niemand mee wilde, omdat ze
allemaal al eigen plannen had
den. Vaders plan kwam jaren te
laat.
Jaap wilde een trektocht ma
ken met een vriend. Aleid, die
20 was, had een invitatie voor
Maastricht van een vriendin, die
daarheen was verhuisd. Piet en
Nol, de zestienjarige tweeling,
droomden van een waterkamp en
de achttienjarige Loes wilde op
een boerderij in Frankrijk gaan
werken. Vader en moeder waren
stom van verbazing en spraken
vah ondankbaarheid, maar zij
zagen over het hoofd, dat in
ieder jong leven eens de dag
komt, dat het ouderlijk huis niet
meer de hoofdzaak van het be
staan is, maar tot bijzaak is ge
worden.
De grote verschuiving.
Dit is niet een kwestie van het
zien der dingen in een bepaald
licht, doch het is een van die
harde feiten, waarmede wij ver
standig zullen doen rekening te
houden. Het pijnlijke in deze
toch zo natuurlijke gang van za
ken is, dat verreweg de meeste
ouders niet kunnen of niet wil
len inzien, dat het tijdstip waar
op deze verschuiving begint, veel
eerder valt dan zij vermoeden.
En als het hun duidelijk wordt,
dan blijven zij zich vaak hard
nekkig vastklampen aan een ge
zagsverhouding waar het kind,
dat geen kind meer is, allang is
uitgegroeid als uit een kleding
stuk. dat te klein werd. Daar
waar de dagelijkse belangensfeer
en het voornaamste interesse van
het kind buiten de huiselijke
kring valt, daar kan het niet
uitblijven, dat de band van de
zijde van de kinderen losser
wordt, al behoeft dit geenszins in
te houden, dat zij minder van
hun ouders houden.
De plaats op het tweede plan.
Vooral voor ons moeders is
het zo heel moeilijk om opeens
tevreden te moeten zijn met de
tweede plaats in het hart van
onze grote jongens en meisjes.
Maar laten wij niet vergeten,
dat wij hen onverbrekelijk aan
ons kunnen binden als wij dat
WATERSTANDEN
V.V.V. Groet-Camperduin
Hoog water
Mrt. 's morgens 's namiddags
12 6.13 6 28
13 6.49 705
14 7.23 7.41
15 8 00 8 21
16 841 9.13
17 9 38 10 19
18 10.59 11.50
Mrt.
12
13
14
15
16
17
18
Laag water
's morgens 's namiddags
12.13
12.49
1.23
2.00
2.41
3.38
4.59
12.28
1.05
1.41
2.21
3.13
4.19
5.50
offer kunnen brengen, als wij
blijk geven hen te begrijpen en
hun de zozeer begeerde vrijheid
schenken.
Als de verhouding goed is,
dan is en blijft „thuishet tover
woord, het toevluchtsoord bij
verdriet, ziekte en moeilijkheden
en tevens de eerste plaats, waar
heen zij hun gevleugelde schre
den richten om ons deelgenoot
te maken van een bepaald suc
ces of een groot geluk. Onher
roepelijk komt het moment, dat
wij ophouden de gevende partij
te zijn. Zonder dat wij er ons
meestal nog van bewust zijn,
worden wij degene, die ontvangt.
Laten we blijmoedig ontvan
gen en niet te veeleisend zijn,
hoeveel zelfbeheersing en inspan
ning dat ook moge kosten!
Amv Groskamp-Ten Have
Inktvlekken op leer moeten be
handeld worden met lauwe melk;
met de behandeling doorgaan tot
de vlekken verdwenen zijn.
Bier schenkt men in een met
gewoon schoon water omgewas-
sen glas. Niet afdrogen maar ge
woon laten uitlekken.
In de wintermaanden, wanneer
de temperatuur beneden nul staat,
geve men de kippen lauw water.
Het ochtendvoer moet eveneens
lauw „opgediend" worden, ech
ter wel rul en kruimelig.
Voeg wat zout toe aan het wa
ter, waarmede u uw ruiten
schoonmaakt. U hebt dan geen
last van bevriezen.
Citroenen geven meer sap, als
men ze voor het gebruik in warm
water legt.
IJzeren bouten roesten niet, als
men ze voor het gebruik geheel
insmeert met kaarsvet.
Roestige delen van kachels en
haarden verwijdert men met war
me olie.
Thee is duur, maar als men
deze eerst door een theemolentje
draait, heeft men minder nodig.
Kennis van zaken is uw
levensbehoud
DE „NATTE DOOD"
ligt op de loer in ons water
rijke vaderland, ook voor de
automobilisten. Veel ver
keerswegen lopen vlak langs
het water, maar al te vaak
zijn zij slecht bekend. Regen,
mist en ijzel kunnen het
chaufferen uiterst moeilijk
maken, soms is het wegdek
werkelijk spiegelglad.
Er rijden jaarlijks heel
wat auto's in het water en
het spreekt vanzelf, dat de
inzittenden van een gesloten
autobus, vrachtauto, taxi of
particuliere wagen zich in
zo'n geval in een uiterst
hachelijke situatie bevinden.
HET PROBLEEM van de ge
sloten auto te water heeft twee
kanten: een theoretische en een
practische. De meeste mensen
zullen hoofdzakelijk belangstel
ling hebben voor de practische
zijde van het vraagstuk: zij wil
len weten hoe zij moeten hande
len wanneer zij in een dergelijke
onaangename positie komen te
verkeren.
Van een kort en bondig ant
woord kan hier echter geen sprake
zijn. Er kunnen zich zoveel ver
schillende omstandigheden voor
doen, dat het meer waarde heeft
over enige algemene kennis van
zaken te beschikken, dan over
een aantal nauwkeurig omschre
ven gedragsregels, die in een be
paald geval niet van toepassing
blijken te zijn.
Wanneer wij de oefeningen
van de Rotterdamse en de Delft-
se reddingsbrigades en de proe
ven van de Amsterdamse brand
weer een ogenblik voorbijgaan,
begint onze werkelijke kennis
over het lot van de gesloten auto
te water eigenlijk pas op 1 Sep
tember 1934.
Na een bespreking in de In
dustriële Club te Amsterdam tus
sen vertegenwoordigers van tal
van instanties werden er op deze
dag op de terreinen van de Ford
fabrieken nabij de Hembrug de
eerste groot opgezette experimen
ten op dit gebied genomen.
Wacht op het evenwicht.
VOLGENS laboratoriumproe
ven van de heer E. J. van Thiel
kon de onder water geraakte
automobiel niet geheel vollopen.
Het binnendringende water zou
de in de auto aanwezige lucht
comprimeren en wanneer de druk
van deze samengeperste lucht ge
lijk zou zijn aan de waterdruk
buiten de auto zou het water in
de wagen niet verder stijgen.
In de tien meter diepe Ford
haven werd daarna de juistheid
van deze opvatting bevestigd. Een
duiker van de marine werd in een
gesloten auto in het water neer
gelaten en deze kon inderdaad
vaststellen, dat het water na
enkele minuten niet verder steeg
en dat de portieren alsdan ge
makkelijk waren te openen.
Het werd een demonstratie
waarbij ook de komische noot niet
ontbrak. Later in de middag
kwam er een marineman met een
uitneembaar achterraam onder de
arm vrolijk lachend naar boven.
Ook wegschuifbare daken en los
se ramen bleken na het intreden
van de evenwichtstoestand na
melijk gemakkelijk te hanteren.
Hoe te handelen?
OM DEZE overblijvende lucht-
hoeveelheid, waarin men geruime
tijd rustig kan ademhalen en om
deze na verloop van tijd optreden
de evenwichtstoestand, waarin de
portieren weer kunnen worden
geopend, gaat het nu eigenlijk.
Schuift men zo van de weg af
het water in en blijft de auto dus
rechtop, dan begint de wagen in
deze positie langzaam te zinken.
Pogingen om de portieren nu te
openen, hebben geen resultaat:
de druk van buitenaf is daarvoor
te groot. Het water dringt door
de openingen en kieren van de
vloer en door de naden van de
portieren naar binnen: de auto
zakt steeds verder naar beneden.
Wanneer de onderrand van het
portierraam ter hoogte van de
waterspiegel is gekomen, loopt
de auto wanneer de ramen ge
opend zijn snel tot aan de bo
venrand van het raam vol. Daar
na treedt een evenwichtstoestand
in, de portieren gaan dan gemak
kelijk open, de hoeveelheid reser-
velucht is nu echter betrekkelijk
gering.
Het heeft in deze positie der
halve verschillende voordelen
wanneer de ramen gesloten zijn.
In dat geval gaat alles minder
snel in zijn werk, de opeenvolgen
de gebeurtenissen zijn minder
overrompelend, men heeft daar
door meer gelegenheid de toe
stand te overzien, de hoeveelheid
samengeperste lucht is aanzienlijk
groter.
Gelukt het eventueel openstaan
de ramen nog tijdig dicht te draai
en, dan is er ruimschoots gelegen
heid de wagen, zonder enige hulp
van buitenaf, op de meest ge
schikte wijze te verlaten. Bij een
oefening van de Tilburgse bri
gade van de Nederlandse Bond
tot het Redden van Drenkelin
gen bleek twee maal achtereen,
dat men in een te water gelaten
auto niet minder dan zeven minu
ten kan doorbrengen!
Als de wagen kantelt.
TOCH IS HET niet aan te
bevelen de ramen bij voorbaat als
voorzorgsmaatregel te sluiten
wanneer men op gladde wegen
en bij slecht zicht langs het water
moet rijden. De auto kan bij het
te water raken ook over de kop
gaan en op de kap terecht komen.
In dat geval kunnen open ramen
weer een voordeel zijn, want de
portieren kunnen door vervor
ming van de carrosserie gaan
klemmen, of de auto kan met de
kap zover in de modder zakken,
dat de portieren daardoor niet
geopend kunnen worden. In zulke
gevallen is een open raam nog de
enige ontsnappingsmogelijkheid.
Dat dit een van de allerhache-
lijkste situaties is, behoeft geen
nader betoog. In zulke gevallen,
die gelukkig tot de uitzonderin
gen behoren, behoeft men ook niet
op veel reservelucht te rekenen:
deze ontsnapt door de openingen
in de vloer.
Hoofdzaak bij dit alles blijft,
dat men op de hoogte is van het
mechanisme van de „evenwichts
toestand", wanneer het geraas
van het stijgende water ophoudt,
is deze bereikt. Het is van belang,
dat men van de „reservelucht" af
weet, dat kan tal van onbesuisde
handelingen voorkomen.
Laat de lucht niet ontsnappen!
HET IS GEVAARLIJK om
dadelijk maar ruiten te gaan stuk
slaan, men kan daar zeer ernstige
verwonding bij oplopen. Het is
verkeerd, dadelijk al pogingen aan
te wenden het dak open te snij
den. Meestal mislukt dit door het
daarin aanwezige ijzerdraad of
ijzergaas en de voor het leven zo
onontbeerlijke lucht heeft een ope
ning gekregen om te ontsnappen.
Bevindt men zich met verschil
lende personen in de te water ge
raakte auto, dan stelt men rustig
een plan tot ontsnapping op. Het
is een goede stelregel eerst de
vrouwen en kinderen te evacu
eren: een geoefend zwemmer, die
op de treeplank gaat staan en de
kinderen er uit helpt, maakt alles
veel gemakkelijker. In ieder geval
dient men een ketting te vormen
door elkander aan de hand of aan
een kledingstuk vast te houden,
dit om te voorkomen dat het ge
opende portier weer dichtslaat.
Het lijkt overbodig bij dit alles
nog te zeggen, dat men moet kun
nen zwemmen, toch is het aantal
mensen, die deze kunst niet ver
staan in ons waterrijke vaderland
nog steeds ontstellend groot. Laat
iedereen daarom tenminste zor
gen, dat hijzelf en zijn kinderen
in het water uit de voeten kunnen.
Dr. H. W. Scalongne.
.GAZELLE" CORRESPONDENTIEMAP
40 vel zwaar houtvrij schrijfpapier
20 prima enveloppen
alles in een keurige map voor
EEN AARDIGE ROMAN
Hans Bentinck:
„Het robijnen halssnoer"
Een leuk pocketboekje voor
U WEET TOCH
dat wij een grote collectie KASTPAPIER (ruim
25 soorten) in voorraad hebben. In de winkel over
zichtelijk in één standaard bijeengebracht.
GEWESTELIJK ARBEIDSBUREAU
ALKMAAR
Aan de gegevens van het Ge
westelijk Arbeidsbureau Alkmaar
over het aantal geregistreerde werk
zoekenden in het ressort van dit
bureau per 28 Februari 1955 is
het volgende te ontlenen.
Ingeschreven mannelijke werk
zoekenden: 676 (per 31 Januari
1955: 650); van wie werkloos 421
(465), nog werkend 66 (45), werk
zaam op aanvullende objecten 127
(92) en werkzaam in Gemeentelijke
Werkobjecten 62 (48)..
Ingeschreven vrouwelijke ar
beidskrachten 69 (73) van wie
werkloos 31 (41) en nog werkend
38 (32).
De openstaande aanvragen van
werkgevers betreffen 94 (66) man
nelijke en 92 (71) vrouwelijke ar
beidskrachten.
In Januari 1955 zijn 322 inge
schreven werkzoekenden (295 man
nen en 27 vrouwen) geplaatst voor
vast of tijdelijk werk.
Afdeling Bergen.
Voor de eerste maal sinds de
oprichting der afdeling vond een
ledenvergadering plaats op j.l.
Dinsdag, die zeer goed bezocht
werd.
De Presidente opende de ver
gadering met de benoeming van
Mevrouw A. Huygens-Bruynzeel
tot Ere-presidente, wat aller bij
val kreeg. Na het openingswoord
der presidente, waarin zij de
groeiende samenwerking en saam
horigheid als de sterkste band in
het bescheiden kader der vereni
ging kenschetste, werd het jaar
verslag der secretaresse voorgele
zen, waaruit de leden een recapi
tulatie van hun activiteit kregen.
Het verslag en de begroting der
penningmeesteresse werden, even
als de boeken, door de kascom-
missie in orde bevonden, waarna
de leden ook voor het volgend
jaar deze taak op zich namen.
De moeilijkheden van een pas
opgerichte vereniging ten spijt
werd een zeer bevredigend resul
taat bereikt. Vervolgens werden
de leden van de commissie van
Bijstand en de waarnemend se
cretaresse bij acclamatie in het
bestuur benoemd. Voor de functie
van 2e secretaresse waren twee
candidaten gesteld, na stemming
werd Mevr. E. E. Fischer-Stoffel
in het bestuur opgenomen.
Eveneens zeer vlot verliep de
benoeming van een commissie
voor studie-onderwerpen. De be
spreking der voorstellen voor
de algemene vergadering leidde
tot levendige gedachtenwisseling,
evenals de rondvraag. De presi
dente en de secretaresse zullen
de afdeling op deze vergadering
in April vertegenwoordigen.
Zeer verrast was tenslotte het
bestuur, toen aan het eind door
een der leden uit aller naam har
telijke woorden van dank voor
zijn beleid werden gesproken en
een mooie voorzittershamer werd
aangeboden.
De vergadering werd besloten
met een causerie, gehouden door
Mevrouw A. M. van Gelder-
Fret over „Ziekenzorg thuis en
Ziekenhuiszorgen".
Spreekster wees op de psy
chische factoren in de ziekenver
zorging, de juiste maat van vrien
delijke aandacht, zonder verwen
ning, en begrip voor de typische
moeilijkheden, ontstaan door het
plotseling genoodzaakt zijn de da
gelijkse werkzaamheden in de
steek te laten.
Ook de zieke heeft een taak,
hij moet rust vinden en daardoor
ook geven aan zijn omgeving, in
deze tijd, die geen rust kent.
De ernstige en de chronische
zieken vragen weer iets anders.
Grote tact en kennis van zieken is
nodig voor een gesprek over de
ernst van de ziekte. Voor de chro
nische zieke voorziet de opleiding
van het Rode Kruis van „wel
fare" helpsters in een grote be
hoefte. Ook zijn er reeds enkele
ziekenhuizen voor chronische pa
tiënten in Nederland. De plannen
voor een dergelijk ziekenhuis voor
Holland bezuiden het Y zijn in
voorbereiding. Mevrouw Van
Gelder besprak de grote proble
men voor de ziekenhuizen, door
het gebrek aan verpleegsters, de
oorzaken en mogelijkheden om
hieraan tegemoet te komen.
Tot slot wees zij met veel klem
op de grote waarde die de oplei
ding tot verpleegster voor iedere
vrouw kan hebben. Het kweekt
een groot verantwoordelijkheids
gevoel aan, wat in ieder mensen
leven zo noodzakelijk is. Deze op
leiding is voor iedere vrouw en
moeder van onschatbare waarde
en kan voor de ongehuwde vrouw
een onschatbare levensvervulling
zijn. „Laat iedere vrouw tenmin
ste een korte cursus in ziekenver
pleging volgenzo besloot
spreekster haar interessante voor
dracht* De aandachtige toehoor
ders hadden, behalve veel wetens
waardigs, ook geleerd hoe een
huisvrouw met een druk huishou
den toch in staat kan zijn zich
degelijk op een onderwerp voor te
bereiden en dit aantrekkelijk voor
te dragen.
stuk voor stuk KWALITEITS ARTIKELEN, extra
voordelig, onder 't motto: BELANGRIJKE TIPS!!!
PARTIJ AANBIEDING
WOLLEN DEKENS
NYLONS
WERKKLEDING
23.95
9.75
14.50
9.98
5.95
KOOPT NU reeds Uw Vitrages en OvergordijnenZeldzaam mooie sortering en niet duur
U KIEST, KEURT EN KOOPT BIJ
BOEK- EN KANTOORBOEKHANDEL
Telefoon 2452 Bergen
Voor service en kwaliteit
heeft U bij ons zekerheid
zeer geschikt voor PENSIONS
en zij die gemeubileerd verhuren
MODERNE TINTENfraise,
beige, groen en blauw,
normaal 17.95, NU 14.68
Verkoop zolang de voorr. strekt.
Reclame aanbieding 1.98
Geminderd 2.98
Black out. Brown out 3.95
Met fantasie hiel,
zéér mooi 4.50
CRêPE NYLONS
niet te verslijten 6*90
Manchester werkbroeken 16.95
K.L.M. manchesterbroeken
de BESTE kwaliteit
K.L.M. blauwe broeken
K.L.M. overall, Sanfor
Reclame aanbieding
Prima werkhemden,
in diverse modekleuren
ongeveer
20°/o korting
Molton Dekens
Extra groot 160X210
Grijze Molton Dekens
liuimillillliiilllllMluilu
WERKKOUSEN,
geplatteerd1.65
p Geminderde DAMES-
KOUSEN1.68
1 Zeer mooi2.95
jfllllllllllllIllIllllllIllUllllllllIMMIIMMIIMIMMIMIMMMÏi
Verpleegstersschorten, dubbel
draagbaar, prima3.95
Cocktailschortjes, zeer groot
assortiment, zeer modern 2.68
Vlotte Damesschortjes 2.95
Als XI 't nog niet weetonze HOLLANDIA ONDERKLEDING collectie, is compleet