99
Koorverenigiag Bergen jubileert
Verki
PUROL nog aIHjd lief- Lèsfe voorde Huid
Ned. Ver. v. Huisvrouwen
lezing
Tweede Kamer
12 maari
HANS HENKEMANS
Agenda
Inbraken
De LB.E.K.O*
Oranjehotel-gesprekken
Vrouwenbond NVV
SCH00RLSE GEMEENSCHAP
De Vriendenkring
GERRITSEN
Wereldgebedsdag voor de
dertigste keer
VRIJDAGI30 JAN. 1959
36e JAARGANG No. 4
Verschijnt te Bergen. Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef
Th. VELDMAN
□□□□□aaaaaDaaDaDaDDDDnaEj
□□□anDaauaBDapDaaaaaaaDo
WEKKERS
klukttad
DUINSTREEK
Redactie en Adm.C. Oldenburg,
Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071
Telefoon K 2209-268
Agentschap te Bergen: De Haan's
Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452
Agentschap voor Egmond aan Zee:
R. P. Jonker, Voorstraat 129
Abonnementsprijs: f 5.65 per jaar
f 1.45 per kwartaal
Advertentieprijs: 12 ct. per m.m.
Vraag en Aanbod 15 ct. per m.m.
met een minimum van f 1.50
Woning-en Vacantieruil 15 ct. m.m.
Familie-advertenties 15 ct. per m.m.
Vrijdag 6 febr. wordt een grote
dag voor de koorvereniging Ber
gen. Op die dag viert zij haar
veertigjarig jubileum. En hoe!
Des middags van twee tot vier
uur houdt de jubilerende vereni
ging receptie in de voorzaal van
„De Rustende Jager". Daarna
heeft van vier uur tot ongeveer
half zes de generale repetitie van
het jubileumconcert plaats in de
schouwburgzaal, waarbij alle be
jaarden gratis toegang hebben en
des avonds om acht uur vangt het
jubileumconcert aan. Op dit con
cert zullen een vijftigtal bestuur
ders van verenigingen, welke
aangesloten zijn bij de Konink
lijke Bond van Zang- en Orato
rium Verenigingen aanwezig zijn,
mede in verband met het feit, dat
op zaterdag 7 febr. de Jaarverga
dering van deze Bond in Bergen
wordt gehouden.
Naar aanleiding van het Han-
deljaar komen ook werken van
deze componist op het program
ma voor. Er zullen twee premiè
res van nederlandse werken door
het koor worden gezongen, n.l.
„Drang naar Schoonheid" van
Jos. de Klerk en de hypermoderne
„Torenmuziek" van H. P. Keu-
ning.
Vóór dit concert, dat onder lei
ding staat van de dirigent Oeb
Bootsma, zullen het Hoofdstede
lijk Kamerorkest (25 man), de
Zangver. Euphonia uit Schagen,
de sopraan Tini Schuitema, de
tenor Arjan Blanken en de pianist
Gerbrand Hop hun medewerking
verlenen, en men zal van het vol
gende programma kunnen genie
ten:
Koor: Drang naar Schoonheid
van Jos. de Klerk; O, lustig spel,
van Cl. Tannequin.
Sopraan: O, hatt' ich Jubels
Harf, uit „Josua" van G. F. Han
del; Jerusalem, uit „Paulus" van
F. Mendelssohn; Mein glaubiges
Herz Frohlocken, van J. Bach.
Tenor: Le Bestiaire, van F.
Poulenc.
Koor en piano: Torenmuziek,
van H. P. Keuning.
Koor, sopraan, tenor, orkest:
Ode for St. Cecilia's day, van
G. F. Handel.
De Koorvereniging Bergen be
staat nu dus veertig jaar. Maar
hoe was het begin? Het is begon
nen met het mannenkwartet o.l.v.
Barend Essen in de Stations
straat. Men kon maar geen goede
eerste tenor krijgen en toen stelde
de heer H. Dijs, die in het kwar
tet meezong, voor, een gemengd
koor op te richten, waartoe toen
maals, het was in 1919, besloten
werd. De heer Dijs zingt er nog
steeds trouw in mee. Al direkt
trok men tamelijk wat leden aan,
zo ongeveer 35 zanglustigen. Er
zijn jaren geweest, dat de vereni
ging over de 90 leden telde.
Thans zijn het er ongeveer 70.
Men heeft verscheidene dirigen
ten gehad, o.a. Johan Brands,
R. Beider, C. Jonker, J. Kort en
nu de laatste jaren Oeb Bootsma.
GOUD, ZILVER, UURWERKEN
J. Oldenburglaan 3
Eigen
vakkundige
ceparatie-
inrichting
Telefoon 2778
Zilfa Pleet
Aan vele concoursen heeft de
Koorver. deelgenomen en in „Het
wapen van Bergen" hangt nog
altijd een kast vol prijzen, de
meesten behaald met het hoogste
aantal punten van de topklasse.
In 1939 werd zelfs het nationaal
concours in Amsterdam gewon
nen. Sinds 1943 werd niet meer
aan concoursen deelgenomen.
Men gaat thans elk jaar naar ver
schillende bejaardentehuizen om
er een concert te geven. Zo
brengt men tegenwoordig muziek
en zang in het leven van anderen
en eens per jaar gaan de leden
der koorvereniging zelf naar mu
ziek en zang luisteren in de vorm
van een opera of operette.
Ja, er zit na veertig jaar nog
fut en leven in deze koorvereni
ging, maar de mensen hebben
door radio en televisie zoveel af
leiding, dat er wel achter heen
gezeten moet worden om nieuwe
leden te werven, doch dat is de
heer A. Voorthuis wel toever
trouwd. Zoals hijzelf lachende
zei: „Als er een baby geboren
wordt in Bergen, ga ik altijd even
luisteren. Het kan misschien een
goede kracht worden. Je moet er
vroeg bij zijn." Inderdaad, men
moet er in Bergen vroeg bij zijn.
omdat de versnippering zo groot
is. Hoeveel zangverenigingen en
koortjes zijn er wel niet? En on
willekeurig komt dan de uit
spraak van de Zaanse wethouder
een mens in gedachten: „Beter
één koor met honderd leden, dan
vier met elk vijf en twintig." Als
dat eens in Bergen mogelijk was!
Samen in één zangvereniging en
dan elk jaar één concert bij een
uitverkochte zaal.
Een andere moeilijkheid waar
mee de Koorvereniging Bergen te
kampen heeft is een goed repeti
tielokaal. Maar niettegenstaande
dat is de stemming in het koor
best en trekt men vol moed op
naar het volgende jubileum.
„Als het zo zijn mag, blijf ik de
volgende tien jaar ook nog mee
zingen", zegt de heer H. Dijs. de
oudste der oude getrouwen.
Dus vrijdagavond 6 febr. gaan
we allen luisteren naar het jubi
leumconcert der Koorvereniging
Bergen. Het werk-comité zal op
deze dag de Koorvereniging een
chèque aanbieden voor het piano
fonds. Deze chèque is het blijk
van medeleven van Bergens bur
gerij bij dit jubileum. (Zie adver
tentie in dit blad)
Onder de oude verenigingen in
Bergen neemt onze bloeiende
koorvereniging een eervolle
plaats in.
Dat zij, 70 leden tellende, haar
veertigjarig bestaan herdenkt, is
een evenement, waarmede onze
dorpsgemeenschap van harte zal
meeleven en haar geluk zal wen
sen.
Op 6 februari a.s. herdenkt zij
het heuglijk feit.
Die avond wordt een jubileum
concert gegeven, waar belang
rijke werken zullen worden uitge
voerd, met medewerking van
goede solisten.
Ik hoop dat de Bergenaren be
langstelling zullen tonen voor
onze koorvereniging en dat zij
met haar concert een groot succes
zal oogsten.
Wellicht sluiten zich daarna
nog meer leden bij haar aan, die
de bekoring ondergaan van de
uitingsvorm der gemeenschappe
lijke zang.
Dat zij moge groeien en
bloeien!
Dr. W. HUYGENS,
burgemeester van Bergen Nh.
gang en geen schijnheiligheid op
houden, want daar zien de jonge
ren toch op den duur doorheen.
Fouten, die in kinderen worden
opgemerkt, zijn vaak niet anders
dan de weerspiegeling van het
voorbeeld der ouderen en ouders.
Bij een goede verhouding tus
sen ouderen en jongeren gaat het
vertrouwen in de wonderkracht
der ouderen tijdens de puberteit
over in het vertrouwen in hun
menselijkheid en behouden zij
daarbij hun gevoel van veilig
heid. In de puberteit worden maar
al te vaak het gevoel van ver
trouwen en ontzag verloren. Het
proces van volwassen worden is
de opbouw in zichzelf van het
vertrouwen en de zelfstandigheid.
Ingezonden mededeling
In de serre van „De Rustende
Jager" sprak donderdagmiddag
22 jan. Mej. Mac Intosh, hoofd
redactrice van „Ons Gezin" over:
De verhouding tussen Ouderen
en Jongeren.
De rode draad, die door de
jonge jaren van het kind loopt, is:
het wonder en het daarmee sa
menhangende gevoel van veilig
heid. Wat de ouders zeggen is
waar; moeder kan toveren en va
der is de sterkste man van de
wereld. In de eerste schooljaren
wordt deze kring groter: Juf kan
ook alles en weet alles, maar dit
brengt voor het kind moeilijkhe
den mee. De meningen van thuis
en school verschillen en het kind
komt in tweestrijd, het moet nu
kiezen tussen twee machtén, die
het eerst volkomen vertrouwde.
Dit is een evenement voor het
kind, want een kind denkt radi-
kaal. Iets is óf wit óf zwart, nuan
ces kent het nog niet. Langza
merhand gaat het kind beseffen,
dat de zo bewonderde ouderen,
die het op een voetstuk heeft ge
plaatst, heel gewone mensen zijn.
Ouderen moeten in hun omgang
met kinderen vooral niet zelf op
een voetstuk gaan staan. Waar
het kind hen zelf daarop plaatst
moeten zij er eenvoudig afstap
pen en ronduit zeggen wat zij niet
weten, of als zij ongelijk hebben
gehad, dit bekennen. Het kind
onderscheidt onmiddellijk waar
achtigheid van het zich een hou
ding geven, al kan het dit nog niet
onder woorden brengen. Ook het
krampachtig jonger willen lijken
dan men is, wordt door het kind
onmiddellijk als onecht aange
voeld. De mens moet zich bij zijn
leeftijd aanpassen. De jeugd ziet
in dit opzicht scherp en is zeer
kritisch op dit punt. Het gedrag
van vader en moeder wordt door
de jeugd streng ouderwets en
conventioneel beoordeeld. Zij ge
neren zich dood als vader en moe
der niet aan deze normen vol
doen. Ouderen doen goed hun
eigen leven normaal en gewoon
te leven tussen de jonge mensen,
of dit nu hun eigen kinderen zijn
of die van anderen. Door hun
doen en laten, hun dagelijkse ge
sprekken en hun voorbeeld heb
ben zij zonder het te weten een
enorme invloed op de jeugd. De
ouderen moeten natuurlijk en
eerlijk zijn in hun dagelijkse om-
n
Het leven was vroeger sterker
aan milieu, aan het beroep van de
vader en aan de sexe gebonden
dan tegenwoordig. Het leven was
veel meer een ingemuurd leven.
De basis van het huwelijk was
vaak een compagnonschap met
een door de ouders uitgezochte
compagnon. Het was toen in ze
kere zin een veiliger wereld. In
deze tijd staan we temidden van
heel andere omstandigheden. Te
genwoordig hebben we onze vrij
heid, maar geen veilig bescher
mend milieu. De buitenwereld is
in onze levens binnengedrongen,
met zijn andere manieren, menin
gen, politiek, kranten, radio, tele
visie enz. Daartegen helpt alleen
nog maar: onderscheidingsvermo
gen.
De meerdere vrijheid brengt
ook meer verantwoordelijkheid met
zich mede. Deze kunnen we beter
aan naarmate we een zelfstandi
ger persoonlijkheid hebben ont
wikkeld. Wat jonge mensen van
ons nodig hebben, is het voor
beeld in het dagelijks leven van
een zelfstandige persoonlijkheid.
Hoe leren zij: Wat is in je leven
belangrijk? Dit moeten de volwas
senen vóórleven en dat valt de
meesten niet gemakkelijk, want
we leven in een tijd van aanbid
ding der materie. Deze is doel ge
worden in zichzelf. Ieder die zich
zelf respecteert heeft een auto,
een ijskast, een televisie enz.
Door dit alles echter tot doel te
maken in ons leven, doen we een
stap terug in de cultuur en door
de materie als doel te stellen ver
liezen we de vat op de jonge
mensen. Ieder jongmens heeft be
hoefte aan ontzag voor iets
groots, voor een groot mens, voor
een ideaal. Als de volwassene
zichzelf leert kiezen, leert onder
scheiden en niet uitsluitend in het
materiële te leven, kan hij invloed
hebben wp de jongeren. Niet de
dingen verbieden, die men niet
goed vindt, maar zorgen, dat er
wat positiefs tegenover is te stel
len. We moeten niet tegen iets
strijden, maar voor iets positiefs,
dan verheft men zich boven het
negatieve uit. De onopzettelijke
leiding van jongeren berust op dit
principe.
Men zegt: Jonge mensen heb
ben geen respect meer. Respect
voor het echte, het waarachtige is
de mens aangeboren. Ieder mens
heeft daar ook behoefte aan,
maar het werkelijke respect
vraagt naar waarachtige waarde
in dat wat gerespecteerd wordt.
De verdienste van de mens zit
niet in zijn leeftijd of grijze haren,
maar in wat hij van zichzelf ge
maakt heeft. Het zit hem niet in
geld of geleerdheid, maar in de
persoonlijkheid, in de innerlijke
rijkdom die vergaard is, Vaak met
kleerscheuren en veel narigheid.
Zulke mensen hebben een be
wuste aanvaarding van het leven,
zij hebben hun ervaringen in hun
leven ingebouwd.
De ouders zijn niet het vriendje
of vriendinnetje van hun kinde
ren. Kinderen willen houvast
hebben aan een Vader en een
Moeder. De onderlinge verhou
dingen groeien van de wieg af
aan. Ouders moeten vooral niet
in hun kinderen de verwezenlij
king van hun eigen idealen zoe
ken; zij moeten hun kinderen
helpen de opdracht van hun leven
te vervullen. Natuurlijk moeten
ouders doen wat ze kunnen voor
hun kinderen, maar vooral ook
niet meer dan ze eigenlijk kun
nen.
Tot slot nog dit. Er staat in de
kranten nogal eens wat geschre
ven over de nozems; dat komt,
omdat dit een verschijnsel is
maar geen regel, anders stond dit
niet in de krant: daarin staan n.l.
altijd de bijzonderheden, de
nieuwtjes. En zo zijn ook de no
zems uitzonderlijkheden en is hun
gedrag geen maatstaf voor het
overgrote deel der normale jon
geren.
Woensdagavond 21 jan. tussen
elf en twaalf uur is er ingebro
ken in het perceel Beatrixlaan 13,
waarvan de bewoners afwezig
waren. Er werd een klein bedrag
aan geld, enige sieraden en een
dictafoon vermist. Donderdag
morgen kwam aan 't licht dat er
ook in het nog niet bewoonde
perceel Emmalaan 9 was ingebro
ken. Hier hadden de inbrekers
echter niets van hun gading me
degenomen.
Door samenwerking der Ber
gense politie met die van Heiloo
en met medewerking van de re
cherche van de Kring Alkmaar,
gelukte het de Amsterdamse po
litie in de hoofdstad een auto aan
te houden, welks inzittende een
deel der geroofde sieraden bij
zich had. De man is gearres
teerd.
KUNTENAARS CENTRUM BERGEN
Pianorecital
Donderdag 12 febr. 1959, 20 uur, Rustende Jager
Kaarten: Niet-Ieden f 3.50. K. L. en donateurs KCB. f 2,— (max. 2 k.p. lid)
Jeugdleden f 1,50, Programma f 0,25.
Verkrijgbaar bij de gastvrouw, voorzaal Rustende Jager
(leden op vertoon diploma 1959 of onder gelijkt, bet. contributie 1959)
Maandag 9 feb. 11 12.30 uur, dinsdag 10 feb. 16 17 uur.
laat weer iets van zich horen en
wel in de vorm van een vergade
ring voor alle Middenstanders en
Fabrikanten uit Bergen.
Deze vindt plaats op vrijdag
30 jan., 's avonds 8 uur, in de
grote zaal van het Parkhotel.
Tijdens deze vergadering zal
men een film vertonen over
's werelds enigste Shetland pony
show.
Naar wij hebben vernomen is
deze film uitstekend, zodat deze
ook in Bergen veel succes zal
oogsten.
Daarom, Middenstanders en
Fabrikanten, komt allen deze
avond in het Parkhotel.
Ook voor Uw was naar
Wasserij „Dubbel Blank"
telefoon 2331, Bergen
In het Oranjehotel kwam weer
een groepje Katholieken en An
dersdenkenden bijeen voor het
houden van een gesprek. Deze
keer was het onderwerp „De
Maria-verering". Na de gebrui
kelijke gramofoonmuziek (dit
maal orgelspel van Feike Asma)
gaf de inleider, Pater Geerlings
uit Alkmaar, op heldere wijze het
standpunt van de R.K. Kerk
weer, welke sympathieke uiteen
zetting aanleiding werd tot een
geanimeerde gedachtenwisseling.
Alle facetten van dit zo vaak mis
verstane kwamen ter sprake;
Maria Onbevlekte Ontvangenis
(de geboorte van Maria vrij van
erfzonde), de plaats van Maria
(niet „naast" de Christus, maar,
als zelf verloste, op het tweede
plan); het „Weesgegroet" (uit
de H. Schrift gekozen woorden
als begeleiding van het overden
ken der Geheimen, waarin Chris
tus de voornaamste plaats in
neemt); Maria in de Kunst van
alle tijden; Lourdes (ook de door
de niet-Kath. Franz Werfel ge
schreven roman „Het Lied van
Bernadette") enz. enz. Wat
steeds opvalt bij deze gesprekken
is de mildheid en aandacht, waar
mee men naar elkanders overtui
ging luistert. Elkaar overtuigen
zal men niet. Doel van deze ge
sprekken is: waardering hebben
voor eikaars overtuiging en mis
verstanden uit de weg ruimen.
Op verzoek van de aanwezigen
zullen op volgende avonden nog
„de biecht" en „het klooster" be
handeld worden. Bij laatstge
noemd onderwerp zal Pater
Geerlings in zijn inleiding stellig
ook spreken over het door hem
met zoveel eerbied bezochte Pro
testantse Klooster (Broederschap
genaamd) in Frankrijk, waar Re
formatorische Christenen uit vele
landen (Anglicanen, Lutheranen,
Nederl. Hervormden enz.) onder
een Prior een communiteit ge
vormd hebben.
Dinsdagavond 20 jan. hield de
Vrouwenbond N.V.V. haar
maandelijkse vergadering in het
Dorpshuis. Verschillende aanbie
dingen voor demonstraties en
lezingen werden besproken, even
als het sparen voor de landdag,
die dit jaar op 25 juni valt.
Voor de „Zonnestraal"-kollek-
te, die van 2 tot 8 maart gehou
den wordt, zijn nog kollektanten
nodig. Wie doet er mee?
Twaalf ingebonden nummers
van „Ons Gezin" zijn ergens op
de rondreis blijven steken, maar
waar? Het bestuur verzoekt om
inlichtingen, zodat de rondreis
voortgang kan vinden.
vrijdag, 30 jan.
Klaverjasdrive, uitgaande v. de
v.v. Duinranders cafe Slijker-
man, 8 uur.
zaterdag, 31 jan.
Klaverjastoernooi, uitg. van de
pl. wandelsportver., cafe Klop,
8 uur.
vrijdag, 6 feb.
Causerie met lichtbeelden door
leden van het Haydn-kwartet,
uig. van de ver. „Algemeen
Welzijn" zaal „Roode Leeuw",
8 uur.
Zaterdagavond had in de ge
zellige zalen van „Het Wapen
van Bergen" de drive plaats van
de klaverjasclub „De Vrienden
kring". De echte liefhebbers van
dit spel laten zich noch door de
koude, noch door het slechte weer
weerhouden om thuis te blijven,
zodat er alras een gezellige sfeer
ontstond, die aan de sportieve
competitie ten goede kwam,
waarna de uitslag, die verschil
lende nieuwe winnaars te zien
gaf, als volgt was: 1. Gebr. Ka-
ger 5616 p.; 2. P. Campenhout
j. de Waard 5309 p.; 3. Mevr.
Veldman Sr.Veldman 4838 p.;
4. Fam. Muller 4762 p., 5. Vondel
De Jager 4692 p.; 6. Jimming
Veldman 4602 p.; 7. Mevr. Jon-
gejansC. v. Alfen 4543 p.; 8.
RingenbergJongejans 4430 p.
Op 13 februari 1959 is het der
tig jaar geleden, dat in ons land
de Wereldgebedsdag voor het
eerst werd gehouden. Het doel
van deze dag is, alle vrouwen te
verenigen in een gebedsgemeen
schap.
De liturgie werd ditmaal sa
mengesteld door een comité van
negen Egyptische vrouwen van
de Koptisch-Orthodoxe, de Ang
licaanse en de Evangelische ker
ken en de Christen Jonge Vrou
wen Federatie.
Het woord .Kopt' betekent
.Egypte' in het oud-Egyptisch,
De Koptisch-orthodoxe kerk is de
oude christelijke kerk, die door
Markus gesticht heet te zijn. De
samenstel sters van de liturgie
hebben geput uit de oude schat
van gebeden en liturgieën.
De liturgie bevat o.a. de ge
loofsbelijdenis van Nicea, gedeel
ten uit een lied van Clemens van
Alexandrië, een Koptisch morgen
gebed en uit de liturgie van de
kerkvader Basilius.
Liturgieën, raambiljetten en
folders worden verspreid en kun
nen worden besteld. Het secreta
riaat van het Nederlands Comité
Vrouwen-Wereldgebedsdag is
gevestigd te Driebergen, Dr.
Schaepmanlaan 13, tel. 103438—
2105.
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
BERGEN
1 febr.
Dr. BULSTRA, Telefoon 3130
SCHOORL-KOEDIJK
1 febr.
Dr. RISSELADA, Tel. K 2209-360