ft ff Met de tram naar de V.V.V. EEN VERKLARING Wrijf Kou en Pijn weg DAMPO GERRITSEN VRIJDAG 9 DEC. 1955 32e JAARGANG No. 48 Verschijnt te Bergen» Bergen aan Zee» Schoorl» Schoorldam» Groet» Camperduin» Egmond aan Zee» Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef Volgens de convocatie der V.V.V. zon op Woensdag 30 Novem ber een buitengewone ledenvergadering worden gehouden in het Oranjehotel, waarvoor anderhalf uur tijd was uitgetrokken, om daar na over te gaan tot de ledenvergadering, waarin de gunstige resul taten van het verstreken seizoen hun schaduw vooruitwierpen in een voorgestelde contributieverhoging van vijftig percent. Met contributie betalen is het net gesteld als met belasting. Je ziet de centen wel gaan, maar iets concreets komt er niet voor terug en dat maakt menigeen kregel. Daarbij kwam nog de kwestie van de tram! Voor- en tegenstan ders kon men in dezelfde organisatie ontmoeten en bleef het menings verschil een oorzaak van verdeeldheid. Onder de V.V.V.-leden is dit oorzaak geworden, dat een bestuur, dat voor de V.V.V. twee jaren met winst had gewerkt, terwille van de tram naar huis werd gezonden. De heer Hovenier ving aan met te zeggen, dat de heer Broersma als raadslid kan den ken en doen wat hij wil. Er staat geen partij achter hem aan wie hij verantwoording schuldig is. Als voorzitter der V.V.V. is hij wèl verantwoording schuldig. De vergadering bij Nieuwendijk. over 't wegenplan, is tot 'n mas sale demonstratie voor de tram geworden. In de loop van de zo mer hebben burgers in Bergen zich verenigd om de tram te be houden, wat gebleken, is uit een storting van 2000.een toe- zegging van j 1000.benevens een toezegging van 50.000. als beginkapitaal voor de op te richten tram. Als raadslid wei gert de voorzitter enige aandacht te schenken aan dit ernstig po gen. Dat is ontoelaatbaar (ap plaus). Voorzitter Broersma dankt de heer Hovenier voor zijn korte en zakelijke inleiding, waarna hij overging tot het bespreken van t verloop der tramactie. In 1950 is het opheffen der tram rucht baar geworden. Om beslagen ten ijs te komen, besloot de raad een deskundig rapport te laten opstellen, wijl men zich wilde verweren tegen opheffing van de tram. Door Ir. Nieuwenhuis is dit opgesteld, doch er werd van hogerhand vastgesteld, dat van het behoud van Bello geen spra ke kon zijn. Toen werd eigen exploitatie voorgesteld, wat slechts rendabel zou zijn, wan neer de busdienst werd stopge zet. 't Busverkeer heeft echter vele voordelen boven 't tram verkeer. Overleg met de rege ring en met Ged. Staten bracht tot resultaat, dat men zorgen moest voor een sluitende exploi tatie. De gemeente heeft echter geen eigen inkomsten. Zij is ge heel afhankelijk van de uitkerin gen uit het gemeentefonds. Vervolgens kwam het plan Burgersdijk aan de orde, daar aan het voorstel Vet en Kieft geen aandacht werd geschonken, 't Plan Burgersdijk is tenslotte op niets uitgelopen, omdat de Spoorwegen 200.000 vroegen voor gebouw en rails en Ir. Bur gersdijk verklaarde onder deze voorwaarde een sluitende exploi tatie niet mogelijk zou zijn. Het plan Otto, door Dr. Hemelrijk ingediend, werd een teleurstel ling, wijl men 750.000 zou moe ten betalen voor overname oud materiaal. Daarboven ontbrak in dit plan een exploitatierekening. Toen men de heer Otto in de raad in comité ontving, en men hem vroeg: „Waar is de exploi tatierekening?" bleek dat hij op een sluitende exploitatie-rekening niet had gerekend. Men besloot toen van de tram af te zien. Thans is aan de orde het ma ken van een weg van Oostdorp tot de Breelaan en van Bergen tot de zeekust. B. en W. hebben drie plannen laten voorleggen, die in de vergadering bij Nieu wendijk werden besproken. Thans is echter een nieuwe tram actie ingezet. De V.V.V. heeft echter nooit n uitnodiging ont vangen, om toe te treden, doch is wel eens zijdelings gepolst om instemming te betuigen, gezien de stand van zaken is daar geen reden toe. Zulks is absoluut zon der zin door de houding van de regering en van de spoorwegen. Ten opzichte van onze plannen stonden zij hoogst onsympathiek en de laatste besprekingen met hen waren hoogst onaangenaam. Er is besloten in 1955 met de tram te eindigen. Als gevolg van dit besluit zijn B. en W. met plannen gekomen. In dezelfde tijd dat de N.H.A.D.O. zes nieu we bussen had besteld, kwam het Tramcomité met het plan van een eigen tram. Hun depu tatie kreeg bij Ir. Den Hollan der nul op request. Hij sprak er Voor Uw Kapsel Dames HET ADRES!! Kapsalon U R S E M van als van een hoogst riskante onderneming en beval aan een deskundige te raadplegen. Wan neer „e V.V.V. achter deze ac tie had gestaan, zouden zij een meer optimistische stemming heb ben verwekt, doch het bleek dat er geen redden aan was. Uit het adres van de heer Hovenier blijkt dat de steller niet met alle dingen bekend-was. 1 Sept. ging Ir. Den Hollan der met vacantie; nauwelijks te rug gaf hij order de rails en biels op te breken. Gisteravond was er debat in de raad. De oppositie wil de sfeer in het dorp bewa ren, terwijl de anderen slechts denken aan grotere bronnen van inkomsten en meer welvaart in t dorp willen brengen. Zij die de sfeer willen bewaren lopen gevaar, het dorp te vermoorden. De groei van Bergen is echter niet tegen te houden, evenmin als het toenemend motorverkeer. Wat het wegenplan betreft, dit is nog niet eens besproken geworden. Er is nog geen beslis sing en 't is de vraag of het zo'n grote teleurstelling is, dat de tram weg moest. Het verkeer eist betere wegen sedert de oor log. Wat hebben wij als bestuur van V.V.V. na te streven als bronnen vanl inkomsten? t Natuurschoon behouden? Wij kunnen van de schoonheid niet leven. Wij moeten zorg dra gen dat de V.V.V. zich uitbreidt, omdat men moet leven van het vreemdelingenverkeer. Na de pauze kreeg mevr. Van Kampen, als bestuurslid het woord om een ernstig woord te spreken. Zij had zich verbaasd en geërgerd in korte tijd. Be stuur oogst veel critiek, doch cri- tiek zonder zin. Men wordt te veel in de persoonlijke sfeer ge trokken. Nu de tram voltooid verleden tijd is, vroeg zij meer vertrouwen en minder critiek van het bestuur, waarna zij be sloot met haar waardering uit te spreken voor het werk van de voorzitter, waar zij bewondering voor had. Toen de eerste spreker van de lijst aan het woord zou ko men, vroeg de voorzitter hem hoeveel tijd hij zou nodig heb ben, waarna hij, toen deze hem vertelde een half uur nodig te hebben, de spreektijd wilde rant soeneren, wat hevige protesten van de zijde der leden teweeg bracht. Na wat heen en weer praten werd voor de zeven le den-sprekers een tijdsduur van anderhalf uur vastgesteld. Mr. J. W. Crefeld, die daarna begon te spreken, noemde de onderha vige kwestie er een van de eerste orde, van groot belang voor Bergen: de voorzitter was er niet in geslaagd de vergadering te overtuigen, dat hij zulk een groot voorstander van de tram was als hij wilde laten geloven. De spreker meende dat de voor zitter te veel zijn eigen mening tot gelding wilde brengen en geen rekening hield met die der leden; ook in zijn radiorede had hij zulks gedaan. De leden den ken er anders over en zijn van mening dat met de tram ook de welvaart zal gaan verdwijnen. Ook deed de voorzitter alsof de tram dood is, wat onjuist is, want zolang Ged. Staten het adres der V.V.H.B. nog in be handeling hebben, is er voor de tram nog een kans. 't Standpunt dezer vergadering zal invloed hebben op de houding der Ged. Staten, weshalve het nodig is dat hier afkeuring worde uitgesproken over de houding van 't bestuur. De heer Broersma deelde mede dat zijn speech door de radio in verminkte vorm was weergege ven. Hij was van mening dat het Tramcomité hem moedwillig was voorbijgegaan. Deze verkla ring wekte een heftig protest van mej. Kreb. waarop de voorzitter opmerkte, dat zij niets te protes teren had, en dat zij uit de ver gadering zou worden verwijderd als zij hier niet mede ophield. (Dat dit geen ijdele bedreiging was, bleek na afloop der verga dering, toen aan 't licht kwam, dat twee Bergense politiemannen in een andere kamer van het ho tel, de beraadslagingen per loud speaker1 volgden. Bij een volgen de vergadering zou het misschien aanbeveling verdienen deze ver tegenwoordigers van de sterke arm achter de bestuurstafel te doen plaatsnemen!). De heer Broersma nodigde daarna de heer Winkel uit te spreken, doch dit wekte opnieuw protesten van vier personen, die gelicht. De volledige raad be sloot van de tram-actie af te zien. Toen is door de raad ge zegd: nu de Spoorwegen voor de rails twee ton vroegen, moe ten wij ook van het plan Bur gersdijk afzien. Men wilde rus tig zien wat de uitwerking zo.u zijn van het gereedkomen der tunnels. Er waren ondernemers bereid voor eigen rekening een tram naar zee te exploiteren, doch de raad heeft daarvan nim mer kennis gekregen. Wanneer de BeUgenaren de sfeer van Bergen, die volgens de voorzit ter niet is te behouden, willen behouden, is er nog veel te be reiken. En dan bestaat er voor keur voor een tram die 15.000 per jaar kost, dan voor een weg die 63.000 per jaar eist. De voorzitter streeft er naar van Bergen een tweede Zandvoort te maken, doch als Bergen een logeergastenbadplaats wil blij ven, is dat niet te verenigen met een weg dwars door het dorp! De heer Dinkelberg stelde vast dat het instellen van de drie commissies en van de Raad van Bijstand het bestuur met veertig toeziende voogden had voorzien. Daardoor was het contact tussen bestuur en leden zo goed als te loor gegaan, door dat het bestuur niet meer wist wat er in de leden omging. Er moet thans een uitspraak over het beleid van het bestuur wor den gedaan. De voorzitter sprak als zijn mening uit, dat de Raad van Bij stand een staat in de staat vorm de, en uit de mode was. Geest en sfeer van dit lichaam waren vergiftigd. Wethouder Den Das betoogde dat de tekortkomingen van het tramcomité thans werden afge reageerd op het bestuur der V.V.V. Mej. Kreb deelde o.m. mede, dat in het adres der V.V.H.B. aan de Ged. Staten bezwaar werd gemaakt tegen de voorwaarde om nooit weder een tram in Bergen te exploiteren. Daarna diende Mr. Crefeld een motie in, waarin de vergadering als haar mening uitsprak, dat het beleid van het bestuur en in 't bijzonder dat van de voorzitter in de tramkwestie te Bergen dient te worden afgekeurd. De voorzitter deelde hierop mede, dat, indien deze motie wordt aangenomen, het gehele bestuur en bloc zal aftreden; dat dit echter op een nader tijdstip zal geschieden in overleg met het gemeentebestuur in verband met de zilveren koorden, waarmede de V.V.V. aan de gemeente is verbonden. De motie werd daarna in stemming gebracht en met 74 tegen 60 stemmen en 2 van on waarde aangenomen. Na be kendmaking van de uitslag her haalde de voorzitter zijn zoëven gedane mededeling waarna hij de vergadering sloot. KLOKKEN op 't zelfde ogenblik begonnen, te spreken. Nadat deze verwar ring gekalmeerd was, kreeg de heer Winkel het woord die be gon met te zeggen, dat hij tot zijn spijt moest verklaren nog nooit zo'n vergadering te hebben meegemaakt. Als voorzitter van de buurtvereniging Tuin- en Oostdorp waar we ook 500 le den hebben kan ik verklaren, dat het daar wat anders toegaat. Hij zei verder, dat hij was aan gezocht om een vergadering van het Tramcomité bij te wonen en dit direct had geaccepteerd, om dat hij ook voor de tram was. Hij had er daar op gewezen de V.V.V. in te schakelen, maar dat wilde men niet, omdat de heer Broersma tegen de tram was; doch het gehele bestuur was z.i. niet tegen de tram. Vervolgens verklaarde de heer Verwer, dat er in Bergen veel verenigingen waren, waarvan de meeste wel drukte op de weg maken, doch geen werk uit hun handen bren gen, om te besluiten met: Ik vind alles prachtig, maar 't moet mij persoonlijk geen geld kosten. Mej. Kreb hield vervolgens een welsprekend betoog voor een goede railverbinding naar zee. „Geen stinkende Bello," riep zij uit. In de; zomer is er veel familie- vervoer van en naar het strand, vooral tijdens de spitsuren. Daar na hield de heer J. L. Smits, oud secretaris der V.V.V. een tegen de persoon van de voorzitter ge richte uiteenzetting, waarbij hij zich op Plutarchus beriep. De heer Van Rees Vellinga betoogde dat de voorzitter de vergadering onvolledig had in- In de raadsvergadering van 29 november werd door de heer Dr. J. Hemelrijk een verklaring voor gelezen in antwoord op de ver klaring van de heer J. Broersma, afgelegd in de raadsvergadering van 28 October. Wij drukken de inhoud dezer verklaring in extén- so af, ten einde onze lezers daar mede bekend te maken. In de Staten-Generaal bestaat de goede gewoonte, dat de leden, als ze elkaar minder vriendelijke dingen willen zeggen, hun toe spraak beginnen met de term: „mijn geachte mede-afgevaardig de beweert, enz." en dan komen de hatelijkheden. Laat ik dit il lustere voorbeeld volgen dit keer en ook zo beginnen. Welnu dan: mijn geachte me de-raadslid de heer Broersma heeft ons de vorige keer een lesje in volksdemocratie gegeven. Zijn stem klonk als een stem van achter het ijzeren gordijn. Toen hij een paar jaar geleden bedankte voor de communistische partij heeft hij hier in de raad verklaard: maar ik blijf commu nist. Hij heeft dat nooit herroepen en door zijn methode maar al te waar gemaakt. Hoor maar: le. hij beschuldigt en wil het tegenwoord liefst smoren. 2e. hij verdraait de feiten en beschuldigt de tegenpartij ervan. 3e. als argument gebruikt hij meer krachttermen dan alle andere raadsleden met elkaar. 4e. hij verzet zich met alle ge weld, dat hij op kan brengen, te gen een eerlijke poging onzerzijds om t volgend jaar een verkeers chaos te voorkomen en verwijt ons dan, dat wij op die chaos ho pen. 5e. hij keurt plannen af, waar van hij weigert kennis te nemen. 6e. hij belastert voortdurend leden van de tramwegmij. i.e. hier in de raad waar zij zich niet kun nen verdedigen. 7e. hij noemt het gebruikmaken van de wettige middelen van be roep bij Ged. Staten „obstructie 8e. hij ontzegt ons fatsoen en goe de trouw en twijfelt blijkbaar niet aan het zijne. 9e. hij verwijt het vroegere tramcommité dat het vijf jaar lang niet met plannen is gekomen. Maar ditzelfde commité kreeg steeds te horen, dat het niet zijn taak was plannen te ontwerpen doch slechts actie te voeren on der de burgerij. Het maken van plannen was de taak van het ge meentebestuur, heette het. Het enige plan, dat het commité per slot toch durfde indienen, dat van Otto, is op uiterst vijandige wijze ontvangen en afgemaakt terwille van het plan Burgersdijk. Van een redelijke kans zoals Broersma zegt, is geen sprake geweest. Daar staat tegenover dat van de zijde van het gem. bestuur ons slechts één plan in vijf jaar is voorgelegd ter beoordeling, een volstrekt ondeugdelijk plan, vol gens de directeur-gen. van 't ver voer. En dat plan is door de meerderheid teruggenomen, om dat het 10.000.verlies beloof de. 10e. Toen wij de hoop op be houd van de railverbinding in arren moede opgaven, stemden wij als een loyale oppositie inder daad in november 1954 in princi pe voor het stuk weg Oostdorp Station, maar met een bloedend hart. Het is ons slecht bekomen, want het wordt ons steeds voor de voeten geworpen. Maar toen de kans in juli/augustus herleef de door een nieuwe actie van een nieuw commité, gesteund door de belanghebbenden in de V.V.H.B., en toen wij een beroep op U de den voor de mogelijkheid van het behoud van een railverbinding te steunen weigerde U botweg. En hoor nu deze onwaarachtigheid: „zij die beweerden, dat ze de tram toch zo graag hadden behouden, verweten ons, toen er kans was op vervulling van hun wens, dat wij hun weg door een tram wilden blokkeren. Noemt U dat eerlijk heid en goede trouw? 11e. Als de burgemeester n.b. met de halve raad een geheime vergadering belegt in het raad huis en een van ons ongenodigd binnenkomt en de heren betrapt, verwijt hij ons duistere praktij ken. En ondanks het ongeoorloofde van zulk een vergadering is een zelfde samenzwering voor voor zitter plus halve raad herhaald voor de laatste raadszitting met het bekende gevolg. U hoeft er niet aan te twijfelen hoe over een dergelijke methode in Haarlem geoordeeld wordt. En waarvoor dit alles? Waar om doet de meerderheid bij mon de, uitgerekend, van Broersma ons deze verwijten van obstruc tie, kwade trouw, schending der democratie en nog meer? Om de verantwoordelijkheid voor de ge volgen van het meerderheidsstand punt op de minderheid af te schuiven. Wat zijn de gevolgen? le. Het verknoeien van Bergen. 2e. De onoverkomelijke schei ding van Bergen in noord- en zuid-Bergen. 3e. Het nodeloos aantrekken van al het doorgaand verkeer. 4e. Het veroorzaken van de ergste verkeers-onveiligheid in de drukste zomermaanden. Slechts met een railverbinding plus rondweg, die al 20 jaar op het uitbreidingsplan staat, vol gens de wens van Gedeputeerde Staten, was dit te voorkomen ge weest. Zo stonden de plannen, voor dat U hier kwam, meneer de Voorzitter. De oorlog en Uw komst hebben ze doen mislukken. U hebt dadelijk de meerderheid achter U gekregen. Wij hebben tegen de bierkaai gevochten, en nu, nu de rails eindelijk opgebro ken worden, definitief verloren. Als U ons oneerlijk vindt, wees dan zelf eerlijk en erken het vol gende: le. Het stuk weg van Oost dorp tot het station kost 165.000.De gelden hiervoor nodig konden niet op de begro ting voor 1956 geraamd worden, omdat de begroting dan niet slui tend te maken was. 2e. Als de gelden er wel wa ren en de wet geen ter-visie- legginq van het desbetreffende uitbreidingsplan eiste, zou dit stuk weg vóór de zomer van 1956 klaar kunnen zijn. Ja, en dan nog! Als dat stuk klaar was, hoe dan verder? Want bij de Breelaan begint het probleem pas. Wel: Alles over de smalle Eeuwigelaan, alle bussen, alle auto's, motoren, fietsen, kinder wagens, enz. Dat was immers onvermijdelijk! U wist met de hele meerder heid, dat er geen sprake van was, ook al zouden wij allen meewerken, dat in 1956 en mis- KOU GEVAT... schien zelfs in 1957 de weg tot aan de Franschman klaar kon zijn. 3e. De door de kleinst moge lijke meerderheid van 7 leden gewenste weg van Oostdorp tot aan de Franschman, (niet ver der, niet tot zee!) wordt nu ge raamd op 900.000,Dat wordt dus in de practijk wel een millioen. Dat betekent een jaar lijkse uitgave van 60.000, waar geen inkomsten tegenover staan. De stellige verzekering van onze voorzitter, dat minstens de helft door het Rijk zou be taald worden, is onjuist gebleken. En het was hem toch zo duide lijk in Den Haag verzekerd. Toen wij erheen gingen, kregen wij de omgekeerde verzekering. Geen cent! Maar een tram moest renda- ZONDAGSDIENST ARTSEN BERGEN UeekUad DE DUINSTREEK Redactie en Adm.: C. Oldenburg, Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071 Telefoon K 2209-268 Agentschap te Bergen: De Haan's Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452 Agentschap voor Egmond aan Zee R. P. Jonker, Voorstraat 129 Abonnementsprijs: f 4.70 per jaar f 1.20 per kwartaal Advertentieprijs: 10 ct. per m.m. met een minimum van f 1.20 Vraag en Aanbod 12 ct. per m.m. Woning- en Vacantieruil 14ct.m.m. Familie-advertenties 15 ct. per m.m. Telefoon 2104 Ingezonden mededeling Ingezonden mededeling Bedek keel en borst met de pijn stillende Thermogène; de welda dige warmte verjaagt verkoudheid 11 December Dr. BULSTRA, Telefoon 2827 SCHOORL-KOEDIJK 11 December Dr. RISSELADA, Tel. K 2209-360

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1955 | | pagina 1