ff ff Gemeenteraadsvergadering Bergen Een goede eigen woning VOOr (betrekkelijk) H 0 11 jg geld HANS HENKEMANS GERRITSEN SCH00RLSE GEMEENSCHAP Apettda w*r IrvMIF VWrPP VRIJDAG 6 FEBR. 1959 36e JAARGANG No. 5 Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef Ook voor Uw was naar Wasserij „Dubbel Blank" HORLOGES □□□□□□□□□□□□□□□□□Danaaaa van 6 t.e.m. 14 febr. 1959 Vrijdag 6 febr. Causerie met lichtbeelden door leden van het Haydn-kwartet, uitg. van „Algemeen Welzijn", 8 uur, zaal „De Roode Leeuw" Zaterdag 7 febr. Klaverjastoernooi, uitg. van de plaatselijke wandelsport ver., café Klop, 8 uur. Donderdag 12 febr. Lezing met lichtbeelden door de heer P. J. Timmerman, uitg. van de Bond voor Plattelands vrouwen, zaal „De Roode Leeuw", 7.45 uur. Zaterdag 14 febr. Klaverjasdrive, café Beeldman, 8 uur. Klaverjastoernooi, uitg. van de pl. wandelsportver., café Klop, 8 uur. □□□□□DUduciDoaDDaaDaDDcicc Th. VELDMAN ZONDAGSDIENST ARTSEN töeekitad DE DUINSTREEK Redactie en Adm.C. Oldenburg, Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071 Telefoon K 2209-268 Agentschap te Bergen: De Haan's Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452 Agentschap voor Egmond aan Zee: R. P. Jonker, Voorstraat 129 Abonnementsprijs: f 5.65 per jaar f 1.45 per kwartaal Advertentieprijs: 12 ct. per m.m. Vraag en Aanbod 15 ct. per m.m. met een minimum van f 1.50 Woning-en Vacantieruil 15ct. m.m. Familie-advertenties 15 ct. per m.m. Na opening van de gemeenteraadsvergadering op donderdag 29 januari, waarbij de beide wethouders, de een wegens uitlandigheid, de ander wegens ziekte afwezig waren, en het raadslid Wittebrood ter wille van vermaak elders in de gemeente verstek liet gaan, werd door de burgemeester Dr. W. Huygens de volgende rede uitge sproken: Mevrouw en mijne Heren, Der traditie getrouw geef ik U bij de eerste vergadering van de raad in het nieuwe jaar een ver slag over het jaar dat achter ons ligt en grijp ik ook steeds, die gelegenheid aan om ten aanzien van enkele hoofdzaken mijn visie op de toekomst onzer gemeente aan te geven. Bij mijn terugblik wil ik aller eerst het droeve feit van het overlijden van onze geëerde Wet houder den Das herdenken. En ik verzoek U een ogenblik staan de zijn gedachtenis in stilte te eren. In het jaar 1958 had in het ge meente bestuur en het ambtenaren corps nog al wat persoonsverande ring plaats. In de eerste plaats trad de nieuwe Gemeenteraad met 15 leden op, waar van 6 leden voor het eerst zitting hebben. 2 Nieuwe wethouders, de Heren Hemelrijk en Ellis werden aangewe zen. De persoon van gemeenteontvanger veranderde door het vertrek van de Heer de Sonnaville en de benoeming van de Heer Beeldman. Het personeel van het G.E.B. ver liet onze dienst en ging over naar het P.E.N. En wij kregen er bij een officieel door de raad op 30 mei 1958 benoem de ere burger: de Heer A. Roland Holst. Op 1 augustus brachten de Com missaris der Koningin en Mevrouw Prinsen hun ambtsbezoek aan Bergen, welk bezoek, zowel van de zijde onzer gasten als onzerzijds zeer gewaardeerd werd. Als belangrijke feiten van het jaar 1958 vermeld ik: le. de overdracht van ons G.E.B. aan het P.E.N. Hieraan zijn vele woorden gewijd. Als algemene slotconclusie meen ik het woord „bevredigend" te mogen uitspreken. 2e. De schooltandverzorging in de kring Bergen en in het plattelands gebied van de kring Den Helder dat door Bergen verzorgd werd, kon niet worden voortgezet. 22 Gemeenten met 12.000 kinderen zijn hierbij betrokken. Met de betreffende in stanties kan geen overeenstemming worden verkregen met betrekking tot de wijze van uitvoering van deze dienst. De enige door die instanties geaccepteerde vorm zou meer dan het dubbele gekost hebben dan onze dienst vroeg. De colleges van Burge meester en Wethouders van de meeste gemeenten achtten het niet verantwoord dienovereenkomstige voorstellen aan hun raden te doen. Tevergeefs werd nog getracht een andere mogelijkheid van massale tandverzorging in te voeren. telefoon 2331, Bergen Daar ook met het Ziekenfonds Alkmaar geen overeenstemming kon worden verkregen over de financie ringsbasis, en het Ziekenfonds besloot geen bijdragen voor de Schooltand- voorziening aan de Stichtingen Ber gen en Den Helder vérder te verle nen, hebben de stichtingsbesturen zich genoodzaakt gezien de dienst stop te leggen en te liquideren. In overleg met de burgemeesters der aangesloten gemeenten wordt nog de vraag onder ogen gezien welke mo gelijkheden bestaan en gewenst zijn op dit gebied der gezondheidszorg en of nog voorstellen aan de Colleges van Burgemeester en Wethouders en de raden dienen te worden gedaan. 3e. De gemeente Bergen trad toe tot de gemeenschappelijke regeling voor de Industrie Commissie Noord holland Noorderkwartier, daarin wethouder Ellis onze afgevaardigde is. 4e. Wij troffen een regeling met de gemeente Alkmaar voor het uit voeren van de bewerkingen, die ons bevolkingsregister vereist. Vroeger gebeurde dat door de ge meente Delft. Onder dankbetuiging voor de be wezen diensten door Delft zijn wij nu naar Alkmaar overgegaan dat nu dezelfde machine beziten belangrijk gunstiger gelegen is. 5e. Eveneens met Alkmaar trof fen wij een gemeenschappelijke rege ling met betrekking tot de uitvoe ring van de Destructiewet. 6e. Als laatste gebeurtenis van hef; jaar kan vermeld worden de ontvangst van de Koninklijke-goed- keuring op het uitbreidingsplan „Weg over voormalige trambaan plus dorpsplein". Dit waren in hoofdzaak de belang rijkste dingen. 1958 Is geen jaar waarin schok kende gebeurtenissen in onze ge meente plaats vonden. In het leven van elke gemeente zijn er jaren van voorbereiding en jaren van uitvoe ring. Er is nog even een vrij belangrijk punt aan de orde geweest: de door Alkmaar gewenste grenswijziging met Bergen, doch wij hebben dat ver zoek van de hand gewezen en als ons standpunt medegedeeld, dat wij dit vraagstuk pas onder ogen kunnen zien in verband met de te zijner tijd te verwachten ontwerpen voor het streekplan Noordkennemerland. Ik hoop en geloof ook wel na de latere besprekingen dat het gemeen tebestuur van Alkmaar er van over tuigd is, dat zij beter doen het ont wikkelingsprobleem van hun stad te zien als onderdeel (hoewel een zeer belangrijk onderdeel) van de streek- problemen dan er naar te streven afzonderlijk vooraf bepaalde doel einden, die beslist nog niet in de grotere plannen zijn ingepast, te trachten te verwezenlijken. Bij het voorbereiden van hun streekplan door het provinciale be stuur moeten de gemeentebesturen zich laten leiden door de gedachte dat gezamenlijk het leven van de be volking der streek (het wonen en werken, het verkeer en de recreatie) voor de toekomst moeten worden be keken. Ik geloof wel dat deze gezindheid nu ook sterk tot het gemeentebe stuur van Alkmaar is doorgedrongen, maar ik zes- met nadruk: dit zal ook tot de andere gemeentebesturen moe ten doordringen. Het is wellicht hier de plaats U iets te vertellen van de bizonder ge zonde en unieke samenwerking die bij de voorbereiding van het streek plan voor Noordkennemerland tussen de gemeenten met hun adviseurs, te weten de architecten van de Broek en Bakema met de vaste stedebouw kundigen van diverse gemeenten en de Vereniging van Systeembouwers enerzijds en anderzijds het provinciaal bestuur met zijn planologische dienst de Provinciale Streekplan Commissie, het bureau voor Sociaal onderzoek en als Rijksvertegenwoordigers: de Hoofd Ingenieur Directeur van de Volkshuisvesting en de Bouwnijver heid in Noordholland is gegroeid. De gemeentelijke contact commis sie waarvan ik voorzitter was, doch welke functie ik thans vrijwillig over gedragen heb aan de burgemeester van Alkmaar, omdat het zwaartepunt van de problemen bij Alkmaar zal komen te liggen, is in zijn geheel lid van de Provinciale Streekplan Com missie geworden. Tussen onze adviseurs en de pro vinciale Dienst is een nauwe samen werking ontstaan. Er mag zonder meer en zeer tot mijn bevrediging gesteld worden, dat de Provincie bereidgevonden is het streekplan volledig in overleg met de betrokken gemeente voor te bereiden. Hoewel de wet deze vorm niet kent, meen ik dat dit van het Provinciaal Bestuur wijs beleid is en wij moeten daarvoor mijns inziens bewondering koesteren. De hand die ons is gereikt hebben wij dankbaar aanvaard en de provin cie kan er op vertrouwen dat hier niet het gezegde zal gelden dat wij, als ons een vinger wordt geboden, wij de hele hand grijpen. In de eerste plaats hééft de pro vincie ons niet één vinger geboden, maar mijns inziens inderdaad de vol le hand en in de tweede plaats ken nen wij onze positie. Begin februari, nadat de Streek plan Commissie bijeen geweest zal zijn en wij weten of de voorberei dingen die getroffen zijn ook daar acceptabel blijken, zal de gemeente lijke contact commissie de colleges van Burgemeester en Wethouders bij eenroepen en als daarbij voorlopig overeenstemming wordt bereikt zul len de gemeenteraden weer bijeen moe ten komen om de grondgedachten en de globale uitwerking daarvan te be spreken en te becritiseren. Ook het streekforum zal zich ho pelijk kunnen uitspreken. Inmiddels heeft ook de Vereniging van Systeembouwers niet stil ge zeten. Zij berekenen de bouwkosten van de door de architecten van de Broek en Bakema gemaakte ontwerpen voor hoogbouw in grote series. Wij hopen dat hierdoor een oplossing wordt ge vonden voor de fabriekmatig gepre fabriceerde woningbouw, en het mo gelijk zal worden de woning wet wo ning in hoogbouwvorm te realiseren. Dit zou een grote evolutie in de stedebouw betekenen, omdat wij dan in plaats van die afschuwelijke stra- tenlabyrinten groen en openheid in de stedelijke woongebieden kunnen maken en aan deze een goed ge componeerd silhouet kunnen geven. Ik meen dat hier, mede dank zij de aandrang tot samenwerking die van de zijde der gemeenten uitgeoefend is, een zeer gezond en weldadig aan doend, democratisch overheidsbeleid bedreven wordt. De uiteindelijke vorm die elke ge meente in de streek in de toekomst zal krijgen zal men dan begrijpen als onderdeel van het levensgebied in groter verband gezien. De functies der gemeenten zullen hun uiteinde lijke vorm moeten bepalen. De gemeenten moeten dan later hun uitbreidingsplannen in hoofdzaak en hun partiële uitbreidingsplannen aanpassen aan het streekplan, dat in overleg met de gemeentebesturen tot stand is gekomen. Ons plan in hoofdzaak heeft in 1958 zijn voltooiing gehad en wij heb ben het onlangs in de commissie van Gemeente Werken besproken. Daarin is neergelegd de visie die ons college op de toekomstige ontwikkeling van Bergen heeft. Binnenkort komt het in de raad ter behandeling. Omdat diverse punten nog niet be kend waren heeft de samenstelling van ons plan in hoofdzaak enige ver traging ondergaan. Het is geen be zwaar om thans, vóór het streekplan vast staat, ons plan in hoofdzaak te behandelen. Eventueel noodzakelijke aanpassingen aan het streekplan zul len later onder ogen kunnen worden gezien dat zullen de andere ge meenten ook moetert doen. Ik meen dat U er prijs op zult stellen mijn visie en die van de wet houders op de toekomstige vorm van Bergen en zijn functie in de streek te vernemen. Als men over de toe komst spreekt dan moet men dus denken aan het toekomstige aantal inwoners en over de ontwikkelings kansen. Er is een uitgebreide studie gaan de over de ontwikkeling van het Westen des lands: De z.g. randstad of beter mijns inziens ringstad Hol land. De planologen van de Rijksdiensten en provinciale diensten maken prog noses. Zij Voorspellen aan de hand van vele gegevens dat de Noordelijke sector van de ringstad, Haarlem c.a Amsterdam c.a en Zaanstreek ,en Gooi, over enige tientallen jaren „vol" zullen zijn en als men de uit breidingsmogelijkheden van die noor delijke kant op de uitbreidingsplan nen bekijkt (waarbij daar óók nog een beetje groen overblijft) moet men erkennen dat deze voorspelling plau sible is. Bn als die noordelijke sector vol is dan moet Noordkennemerland als uitwijkgebied er aan geloven. Die groei zal beginnen omstreeks 1970 of iets eerder. Men verwacht dat wij aan het eind van deze eeuw of in het begin van de volgende ten minste een verdub beling van de streekbevolking zullen krijgen en dat daarna misschien wel een verdrie- of viervoudiging zal plaats hebben. (Als men bedenkt dat Bergen zich in de eerste helft dezer eeuw verzevenvoudigde dan blijkt een verdubbeling of verdrievoudiging niet onmogelijk). Noordkennemerland heeft thans rond 100.000 inwoners. Omstreeks het jaar 2000 (over 41 jaarzullen dat er vermoedelijk 200.000 zijn en misschien nog één generatie later 300.000! Nu is de grote vraag: hoe moet de streek die bevolking opnemen? De manier, die wij nu kiezen, is bepalend voor de verdere ontwikke ling. Er zijn in beginsel 4 methodes denkbaar. a) De bevolking kan over de hele streek verspreid worden, (onverwezenlijkbaar en zeer on economisch.) b) Men kan satelliet-nederzettingen maken. Als men op de kaart ziet wat dat betekenen zou bij een vervier- of ver vijfvoudiging in de verre toekomst en daarbij bedenkt dat men in de toe komst wellicht hoogbouw zal kunnen en willen toepassen, dan is men spoe dig, zoals ik, van die gedachten ge nezen! Overal in de groene ruimten tussen de woonconcentraties zal men zich dan daardoor omringd zien en van het platte land zal er dan geen sprake meer zijn. c) Men kan de bestaande kernen laten uitgroeien. Dit zal praktisch hetzelfde beeld geven als in het vorige geval. Bergen moet dan ongeveer 40.000 inwoners krijgen. Schoorl ongeveer 20.000. Egmonden ongeveer 20.000. enz. Bergen en Alkmaar groeien met de verstedelijkte ruimten aan elkaar vast. Egmond met Heiloo. Mijns inziens ook onaanvaardbaar. d) Het systeem dat mij het beste lijkt is om het woongebied voor de streek te concentreren in een langgerekte stad met als centrum het oude Alkmaar in het grens gebied tussen de weide landen KUNSTENAARS CENTRUM BERGEN Pianorecital Donderdag 12 febr. 1959, 20 uur, Rustende Jager Kaarten: Niet-leden f 3.50. K. L. en donateurs KCB. f 2,(max. 2 k.p. lid) Jeugdleden f 1,50, Programma f 0,25. Verkrijgbaar bij de gastvrouw, voorzaal Rustende Jager (leden op vertoon diploma 1959 of onder gelijkt, bet. contributie 1959) Maandag 9 febr. 11 12.30 uur, dinsdag 10 febr. 16 17 uur. Zij die belangstelling hebben voor een goede eigen woning voor weinig geld, worden uitgenodigd de bijeenkomst bij te wonen, die gehouden zal worden op vrijdag 13 februari a.s. des avonds om 8.30 uur in Hotel „De Roode Leeuw" te Schoorl. Na een inleidend woord van de zijde van het Gemeente Bestuur, zullen de plannen door de architect worden toegelicht, waarna de verschillende financieringsmethoden zullen worden uiteengezet. ten Westen van Alkmaar en de landbouwgebieden ten Oosten van Alkmaar. Het weide en bollengebied ten Wes ten van die lineaire stad kan dan als een „voortuin' ervan zoveel mogelijk ongerept gelaten worden. De lineaire stad op de achtergrond zou dan een zeer modern beeld kun nen krijgen, overeenkomstig de denk beelden van de door de gemeenten aangetrokken architecten, met een fraai gecomponeerd silhouet door evenwichtige toepassing van hoog- en laagbouw en met veel openheid en groen er tussen. En wat zou het prachtig zijn als zo'n moderne stad, waar misschien in de toekomst wel 150.000 200.000 mensen zullen wonen, haar oude karakteristieke Centrum in "ijn volle glorie zou kunnen bewa ren en de nieuwe city zou aanbou wen tegen het, na sanering van krotwijken, tot nieuw leven gebrach te oude stadscentrum! Alkmaar in heden en toekomst is streekstad, dus ook ónze stad. Ik heb er het volste vertrouwen in dat oren en ogen van het Alkmaarse gemeen tebestuur wijd open staan voor het geen er in streekverband gaande is en dat de mogelijkheden die zich hier wellicht openen door dat bestuur zul len worden benut. Onze streekstad kan hierdoor een lichtend voorbeeld in den lande worden. Dan zal ten tweede male de Victorie bij Alkmaar beginnen! In de „voortuin" van dit woonge bied op de achtergrond liggen dan een paar mooie dorpen Schoorl, Ber gen en de Egmonden, die in hoofd zaak moeten blijven als zij zijn al is natuurlijk een logische afronding en een zeer beperkte bouw ten be hoeve van hen die economisch aan deze dorpen gebonden zijn onvermij delijk. Men realisere zich wat dit voor de toekomst zou betekenen; hetzelfde wat in elke gemeente reeds gebeurt n.l. dat men zich alleen kan vestigen, waar het uitbreidingsplan dat toestaat, zal zich op een grotere schaal herhalen: men mag zich alleen in de streek vestigen, waar het streekplan dat toestaat en dat wil zeggen: in het woongebied op de ach tergrond en dit zal mogelijkheden moeten bieden aan de drie catego rieën van woningzoekenden: 1. arbeiderswoningen. 2. middenstandswoningen. 3. woningen voor welgestelden. In de „voortuin'1-zouden op enkele welgekozen plaatsen nog enige ter reinen voor de bouw van kostbare villa's aangewezen kunnen worden. Die mogen er ook zijn! De grote massa mag zich niet in de „voortuin' vestigen terwille van zichzelf, omdat hij anders die voor tuin zou overspoelen en teniet doen en dus ook niet in Bergen! De Bergense overheid zal dus mijns inziens in de toekomst uitsluitend de bouw van woningen voor eigen drin gende behoefte (dat wil zeggen voor namelijk voor de economisch gebon- denen) moeten bevorderen. De toekomstige toevloed van men sen, die natuurlijk allen het liefst in Bergen willen wonen, zullen wij dan moeten verwijzen naar het woonge bied van de streek dat in gezamen lijk overleg tussen de Provincie en gemeenten is aangewezen. U gevoelt dat om dit te bereiken een diepgaand overleg en samenwer king tusen de gemeenten nodig zal zijn. Ik hoop dat dit bereikt kan wor den terwille van onze streek, die anders net zo hartgrondig verknoeid zal worden als vele voorbeelden, die ik beleefheidshalve niet noemen wil, ons tonen. Als U mij nu vraagt hoe groot ik mij Bergen in de toekomst denk, dan antwoord ik: omstreeks 15.000 inwo ners. Dus wij hebben dan nog een expansiemarge voor ruim 4.000 men sen. Dan blijft Bergen nog een lief lijk dorp, vooral als wij voortgaan met bouwen op de wijze waarop dit de laatste jaren geschiedde. Onze huidige uitbreidingsplannen, die ook als te bebouwen terrein in ons ontwerpplan in hoofdzaak zijn ver werkt, bieden juist ongeveer ruimte voor 4.000 inwoners. Dit betekent ruw gemeten dat Ber gen kan groeien tot aan de ijsbaan en verder moet Bergen ondanks de bevolkingsaandrang het recreatiedorp met z'n bossen en polders blijven. Dit is dus mijn visie voor zover het de grote lijnen betreft. Nu keren wij maar weer terug naar Bergen en dezelfde bizonderheden. Ik begin met twee negatieve punten: Ons streven het middenterrein te Bergen aan Zee te doen bebouwen is nog niet met suces bekroond. Er zijn twee nieuwe ernstige gegadigden komen opdagen, waarmede binnen kort hopenlijk verdere onderhande lingen kunnen worden gevoerd. Onze raadhuisplannen zijn ook nog niet aan verwezenlijking toe. Binnen kort echter zullen Burgemeester en Wethouders aan de raad een uitvoe rige nota aanbieden, waarin dit vraagstuk wordt aangesneden. Over de werkzaamheden van het gemeentelijk apparaat kan ik U het volgende mededelen: Bedrijf Gemeente Werken. De bestedingsbeperking ging niet ongemerkt aan ons voorbij. De kapitaalsinvesteringen (kapi taal dienst) voor openbare werken liepen in vergelijking met 1957 met 55.000,terug, terwijl de uitgaven voor het grondbedrijf van 315.000, in 1957 tot 50.000,terug liepen. Desondanks stegen de uitga ven voor de gewone dienst met 45.000,Dit werd veroorzaakt door het feit dat wij in 1958 extra onderhoudswerk moesten aanvatten en doordat materiaalprijzen en lonen stegen. Ook bij de post „werken voor derden" blijkt de bestedingsbeper king: deze liep van ƒ38.000,in 1957 terug tot 9.000,in 1958. 2 getrouwen verlieten de gemeen telijke dienst de beide werklieden J. Bruin sedert 1945 aan het bedrijf van Gemeente Werken verbonden en C. Houten die van 1948 in dienst was, bereikten de pensioengerechtigde leeftijd. Wij hopen dat zij nog lange jaren in gezondheid van hun rust mogen genieten en danken hen voor de werkkracht die zij aan de gemeente gaven. In het jaar 1958 stegen de grond- verkopen uit het gemeentelijk grondbedrijf met 14.100m0 tot het totaal van 34.070 m*2 (totaal omvat 81.480 m2). Voor de bouw van woningen voor ingezetenen) bij de Filarskiweg, Oos- terweg en Kogendijk werd 6.937 m"2 grond verkocht; voorts elders in de gemeente aan 2 particulieren 900 m'2. Het rioleringsnet werd uitgebreid met Zuurvensweg en Natteweg. 56 percelen werden aangesloten. In 1958 werd met behulp van de riool doortrekmachine een gedeelte van het oude rioolstelsel gereinigd. Volgens mededeling van Gemeente Werken zullen wij hiermede over 5 jaren gereed zijn. Er zijn diverse partiële uitbrei dingsplannen aanhangig: Bergen aan Zee Zuid (door Gede puteerde Staten goedgekeurd. Thans bij de Kroon in behandeling). Bergen aan Zee Noord in voorbe reiding bij Ingenieur de Ranitz in op dracht van Bouw Exploitatie Maat schappij Bergen aan Zee. GOUD, ZILVER, UURWERKEN J. Oldenburglaan 3 Eigen vakkundige reparatie- inrichting Telefoon 2778 Zilfa Pleet 85 Tram emplacement Bergen aan Zee in voorbereiding bij architect Boon. Duinweg-Zuidlaan goedgekeurd door Gedeputeerde Staten. Uitbreidingsplan in hoofdzaak, in 1959 kan wettelijke procedure be ginnen. Kleine wijzigingen ex artikel 20 Wederopbouwwet bouwterrein voormalige kalkzand steenfabriek langs Kogendijk. bouwterrein voormalig kassenbe- drijf (Tjipke Visserweg) bouwterrein Nesdijk-Bergerweg. Op het gebied van de bouwbedrij- vigheid geeft 1958 een teruggang te zien ten opzichte van 1957. De totale bouwbedrijvigheid be liep in 1957 rond 3.650.000, In 1958: ƒ2.450.000,(waarin be grepen twee grote schoolcomplexen R.K. Huishoudschool en de nieuwe M.M.S.) Nieuwbouw in 19573.225.000, Nieuwbouw in 1958: ƒ2.050.000, In 1957 kwamen in totaal 157 woningen gereed. gemeente: 72 (Waaronder 20 Elks- hove) particulieren vrije sector particulieren met premie In 1958: in totaal 79 woningen gemeente27 particulieren j g vrije sector particulieren met premie In de loop van 1958 werd begon nen met de 2e phase van het her stelplan Oude Hof en de verzorging van het Parnassiapark werd voort gezet. 1500 m- werd diepgespit en beplant met jonge bomen. 5500 dennen werden geplant en 1500 jongen boompjes. Ook in de bebouwde kom werden vele nieuwe bomen geplant. Wellicht komen er bij een volgende verkiezingsstrijd ook nog eens reclamepapiertjes op de lantaarnpalen, waarop een boomplantertje staat afgebeeld. Hoe groeide de bevolking? van 10.058 op 10.392, dus met 334 zielen. Hiervan moeten de gerepatrieer- den, die in Bergen werden inge schreven, afgetrokken worden als zijnde geen vaste bevolking dan wordt onze bevolkingsgroei in 1958: 165 zielen. Het aantal huwelijken steeg weer 1957: 63 1958: 66 Hiervan werden 4 huwelijken in vreemde talen voltrokken: 2 Duits, 1 Frans, 1 Engels. BERGEN 8 febr. Dr. LUGTEN, Telefoon 2700 SCHOORL-KOEDIJK 8 febr. Dr. H. J. PIERS, Telefoon K 2201-202

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1959 | | pagina 1