ft
ff
Met de tram naar de V.V.V.
EEN VERKLARING
Wrijf Kou en Pijn
weg DAMPO
GERRITSEN
VRIJDAG 9 DEC. 1955
32e JAARGANG No. 48
Verschijnt te Bergen» Bergen aan Zee» Schoorl» Schoorldam» Groet» Camperduin» Egmond aan Zee» Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef
Volgens de convocatie der V.V.V. zon op Woensdag 30 Novem
ber een buitengewone ledenvergadering worden gehouden in het
Oranjehotel, waarvoor anderhalf uur tijd was uitgetrokken, om daar
na over te gaan tot de ledenvergadering, waarin de gunstige resul
taten van het verstreken seizoen hun schaduw vooruitwierpen in een
voorgestelde contributieverhoging van vijftig percent. Met contributie
betalen is het net gesteld als met belasting. Je ziet de centen wel gaan,
maar iets concreets komt er niet voor terug en dat maakt menigeen
kregel.
Daarbij kwam nog de kwestie van de tram! Voor- en tegenstan
ders kon men in dezelfde organisatie ontmoeten en bleef het menings
verschil een oorzaak van verdeeldheid.
Onder de V.V.V.-leden is dit oorzaak geworden, dat een bestuur,
dat voor de V.V.V. twee jaren met winst had gewerkt, terwille van
de tram naar huis werd gezonden.
De heer Hovenier ving aan
met te zeggen, dat de heer
Broersma als raadslid kan den
ken en doen wat hij wil. Er staat
geen partij achter hem aan wie
hij verantwoording schuldig is.
Als voorzitter der V.V.V. is hij
wèl verantwoording schuldig. De
vergadering bij Nieuwendijk.
over 't wegenplan, is tot 'n mas
sale demonstratie voor de tram
geworden. In de loop van de zo
mer hebben burgers in Bergen
zich verenigd om de tram te be
houden, wat gebleken, is uit een
storting van 2000.een toe-
zegging van j 1000.benevens
een toezegging van 50.000.
als beginkapitaal voor de op te
richten tram. Als raadslid wei
gert de voorzitter enige aandacht
te schenken aan dit ernstig po
gen. Dat is ontoelaatbaar (ap
plaus).
Voorzitter Broersma dankt de
heer Hovenier voor zijn korte
en zakelijke inleiding, waarna hij
overging tot het bespreken van
t verloop der tramactie. In 1950
is het opheffen der tram rucht
baar geworden. Om beslagen ten
ijs te komen, besloot de raad
een deskundig rapport te laten
opstellen, wijl men zich wilde
verweren tegen opheffing van de
tram. Door Ir. Nieuwenhuis is
dit opgesteld, doch er werd van
hogerhand vastgesteld, dat van
het behoud van Bello geen spra
ke kon zijn. Toen werd eigen
exploitatie voorgesteld, wat
slechts rendabel zou zijn, wan
neer de busdienst werd stopge
zet. 't Busverkeer heeft echter
vele voordelen boven 't tram
verkeer. Overleg met de rege
ring en met Ged. Staten bracht
tot resultaat, dat men zorgen
moest voor een sluitende exploi
tatie. De gemeente heeft echter
geen eigen inkomsten. Zij is ge
heel afhankelijk van de uitkerin
gen uit het gemeentefonds.
Vervolgens kwam het plan
Burgersdijk aan de orde, daar
aan het voorstel Vet en Kieft
geen aandacht werd geschonken,
't Plan Burgersdijk is tenslotte op
niets uitgelopen, omdat de
Spoorwegen 200.000 vroegen
voor gebouw en rails en Ir. Bur
gersdijk verklaarde onder deze
voorwaarde een sluitende exploi
tatie niet mogelijk zou zijn. Het
plan Otto, door Dr. Hemelrijk
ingediend, werd een teleurstel
ling, wijl men 750.000 zou moe
ten betalen voor overname oud
materiaal. Daarboven ontbrak in
dit plan een exploitatierekening.
Toen men de heer Otto in de
raad in comité ontving, en men
hem vroeg: „Waar is de exploi
tatierekening?" bleek dat hij op
een sluitende exploitatie-rekening
niet had gerekend. Men besloot
toen van de tram af te zien.
Thans is aan de orde het ma
ken van een weg van Oostdorp
tot de Breelaan en van Bergen
tot de zeekust. B. en W. hebben
drie plannen laten voorleggen,
die in de vergadering bij Nieu
wendijk werden besproken.
Thans is echter een nieuwe tram
actie ingezet. De V.V.V. heeft
echter nooit n uitnodiging ont
vangen, om toe te treden, doch
is wel eens zijdelings gepolst om
instemming te betuigen, gezien
de stand van zaken is daar geen
reden toe. Zulks is absoluut zon
der zin door de houding van de
regering en van de spoorwegen.
Ten opzichte van onze plannen
stonden zij hoogst onsympathiek
en de laatste besprekingen met
hen waren hoogst onaangenaam.
Er is besloten in 1955 met de
tram te eindigen. Als gevolg van
dit besluit zijn B. en W. met
plannen gekomen. In dezelfde
tijd dat de N.H.A.D.O. zes nieu
we bussen had besteld, kwam
het Tramcomité met het plan
van een eigen tram. Hun depu
tatie kreeg bij Ir. Den Hollan
der nul op request. Hij sprak er
Voor Uw Kapsel Dames
HET ADRES!!
Kapsalon U R S E M
van als van een hoogst riskante
onderneming en beval aan een
deskundige te raadplegen. Wan
neer „e V.V.V. achter deze ac
tie had gestaan, zouden zij een
meer optimistische stemming heb
ben verwekt, doch het bleek dat
er geen redden aan was. Uit het
adres van de heer Hovenier
blijkt dat de steller niet met alle
dingen bekend-was.
1 Sept. ging Ir. Den Hollan
der met vacantie; nauwelijks te
rug gaf hij order de rails en biels
op te breken. Gisteravond was
er debat in de raad. De oppositie
wil de sfeer in het dorp bewa
ren, terwijl de anderen slechts
denken aan grotere bronnen van
inkomsten en meer welvaart in
t dorp willen brengen. Zij die
de sfeer willen bewaren lopen
gevaar, het dorp te vermoorden.
De groei van Bergen is echter
niet tegen te houden, evenmin
als het toenemend motorverkeer.
Wat het wegenplan betreft,
dit is nog niet eens besproken
geworden. Er is nog geen beslis
sing en 't is de vraag of het zo'n
grote teleurstelling is, dat de
tram weg moest. Het verkeer
eist betere wegen sedert de oor
log. Wat hebben wij als bestuur
van V.V.V. na te streven als
bronnen vanl inkomsten?
t Natuurschoon behouden?
Wij kunnen van de schoonheid
niet leven. Wij moeten zorg dra
gen dat de V.V.V. zich uitbreidt,
omdat men moet leven van het
vreemdelingenverkeer.
Na de pauze kreeg mevr. Van
Kampen, als bestuurslid het
woord om een ernstig woord te
spreken. Zij had zich verbaasd
en geërgerd in korte tijd. Be
stuur oogst veel critiek, doch cri-
tiek zonder zin. Men wordt te
veel in de persoonlijke sfeer ge
trokken. Nu de tram voltooid
verleden tijd is, vroeg zij meer
vertrouwen en minder critiek
van het bestuur, waarna zij be
sloot met haar waardering uit te
spreken voor het werk van de
voorzitter, waar zij bewondering
voor had.
Toen de eerste spreker van
de lijst aan het woord zou ko
men, vroeg de voorzitter hem
hoeveel tijd hij zou nodig heb
ben, waarna hij, toen deze hem
vertelde een half uur nodig te
hebben, de spreektijd wilde rant
soeneren, wat hevige protesten
van de zijde der leden teweeg
bracht. Na wat heen en weer
praten werd voor de zeven le
den-sprekers een tijdsduur van
anderhalf uur vastgesteld. Mr. J.
W. Crefeld, die daarna begon
te spreken, noemde de onderha
vige kwestie er een van de eerste
orde, van groot belang voor
Bergen: de voorzitter was er
niet in geslaagd de vergadering
te overtuigen, dat hij zulk een
groot voorstander van de tram
was als hij wilde laten geloven.
De spreker meende dat de voor
zitter te veel zijn eigen mening
tot gelding wilde brengen en
geen rekening hield met die der
leden; ook in zijn radiorede had
hij zulks gedaan. De leden den
ken er anders over en zijn van
mening dat met de tram ook de
welvaart zal gaan verdwijnen.
Ook deed de voorzitter alsof de
tram dood is, wat onjuist is,
want zolang Ged. Staten het
adres der V.V.H.B. nog in be
handeling hebben, is er voor de
tram nog een kans. 't Standpunt
dezer vergadering zal invloed
hebben op de houding der Ged.
Staten, weshalve het nodig is dat
hier afkeuring worde uitgesproken
over de houding van 't bestuur.
De heer Broersma deelde mede
dat zijn speech door de radio in
verminkte vorm was weergege
ven. Hij was van mening dat
het Tramcomité hem moedwillig
was voorbijgegaan. Deze verkla
ring wekte een heftig protest van
mej. Kreb. waarop de voorzitter
opmerkte, dat zij niets te protes
teren had, en dat zij uit de ver
gadering zou worden verwijderd
als zij hier niet mede ophield.
(Dat dit geen ijdele bedreiging
was, bleek na afloop der verga
dering, toen aan 't licht kwam,
dat twee Bergense politiemannen
in een andere kamer van het ho
tel, de beraadslagingen per loud
speaker1 volgden. Bij een volgen
de vergadering zou het misschien
aanbeveling verdienen deze ver
tegenwoordigers van de sterke
arm achter de bestuurstafel te
doen plaatsnemen!).
De heer Broersma nodigde
daarna de heer Winkel uit te
spreken, doch dit wekte opnieuw
protesten van vier personen, die
gelicht. De volledige raad be
sloot van de tram-actie af te
zien. Toen is door de raad ge
zegd: nu de Spoorwegen voor
de rails twee ton vroegen, moe
ten wij ook van het plan Bur
gersdijk afzien. Men wilde rus
tig zien wat de uitwerking zo.u
zijn van het gereedkomen der
tunnels. Er waren ondernemers
bereid voor eigen rekening een
tram naar zee te exploiteren,
doch de raad heeft daarvan nim
mer kennis gekregen. Wanneer
de BeUgenaren de sfeer van
Bergen, die volgens de voorzit
ter niet is te behouden, willen
behouden, is er nog veel te be
reiken. En dan bestaat er voor
keur voor een tram die 15.000
per jaar kost, dan voor een weg
die 63.000 per jaar eist. De
voorzitter streeft er naar van
Bergen een tweede Zandvoort
te maken, doch als Bergen een
logeergastenbadplaats wil blij
ven, is dat niet te verenigen
met een weg dwars door het
dorp!
De heer Dinkelberg stelde
vast dat het instellen van de
drie commissies en van de Raad
van Bijstand het bestuur met
veertig toeziende voogden had
voorzien. Daardoor was het
contact tussen bestuur en leden
zo goed als te loor gegaan, door
dat het bestuur niet meer wist
wat er in de leden omging. Er
moet thans een uitspraak over
het beleid van het bestuur wor
den gedaan.
De voorzitter sprak als zijn
mening uit, dat de Raad van Bij
stand een staat in de staat vorm
de, en uit de mode was. Geest
en sfeer van dit lichaam waren
vergiftigd.
Wethouder Den Das betoogde
dat de tekortkomingen van het
tramcomité thans werden afge
reageerd op het bestuur der
V.V.V. Mej. Kreb deelde o.m.
mede, dat in het adres der
V.V.H.B. aan de Ged. Staten
bezwaar werd gemaakt tegen de
voorwaarde om nooit weder een
tram in Bergen te exploiteren.
Daarna diende Mr. Crefeld een
motie in, waarin de vergadering
als haar mening uitsprak, dat het
beleid van het bestuur en in 't
bijzonder dat van de voorzitter
in de tramkwestie te Bergen
dient te worden afgekeurd.
De voorzitter deelde hierop
mede, dat, indien deze motie
wordt aangenomen, het gehele
bestuur en bloc zal aftreden; dat
dit echter op een nader tijdstip
zal geschieden in overleg met het
gemeentebestuur in verband met
de zilveren koorden, waarmede
de V.V.V. aan de gemeente is
verbonden.
De motie werd daarna in
stemming gebracht en met 74
tegen 60 stemmen en 2 van on
waarde aangenomen. Na be
kendmaking van de uitslag her
haalde de voorzitter zijn zoëven
gedane mededeling waarna hij
de vergadering sloot.
KLOKKEN
op 't zelfde ogenblik begonnen,
te spreken. Nadat deze verwar
ring gekalmeerd was, kreeg de
heer Winkel het woord die be
gon met te zeggen, dat hij tot
zijn spijt moest verklaren nog
nooit zo'n vergadering te hebben
meegemaakt. Als voorzitter van
de buurtvereniging Tuin- en
Oostdorp waar we ook 500 le
den hebben kan ik verklaren,
dat het daar wat anders toegaat.
Hij zei verder, dat hij was aan
gezocht om een vergadering van
het Tramcomité bij te wonen en
dit direct had geaccepteerd, om
dat hij ook voor de tram was.
Hij had er daar op gewezen de
V.V.V. in te schakelen, maar dat
wilde men niet, omdat de heer
Broersma tegen de tram was;
doch het gehele bestuur was z.i.
niet tegen de tram. Vervolgens
verklaarde de heer Verwer, dat
er in Bergen veel verenigingen
waren, waarvan de meeste wel
drukte op de weg maken, doch
geen werk uit hun handen bren
gen, om te besluiten met: Ik vind
alles prachtig, maar 't moet mij
persoonlijk geen geld kosten.
Mej. Kreb hield vervolgens
een welsprekend betoog voor
een goede railverbinding naar
zee. „Geen stinkende Bello," riep
zij uit.
In de; zomer is er veel familie-
vervoer van en naar het strand,
vooral tijdens de spitsuren. Daar
na hield de heer J. L. Smits, oud
secretaris der V.V.V. een tegen
de persoon van de voorzitter ge
richte uiteenzetting, waarbij hij
zich op Plutarchus beriep.
De heer Van Rees Vellinga
betoogde dat de voorzitter de
vergadering onvolledig had in-
In de raadsvergadering van 29
november werd door de heer Dr.
J. Hemelrijk een verklaring voor
gelezen in antwoord op de ver
klaring van de heer J. Broersma,
afgelegd in de raadsvergadering
van 28 October. Wij drukken de
inhoud dezer verklaring in extén-
so af, ten einde onze lezers daar
mede bekend te maken.
In de Staten-Generaal bestaat
de goede gewoonte, dat de leden,
als ze elkaar minder vriendelijke
dingen willen zeggen, hun toe
spraak beginnen met de term:
„mijn geachte mede-afgevaardig
de beweert, enz." en dan komen
de hatelijkheden. Laat ik dit il
lustere voorbeeld volgen dit keer
en ook zo beginnen.
Welnu dan: mijn geachte me
de-raadslid de heer Broersma
heeft ons de vorige keer een lesje
in volksdemocratie gegeven.
Zijn stem klonk als een stem
van achter het ijzeren gordijn.
Toen hij een paar jaar geleden
bedankte voor de communistische
partij heeft hij hier in de raad
verklaard: maar ik blijf commu
nist. Hij heeft dat nooit herroepen
en door zijn methode maar al te
waar gemaakt. Hoor maar:
le. hij beschuldigt en wil het
tegenwoord liefst smoren.
2e. hij verdraait de feiten en
beschuldigt de tegenpartij ervan.
3e. als argument gebruikt hij meer
krachttermen dan alle andere
raadsleden met elkaar.
4e. hij verzet zich met alle ge
weld, dat hij op kan brengen, te
gen een eerlijke poging onzerzijds
om t volgend jaar een verkeers
chaos te voorkomen en verwijt
ons dan, dat wij op die chaos ho
pen.
5e. hij keurt plannen af, waar
van hij weigert kennis te nemen.
6e. hij belastert voortdurend
leden van de tramwegmij. i.e. hier
in de raad waar zij zich niet kun
nen verdedigen.
7e. hij noemt het gebruikmaken
van de wettige middelen van be
roep bij Ged. Staten „obstructie
8e. hij ontzegt ons fatsoen en goe
de trouw en twijfelt blijkbaar niet
aan het zijne.
9e. hij verwijt het vroegere
tramcommité dat het vijf jaar lang
niet met plannen is gekomen.
Maar ditzelfde commité kreeg
steeds te horen, dat het niet zijn
taak was plannen te ontwerpen
doch slechts actie te voeren on
der de burgerij. Het maken van
plannen was de taak van het ge
meentebestuur, heette het. Het
enige plan, dat het commité per
slot toch durfde indienen, dat van
Otto, is op uiterst vijandige wijze
ontvangen en afgemaakt terwille
van het plan Burgersdijk. Van
een redelijke kans zoals Broersma
zegt, is geen sprake geweest.
Daar staat tegenover dat van
de zijde van het gem. bestuur ons
slechts één plan in vijf jaar is
voorgelegd ter beoordeling, een
volstrekt ondeugdelijk plan, vol
gens de directeur-gen. van 't ver
voer. En dat plan is door de
meerderheid teruggenomen, om
dat het 10.000.verlies beloof
de.
10e. Toen wij de hoop op be
houd van de railverbinding in
arren moede opgaven, stemden
wij als een loyale oppositie inder
daad in november 1954 in princi
pe voor het stuk weg Oostdorp
Station, maar met een bloedend
hart.
Het is ons slecht bekomen,
want het wordt ons steeds voor
de voeten geworpen. Maar toen
de kans in juli/augustus herleef
de door een nieuwe actie van een
nieuw commité, gesteund door de
belanghebbenden in de V.V.H.B.,
en toen wij een beroep op U de
den voor de mogelijkheid van het
behoud van een railverbinding te
steunen weigerde U botweg. En
hoor nu deze onwaarachtigheid:
„zij die beweerden, dat ze de tram
toch zo graag hadden behouden,
verweten ons, toen er kans was
op vervulling van hun wens, dat
wij hun weg door een tram wilden
blokkeren. Noemt U dat eerlijk
heid en goede trouw?
11e. Als de burgemeester n.b.
met de halve raad een geheime
vergadering belegt in het raad
huis en een van ons ongenodigd
binnenkomt en de heren betrapt,
verwijt hij ons duistere praktij
ken.
En ondanks het ongeoorloofde
van zulk een vergadering is een
zelfde samenzwering voor voor
zitter plus halve raad herhaald
voor de laatste raadszitting met
het bekende gevolg. U hoeft er
niet aan te twijfelen hoe over een
dergelijke methode in Haarlem
geoordeeld wordt.
En waarvoor dit alles? Waar
om doet de meerderheid bij mon
de, uitgerekend, van Broersma
ons deze verwijten van obstruc
tie, kwade trouw, schending der
democratie en nog meer? Om de
verantwoordelijkheid voor de ge
volgen van het meerderheidsstand
punt op de minderheid af te
schuiven.
Wat zijn de gevolgen?
le. Het verknoeien van Bergen.
2e. De onoverkomelijke schei
ding van Bergen in noord- en
zuid-Bergen.
3e. Het nodeloos aantrekken
van al het doorgaand verkeer.
4e. Het veroorzaken van de
ergste verkeers-onveiligheid in
de drukste zomermaanden.
Slechts met een railverbinding
plus rondweg, die al 20 jaar op
het uitbreidingsplan staat, vol
gens de wens van Gedeputeerde
Staten, was dit te voorkomen ge
weest. Zo stonden de plannen,
voor dat U hier kwam, meneer de
Voorzitter. De oorlog en Uw
komst hebben ze doen mislukken.
U hebt dadelijk de meerderheid
achter U gekregen. Wij hebben
tegen de bierkaai gevochten, en
nu, nu de rails eindelijk opgebro
ken worden, definitief verloren.
Als U ons oneerlijk vindt, wees
dan zelf eerlijk en erken het vol
gende:
le. Het stuk weg van Oost
dorp tot het station kost
165.000.De gelden hiervoor
nodig konden niet op de begro
ting voor 1956 geraamd worden,
omdat de begroting dan niet slui
tend te maken was.
2e. Als de gelden er wel wa
ren en de wet geen ter-visie-
legginq van het desbetreffende
uitbreidingsplan eiste, zou dit
stuk weg vóór de zomer van
1956 klaar kunnen zijn. Ja, en
dan nog! Als dat stuk klaar was,
hoe dan verder? Want bij de
Breelaan begint het probleem
pas. Wel: Alles over de smalle
Eeuwigelaan, alle bussen, alle
auto's, motoren, fietsen, kinder
wagens, enz. Dat was immers
onvermijdelijk!
U wist met de hele meerder
heid, dat er geen sprake van
was, ook al zouden wij allen
meewerken, dat in 1956 en mis-
KOU GEVAT...
schien zelfs in 1957 de weg tot
aan de Franschman klaar kon
zijn.
3e. De door de kleinst moge
lijke meerderheid van 7 leden
gewenste weg van Oostdorp tot
aan de Franschman, (niet ver
der, niet tot zee!) wordt nu ge
raamd op 900.000,Dat
wordt dus in de practijk wel een
millioen. Dat betekent een jaar
lijkse uitgave van 60.000,
waar geen inkomsten tegenover
staan. De stellige verzekering
van onze voorzitter, dat minstens
de helft door het Rijk zou be
taald worden, is onjuist gebleken.
En het was hem toch zo duide
lijk in Den Haag verzekerd. Toen
wij erheen gingen, kregen wij
de omgekeerde verzekering. Geen
cent!
Maar een tram moest renda-
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
BERGEN
UeekUad
DE DUINSTREEK
Redactie en Adm.: C. Oldenburg,
Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071
Telefoon K 2209-268
Agentschap te Bergen: De Haan's
Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452
Agentschap voor Egmond aan Zee
R. P. Jonker, Voorstraat 129
Abonnementsprijs: f 4.70 per jaar
f 1.20 per kwartaal
Advertentieprijs: 10 ct. per m.m.
met een minimum van f 1.20
Vraag en Aanbod 12 ct. per m.m.
Woning- en Vacantieruil 14ct.m.m.
Familie-advertenties 15 ct. per m.m.
Telefoon 2104
Ingezonden mededeling
Ingezonden mededeling
Bedek keel en borst met de pijn
stillende Thermogène; de welda
dige warmte verjaagt verkoudheid
11 December
Dr. BULSTRA, Telefoon 2827
SCHOORL-KOEDIJK
11 December
Dr. RISSELADA, Tel. K 2209-360