DE DUINSTREEK rc MAASEN TER KENNISNAME! Keurs! lageri] Plant nu: 'n prachtig modern meubel een héérlijk bed! H» Meijroos EEN ADVERTENTIE IN DIT BLAD HEEFT ALTIJD NOG SUCCES GEHAD! Narcissen Paperwhite Sneeuwklokjes 99 99 Derde Blad Vrijdag 14 november 1958 BREELAAN 12 - BERGEN - TELEF. 2123 St. Nicolaasgeschenken Kantoorboekhandel THOMAS Leesbibliotheek -K Britzel's Bloembo lenbedrijf - Heemstede U ziet: Het verbergt: (geheel compleet met toebehoren Deze wonder-kombinatie heeft exklusieve voordelent LANGESTRAAT 66 Het raadslid de heer J. J. Dinkelberg heeft onderstaande beschou wing over de ontwikkeling van het vreemdelingenverkeer aan de raad van Bergen aangeboden. De inhoud is ook voor onze lezers van belang, weshhalve we haar hier met toestemming van de auteur af drukken. INLEIDING. Aanvankelijk als liefhebberijwerk voor en in enkele steden ontstaan, werd in het begin van deze eeuw de Algemene Ned. vereniging ter be vordering van het Vkeemd,elingen- verkeer opgericht, met als doel in het buitenland belangstelling voor Nederland te wekken. Naarmate het aantal plaatselijke V.V.V.'s toenam, werd besloten een band met de A.N.V.V. te vormen, waarbij thans ruim 600 verenigingen zijn aange sloten. Terwijl de A.N.V.V. haar taak in hoofdzaak buiten de landsgrenzen zocht, daarbij steunende op de door de regering verleende subsidies, vonden de plaatselijke V.V.V.'s haar kracht ontleend aan het particuliere initiatief. Tot de tweede wereldoorlog toe, dob berden de V.V.V.-schuitjes zo rustig voort. Zij wijdden haar aandacht aan de bevordering van het vreemdelin genverkeer en meenden dat hun or ganisaties dan slechts reden van be staan hadden, indien op de propa ganda het sterkste accent gelegd kon worden. Hier en daar werd het streven der V.V.V.'s door gemeen tebesturen in de vorm van beschei den subsidies gesteund. Na 1945 stegen de activiteiten, voor al toen het duidelijk werd dat de welvaart van ons land op drie hoofd peilers berust Handel en Industrie, Landbouw-Tuinbouw-Veeteelt en Vreemdelingenverkeer. Voor de sportieve strijd die toen ontstond om van het vreemdelingen verkeer revenuen te trekken, span den tal van V.V.V.'s zich extra in. Zij deden dit tevens in regionaal en in provinciaal verband, teneinde te trachten door gecentraliseerde acties grotere successen te bereiken, welk streven de provinciale en gemeente lijke instanties stimuleerden. In de grote steden zag men spoedig in, dat daarvoor speciale diensten, geleid door directeuren, ingericht dienden te worden om het onderwerp op za kelijke basis te kunnen behandelen, een streven dat door kleinere ge meenten in recreatiecentra gevolgd werd. Ondanks de steeds grotere sommen die uit de overheidskassen als steun aan de V.V.V.'s beschikbaar kwa men, bleven de verenigingen echter toch haar zelfstandigheid behouden, terwijl het aantal V.V.V.'s dat wil blijven trachten financieel op eigen wieken te draaien, nog belangrijk is. Langzamerhand begint „de strijd om de vreemdeling" vastere vormen aan te nemen. Hij ontwikkelt zich thans voornamelijk tussen de steden en de grootste recreatieoorden waartoe het Noordzeegebied, De Veluwe, Zuid- Limburg en het Gooi gerekend kun nen worden. GAAT IEDEREEN MET VAKANTIE Men hoort dit vaak verkondigen. Wie zo rond juli/augustus Bergen hekijkt, zou dat ook wel zeggen. Doch het is slechts schijn. Het hou den van vakantie, staat nog aan het begin, als men daar onder verstaat het verblijf in de vreemde of onder vreemden. Van de totale bevolking brengt: 41 vakantie buiten de woonplaats door; blijft: 44 in eigen woonplaats; neemt: 15% geen vakantie. Van de vakantiegangers in Neder land vertoeft: in 1947: 59 bij fam. of kennissen; 58 7 in pensions9 5 in hotels; 7'% 20 in tenten, boten kamp.h. 19 7 in gemeubil. verhuur; 3 2 in andere vormen. 41% Men lette op de verschillen met 1947. Deze statistiek leert, dat het groot ste deel van het Nederlandse volk öf financieel niet bij machte is van een onafhankelijke vakantie te ge nieten, öf zweert bij het thuistikken- de klokje. Het is duidelijk, dat in de toekomst het trekkende deel vakan tiegangers groeien zal, een omstan digheid die vooral in recreatieoor den als de belangrijkste opvangcen tra, onder de ogen gezien moet wor den. Middel van vervoer. per trein 37 trein -j- bus of tram 9 trein -j- boot 2i% auto of motor 23 fiets 12 bromfiets 3 bus of tram 6 touringcar 5 diversen 31% HET BUITENLANDS BEZOEK. De verhoudingscijfers van het bui tenlands bezoek aan Nederland ge dragen zich als volgt: Duitsland 27 Engeland/Schotland 13 Verenigde Staten 13 Frankrijk 11 België/Luxemburg 9 Zweden 7 Italië 5 De rest uit overige landen. Dat Duitsland hierin vooraan gaat, is geen nieuws. Het feit, dat Neder land voor de Duitser gemiddeld 20'% goedkoper uitkomt dan een verblijf in zijn eigen land, verklaart al veel. Doch de geringe afstand uit de Duitse grensprovincies naar Neder land, spreekt ook mee. Daarbij ge voegd de opvallende welvaart van het land dat „de oorlog verloren heeft", vormt de sluitpost bij het zoeken naar verklaringen daarvoor. Moet dat nu zo blijven? En kan de propaganda daarin verandering bren gen? Niet zolang de conjunctuur een grote rol speelt. Wel kan men daarnaast stellen, of het aantal an dere buitenlanders dan duitsers op gevoerd kan worden. Zeer zeker. Doch dit is geen onder werp dat zich op de drempel van het Bergense raadhuis laat behande len. Het zal zonder zichtbaar resul taat blijven, indien men dit b.v. van hier uit aan papieren reclame zou willen bevorderen. Een werkbezoek aan die landen zelf kan daarvoor alleen de grondslag leggen en dat dit niet zonder gevol gen blijft, blijkt uit de gunstige re sultaten die in andere gemeenten van ons land geboekt worden. NOG ENKELE CIJFERS. Buitenlandse toeristen brachten in 1957 aan deviezen in: voor een be drag van 258.000.000. Daar staat echter tegenover een export aan de viezen van 325.000.000. Waaruit wel blijkt hoezeer het de moeite lonen kan, om de Nederlanders te bewegen hun vakantie in eigen land te hou den. Het aantal overnachtingen van bui tenlanders in de eerste helft van '58 in Nederland bedraagt: 870.000 waarvan in Amsterdam: 553.000 Rotterdam: 136.000 Den Haag: 160.000 De rest in de overige plaatsen. HOE STAAN DE ZAKEN IN BERGEN? Aantal overn. in 1957348.388 Aantal gasten 25.547 (waarvan 8.209 buitenland) Overn. in hotels en pens. 101.341 In gemeubil. huizen 243.874 Er was echter, in vergelijking met 1956 van een daling in de overnach tingen sprake, zodat de propaganda wel bijzondere aandacht verdient. Buitenlandse gasten in Bergen-binnen5.151 Bergen aan Zee: 3.058 In Bergen-binnen verbleef in totaal gezien, ongeveer vier maal zoveel gasten als aan zee. Geldt in het algemeen voor de andere gemeenten in ons land, dat de totale activiteit op dit terrein bij de V.V. V.'s berust, door de gedecentrali seerde organisatie van direct belang hebbenden in onze gemeente, is dit vrijwel onmogelijk. De taken van drie verenigingen welke op VVV-gebied werkzaam zijn, bepalen zich dan ook in hoofdzaak tot het verlenen van informatieve service aan vreemdelingen ten bate van hun leden. Alhoewel er gedeeltelijk van samen werking gesproken kan worden, tre den er toch moeilijkheden op. Een vreemdeling die zich b.v. in de ge hele gemeente over de vorblijfsin- richtingen oriënteren wil, zal zich eerst van 3 verschillende hotel- en pensionlijsten moeten voorzien, om een volledig beeld te kunnen krijgen. Ten aanzien van de propaganda be palen de VVV's zich tot het plaat sen van. kleine advertenties, waarin zij elk de aandacht op hun eigen be middelingsbureau vestigen. Van een belangrijke propaganda naar bui ten, het bevorderen dus van het vreemdelingenverkeer, kan niet ge sproken worden. Zolang de conjunctuur gunstig is en het tijdperk van de 7 vette jaren tot in eeuwigheid voortduurt, dan valt er ook niet veel meer te wensen. Doch zo optimistisch mag men toch niet zijn. Er moet rekening gehou den worden met: a. neergaande tijden; b. de concurrentie van andere recreatieoorden. Voor wat dit laatste betreft, dient men het meeste beducht te zijn. Wie kennis neemt van de enorme initiatieven die door andere recrea tiecentra ontwikkeld worden om de gunst van koning-vreemdeling, kan de ogen daar moeilijk voor sluiten. Want „hoe mooi het hier ook is", een gulden kan slechts eenmaal uitgege ven worden. Wie daar de sterkste magneet op weet te zetten, vangt haar. Zou dus de toestand dan eerst ide aal zijn, wanneer de propaganda van uit één centraal VVV-punt gevoerd wordt, wij hebben voor dit ogenblik echter te maken met de huidige situ atie. Dit heeft het gemeentebestuur reeds ingezien. Het beijvert zich om in de ontstane leemte te voorzien. Weliswaar nog schoorvoetend, doch het streven alleen is reeds schoon. Er komt echter heel wat voor kijken, vooraleer men de touristische markt kan overzien; de mogelijkheden om daarvan te profiteren, zijn wel va riërend doch ook kostbaar in uitvoe ring. WELKOM VREEMDELING. Tot heden bepaalt zich dit voorne men tot het voeren van propaganda voor de gemeente op toeristisch ge bied, door middel van folders, het klassieke visitekaartje van alle V.V.V.'s Op zichzelf geen afwijsbaar reclame middel. Op dit thema zijn veel va riaties mogelijk, doch het komt er op aan, de methode te kiezen, waar van het beste nuttig effect te ver wachten is. Daarnaast bestaan er nog vele voor beelden, die een propagandaschema passen. In het algemeen gesproken kan vastgesteld worden, dat een ge richte propaganda, de z.g. direct- mail-actie, in woord en beeld, als het beste in het reclamewezen geldt. De zaak is niet rond, bij de bezet ting van al onze bedden. Vanzelf sprekend zullen de logiesverstrek- kenden hun uiterste best doen het de gasten naar de zin te maken. Dan komen wij echter op een punt, waarop het antwoord evenmin zo een-twee-drie gegeven kan worden, n.l. dat der verblijfsrecreatie. Hoe wij de gasten bezig houden Men kan stellen: Verder niets doen, men komt hier voor zijn rust en om alle geneugten, die de natuur biedt. Een mooi en nobel standpunt. Doch ook op dit terrein moet men zijn concurrent niet onderschatten. En al is iedereen vrij het rustigste va kantieoord te zoeken, de moderne kinderen worden echter al zo onge veer bij de radio geboren. Een volk groeit op in een wereld vol ver- strooïng en langzaam maar zeker draait de mens in de vermaaksmo- len mee. Het organiseren van evenementen, kan men niet zonder meer voorbij gaan. De vraag is alleen: op welke wijze. Voorbeelden zijn er voldoende en dat de gasten verpozing op prijs stellen, bewijst wel de belangstelling die voor hetgeen ondernomen wordt, bestaat. Het is evenwel bescheiden en te weinig gevarieerd, om aan de concurrentie ook uit plaatsen waar men de rust zomers op prijs stelt, het hoofd te kunnen bieden. Een intensiever meeleven met de vreemdeling is gewenst. Weliswaar roept de Burgemeester op loffelijke wijze hun een welkom toe, doch dat gebeurt alleen in de Badbode voor de junigasten en dan nog alleen in de Nederlandse taal. Ook bjj het afscheid, zou acte de presence gegeven kunnen worden door de vertrekkenden met een ani merend reclamewerkje een „Tot weerziens" toe te roepen DE VAKANTIESPREIDING. Een onderwerp, dat na 1948 in het middelpunt der toeristische belang stelling geplaatst is. Was men aan vankelijk van mening een speciaal bureau werd hiervoor geopend dat alleen een drastische verschuiving der schoolvakanties de overbelasting der maanden juli en augustus zou ni velleren, naderhand heeft men inge zien, dat dit een bijna onbegonnen werk was, in aanmerking genomen de onverzettelijkheid der onderwijs- autoriteiten. Doch ook, dat het vraag stuk tevens van een andere zijde be keken kan worden. Zo is inmiddels vastgesteld, dat bijna de helft van het vakantiehoudende publiek, niets of iets meer met schoolgaande kin deren te maken heeft. Op deze groep dient de aandacht gevestigd te worden. Indien het ge lukt daarvan een belangrijk percen tage te bewegen, de vakanties te vervroegen, dan ligt hier een dank bare taak. Als mogelijkheid daartoe, zou b.v. Bergen haar hoofdpropaganda op deze groep dienen te richten. De pro paganda zou kunnen bestaan in de opzet en verspreiden van een juni- programma ,dat zó aantrekkelijk ge maakt kan worden, als waarvan stel lig een gunstige reactie het resultaat zou zijn. HET SOCTAAL-TOERISME. Ook al een onderwerp, waaraan voortdurend aandacht geschonken moet worden. Wij hebben hier reke- kening te houden met vakantievor- men, waarmede elk recreatieoord steeds sterker te maken heeft. Leek het er rond 1950 op, of de gehele mensheid in toeringcars over moeder aarde zou willen tuffen, de situatie is thans zó, dat dit soort toerisme niet toeneemt en van een „terugloop" sprake is. Daarnaast ziet men het z.g. indi viduele toerisme door middel van mo derne vervoersmiddelen, sterker op trekken. De stroom scooters, bromfietsen, caravanhouders, de (tweepersoons) auto's, rijst al meer en meer en het zal de grootste aandacht vragen, de ze in goede banen te leiden, vooral wanneer men het natuurreservaat en het duinterrein als „gezellig zit je" kiest. Tof nog toe, huldigt Bergen het standpunt dat hier geen gelegenheid voor „openluchthotels" kamperen -geboden moet worden. Dit betkeent dus, het weren van de man met de kleine beurs, maar die zelfde man komt op de hierboven omschreven middelen toch Bergen binnen stromen, valt ongeorganiseerd op elke plek die er te vinden is, in stalleert zich tot een soort familie- kampeerclub, stalt tafels, stoelen en banken uit. Dat deze gang van zaken niet lan ger zonder speciale aandacht kan blijven is duidelijk, vooral ook omdat b.v. de caravantoeristen toch niet tot het meest onbeheerste deel der va kantiegangers gerekend mag worden. Men kan hierbij de vraag stellen, welk verschil er bestaat tussen een honderdtal gasten dat in een hotel vertoeft ,of eenzelfde aantal op een daarvoor ingericht terrein. Daarnaast ontwikkelt zich de Bungalow-recre atie. Allemaal vakantievormen, waar van men niet met een enkel „voor of tegen" af is. Indien er ten deze niet geleid wordt, dan gaan wij een tijd perk van krioelende recreatie tege moet, waar geen houden meer aan is. En dat voor Bergen gesteld op zijn rustige sfeer gevaren inhoudt. SAMENVATTING. Het btereffende onderwerp, is om vangrijk. Doch het is voor een ge meente als Bergen even belangrijk als de zorg, die gemeenten met een industrieel karakter voor haar stre ven aan de dag leggen. De Bergense industrie, is die der Vreemdelingen industrie, waarbij ongeveer 65% der bevolking betrokken is. Al hetgeen met deze „industrie" te maken heeft, zal dan ook, op straffe van verval, de voortdurende aandacht moeten hebben. Daarvoor zijn de Verenigin gen voor Vreemdelingenverkeer, de meest aangewezen lichamen. Zolang deze echter niet bij machte zijn, haar taak ook naar buiten te kunnen vervullen op een wijze als Bergen aan haar standing verplicht is, ligt hier een draad die opgeraapt dient te worden. Wil zij die taak, getoetst aan de eisen des tijds, volbrengen ,dan vergt dit een systematische opbouw van de lijnen, waarlangs zich het gestelde doel dient te bewegen. Het vraagt een voortdurend oriënteren van de materie op dit gebied; men zal be halve van de literatuur, ook noodza kelijk van alle vak-congressen op dit gebied kennis moeten nemen, zomede van initiatieven in andere recreatie oorden ontwikkeld. Het presenteren van Bergens visitekaartje naar bui ten, is wel de moeilijkste opgave Daartoe behoort persoonlijk contact met instanties, door middel waarvan de aandacht op Bergen gevestigd kan worden. Vanzelfsprekend in overleg met de VVV's teneinde doublures te voorkomen. De opgave is niet eenvoudig maar dankbaar. Want het gaat er niet om, hoe het hier op dit ogenblik reilt en zeilt, maar om een basis voor' de toe komst te leggen, teneinde het vraag stuk der bevordering van het vreem delingenverkeer actueel te houden. Het is een vergissing, als men meent, dat dit niet nodig is. Wie zich in binnen- en buitenland op de hoog te wil stellen, in hoeverre daar Ber gen en Bergen aan Zee als het voor naamste recreatieoord in dit deel van Noordholland bij de daarvoor ge ëigende instanties gepousseerd wordt, zal tot teleurstellende conclusies ko men. En hoe onwaarschijnlijk dit, ten besluite, ook moge klinken, op een deel der postkantoren van ons eigen land blijkt men zelfs van het bestaan van Bergen in Noordholland onkun dig te zijn. Grote sortering zoekt U uit bij Schoutenstraat 7 Telefoon 3057 Alkmaar Verzending van kaas naar alle landen. vrijdag, zaterdag 150 gr. Ham f 0.75 150 gr. Pekelvlees f 0.65 150 gr. Boterhamworst f 0.50 150 gr. Leverworst f 0.35 200 gr. Bloedworst f 0,40 250 gr. Metworst 1 f 1,20 250 gr. Leverworst 500 gr. Doorr. osselappen f 1,60 500 gr. Riblappen f 2,40 500 gr. Malse Rosbief f 2.75 500 gr. Karbonade f 2,— 7 l/« z /2 kg Gemalen vet f 1.75 Dinsdag rookworst reklame iedere worst 10 cent voordeel Woensdag gehaktreklame 500 gr. Gehakt slechts f 1.48 250 gr. Metworst slechts f 0.73 Winterkost '/j kg Varkenspoten f 0,40 1 kg Varkenspoten f 0,75 500 gr Knieschijf f 1,40 500 gr Krabbetjes f 1,50 500 gr Zuurkoolspek f 1,50 21/2 kg Bladreuzel f 1,75 Rolpens per 100 gram f 0,44 Parker vulpennen, ook andere goede merken, Ballpoints, Luxe dozen post, Fotoalbums, Succes agenda's Speelkaarten Gezelschapsspelen, Kleurpotloden, Scrabble spel, Boordscript, Draaitafels, enz. Iets geheel nieaws, een prachtige serie kleur voorbeelden en wolborduren van Piet Maree. Religieuze artikelen, de nieuwste missaals. Rozenkransen, bedienstellen enz. Antoniusstraat 13, Telefoon 2334 Voor kamer per 12 f 3,60 Voor tuin per 50 f 3,per 100 f 5,50 Tel. Bergen 3231 Postgiro 185861 staat geheel los, maar... zeer sta biel dus geen beschadigde muren èn geen beschadigde vloeren. uw bed keurig opgemaakt weg geborgen modern van vorm modern van kleur o.a. zwart en grijs, brons en groen, zwart en geel, enz. door zijn geraffineerde kon- struktie in een oogwenk op en neer te klappen. Dit wondermeubel leveren wij geheel kompleet met prima interieur matras, veren kussens, gordijnstof, rails, matrasdek en rubber riemen (alles met volledige garantie) tegen de wonderlijk lage „kompleet" prijs. 1 persoons 2 persoons

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1958 | | pagina 5