UetlMod
Zijn de neuzen geteld?
Wegen en welvaart
ZftERMOGÈNF
kÜZZ u r s e h
IVOROL: De Tandpasta van standing
V.V.V.-leden zorgen voor verrassing
GERRITSEN
VRIJDAG 20 JAN. 1956
33e JAARGANG No. 3
Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Kgmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a, d. Hoef
Op de agenda van de open
bare raadsvergadering op vrijdag
20 januari 1956 luidt punt 10.:
Behandeling der voorstellen van
de meerderheid en van de minder
heid van het college van burge
meester en wethouders, betref
fende wegverbinding tussen Ber
gen en Bergen aan Zee.
Dit houdt in: behandeling van
de vraag een weg over de tram
baan (meerderheid college) óf de
Eeuwigelaan en een deel van de
Komlaan verbreden. Waarom een
weg over de trambaan? Elk be
leid, dat die naam verdient, moet
trachten zich een beeld van de
toekomst te scheppen. Regeren is
vooruitzien, met het oog op het
recreatief verkeer dat, (volgens
het rapport van het Ned. Econo
misch Instituut in sept. 1950 sa
mengesteld) voor Bergen nog
voor geen 15% van het totale
verkeer doorgaand verkeer is,
heeft Bergen in de eerste plaats
een kernweg nodig door het hart
van het dorp. Deze kernweg
dient zoveel mogelijk ononderbro
ken te zijn, maar voorzien van
goede pleisterplaatsen, waar men
zijn auto kan parkeren en te voet
verder .Bergen doen". Met het
oog op de veiligheid is een rechte
verbinding altijd de beste. Door
zo n kernweg worden dorpswegen
tot een maximum ontlast, en is de
rust in het dorp verzekerd. De
hoofdstroom van het verkeer ver
mengt zich niet met het dorpsver-
keer, maar krijgt een eigen weg.
Legt men deze weg over de voor
malige trambaan, dan heeft men
een minimum aantal uitritten en
kruisingen. De weg ligt vrijwel
geïsoleerd en onzichtbaar vanuit
elk woon- en wandelgebied, en
tast zodoende noch het dorpsbeeld
noch het natuurgebied aan, en
vormt een afdoende oplossing
voor het verkeer in de eerstvol
gende decennia. Het is de kortste
en veiligste verbinding met Ber
gen aan Zee. De kosten zijn rede
lijk en de grond betrekkelijk goed
koop. Deze weg gaat langs veel
natuurschoon en kan door goede
beplanting een tweede roemrijke
laan voor Bergen opleveren. Het
Rijk, de Provincie, de Commissie
voor Gemeentelijke plannen en de
P.W.N. hebben geen bezwaar
tegen het aanleggen van deze
weg.
Wie der raadsleden kunnen,
gezien hun vroegere uitlatingen in
de raad, voor dit plan te vinden
zijn? Ongetwijfeld de heer C. W.
Ellis, die reeds in de comitéver
gadering van de raad op 17 okt.
voor de weg over de trambaan
zal stemmen. De heren S. D.
Sluis en J. Broersma zijn ook voor
deze weg. Wethouder L. den Das
verklaart, dat hij in feite alleen
om financiële redenen voorstander
is van verbreding van de Eeuwi
gelaan. Maar welke zijn deze fi
nanciële redenen? Geld voor een
weg, welke dan ook, heeft de ge
meente Bergen niet. Wordt dus
overgegaan tot wegenaanleg of
-verbreding dan zullen daarvoor
gelden aangevraagd moeten wor
den uit het gemeente-fonds. Toe
wijzing daar uit is afhankelijk
van de deugdelijkheid van de
plannen en niet van de goed
koopte.
Hoe zullen de andere raadsle
den stemmen? De minderheid van
het college van burgemeester en
wethouders stelt voor verbreding
van de Eeuwigelaan en een af
ronden van de Komlaan in vloei
ende lijn naar de Eeuwigelaan.
Dit betekent het rooien van de
denne- en beukebomen van de
Mosselenbuurt tot de Fransman.
De bomenrijen van de Ronde
kom tot de Mosselenbuurt staan
ver genoeg uit elkaar. Het zal
alleen mogelijk zijn van dit stuk
tussen Mosselenbuurt en Frans
man in de toekomst een lindelaan
te maken als de dennen aan weer
zijden van de weg verdwijnen.
Het zal spoedig noodzakelijk
worden het fietspad langs de
Eeuwigelaan te verbreden, en het
zal welhaast onvermijdelijk, zijn
daarvoor de verbreding te zoeken
door van de voorkanten der per
celen langs de weg iets af te ne
men. Maar wat doet men dan met
de linden? Men zou ook een fiets
pad over de trambaan kunnen
maken van de Komlaan af naar
de Zeeweg, doch dit kost ook geld
wat blijft er dan over van het
zogenaamde financiële voordeel.
En wat blijft er over van de
schoonste laan in Nederland?
Wie zullen daarvoor stemmen?
In de raadsvergadering van 18
oktober 1950 dient de heer Brak
mede namens nog tien raadsleden
een motie in van de volgende in
houd:
De Gemeenteraad van Bergen,
in vergadering bijeen op 18 ok
tober 1950, gezien de desbetref
fende conclusie in het rapport van
het Ned. Econ. Instituut, spreekt
als zijn mening uit, dat bij het
zoeken naar een oplossing voor
het drukke verkeer gedurende
slechts zes weken van het hoog
seizoen in elk geval de Eeuwi
gelaan in de tegenwoordige toe
stand gehandhaafd moet blijven
en dat deze motie tegelijk met het
rapport aan de desbetreffende
autoriteiten wordt toegezonden."
(Stemming 11 stemmen vóór,
2 blanco.) Van de raadsleden die
nu nog zitting hebben stemden
voor J. J. Wittebrood, C. W. El-
lis, Mr. S. D. Sluis, J. Broersma
en Dr J. Hemelrijk. Blanco stem
de L. den Das.
In deze vergadering verklaarde
Dr Hemelrijk: „Als de Eeuwi
gelaan verbreed of hoe dan ook
veranderd wordt, is het geen
Eeuwigelaan meer, maar dan
is het een laan naar de Eeuwig
heid." En zou hij dan nu daarbij
de rol van Charon willen vervul
len? Hij zegt in deze vergadering
ook: „Iedere Bergenaar is er zich
toch wel van bewust, dat onze
Eeuwigelaan één der mooiste la
nen van Nederland is: door een
dergelijk plan zou er echter wei
nig moois meer van overblijven.
29 nov, 1954 vreest de heer
E. van Rees Vellinga dat het
kappen van de 10 schuin hangen
de bomen langs de Eeuwigelaan
leiden zal tot het kappen van alle
bomen aan de Zuid-zijde. En zou
hij nu zijn medewerking verle
nen tot het kappen van bomen op
de Eeuwigelaan van Mosselen
buurt tot Fransman?
25 Mei 1955 deelt wethouder
L. den Das, op een vraag van de
heer Sluis, mede, dat zijn stand
punt principieel niet belangrijk
afwijkt van plan I (weg over de
trambaan) en dat zekerheid om
trent een verantwoorde uitgaaf
van de kosten van plan I wel een
grote invloed op zijn beslissing
zal uitoefenen. Dus ook hij is be
reid de Eeuwigelaan ongeschon
den te laten en de weg over de
trambaan te kiezen, als dit naar
zijn inzicht financieel mogelijk is.
En wat zullen de drie overige
raadsleden doen?
De neuzen zijn geteld, zal de
uitslag dit bevestigen?
AAN DE SPITS
1951 te kennen gaf, dat hij indien
het alleen bus-vervoer zou moeten
worden (naar Bergen aan Zee),
meende de verkeersweg over de
trambaan als de kortste en meest
economische te moeten kiezen,
1 sept 1953 stelde hij voor, alle
krachten in te spannen, om tijdig
een prima autoweg naar Bergen
aan Zee te doen aanleggen. 15
Februari 1954 is hij van mening
dat elke voortgezette railverbin
ding onaanvaardbaar is en boven
dien nog de aanleg van de zo
noodzakelijke verkeersweg over
de oude trambaan, welke volgens
hem de beste en goedkoopste is
verhindert.
De heer Wittebrood ver
klaart in deze vergadering, het
eens te zijn met de heer Ellis.
4 Maart 1954 hamert de heer
Ellis weer op dit aambeeld, even-
als op 29 november 1954. In deze
laatste vergadering sluit de heer
N. Bos zich bij hem aan, terwijl
wethouder P. J. Borst ook sym
pathie voor deze weg toont. 25
Mei 1955 verklaart de heer N.
Bos dat de fractie van de K.V.P.
Het bestuur herkozen.
De ledenvergadering
der
V.V.V. op donderdag 12 janurai
heeft voor de nodige verrassing
gezorgd: het oude bestuur, dat
tengevolge van het aannemen
ener motie op 30 november 1955,
zijn voornemens te kennen gaf op
een nader te bepalen datum te
zullen aftreden, is op de vergade
ring van 12 januari met 153 van
de 214 uitgebrachte stemmen her
kozen. Daar waren geen speeches
van de heren Van Rees Vellinga
en mr, Crefeld voor nodig. Daar
toe was voldoende, dat voorzitter
Broersma de inhoud van één der
ingekomen stukken oplas, waarin
werd gezegd: „(wij) stellen voor
alle oude geschillen, welke geleid
hebben tot het aftreden van het
bestuur, doch die geen betrekking
hadden op het feitelijk beleid in
V.V.V.-zaken, bij te leggen en
het volledig vertrouwen uit te
spreken in het gevoerd beleid van
dat bestuur, daarbij het bestuur
te verzoeken in zijn geheel aan te
blijven en de voor het aanstaan
de seizoen noodzakelijke werk
zaamheden uit te voeren in het
belang van de V.V.V. zelve". Dit
stuk dat 14 handtekeningen
droeg, w.o. die van de beide
voorzitters der winkeliersvereni
gingen, van de secretaris van
Tuin- en Oostdorp, van negen
andere personen, benevens die
van de beide wethouders, de he
ren L. den Das en P. J. Borst,
vond direct ingang. Men voelde
dat hier een weg gewezen werd,
die tot de beste oplossing kon
leiden.
Een ander ingekomen stuk van
de hand van de heer J. J. Dinkel-
berg, waarin een reorganisatie
van de V.V.V.-bestuurswerk
zaamheden werd uiteengezet en
bepleit, werd door de voorzitter
terzijde gelegd als niet aan de
orde zijnde. Uit de vergadering
werd tegen deze handeling geen
verzet aangetekend.
Van de vereniging van Hore
ca-bedrijven, benevens van de
commissie voor verhuurder van
gemeubileerde huizen waren can-
didatenlijsten ingekomen bevat
tende resp. vijf en twee namen.
Bij aanneming van het voorstel
het oude bestuur te herkiezen,
hadden deze candidaten geen
schijn van kans. De heer Hove
nier zei, dat als het voorstel zou
worden aangenomen er toch over
personen zou moeten worden ge
stemd. De heer Broersma was het
daarmee niet eens.
Op een vraag van de heer
Verwer of het voorstel tevens
inhield dat behalve het bestuur
ook „de hele rataplan van de raad
van bijstand en verder zou aan
blijven", antwoordde de voorzit
ter ontkennend. De hierna gehou
den schriftelijke stemming leverde
153 stemmen op voor het voorstel
tot aanblijven van het bestuur,
52 daar tegen, 5 van onwaarde
en 5 blanco.
Een opmerking van de heer
Smits dat niet-stemgerechtigden
aan de stemming hadden deelge
nomen, verwekte gelach.
De voorzitter dankte de aan
wezigen voor het geschonken
vertrouwen. Het gaat de goede
kant op in Bergen. Er waren gun
stige berichten van 't gemeente
bestuur. 1955 was een topjaar
wat betreft het gastenbezoek. De
financiën zijn gezond en stagn
wel toe dat de helft der schuld
aan de gemeente kan worden af
gelost, doch een gedeelte dient in
reserve te blijven. Wat ge- en
verschillen betreft verzoekt zij
deze met het bestuur te bespreken
om alles op ordelijke manier te
recht te brengen.
Na de sluiting der vergadering
had de voorzitter van verschillen
de zijden gelukwensen in ont
vangst te nemen over zijn verkie
zing, en die van de andere be
stuursleden. Het bestuur kan zich
thans met vertrouwen wijden aan
zijn taak en aan de verwezenlij
king der plannen die er gesteld
zijn.
Auto's en bussen echter vliegen
nu eenmaal niet door de lucht en
hebben wegen nodig, die het ver
voer aan kunnen in het topsei-
zoen, want met deze enkele we
ken staat of valt de welvaart van
Bergen.
De auto's en bussen komen uit
het centrum van Bergen en nemen
de enig mogelijke weg naar zee:
de Eeuwigelaan die hierdoor tot
één der drukste tertiaire wegen in
ons land wordt en dat terwijl de
verhardingsbreedte (4,15) van de
weg zelfs niet voldoet aan voor
normale verkeersdrukte te stellen
eisen (voor velig verkeer ten min
ste 6 m breed).
Door de schuine stand der bo
men langs de weg kan zelfs deze
Yardley 6 Co Ltd. London Ij
Drogisterij Firma Frans Posthuma, |j
I" Drogisterij Firma Frans Posthuma - tel. 2716
Bergens welvaart is afhankelijk
van de logeergasten, die hier in
het zomerseizoen hun vakantie
komen doorbrengen en de dag
jesmensen. Allen zoeken hier ont
spanning in bossen, duinen en zee
èn gezellig vertier in het dorp.
Het aantal gasten met auto neemt
elk jaar toe. Deze gaan vaak enige
malen per dag naar zee. Gasten
zonder eigen auto zijn aangewe
zen op een openbaar vervoermid
del, dus de bus.
KLOKKEN
geringe verhardingsbreedte van
4,15 meter niet ten volle benut
worden. Een andere weg naar zee
is er echter niet. Deze toestand
vraagt om een oplossing wat be
treft de stagnatie van het verkeer
komende uit en gaande naar het
centrum van Bergen. Er zijn drie
mogelijkheden om dit verkeer uit
het centrum van Bergen een uit
weg naar zee te bezorgen te weten:
a. Een verbreding van een deel
Komlaan en van de Eeuwigelaan
tot 7 m, wat inhoudt het noodza
kelijk kappen der oude dennen
langs deze laan, die anders nog
wel minstens twintig jaar mee
kunnen. De kosten van dit plan
worden geschat op 374.000,
b. Een weg van 7 m over de
vroegere trambaan tot aan de
Fransman, waar geen enkele
boom behoeft te sneuvelen, daar
dit een kale strook grond is langs
verwaarloosde terreinafrasterin
gen met een prachtig zicht op het
natuurreservaat. De kosten wor
den geschat op ±f 523.975,
c. Een verbreding van de Ren-
baanlaan-Maesdammer ln.-Meer
weg tot 7 m. Dus langs de Merel
hof (tot rust van de bejaarden
wat achteraf gebouwd), de open
KOU GEVAT...
De dagjesmensen komen met
auto's en gaan zelden de hele dag
naar zee. Ook zij zoeken vertier
in het dorpscentrum. Daarbij
komt nog dat de logeergasten met
de weekenden zelf vaak ook nog
logées krijgen, zodat Bergen dan
eivol is. Maar ten slotte komt men
toch naar Bergen om bossen,
duinen en zee te zien en dus stapt
alles wat een auto heeft daarin
om te gaan toeren en daarna weer
naar Bergen terug te keren.
bare school aan het Spaanse pad
en de kleuterschool daarnaast met
aan de overkant het speelveld.
Deze weg zou dan aansluiting
moeten geven op een rondweg ten
zuiden van Bergen gelegen naar
de Fransman. Kosten rondweg
aansluiting ±f 1.144.375,
Stel dat deze drie wegen van
7 m er alle drie waren, welke weg
zou dan de logeergast en de dag
toerist kiezen om naar zee te gaan
en waarom? Hoogst waarschijn
lijk de trambaanweg heen en de
Eeuwigelaan terug. Deze geven
de korste verbinding met zee en
bieden hem aan natuurschoon wat
hij zoekt: bos- en duinlandschap.
Daarvoor gaat hij naar Bergen.
Polderland heeft hij genoeg ge
zien voor hij in Bergen aankwam,
dus is de rondwegroute voor hem
minder attractief en daarbij nog
langer ook. De vakantieganger
rijdt het liefst door een landschap
dat voor hem de bekoring van het
ongewone heeft en hem van uit
zijn gemakkelijk autozitplaats je op
zijn manier van het natuurschoon
laat genieten. En een vrijwel on
gekend natuurschoon biedt hem
een weg over de trambaan. Waar
om die dan niet gegeven en Ber
gen een mooie laan erbij, die al
spoedig door het hele land een
bekendheid zal verwerven als nu
de Eeuwigelaan heeft. En de
Eeuwigelaan zou haar roem be
houden. Een roem die ongetwij
feld zal tanen als daar de dennen
gekapt worden, tenzij me"n deze
restaureert evenals de ruïne.
Voor de ouden van dagen
Woensdag 11 januari was het
weer één van die feestdagen, die
het hart verwarmen en het ge
moed vervullen met een gevoel
van grote dankbaarheid, want op
de middag van die dag werden
er in de Rustende Jager films af
gedraaid en een revue opgevoerd
voor de Ouden Van Dagen. Van
die dank was overvloedig sprake
in het openingswoord, waarmede
voorzitter Stockman de feestelijk
heid opende, en waarin hij aan
alle personen en instanties in Ber
gen dank bracht voor het feit dat
we dit feest weer kunnen vieren,
want het is feitelijk een feest dat
de Bergenaren aan hun medebur
gers aanbieden. Het slechte weer
had de vrees doen ontstaan, dat
de opkomst niet groot zou zijn,
doch was anders geworden door
dat mevrouw de Wolff-Pere-
boom van de U.V.V. zich met de
afhaaldienst had ingezet om de
oudjes per auto te halen en te
brengen en dit was zeker een be
dankje waard.
De stampvol gevulde zaal ge
noot van de geprojecteerde films,
de eerste, die de tocht naar Drie-
vliet bij Voorburg in beeld bracht,
en de tweede, waarin de reis naar
Amsterdam, die in 1950 gemaakt
werd, was verfilmd. Dat ging in
1950 een beetje anders dan thans.
Nu stap je in een grote bus en
je wordt met vriend en maag ver
voerd en gebracht waar je wilt. Je
vliegt in zo'n bus over de weg en
het lijkt wel of je in Amerika
bent. Je rijdt maar....
In 1950 ging men 's morgens
heel netjes met Bello naar Koe
dijk. Daar wachtte, aan de water
kant, een mooie pleizierboot. Je
stapte er met z'n allen in, zocht
een plaatsje en onderwijl je ge
makkelijk gezeten was en een
praatje met je buren begon, gleed
het landschap aan weerszijden
voorbij en leerde men de provin
cie weer eens van een andere kant
bekijken. Ook de inkomst in Am
sterdam zo geheel anders dan per
trein of te land. En dan het diner
in Krasnapolsky! Dat alles maak
te die tocht tot een onvergetelijke
gebeurtenis.
Na de pauze werd een revue
opgevoerd van de hand van de
heren Cor Sijpheer en Dick van
Bergen, die uitstekend weten hoe
ze dat doen moeten. Bij wijze van
inleiding werd het eerste num
mer aan de Ruïne gewijd om
direkt in de sfeer van Bergen te
komen. Verder speelde het ac
cordeontrio Jiefly aardige liedjes
die met lust werden meegezongen.
Henk Sijpheer bespeelde op voor
treffelijke wijze de xylofoon,
zelfs toen het licht werd uitge
doofd.
Frans de Hoo was 'n uitstekende
geluiden imitator en Evita v. Wil
ligen toonde zich als 'n geoefende
tapdanseres terwijl Cor Sypheer als
sneltekenaar zijn publiek tot la-
chens toe bezighield. Verder werd
er 'n rechtzaak uitgebeeld als slot
nummer waarin de heer Van Ber
gen als officier van Justitie en
mevr. Van Bergen als „Antje
Hoevelaken" optrad een nooit
te vergeten figuur terwijl de
heer Stockman, als president van
de rechtbank onvergetelijk was.
Vooral de kledij der rechters en
van de griffier was voor velen
een bron van vreugde of van ver
wondering, maar zij deed het
goed.
De Ouden Van Dagen, vol
vreugde over de genoeglijke mid
dag werden na afloop weder per
auto naar hun woning gebracht.
Het Comité voor Ouden Van
Dagen heeft de dank van hon
derden mensen in Bergen met ere
verdiend.
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
..DE DUINSTREEK"
Ingezonden mededeling
TELEFOON 2104
U zal worden getoond hoe de
moderne vrouw, die over weinig
tijd beschikt, toch gesoigneerd
kan zijn.
Er is geen verkoop.
Introducties voor deze interessante
voorlichting bij
<5¥c& <5%c&
(g stelt U in samenwerking met rjj
gaarne in de gelegenheid om op woensdagmiddag 25 januari a.s. van 2 tot 4 uur g)
v of dezelfde dag 's avonds van 8 tot 10 uur, haar gast te zijn in v
K De Berger Heerlijkheid „Brero'% Fransesteeg, Bergen nh.
Ingezonden mededeling
Bedek keel en borst met de pijn
stillende Thermogenede welda
dige warmte verjaagt verkoudheid
Redactie en Adm.: C. Oldenburg,
Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071
Telefoon K 2209-268
Agentschap te BergenDe Haan s
Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452
Agentschap voor Egmond aan Zee
R. P. jonker, Voorstraat 129
Abonnementsprijs: f 4.70 per jaar
f 1.20 per kwartaal
Advertentieprijs: 10 ct. per m m.
met een minimum van f 1.20
Vraag en Aanbod 12 ct. per m.m.
Woning- en Vacantieruil 14 ct. m.m.
Familie-advertenties 15 ct. per m.m.
BERGEN
22 Januari
Dr. LUGTEN, Telefoon 2700
SCHOORL-KOEDIJK
22 Januari
Dr. RISSELADA, Tel. K 2209-360