DE DUINSTREEK
DE STATENDAM
MAASEN UW SLAGER
SPORTFLITSEN
DS&
W
:<s?3 U&
SIMON DE WIT N.V.
VERKOPER (18-25 jaar)
C. A .OCHQUÉ
Prima
Vakman
RANG is alleen
RANG als er
RANG op staat
BRILLEN
Vakantieplannen? Sluit dan een Reisverzekeringspaspoort
Fa. MOK PIERSMA
£>ÏS£
in en om de Duinstreek
J
Wilt U nog voor uw vakantie uw Rijbewijs?
PEULVRUCHTEN DAAR ZIT VOEDING IN:
ML v. Teulingen Hereweg2-
99
Tweede Blad
Vrijdag 10 mei 1957
geadopteerd door de M. M. S. te Bergen
In 1955 adopteerde de M.M.S.
de toen nog in aanbouw zijnde
„Statendam" van de H.A.L. Wat
is nu eigenlijk de bedoeling van
de adoptie van schepen door
scholen en hoe gebeurt dat?
23 November 1946 werd de
Nederlandse Vereniging tot
Adoptie van Schepen, in de wan
deling de NEVAS genaamd, op
gericht, die tot doel heeft bij de
jeugd belangstelling te wekken
voor de Nederlandse Scheep
vaart. Zij tracht dit doel te berei
ken door de schepen van de Ne
derlandse Koopvaardij en van de
Koninklijke Marine te laten
adopteren door Nederlandse
scholen voor lager-, middelbaar-
en voorbereidend hoger-onder-
wjjs. Door tussenkomst van het
Centrale Secretariaat van de
NEVAS wordt correspondentie
gevoerd tussen leden der beman
ning en leerlingen der scholen,
die de schepen geadopteerd heb
ben. Het Secretariaat houdt een
statistiek der ontvangen en ver
zonden brieven. De leiding van
en de controle op de correspon
dentie tussen schepen en scholen
berust bij de commandant of de
gezagvoerder en bij de leerkracht
der school, die zich daarvoor in
overleg met het Hoofd beschik
baar stelt. In deze corresponden
tie kunnen van de zijde der scho
len vragen gesteld worden over
de schepen, hun routes, de ha
vens, die zij aandoen, de landen,
welke bezocht worden, het leven
aan boord, de werkzaamheden
der verschillende opvarenden, de
inrichting van het schip, de tech
nische bijzonderheden, de navi-
gatie-middelen enz.
Elke drie maanden geeft de
NEVAS een periodiek uit, ge
naamd ,,'t Kraaiennest", waarin
artikelen staan, welke groten
deels overgenomen zijn uit brie
ven, die door de schepen werden
ingezonden. Behalve ,,'t Kraaien
nest" verschijnt er maandelijks
een mededelingsblad „NEVAS-
activiteiten Hierin worden alle
evenementen gepubliceerd, die in
het NEVAS-verband hebben
plaats gehad, zoals b.v. weder
zijdse bezoeken, nieuwe adopties,
lezingen, filmvoorstellingen, be
zoeken van de scholen aan
scheepswerven, haveninstallaties,
rondvaarten in de havens, enz.
Waar het de bedoeling van de
NEVAS is ons volk door voor
lichting van de jeugd weer meer
sea-minded te maken, kan dit
mede bereikt worden doordat de
geadopteerde schepen aan de
scholen monsters zenden van de
producten van de landen, waarop
gevaren wordt, foto's en prent
briefkaarten van bezienswaardig
heden, postzegels enz. Deze arti
kelen worden op de scholen in
het z.g. „scheepshoekje tentoon
gesteld. Van de zijde der Rede
rijen worden gewoonlijk een re-
derijvlag, een foto van het schip,
reclameplaten, plannen van het
schip enz. ter beschikking gesteld.
Het is ook mogelijk door be
middeling van de NEVAS op de
scholen lezingen met films te hou
den over allerlei onderwerpen
betreffende de scheepvaart.
Het adoptie schip van de
M.M.S., het s.s. Statendam, is
door de Mij. Wilton Fijenoord
gebouwd in opdracht van de Hol
land Amerika Lijn H.A.L.
IS Juni 1955 werd de kiel gelegd
in het vaste bouwdok. 14 Okto
ber 1955 maakten leerlingen der
M.M.S. voor het eerst kennis met
hun schip. Een der leerlingen be
schreef deze kennismaking als
volgt: Wij.stappen uit (de auto
bussen), komen dichterbij. Wat
wij zien van ons schip is het ge
deelte. dat onder water komt. Je
denkt een nieuw schip te zien,
maar wat je ziet is een stelletje
roestige platen en steunbalken!
Het zal een heel werk zijn om een
schip te bouwen...
In begin juni 1956 bleek uit de
gemaakte gewichtsberekeningen,
dat het gewicht van het s.s. Sta
tendam zodanig zou zijn, dat de
bijbehorende diepgang uitdokken
noodzakelijk maakte, hiervoor
werd de datum van 12 juni geko
zen, omdat het dan springtij zou
zijn, en dus de meeste kans op
voldoend hoogwater. Normaal
gebeurt het uit het dok varen met
behulp van sleepboten. In dit ge
val was dat niet mogelijk. De uit-
vaartopening bedroeg 25 m en de
breedte van het schip ruim 24 m.
Besloten werd het schip vrij van
de betonnen wanden der opening
te houden met behulp van vier
zware sectie-transportwagens,
elk voortbewogen door een trac
tor en wel 2 stuks aan iedere zijde
van het schip. Deze wagens wa
ren met staaldraden verbonden
aan de kop en even achter het
midden van het schip en reden
met dezelfde snelheid mede,
waarmee het schip uit het dok ge
trokken werd d.m.v. staaldraden
op de beide lieren van een drij
vende bok, die recht' tegenover
de uitgang was gemeerd. Dit
meesterstukje werd bijgewoond
door mevr. H. van der Laan en
vier leerlingen der M.M.S., die
reeds 's morgens heel vroeg per
auto uit Bergen vertrokken wa
ren om hun schip te zien uitdok
ken.
De technische proefvaart van
het s.s. Statendam vond plaats
van 14 tot 17 januari 1957. On
der de genodigden bevonden zich
ook mevr. H. v. d. Laan en twee
leerlingen der M.M.S., die met
een in de gelegenheid waren het
door de M.M.S. aangeboden
wandkleed, dat door enkele leer
lingen onder de leiding van mevr.
v. d. Laan gemaakt was, aan de
wand van de stewardessen-zit
kamer te zien. Ook de kleuren
van kleden, gordijnen en stoel-
overtrekken waren door de
M.M.S. uitgekozen. Het wand
kleed is een kunstwerk dat niet
onderdoet voor de vele andere
wandversieringen in dit luxueuze
schip, dat plaats biedt aan een
klein duizendtal passagiers.
De eerste reis in dienst van de
H.A.L. ving aan op 6 februari
1957 en voor het eerst stonden in
alle messrooms van bemanning
en stewardessen bloemen, een af
scheidsgroet van de M.M.S. Dit
werd zeer op prijs gesteld, want
practisch alle passagiers krijgen
van vrienden een afscheidsgroet
in bloemen, maar bemanning en
stewardessen hadden het steeds
zonder moeten doen. Op de 15e
februari kwam het schip te New
York aan, juist toen daar de ha
venstakingen aan de gang waren.
Een week later was alles gereed
voor een cruise naar het zuiden
en vertrok het volbezette schip
op zijn pleziervaart. Als eerste
brief van de bemanning van het
s.s. Statendam ontving de M.M.
S. een alleraardigst verslag van
deze cruise-tocht van de hand
van de derde stuurman, de heer
Hokke.
Na thuiskomst in Rotterdam
ging het schip weer ter revisie
naar de werf Wilton-Feyenoord
en daar mochten op 1 mei 1957
alle leerlingen der M.M.S. en
masse hun schip een bezoek bren
gen. Dit bezoek moest 's middags
na vijven plaats vinden als alle
werklieden van boord waren, zo
dat werkers en bezoeksters el
kaar niet in de weg liepen. Met
vijf autobussen werd de tocht on
dernomen en op de heenweg eerst
een bezoek gebracht aan de
prachtig bloeiende Keukenhof en
later in Rotterdam vond nog een
rondvaart door de havens plaats.
Precies op het afgesproken uur
reden de autobussen de werf van
Wilton-Fyenoord op. Het hele
gezelschap werd in een van de
arbeidersschaftlokalen ontvangen
door de heer Woltjer, directeur
van Wilton-Feyenoord. en door
vertegenwoordigers van Wilton-
Feyenoord,H.A.L. en N.E.V.A.S.
De heer Woltjer schetste in het
kort de geschiedenis van Wilton-
Feyenoord en het repareren en
nazien van schepen. Daarna bocd
de heer C. J. Engelen, binnen
huisarchitect van de H.A.L. aan
de M.M.S. een oleografie van
het s.s. Statendam.
Aan de keurig gedekte tafels
werd in dit mooie moderne arbei
dersschaftlokaal genoten van de
heerlijke broodjes en de choco
mel en na deze versterking wer
den de leerlingen in zeven groe
pen door hun schip rondgeleid.
Twee uur lang konden zij er
bewonderend in rondlopen en
zich zo een beeld trachten te vor
men van het leven der bemanning
en passagiers aan boord. Natuur
lijk kon niet het gehele schip be
keken worden. Denkt u zich even
de afmetingen in: 176 m lang,
ruim 24 m breed en ongeveer 16
m hoog. Geheel vervuld van wat
ze gezien hadden werd de terug
tocht aanvaard en laat in de
avond Bergen weer bereikt.
Klaverjasnieuws
Hier speelt men klaverjas
Tot stijving van de kas
Deze sportclub B.S.V.
Wie doet er met ons mee?
Een grote drive
Tot het gerijf
Van spel en spelers beiden.
Die kan ons dan
Bevrijden van
Den last der slechte tijden.
Zaterdagavond 27 april hield
de Klaverjasclub B.S.V. in ,,De
Oude Prins" een grote klaverjas-
drive. Het was de laatste drive
die zij in dit seizoen zal houden.
De dagen beginnen te lengen en
de avonden worden korter, zodat
men ander vermaak en andere
tijdpassering begeert.
Zo n slot-drive is daarom al
tijd een ding van enige betekenis.
De heer G. Schekkerman Sr.
heette de spelers welkom en sprak
de hoop uit, dat men aan deze
laatste drive van het seizoen aan
gename herinneringen zou mogen
behouden. Genoeg om ef tijdens
de zomer op te kunnen teren, ten
einde in het najaar weder met
vernieuwde moed weder te be
ginnen.
Er waren 56 deelnemers inge
schreven, wat een spannende
wedstrijd deed voorzien.
De uitslag was als volgt:
1. BurgeringJol 5202
2. MichelsOverman 5113
U is ten volle een
tevreden klant
Elke reparatie met I jaar
schriftelijke garantie.
Meesler-Opticien HENK DEN BREMER
Levering voor alle Ziekenfondsen Annex Fotohandel
1
Vraagt:
SCHILDERSBEDRIJF
BREELAAN 12
BERGEN - TELEF. 2123
3.
SchekkermanRuiter
BergerSnijders
5007
5.
S. GrootSchutte
4803
6.
SnijdersKlarenbeek
4773
7.
SpijkerKramer
4663
8.
P. de GrootMin
4597
9.
DekkerOry
4471
10.
Mevr. DekkerMevr.
Ory
4425
Verrassingsprijs: Mevr. Tim
mermanMevr. Fleumer 3586.
Marsenprijs BurgeringJol, 4
marsen.
Op vrijdag 26 april werd door
de K. J. C. „De Oude Prins" de
2e prijs behaald in de return-
wedstrijd te Alkmaar onder lei
ding van G. Schekkerman Sr.
Berger Luchtpost
Voor het eerst in dit seizoen
vloog B. L. vanaf Roosendaal.
Er werd deelgenomen met 71
duiven. De duiven werden ge
lost om 12.30 uur en moesten de
127 km tegen een harde N.W.
wind in. De eerste duif kwam
aan om 14.48.12,
1. C. Timmer
2. A. de Klerk
3. P. Brakenhoff
4. J. Duinmijer
5. J. C. Pijper
6. A. Staadegaard
7. J. Henkels
8. K. Postma
9. A. Visser
10. G. de Waard
11 IJ S II (I (I 1 „S IJ CC E S" Duinweg 77 - Schoo.l
INGEZONDEN MEDEDELING
RANG *t)e vets/iapmtuj. van de rnste PANG
99
heeft in haar filiaal te Beverwijk plaats voor een
Gevraagd wordt: Enige ervaring in het kruideniersvak. Geboden wordt: Goede
loonregeling. Verdere opleiding in de winkel en via bedrijfscursussen. Bij ge
bleken geschiktheid plaatsing als filiaalschef met prima arbeidsvoorwaarden.
Schriftelijke sollicitaties te richten aan Simon de Wit N.V:, Personeelsaf
deling, Postbus 2 te Zaandam.
als U Uw horloge of klok laat maken bij
Alkmaar
Nieuwesloot 6
Zilverstraat 4
GROTE SORTERING IN MODELLEN EN PRIJZEN
(v.h. Fa. Kater)
ALKMAAR, MIENT 24, TEL. 2454 - ZAANDAM, WORMERVEER
f.
w s
Karei de Grootelaan 66 i
Bergen Nh.
Vrijdag en Zaterdag
150 gr. Ham f 0.70
150 gr. Boterhamworst f 0.50
150 gr. Haagse Leverworst f 0.35
Onze vlugklaar
artikelen zijn voordelig
150 gr. Hamworst
100 gr. Gebr. Rosbief
100 gr. Gebr. Rollade
100 gr. Gekookte Lever
250 gr. Metworst
250 gr. Leverworst
f 0.70
f 0.70
f 0.70
f 0.65
f 1.20
Slavinken
f 0.35
Ballen gehakt 100 gr
f 0.35
Gehakte biefstukjes
f 0.55
Saucijsjes per 100 gr
f 0.40
Blinde vinken
f 0.55
500 gr. Doorr. ossenlappen f 1.60
500 gr. Doorr. buiklappen f 1.50
500 gr. Riblappen f 2.50
2V2 kg Gemalen vet f 2.
Woensdag gehaktreklame
500 gr. Gehakt f 1.48
250 gr. Metworst f 0.73
5071
4.
oooooooooooooooooooooo»
O
O
O
oaoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooO
Zoals wel te verwachten was is Ber
gen nu definitief gedegradeerd. Er werd
met 31 verloren en nu mag Bergen
het volgend seizoen in de 2e klasse
proberen.
Berdos moest wel met een vreemde
nederlaag genoegen nemen, 103.
1 C:
VIOS
20
15
2
3
32
Foresters
19
12
6
1
30
LSVV
18
11
4
2
26
Kolping Boys
21
11
3
7
25
Vrone
20
10
4
6
24
Kaagvogels
21
8
7
6
23
Hugo Boys
20
7
3
10
17
Wieringerwaard
20
6
5
9
17
Berdos
21
6
3
12
15
SRC
19
7
0
12
14
Oudesluis
21
3
5
13
11
Bergen
20
1
4
15
6
Programma voor
zondac
a.s.:
1 C:
VroneLSVV, OudesluisW'waard,
BerdosSRC.
ST. ADELBERT—SCHOORL 0—3.
Beide ploegen traden aan met enkele
jeugdige invallers. Al direct na de af
trap was het wel duidelijk, dat het pas
gepromoveerde St. Adelbert niet opge
wassen was tegen een vaak verrassend
goed combinerend Schoorl.
Uit een van de vele aanvallen was
het H. Mooij die Schoorl de leiding gaf
en even voor de rust weer dezelfde
speler die de doelman van St. Adelbert
verraste met een prima boogbal, 02.
Na de rust hetzelfde spelbeeld, Schoorl
zeel sterker, hield de ballen veelal laag,
wat een goede opvatting was vanwege
de sterke wind.
Na ongeveer 20 minuten in de tweede
helft was het De Boer die van 20
meter de bal volkomen onhoudbaar voor
d-' doelman van St. Adelbert in de tou
wen joeg, 0—3 En met deze stand kwam
het einde van een vriendschappelijk ge
speelde wedstrijd.
EEN KIJKER.
NIEUWS VAN DE DAMCLUB
„BERGEN".
De „Berger" Damclub organiseert nu
ook weer een damprobleemwedstrijd!
Nu de onderlinge competitiewedstrijden
langzamerhand weer tot het verleden
gaan behoren en het damseizoen ook
weer ten einde loopt, gaan we de dam
borden en schijven nog niet in de kast
opbergen! Want nu gaan we weer be
ginnen met onze damprobleemwedstrijd.
Dit is nu voor de derde maal dat
deze wordt georganiseerd door de Berger
Damclub! Wij hopen dat het ook nu
weer succes heeft! En dat er vele dam
liefhebbers aan deze wedstrijd zullen
deelnemen! Met deze probleemwedstrijd
kan iedere damliefhebber meedoen. Deze
wedstrijd wordt ieder jaar georganiseerd!
Deze heeft nu de naam gekregen „De
damprobleemwedstrijd van Bergen en
Omstreken".
Wij hopen dat vele damliefhebbers in
en buiten Bergen aan deze wedstrijd
meedoen! Onder andere de plaatsen
Schoorl, Groet, Bergen aan Zee en dé
Egmonden enz. Waar ook de Duinstreek
verschijnt!
Een wisselprijs voor de
probleemwedstrijd!
Daar deze wedstrijd ieder jaar ge
organiseerd wordt, heeft één van de be
stuursleden van de Damclub „Bergen"
een mooie prijs beschikbaar gesteld. Deze
bestaat uit een mooi, ingelegd dambord!
Dit is een wisselprijs! Het dambord moet
drie keer achteréén gewonnen worden, of
vijf keer in het geheel. Dan is het defi
nitief in het bezit van de winnaar! Hier
volgt het reglement voor deze wedstrijd
No. 1. Er zijn in totaal 8 dampro-
blemen voor deze wedstrijd.
No. 2. Om de veertien dagen worden
er twee damproblemen tegelijk geplaatst.
No. 3. Voor iedere goede oplossing
krijgt de inzender 2 punten. Voor een
probleem hetwelk op 2 a 3 manieren op
gelost kan worden, krijgt de inzender
één punt meer!
No. 4. De oplossingen moeten duide
lijk op brief of briefkaart vermeld staan.
(Dit bespaart ons veel werk).
No. 5. Iedere oplossing moet binnen
veertien dagen na publicatie in het bezit
zijn van de secretaris, Westerweg 48,
Bergen (N.H.).
Hier zijn de eerste twee damproble
men.
15 om 5 stand.
Zwart op 3, 6, 7, 9 en 34, Wit op
17, 22, 28, 43, 44.
No. 2 is: Zwart op 8, 14, 18, 22, 27,
28, 29 en 35, Wit op 26, 36, 37, 38.
40, 41, 44, 49.
Voor beide: Wit begint en wint.
Inzenden binnen veertien dagen!
Wij wensen allen veel succes!!
Secretaris: C. TROMP.
Westerweg 48.
Nu ook op onze speciaal ingerichte Lambretta Scooter. Tevens Scooterver
huur. Vraagt vrijblijvend inlichtingen aan:
Dekking tegen de gevolgen van: 1. Schade aan- en vermissing v. bagage.
2. Kosten voor dokter, apotheker, specialist, ziekenhuis e.d. door ziekte of
ongeval. 3. Blijvende invaliditeit of overlijden door een ongeval. Ook winter
sport en motorrisico is in te sluiten. Betalingen in het buitenland mogelijk.
Vraagt vrijblijvend offerte bij:
per 500 gram
BRUINE BONEN
WITTE BONEN
GROENE ERWTEN
KAAPSE GROENE ERWTEN
70 cent
GRAUWE ERWTEN
LINZEN
Prima in de kook.
Schoorl - Tel. 272