ft Toneelavond T. en O. URSEM 99 WAT KAK HUK KIKD W0RDEK EK WAT H0ET HUK KIKD W0RDEK PUROL „DIE JAHRESZEITEN" „ER WAS EENS Wie heeft voorrang Katholieke kinderuitzending gestart JUBILEUM - CONCERT GERRITSEN l/oae de juiste C0UP.C VRIJDAG 20 APRIL 1956 33e JAARGANG No. 16 Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef Donderdagmiddag 12 april hield de heer C. W. Seigers, hoofd der A-afdeling van de M.M.S. een duidelijke en over zichtelijke uiteenzetting over dit onderwerp voor de Ned. Ver. van Huisvrouwen en haar geno digden in De Rustende Jager. In ons land bezoekt een kind meestal een of meer jaren een kleuterschool, en dan gaat voor allen de poort van het Lager Onderwijs open. Zes jaar lang wordt het hier getraind in de kunst van lezen, schrijven en rekenen, terwijl hem de beginse len van de geschiedenis, aard rijkskunde en kennis der natuur worden bijgebracht. Hierna vindt de differentiatie plaats naar: vak-, V.G.L.O.-, U.L.O.- of Middelbare scholen. Na het be halen van een einddiploma H.B.S. of Gymnasium kan de jonge mens gaan styderen aan hogeschool of universiteit. Op 2 mei 1863 kwam de wet op het M.O. tot stand, en in 1864 volgde de opening der eer ste Rijks H.B.S.-en te Gronin gen en Roermond. De H.B.S. was gedacht als school voor ho ger volksonderwijs, waar de al gemene voorbereiding gegeven werd tot een grote verscheiden heid van maatschappelijke be trekkingen. De H.B.S. was dus oorspronkelijk geen opleidings school voor het H.O. (dat deden de Latijnse scholen, gaandeweg Gymnasia genoemd). De Wet Limburg gaf in 1917 aan de ge slaagde eindexamen-candidaten der H.B.S. het recht aan de Uni versiteit te studeren. Daarmede werd de H.B.S. opleidingsschool voor het H.O. en verloor haar algemeen vormend karakter, hoewel een grote categorie der leerlingen niet gaat studeren, doch behoefte heeft aan een al gemeen wetenschappelijke vor ming. Om hieraan tegemoet te komen is voor meisjes in 1935 de M.M.S. in het leven geroe pen. Sinds 1870 is het aantal leer lingen der Middelbare Scholen 15x zo groot geworden en het aantal studenten is vertienvou digd. De U.L.O.-school wordt dagelijks bezocht door een schare jongens en meisjes, talrijker dan het aantal inwoners van Arn hem, Nijmegen of Tilburg. Hoe is het echter met het verstande lijk gehalte der jeugd gesteld? Om dit nader te bepalen staan ons drie kenbronnen ten dienste a. het maatschappelijk leven; b. de school; c. het psychologisch onderzoek. Huidgenezing a. Het maatschappelijk leven. Materiaal hieruit verkregen is van geringe waarde, omdat maatschappelijk succes en fiasco in sterke mate afhankelijk zijn van factoren buiten het intellect. Stand, fortuin, protectie, geluk, pech, toeval e.a. elementen spe len er een grote rol. b. De school. Hier blijkt dat één kwart van de leerlingen al in de eerste of tweede klasse van de lagere school doubleert Volgens de statistieken van Dr Idenburg doorloopt slechts 47 procent der leerlingen de zes klassen lagere school vlot. Eén zesde deel der schoolbevolking bereikt de zesde klasse nooit. Aan het einde van de zesde klasse gaat 6 procent naar het M.O.; 11 procent naar het Nij verheidsonderwijs en 20 procent naar de U.L.O.-school. Hoevee' leerlingen bereiken de eindpaal? Van de lagere school ruim 80 procent, van de U.L.O. ruim 60 procent en van H.B.S., Lyceum en Gymnasium 50 procent. Het vlot doorlopen der school in standaardtijd is geen regel, maar een uitzondering. Slechts één vijfde deel der leerlingen slaagt hierin en met behoorlijke cijfers geen 10 procent. Wat zijn de oorzaken van het zitten blijven? Deze kunnen zijn: zwak geheugen, slecht voorstel- ingsvermogen, gebrek aan con centratie, nervositeit, afkeer van enkele vakken, slechte gezond heid, gezichts-, gehoor- en spraakgebreken, schoolverzuim, verandering van school, milieu- narigheden. Meer nog dan al deze tezamen schuilt de oorzaak in een aangeboren tekort aan algemene intelligentie. Op deze grond berust meer dan 80 pro cent van het doubleren en vrij wel alle gevallen van herhaald blijven zitten. door de verstandelijke leeftijd te delen door de kalender-leef tijd en deze uitkomst met honderd te vermenigvuldigen. In handen van een ervaren en kri tisch onderzoeker geeft deze in dividuele methode van onder zoek zeer nauwkeurige resulta ten. Het I.Q. is de maat voor de groei van het intellect. Lage I.Q.'s groeien geestelijk traag en blijven vroegtijdig staan. Hoge I.Q.'s groeien snel en lang door. In de loop der jaren nivelleren de verschillen zich niet, maar worden steeds groter. De verde ling van het intellect is als volgt: 2J/2 procent der kinderen heeft I.Q. tot 70 en is zwakzinnig; 25 procent der kinderen heeft I.Q. 7089 en heeft beperkte vermogens; 45 procent der kinderen heeft I.Q. 90109 en is middelma tig; 25 procent der kinderen heeft I.Q. 110130 en is vlug; 2J/2 procent der kinderen heeft I.Q. boven de 130 en is be gaafd. „SCHOORLS KINDER EN MEISJESKOOR'' Maar al te vaak wordt geheu' gen verward met intelligentie. Een goed en betrouwbaar ge heugen is zowel op school als in 't leven een groot gemak. De be zitter daarvan kan op school ja renlang een goed figuur slaan, zolang het gaat om prestaties waarbij het geheugen een grote rol speelt, wat grotendeels het geval is op de lagere school en de lagere klassen der middelbare school. Om het op de middel bare school tot een goed eind te brengen is veel meer nodig dan ijver en een goed geheugen. Bij onverwachte proefwerken komt daar duidelijk het gemis aan in zicht, de onmacht tegenover ,,het nieuwedat thuis niet ge prepareerd of uit 't hoofd ge leerd kon worden, te voorschijn. Vele teleurstellingen zijn toe te schrijven aan het overschatten van het geheugen, dat vrij lang en dikwijls op handige wijze, de taak van de intelligentie over neemt. Het wezen der intelligen tie ligt in de algemene geeste lijke geschiktheid nieuwe opga ven van het leven te doorgron den. Alle scholen en alle bijles sen ter wereld, hoe goed die ook mogen zijn, kunnen dit vermo gen, als het in de kiem niet aan wezig is, niet te voorschijn roe pen. c. Het psychologisch onder zoek. Om de begaafdheid van het individu te schatten heeft de school minstens zes maanden no dig en in het maatschappelijk leven duurt het als regel vele jaren voor een definitief oordeel te vellen is. Bij het psychologisch onderzoek onderwerpt men het individu aan een opzettelijke proefreeks, test genaamd. Het komt er bij het testen op aan te benaderen wat het kind kan le ren, en niet wat het geleerd heeft. Men neemt aan dat er evenals een lichamelijke ook een verstandelijke groei is, dat naar gelang van de leeftijd een hoger intellectueel niveau bereikt wordt. Door het onderwerpen aan tests bepaalt men de ver standelijke leeftijd van de proef persoon. Deze hoeft niet over een te komen met de kalender leeftijd. Het z.g.n. I.Q. (intelli gentie quotiënt) wordt gevonden Kinderen met beperkte ver mogens struikelen reeds herhaal delijk op de lagere school en halen zelden of nooit de zesde klasse. Tot het leren van een geschoold beroep zijn zij zelden in staat, wel tot grondarbeid, transportwerk en eenvoudige routine-baantjes in een fabriek. Zij hebben een zeer begrensde belangstelling, een beperkte woordenschat en geen onder scheidingsvermogen. Vervallen daardoor gemakkelijk tot crimi naliteit. Kinderen met dit intelli gentiepeil komen in alle klassen van de maatschappij voor. De middelmatigen kunnen de leerstof der lagere school nor maal verwerken en langs de weg van het nijverheidsonderwijs een vak leren. Men vindt in deze groep later de halfgeschoolde en geschoplde vakarbeider. De vlugge leerlingen doorlo pen meest vlot de lagere school en maken een redelijke kans op een U.L.O.-school. Het al of niet meekomen op de U.L.O.-school bepaalt veelal of de toekomst hoofd- óf handenarbeid zal bren gen. Leerlingen beneden I.Q. 100 (dat is dus de volle helft van de hele bevolking van ons land) hebben geen kans bij het U.L.O. Van 100110 I.Q. zijn de re sultaten gewoonlijk slecht. Pas boven een I.Q. 110 leidt het tot vlot en gaaf succes. Voor het doorlopen van H.B.S. of Gym nasium is een I.Q. van minstens 125 noodzakelijk, maar ook dan nog is het vlot doorlopen van de Middelbare School eer uit zondering dan regel. De kleine groep der begaaf den onderscheiden zich door een grotere soepelheid van intellect, een krachtig leervermogen en kritische zin. Ruim 25.000 kinderen worden elk jaar naar een te moeilijke school gestuurd, overbelast, uit- gefoeterd, ten slotte gewogen en te licht bevonden. Een tijdige diagnose van de begaafdheid en een zakelijke voorlichting wat betreft de beroepskeuze kunnen ouders en kinderen veel ellende besparen. Maandag 16 april gaf de heer P. Raven van de Autorijschool „Raven", in De Rustende Jager de laatste les van de cursus: „Veilig Verkeer". Deze cursus was voornamelijk bedoeld voor wielrijders, brommers en voet gangers. Met tekenbord en mi niatuur materiaal ter illustratie werden de diverse verkeerspro blemen opgezet en opgelost, ter wijl er volop gelegenheid was tot vragen stellen. Hoewel het aantal cursisten niet groot was, heeft deze cursus voor de aan wezigen volkomen aan de ver wachtingen beantwoórd. De leer lingen van de heer Raven zullen zich ongetwijfeld na deze lessen zekerder voelen bij de proble men waarvoor het verkeer de weggebruikers plaatst. Het is niet alleen noodzake lijk gebleken het stadskind uit te zenden naar de koloniehuizen, maar dat ook het kind uit de dorpen hieraan behoefte heeft. Dit is geconstateerd in de 25 jaren dat de stichting bestaat. De stichting bestaat thans uit 119 afdelingen. Zwakke en ner- veuse kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar gaan in de regel 6 weken naar de eigen kolonie huizen jn Bakkum en Boxtel. Verder worden er ook nog kin deren geplaatst in drie kolonies o.a. in Egmond aan Zee. Boven dien kunnen kleuters van 26 jaar op doktersattest verblijven in het Prinses Marijke huis in Zeist. De verzorging in genoem de huizen is prima en ieder ko loniehuis heeft zijn eigen arts. De plaatselijke afdeling, die de uitzending mogelijk moet maken, financiert dit uit giften, en zie kenfonds. De ouders behoeven slechts een zeer geringe vergoe ding te geven. De plaatselijke afdeling, die zijn organisatori sche vorm krijgt in een stichting, is op 21 februari opgericht. Om dat zij nog niet voldoende is in gewerkt om te kunnen nagaan welke kinderen voor uitzending in aanmerking komen, kunnen de ouders de betreffende kinde ren opgeven bij de volgende adressen: de dames Plaatsman- Bijwaard, Notweg 4, mevr. Worm-Volger, Nachtegaallaan tje 21, mevr. Van Eijck, Anto- niusstraat 42, en de heren A. C. J. Eekhout, Foeke Kamstraweg 9 en J. Woldendorp, Russen plein 8. 1926 1956 ORATORIUM „SCHOORLS GEMENGD KOOR" MACHINESCHRIJVEN EN STENOGRAFIE Voor het praktijkdiploma slaagden de volgende candidaten MACHINESCHRIJVEN Frieda Leek te Groet, Hanneke Roos, Joop Veenhuysen, Hans Schuit en Wim Moerbeek te Bergen. STENOGRAGIE Nederlands 130 lettergrepen. Elly Schotten te Bergen, Frieda Leek te Groet. Het examen werd georganiseerd door de Vereniging van Leraren voor praktijkexamens te 's-Graven- hage, afd. Alkmaar en vond plaats j.l. zaterdag 14 april in „Het Wapen van Heemskerk" te Alkmaar. Genoemde leerlingen waren op geleid door Instituut Burdorf te Alkmaar. U.V.V. Bergen De Simavi-collecte, ook dit jaar door de U.V.V. verzorgd, bracht in onze gemeente f 1192,37 op, terwijl er 32 vaste contribuanten zijn. Allen die meegewerkt hebben om tot dit prachtige resultaat te komen, zeggen wij hartelijk dank. Op donderdag 12 april werd door de toneelgroep van Tuin en Oostdorp in De Rustende Jager het blijspel in zes tafere len van de Amerikaanse auteur Norman Krasna opgevoerd, ge titeld Per Luchtpost. De inhoud van dit stuk ver plaatst ons naar het eiland Long Island, voor de Amerikaanse kust, omstreeks het midden van de tweede wereldoorlog. De Verenigde Staten zijn pas in de oorlog betrokken, de soldaten vechten te land, te water en in de lucht en van de krijgsbedrij ven verneemt men voornamelijk uit de couranten en tijdschriften. In de burgermaatschappij wor den allerlei hulpacties georga niseerd, en er wordt gebreid aan sokken, shawls enz. Deze giften gaan, meestal gepaard met een briefje van de schenkster, naar de onbekende soldaat, en wan neer de schrijfster haar adres heeft vermeld, ontwikkelt zich daar vaak een correspondentie uit. Ook in de familie Wilkins, bestaande uit de vader, rechter Wilkins, en zijn vrouw, hebben de beide dochters, waarvan de oudste, Ruth, als cassière op een bank werkzaam is, en de jong ste, Miriam, de middelbare school bezoekt, zich met dit werk bezig gehouden. Miriam heeft echter haar brieven ondertekend met de naam van haar zuster. De krijgsman, een luitenant der vliegers, die haar geschenk en epistel ontvangen heeft, ant woordt en vraagt zelfs haar por tret, daaraan ze voldoet door hem een portret van haar zuster Ruth- te zenden. Nog te jong om een behoorlijk innerlijk leven te hebben ontwikkeld, bestaat de inhoud van haar brieven in hoofdzaak uit gedichten, die ze uit de werken van Swinburne en Burns overschrijft. De luite nant beantwoordt haar in zijn, aan mej. Ruth Wilkins geadres seerde brieven, op gelijke wijze. In een brief van twaalf kantjes heeft hij eens een geheel gedicht WEKKERS gevraagd en zij ontvangt hem en introduceert hem in de familie kring. Op zijn verlangen gaat zij zelfs een paar maal met hem uit. Hoe tenslotte de liefde tussen beiden ontwaakt, en Miriam de toedracht van zaken onthult, zo dat geen valse voorstellingen hun verhouding vertroebelen, en hoe ten laatste beiden door een truc in het huwelijk worden ver bonden, dat alles werd met élan uitgebeeld. De heer F. Roobeek en mevr. De Rhoter, die de figuren van rechter Wilkins en zijn vrouw uitbeeldden, vormden een waar dig Amerikaans echtpaar uit de middleclass. Hun dochters, Mi riam, mej. J. Wmkel, en Ruth, mevr. Jansen, waren als Ameri kaanse meisjes uitstekend. Luite nant Seabright, de heer Th. van Dijk, en zijn zuster Martha, mevr. Varro, waren goed in vorm, evenals de heer W. Everts, die als Albert Kummer. Ruths verloofde in zijn moeilijke rol een zware taak had. Sergeant Vincent, de heer J. Ellens, was een echte krijgsman, terwijl de Amerikaanse kleurling-dienst bode bijzonder goed werd ge- van Swinburne als antwoord op gezonden. Er ontstaat een hele briefwisseling, zonder dat de ouders en de oudste zuster van de toedracht der zaak op de hoogte zijn. Als dat zo enige tijd geduurd heeft, krijgt de luitenant verlof, en in New York aangekomen spoedt hij zich naar Long Island om zijn opwachting bij zijn cor respondentie te maken. Wanneer hij zich laat aandienen is de fa milie thuis en komt het hoge woord bij Miriam er uit. Ruth is half en half verloofd met een procuratiehouder van de bank waar zij werkzaam is, een ietwat droge knul, 'n kantoorfrik, en voelt zich door haar zuster be ledigd. Om de luitenant echter een ontnuchtering te besparen verzwijgt zij de werkelijke stand van zaken. Hij heeft naar haar speeld door mevr. Bult. Ook de heer Riesmeijer, die als matroos Harold achter het net viste, hield zich uitstekend. Het stuk boeide zowel door zijn geestige inhoud als door het spel der spelers. Na elk tafereel klonk applaus als bewijs dat het bij het talrijke gehoor in goede aarde was gevallen. WONINGRUIL Aangeboden in Amsterdam-Oost mooie woning, 4 kamers, een met mooie moderne toog, keuken, zon 's-morgens op achter-, 's-middags aan de voorzijde, buren zijn ge zellige zakenmensen, brede trap, grote hal, tel. Huur f 7. per week. Gevr. woning met 4 a 5 kamers en tuin, hogere huur geen bezwaar. Br. ond. no. 797 bur. v. d. blad ZONDAGSDIENST ARTSEN UeekUad 0.50 0.50 0.25 0.35 0.25 0.50 1.00 0.25 0.64 0.59 0.40 1.00 1.00 1.00 1.00 1.00 1.00 0.60 DE DUINSTREEK Redactie en Adm.: C. Oldenburg, Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071 Telefoon K 2209-268 Agentschap te Bergen: De Haan's Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452 Agentschap voor Egmond aan 7ee R. P. Jonker, Voorstraat 129 Abonnementsprijs: f 4.70 per jaar f 1.20 per kwartaal Advertentieprijs: 12 ct. per m.m. Vraag en Aanbod 15ct. per mm. met een minimum van f 1.50 Woning- en Vacantieruil 15 ct. m.m. Familie-advertenties 15 ct. per m.m. Ingezonden mededeling. Huidzuiverheid - Huidgezondheid Puistjes verdrogen door Purol-poeder Dir.: Klaas Venneker Wegens overweldigende belangstelling extra opvoering van de operette t* op ZONDAG 22 APRIL 1956 's avonds 8 uur in „De Rustende Jager" te Schoorl Kaarten en plaatsbespreken aan de zaal De uitvoering van 21 april was reeds vroegtijdig uitverkocht Kaarten voor zaterdag zijn desgewenst om te ruilen voor de uitvoering op zondag Directeur Corn. Jonker op zaterdag 28 april, 's avonds 8 uur (precies), in de zaal van de heer Nic. Schuyt. JOSEPH HAYDN Entrée f 3.- per persoon Voorziet U tijdig van kaarten Verkrijgbaar bij de leden en aan de zaal. SolistenBEP STREEFKERK, sopraan HAN LE FÈVRE. tenor LEO ROMMERTS, bas Muzikale begeleiding West Ned. Symphonie Orkest uit Den Haag [DAMES KAPSALON TELEFOON 2104 AMSTERDAM- BERGEN Bij tram- en bushalte, 3 min van Muider- poort Station, met 10 in het centrum BERGEN 22 april Dr. BULSTRA, Telefoon 2827 SCHOORL KOEDIJK 22 april Dr. H. J. PIERS, Telefoon K 2201-202

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1956 | | pagina 1