ff
ff
Gemeenteraadsvergadering Bergen
Een goede eigen woning
VOOr (betrekkelijk) H 0 11 jg geld
HANS HENKEMANS
GERRITSEN
SCH00RLSE GEMEENSCHAP
Apettda
w*r IrvMIF VWrPP
VRIJDAG 6 FEBR. 1959
36e JAARGANG No. 5
Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef
Ook voor Uw was naar
Wasserij „Dubbel Blank"
HORLOGES
□□□□□□□□□□□□□□□□□Danaaaa
van 6 t.e.m. 14 febr. 1959
Vrijdag 6 febr.
Causerie met lichtbeelden door
leden van het Haydn-kwartet,
uitg. van „Algemeen Welzijn",
8 uur, zaal „De Roode Leeuw"
Zaterdag 7 febr.
Klaverjastoernooi, uitg. van de
plaatselijke wandelsport ver.,
café Klop, 8 uur.
Donderdag 12 febr.
Lezing met lichtbeelden door
de heer P. J. Timmerman, uitg.
van de Bond voor Plattelands
vrouwen, zaal „De Roode
Leeuw", 7.45 uur.
Zaterdag 14 febr.
Klaverjasdrive, café Beeldman,
8 uur.
Klaverjastoernooi, uitg. van de
pl. wandelsportver., café Klop,
8 uur.
□□□□□DUduciDoaDDaaDaDDcicc
Th. VELDMAN
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
töeekitad
DE DUINSTREEK
Redactie en Adm.C. Oldenburg,
Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071
Telefoon K 2209-268
Agentschap te Bergen: De Haan's
Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452
Agentschap voor Egmond aan Zee:
R. P. Jonker, Voorstraat 129
Abonnementsprijs: f 5.65 per jaar
f 1.45 per kwartaal
Advertentieprijs: 12 ct. per m.m.
Vraag en Aanbod 15 ct. per m.m.
met een minimum van f 1.50
Woning-en Vacantieruil 15ct. m.m.
Familie-advertenties 15 ct. per m.m.
Na opening van de gemeenteraadsvergadering op donderdag 29
januari, waarbij de beide wethouders, de een wegens uitlandigheid,
de ander wegens ziekte afwezig waren, en het raadslid Wittebrood
ter wille van vermaak elders in de gemeente verstek liet gaan, werd
door de burgemeester Dr. W. Huygens de volgende rede uitge
sproken:
Mevrouw en mijne Heren,
Der traditie getrouw geef ik U
bij de eerste vergadering van de
raad in het nieuwe jaar een ver
slag over het jaar dat achter ons
ligt en grijp ik ook steeds, die
gelegenheid aan om ten aanzien
van enkele hoofdzaken mijn visie
op de toekomst onzer gemeente
aan te geven.
Bij mijn terugblik wil ik aller
eerst het droeve feit van het
overlijden van onze geëerde Wet
houder den Das herdenken. En
ik verzoek U een ogenblik staan
de zijn gedachtenis in stilte te
eren.
In het jaar 1958 had in het ge
meente bestuur en het ambtenaren
corps nog al wat persoonsverande
ring plaats.
In de eerste plaats trad de nieuwe
Gemeenteraad met 15 leden op, waar
van 6 leden voor het eerst zitting
hebben.
2 Nieuwe wethouders, de Heren
Hemelrijk en Ellis werden aangewe
zen.
De persoon van gemeenteontvanger
veranderde door het vertrek van de
Heer de Sonnaville en de benoeming
van de Heer Beeldman.
Het personeel van het G.E.B. ver
liet onze dienst en ging over naar
het P.E.N.
En wij kregen er bij een officieel
door de raad op 30 mei 1958 benoem
de ere burger: de Heer A. Roland
Holst.
Op 1 augustus brachten de Com
missaris der Koningin en Mevrouw
Prinsen hun ambtsbezoek aan
Bergen, welk bezoek, zowel van de
zijde onzer gasten als onzerzijds zeer
gewaardeerd werd.
Als belangrijke feiten van het jaar
1958 vermeld ik:
le. de overdracht van ons G.E.B.
aan het P.E.N.
Hieraan zijn vele woorden gewijd.
Als algemene slotconclusie meen ik
het woord „bevredigend" te mogen
uitspreken.
2e. De schooltandverzorging in de
kring Bergen en in het plattelands
gebied van de kring Den Helder dat
door Bergen verzorgd werd, kon niet
worden voortgezet. 22 Gemeenten
met 12.000 kinderen zijn hierbij
betrokken. Met de betreffende in
stanties kan geen overeenstemming
worden verkregen met betrekking tot
de wijze van uitvoering van deze
dienst. De enige door die instanties
geaccepteerde vorm zou meer dan het
dubbele gekost hebben dan onze
dienst vroeg. De colleges van Burge
meester en Wethouders van de
meeste gemeenten achtten het niet
verantwoord dienovereenkomstige
voorstellen aan hun raden te doen.
Tevergeefs werd nog getracht een
andere mogelijkheid van massale
tandverzorging in te voeren.
telefoon 2331, Bergen
Daar ook met het Ziekenfonds
Alkmaar geen overeenstemming kon
worden verkregen over de financie
ringsbasis, en het Ziekenfonds besloot
geen bijdragen voor de Schooltand-
voorziening aan de Stichtingen Ber
gen en Den Helder vérder te verle
nen, hebben de stichtingsbesturen
zich genoodzaakt gezien de dienst
stop te leggen en te liquideren. In
overleg met de burgemeesters der
aangesloten gemeenten wordt nog de
vraag onder ogen gezien welke mo
gelijkheden bestaan en gewenst zijn
op dit gebied der gezondheidszorg en
of nog voorstellen aan de Colleges
van Burgemeester en Wethouders en
de raden dienen te worden gedaan.
3e. De gemeente Bergen trad toe
tot de gemeenschappelijke regeling
voor de Industrie Commissie Noord
holland Noorderkwartier, daarin
wethouder Ellis onze afgevaardigde
is.
4e. Wij troffen een regeling met
de gemeente Alkmaar voor het uit
voeren van de bewerkingen, die ons
bevolkingsregister vereist.
Vroeger gebeurde dat door de ge
meente Delft.
Onder dankbetuiging voor de be
wezen diensten door Delft zijn wij nu
naar Alkmaar overgegaan dat nu
dezelfde machine beziten belangrijk
gunstiger gelegen is.
5e. Eveneens met Alkmaar trof
fen wij een gemeenschappelijke rege
ling met betrekking tot de uitvoe
ring van de Destructiewet.
6e. Als laatste gebeurtenis van
hef; jaar kan vermeld worden de
ontvangst van de Koninklijke-goed-
keuring op het uitbreidingsplan
„Weg over voormalige trambaan plus
dorpsplein".
Dit waren in hoofdzaak de belang
rijkste dingen.
1958 Is geen jaar waarin schok
kende gebeurtenissen in onze ge
meente plaats vonden. In het leven
van elke gemeente zijn er jaren van
voorbereiding en jaren van uitvoe
ring.
Er is nog even een vrij belangrijk
punt aan de orde geweest: de door
Alkmaar gewenste grenswijziging
met Bergen, doch wij hebben dat ver
zoek van de hand gewezen en als ons
standpunt medegedeeld, dat wij dit
vraagstuk pas onder ogen kunnen
zien in verband met de te zijner tijd
te verwachten ontwerpen voor het
streekplan Noordkennemerland.
Ik hoop en geloof ook wel na de
latere besprekingen dat het gemeen
tebestuur van Alkmaar er van over
tuigd is, dat zij beter doen het ont
wikkelingsprobleem van hun stad te
zien als onderdeel (hoewel een zeer
belangrijk onderdeel) van de streek-
problemen dan er naar te streven
afzonderlijk vooraf bepaalde doel
einden, die beslist nog niet in de
grotere plannen zijn ingepast, te
trachten te verwezenlijken.
Bij het voorbereiden van hun
streekplan door het provinciale be
stuur moeten de gemeentebesturen
zich laten leiden door de gedachte
dat gezamenlijk het leven van de be
volking der streek (het wonen en
werken, het verkeer en de recreatie)
voor de toekomst moeten worden be
keken.
Ik geloof wel dat deze gezindheid
nu ook sterk tot het gemeentebe
stuur van Alkmaar is doorgedrongen,
maar ik zes- met nadruk: dit zal ook
tot de andere gemeentebesturen moe
ten doordringen.
Het is wellicht hier de plaats U
iets te vertellen van de bizonder ge
zonde en unieke samenwerking die
bij de voorbereiding van het streek
plan voor Noordkennemerland tussen
de gemeenten met hun adviseurs, te
weten de architecten van de Broek
en Bakema met de vaste stedebouw
kundigen van diverse gemeenten en
de Vereniging van Systeembouwers
enerzijds en anderzijds het provinciaal
bestuur met zijn planologische dienst
de Provinciale Streekplan Commissie,
het bureau voor Sociaal onderzoek
en als Rijksvertegenwoordigers: de
Hoofd Ingenieur Directeur van de
Volkshuisvesting en de Bouwnijver
heid in Noordholland is gegroeid.
De gemeentelijke contact commis
sie waarvan ik voorzitter was, doch
welke functie ik thans vrijwillig over
gedragen heb aan de burgemeester
van Alkmaar, omdat het zwaartepunt
van de problemen bij Alkmaar zal
komen te liggen, is in zijn geheel lid
van de Provinciale Streekplan Com
missie geworden.
Tussen onze adviseurs en de pro
vinciale Dienst is een nauwe samen
werking ontstaan.
Er mag zonder meer en zeer tot
mijn bevrediging gesteld worden, dat
de Provincie bereidgevonden is het
streekplan volledig in overleg met de
betrokken gemeente voor te bereiden.
Hoewel de wet deze vorm niet kent,
meen ik dat dit van het Provinciaal
Bestuur wijs beleid is en wij moeten
daarvoor mijns inziens bewondering
koesteren.
De hand die ons is gereikt hebben
wij dankbaar aanvaard en de provin
cie kan er op vertrouwen dat hier
niet het gezegde zal gelden dat wij,
als ons een vinger wordt geboden,
wij de hele hand grijpen.
In de eerste plaats hééft de pro
vincie ons niet één vinger geboden,
maar mijns inziens inderdaad de vol
le hand en in de tweede plaats ken
nen wij onze positie.
Begin februari, nadat de Streek
plan Commissie bijeen geweest zal
zijn en wij weten of de voorberei
dingen die getroffen zijn ook daar
acceptabel blijken, zal de gemeente
lijke contact commissie de colleges
van Burgemeester en Wethouders bij
eenroepen en als daarbij voorlopig
overeenstemming wordt bereikt zul
len de gemeenteraden weer bijeen moe
ten komen om de grondgedachten en
de globale uitwerking daarvan te be
spreken en te becritiseren.
Ook het streekforum zal zich ho
pelijk kunnen uitspreken.
Inmiddels heeft ook de Vereniging
van Systeembouwers niet stil ge
zeten.
Zij berekenen de bouwkosten van
de door de architecten van de Broek
en Bakema gemaakte ontwerpen voor
hoogbouw in grote series. Wij hopen
dat hierdoor een oplossing wordt ge
vonden voor de fabriekmatig gepre
fabriceerde woningbouw, en het mo
gelijk zal worden de woning wet wo
ning in hoogbouwvorm te realiseren.
Dit zou een grote evolutie in de
stedebouw betekenen, omdat wij dan
in plaats van die afschuwelijke stra-
tenlabyrinten groen en openheid in
de stedelijke woongebieden kunnen
maken en aan deze een goed ge
componeerd silhouet kunnen geven.
Ik meen dat hier, mede dank zij de
aandrang tot samenwerking die van
de zijde der gemeenten uitgeoefend
is, een zeer gezond en weldadig aan
doend, democratisch overheidsbeleid
bedreven wordt.
De uiteindelijke vorm die elke ge
meente in de streek in de toekomst
zal krijgen zal men dan begrijpen als
onderdeel van het levensgebied in
groter verband gezien. De functies
der gemeenten zullen hun uiteinde
lijke vorm moeten bepalen.
De gemeenten moeten dan later
hun uitbreidingsplannen in hoofdzaak
en hun partiële uitbreidingsplannen
aanpassen aan het streekplan, dat in
overleg met de gemeentebesturen tot
stand is gekomen.
Ons plan in hoofdzaak heeft in
1958 zijn voltooiing gehad en wij heb
ben het onlangs in de commissie van
Gemeente Werken besproken. Daarin
is neergelegd de visie die ons college
op de toekomstige ontwikkeling van
Bergen heeft.
Binnenkort komt het in de raad
ter behandeling.
Omdat diverse punten nog niet be
kend waren heeft de samenstelling
van ons plan in hoofdzaak enige ver
traging ondergaan. Het is geen be
zwaar om thans, vóór het streekplan
vast staat, ons plan in hoofdzaak te
behandelen. Eventueel noodzakelijke
aanpassingen aan het streekplan zul
len later onder ogen kunnen worden
gezien dat zullen de andere ge
meenten ook moetert doen.
Ik meen dat U er prijs op zult
stellen mijn visie en die van de wet
houders op de toekomstige vorm van
Bergen en zijn functie in de streek
te vernemen. Als men over de toe
komst spreekt dan moet men dus
denken aan het toekomstige aantal
inwoners en over de ontwikkelings
kansen.
Er is een uitgebreide studie gaan
de over de ontwikkeling van het
Westen des lands: De z.g. randstad
of beter mijns inziens ringstad Hol
land.
De planologen van de Rijksdiensten
en provinciale diensten maken prog
noses. Zij Voorspellen aan de hand
van vele gegevens dat de Noordelijke
sector van de ringstad, Haarlem
c.a Amsterdam c.a en Zaanstreek ,en
Gooi, over enige tientallen jaren
„vol" zullen zijn en als men de uit
breidingsmogelijkheden van die noor
delijke kant op de uitbreidingsplan
nen bekijkt (waarbij daar óók nog
een beetje groen overblijft) moet men
erkennen dat deze voorspelling plau
sible is.
Bn als die noordelijke sector vol
is dan moet Noordkennemerland als
uitwijkgebied er aan geloven. Die
groei zal beginnen omstreeks 1970
of iets eerder.
Men verwacht dat wij aan het eind
van deze eeuw of in het begin van
de volgende ten minste een verdub
beling van de streekbevolking zullen
krijgen en dat daarna misschien wel
een verdrie- of viervoudiging zal
plaats hebben. (Als men bedenkt dat
Bergen zich in de eerste helft dezer
eeuw verzevenvoudigde dan blijkt een
verdubbeling of verdrievoudiging niet
onmogelijk). Noordkennemerland
heeft thans rond 100.000 inwoners.
Omstreeks het jaar 2000 (over 41
jaarzullen dat er vermoedelijk
200.000 zijn en misschien nog één
generatie later 300.000!
Nu is de grote vraag: hoe moet
de streek die bevolking opnemen?
De manier, die wij nu kiezen, is
bepalend voor de verdere ontwikke
ling. Er zijn in beginsel 4 methodes
denkbaar.
a) De bevolking kan over de hele
streek verspreid worden,
(onverwezenlijkbaar en zeer on
economisch.)
b) Men kan satelliet-nederzettingen
maken.
Als men op de kaart ziet wat dat
betekenen zou bij een vervier- of ver
vijfvoudiging in de verre toekomst en
daarbij bedenkt dat men in de toe
komst wellicht hoogbouw zal kunnen
en willen toepassen, dan is men spoe
dig, zoals ik, van die gedachten ge
nezen!
Overal in de groene ruimten tussen
de woonconcentraties zal men zich dan
daardoor omringd zien en van het
platte land zal er dan geen sprake
meer zijn.
c) Men kan de bestaande kernen
laten uitgroeien.
Dit zal praktisch hetzelfde beeld
geven als in het vorige geval.
Bergen moet dan ongeveer 40.000
inwoners krijgen.
Schoorl ongeveer 20.000.
Egmonden ongeveer 20.000.
enz.
Bergen en Alkmaar groeien met de
verstedelijkte ruimten aan elkaar
vast.
Egmond met Heiloo.
Mijns inziens ook onaanvaardbaar.
d) Het systeem dat mij het beste
lijkt is om het woongebied voor
de streek te concentreren in een
langgerekte stad met als centrum
het oude Alkmaar in het grens
gebied tussen de weide landen
KUNSTENAARS CENTRUM BERGEN
Pianorecital
Donderdag 12 febr. 1959, 20 uur, Rustende Jager
Kaarten: Niet-leden f 3.50. K. L. en donateurs KCB. f 2,(max. 2 k.p. lid)
Jeugdleden f 1,50, Programma f 0,25.
Verkrijgbaar bij de gastvrouw, voorzaal Rustende Jager
(leden op vertoon diploma 1959 of onder gelijkt, bet. contributie 1959)
Maandag 9 febr. 11 12.30 uur, dinsdag 10 febr. 16 17 uur.
Zij die belangstelling hebben voor een goede eigen woning voor weinig
geld, worden uitgenodigd de bijeenkomst bij te wonen, die gehouden zal
worden op vrijdag 13 februari a.s. des avonds om 8.30 uur in Hotel „De
Roode Leeuw" te Schoorl.
Na een inleidend woord van de zijde van het Gemeente Bestuur, zullen
de plannen door de architect worden toegelicht, waarna de verschillende
financieringsmethoden zullen worden uiteengezet.
ten Westen van Alkmaar en de
landbouwgebieden ten Oosten van
Alkmaar.
Het weide en bollengebied ten Wes
ten van die lineaire stad kan dan als
een „voortuin' ervan zoveel mogelijk
ongerept gelaten worden.
De lineaire stad op de achtergrond
zou dan een zeer modern beeld kun
nen krijgen, overeenkomstig de denk
beelden van de door de gemeenten
aangetrokken architecten, met een
fraai gecomponeerd silhouet door
evenwichtige toepassing van hoog-
en laagbouw en met veel openheid en
groen er tussen.
En wat zou het prachtig zijn als
zo'n moderne stad, waar misschien
in de toekomst wel 150.000
200.000 mensen zullen wonen, haar
oude karakteristieke Centrum in
"ijn volle glorie zou kunnen bewa
ren en de nieuwe city zou aanbou
wen tegen het, na sanering van
krotwijken, tot nieuw leven gebrach
te oude stadscentrum!
Alkmaar in heden en toekomst is
streekstad, dus ook ónze stad. Ik heb
er het volste vertrouwen in dat oren
en ogen van het Alkmaarse gemeen
tebestuur wijd open staan voor het
geen er in streekverband gaande is
en dat de mogelijkheden die zich hier
wellicht openen door dat bestuur zul
len worden benut. Onze streekstad
kan hierdoor een lichtend voorbeeld
in den lande worden. Dan zal ten
tweede male de Victorie bij Alkmaar
beginnen!
In de „voortuin" van dit woonge
bied op de achtergrond liggen dan
een paar mooie dorpen Schoorl, Ber
gen en de Egmonden, die in hoofd
zaak moeten blijven als zij zijn al
is natuurlijk een logische afronding
en een zeer beperkte bouw ten be
hoeve van hen die economisch aan
deze dorpen gebonden zijn onvermij
delijk.
Men realisere zich wat dit voor de
toekomst zou betekenen; hetzelfde
wat in elke gemeente reeds gebeurt
n.l. dat men zich alleen kan vestigen,
waar het uitbreidingsplan dat toestaat,
zal zich op een grotere
schaal herhalen: men mag zich alleen
in de streek vestigen, waar het
streekplan dat toestaat en dat wil
zeggen: in het woongebied op de ach
tergrond en dit zal mogelijkheden
moeten bieden aan de drie catego
rieën van woningzoekenden:
1. arbeiderswoningen.
2. middenstandswoningen.
3. woningen voor welgestelden.
In de „voortuin'1-zouden op enkele
welgekozen plaatsen nog enige ter
reinen voor de bouw van kostbare
villa's aangewezen kunnen worden.
Die mogen er ook zijn!
De grote massa mag zich niet in
de „voortuin' vestigen terwille van
zichzelf, omdat hij anders die voor
tuin zou overspoelen en teniet doen
en dus ook niet in Bergen!
De Bergense overheid zal dus mijns
inziens in de toekomst uitsluitend de
bouw van woningen voor eigen drin
gende behoefte (dat wil zeggen voor
namelijk voor de economisch gebon-
denen) moeten bevorderen.
De toekomstige toevloed van men
sen, die natuurlijk allen het liefst in
Bergen willen wonen, zullen wij dan
moeten verwijzen naar het woonge
bied van de streek dat in gezamen
lijk overleg tussen de Provincie en
gemeenten is aangewezen.
U gevoelt dat om dit te bereiken
een diepgaand overleg en samenwer
king tusen de gemeenten nodig zal
zijn. Ik hoop dat dit bereikt kan wor
den terwille van onze streek, die
anders net zo hartgrondig verknoeid
zal worden als vele voorbeelden, die
ik beleefheidshalve niet noemen wil,
ons tonen.
Als U mij nu vraagt hoe groot ik
mij Bergen in de toekomst denk, dan
antwoord ik: omstreeks 15.000 inwo
ners. Dus wij hebben dan nog een
expansiemarge voor ruim 4.000 men
sen. Dan blijft Bergen nog een lief
lijk dorp, vooral als wij voortgaan
met bouwen op de wijze waarop dit
de laatste jaren geschiedde.
Onze huidige uitbreidingsplannen,
die ook als te bebouwen terrein in ons
ontwerpplan in hoofdzaak zijn ver
werkt, bieden juist ongeveer ruimte
voor 4.000 inwoners.
Dit betekent ruw gemeten dat Ber
gen kan groeien tot aan de ijsbaan
en verder moet Bergen ondanks de
bevolkingsaandrang het recreatiedorp
met z'n bossen en polders blijven.
Dit is dus mijn visie voor zover
het de grote lijnen betreft.
Nu keren wij maar weer terug naar
Bergen en dezelfde bizonderheden. Ik
begin met twee negatieve punten:
Ons streven het middenterrein te
Bergen aan Zee te doen bebouwen
is nog niet met suces bekroond. Er
zijn twee nieuwe ernstige gegadigden
komen opdagen, waarmede binnen
kort hopenlijk verdere onderhande
lingen kunnen worden gevoerd.
Onze raadhuisplannen zijn ook nog
niet aan verwezenlijking toe. Binnen
kort echter zullen Burgemeester en
Wethouders aan de raad een uitvoe
rige nota aanbieden, waarin dit
vraagstuk wordt aangesneden.
Over de werkzaamheden van het
gemeentelijk apparaat kan ik U het
volgende mededelen:
Bedrijf Gemeente Werken.
De bestedingsbeperking ging niet
ongemerkt aan ons voorbij.
De kapitaalsinvesteringen (kapi
taal dienst) voor openbare werken
liepen in vergelijking met 1957 met
55.000,terug, terwijl de uitgaven
voor het grondbedrijf van 315.000,
in 1957 tot 50.000,terug liepen.
Desondanks stegen de uitga
ven voor de gewone dienst met
45.000,Dit werd veroorzaakt
door het feit dat wij in 1958 extra
onderhoudswerk moesten aanvatten
en doordat materiaalprijzen en lonen
stegen.
Ook bij de post „werken voor
derden" blijkt de bestedingsbeper
king: deze liep van ƒ38.000,in
1957 terug tot 9.000,in 1958.
2 getrouwen verlieten de gemeen
telijke dienst
de beide werklieden J. Bruin sedert
1945 aan het bedrijf van Gemeente
Werken verbonden en C. Houten die
van 1948 in dienst was, bereikten
de pensioengerechtigde leeftijd.
Wij hopen dat zij nog lange jaren
in gezondheid van hun rust mogen
genieten en danken hen voor de
werkkracht die zij aan de gemeente
gaven.
In het jaar 1958 stegen de grond-
verkopen uit het gemeentelijk
grondbedrijf met 14.100m0 tot het
totaal van 34.070 m*2 (totaal omvat
81.480 m2).
Voor de bouw van woningen voor
ingezetenen) bij de Filarskiweg, Oos-
terweg en Kogendijk werd 6.937 m"2
grond verkocht; voorts elders in de
gemeente aan 2 particulieren 900 m'2.
Het rioleringsnet werd uitgebreid
met Zuurvensweg en Natteweg. 56
percelen werden aangesloten.
In 1958 werd met behulp van de
riool doortrekmachine een gedeelte
van het oude rioolstelsel gereinigd.
Volgens mededeling van Gemeente
Werken zullen wij hiermede over 5
jaren gereed zijn.
Er zijn diverse partiële uitbrei
dingsplannen aanhangig:
Bergen aan Zee Zuid (door Gede
puteerde Staten goedgekeurd. Thans
bij de Kroon in behandeling).
Bergen aan Zee Noord in voorbe
reiding bij Ingenieur de Ranitz in op
dracht van Bouw Exploitatie Maat
schappij Bergen aan Zee.
GOUD, ZILVER, UURWERKEN
J. Oldenburglaan 3
Eigen
vakkundige
reparatie-
inrichting
Telefoon 2778
Zilfa Pleet
85
Tram emplacement Bergen aan
Zee in voorbereiding bij architect
Boon.
Duinweg-Zuidlaan goedgekeurd
door Gedeputeerde Staten.
Uitbreidingsplan in hoofdzaak, in
1959 kan wettelijke procedure be
ginnen.
Kleine wijzigingen ex artikel 20
Wederopbouwwet
bouwterrein voormalige kalkzand
steenfabriek langs Kogendijk.
bouwterrein voormalig kassenbe-
drijf (Tjipke Visserweg)
bouwterrein Nesdijk-Bergerweg.
Op het gebied van de bouwbedrij-
vigheid geeft 1958 een teruggang te
zien ten opzichte van 1957.
De totale bouwbedrijvigheid be
liep in 1957 rond 3.650.000,
In 1958: ƒ2.450.000,(waarin be
grepen twee grote schoolcomplexen
R.K. Huishoudschool en de nieuwe
M.M.S.)
Nieuwbouw in 19573.225.000,
Nieuwbouw in 1958: ƒ2.050.000,
In 1957 kwamen in totaal 157
woningen gereed.
gemeente: 72 (Waaronder 20 Elks-
hove)
particulieren
vrije sector
particulieren
met premie
In 1958: in totaal 79 woningen
gemeente27
particulieren j g
vrije sector
particulieren
met premie
In de loop van 1958 werd begon
nen met de 2e phase van het her
stelplan Oude Hof en de verzorging
van het Parnassiapark werd voort
gezet.
1500 m- werd diepgespit en beplant
met jonge bomen.
5500 dennen werden geplant en
1500 jongen boompjes. Ook in de
bebouwde kom werden vele nieuwe
bomen geplant. Wellicht komen er
bij een volgende verkiezingsstrijd
ook nog eens reclamepapiertjes
op de lantaarnpalen, waarop een
boomplantertje staat afgebeeld.
Hoe groeide de bevolking?
van 10.058 op 10.392, dus met 334
zielen.
Hiervan moeten de gerepatrieer-
den, die in Bergen werden inge
schreven, afgetrokken worden als
zijnde geen vaste bevolking dan
wordt onze bevolkingsgroei in 1958:
165 zielen.
Het aantal huwelijken steeg weer
1957: 63
1958: 66
Hiervan werden 4 huwelijken in
vreemde talen voltrokken: 2 Duits,
1 Frans, 1 Engels.
BERGEN
8 febr.
Dr. LUGTEN, Telefoon 2700
SCHOORL-KOEDIJK
8 febr.
Dr. H. J. PIERS, Telefoon K 2201-202