99 99 HET ROODE KRUIS Tot aller profijt RAADSVERGADERING BERGEN Recreatie- en Verkeersproblemen PANG PU RO L Iwee ziiveteu \uiitea *t)e 1/m ctemste GERRITSEN Wi 3C3 Huidgenezing VRIJDAG 10 JUNI 1955 32e JAARGANG No, 23 Verschijnt te Bergen* Bergen aan Zee* Schoorl* Schoorldam* Groet* Camperduin* Egmond aan Zee* Egmond-Binnen en Egmond a, d. Hoef Donderdagavond 2 Juni had in de zaal van Nieuwendijk de ver gadering plaats van de afdeling Bergen van het Nederlandsche Roode Kruis. De voorzitter, de heer A. M. de Lange, heette de aanwezigen wel kom, waarna een formele bespre king werd gehouden, om vervol gens het woord te geven aan de penningmeester, de heer N. Bos, voor het uitbrengen van zijn ver slag. Aangezien niemand der aanwe zigen enige op- of aanmerking had te maken, werd op voorstel van de voorzitter dank gebracht aan de penningmeester met dé charge voor zijn uitstekend be heer. Daarna bracht de secretaris, de heer W. Hopman zijn verslag uit, dat de tweede helft van 1954 tot 2 Juni van dit jaar om vatte. Het cardinale punt in dit verslag was wel het aftreden van Dr Van Gelder en van de heer Min. In plaats van Dr Van Gel der vond men Dr Van den Berg bereid diens plaats in te nemen, terwijl verder de heren Lobel en Berkhout tot het bestuur toetra den. Verder kreeg men de indruk, dat wat het ledental betreft, de afd. Bergen vrijwel stilstaat. Dat is jammer. Zijn er geen jongelie den in ons dorp, die bereid zijn hun gekwetste medemensen te helpen? Op de cursus voor E.H.B.O. is daaromtrent een schat van kennis op te doen, waarmede men de hulpbehoeven de mens die door een ongeluk ge troffen is, kan helpen. Ook aan collectanten en propagandisten kan men nog wel enige krachten gebruiken. Staande de vergade ring gaven zich reeds enkelen op, doch meer candidaten zijn gaarne welkom. Mevr. Blok zette daarna uit een, dat het Rode Kruis méér doet dan hulp bieden aan gewon den en zieken. Het tracht o.m. aan bedlegerige patiënten een boottocht te verschaffen. Verle den jaar werd daarmede begon nen, en dit jaar wordt dit werk met kracht voortgezet. Men kan namen en adressen van zulke pa tiënten opgeven, doch om te voorkomen, dat persoonjijke rela ties hierbij een rol spelen wordt in Den Haag uitgemaakt wie daarvoor in aanmerking komen. En die eisen spreekster noem de ze alle op! zijn van dien aard, dat daarmede niet de hand is te lichten! 't Gebeurt echter Deze naam draagt het comité, gevormd door twaalf middenstan ders, ter bestrijding van het euvel der wanbetaling. En dit euvel is in Bergen schrikbarend groot. De onbetaalde rekeningen vooral bij bakker, slager, groenteman en kruidenier zijn bijna ongelooflijk hoog. Terecht meent de midden stand recht te hebben op zijn geld voor de geleverde waar, en ge ïnspireerd door de heer A. Ver meulen, die te Purmerend met zo veel succes de actie tegen wanbe taling organiseerde, ging men ook in Bergen tot daden over. Het comité T.A.P. werkt hard achter de schermen en zal pl.m. 15 Sept. voor het voetlicht treden. Dan zal de burgerij van Bergen komen te staan voor een homogeen front van ruim 200 middenstanders, die voor de rasechte wanbetalers geen consideratie meer zullen hebben en zo Bergen weer financieel ge zond zullen maken. Zij zullen niet schromen desnoods de Kanton rechter in te schakelen. Ten aan zien van wanbetalers uit onver stand, ziekte of werkloosheid is T.A.P. zich ten volle van zijn so ciale taak bewust en hier zal tot het systeem der wekelijkse afbe taling overgegaan worden na overleg met o.a. werkgevers, kerk en Sociale Zaken om deze mensen uit de beroerdigheid te halen en zodoende in waarheid te werken Tot Aller Profijt. ook, dat een patiënt voor dit aan bod van een boottocht bedankt, en dan komt een volgende patiënt op de lijst aan de beurt. Voor iedere patiënt wordt een bedrag van 75.— betaald. Met dank memoreerde zij, dat burgemeester Dr Huygens een bedrag van 75.had geschonken om een patiënt uit Bergen te kunnen laten meegaan, zodat er thans vier mensen uit Bergen en één uit Koedijk van deze boottocht zul len genieten. „Wij bedelen niet voor onszelf, maar voor onze medemensen die lijden". Met deze treffende woor den besloot de spreekster haar betoog. De voorzitter sloot daarna de bijeenkomst met dank aan de aan wezigen en beval daarna de be langen van het Rode Kruis in aller aandacht aan. Vervolgens werden een drietal films vertoond, die het hulpwerk van het Rode Kruis demonstreer den, benevens een Franse film over de buitenwijken van de stad Luxemburg in heden en verleden. ZILVER BENOEMING. De heer Corn. Blokker, oud leerling van wijlen de heer P. Pranger, is benoemd tot trombo nist aan het Concertgebouw te Amsterdam. Woensdagmiddag 1 Juni wer den op het Gemeentehuis door burgemeester Huygens, in tegen woordigheid der beide wethou ders, en het voltallig personeel der gemeentewerken, de heren J. Frederiks en A. Vrasdonk met hun echtgenoten ontvangen, ten einde te worden gehuldigd in ver band met het feit dat zij beiden hun 25-jarig dienstverband met de gemeente herdachten. De bur gemeester sprak de beide jubila rissen toe in waarderende woor den voor de wijze waarop zij in deze kwarteeuw hun werk hadden verricht, terwijl hij er zijn beste wensen aan toevoegde voor de toekomst. Een enveloppe met in houd aan elk der jubilarissen overhandigd, vertolkte de dank op meer substantiële wijze. Voor de dienst der gemeentewerken sprak de heer Blauw de beide he ren toe, en overhandigde hen na mens het gehele personeel, een enveloppe, terwijl de heer Eek hout namens de Bond van Over heidspersoneel zijn gelukwensen en een geschenk aanbood. In de gemeenteraadsvergadering van 8 Juni, waar de heren Dr. Hemelrijk en Wittebrood schit terden door afwezigheid werden: a. de notulen der vorige ver gadering goedgekeurd; b. de ingekomen stukken conform het advies van B. en W. af gedaan c. werd 't voorstel van B. en W. tot het aangaan ener geldlening groot een half miljoen gulden tegen 3'/4 °/0 rente, met een af lossing in 30 gelijke jaarlijkse termijnen, aangenomen d. werd besloten tegen betaling van f 1. van Mevr. Nap, een terrein over te nemen onder bepaalde voorwaarden e. werd aan de heer Kuitwaard tegen f 1000.— per jaar de ge meentelijke parkeerterreinen te Bergen aan Zee verpacht, voor de tijd van één jaar; f. werden de toiletinrichtingen te Bergen aan Zee voor 't zomer seizoen 1955 tegen f 10.- verpacht aan de heer J. P. Martin g. werd, daar de Rondvraag niets opleverde, de vergadering ge sloten. Na afloop deelde de burgemeester Dr. W. Huygens mede, dat de Bonnefaasschouw zou worden ge houden, na afloop waarvan men zich naar Amsterdam zou begeven om het paleis op de Dam van binnen te bezichtigen, om daarna een bezoek te brengen aan de Heinekens brouwerij, waarvoor de burgemeester een uitnodiging had ontvangen. Verder nodigde hij de heer Eriks, die zich aan de perstafel bevond, uit, zijn vindingen aangaande de Bonne faasschouw bekend te maken. Blijkens zijn onderzoek in de Abdij te Egmond komt het woord van de Bonifatiusdag, die op 5 Juni valt. Te Alkmaar deelde de gemeentearchivaris, de heer Wor tel, hem mede, dat er een oude keur uit 1583 bestond, waarbij de Bonnefaasschouw te Bergen werd vastgesteld. Zij heeft betrekking op bomen- en wegenschouw en die van „notwagens", waarmede bedoeld zijn: wagens waarmede genot middelen, in casu levensmiddelen, worden vervoerd. Daar, gelijk met de meeste keuren het geval is, bij een keur een reeds be staande toestand of bestaand ge bruik in een document als officieel gebruik wordt vastgelegd, li^jt het voor de hand, dat deze gewoonte reeds lang voor 1583 bestond. Deze belangrijke uiteenzetting werd door de aanwezigen met aandacht aangehoord. CONCERT Bergen's Harmonie in de Muziektuin op 14 Juni 1955 Programma 1. Utile Dulci, P. J. Wiest; 2. Ouvert. „Nabucco", G. Verdi- Delhage; 3. Sinfonie Concertante G. H. Boedijn; 4. Suite Oriëntale, F. Popy Pauze 5. Unter dem Siegesbannen, F. Blon; 6. Ouvert. Oberto 7. Selectie uit „De S. Jones-S. P. van Officer of the Day van G. Verdi; Geisha", Leeuwen R. B. Hal. BOSBRANDJE Vrijdagmiddag ging de alarm sirene van de brandweer om een klein bosbrandje te blussen. Enige kinderen hadden struiken en heesters in brand gestoken op het terrein ten zuiden van de Maes- dammerlaan. Met behulp van de nevelspuit werd het brandje in korten tijd geblust. Men vraagt zich echter af, in hoeverre het natuurschoon in Bergen veilig is, wanneer kinderen van school gaande leeftijd met doosjes lucifers in hun zak rondlopen om vuurtje te stoken waar het hun in de zin komt. Is de oplossing van nu wel afgestemd op de behoefte van de toekomst? Er is vrijwel geen gebeurtenis in een dorp zo onuitwisbaar en daarom zo beslissend tot in verre toekomst, dan de aanleg van een nieuwe verkeersweg. Met de om legging van het verkeer wijzigt zich het „gezicht" van het dorp, met alle verkeerstechnische, maar ook sociaal-economische gevolgen die daaruit voortvloeien. Daarom juist dient men zich zo nauwkeu rig rekenschap te geven van voor- en nadelige gevolgen van elk der mogelijkheden tot oplossing. Dezer dagen zijn de plannen bekend geworden waarmee B. en W. van Bergen een definitieve oplossing menen gevonden te hebben. Op grond van verschillende re denen echter komt het ons voor dat haar oplossing, de verkeers weg over de trambaan door het centrum, op den duur de harmo nische ontwikkeling van Bergen- Binnen als vacantie-oord, met be houd van haar huidige karakter in ernstige mate doorkruist. La ten wij ter motivering allereerst eens de feitelijke veroorzaker van de verkeersdrukte in en om Ber gen, rijdend Nederland, onder de loupe nemen. Hoe zal dat zich zowel kwalitatief als kwantitatief aan o.a. Bergen opdringen? Allereerst de algemene kwanti tatieve verkeersontwikkeling. De evolutie van het wegverkeer blijkt volgens de statistieken nog lang niet ten einde te zijn. Integendeel, men heeft berekend dat er in 1970 driemaal zoveel auto's rijden -'an in 1950. Dit is een indruk wekkend cijfer, doch het gemid delde voor geheel Nederland. Voor Noord-Holland is een nog grotere stijging te verwachten om dat zolang wij nog geen tunnel verbinding hebben met de rest van het land, ons Noorderkwartier in verkeersfrequentief opzicht een achtergebleven gebied is. Vervol gens, omdat vooral het z.g. IJmond-gebied een zeer sterke in dustriële ontwikkeling tegemoet gaat, die via nieuw te stichten woonconcentraties een sterke groei van het wegverkeer in deze streken tot gevolg heeft. Dit alles wettigt o.i. de verwachting dat we hier over twintig jaar met het viervoudige van de huidige ver keersintensiteit rekening moeten houden. Verder het verschijnsel „ver keersdrukte" analyserend, con stateren we dat een steeds groter percentage Nederlanders zijn va- cantie buiten eigen woonplaats doorbrengt. Dat het Noordzee strand favoriet is, blijkt wel uit het feit dat in 1947 bijna een mil- lioen Nederlanders hun vacantie van gemiddeld 11 dagen aan zee doorbrachten. 78der badgas ten in Noord-Holland komt uit het Westen van het land, 36 VROUWENBOND N.V.V. Dinsdagavond 7 Juni hield de Vrouwenbond van het N.V.V. haar laatste vergadering voor het zomerseizoen. Op deze vlot en gezellig verlopende bijeenkomst werd o.a. besloten de Vrouwenbond uit Hip- polytushoef eind Juni in Bergen te ontvangen en v.d. mooie omstreken te laten genieten. Verder werden de sluitzegels ten bate van het solidariteitsfonds grif door de aanwezigen gekocht. Na elkaar een goed en druk zomerseizoen te hebben toegewenst ging men opgewekt uiteen. van het totaal is Amsterdammer. Deze cijfers (uit „Onderzoek naar vacantiebesteding buiten eigen woonplaats in 1947" uit gave Rijksd. Nat. Plan.) tonen aan hoezeer de kustplaatsen aan gewezen zijn op de Randstad Holland, d.w.z. op de naaste om geving. Het dag-tourisme neemt met rasse schreden toe. Een steeds groter aantal Nederlanders beschikt over een eigen vervoer middel. Naast de auto maakt vooral de intrede van de brom fiets (iedere dag komen er 200 bijbrede lagen van de bevolking mobiel. In 1939 bleek bij een steekproef op een warme Zondag der Amsterdammers de stad te zijn uitgegaan. Wat zal de ont wikkeling na de oorlog aan dit cij fer veranderd hebben, en wat zal de toekomst brengen als straks via tunnels en regelrecht in onze richting geplande rijkswegen de snelgroeiende grote steden nau welijks drie kwartier rijden van ons verwijderd komen te liggen (d.i. een derde van de tijd die men nu op zomerse Zondagen met rijden en pontoponthoud zoet is). Ook als we nog niet eens aan dacht schenken aan de recreative gevolgen van eventuele invoering der vijfdaagse werkweek moet het banen willen trachten te leiden, ons duidelijk zijn dat de gehele periferie van onze grote steden, en vooral, door plotselinge ophef fing der „splendid isolationonze Een goede coupe in Uw haar!! JÓ&p-s&tO'fT URSEM TELEFOON 2104 Bij ons is Gala of London verkrijgbaar Noordkennemerse recreatiegebie den zich tijdig dienen aan te pas sen aan deze zo snel toenemende massa-recreatiebehoefte van het achterland. Daarom is het dat wij naar aan leiding van de jongste concrete plannen van B. en W. zo uitvoe rig stilstaan bij de ontwikkeling van datgene wat wij allen zowel letterlijk als figuurlijk in de beste banen willen trachten te leiden Ter benadering van het ver keersprobleem in concreto ontle den we het verkeer op de Eeuwigelaan, de bottle neck, in: a. verkeer AlkmaarBergen a. Zee. Dit verkeer, dat dus re gelrecht de zee ten doel heeft zal nu misschien op topdagen de helft van het totale Eeuwigelaan ver keer bedragen, maar voor de naaste toekomst mag op grond van de boven geschetste alge mene ontwikkelingen, uit deze richting een enorme stroom dag- jestouristen verwacht worden. b. Uit Bergen en het N.O.- achterland zal het aantal touris- ten ook toenemen echter lang niet in die mate. Met het verstrijken der jaren zal dus het dagjestourisme uit zui delijke richting steeds sterker overheersen. Het lijdt bij ons geen twijfel dat Bergen aan Zee in de zomertijd de meeste aantrekkings kracht heeft. Daar staan de mees te auto's geparkeerd. Inderdaad, er is een grote categorie dagjes- touristen die achtereenvolgens op verscheidene plaatsen in het re creatiegebied „neerstrijken", maar ook zij zullen meer en langduriger aan zee verblijven, naarmate de temperatuur hoger is. D.w.z. naarmate de vlucht uit de stad en daarmee de verkeersdrukte het meest problematisch is. Nu wil men dit massale verkeer omwille van de nering niet om Bergen heen, maar over de tram baan door het dorpcentrum lei den, in de hoop dat zij liefst allen daar nog even stoppen om op te steken. Er leeft kennelijk bij ve len nog de vrees-des-kruideniers dat na ev. aanleg van een rond weg de tourisjen Bergen links zul len laten liggen en de nering doenden grote schade zullen lij den. Integendeel, ook dan zal m.i. nog een groot aantal dagjesmen sen naar Bergens centrum komen. Een uiterst belangrijke vraag is juist de tegenovergestelde kwestie. Zal Bergen-Binnen er baat bij hebben wanneer een ver keersweg via de trambaan of ver brede Eeuwigelaan een zo grote massa dagjesmensen als een trechter in, althans door het cen trum leidt? Dat is het grote vraag teken! Tot nog toe was iedere tourist welkom. Maar nu breekt er snel een tijd aan dat Bergen- Binnen m.i. allerminst gebaat is met de stroom van doortrekkende dagjesmensen. Wat verdient men eigenlijk in Bergen aan deze dag jesmensen? Weegt dit op tegen de last en ongemak, vooral het gonzend rumoer waarmee zij Ber gen nu nog alleen op hoogtijda gen maar straks snel het hele sei zoen door tot een bijenkorf ma ken? Zijn het niet de logeergas ten die per persoon per dag aan een veel bredere laag van de be volking zeer zeker het bijna hon derdvoudige uitgeven van wat de gemiddelde dagjestourist aan ijs- co en appelsap in het centrum verteert? En zijn zij het dus niet die ons moeten vertellen of zij met zo'n gonzende drukte nog zo zeer prijs stellen op een vacantie- verblijf in Bergen waar tot op he den de rust en de sfeer in dorp en bos, maar vooral de karakteristie ke gezelligheid in het centrum zich zo gunstig onderscheidt van vele andere rustplaatsen. Zelf overtuigd van de in grote mate nadelige consequenties van een zo overstelpende verkeers drukte in het dorpcentrum, waar onder zich een toenemend percen tage verkeer bevindt dat zijn doel niet in het centrum heeft, komt het mij, als student in de socio grafie maar vooral ook als be langstellend Bergenaar gewenst voor 1. Vooral tijdig in het gehele recreatiegebied een maximum aan recreatie-capaciteit te cre- eren bij een zo groot mogelijke rust. 2. Hiertoe is ruimtelijke decen tralisatie de enige mogelijk heid. 3. Als belangrijk middel daarbij is met name een directe weg verbinding Bergerweg-Schoorl en Bergerweg-Fransman drin gend gewenst. 4. Vooral Bergen aan Zee en de uitgestrekte duingebieden rond de Zeeweg kunnen zich door een verantwoorde planning zonder veel schade aan karak ter en natuur aanpassen aan de toegenomen behoefte aan massarecreatiegelegenheid. 5. Bergen-Binnen dient, sociaal- economisch georiënteerd als het is op het hotel-, pension en verhuurbedrijf door over heidsbeleid zoveel mogelijk buiten de stroom dagjestou- risten gehouden te worden. Wegen, noch bebouwing zijn daar op ingesteld of kunnen aangepast worden. Het dorp zou zijn karakter verliezen en daarmee zijn aantrekkelijkheid voor logeergasten. Uiteraard kan men het verkeer niet tegenhouden, doch de erva ring heeft geleerd dat men wel degelijk door indirecte maatrege len op velerlei gebied de belang stelling van het grote publiek kan richten, en daarmee het verkeer vrij succesvol kan krijgen waar men het hebben wil. Moge de hier aan de orde ge stelde planologisch-sociologische zijde van het verkeers- en re creatieprobleem een bescheiden bijdrage zijn voor een verantwoor de meningvorming hieromtrent. Met dank aan de Redactie voor de verleende plaatsruimte. H. W. J. Miltenburg. ZONDAGSDIENST ARTSEN BERGEN ln/eMtad DE DUINSTREEK Redactie en Adm.: C. Oldenburg. Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071 Telefoon K 2209-268 Agentschap te Bergen: De Haan's Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452 Agentschap voor Egmond aan Zee R. P. Jonker, Voorstraat 129 Abonnementsprijs: f 4.70 per jaar f 1.20 per kwartaal Advertentieprijs: 10 ct. per m.m. met een minimum van f 1.20 Vraag en Aanbod 12 ct. per m.m. Woning- en Vacantieruil 14 ct. m.m. Familie-advertenties 15ct. per m.m. Ingezonden mededeling Let op de naam RANG op het beschermende omhulsel Ingezonden mededeling Huidzuiverheid - Huidgezondheid Ervpuistje; verdrogen door Purolpoeder 12 Juni Dr. LUGTEN. Telefoon 2700 12 Juni SCHOOR L-KOEDIJK Dr. H. J. PIERS, Telefoon K 2201-202 b.g.g. K 2208-2847

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1955 | | pagina 1