RATTENBESTRIJDING HET ONDERWIJS IN AMERIKA De Enlch Al manak LANGS KOELE STRANDEN r uizer voor 1957 p'Opt.fOïtM' 7-&UUR FILM NIEUWS mm BIOSCOOP „DE RUSTENDE JAGER'' BERGEN Nh. ntetaoe GEMEENTE SCHOORL De Gemeente-opzichter van Schoorl maakt bekend, dat de landelijke actie voor in deze gemeente zal worden uitgevoerd in de week van 14-21 dec. Teneinde het resulaat van deze bestrijding zo doeltreffend mogelijk te doen zijn, worden belanghebbenden, die op hun erven en in hun woningen enz. last van ratten ondervinden, met de meeste klem ver zocht (ook in hun eigen belang!) hiervan vóór 14 december a.s. schriftelijk kennis te geven aan het Bureau Gemeentewerken. SCHOORL, 7 december 1956. (vervolg) In Amerika bestaat de leer plicht. In de meeste staten tot 16 jaar, in enkele andere, die zich meer met de landbouw bezig houden, tot 14 jaar. De kinderen leren allen dezelfde vakken, daar de Amerikaan een angstvallige schroom koestert tegen het aan kweken van een minderwaardig heids-complex. Kan een kind op 't èen of ander punt niet zo goed leren, dan kan hij op een ander punt toch wat goeds bereiken. Hij wordt tot een zelfstandige jonge man getraind om zich lid te ge voelen van een community. De lagere school is ook een community en het kind kan daar door iets leren: de zorg voor de eigen school. In doorsnee is het amerikaanse schoolkind plichts getrouw en plichtsbeseffend; bij hem geldt eerst de school en de klasse waar je ,,in zit' en dan; kom je zelf. Kinderen van tienl a twaalf jaren tonen een gewel-l dige liefde en aanhankelijkheid! voor de school. Onderlinge wed strijden tussen de scholen wor den gehouden en men ziet daar massa's kinderen, die de teams aanvuren en aanmoedigen met hun uitroepen onder leiding van hun cheerleaders en zij doen het dan toch maar. Terugkomend op ons probleem van zittenblijven, men werkt daar niet met cijfers, doch met letters en wel A, B, C. D, E en F. Heeft een kind voor rekenen een D dan gaat het toch over. In de stadsschool (die veel voor heeft op de dorpsschool, want ook daar vindt men éénmans- scholen) brengt men alle D's in één klas bijeen, om de gelijk- waardigen bij elkaar te krijgen. Een kind dat een D voor reke nen heeft, kan een A of B heb ben voor zijn geschiedenisvak. Men probeert echter alles op te trekken naar de 6e klas. Daartoe maakt men veel gebruik van films en van alles wat door 't gezicht of gehoor kan worden opgenomen. BRfUEN i/oor SC-UOORL. MET OF ZON DER RECEPT, IN DE „KOSTENDE JQGEK" DIN SV.nm. BERGEN Heeft het kind de lagere school doorlopen, dan gaat het naar de High School; niet naar zo maar een High School, doch naar High School. Een toelatingsexP men wordt niet afgenomen, doch men komt thans voor het pro bleem te staan, wat willen de ouders dat het kind wordt, wat wil het kind zelf worden, en be zit het de capaciteiten om een dezer gestelde doeleinden te ver wezenlijken. Nu krijgt zo'n kind aan de High School een coun cillor. Die gaat met de ouders praten en spreekt daarna ook met de leerling (e). Tevens tracht hij vast te stel len of de leerling (e) voor de gekozen studie-richting geschikt is. Soms gaat het kind naar een confessionele High School, die ongeveer 10% der bestaande High Schools uitmaken, doch ook daar vindt men de counciller die zijn hulp geeft, 't Onderricht hier omvat de gewone vakken: En gels, aardrijkskunde, geschiede nis, meetkunde en algebra; ook lichamelijke oefeningen en dat in zulke goed geoutilleerde lokalen en op zulke mooie sportvelden, dat men er jaloers van wordt. De High School is gewoonlijk om het sportpark heen gebouwd. Toch wordt er aan de lichame lijke oefeningen niet overdreven veel tijd besteed. Maar het ver schaft aan de jeugd een gemak en een vrijheid van bewegen, die beter is dan bij ons. De jeugd aldaar is beter in staat een goede vergadering te houden dan de onze. Voor de High School wordt een studie-programma opgemaakt, en waar blijkt dat men gefaald heeft, wordt dit veranderd. Het dynamische programma, dat na een half jaar rtiet blijkt te vol doen, wordt voor 't tweede half jaar gewijzigd. In Nederland is men bang om iets te veranderen. Een voorstel daartoe moet zoveel commissies passeren, dat er ten slotte niets gebeurt. In Amerika kent men een democratisch be stuur, samengesteld uit vertegen woordigers van alle standen, wanneer nu de principaal en de leraren iets veranderen, wordt daarin gauw, toegestemd. Het on derwijsprogramma hangt af van de omstandigheid hoe de streek werkt en zich ontwikkelt. In tien jaren tijd kan men een groot verschil opmerken zelfs bij een bevolking, die aan landbouw en veeteelt doet, en thans op olie winning en vliegtuigbouw is overgeschakeld. Hoofdzaken bij het onderwijs worden dan na tuurkunde, scheikunde, techniek, terwijl de landbouw nóg weten schappelijker wordt onderricht. Zulk een plotselinge overgang van het ene onderwijsprogramma naar het andere zou hier niet mogelijk zijn. Ook dit onderwijs op de High School is echter naast de ont wikkeling gericht op gezondheid, karaktervorming, politiek burger schap, zin voor een beroep, op godsdienst en verdere ontplooi ing. Jonge mensen worden niet in een bepaalde richting gefor ceerd. In de eerste plaats is alles er op gericht zelfbewustzijn en goede menselijke verhoudingen aan te kweken. Iedere Amerikaan is lid van een of twee clubs. Hun namen als Elks (elanden) en Lions (leeuwen) wijzen nog op een aasje van indiaanse invloed. In de practijk streven allen het zelfde doel na, en zijn zij enigs zins vergelijkbaar met rotary. De leden van eenzelfde club helpen en steunen elkaar. Een 20 a 25 mensen die bij elkaar waren, brachten in 2 minuten 100 dollar bijeen voor iemand die t nodig had. De gedachtengang is: wij zijn lid van die club, ieder lid wordt geholpen. Ook voor een kerk. Zijn ze eenmaal lid van zo'n kerk, dan hebben zij er veel voor over. Het staatsburgerschap wordt systematisch aangekweekt, wat begrijpelijk is bij kinderen wier ouders nog in Europa geboren zijn. Daartoe hangt in iedere klas de vlag der Ver. Staten van Noord-Amerika aan de muur. Iedere morgen vangt de les aan met een kort gebed, gevolgd door een betuiging van trouw aan de vlag en waar die vlag voor staat. Men wordt niet in de eerste plaats opgeleid tot ge leerde, maar tot een goed staats burger, gehecht aan zijn land, zijn regering, zijn staat. Samen gaan in tijd van nood wordt ge leerd en zo vervaagt het stands begrip. De High School omvat het onderwijs voor hen die naar het College willen gaan, voor hen die zich trainen voor een beroep, voor een ambacht en voor het zakenleven. Wie geneesheer wil worden zit op de High School in dezelfde klasse als de jongen die straks monteur gaat worden. Het on derwijs is voor beiden hetzelfde. Aan het hoofd van de High School staat de Principal. Daar onder staat de Director of In struction, die zich met alles wat de studie betreft, bezighoudt, en dan vindt men er de Administra tor, die van de leerlingen en van hun ouders alle gegevens bijeen brengt, welke hij maar krijgen kan; zelfs wanneer men een tand heelkundige behandeling heeft ondergaan wordt opgetekend dat alles voor de statistiek, die zeer uitgebreid is. Counsellors en co-ordinaters zorgen voor de public relations. De Dean-of-men en de Dean- of-woman zorgen voor het orde-probleem. Zij treden ook op als raadgever op alle ter reinen. De teachers zijn alleen leraren. Hier heeft men niets te doen met het systeem, hoe men niet genoeg uren aangevuld kan krijgen. Dat kent men daar niet; een leraar aan een school met 15 lesuren per week krijgt toch zijn volle salaris. Deze lopen tot 7000 dollar per jaar. Loopt het aantal lesuren door de een of andere omstandigheid terug, dan wordt er niet op het salaris beknibbeld. Voor zo iemand is er op de school nog wel ander werk, waarbij hij zich nuttig kan ma ken. Hij komt dan om 9 uur 's morgens en gaat om 4 uur 's namiddags heen. Daardoor is er geen naijver onder de leraren, en wat de vakken betreft: latijn of motortechniek zijn beiden even nuttig, en de man die het ene vak onderricht is evenveel waard als zijn collega die het andere onderwijst. Het centraal gebouw van de High School is de Library, die is voorzien van de modernste werken op Jk gebied. Zij vormt een pracht gelegenheid om er te zitten lezen. Men kan steeds de bibliothecaris raadplegen, die d<* gehele dag aanwezig is. De Rock and Rollers kan men daar heel stil zien zitten lezen en zien hoe zij zich gedragen zoals het be hoort. Zij krijgen als taak vele kleine verhandelingen te maken over diverse onderwerpen. In de bibliotheek kunnen zij proberen de stof voor hun scripties pp te doen. Na de High School gaat men naar het College. Men kan daar social studies of technical studies volgen, die gelijk staan met ons candidaats-examen. In de Junior- Colleges studeert men pro-pae- deutisch, pre-engineering, pre- dental enz. Ook speelt men er golf, voetbal en Tennis. Er wordt 2]/2 dollar gevaagd voor registration, terwijl het onderwijs er vrij is. De kosten worden bestreden door een belasting van 30 dol larcents van iedere 100 dollar bezit aan onroerend goed. De waarde van dit goed wordt ge schat, welke schatting gewoonlijk aan de lage kant is. Zo werd in El Canina met hulp van giften van de Socom en de Vacuum Oil- raffinaderijen miljoen dollar bijeengebracht, voor de stichting van een College. Ook de kleine man, die minder onroerend goed bezit, levert niet de minste moeite op met 1de betaling. Men is er trots op, een College te bezitten. ,,Dit is ons College, van onze Community." Het College waar men alles onderwijst tot kleer makers, pianospelen en schilde ren toe. LAANWEG 35 SCHOORL - TELEFOON 268 Van het college gaat men naar de universiteit. Het onderricht aan deze Colleges staat echter niet overal op dezelfde hoogte, en het kan( gebeuren, dat iemand die zich bij een universiteit wil laten inschrijven, na opgave van welk college hij komt, te horen krijgt eerst nog eens een jaartje bij een ander college te gaan stu deren alvorens hij tot de univer siteit wordt toegelaten. Gelukkig zijn dat uitzonderingen. Deze belangrijke uiteenzetting werd door het gehoor met ge boeide aandacht gevolgd en gaf na afloop tot diverse vragen aanleiding. De spreker beant woordde de vragenstellers op duidelijke wijze, waarbij het ver- langen'tot uiting kwam nog meer over dit onderwijs te vernemen, wat door de voorzitter, de heer A. M. de Lange, werd overgeno men en in een formele uitnodi ging aan de spreker werd om gezet. Binnen niet al te lange tijd zal men het genoegen kun nen hebben de heer Snijders op nieuw te kunnen beluisteren. „Versailles, Vorsten en Vrou wen" is een grandioos kijkspel. De film „Versailles" doet zich kennen als een monumentale show. Al de pracht en praal, al de schone vrouwen, al het gewemel van goudbetreste jassen en wuivende veren zijn aanwezig en zelfs de traditionele slotapothoese, waarbij de deelnemers de beroemde trap afdalen, ontbreekt niet. Eens te meer heeft Sacha Guitry bewezen, dat hij zijn talenten als schrijver, acteur en regisseur weet uit te buiten. Al met al een film werk dat in de hedendaagse cine matografie zijn weerga nog niet heeft gevonden. „The French Line" Een ge heel andere film dan bovenge noemde. Een machtige show-film zoals alleen de Amerikanen deze kunnen maken. Jane Russell speelt de hoofdrol op een onnavolgbare wijze. The French Line, de veel besproken film met de veelbe sproken dans. „Versailles, Vorsten en Vrouwen" techmcóior „THE FRENCH LINE" V akmanschap JARENLANGE ERVARING Centrale Verwarming De Oliestookspecialist De bekende spreker Jan Strij- bos hield zaterdagavond 24 no vember in de dancing van De Rustende Jager voor donateurs en leden der K.J.V.O. een lezing over Spitsbergen, waar hij deze zomer enkele maanden vertoefd heeft. Spitsbergen werd ontdekt door Willem Barends toen deze een weg naar Indië zocht over de Noordpool. Deze ontdekking gaf de stoot tot de zogenaamde „kleine visserij", n.l. de walvis vaart. Op Spitsbergen werd toen de zomerstad „Smerenburg" ge bouwd. De walvisvaart in het Het voornaamste element in de nieuwe tassencollectie is van modieuze aard. Terwijl er in het voorjaar nog met de vorm geëxperimenteerd werd, is de mode thans plotseling doelbewust een nieuwe richting ingeslagen. Na de buidel- en de emmermodellen, na de gladde over- slagtassen ook van vorige jaren, wordt thans de hoge tassen een modieuze levensduur van een of twee jaar voorspeld. Natuurlijk zijn er nog tal van geplooide en koffer modellen in de handel, maar de vraag hiernaar zal zeker minder zijn dan vorig jaar. Ook de en- veloppetas treedt minder sterk op de voorgrond. De emmermodellen hand haven zich vooral als stad- tassen en boodschappen tassen. Naast de plastic modellen is hier een ten dens merkbaar naar tex- tielweefsels, zoals rayon, nylon, wol, katoen enz. op een ondergrond van rubber. De mogelijkheid van variërende modetinten is hierbij uiteraard groot. Wat de hoge tassen betreft; het spreekt wel haast vanzelf, dat de ont werpers terdege rekening hebben gehouden met het gevaar dat kleine vrouwen bang zouden zijn, daardoor nog kleiner te schijnen. Zij hebben dit trachten te onder vangen door deze tassen van opzij gezien een zodanig smal silhouet te geven dat daardoor een te groot „tassengewicht" wordt vermeden. In het kleurenschema manifesteren zich twee stromingen. Bij de „conservatieve" groep domineert het zwart. De andere richting prefereert bruin en beige met variaties als lever, cognac, koffie enz. Andere kleuren zijn donkerblauw, grijs en nog steeds rood. Onze illustratie toont een schitterende tas, licht geplooid, zeshoekig van vorm en vervaardigd van rundleer. Het is een apart model, doch geheel in de lijn van de moderne opvatting. Voor avondtassen blijft echter zwart domineren (antiloop), soms met een paarlmoer garnering. Ook hier zien we de hoge lijn zijn intrede doen, in een enkel model nog versterkt door een hoog koperen kettinghandvat. xxxxxxxxxxxxxxxxx: Noordpoolgebied heeft voor ons Nederlanders heden ten dage af gedaan. De jacht op de walvis sen wordt door ons nu in het Zuidpoolgebied gehouden. Spitsbergen is 2 x zo groot als Nederland. Doordat de warme golfstroom er langs gaat, zijn de temperaturen er zomers van 10 tot 17 graden Celsius. Deze laat ste zomer was het er niet koud. Er zijn daar 18 dagen van 24 uren stralende zon geweest, ver der zonnig weer met zo nu en dan nevel en mist. Van 19 april tot 24 augustus gaat de zon er niet onder, en van 27 oktober tot 17 februari komt hij niet bo ven de horizon. Het is dan ook te begrijpen dat 17 februari een algemene feestdag is. De mensen beklimmen de naburige bergen om dan na een lange, duistere winter voor het eerst weer een tipje van de zon te zien. Men mag Spitsbergen, dat Noors grondgebied is, wel be zoeken maar voor een langer verblijf is een verblijfsvergunning nodig. Steenkool is tot nu toe het enige product, dat dit land ople vert, afgezien van de enkele pels jagers, die daar nog een bestaan vinden. Deze pelsjagers brengen daar de winter door, en leggen dan afstanden van 25 tot 40 km per dag af in hun jachtgebied. De honden zijn hun beste vrien den. Toen. de Duitser in de laat ste oorlog op Spitsbergen land den en de mensen allen evacu eerden, zijn verscheidene honden achtergebleven en volkomen ver wilderd. Deze wilde honden zijn nu gevaarlijker dan wolven, want zij vallen aan en daarom is het in dit land verboden on gewapend het binnenland in te gaan. De daar in het wild le vende dieren zijn: ijsberen, pool vossen, poolhazen, rendieren, muskusossen en robben. Van de ijsberen, die volkomen ongevaar lijk zijn, zolang hun jongen niet bedreigd worden, wordt door toeristen voor de somma van 10.000 zogenaamd jacht ge maakt. Deze jacht bestaat uit het opdrijven deze? .dieren die dé mens niet aanvallen, en een zeer gemakkelijke jachtbuit vormen. Het heeft meer van moorden dan van jagen! Per jaar worden hier 700 ijsberen geschoten en het is dan ook goed voor de ijsberenstand, dat er een gedeel te is, waar geen jacht gehouden mag worden, zodat zij zich daar ten minste kunnen voorttelen. De mooie kleurenfilms van deze avond gaven een beeld van de reis langs de Noorse kust, waar verschillende havens wer den aangedaan, o.a. Stavanger, waar de meeste huizen van hout zijn; Bergen, met het monument dat de geschiedenis van het jaar 800 tot heden weergeeft, en een vismarkt met alle mogelijke zee vis, kreeften en garnalen. Ieder een koopt er op de markt en van alles is er te koop: prachtige bloemen op de bloemenmarkt en Hollandse sla, andijvie en bloem kool op de groentenmarkt. De Hoflaan 2 r Telefoon 2202 VERKRIJGBAAR BIJ: C.ILDEIBUI6 00 13 Vrijdag- zondag- woensdagavond te 8 uur De grootste en meest spectaculaire film van SACHA GUITRY De film die U 3 uur geboeid houdt met een keur van filmsterren zoals: Michel Auclair, Jean Louis Barrault, Bourvil, Gino Cervi, Claudette Coldert, Danièle Delorme, Daniel Gelin, Jean Marais, Georges Marchal, Gisèle Pascal, Gérard Philipe, Orson Welles e.v.a. Zaterdag- maandag- en donderdagavond te 8 u. zondagmiddag 2.30 u. De veel besproken film met de veelbesproken DANS JANE RUSSELL in technicolor De sensationele nieuwe musical, met o.a. Mary Mc Carty, Gilbert Roland, Arthur Hunnicut en Joyce Mc Kenzie Jane Russell in de film en de DANS waarover U zoveel hoorde Jane Russell, zingend en DANSEND zoals U haar nog nooit heeft gezien nsl F I PkilT I BERGEN, Spaansepad 2 - Telefoon 2466 3« J« J M I I Jf. ALLMAAR, Spanjaardstr. 8-10, Tel. 4727-5669

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1956 | | pagina 2