Ueekihd 99 99 I BOORSMA - TEXTIEL Examen DE B.S.A. „STAR RIDER" Tentoonstelling Tjipke Visser Apeuda R e a De Goede - Bergen R A GERRITSEN 7.90 I 15.90 24.00 „DE SPIN" Satijnen Onderjurk SCHOORLSE GEMEENSCHAP B.S.A, B.S.A. Zondag 8 juni VRIJDAG 13 JUNI 1958 35e JAARGANG No. 23 Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldatn, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef Onder enorme belangstelling van een groot aantal bezoekers werd vrijdagavond in de kunst- aijisodxa ap lag uba jeez der nagelaten werken van Tjip ke Visser geopend. Onder de aanwezigen merkten we op: Burg- gemeester Dr. W. Huygens en echtgenote, Mr. M. Moens, se cretaris der Museum-commissie, Mr. O. Guermonprez, secretaris der Culturele Raad Noord-Hol land, Mr. H. J. Wytema, burge meester van Alkmaar, vergezeld van de heer Th. Wortel, ge meente-archivaris dier stad. de letterkundigen Theo van der Wal en Rein Valkhoff, Mevr. E. Reitsma-Valen^a, de kunst schilder Kees Jansen uit Bergen aan Zee, naast vele anderen, die niet hadden nagelaten van hun belangstelling in de persoon en het werk van de in 1955 over leden kunstenaar Tjipke Visser blijk te geven. WEKKERS De heer W. L. M. E. van Leeuwen opende de tentoonstel ling met de volgende rede Toen Marijcke Visser mij vroeg deze tentoonstelling te openen wees ik dat eerst af, om dat ik van beeldhouwkunst geen studie heb gemaakt. ,,Ik kan on mogelijk over dit werk spreken, zei ik. Toen antwoordde zij: ,,U hoeft over het werk toch ook niet te praten; dat kunnen de mensen toch zelf zien: het staat en hangt er toch!" en de even beminnelijke als nuchtere naïeveteit dezer woorden maak te mij (en voor de zoveelste maal) wederom bewust van de wankele basis van alle kunstkri tiek. Ik was juist bezig mijn 1057- ste litteraire kritiek te schrij ven. maar, als reeds vaak, voel de ik de neiging mijn pen neer te leggen: ,,Ik hoef toch eigen lijk niet over die romans en ge dichten te schrijven; die boeken liggen er toch en de mensen kunnen toch zelf wel lezen!" Het is inderdaad een vreemde zaak. die kritiek. En nu bedoel ik met ..kritiek" niet .afbraak en aanmerking" maar beschou wing en onderscheiding," wat het Griekse woord ook oorspron kelijk betekent. Wat is de taak der kritiek eigenlijk? Ik meen: karakteriseren, situeren en waar deren. Karakteriseren, men kan dat trachten de inhoud, de maker of de vortm te doen. Ik houd niet van de descriptieve kunstbe schouwing in de geest van: ,,Op dit schilderij ziet u een dame in 't wit; zij draagt een grote hoed en kijkt naar een voorbijgaande heer enz. enz."; dat kunnen we inderdaad zelf wel zien. Waarom dus te zeggen, dat Tjipke Visser Volendammers, dieren, kinderen, vrouwen, grote mannen uitbeeldde; dat zijn doch ter en leerling Marijcke even eens bij voorkeur moeder en kind, dierfiguren, meisjes, als object kiest en sieraden, schaal tjes, penningen en ketens ver vaardigt? Zullen we de maker dan ka rakteriseren? Spreken van en weer: bij beiden, hun natuurlijk heid, hun levenskracht, hun ar beidsvreugde? Maar: ten eerste: is zo'n karakteristiek niet veel te vaag. immers op vele andere kunstenaars even toepasselijk: en. ten tweede: dat spreekt im mers duidelijk genoeg uit hun werk? Moeten wij dan van hun leven vertellen: Hoe Tjipke, in 1876 in Workum geboren, op de Amsterdamse Kunstnijverheids school werkte (waar vijftien jaar eerder Zijl en Mendes da Costa elkaar ontmoetten en de ver nieuwing der beeldhouwkunst in zette), daar boetseren bij laatst genoemde leerde; later onder Allebé op de Academie voor Beeldende Kunsten werkte, te- kenmeester werd in Edam, in Volendam werkte, toen in Pa rijs, waar hij bronsgieten en ci seleren leerde, in Artis zijn dier figuren in brons, coromandel en aardewerk maakte; in de jaren na 1925 de halve wereld rond reisde en als verwoed zeiler en visser over de wateren zwierf; hoe Marijcke boetseren bij haar vader, edelsmeden op de Kunst nijverheidsschool en hakken en tekenen in Engeland leerde, en hoe zij opdrachten voor open bare gebouwen kreeg in Dok- kum, Alkmaar, Akkrum. Sneek enz.... maar dit alles kunt u toch lezen in het boek, dat zo juist verscheen en dat u hier kunt in kijken, een werk van een vriend van Tjipke Visser en natuurlijk dus ook van diens trouwe doch ter Marijcke: Herman Martin, een hulde aan beide kunstenaars, een voortreffelijk verzorgde en bijzonder fraai geïllustreerde uit gave. Ook Martin vond het ken nelijk niet nodig al te veel over het werk te zeggen: de platen kan immers iedereen zelf bekij ken; dat het boek allereerst van de vriendschap getuigt, pleit voor de auteur: alleen een verdorde tijd kan vergeten dat het leven altijd belangrijker is dan de kunst. Of wenst u de diepte-psycho logische karakteristiek van de maker uit het werk te horen af lezen? Wij kennen dat: öf er wordt op schaamteloze wijze ge wroet in het particuliere zielsbe- staan van de kunstenaar (wat alleen voor verlaten pubers in teressant is), óf er wordt „hin- eininterpretiert" op een wijze, die ons alleen een gezonde lach bui bezorgt, een vrolijkheid ver gelijkbaar met die van het paas eieren vinden: men moet ook die eerst zelf erin stoppen ren; hier wordt de beschouwer historisch. Het komt mij voor dat wij dan Tjipke Visser moeten situeren tussen het impressionisme van Lambertus Zijl en Mendes da Costa en het expressionisme van John Raedeker en Hildo Krop. beide eersten tien jaar ouder, beide laatsten tien jaar jonger dan hij; tussen het moment van algehele vernieuwing bij de eeuwwisseling waarvan Berlage's beurs het symbool en Verweij, Toorop en R. N. Roland Holst andere tekens zijn en de „nieuwe tijd die in ,,De Stijl met Oud. Mondriaan, Rietveld omstreeks 1920 werd voorbereid maar pas na de Amsterdamse school van De Klerk en Kramer doorzette; tussen individualisme en sociaal idealisme. Tjipke Visser was een impres sionist, zijn techniek (het boet seren) wijst al in die richting; hij 15 FABLO NO IRON SHIRTS vanaf MEKAY NO IRON het beste van het beste ^llliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimilimnininmihi expositie, waarmee zij haar va der en leermeester wilde eren. In het fraaie boek waarvan zij de uitgave mogelijk maakte, ziet u ook een wijzerplaat gerepro duceerd, smeedwerk van de dochter, aangebracht in het Chr. Lyceum te Sneek: de uurcijfers zijn vervangen door de figuren en de astronomische tekens van iedere donderdag- en zaterdagavond gezellige dans- en stemmingmuziek van „The Johndico's." ligt meer in de lijn van Zijl dan van Mendes da Costa en de latere hakkers in taille directe, de architectonische. Hij beleefde nog volop dat West-Europese paradijs, dat Nederlands arcadia van vóór 1914, da,t voor wie zijn leeftijd had, nog voortbestond tot de jaren dertig. Die levens lust, dat geluk, die arbeidsvreug de spreekt uit zijn werk, behalve De EVYAN best-seller met een jarenlange uitstekende reputatie. Wat deze onderjurk vooral zo aantrekkelijk maakt is, behalve de mooie Valenciennekant, zijn fan tastische pasvorm, hij valt soepel, sluit heerlijk aan en is vooral onder strakke wollen kleding ideaal. Prijs f 13,75 Kleuren: Wit, Bleu, Gold, Zwart Voor betere textiel: Ruinelaan 12 Bergen Telefoon 2532 Zal de kriticus of inleider dan trachten de vorm van het werk te karakteriseren Van het materiaal spreken, reppen van het hout, zilver, brons, albast, dat Tjipke gebruikte (en va,n zijn tekeningen en houtsneden), of van zand- en kalksteen, smeedijzer, zilver, goud, ivoor, hout, brons, albast waarin Marijcke werkt? Van de houtsculptuur van Tjipke, als eerste, met Altorf, weer in Ne derland toegepast? Maar wie over deze expositie rondgaat, hij ziet het immers zelf. Van de techniek dan? Van het meesterlijk vak manschap? Dat zou echter alleen een vakgenoot kunnen doen; ik kan er alleen maar een enorm respect voor hebben en uitspre ken. Maar de vorm in ruimer zin dan: de visie, het oerwezen van elk scheppend werk? En hier na deren wij het tweede deel der taak van de kritikus het situe- dat van zijn laatste jaren, toen 1940 alles had veranderd. Hij groeide, als ieder dieper mens, „van 't persoonlijke naar 't uni versele" (zegt Martin) van in dividualistisch impressionisme naar reële symboliek. Heel een voudig en waar zei Tjipke Vis ser zelf: „Men kan slechts wer ken volgens z'n aard. Mijn weg kon niet anders zijn dan die van een geleidelijke evolutie. En de derde taak van de kri tikus: het uitspreken van het waarde-oordeel? Ik zal me er wel voor wachten (al mag ik wel zeggen, dat ik het werk van vader en dochter bewonder): laat echter de vakman ofde tijd hier oordelen. Neen: over het werk spreken, dat is mijn werk niet. Maar ik hoop, dat u zult kunnen begrij pen, dat ik Marijcke toch niet kon weigeren enkele woorden te spreken bij de opening van een de Dierenriem. De klok staat op acht uur: de kleine wijzer wijst naar Virgo, en gaat op weg naar Libra, ik hoop dat ik die Weeg schaal voldoende in het oog ge houden heb en de wijzer niet verder is opgeschoten dan uw geduld om mij aan te horen reikte. Marycke Visser, de dochter van de overleden kunstenaar, die daarna aan 't woord kwam bracht een woord van dank aan de spreker voor zijn rede. Zij heette Burgemeester Huygens en zijn Alkmaarse collega Wytema welkom; voorts bracht zij haar dank aan allen die haar hadden bygestaan bij het organiseren dezer tentoonstelling en bood daarna aan het K.C.B. een beeld je van haar vader aan voor de verloting. Hiermede voortgaande bood zij a,an de burgemeester van Bergen een beeldwerk van haars vaders hand aan ter plaat sing in de tuin van het museum of van Kranenburg. Jegens de gemeente Alkmaar drukte zij haar erkentelijkheid uit over de aankoop van een bronzen beeld je van haar vaders hand. Zij bood aan Alkmaars burgemeester de keus aan uit het geëxposeerde werk iets te kiezen voor het ge meente-museum in zijn stad. Ver der herinnerde zij aan de aan koop der gemeente Edam van enkele houtsneden, om er aan toe te voegen dat een niet met name genoemd museum, waar schijnlijk het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen, de aankoop over woog van de geëxposeerde kop van een visser in teakhout. Dr. Huygens aanvaardde het geschenk van de kunstenares Marijcke Visser met diepe er kentelijkheid. Bergen bezit nog Th. VELDMAN geen eigen museum voor het kunstbezit, doch heeft er wel een nodig. Vergeleken met Laren, dat zijn Singer-museum bezit, ontbreekt er in de gemeente op dit gebied nog wel wat. De naam van Tjipke Visser zal in Bergen niet vergeten worden. Zijn naam zal a.an een der wegen worden geschonken. De Zuid laan waar hij woonde is een historische naam. die reeds hon derden jaren bestaat en kan niet herdoopt worden in een andere Mevr. Diesfeldt-Pieters bracht haar dank voor de schenking aan 't K.C.B. Mr. Wytema betuigde voorts zijn dank voor de gene- reuse schenking. Het Alkmaarse museum streeft er naar niet al leen werk van Alkmaarse kun stenaars te verzamelen, doch ook van diegenen uit de omtrek. Hij achtte de vermeerdering van het Alkmaarse kunstbezit met twee werken van Tjipke Visser een grote verrijking. Na afloop der opening werd medegedeeld, dat Alkmaar uit de geëxposeerde werken een stuk had aangekocht, wat met applaus werd begroet. Het tentoongestelde werk van Tjipke Visser kenmerkt hem als een kunstenaar, die zijn gehele streven in dienst van de Schoon heid heeft gesteld en daarin is hij naar wens geslaagd, Het zijn werkstukken, die niet nalaten bij de beschouwer een indruk van schoonheid te wekken, welke men niet gauw zal kunnen vergeten. Tjipke Visser heeft niet tever geefs gewerkt. Zijn naam zal ook in de wereld der kunst blijven voortleven, ook nu hij niet meer in het land der levenden aan wezig is. Uit piëteit jegens de overlede ne heeft Marijcke Visser ge meend de prijzen, welke door haar vader waren vastgesteld, niet te moeten verhogen, wat er op neerkomt, dat, gezien de hui dige marktprijzen, dit werk niet duur is. Zondagavond bleek reeds dat er vrij veel kooplust Aan onze abonnè's. Ter vermijding van de hoge incasso-kosten verzoeken wij onze kwartaalabonné's zoveel mogelijk de abonnementskosten ad f 1,45 te willen gireren vóór 1 juli 1958. Nadien worden de kwitan- tie's uitgegeven met f 0,30 ver hoging voor incassokosten. over de week van 15 t/m 21 juni 1958 Zaterdag 14 en zondag 15 juni: kermis van 15.00 tot 24.00 uur. Maandag, 16 jun.: Puzzle-wan- deltocht. uitg. V.V.V. Groet- Camperduin, start 19.30 uur bij café Slijkerman. Bridgen, ook voor de gasten in hotel ,.De Roode Leeuw", aanvang 20.00 uur. Dinsdag, 17 jun.: Avondvier daagse wandeltocht, uitg. wan delsportver. „St. Joris", start 18.3019.30 uur bij café Beeldman (Aagtdorp). Woensdag, 18 jun.: idem. start bij café Klop (Groet); na af loop dansen. Donderdag, 19 jun.: idem, start bij café Duin., Algemene ledenvergadering van de Bond van Plattelands vrouwen, café Atsma om 19.30 uur. Vrijdag, 20 jun.: avondvierdaag se, start bij P. Slijkerman (na de prijsuitreiking dansen in het R.K. ver.gebouw te Catrijp). Zaterdag, 21 jun.: Muziekfesti val, uitg. fanfarecorps „De Vriendschap" terrein achter hotel „De Rode Leeuw", 15 u. bestond, wat er op wijst, dat de zin voor het schone toch leven dig blijft, zelfs in een tijd van bestedingsbeperking. Van Marijcke Visser zelf zijn er een grote collectie sieraden en gebruiksvoorwerpen geëxpo seerd, die een lust zijn om te be schouwen. Haar werk kenmerkt zich door een eigen karakter. Het bezit een eenvoudige zuiver heid van vorm, die elk voor werp op zichzelf stempelt tot een uniek exemplaar, dat bekoort, juist door deze nobele eenvoud, die van ieder voorwerp afstraalt en die het geheim is, waardoor deze kunstenares zich in haar werken van alle collegae in deze tak van kunst onderscheidt. Wanneer de natuur huilt is de mens geneigd te klagen, daar hij dreigt nat te worden. Niet ech ter alzo de automobilist, die on der de beschuttende kap van zijn voertuig droog blijft op zijn tocht door de regen. Komt hij in een plaats aan waar het regent, dan kan hij twee wegen inslaan: uitstappen en zijn intrek nemen in een café of eenvoudig door gaan naar een volgende pleister plaats. Van beide categorieën waren er zondag nog al wat vertegenwoordigers in ons dorp; het was er druk. Wellicht was dit ook toe te schrijven aan gasten, die kamers zochten en wilden huren, en daarin is men nog goed gesorteerd, daar de verhuur, vergeleken bij andere jaren, niet zo vlot verloopt als voorheen. Of de bestedingsbe perking hier een woordje mee spreekt, dan wel de trek om zijn vacantie in 't buitenland door te brengen, dan wel het feit, dat het aantal dergenen die gemeu bileerd verhuren van jaar tot jaar toeneemt, zonder dat deze toename in een evenredige aan was van het ledental der V.V.V. tot uitdrukking komt, laat zich nu nog niet vaststel len. Het seizoen is pas aange vangen en alleen de resultaten na afloop behaald, kunnen een definitieve uitslag verschaffen. ZONDAGSDIENST ARTSEN DE DUINSTREEK Redactie en Adm.C. Oldenburg, Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071 Telefoon K 2209-268 Agentschap te Bergen: De Haan's Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452 Agentschap voor Egmond aan Zee: R. P. Jonker, Voorstraat 129 Abonnementsprijs: f 5.65 per jaar f 1.45 per kwartaal Advertentieprijs: 12 ct. per mm. Vraag en Aanbod 15 ct. per m.m. met een minimum van f 1.50 Woning-en Vacantieruil 15ct. m.m. Familie-advertenties 15ct. per m.m. j|liiiiiiiiuiniiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiHiiiiniiuiiiHHiiii«iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|u Telefoon 2545 BERGEN iiiiii Maak vader blij met een terylene das (bij normaal wassen verdwijnt iedere vlek als by toverslag) Als U vader werkelijk wilt verwennen CAFE - ZEETERRAS Bergen aan Zee presenteert vanaf 14 juni LIN GERIE GOUD, ZILVER, UURWERKEN J. Oldenburglaan 3 Eigen vakkundige reparatie- inrichting Telefoon 2778 Zilfa Pleet IIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII IIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII IIIIII m □□□□□□□□□□do Wij hebben een rijwiel dat lichter loopt en mooier is, dan het rijwiel waarvan u droomt B.S.A. in een geheel aparte kleurcombinatie, iets uitzonderlijks op rijwielgebied Vrijblijvend te bezichtigen bij officieel B.S.A. dealer D.O. A. Tegenover de Bioscoop D.O./A. Ingezonden mededeling Rustig denken Mijnhardt's uwtablelten BERGEN 15 juni Dr. LUGTEN. Telefoon 2700 SCHOORL-KOEDIJK 15 juni Dr. BRUST, Telefoon K 2209-266

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1958 | | pagina 1