ft
Toneelavond T. en O.
URSEM
99
WAT KAK HUK KIKD W0RDEK EK
WAT H0ET HUK KIKD W0RDEK
PUROL
„DIE JAHRESZEITEN"
„ER WAS EENS
Wie heeft voorrang
Katholieke
kinderuitzending gestart
JUBILEUM - CONCERT
GERRITSEN
l/oae de juiste C0UP.C
VRIJDAG 20 APRIL 1956
33e JAARGANG No. 16
Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef
Donderdagmiddag 12 april
hield de heer C. W. Seigers,
hoofd der A-afdeling van de
M.M.S. een duidelijke en over
zichtelijke uiteenzetting over dit
onderwerp voor de Ned. Ver.
van Huisvrouwen en haar geno
digden in De Rustende Jager.
In ons land bezoekt een kind
meestal een of meer jaren een
kleuterschool, en dan gaat voor
allen de poort van het Lager
Onderwijs open. Zes jaar lang
wordt het hier getraind in de
kunst van lezen, schrijven en
rekenen, terwijl hem de beginse
len van de geschiedenis, aard
rijkskunde en kennis der natuur
worden bijgebracht. Hierna vindt
de differentiatie plaats naar:
vak-, V.G.L.O.-, U.L.O.- of
Middelbare scholen. Na het be
halen van een einddiploma
H.B.S. of Gymnasium kan de
jonge mens gaan styderen aan
hogeschool of universiteit.
Op 2 mei 1863 kwam de wet
op het M.O. tot stand, en in
1864 volgde de opening der eer
ste Rijks H.B.S.-en te Gronin
gen en Roermond. De H.B.S.
was gedacht als school voor ho
ger volksonderwijs, waar de al
gemene voorbereiding gegeven
werd tot een grote verscheiden
heid van maatschappelijke be
trekkingen. De H.B.S. was dus
oorspronkelijk geen opleidings
school voor het H.O. (dat deden
de Latijnse scholen, gaandeweg
Gymnasia genoemd). De Wet
Limburg gaf in 1917 aan de ge
slaagde eindexamen-candidaten
der H.B.S. het recht aan de Uni
versiteit te studeren. Daarmede
werd de H.B.S. opleidingsschool
voor het H.O. en verloor haar
algemeen vormend karakter,
hoewel een grote categorie der
leerlingen niet gaat studeren,
doch behoefte heeft aan een al
gemeen wetenschappelijke vor
ming. Om hieraan tegemoet te
komen is voor meisjes in 1935
de M.M.S. in het leven geroe
pen.
Sinds 1870 is het aantal leer
lingen der Middelbare Scholen
15x zo groot geworden en het
aantal studenten is vertienvou
digd. De U.L.O.-school wordt
dagelijks bezocht door een schare
jongens en meisjes, talrijker dan
het aantal inwoners van Arn
hem, Nijmegen of Tilburg. Hoe
is het echter met het verstande
lijk gehalte der jeugd gesteld?
Om dit nader te bepalen staan
ons drie kenbronnen ten dienste
a. het maatschappelijk leven; b.
de school; c. het psychologisch
onderzoek.
Huidgenezing
a. Het maatschappelijk leven.
Materiaal hieruit verkregen is
van geringe waarde, omdat
maatschappelijk succes en fiasco
in sterke mate afhankelijk zijn
van factoren buiten het intellect.
Stand, fortuin, protectie, geluk,
pech, toeval e.a. elementen spe
len er een grote rol.
b. De school. Hier blijkt dat
één kwart van de leerlingen al
in de eerste of tweede klasse
van de lagere school doubleert
Volgens de statistieken van Dr
Idenburg doorloopt slechts 47
procent der leerlingen de zes
klassen lagere school vlot. Eén
zesde deel der schoolbevolking
bereikt de zesde klasse nooit.
Aan het einde van de zesde
klasse gaat 6 procent naar het
M.O.; 11 procent naar het Nij
verheidsonderwijs en 20 procent
naar de U.L.O.-school. Hoevee'
leerlingen bereiken de eindpaal?
Van de lagere school ruim 80
procent, van de U.L.O. ruim 60
procent en van H.B.S., Lyceum
en Gymnasium 50 procent.
Het vlot doorlopen der school
in standaardtijd is geen regel,
maar een uitzondering. Slechts
één vijfde deel der leerlingen
slaagt hierin en met behoorlijke
cijfers geen 10 procent.
Wat zijn de oorzaken van het
zitten blijven? Deze kunnen zijn:
zwak geheugen, slecht voorstel-
ingsvermogen, gebrek aan con
centratie, nervositeit, afkeer van
enkele vakken, slechte gezond
heid, gezichts-, gehoor- en
spraakgebreken, schoolverzuim,
verandering van school, milieu-
narigheden. Meer nog dan al
deze tezamen schuilt de oorzaak
in een aangeboren tekort aan
algemene intelligentie. Op deze
grond berust meer dan 80 pro
cent van het doubleren en vrij
wel alle gevallen van herhaald
blijven zitten.
door de verstandelijke leeftijd te
delen door de kalender-leef
tijd en deze uitkomst met
honderd te vermenigvuldigen. In
handen van een ervaren en kri
tisch onderzoeker geeft deze in
dividuele methode van onder
zoek zeer nauwkeurige resulta
ten. Het I.Q. is de maat voor de
groei van het intellect. Lage
I.Q.'s groeien geestelijk traag en
blijven vroegtijdig staan. Hoge
I.Q.'s groeien snel en lang door.
In de loop der jaren nivelleren
de verschillen zich niet, maar
worden steeds groter. De verde
ling van het intellect is als volgt:
2J/2 procent der kinderen heeft
I.Q. tot 70 en is zwakzinnig;
25 procent der kinderen heeft
I.Q. 7089 en heeft beperkte
vermogens;
45 procent der kinderen heeft
I.Q. 90109 en is middelma
tig;
25 procent der kinderen heeft
I.Q. 110130 en is vlug;
2J/2 procent der kinderen heeft
I.Q. boven de 130 en is be
gaafd.
„SCHOORLS KINDER EN MEISJESKOOR''
Maar al te vaak wordt geheu'
gen verward met intelligentie.
Een goed en betrouwbaar ge
heugen is zowel op school als in
't leven een groot gemak. De be
zitter daarvan kan op school ja
renlang een goed figuur slaan,
zolang het gaat om prestaties
waarbij het geheugen een grote
rol speelt, wat grotendeels het
geval is op de lagere school en
de lagere klassen der middelbare
school. Om het op de middel
bare school tot een goed eind te
brengen is veel meer nodig dan
ijver en een goed geheugen. Bij
onverwachte proefwerken komt
daar duidelijk het gemis aan in
zicht, de onmacht tegenover
,,het nieuwedat thuis niet ge
prepareerd of uit 't hoofd ge
leerd kon worden, te voorschijn.
Vele teleurstellingen zijn toe
te schrijven aan het overschatten
van het geheugen, dat vrij lang
en dikwijls op handige wijze, de
taak van de intelligentie over
neemt. Het wezen der intelligen
tie ligt in de algemene geeste
lijke geschiktheid nieuwe opga
ven van het leven te doorgron
den. Alle scholen en alle bijles
sen ter wereld, hoe goed die ook
mogen zijn, kunnen dit vermo
gen, als het in de kiem niet aan
wezig is, niet te voorschijn roe
pen.
c. Het psychologisch onder
zoek.
Om de begaafdheid van het
individu te schatten heeft de
school minstens zes maanden no
dig en in het maatschappelijk
leven duurt het als regel vele
jaren voor een definitief oordeel
te vellen is. Bij het psychologisch
onderzoek onderwerpt men het
individu aan een opzettelijke
proefreeks, test genaamd. Het
komt er bij het testen op aan te
benaderen wat het kind kan le
ren, en niet wat het geleerd
heeft. Men neemt aan dat er
evenals een lichamelijke ook een
verstandelijke groei is, dat naar
gelang van de leeftijd een hoger
intellectueel niveau bereikt
wordt. Door het onderwerpen
aan tests bepaalt men de ver
standelijke leeftijd van de proef
persoon. Deze hoeft niet over
een te komen met de kalender
leeftijd. Het z.g.n. I.Q. (intelli
gentie quotiënt) wordt gevonden
Kinderen met beperkte ver
mogens struikelen reeds herhaal
delijk op de lagere school en
halen zelden of nooit de zesde
klasse. Tot het leren van een
geschoold beroep zijn zij zelden
in staat, wel tot grondarbeid,
transportwerk en eenvoudige
routine-baantjes in een fabriek.
Zij hebben een zeer begrensde
belangstelling, een beperkte
woordenschat en geen onder
scheidingsvermogen. Vervallen
daardoor gemakkelijk tot crimi
naliteit. Kinderen met dit intelli
gentiepeil komen in alle klassen
van de maatschappij voor.
De middelmatigen kunnen de
leerstof der lagere school nor
maal verwerken en langs de weg
van het nijverheidsonderwijs een
vak leren. Men vindt in deze
groep later de halfgeschoolde en
geschoplde vakarbeider.
De vlugge leerlingen doorlo
pen meest vlot de lagere school
en maken een redelijke kans op
een U.L.O.-school. Het al of niet
meekomen op de U.L.O.-school
bepaalt veelal of de toekomst
hoofd- óf handenarbeid zal bren
gen. Leerlingen beneden I.Q. 100
(dat is dus de volle helft van
de hele bevolking van ons land)
hebben geen kans bij het U.L.O.
Van 100110 I.Q. zijn de re
sultaten gewoonlijk slecht. Pas
boven een I.Q. 110 leidt het tot
vlot en gaaf succes. Voor het
doorlopen van H.B.S. of Gym
nasium is een I.Q. van minstens
125 noodzakelijk, maar ook dan
nog is het vlot doorlopen van
de Middelbare School eer uit
zondering dan regel.
De kleine groep der begaaf
den onderscheiden zich door een
grotere soepelheid van intellect,
een krachtig leervermogen en
kritische zin.
Ruim 25.000 kinderen worden
elk jaar naar een te moeilijke
school gestuurd, overbelast, uit-
gefoeterd, ten slotte gewogen en
te licht bevonden. Een tijdige
diagnose van de begaafdheid en
een zakelijke voorlichting wat
betreft de beroepskeuze kunnen
ouders en kinderen veel ellende
besparen.
Maandag 16 april gaf de heer
P. Raven van de Autorijschool
„Raven", in De Rustende Jager
de laatste les van de cursus:
„Veilig Verkeer". Deze cursus
was voornamelijk bedoeld voor
wielrijders, brommers en voet
gangers. Met tekenbord en mi
niatuur materiaal ter illustratie
werden de diverse verkeerspro
blemen opgezet en opgelost, ter
wijl er volop gelegenheid was
tot vragen stellen. Hoewel het
aantal cursisten niet groot was,
heeft deze cursus voor de aan
wezigen volkomen aan de ver
wachtingen beantwoórd. De leer
lingen van de heer Raven zullen
zich ongetwijfeld na deze lessen
zekerder voelen bij de proble
men waarvoor het verkeer de
weggebruikers plaatst.
Het is niet alleen noodzake
lijk gebleken het stadskind uit te
zenden naar de koloniehuizen,
maar dat ook het kind uit de
dorpen hieraan behoefte heeft.
Dit is geconstateerd in de 25
jaren dat de stichting bestaat.
De stichting bestaat thans uit
119 afdelingen. Zwakke en ner-
veuse kinderen in de leeftijd van
5 tot 12 jaar gaan in de regel
6 weken naar de eigen kolonie
huizen jn Bakkum en Boxtel.
Verder worden er ook nog kin
deren geplaatst in drie kolonies
o.a. in Egmond aan Zee. Boven
dien kunnen kleuters van 26
jaar op doktersattest verblijven
in het Prinses Marijke huis in
Zeist. De verzorging in genoem
de huizen is prima en ieder ko
loniehuis heeft zijn eigen arts.
De plaatselijke afdeling, die de
uitzending mogelijk moet maken,
financiert dit uit giften, en zie
kenfonds. De ouders behoeven
slechts een zeer geringe vergoe
ding te geven. De plaatselijke
afdeling, die zijn organisatori
sche vorm krijgt in een stichting,
is op 21 februari opgericht. Om
dat zij nog niet voldoende is in
gewerkt om te kunnen nagaan
welke kinderen voor uitzending
in aanmerking komen, kunnen
de ouders de betreffende kinde
ren opgeven bij de volgende
adressen: de dames Plaatsman-
Bijwaard, Notweg 4, mevr.
Worm-Volger, Nachtegaallaan
tje 21, mevr. Van Eijck, Anto-
niusstraat 42, en de heren A. C.
J. Eekhout, Foeke Kamstraweg
9 en J. Woldendorp, Russen
plein 8.
1926
1956
ORATORIUM
„SCHOORLS GEMENGD KOOR"
MACHINESCHRIJVEN EN
STENOGRAFIE
Voor het praktijkdiploma
slaagden de volgende candidaten
MACHINESCHRIJVEN
Frieda Leek te Groet, Hanneke
Roos, Joop Veenhuysen, Hans
Schuit en Wim Moerbeek te
Bergen.
STENOGRAGIE Nederlands
130 lettergrepen.
Elly Schotten te Bergen, Frieda
Leek te Groet.
Het examen werd georganiseerd
door de Vereniging van Leraren
voor praktijkexamens te 's-Graven-
hage, afd. Alkmaar en vond plaats
j.l. zaterdag 14 april in „Het
Wapen van Heemskerk" te
Alkmaar.
Genoemde leerlingen waren op
geleid door Instituut Burdorf te
Alkmaar.
U.V.V. Bergen
De Simavi-collecte, ook dit jaar
door de U.V.V. verzorgd, bracht
in onze gemeente f 1192,37 op,
terwijl er 32 vaste contribuanten
zijn.
Allen die meegewerkt hebben
om tot dit prachtige resultaat te
komen, zeggen wij hartelijk dank.
Op donderdag 12 april werd
door de toneelgroep van Tuin
en Oostdorp in De Rustende
Jager het blijspel in zes tafere
len van de Amerikaanse auteur
Norman Krasna opgevoerd, ge
titeld Per Luchtpost.
De inhoud van dit stuk ver
plaatst ons naar het eiland Long
Island, voor de Amerikaanse
kust, omstreeks het midden van
de tweede wereldoorlog. De
Verenigde Staten zijn pas in de
oorlog betrokken, de soldaten
vechten te land, te water en in
de lucht en van de krijgsbedrij
ven verneemt men voornamelijk
uit de couranten en tijdschriften.
In de burgermaatschappij wor
den allerlei hulpacties georga
niseerd, en er wordt gebreid aan
sokken, shawls enz. Deze giften
gaan, meestal gepaard met een
briefje van de schenkster, naar
de onbekende soldaat, en wan
neer de schrijfster haar adres
heeft vermeld, ontwikkelt zich
daar vaak een correspondentie
uit. Ook in de familie Wilkins,
bestaande uit de vader, rechter
Wilkins, en zijn vrouw, hebben
de beide dochters, waarvan de
oudste, Ruth, als cassière op een
bank werkzaam is, en de jong
ste, Miriam, de middelbare
school bezoekt, zich met dit werk
bezig gehouden. Miriam heeft
echter haar brieven ondertekend
met de naam van haar zuster.
De krijgsman, een luitenant der
vliegers, die haar geschenk en
epistel ontvangen heeft, ant
woordt en vraagt zelfs haar por
tret, daaraan ze voldoet door
hem een portret van haar zuster
Ruth- te zenden. Nog te jong om
een behoorlijk innerlijk leven te
hebben ontwikkeld, bestaat de
inhoud van haar brieven in
hoofdzaak uit gedichten, die ze
uit de werken van Swinburne
en Burns overschrijft. De luite
nant beantwoordt haar in zijn,
aan mej. Ruth Wilkins geadres
seerde brieven, op gelijke wijze.
In een brief van twaalf kantjes
heeft hij eens een geheel gedicht
WEKKERS
gevraagd en zij ontvangt hem en
introduceert hem in de familie
kring. Op zijn verlangen gaat zij
zelfs een paar maal met hem uit.
Hoe tenslotte de liefde tussen
beiden ontwaakt, en Miriam de
toedracht van zaken onthult, zo
dat geen valse voorstellingen
hun verhouding vertroebelen, en
hoe ten laatste beiden door een
truc in het huwelijk worden ver
bonden, dat alles werd met élan
uitgebeeld.
De heer F. Roobeek en mevr.
De Rhoter, die de figuren van
rechter Wilkins en zijn vrouw
uitbeeldden, vormden een waar
dig Amerikaans echtpaar uit de
middleclass. Hun dochters, Mi
riam, mej. J. Wmkel, en Ruth,
mevr. Jansen, waren als Ameri
kaanse meisjes uitstekend. Luite
nant Seabright, de heer Th. van
Dijk, en zijn zuster Martha,
mevr. Varro, waren goed in
vorm, evenals de heer W.
Everts, die als Albert Kummer.
Ruths verloofde in zijn moeilijke
rol een zware taak had. Sergeant
Vincent, de heer J. Ellens, was
een echte krijgsman, terwijl de
Amerikaanse kleurling-dienst
bode bijzonder goed werd ge-
van Swinburne als antwoord op
gezonden. Er ontstaat een hele
briefwisseling, zonder dat de
ouders en de oudste zuster van
de toedracht der zaak op de
hoogte zijn.
Als dat zo enige tijd geduurd
heeft, krijgt de luitenant verlof,
en in New York aangekomen
spoedt hij zich naar Long Island
om zijn opwachting bij zijn cor
respondentie te maken. Wanneer
hij zich laat aandienen is de fa
milie thuis en komt het hoge
woord bij Miriam er uit. Ruth is
half en half verloofd met een
procuratiehouder van de bank
waar zij werkzaam is, een ietwat
droge knul, 'n kantoorfrik, en
voelt zich door haar zuster be
ledigd. Om de luitenant echter
een ontnuchtering te besparen
verzwijgt zij de werkelijke stand
van zaken. Hij heeft naar haar
speeld door mevr. Bult. Ook de
heer Riesmeijer, die als matroos
Harold achter het net viste, hield
zich uitstekend.
Het stuk boeide zowel door
zijn geestige inhoud als door het
spel der spelers. Na elk tafereel
klonk applaus als bewijs dat het
bij het talrijke gehoor in goede
aarde was gevallen.
WONINGRUIL
Aangeboden in Amsterdam-Oost
mooie woning, 4 kamers, een met
mooie moderne toog, keuken, zon
's-morgens op achter-, 's-middags
aan de voorzijde, buren zijn ge
zellige zakenmensen, brede trap,
grote hal, tel. Huur f 7. per week.
Gevr. woning met 4 a 5 kamers
en tuin, hogere huur geen bezwaar.
Br. ond. no. 797 bur. v. d. blad
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
UeekUad
0.50
0.50
0.25
0.35
0.25
0.50
1.00
0.25
0.64
0.59
0.40
1.00
1.00
1.00
1.00
1.00
1.00
0.60
DE DUINSTREEK
Redactie en Adm.: C. Oldenburg,
Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071
Telefoon K 2209-268
Agentschap te Bergen: De Haan's
Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452
Agentschap voor Egmond aan 7ee
R. P. Jonker, Voorstraat 129
Abonnementsprijs: f 4.70 per jaar
f 1.20 per kwartaal
Advertentieprijs: 12 ct. per m.m.
Vraag en Aanbod 15ct. per mm.
met een minimum van f 1.50
Woning- en Vacantieruil 15 ct. m.m.
Familie-advertenties 15 ct. per m.m.
Ingezonden mededeling.
Huidzuiverheid - Huidgezondheid
Puistjes verdrogen door Purol-poeder
Dir.: Klaas Venneker
Wegens overweldigende belangstelling extra opvoering
van de operette
t*
op ZONDAG 22 APRIL 1956 's avonds 8 uur in „De
Rustende Jager" te Schoorl
Kaarten en plaatsbespreken aan de zaal
De uitvoering van 21 april was reeds vroegtijdig uitverkocht
Kaarten voor zaterdag zijn desgewenst om te ruilen voor de
uitvoering op zondag
Directeur Corn. Jonker
op zaterdag 28 april, 's avonds 8 uur (precies), in
de zaal van de heer Nic. Schuyt.
JOSEPH HAYDN
Entrée f 3.- per persoon
Voorziet U tijdig
van kaarten
Verkrijgbaar bij de leden
en aan de zaal.
SolistenBEP STREEFKERK, sopraan
HAN LE FÈVRE. tenor
LEO ROMMERTS, bas
Muzikale begeleiding
West Ned. Symphonie Orkest uit
Den Haag
[DAMES
KAPSALON
TELEFOON 2104
AMSTERDAM- BERGEN
Bij tram- en bushalte, 3 min van Muider-
poort Station, met 10 in het centrum
BERGEN
22 april
Dr. BULSTRA, Telefoon 2827
SCHOORL KOEDIJK
22 april
Dr. H. J. PIERS, Telefoon K 2201-202