DE DUINSTREEK BIJ VELSEN WORDT IETS GROOTS VERRICHT De heerlijkheid Bergen V.V.V. («ItOET/CAMPERIHIIN ROTERDON 99 99 Tweede Blad Vrijdag 7 sept. 1956 Noord - Zuidverbinding gemaakt Binnenkort daveren auto's en treinen onder 't Noordzeekanaal door Velsen (P P) Toen de laatste brokstukken van de schei dingsmuur tussen de twee tun- neldelert te Velsen vielen, lag tussen de beide oevers van het verbrede Noordzeekanaal een gloednieuwe, zij het nog ruw uit ziende noord-zuidverbinding. De tunnelmoten waren nu alle ver bonden tot één lange, door tijde lijke lampen spookachtig verlich te, autoweg onder het drukke scheepvaartwater. Deze donderdagmiddag 30 augustus zal een historische da tum blijven in de geschiedenis van de Velser tunnelbouw. Al heeft men ook met opzet een muurtje laten wachten, dat al lang gesloopt had kunnen wor den, toch was het goed gezien van de Rijkswaterstaat om de symbolische verbinding tussen noord en zuid met enige plech tigheid te vieren. En zo zag ook minister Algera deze „door braak". Voor gebruik is de tun nel echter nog niet gereed, dat ontwaarden wij toen wij met de heer Visser, technisch hoofd ambtenaar, een rondgang maak ten over het terrein. „Wij werken hier aan een mil joenen project, om precies te zijn aan een werk, waarmede om streeks 125 miljoen gemoeid zijn", vertelde onze gastheer. „Ter verruiming van het dwarsprofiel van het Noordzee kanaal in de dertiger jaren bracht voor het in de gemeente Velsen gelegen gedeelte van dit kanaal vraagstukken aan de orde, die de aanleiding zijn geworden tot de bouw van de tunnels te Vel sen. De problemen, die om een op lossing vroegen, hadden betrek king op het landverkeer, het ver keer te water en de waterafvoer. In 1934 werd een onderzoek in gesteld en men kwam tot de con clusie, dat de beste oplossing voor het autoverkeer gevonden kon worden in een tunnel onder geen flauw idee heeft, dat hier een tunnel wordt gebouwd, waardoor op omstreeks 20 meter onder de wateroppervlakte over enige tijd het verkeer zal razen. Er is geen water in de naaste omgeving te zien. Men legt tun- nelmoot na tunnelmoot op zijn plaats en deze gigantische moten worden vervaardigd van beton. Bij de bouw van de tunnels wordt gebruik gemaakt van rij dende stalen bekistingen, een systeem, dat ontwikkeld is uit het Engelse patent „Blow-Knox". Had men besloten tot houten be kistingen, dan zouden daarvoor enorme hoeveelheden hout nodig zijn geweest. Met dit soort be kistingen heeft men het voordeel, dat ze niet verloren gaan, maar steeds opnieuw gebruikt kunnen worden. Men moet zich dit voor stellen als een mecanodoos in het groot: stalen panelen van 0.50 x 1 m worden met verstij vingen en spanten tot een geheel gemaakt. Als het beton hard is geworden, klapt men de verti cale wand van de binnenbekis- ting naar binnen, laat haar zak ken en verrijdt haar. De buiten bekisting, eveneens van staal, kan men na lossen zonder meer verrijden. In deze bekistingen is ruim twee miljoen gulden ge ïnvesteerd. In totaal worden ver werkt 360.000 m3 beton en 36.000.000 kg wapeningsstaal. De spoorwegtunnel. De totale lengte van de spoor wegtunnel bedraagt 3224 m, waarvan een gedeelte, lang 2032 m, gesloten is. De tunnel krijgt hellingen van 1 63 en 1 60. Omdat er met electrische tractie gereden zal worden, zal een kunstmatige ventilatie achterwe ge blijven. De verversing van de tunnelatmosfeer geschiedt door de langsstroom, die door het treinverkeer en door barometri sche invloeden wordt opgewekt. T -TT legen pijnen hoofdpijn, griep, kiespijn, rheumatische het kanaal, terwijl hetzelfde gold voor het treinverkeer, waardoor de spoorbrug, die een belemme ring vormde voor de scheep vaart, zou kunnen verdwijnen. Verschillende omstandigheden waren oorzaak, dat men uit de drie bouwmogelijkheden, te we ten: de zinkmethode, de schild- methode en de open bouwput methode, de laatste koos, waarbij autotunnel en spoorwegtunnel vlak naast elkaar in één put ge legd zouden kunnen worden. Hoofdzakelijk kwam men hier toe door het feit, dat bij de zinkmethode de in hydrologisch opzicht zo belangrijke kleilaag op 16 m beneden N.A.P. zou moeten worden doorbroken, met .als gevolg, dat het diepgelegen zoete grondwater aan een blij vende infiltratie van het zoute bovenwater zou blootstaan. Ge zien de grote belangen verbon den aan de zoetwaterwinning was dit niet toelaatbaar. De inmiddels ingetreden oor log vertraagde het begin van de uitvoering tot het voorjaar 1941, doch in november 1942 moest op bevel van de bezetter het werk worden beëindigd. Bijna, tien jaar heeft het werk toen stilgele gen. Pas in april 1952 liet de toe stand van 's lands financiën toe, dat men weer aan het werk toog. Sinds 1954 worden de tunnels nu versneld afgebouwd en men hoopt October 1957 het werk klaar te hebben". Het werk. Inmiddels waren wij bij de bouwput gekomen, waarin wij afdaalden. Het project is zo groots, dat men daar staande De tunnel biedt ruimte aan een dubbelsporige baan met aan weerszijden een inspectiepad en is voorts zodanig ruim, dat de sporen in de bogen met de ver eiste verkanting kunnen worden gelegd. De inspectiepaden zijn laag gelegen om gemakkelijk be reikbaar te zijn voor het op de spoorbaan werkende personeel, dat zich voor een naderende trein in veiligheid moet stellen. Onder de paden zijn ruimten voor het onderbrengen van dienstleidingen. Evenals de auto tunnel wordt de spoorwegtunnel omkleed met een waterdichte as- faltisolatie. De autotunnel. De rijbanen van de autotunnel krijgen hellingen van 1 28,5, overeenkomend dus met die van de Maastunnel te Rotterdam en de Scheldetunnel te Antwerpen. De totale lengte van de tunnel bedraagt horizontaal gemeten rond 1644 meter, waarvan het middengedeelte van 768 m het eigenlijke tunnelgedeelte vormt, met geheel gesloten rijruimten. Op dit gedeelte sluiten aan weerszijden de toegangen aan, die elk ongeveer 438 m lang zijn. Deze toegangen zijn aan de bo venzijde open en hebben in dwarsdoorsnede dus de vorm van een bak. De wanden, die in het gesloten deel de rijbanen van el kaar scheiden, lopen over een lengte van ongeveer 200 m in de open opritten door. Er boven wordt een roosterwerk van be- tonschotten aangebracht, dat een tweeledige functie heeft. Het doet namelijk dienst als stempe ling tussen de zijwanden en als zonwerend rasterwerk, dat zorg draagt, dat direct zonlicht de er onder gelegen rijbaan niet kan treffen. Hiermede wordt een ge leidelijke lichtovergang verkre gen tussen het directe daglicht en het kunstlicht in het gesloten tun- neldeel. De beide rijbanen krijgen elk een breedte van zeven meter, met aan weerszijden een trottoir, dat een meter breed wordt, terwijl tussen het trottoir en de wand een 15 cm brede open sleuf komt. De hoogte boven de rijbanen be draagt 4.20 m. Het autoportier kan aan de zijde van het trot toir geopend worden, hiermede is rekening gehouden. Aangezien men hier geen vrees behoeft te hebben dicht langs een muur te moeten rijden, kan het verkeer uiterst rechts houden, hetgeen het inhalen vergemakkelijkt. Ventilatie. Alleen het gesloten deel van de autotunnel te Velsen zal wor den geventileerd. Hierbij wordt zowel de verse als de verontrei nigde lucht door kanalen ge voerd, die buiten de rijruimten liggen en daarmee door zijsprui- ten zijn verbonden. De luchtafvoerkanalen bevin den zich aan de rechterzijde van de verkeersbanen, dus daar waar de meeste uitlaatgassen zullen worden geproduceerd. Elke zij ruimte krijgt een afvoerkanaal. De verontreinigde lucht wordt uit de rijruimte gezogen. In het midden van elke tunnelhelft gaan de ventilatiekanalen over in ver ticale schachten, die mede het ventilatiegebouw vormen en waarvan de hoogste die zijn, die de verontreinigde lucht afvoeren. Natuurlijk zal er reeds veel luchtverversing ontstaan door de langsstroom veroorzaakt door het verkeer zelf. De centrale pos ten voor de bediening van de ventilatie worden ingericht in twee kamers, die ter hoogte van de rijruimte komen. Die kamers krijgen aan elke verkeersruimte een glazen erker. Het zicht en het verkeer in beide verkeers ruimten kunnen dus van deze kamers uit worden beoordeeld. Is door druk verkeer, waarbij het tempo laag ligt, extra ventilatie nodig, hetgeen geconstateerd wordt door een luchtproef te analyseren, dan stellen de man nen in de centrale posten de ma chines in werking. De afwerking. De tunnel zal verlicht worden door TL-buizen, die stuk voor stuk in een nis in het plafond worden geplaatst, waarbij de richting van het rijverkeer de richting is waarin de lamp straalt. Het licht straalt de bestuurder dus niet in het gelaat. De lampen worden aangebracht in het ge sloten tunnelgedeelte en in de open opritten tot zover de stem- pelramen reiken. Men heeft op die manier kans gezien een keu rige overgang te krijgen tussen daglicht en kunstlicht, mede door het rooster nabij de einden van het gesloten tunneldeel, dus aan sluitend aan de kunstverlichting een zwarte kleur te geven en deze geleidelijk via diverse grijze tin ten in wit te laten overgaan bij de open opritten. Natuurlijk heeft men in een dergelijke tunnel te maken met grote acoustische problemen. Al het geluid zal galmen, de auto's zullen echt daveren en zo meer. Men heeft het plafond voorzien van een geluidabsorberende stof, die de geluiden in de tunnel tot normale proporties zal terugbren gen. Bovendien is men van plan de tunnel niet in één kleur uit te voeren. Hiervoor spraken we reeds over de kleurovergangen in het rooster. Zo is men voorne mens het plafond van geluidab sorberende stof in nachtblauwe kleur uit te voeren. Men ver wacht hiervan, dat de tunnel ho ger zal lijken. Aan de zijwanden geeft men een zacht geelgroene kleur, die in lichtreflectie weinig voor wit onderdoet. Uit de ge nomen proeven bleek, dat hier door trouwens eveneens de tun nel wijder zal lijken. Rijweg en trottoir zullen in zo licht moge lijke kleuren worden uitgevoerd. De tunnelbouw te Velsen is werkelijk een gigantisch werk, waarmede Nederland weer eens laat zien wat het waard is op waterstaatkundig gebied. De tunnels voorzien in een grote be hoefte en zullen de kop van Noordholland met de rest van Nederland op solide en snelle wijze verbinden. BERGEN De heerlijkheid der Heerlijk heid Bergen is Van algemene be kendheid, bij de inboorlingen zelve als bij de gasten, die elke zomer als een sprinkhanenzwerm over ons dorp neerstrijken, maar die anders dan die diertjes een gouden regen achterlaten. Maar niet van algemene bekendheid is, dat er in de glooiende duinen wegen zijn, die voor de ter zake bevoegden aesthetisch buitenge woon verzorgd zijn. Wandel eens bij het café Duinvermaak de trap op en sla links het pad in tot de hoogste duintop om daarna af te dalen en de verharde wegen over de duinen te volgen. Ik be doel niet te spreken over de ver betering die daar nu al ruim twee jaren is aangebracht door de ver harding der paden, zodat het zwoegen door het mulle zand voorgoed tot het verleden be hoort. Ik bedoel echter de wijze waarop die verharding is uitge voerd. En hier treft ons wel de buitengewone kunstzin van ont werper en uitvoerders. Want blijkbaar met grote zorg zijn uit de Bergense vuilnisbelt scherven van allerlei aard en kleur bijeen gezocht. Er zijn rode, groene, gele, witte, roze, blauwe scherven, die in artistieke schakering de wegen plaveien, ja zelfs scherven van antiek porcelein zullen aan de aandachtige speurder niet ont gaan. Maar helaas, het is in dit ondermaanse (in casu Bergense) tranendal der mens niet gegeven om het iedereen naar de zin te maken. Eir zijn immers lieden met een overgevoelige natuur die deze vuilnisattracties niet op prijs stellen en blijkbaar liever als vroeger in het zweet huns aan- schijns door het mulle zand zou den zwoegen. Zo zag ik deze zömer daar iemand staan, naar het algemene aanschijn geen in boorling maar een gast, die hoofdschuddend naar de grond staarde. Het gesprek dat toen tussen ons volgde, wil ik in zijn algemeenheid de lezer niet ont houden. „Het verbaast mij," zo sprak ik, „dat uw horizontaal hoofd schudden blijkbaar een „neen' beduidt, terwijl ik van U, zien de ,naar dit artistieke plaveisel, eerder een verticaal knikken in ja-beweging zou hebben ver wacht". „Is dit een dorp, om zijn kunst zin beroemd?" zo barstte hij uit. „Zie naar die scherven van al lerlei kleur; had ge niet een fraaier mozaïkvloer kunnen be denken, gij, die prat gaat op uw artisticiteit?" „Kalm, kalm," antwoordde ik, terwijl ik, aangetast in mijn lief de voor Bergen, ternauwernood zelf mijn kalmte kon bewaren „Over smaken valt niet te twis ten, zodat ik voor het ogenblik de kunstwaarde van dit originele plaveisel buiten beschouwing wens te laten; maar let dan toch eens op de diepe symbolische be tekenis, die de ontwerpers blijk baar aan deze paden heeft willen geven. Is het geluk des mensen niet broos als een kostbare vaas, die zo licht door een windstoot bij openslaande deur of door een onvoorzichtige beweging in grui- zels valt? Denk aan de oude Ro meinen die bij hun feestmalen een doodshoofd op tafel plaats ten om bij hun gelagen aan het tijdelijke van het leven te worden herinnerd en daarom te gretiger hun feesten vierden? Voelt ge dan niet de diepe symboliek van deze scherven, blijkbaar met zorg uit de vuilnisbelt bijeengegaard, en die U, uit de symboliek van het verbrijzeld geluk, met des te groter vreugde en dankbaarheid uw ogen doet opslaan naar dé zacht glooiende duinen vóór U. naar hare kartelende vluchtende toppen, naar de kleine bossages van berk en den? Wees ons dankbaar, dat ge uit uw wellicht verbrijzeld geluk, de rust, de be zinning ja een ander geluk van Moeder Natuur moogt ontvan gen". „Ha, ha, ha," lachte de vreem deling smalend, „ge hebt mooi praten, maar wanneer ge uw schoenzolen slijt op die glasscher ven (en inderdaad wees hij mij op enige stukken ongekleurd glas) zoudt ge anders denken. En zie eens naar die schoenzool, daar voor U; enige meters terug ligt de afgetrapte hak!" „Maar vriend," antwoordde ik terwijl wederom een warme bloedstroom van verontwaardi ging in mij opgolfde, „zijt ge dan zostom had ik willen zeg gen, maar juist op dat ogenblik kan ik een hoestbui fingeren die werkelijk wel echt klonk. „Ge zijt verkouden geworden", sprak de vreemdeling deelne mend. ,,'t Is er het weer wel voor," antwoordde ik toen weer gekal meerd. ..Maar ge kent natuur lijk het beroemde schilderij van de oude schoenen van Van Gogh. Welk een deernis, welk een diep menselijk medelijden gaf hij weer, niet met die afgetrapte schoenen, maar met de drager, de arme slovers van de Brabantse plag genhutten. En dit is ook weer de symboliek, door de paden ontwerper bedoeld, om de wande laar, te midden van zijn natuur bewondering of zelfs aanbidding, te doen denken aan hen die min der met aardse goederen zijn be deeld. Het is om die reden dat het kleurige mozaïk over paden hier en daar is gestoffeerd met afgetrapte hakken en versleten zolen". Ik zweeg, maar had niet ge rekend op de totale verandering in de mening van mijn toehoor der. „Ge hebt gelijk," zo sprak hij, „ik erken mijn oppervlakkigheid van oordeel en mijn gebrek aan waardering voor zoveel vuilnis Het is altijd heel prettig om na een rustig debat gelijk te krij gen, en zo wilde ik ook de vreemdeling mijn dankbaarheid betuigen; ik sloeg mijn armen om hem heen, maar deze kwamen op mijn eigen borst terug, zoals Dante ondervond toen hij bij de opgang van de Purgatorioberg, de schim van een vriend wilde omhelzen. Maar laat ik de scherts thans in ernst doen verkeren en tot een voorstel komen. Het is voor een gemeentebestuur altijd een heel ding om zoveel mogelijk een ieder te vriend te houden. En wat het onderhavige geval be treft; reeds geruime tijd hebben zij die, als ik, genoten van de aesthetiek en |de symboliek der bedoelde paden, thans ruim baan te maken voor andersgestemdèn. Laat dus thans uit die wegen in de duinen de scherven, zolen en hakken opzoeken. De hoop dat alles wel eens onder het zand zou stuiven, zoals ik wel hoorde uiten, is in de praktijk op niets uitgelopen. Het zal wel geld kos ten, inderdaad. Maar wanneer deze verzamelde reliquiën kundig (ik. zeg niet kunstig) op karton worden geplakt en fraai omlijst, zullen deze schilderijen op een tentoonstelling zeker grif kopers vinden. De tijd is rijp voor der gelijke uitingen; maar dan is snel handelen geboden, daar de sno bistische mode plotseling weer anders kan gaan waaien. Aldus zullen de'onkosten kunnen wor den bestreden. J. REITSMA Jll= Trekkingslijst der 24e verloting, op 27 aug. 1956 Lot No. Prijs No. 3 26 bon voor een taart 86 4 bon voor een mand fruit 89 2 wollen deken 103 39 fruitschaal 154 49 sigarenaansteker 206 25 doos biscuits 235 37 doos sigaretten 243 20 badhanddoek 257 13 theepot 276 48 fruitschaal 285 38 badtas 345 11 ontbijtlaken 351 14 bon voor een kaas 452 29 bon voor een kaas 483 33 doos sigaretten 498 30 doos chocolade 550 27 badhanddoek 554 5 bon voor een braadstuk 652 9 koffer 696 40 lepelrek 716 3 elec. strijkijzer 744 45 eierstel 745 31 pot kersen 811 16 bon voor een pond boter 853 21 doos sigaren 907 35 bon voor een metworst 942 12 handtas 960 24 ontbijtlaken 981 7 doos sigaren en sigaretten 1002 50 siervaas 1104 18 doos sigaren en sigaretten 1115 15 bon voor een kaas 1224 36 padvindersmes 1225 17 bon voor een taart 1241 10 3 bussen 1335 28 badhanddoek 1347 22 doos biscuits 1421 42 sigarettenaansteker 1473 1 sportrijwiel compleet 1583 34 badhanddoek 1601 23 bon voor een taart 1691 46 siervaas 1776 41 naaldkoker 1796 32 doos biscuits 1834 43 thermometer 1835 8 wekker 1849 47 badtas 1854 44 peper en zoutstel 1958 19 handtas 1971 6 siervaas Maandag 's avonds 8 uur werd onder ruime belangstelling de 24e, jaarlijkse verloting dér V.V.V. Groet/Camperduin en Omg. gehouden in café „de Staande Leeuw" te Groet. Na een kort openingswoord bracht de voorz., de Heer D. Duin Wzn„ dank aan al degen, die er weer aan medegewerkt hadden om deze verloting te doen slagen, in het bijzonder de heer T.T. Meedendorp, die, zoals voorz. het uitdrukte "de loten alle weggemaakt had" doch niet het minst zij die gezorgd hadden dat ze ook verkocht werden en het op die wijze mogelijk maken deze jaarlijkse verloting te kunnen houden. Onder toezicht van een off. ambtenaar werd hierna door een een paar jongelui uit de zaal prijs en lotnummer uit de trommel gehaald In vlot tempo kwamen de prijzen eruit, de eerste prijs was ook spoedig bekend, en nadat halverwege even gepauseerd was, geanimeerd doorgeloot tot om ca. half tien de zaak zijn beslag had. De eerste prijs, een luxe sportrijwiel compleet ging op lot No. 1 473, dit keer naar een „zomer"gast te Hem Nh. =||F INGEZONDEN MEDEDELING pijnen wordt door meest gevoelige maag verdragenl =illlllllllllllllll= =l||i. (aangeb. door „Goede Verwachting) (aangeb. door „Goede Verwachting) (aangeb. door V. Kossen) ^111= IIIIIII111II11=

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1956 | | pagina 3