DE DUINSTREEK DE STATENDAM MAASEN UW SLAGER SPORTFLITSEN DS& W :<s?3 U& SIMON DE WIT N.V. VERKOPER (18-25 jaar) C. A .OCHQUÉ Prima Vakman RANG is alleen RANG als er RANG op staat BRILLEN Vakantieplannen? Sluit dan een Reisverzekeringspaspoort Fa. MOK PIERSMA £>ÏS£ in en om de Duinstreek J Wilt U nog voor uw vakantie uw Rijbewijs? PEULVRUCHTEN DAAR ZIT VOEDING IN: ML v. Teulingen Hereweg2- 99 Tweede Blad Vrijdag 10 mei 1957 geadopteerd door de M. M. S. te Bergen In 1955 adopteerde de M.M.S. de toen nog in aanbouw zijnde „Statendam" van de H.A.L. Wat is nu eigenlijk de bedoeling van de adoptie van schepen door scholen en hoe gebeurt dat? 23 November 1946 werd de Nederlandse Vereniging tot Adoptie van Schepen, in de wan deling de NEVAS genaamd, op gericht, die tot doel heeft bij de jeugd belangstelling te wekken voor de Nederlandse Scheep vaart. Zij tracht dit doel te berei ken door de schepen van de Ne derlandse Koopvaardij en van de Koninklijke Marine te laten adopteren door Nederlandse scholen voor lager-, middelbaar- en voorbereidend hoger-onder- wjjs. Door tussenkomst van het Centrale Secretariaat van de NEVAS wordt correspondentie gevoerd tussen leden der beman ning en leerlingen der scholen, die de schepen geadopteerd heb ben. Het Secretariaat houdt een statistiek der ontvangen en ver zonden brieven. De leiding van en de controle op de correspon dentie tussen schepen en scholen berust bij de commandant of de gezagvoerder en bij de leerkracht der school, die zich daarvoor in overleg met het Hoofd beschik baar stelt. In deze corresponden tie kunnen van de zijde der scho len vragen gesteld worden over de schepen, hun routes, de ha vens, die zij aandoen, de landen, welke bezocht worden, het leven aan boord, de werkzaamheden der verschillende opvarenden, de inrichting van het schip, de tech nische bijzonderheden, de navi- gatie-middelen enz. Elke drie maanden geeft de NEVAS een periodiek uit, ge naamd ,,'t Kraaiennest", waarin artikelen staan, welke groten deels overgenomen zijn uit brie ven, die door de schepen werden ingezonden. Behalve ,,'t Kraaien nest" verschijnt er maandelijks een mededelingsblad „NEVAS- activiteiten Hierin worden alle evenementen gepubliceerd, die in het NEVAS-verband hebben plaats gehad, zoals b.v. weder zijdse bezoeken, nieuwe adopties, lezingen, filmvoorstellingen, be zoeken van de scholen aan scheepswerven, haveninstallaties, rondvaarten in de havens, enz. Waar het de bedoeling van de NEVAS is ons volk door voor lichting van de jeugd weer meer sea-minded te maken, kan dit mede bereikt worden doordat de geadopteerde schepen aan de scholen monsters zenden van de producten van de landen, waarop gevaren wordt, foto's en prent briefkaarten van bezienswaardig heden, postzegels enz. Deze arti kelen worden op de scholen in het z.g. „scheepshoekje tentoon gesteld. Van de zijde der Rede rijen worden gewoonlijk een re- derijvlag, een foto van het schip, reclameplaten, plannen van het schip enz. ter beschikking gesteld. Het is ook mogelijk door be middeling van de NEVAS op de scholen lezingen met films te hou den over allerlei onderwerpen betreffende de scheepvaart. Het adoptie schip van de M.M.S., het s.s. Statendam, is door de Mij. Wilton Fijenoord gebouwd in opdracht van de Hol land Amerika Lijn H.A.L. IS Juni 1955 werd de kiel gelegd in het vaste bouwdok. 14 Okto ber 1955 maakten leerlingen der M.M.S. voor het eerst kennis met hun schip. Een der leerlingen be schreef deze kennismaking als volgt: Wij.stappen uit (de auto bussen), komen dichterbij. Wat wij zien van ons schip is het ge deelte. dat onder water komt. Je denkt een nieuw schip te zien, maar wat je ziet is een stelletje roestige platen en steunbalken! Het zal een heel werk zijn om een schip te bouwen... In begin juni 1956 bleek uit de gemaakte gewichtsberekeningen, dat het gewicht van het s.s. Sta tendam zodanig zou zijn, dat de bijbehorende diepgang uitdokken noodzakelijk maakte, hiervoor werd de datum van 12 juni geko zen, omdat het dan springtij zou zijn, en dus de meeste kans op voldoend hoogwater. Normaal gebeurt het uit het dok varen met behulp van sleepboten. In dit ge val was dat niet mogelijk. De uit- vaartopening bedroeg 25 m en de breedte van het schip ruim 24 m. Besloten werd het schip vrij van de betonnen wanden der opening te houden met behulp van vier zware sectie-transportwagens, elk voortbewogen door een trac tor en wel 2 stuks aan iedere zijde van het schip. Deze wagens wa ren met staaldraden verbonden aan de kop en even achter het midden van het schip en reden met dezelfde snelheid mede, waarmee het schip uit het dok ge trokken werd d.m.v. staaldraden op de beide lieren van een drij vende bok, die recht' tegenover de uitgang was gemeerd. Dit meesterstukje werd bijgewoond door mevr. H. van der Laan en vier leerlingen der M.M.S., die reeds 's morgens heel vroeg per auto uit Bergen vertrokken wa ren om hun schip te zien uitdok ken. De technische proefvaart van het s.s. Statendam vond plaats van 14 tot 17 januari 1957. On der de genodigden bevonden zich ook mevr. H. v. d. Laan en twee leerlingen der M.M.S., die met een in de gelegenheid waren het door de M.M.S. aangeboden wandkleed, dat door enkele leer lingen onder de leiding van mevr. v. d. Laan gemaakt was, aan de wand van de stewardessen-zit kamer te zien. Ook de kleuren van kleden, gordijnen en stoel- overtrekken waren door de M.M.S. uitgekozen. Het wand kleed is een kunstwerk dat niet onderdoet voor de vele andere wandversieringen in dit luxueuze schip, dat plaats biedt aan een klein duizendtal passagiers. De eerste reis in dienst van de H.A.L. ving aan op 6 februari 1957 en voor het eerst stonden in alle messrooms van bemanning en stewardessen bloemen, een af scheidsgroet van de M.M.S. Dit werd zeer op prijs gesteld, want practisch alle passagiers krijgen van vrienden een afscheidsgroet in bloemen, maar bemanning en stewardessen hadden het steeds zonder moeten doen. Op de 15e februari kwam het schip te New York aan, juist toen daar de ha venstakingen aan de gang waren. Een week later was alles gereed voor een cruise naar het zuiden en vertrok het volbezette schip op zijn pleziervaart. Als eerste brief van de bemanning van het s.s. Statendam ontving de M.M. S. een alleraardigst verslag van deze cruise-tocht van de hand van de derde stuurman, de heer Hokke. Na thuiskomst in Rotterdam ging het schip weer ter revisie naar de werf Wilton-Feyenoord en daar mochten op 1 mei 1957 alle leerlingen der M.M.S. en masse hun schip een bezoek bren gen. Dit bezoek moest 's middags na vijven plaats vinden als alle werklieden van boord waren, zo dat werkers en bezoeksters el kaar niet in de weg liepen. Met vijf autobussen werd de tocht on dernomen en op de heenweg eerst een bezoek gebracht aan de prachtig bloeiende Keukenhof en later in Rotterdam vond nog een rondvaart door de havens plaats. Precies op het afgesproken uur reden de autobussen de werf van Wilton-Fyenoord op. Het hele gezelschap werd in een van de arbeidersschaftlokalen ontvangen door de heer Woltjer, directeur van Wilton-Feyenoord. en door vertegenwoordigers van Wilton- Feyenoord,H.A.L. en N.E.V.A.S. De heer Woltjer schetste in het kort de geschiedenis van Wilton- Feyenoord en het repareren en nazien van schepen. Daarna bocd de heer C. J. Engelen, binnen huisarchitect van de H.A.L. aan de M.M.S. een oleografie van het s.s. Statendam. Aan de keurig gedekte tafels werd in dit mooie moderne arbei dersschaftlokaal genoten van de heerlijke broodjes en de choco mel en na deze versterking wer den de leerlingen in zeven groe pen door hun schip rondgeleid. Twee uur lang konden zij er bewonderend in rondlopen en zich zo een beeld trachten te vor men van het leven der bemanning en passagiers aan boord. Natuur lijk kon niet het gehele schip be keken worden. Denkt u zich even de afmetingen in: 176 m lang, ruim 24 m breed en ongeveer 16 m hoog. Geheel vervuld van wat ze gezien hadden werd de terug tocht aanvaard en laat in de avond Bergen weer bereikt. Klaverjasnieuws Hier speelt men klaverjas Tot stijving van de kas Deze sportclub B.S.V. Wie doet er met ons mee? Een grote drive Tot het gerijf Van spel en spelers beiden. Die kan ons dan Bevrijden van Den last der slechte tijden. Zaterdagavond 27 april hield de Klaverjasclub B.S.V. in ,,De Oude Prins" een grote klaverjas- drive. Het was de laatste drive die zij in dit seizoen zal houden. De dagen beginnen te lengen en de avonden worden korter, zodat men ander vermaak en andere tijdpassering begeert. Zo n slot-drive is daarom al tijd een ding van enige betekenis. De heer G. Schekkerman Sr. heette de spelers welkom en sprak de hoop uit, dat men aan deze laatste drive van het seizoen aan gename herinneringen zou mogen behouden. Genoeg om ef tijdens de zomer op te kunnen teren, ten einde in het najaar weder met vernieuwde moed weder te be ginnen. Er waren 56 deelnemers inge schreven, wat een spannende wedstrijd deed voorzien. De uitslag was als volgt: 1. BurgeringJol 5202 2. MichelsOverman 5113 U is ten volle een tevreden klant Elke reparatie met I jaar schriftelijke garantie. Meesler-Opticien HENK DEN BREMER Levering voor alle Ziekenfondsen Annex Fotohandel 1 Vraagt: SCHILDERSBEDRIJF BREELAAN 12 BERGEN - TELEF. 2123 3. SchekkermanRuiter BergerSnijders 5007 5. S. GrootSchutte 4803 6. SnijdersKlarenbeek 4773 7. SpijkerKramer 4663 8. P. de GrootMin 4597 9. DekkerOry 4471 10. Mevr. DekkerMevr. Ory 4425 Verrassingsprijs: Mevr. Tim mermanMevr. Fleumer 3586. Marsenprijs BurgeringJol, 4 marsen. Op vrijdag 26 april werd door de K. J. C. „De Oude Prins" de 2e prijs behaald in de return- wedstrijd te Alkmaar onder lei ding van G. Schekkerman Sr. Berger Luchtpost Voor het eerst in dit seizoen vloog B. L. vanaf Roosendaal. Er werd deelgenomen met 71 duiven. De duiven werden ge lost om 12.30 uur en moesten de 127 km tegen een harde N.W. wind in. De eerste duif kwam aan om 14.48.12, 1. C. Timmer 2. A. de Klerk 3. P. Brakenhoff 4. J. Duinmijer 5. J. C. Pijper 6. A. Staadegaard 7. J. Henkels 8. K. Postma 9. A. Visser 10. G. de Waard 11 IJ S II (I (I 1 „S IJ CC E S" Duinweg 77 - Schoo.l INGEZONDEN MEDEDELING RANG *t)e vets/iapmtuj. van de rnste PANG 99 heeft in haar filiaal te Beverwijk plaats voor een Gevraagd wordt: Enige ervaring in het kruideniersvak. Geboden wordt: Goede loonregeling. Verdere opleiding in de winkel en via bedrijfscursussen. Bij ge bleken geschiktheid plaatsing als filiaalschef met prima arbeidsvoorwaarden. Schriftelijke sollicitaties te richten aan Simon de Wit N.V:, Personeelsaf deling, Postbus 2 te Zaandam. als U Uw horloge of klok laat maken bij Alkmaar Nieuwesloot 6 Zilverstraat 4 GROTE SORTERING IN MODELLEN EN PRIJZEN (v.h. Fa. Kater) ALKMAAR, MIENT 24, TEL. 2454 - ZAANDAM, WORMERVEER f. w s Karei de Grootelaan 66 i Bergen Nh. Vrijdag en Zaterdag 150 gr. Ham f 0.70 150 gr. Boterhamworst f 0.50 150 gr. Haagse Leverworst f 0.35 Onze vlugklaar artikelen zijn voordelig 150 gr. Hamworst 100 gr. Gebr. Rosbief 100 gr. Gebr. Rollade 100 gr. Gekookte Lever 250 gr. Metworst 250 gr. Leverworst f 0.70 f 0.70 f 0.70 f 0.65 f 1.20 Slavinken f 0.35 Ballen gehakt 100 gr f 0.35 Gehakte biefstukjes f 0.55 Saucijsjes per 100 gr f 0.40 Blinde vinken f 0.55 500 gr. Doorr. ossenlappen f 1.60 500 gr. Doorr. buiklappen f 1.50 500 gr. Riblappen f 2.50 2V2 kg Gemalen vet f 2. Woensdag gehaktreklame 500 gr. Gehakt f 1.48 250 gr. Metworst f 0.73 5071 4. oooooooooooooooooooooo» O O O oaoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooO Zoals wel te verwachten was is Ber gen nu definitief gedegradeerd. Er werd met 31 verloren en nu mag Bergen het volgend seizoen in de 2e klasse proberen. Berdos moest wel met een vreemde nederlaag genoegen nemen, 103. 1 C: VIOS 20 15 2 3 32 Foresters 19 12 6 1 30 LSVV 18 11 4 2 26 Kolping Boys 21 11 3 7 25 Vrone 20 10 4 6 24 Kaagvogels 21 8 7 6 23 Hugo Boys 20 7 3 10 17 Wieringerwaard 20 6 5 9 17 Berdos 21 6 3 12 15 SRC 19 7 0 12 14 Oudesluis 21 3 5 13 11 Bergen 20 1 4 15 6 Programma voor zondac a.s.: 1 C: VroneLSVV, OudesluisW'waard, BerdosSRC. ST. ADELBERT—SCHOORL 0—3. Beide ploegen traden aan met enkele jeugdige invallers. Al direct na de af trap was het wel duidelijk, dat het pas gepromoveerde St. Adelbert niet opge wassen was tegen een vaak verrassend goed combinerend Schoorl. Uit een van de vele aanvallen was het H. Mooij die Schoorl de leiding gaf en even voor de rust weer dezelfde speler die de doelman van St. Adelbert verraste met een prima boogbal, 02. Na de rust hetzelfde spelbeeld, Schoorl zeel sterker, hield de ballen veelal laag, wat een goede opvatting was vanwege de sterke wind. Na ongeveer 20 minuten in de tweede helft was het De Boer die van 20 meter de bal volkomen onhoudbaar voor d-' doelman van St. Adelbert in de tou wen joeg, 0—3 En met deze stand kwam het einde van een vriendschappelijk ge speelde wedstrijd. EEN KIJKER. NIEUWS VAN DE DAMCLUB „BERGEN". De „Berger" Damclub organiseert nu ook weer een damprobleemwedstrijd! Nu de onderlinge competitiewedstrijden langzamerhand weer tot het verleden gaan behoren en het damseizoen ook weer ten einde loopt, gaan we de dam borden en schijven nog niet in de kast opbergen! Want nu gaan we weer be ginnen met onze damprobleemwedstrijd. Dit is nu voor de derde maal dat deze wordt georganiseerd door de Berger Damclub! Wij hopen dat het ook nu weer succes heeft! En dat er vele dam liefhebbers aan deze wedstrijd zullen deelnemen! Met deze probleemwedstrijd kan iedere damliefhebber meedoen. Deze wedstrijd wordt ieder jaar georganiseerd! Deze heeft nu de naam gekregen „De damprobleemwedstrijd van Bergen en Omstreken". Wij hopen dat vele damliefhebbers in en buiten Bergen aan deze wedstrijd meedoen! Onder andere de plaatsen Schoorl, Groet, Bergen aan Zee en dé Egmonden enz. Waar ook de Duinstreek verschijnt! Een wisselprijs voor de probleemwedstrijd! Daar deze wedstrijd ieder jaar ge organiseerd wordt, heeft één van de be stuursleden van de Damclub „Bergen" een mooie prijs beschikbaar gesteld. Deze bestaat uit een mooi, ingelegd dambord! Dit is een wisselprijs! Het dambord moet drie keer achteréén gewonnen worden, of vijf keer in het geheel. Dan is het defi nitief in het bezit van de winnaar! Hier volgt het reglement voor deze wedstrijd No. 1. Er zijn in totaal 8 dampro- blemen voor deze wedstrijd. No. 2. Om de veertien dagen worden er twee damproblemen tegelijk geplaatst. No. 3. Voor iedere goede oplossing krijgt de inzender 2 punten. Voor een probleem hetwelk op 2 a 3 manieren op gelost kan worden, krijgt de inzender één punt meer! No. 4. De oplossingen moeten duide lijk op brief of briefkaart vermeld staan. (Dit bespaart ons veel werk). No. 5. Iedere oplossing moet binnen veertien dagen na publicatie in het bezit zijn van de secretaris, Westerweg 48, Bergen (N.H.). Hier zijn de eerste twee damproble men. 15 om 5 stand. Zwart op 3, 6, 7, 9 en 34, Wit op 17, 22, 28, 43, 44. No. 2 is: Zwart op 8, 14, 18, 22, 27, 28, 29 en 35, Wit op 26, 36, 37, 38. 40, 41, 44, 49. Voor beide: Wit begint en wint. Inzenden binnen veertien dagen! Wij wensen allen veel succes!! Secretaris: C. TROMP. Westerweg 48. Nu ook op onze speciaal ingerichte Lambretta Scooter. Tevens Scooterver huur. Vraagt vrijblijvend inlichtingen aan: Dekking tegen de gevolgen van: 1. Schade aan- en vermissing v. bagage. 2. Kosten voor dokter, apotheker, specialist, ziekenhuis e.d. door ziekte of ongeval. 3. Blijvende invaliditeit of overlijden door een ongeval. Ook winter sport en motorrisico is in te sluiten. Betalingen in het buitenland mogelijk. Vraagt vrijblijvend offerte bij: per 500 gram BRUINE BONEN WITTE BONEN GROENE ERWTEN KAAPSE GROENE ERWTEN 70 cent GRAUWE ERWTEN LINZEN Prima in de kook. Schoorl - Tel. 272

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1957 | | pagina 5