RATTENBESTRIJDING
HET ONDERWIJS IN
AMERIKA
De Enlch
Al manak
LANGS KOELE STRANDEN
r
uizer
voor 1957
p'Opt.fOïtM' 7-&UUR
FILM NIEUWS
mm
BIOSCOOP „DE RUSTENDE JAGER'' BERGEN Nh.
ntetaoe
GEMEENTE SCHOORL
De Gemeente-opzichter van Schoorl maakt bekend, dat de landelijke
actie voor
in deze gemeente zal worden uitgevoerd in de week van 14-21 dec.
Teneinde het resulaat van deze bestrijding zo doeltreffend mogelijk
te doen zijn, worden belanghebbenden, die op hun erven en in hun
woningen enz. last van ratten ondervinden, met de meeste klem ver
zocht (ook in hun eigen belang!) hiervan vóór 14 december a.s.
schriftelijk kennis te geven aan het Bureau Gemeentewerken.
SCHOORL, 7 december 1956.
(vervolg)
In Amerika bestaat de leer
plicht. In de meeste staten tot
16 jaar, in enkele andere, die zich
meer met de landbouw bezig
houden, tot 14 jaar. De kinderen
leren allen dezelfde vakken, daar
de Amerikaan een angstvallige
schroom koestert tegen het aan
kweken van een minderwaardig
heids-complex. Kan een kind op
't èen of ander punt niet zo goed
leren, dan kan hij op een ander
punt toch wat goeds bereiken. Hij
wordt tot een zelfstandige jonge
man getraind om zich lid te ge
voelen van een community.
De lagere school is ook een
community en het kind kan daar
door iets leren: de zorg voor de
eigen school. In doorsnee is het
amerikaanse schoolkind plichts
getrouw en plichtsbeseffend; bij
hem geldt eerst de school en de
klasse waar je ,,in zit' en dan;
kom je zelf. Kinderen van tienl
a twaalf jaren tonen een gewel-l
dige liefde en aanhankelijkheid!
voor de school. Onderlinge wed
strijden tussen de scholen wor
den gehouden en men ziet daar
massa's kinderen, die de teams
aanvuren en aanmoedigen met
hun uitroepen onder leiding van
hun cheerleaders en zij doen het
dan toch maar.
Terugkomend op ons probleem
van zittenblijven, men werkt
daar niet met cijfers, doch met
letters en wel A, B, C. D, E en
F. Heeft een kind voor rekenen
een D dan gaat het toch over. In
de stadsschool (die veel voor
heeft op de dorpsschool, want
ook daar vindt men éénmans-
scholen) brengt men alle D's in
één klas bijeen, om de gelijk-
waardigen bij elkaar te krijgen.
Een kind dat een D voor reke
nen heeft, kan een A of B heb
ben voor zijn geschiedenisvak.
Men probeert echter alles op te
trekken naar de 6e klas. Daartoe
maakt men veel gebruik van
films en van alles wat door 't
gezicht of gehoor kan worden
opgenomen.
BRfUEN i/oor SC-UOORL.
MET OF ZON DER RECEPT, IN DE
„KOSTENDE JQGEK" DIN SV.nm.
BERGEN
Heeft het kind de lagere school
doorlopen, dan gaat het naar de
High School; niet naar zo maar
een High School, doch naar
High School. Een toelatingsexP
men wordt niet afgenomen, doch
men komt thans voor het pro
bleem te staan, wat willen de
ouders dat het kind wordt, wat
wil het kind zelf worden, en be
zit het de capaciteiten om een
dezer gestelde doeleinden te ver
wezenlijken. Nu krijgt zo'n kind
aan de High School een coun
cillor. Die gaat met de ouders
praten en spreekt daarna ook
met de leerling (e).
Tevens tracht hij vast te stel
len of de leerling (e) voor de
gekozen studie-richting geschikt
is. Soms gaat het kind naar een
confessionele High School, die
ongeveer 10% der bestaande
High Schools uitmaken, doch ook
daar vindt men de counciller die
zijn hulp geeft, 't Onderricht hier
omvat de gewone vakken: En
gels, aardrijkskunde, geschiede
nis, meetkunde en algebra; ook
lichamelijke oefeningen en dat in
zulke goed geoutilleerde lokalen
en op zulke mooie sportvelden,
dat men er jaloers van wordt. De
High School is gewoonlijk om
het sportpark heen gebouwd.
Toch wordt er aan de lichame
lijke oefeningen niet overdreven
veel tijd besteed. Maar het ver
schaft aan de jeugd een gemak
en een vrijheid van bewegen, die
beter is dan bij ons. De jeugd
aldaar is beter in staat een goede
vergadering te houden dan de
onze.
Voor de High School wordt
een studie-programma opgemaakt,
en waar blijkt dat men gefaald
heeft, wordt dit veranderd. Het
dynamische programma, dat na
een half jaar rtiet blijkt te vol
doen, wordt voor 't tweede half
jaar gewijzigd. In Nederland is
men bang om iets te veranderen.
Een voorstel daartoe moet zoveel
commissies passeren, dat er ten
slotte niets gebeurt. In Amerika
kent men een democratisch be
stuur, samengesteld uit vertegen
woordigers van alle standen,
wanneer nu de principaal en de
leraren iets veranderen, wordt
daarin gauw, toegestemd. Het on
derwijsprogramma hangt af van
de omstandigheid hoe de streek
werkt en zich ontwikkelt. In tien
jaren tijd kan men een groot
verschil opmerken zelfs bij een
bevolking, die aan landbouw en
veeteelt doet, en thans op olie
winning en vliegtuigbouw is
overgeschakeld. Hoofdzaken bij
het onderwijs worden dan na
tuurkunde, scheikunde, techniek,
terwijl de landbouw nóg weten
schappelijker wordt onderricht.
Zulk een plotselinge overgang
van het ene onderwijsprogramma
naar het andere zou hier niet
mogelijk zijn.
Ook dit onderwijs op de High
School is echter naast de ont
wikkeling gericht op gezondheid,
karaktervorming, politiek burger
schap, zin voor een beroep, op
godsdienst en verdere ontplooi
ing. Jonge mensen worden niet
in een bepaalde richting gefor
ceerd. In de eerste plaats is alles
er op gericht zelfbewustzijn en
goede menselijke verhoudingen
aan te kweken. Iedere Amerikaan
is lid van een of twee clubs. Hun
namen als Elks (elanden) en
Lions (leeuwen) wijzen nog op
een aasje van indiaanse invloed.
In de practijk streven allen het
zelfde doel na, en zijn zij enigs
zins vergelijkbaar met rotary.
De leden van eenzelfde club
helpen en steunen elkaar. Een
20 a 25 mensen die bij elkaar
waren, brachten in 2 minuten
100 dollar bijeen voor iemand die
t nodig had. De gedachtengang
is: wij zijn lid van die club, ieder
lid wordt geholpen. Ook voor
een kerk. Zijn ze eenmaal lid
van zo'n kerk, dan hebben zij er
veel voor over.
Het staatsburgerschap wordt
systematisch aangekweekt, wat
begrijpelijk is bij kinderen wier
ouders nog in Europa geboren
zijn. Daartoe hangt in iedere klas
de vlag der Ver. Staten van
Noord-Amerika aan de muur.
Iedere morgen vangt de les
aan met een kort gebed, gevolgd
door een betuiging van trouw
aan de vlag en waar die vlag
voor staat. Men wordt niet in
de eerste plaats opgeleid tot ge
leerde, maar tot een goed staats
burger, gehecht aan zijn land,
zijn regering, zijn staat. Samen
gaan in tijd van nood wordt ge
leerd en zo vervaagt het stands
begrip.
De High School omvat het
onderwijs voor hen die naar het
College willen gaan, voor hen
die zich trainen voor een beroep,
voor een ambacht en voor het
zakenleven.
Wie geneesheer wil worden
zit op de High School in dezelfde
klasse als de jongen die straks
monteur gaat worden. Het on
derwijs is voor beiden hetzelfde.
Aan het hoofd van de High
School staat de Principal. Daar
onder staat de Director of In
struction, die zich met alles wat
de studie betreft, bezighoudt, en
dan vindt men er de Administra
tor, die van de leerlingen en van
hun ouders alle gegevens bijeen
brengt, welke hij maar krijgen
kan; zelfs wanneer men een tand
heelkundige behandeling heeft
ondergaan wordt opgetekend
dat alles voor de statistiek, die
zeer uitgebreid is.
Counsellors en co-ordinaters
zorgen voor de public relations.
De Dean-of-men en de Dean-
of-woman zorgen voor het
orde-probleem. Zij treden ook
op als raadgever op alle ter
reinen. De teachers zijn alleen
leraren. Hier heeft men niets te
doen met het systeem, hoe men
niet genoeg uren aangevuld kan
krijgen. Dat kent men daar niet;
een leraar aan een school met 15
lesuren per week krijgt toch zijn
volle salaris. Deze lopen tot 7000
dollar per jaar. Loopt het aantal
lesuren door de een of andere
omstandigheid terug, dan wordt
er niet op het salaris beknibbeld.
Voor zo iemand is er op de
school nog wel ander werk,
waarbij hij zich nuttig kan ma
ken. Hij komt dan om 9 uur
's morgens en gaat om 4 uur
's namiddags heen. Daardoor is
er geen naijver onder de leraren,
en wat de vakken betreft: latijn
of motortechniek zijn beiden even
nuttig, en de man die het ene
vak onderricht is evenveel waard
als zijn collega die het andere
onderwijst.
Het centraal gebouw van de
High School is de Library, die
is voorzien van de modernste
werken op Jk gebied. Zij vormt
een pracht gelegenheid om er te
zitten lezen. Men kan steeds de
bibliothecaris raadplegen, die d<*
gehele dag aanwezig is. De Rock
and Rollers kan men daar heel
stil zien zitten lezen en zien hoe
zij zich gedragen zoals het be
hoort. Zij krijgen als taak vele
kleine verhandelingen te maken
over diverse onderwerpen. In de
bibliotheek kunnen zij proberen
de stof voor hun scripties pp te
doen.
Na de High School gaat men
naar het College. Men kan daar
social studies of technical studies
volgen, die gelijk staan met ons
candidaats-examen. In de Junior-
Colleges studeert men pro-pae-
deutisch, pre-engineering, pre-
dental enz. Ook speelt men er
golf, voetbal en Tennis. Er
wordt 2]/2 dollar gevaagd voor
registration, terwijl het onderwijs
er vrij is.
De kosten worden bestreden
door een belasting van 30 dol
larcents van iedere 100 dollar
bezit aan onroerend goed. De
waarde van dit goed wordt ge
schat, welke schatting gewoonlijk
aan de lage kant is. Zo werd
in El Canina met hulp van giften
van de Socom en de Vacuum Oil-
raffinaderijen miljoen dollar
bijeengebracht, voor de stichting
van een College. Ook de kleine
man, die minder onroerend goed
bezit, levert niet de minste moeite
op met 1de betaling. Men is er
trots op, een College te bezitten.
,,Dit is ons College, van onze
Community." Het College waar
men alles onderwijst tot kleer
makers, pianospelen en schilde
ren toe.
LAANWEG 35
SCHOORL - TELEFOON 268
Van het college gaat men naar
de universiteit. Het onderricht
aan deze Colleges staat echter
niet overal op dezelfde hoogte,
en het kan( gebeuren, dat iemand
die zich bij een universiteit wil
laten inschrijven, na opgave van
welk college hij komt, te horen
krijgt eerst nog eens een jaartje
bij een ander college te gaan stu
deren alvorens hij tot de univer
siteit wordt toegelaten. Gelukkig
zijn dat uitzonderingen.
Deze belangrijke uiteenzetting
werd door het gehoor met ge
boeide aandacht gevolgd en gaf
na afloop tot diverse vragen
aanleiding. De spreker beant
woordde de vragenstellers op
duidelijke wijze, waarbij het ver-
langen'tot uiting kwam nog meer
over dit onderwijs te vernemen,
wat door de voorzitter, de heer
A. M. de Lange, werd overgeno
men en in een formele uitnodi
ging aan de spreker werd om
gezet. Binnen niet al te lange
tijd zal men het genoegen kun
nen hebben de heer Snijders op
nieuw te kunnen beluisteren.
„Versailles, Vorsten en Vrou
wen" is een grandioos kijkspel.
De film „Versailles" doet zich
kennen als een monumentale show.
Al de pracht en praal, al de schone
vrouwen, al het gewemel van
goudbetreste jassen en wuivende
veren zijn aanwezig en zelfs de
traditionele slotapothoese, waarbij
de deelnemers de beroemde trap
afdalen, ontbreekt niet.
Eens te meer heeft Sacha Guitry
bewezen, dat hij zijn talenten als
schrijver, acteur en regisseur weet
uit te buiten. Al met al een film
werk dat in de hedendaagse cine
matografie zijn weerga nog niet
heeft gevonden.
„The French Line" Een ge
heel andere film dan bovenge
noemde. Een machtige show-film
zoals alleen de Amerikanen deze
kunnen maken. Jane Russell speelt
de hoofdrol op een onnavolgbare
wijze. The French Line, de veel
besproken film met de veelbe
sproken dans.
„Versailles, Vorsten en Vrouwen" techmcóior
„THE FRENCH LINE"
V akmanschap
JARENLANGE ERVARING
Centrale Verwarming
De Oliestookspecialist
De bekende spreker Jan Strij-
bos hield zaterdagavond 24 no
vember in de dancing van De
Rustende Jager voor donateurs
en leden der K.J.V.O. een lezing
over Spitsbergen, waar hij deze
zomer enkele maanden vertoefd
heeft.
Spitsbergen werd ontdekt door
Willem Barends toen deze een
weg naar Indië zocht over de
Noordpool. Deze ontdekking gaf
de stoot tot de zogenaamde
„kleine visserij", n.l. de walvis
vaart. Op Spitsbergen werd toen
de zomerstad „Smerenburg" ge
bouwd. De walvisvaart in het
Het voornaamste element in de nieuwe tassencollectie is
van modieuze aard. Terwijl er in het voorjaar nog met de
vorm geëxperimenteerd werd, is de mode thans plotseling
doelbewust een nieuwe richting ingeslagen.
Na de buidel- en de emmermodellen, na de gladde over-
slagtassen ook van vorige jaren, wordt thans de hoge tassen
een modieuze levensduur van een of twee jaar voorspeld.
Natuurlijk zijn er nog tal
van geplooide en koffer
modellen in de handel,
maar de vraag hiernaar
zal zeker minder zijn dan
vorig jaar. Ook de en-
veloppetas treedt minder
sterk op de voorgrond.
De emmermodellen hand
haven zich vooral als stad-
tassen en boodschappen
tassen. Naast de plastic
modellen is hier een ten
dens merkbaar naar tex-
tielweefsels, zoals rayon,
nylon, wol, katoen enz.
op een ondergrond van
rubber. De mogelijkheid
van variërende modetinten
is hierbij uiteraard groot.
Wat de hoge tassen
betreft; het spreekt wel
haast vanzelf, dat de ont
werpers terdege rekening
hebben gehouden met het
gevaar dat kleine vrouwen
bang zouden zijn, daardoor
nog kleiner te schijnen. Zij hebben dit trachten te onder
vangen door deze tassen van opzij gezien een zodanig smal
silhouet te geven dat daardoor een te groot „tassengewicht"
wordt vermeden.
In het kleurenschema manifesteren zich twee stromingen.
Bij de „conservatieve" groep domineert het zwart. De andere
richting prefereert bruin en beige met variaties als lever,
cognac, koffie enz. Andere kleuren zijn donkerblauw, grijs en
nog steeds rood.
Onze illustratie toont een schitterende tas, licht geplooid,
zeshoekig van vorm en vervaardigd van rundleer. Het is
een apart model, doch geheel in de lijn van de moderne
opvatting.
Voor avondtassen blijft echter zwart domineren (antiloop),
soms met een paarlmoer garnering. Ook hier zien we de
hoge lijn zijn intrede doen, in een enkel model nog versterkt
door een hoog koperen kettinghandvat.
xxxxxxxxxxxxxxxxx:
Noordpoolgebied heeft voor ons
Nederlanders heden ten dage af
gedaan. De jacht op de walvis
sen wordt door ons nu in het
Zuidpoolgebied gehouden.
Spitsbergen is 2 x zo groot als
Nederland. Doordat de warme
golfstroom er langs gaat, zijn de
temperaturen er zomers van 10
tot 17 graden Celsius. Deze laat
ste zomer was het er niet koud.
Er zijn daar 18 dagen van 24
uren stralende zon geweest, ver
der zonnig weer met zo nu en
dan nevel en mist. Van 19 april
tot 24 augustus gaat de zon er
niet onder, en van 27 oktober
tot 17 februari komt hij niet bo
ven de horizon. Het is dan ook
te begrijpen dat 17 februari een
algemene feestdag is. De mensen
beklimmen de naburige bergen
om dan na een lange, duistere
winter voor het eerst weer een
tipje van de zon te zien.
Men mag Spitsbergen, dat
Noors grondgebied is, wel be
zoeken maar voor een langer
verblijf is een verblijfsvergunning
nodig. Steenkool is tot nu toe het
enige product, dat dit land ople
vert, afgezien van de enkele pels
jagers, die daar nog een bestaan
vinden. Deze pelsjagers brengen
daar de winter door, en leggen
dan afstanden van 25 tot 40 km
per dag af in hun jachtgebied.
De honden zijn hun beste vrien
den. Toen. de Duitser in de laat
ste oorlog op Spitsbergen land
den en de mensen allen evacu
eerden, zijn verscheidene honden
achtergebleven en volkomen ver
wilderd. Deze wilde honden zijn
nu gevaarlijker dan wolven,
want zij vallen aan en daarom
is het in dit land verboden on
gewapend het binnenland in te
gaan. De daar in het wild le
vende dieren zijn: ijsberen, pool
vossen, poolhazen, rendieren,
muskusossen en robben. Van de
ijsberen, die volkomen ongevaar
lijk zijn, zolang hun jongen niet
bedreigd worden, wordt door
toeristen voor de somma van
10.000 zogenaamd jacht ge
maakt. Deze jacht bestaat uit het
opdrijven deze? .dieren die dé
mens niet aanvallen, en een zeer
gemakkelijke jachtbuit vormen.
Het heeft meer van moorden
dan van jagen! Per jaar worden
hier 700 ijsberen geschoten
en het is dan ook goed voor de
ijsberenstand, dat er een gedeel
te is, waar geen jacht gehouden
mag worden, zodat zij zich daar
ten minste kunnen voorttelen.
De mooie kleurenfilms van
deze avond gaven een beeld van
de reis langs de Noorse kust,
waar verschillende havens wer
den aangedaan, o.a. Stavanger,
waar de meeste huizen van hout
zijn; Bergen, met het monument
dat de geschiedenis van het jaar
800 tot heden weergeeft, en een
vismarkt met alle mogelijke zee
vis, kreeften en garnalen. Ieder
een koopt er op de markt en van
alles is er te koop: prachtige
bloemen op de bloemenmarkt en
Hollandse sla, andijvie en bloem
kool op de groentenmarkt. De
Hoflaan 2 r Telefoon 2202
VERKRIJGBAAR BIJ:
C.ILDEIBUI6
00 13
Vrijdag- zondag- woensdagavond te 8 uur
De grootste en meest spectaculaire film van SACHA GUITRY
De film die U 3 uur geboeid houdt
met een keur van filmsterren zoals: Michel Auclair, Jean Louis
Barrault, Bourvil, Gino Cervi, Claudette Coldert, Danièle
Delorme, Daniel Gelin, Jean Marais, Georges Marchal, Gisèle
Pascal, Gérard Philipe, Orson Welles e.v.a.
Zaterdag- maandag- en donderdagavond te 8 u. zondagmiddag 2.30 u.
De veel besproken film met de veelbesproken DANS
JANE RUSSELL in
technicolor
De sensationele nieuwe musical, met o.a. Mary Mc Carty,
Gilbert Roland, Arthur Hunnicut en Joyce Mc Kenzie
Jane Russell in de film en de DANS waarover U zoveel
hoorde Jane Russell, zingend en DANSEND zoals U
haar nog nooit heeft gezien
nsl
F I PkilT I BERGEN, Spaansepad 2 - Telefoon 2466
3« J« J M I I Jf. ALLMAAR, Spanjaardstr. 8-10, Tel. 4727-5669