DE DUINSTREEK
BIJ VELSEN WORDT IETS
GROOTS VERRICHT
De heerlijkheid Bergen
V.V.V. («ItOET/CAMPERIHIIN
ROTERDON
99
99
Tweede Blad
Vrijdag 7 sept. 1956
Noord - Zuidverbinding gemaakt
Binnenkort daveren auto's en treinen onder 't Noordzeekanaal door
Velsen (P P) Toen de
laatste brokstukken van de schei
dingsmuur tussen de twee tun-
neldelert te Velsen vielen, lag
tussen de beide oevers van het
verbrede Noordzeekanaal een
gloednieuwe, zij het nog ruw uit
ziende noord-zuidverbinding. De
tunnelmoten waren nu alle ver
bonden tot één lange, door tijde
lijke lampen spookachtig verlich
te, autoweg onder het drukke
scheepvaartwater.
Deze donderdagmiddag 30
augustus zal een historische da
tum blijven in de geschiedenis
van de Velser tunnelbouw. Al
heeft men ook met opzet een
muurtje laten wachten, dat al
lang gesloopt had kunnen wor
den, toch was het goed gezien
van de Rijkswaterstaat om de
symbolische verbinding tussen
noord en zuid met enige plech
tigheid te vieren. En zo zag ook
minister Algera deze „door
braak". Voor gebruik is de tun
nel echter nog niet gereed, dat
ontwaarden wij toen wij met de
heer Visser, technisch hoofd
ambtenaar, een rondgang maak
ten over het terrein.
„Wij werken hier aan een mil
joenen project, om precies te zijn
aan een werk, waarmede om
streeks 125 miljoen gemoeid
zijn", vertelde onze gastheer.
„Ter verruiming van het
dwarsprofiel van het Noordzee
kanaal in de dertiger jaren bracht
voor het in de gemeente Velsen
gelegen gedeelte van dit kanaal
vraagstukken aan de orde, die
de aanleiding zijn geworden tot
de bouw van de tunnels te Vel
sen.
De problemen, die om een op
lossing vroegen, hadden betrek
king op het landverkeer, het ver
keer te water en de waterafvoer.
In 1934 werd een onderzoek in
gesteld en men kwam tot de con
clusie, dat de beste oplossing
voor het autoverkeer gevonden
kon worden in een tunnel onder
geen flauw idee heeft, dat hier
een tunnel wordt gebouwd,
waardoor op omstreeks 20 meter
onder de wateroppervlakte over
enige tijd het verkeer zal razen.
Er is geen water in de naaste
omgeving te zien. Men legt tun-
nelmoot na tunnelmoot op zijn
plaats en deze gigantische moten
worden vervaardigd van beton.
Bij de bouw van de tunnels
wordt gebruik gemaakt van rij
dende stalen bekistingen, een
systeem, dat ontwikkeld is uit
het Engelse patent „Blow-Knox".
Had men besloten tot houten be
kistingen, dan zouden daarvoor
enorme hoeveelheden hout nodig
zijn geweest. Met dit soort be
kistingen heeft men het voordeel,
dat ze niet verloren gaan, maar
steeds opnieuw gebruikt kunnen
worden. Men moet zich dit voor
stellen als een mecanodoos in
het groot: stalen panelen van
0.50 x 1 m worden met verstij
vingen en spanten tot een geheel
gemaakt. Als het beton hard is
geworden, klapt men de verti
cale wand van de binnenbekis-
ting naar binnen, laat haar zak
ken en verrijdt haar. De buiten
bekisting, eveneens van staal,
kan men na lossen zonder meer
verrijden. In deze bekistingen is
ruim twee miljoen gulden ge
ïnvesteerd. In totaal worden ver
werkt 360.000 m3 beton en
36.000.000 kg wapeningsstaal.
De spoorwegtunnel.
De totale lengte van de spoor
wegtunnel bedraagt 3224 m,
waarvan een gedeelte, lang
2032 m, gesloten is. De tunnel
krijgt hellingen van 1 63 en
1 60.
Omdat er met electrische tractie
gereden zal worden, zal een
kunstmatige ventilatie achterwe
ge blijven. De verversing van de
tunnelatmosfeer geschiedt door
de langsstroom, die door het
treinverkeer en door barometri
sche invloeden wordt opgewekt.
T -TT
legen pijnen
hoofdpijn,
griep, kiespijn,
rheumatische
het kanaal, terwijl hetzelfde gold
voor het treinverkeer, waardoor
de spoorbrug, die een belemme
ring vormde voor de scheep
vaart, zou kunnen verdwijnen.
Verschillende omstandigheden
waren oorzaak, dat men uit de
drie bouwmogelijkheden, te we
ten: de zinkmethode, de schild-
methode en de open bouwput
methode, de laatste koos, waarbij
autotunnel en spoorwegtunnel
vlak naast elkaar in één put ge
legd zouden kunnen worden.
Hoofdzakelijk kwam men hier
toe door het feit, dat bij de
zinkmethode de in hydrologisch
opzicht zo belangrijke kleilaag
op 16 m beneden N.A.P. zou
moeten worden doorbroken, met
.als gevolg, dat het diepgelegen
zoete grondwater aan een blij
vende infiltratie van het zoute
bovenwater zou blootstaan. Ge
zien de grote belangen verbon
den aan de zoetwaterwinning
was dit niet toelaatbaar.
De inmiddels ingetreden oor
log vertraagde het begin van de
uitvoering tot het voorjaar 1941,
doch in november 1942 moest op
bevel van de bezetter het werk
worden beëindigd. Bijna, tien
jaar heeft het werk toen stilgele
gen. Pas in april 1952 liet de toe
stand van 's lands financiën toe,
dat men weer aan het werk toog.
Sinds 1954 worden de tunnels nu
versneld afgebouwd en men
hoopt October 1957 het werk
klaar te hebben".
Het werk.
Inmiddels waren wij bij de
bouwput gekomen, waarin wij
afdaalden. Het project is zo
groots, dat men daar staande
De tunnel biedt ruimte aan een
dubbelsporige baan met aan
weerszijden een inspectiepad en
is voorts zodanig ruim, dat de
sporen in de bogen met de ver
eiste verkanting kunnen worden
gelegd. De inspectiepaden zijn
laag gelegen om gemakkelijk be
reikbaar te zijn voor het op de
spoorbaan werkende personeel,
dat zich voor een naderende
trein in veiligheid moet stellen.
Onder de paden zijn ruimten
voor het onderbrengen van
dienstleidingen. Evenals de auto
tunnel wordt de spoorwegtunnel
omkleed met een waterdichte as-
faltisolatie.
De autotunnel.
De rijbanen van de autotunnel
krijgen hellingen van 1 28,5,
overeenkomend dus met die van
de Maastunnel te Rotterdam en
de Scheldetunnel te Antwerpen.
De totale lengte van de tunnel
bedraagt horizontaal gemeten
rond 1644 meter, waarvan het
middengedeelte van 768 m het
eigenlijke tunnelgedeelte vormt,
met geheel gesloten rijruimten.
Op dit gedeelte sluiten aan
weerszijden de toegangen aan,
die elk ongeveer 438 m lang zijn.
Deze toegangen zijn aan de bo
venzijde open en hebben in
dwarsdoorsnede dus de vorm van
een bak. De wanden, die in het
gesloten deel de rijbanen van el
kaar scheiden, lopen over een
lengte van ongeveer 200 m in de
open opritten door. Er boven
wordt een roosterwerk van be-
tonschotten aangebracht, dat een
tweeledige functie heeft. Het
doet namelijk dienst als stempe
ling tussen de zijwanden en als
zonwerend rasterwerk, dat zorg
draagt, dat direct zonlicht de er
onder gelegen rijbaan niet kan
treffen. Hiermede wordt een ge
leidelijke lichtovergang verkre
gen tussen het directe daglicht en
het kunstlicht in het gesloten tun-
neldeel.
De beide rijbanen krijgen elk
een breedte van zeven meter, met
aan weerszijden een trottoir, dat
een meter breed wordt, terwijl
tussen het trottoir en de wand
een 15 cm brede open sleuf komt.
De hoogte boven de rijbanen be
draagt 4.20 m. Het autoportier
kan aan de zijde van het trot
toir geopend worden, hiermede
is rekening gehouden. Aangezien
men hier geen vrees behoeft te
hebben dicht langs een muur te
moeten rijden, kan het verkeer
uiterst rechts houden, hetgeen
het inhalen vergemakkelijkt.
Ventilatie.
Alleen het gesloten deel van
de autotunnel te Velsen zal wor
den geventileerd. Hierbij wordt
zowel de verse als de verontrei
nigde lucht door kanalen ge
voerd, die buiten de rijruimten
liggen en daarmee door zijsprui-
ten zijn verbonden.
De luchtafvoerkanalen bevin
den zich aan de rechterzijde van
de verkeersbanen, dus daar waar
de meeste uitlaatgassen zullen
worden geproduceerd. Elke zij
ruimte krijgt een afvoerkanaal.
De verontreinigde lucht wordt
uit de rijruimte gezogen. In het
midden van elke tunnelhelft gaan
de ventilatiekanalen over in ver
ticale schachten, die mede het
ventilatiegebouw vormen en
waarvan de hoogste die zijn, die
de verontreinigde lucht afvoeren.
Natuurlijk zal er reeds veel
luchtverversing ontstaan door de
langsstroom veroorzaakt door
het verkeer zelf. De centrale pos
ten voor de bediening van de
ventilatie worden ingericht in
twee kamers, die ter hoogte van
de rijruimte komen. Die kamers
krijgen aan elke verkeersruimte
een glazen erker. Het zicht en
het verkeer in beide verkeers
ruimten kunnen dus van deze
kamers uit worden beoordeeld.
Is door druk verkeer, waarbij het
tempo laag ligt, extra ventilatie
nodig, hetgeen geconstateerd
wordt door een luchtproef te
analyseren, dan stellen de man
nen in de centrale posten de ma
chines in werking.
De afwerking.
De tunnel zal verlicht worden
door TL-buizen, die stuk voor
stuk in een nis in het plafond
worden geplaatst, waarbij de
richting van het rijverkeer de
richting is waarin de lamp straalt.
Het licht straalt de bestuurder
dus niet in het gelaat. De lampen
worden aangebracht in het ge
sloten tunnelgedeelte en in de
open opritten tot zover de stem-
pelramen reiken. Men heeft op
die manier kans gezien een keu
rige overgang te krijgen tussen
daglicht en kunstlicht, mede door
het rooster nabij de einden van
het gesloten tunneldeel, dus aan
sluitend aan de kunstverlichting
een zwarte kleur te geven en deze
geleidelijk via diverse grijze tin
ten in wit te laten overgaan bij
de open opritten.
Natuurlijk heeft men in een
dergelijke tunnel te maken met
grote acoustische problemen. Al
het geluid zal galmen, de auto's
zullen echt daveren en zo meer.
Men heeft het plafond voorzien
van een geluidabsorberende stof,
die de geluiden in de tunnel tot
normale proporties zal terugbren
gen. Bovendien is men van plan
de tunnel niet in één kleur uit te
voeren. Hiervoor spraken we
reeds over de kleurovergangen in
het rooster. Zo is men voorne
mens het plafond van geluidab
sorberende stof in nachtblauwe
kleur uit te voeren. Men ver
wacht hiervan, dat de tunnel ho
ger zal lijken. Aan de zijwanden
geeft men een zacht geelgroene
kleur, die in lichtreflectie weinig
voor wit onderdoet. Uit de ge
nomen proeven bleek, dat hier
door trouwens eveneens de tun
nel wijder zal lijken. Rijweg en
trottoir zullen in zo licht moge
lijke kleuren worden uitgevoerd.
De tunnelbouw te Velsen is
werkelijk een gigantisch werk,
waarmede Nederland weer eens
laat zien wat het waard is op
waterstaatkundig gebied. De
tunnels voorzien in een grote be
hoefte en zullen de kop van
Noordholland met de rest van
Nederland op solide en snelle
wijze verbinden.
BERGEN
De heerlijkheid der Heerlijk
heid Bergen is Van algemene be
kendheid, bij de inboorlingen
zelve als bij de gasten, die elke
zomer als een sprinkhanenzwerm
over ons dorp neerstrijken, maar
die anders dan die diertjes een
gouden regen achterlaten. Maar
niet van algemene bekendheid is,
dat er in de glooiende duinen
wegen zijn, die voor de ter zake
bevoegden aesthetisch buitenge
woon verzorgd zijn. Wandel eens
bij het café Duinvermaak de trap
op en sla links het pad in tot de
hoogste duintop om daarna af
te dalen en de verharde wegen
over de duinen te volgen. Ik be
doel niet te spreken over de ver
betering die daar nu al ruim twee
jaren is aangebracht door de ver
harding der paden, zodat het
zwoegen door het mulle zand
voorgoed tot het verleden be
hoort. Ik bedoel echter de wijze
waarop die verharding is uitge
voerd. En hier treft ons wel de
buitengewone kunstzin van ont
werper en uitvoerders. Want
blijkbaar met grote zorg zijn uit
de Bergense vuilnisbelt scherven
van allerlei aard en kleur bijeen
gezocht.
Er zijn rode, groene, gele,
witte, roze, blauwe scherven, die
in artistieke schakering de wegen
plaveien, ja zelfs scherven van
antiek porcelein zullen aan de
aandachtige speurder niet ont
gaan. Maar helaas, het is in dit
ondermaanse (in casu Bergense)
tranendal der mens niet gegeven
om het iedereen naar de zin te
maken. Eir zijn immers lieden
met een overgevoelige natuur die
deze vuilnisattracties niet op prijs
stellen en blijkbaar liever als
vroeger in het zweet huns aan-
schijns door het mulle zand zou
den zwoegen. Zo zag ik deze
zömer daar iemand staan, naar
het algemene aanschijn geen in
boorling maar een gast, die
hoofdschuddend naar de grond
staarde. Het gesprek dat toen
tussen ons volgde, wil ik in zijn
algemeenheid de lezer niet ont
houden.
„Het verbaast mij," zo sprak
ik, „dat uw horizontaal hoofd
schudden blijkbaar een „neen'
beduidt, terwijl ik van U, zien
de ,naar dit artistieke plaveisel,
eerder een verticaal knikken in
ja-beweging zou hebben ver
wacht".
„Is dit een dorp, om zijn kunst
zin beroemd?" zo barstte hij uit.
„Zie naar die scherven van al
lerlei kleur; had ge niet een
fraaier mozaïkvloer kunnen be
denken, gij, die prat gaat op uw
artisticiteit?"
„Kalm, kalm," antwoordde ik,
terwijl ik, aangetast in mijn lief
de voor Bergen, ternauwernood
zelf mijn kalmte kon bewaren
„Over smaken valt niet te twis
ten, zodat ik voor het ogenblik
de kunstwaarde van dit originele
plaveisel buiten beschouwing
wens te laten; maar let dan toch
eens op de diepe symbolische be
tekenis, die de ontwerpers blijk
baar aan deze paden heeft willen
geven. Is het geluk des mensen
niet broos als een kostbare vaas,
die zo licht door een windstoot
bij openslaande deur of door een
onvoorzichtige beweging in grui-
zels valt? Denk aan de oude Ro
meinen die bij hun feestmalen
een doodshoofd op tafel plaats
ten om bij hun gelagen aan het
tijdelijke van het leven te worden
herinnerd en daarom te gretiger
hun feesten vierden? Voelt ge
dan niet de diepe symboliek van
deze scherven, blijkbaar met zorg
uit de vuilnisbelt bijeengegaard,
en die U, uit de symboliek van
het verbrijzeld geluk, met des te
groter vreugde en dankbaarheid
uw ogen doet opslaan naar dé
zacht glooiende duinen vóór U.
naar hare kartelende vluchtende
toppen, naar de kleine bossages
van berk en den? Wees ons
dankbaar, dat ge uit uw wellicht
verbrijzeld geluk, de rust, de be
zinning ja een ander geluk van
Moeder Natuur moogt ontvan
gen".
„Ha, ha, ha," lachte de vreem
deling smalend, „ge hebt mooi
praten, maar wanneer ge uw
schoenzolen slijt op die glasscher
ven (en inderdaad wees hij mij
op enige stukken ongekleurd
glas) zoudt ge anders denken.
En zie eens naar die schoenzool,
daar voor U; enige meters terug
ligt de afgetrapte hak!"
„Maar vriend," antwoordde ik
terwijl wederom een warme
bloedstroom van verontwaardi
ging in mij opgolfde, „zijt ge dan
zostom had ik willen zeg
gen, maar juist op dat ogenblik
kan ik een hoestbui fingeren die
werkelijk wel echt klonk.
„Ge zijt verkouden geworden",
sprak de vreemdeling deelne
mend.
,,'t Is er het weer wel voor,"
antwoordde ik toen weer gekal
meerd. ..Maar ge kent natuur
lijk het beroemde schilderij van
de oude schoenen van Van Gogh.
Welk een deernis, welk een diep
menselijk medelijden gaf hij weer,
niet met die afgetrapte schoenen,
maar met de drager, de arme
slovers van de Brabantse plag
genhutten. En dit is ook weer
de symboliek, door de paden
ontwerper bedoeld, om de wande
laar, te midden van zijn natuur
bewondering of zelfs aanbidding,
te doen denken aan hen die min
der met aardse goederen zijn be
deeld. Het is om die reden dat
het kleurige mozaïk over paden
hier en daar is gestoffeerd met
afgetrapte hakken en versleten
zolen".
Ik zweeg, maar had niet ge
rekend op de totale verandering
in de mening van mijn toehoor
der.
„Ge hebt gelijk," zo sprak hij,
„ik erken mijn oppervlakkigheid
van oordeel en mijn gebrek aan
waardering voor zoveel vuilnis
Het is altijd heel prettig om
na een rustig debat gelijk te krij
gen, en zo wilde ik ook de
vreemdeling mijn dankbaarheid
betuigen; ik sloeg mijn armen om
hem heen, maar deze kwamen
op mijn eigen borst terug, zoals
Dante ondervond toen hij bij de
opgang van de Purgatorioberg,
de schim van een vriend wilde
omhelzen.
Maar laat ik de scherts thans
in ernst doen verkeren en tot een
voorstel komen. Het is voor een
gemeentebestuur altijd een heel
ding om zoveel mogelijk een
ieder te vriend te houden. En
wat het onderhavige geval be
treft; reeds geruime tijd hebben
zij die, als ik, genoten van de
aesthetiek en |de symboliek der
bedoelde paden, thans ruim baan
te maken voor andersgestemdèn.
Laat dus thans uit die wegen in
de duinen de scherven, zolen en
hakken opzoeken. De hoop dat
alles wel eens onder het zand
zou stuiven, zoals ik wel hoorde
uiten, is in de praktijk op niets
uitgelopen. Het zal wel geld kos
ten, inderdaad. Maar wanneer
deze verzamelde reliquiën kundig
(ik. zeg niet kunstig) op karton
worden geplakt en fraai omlijst,
zullen deze schilderijen op een
tentoonstelling zeker grif kopers
vinden. De tijd is rijp voor der
gelijke uitingen; maar dan is snel
handelen geboden, daar de sno
bistische mode plotseling weer
anders kan gaan waaien. Aldus
zullen de'onkosten kunnen wor
den bestreden.
J. REITSMA
Jll=
Trekkingslijst der 24e verloting, op 27 aug. 1956
Lot No.
Prijs No.
3
26
bon voor een taart
86
4
bon voor een mand fruit
89
2
wollen deken
103
39
fruitschaal
154
49
sigarenaansteker
206
25
doos biscuits
235
37
doos sigaretten
243
20
badhanddoek
257
13
theepot
276
48
fruitschaal
285
38
badtas
345
11
ontbijtlaken
351
14
bon voor een kaas
452
29
bon voor een kaas
483
33
doos sigaretten
498
30
doos chocolade
550
27
badhanddoek
554
5
bon voor een braadstuk
652
9
koffer
696
40
lepelrek
716
3
elec. strijkijzer
744
45
eierstel
745
31
pot kersen
811
16
bon voor een pond boter
853
21
doos sigaren
907
35
bon voor een metworst
942
12
handtas
960
24
ontbijtlaken
981
7
doos sigaren en sigaretten
1002
50
siervaas
1104
18
doos sigaren en sigaretten
1115
15
bon voor een kaas
1224
36
padvindersmes
1225
17
bon voor een taart
1241
10
3 bussen
1335
28
badhanddoek
1347
22
doos biscuits
1421
42
sigarettenaansteker
1473
1
sportrijwiel compleet
1583
34
badhanddoek
1601
23
bon voor een taart
1691
46
siervaas
1776
41
naaldkoker
1796
32
doos biscuits
1834
43
thermometer
1835
8
wekker
1849
47
badtas
1854
44
peper en zoutstel
1958
19
handtas
1971
6
siervaas
Maandag 's avonds 8 uur werd onder ruime belangstelling
de 24e, jaarlijkse verloting dér V.V.V. Groet/Camperduin en
Omg. gehouden in café „de Staande Leeuw" te Groet.
Na een kort openingswoord bracht de voorz., de Heer D.
Duin Wzn„ dank aan al degen, die er weer aan medegewerkt
hadden om deze verloting te doen slagen, in het bijzonder
de heer T.T. Meedendorp, die, zoals voorz. het uitdrukte
"de loten alle weggemaakt had" doch niet het minst zij die
gezorgd hadden dat ze ook verkocht werden en het op die
wijze mogelijk maken deze jaarlijkse verloting te kunnen houden.
Onder toezicht van een off. ambtenaar werd hierna door een
een paar jongelui uit de zaal prijs en lotnummer uit de trommel
gehaald In vlot tempo kwamen de prijzen eruit, de eerste
prijs was ook spoedig bekend, en nadat halverwege even
gepauseerd was, geanimeerd doorgeloot tot om ca. half tien
de zaak zijn beslag had.
De eerste prijs, een luxe sportrijwiel compleet ging op lot
No. 1 473, dit keer naar een „zomer"gast te Hem Nh.
=||F
INGEZONDEN MEDEDELING
pijnen
wordt door
meest gevoelige maag verdragenl
=illlllllllllllllll=
=l||i.
(aangeb. door „Goede Verwachting)
(aangeb. door „Goede Verwachting)
(aangeb. door V. Kossen)
^111=
IIIIIII111II11=