ft
99
ONDERWIjSDAG 1959
De winkel in
technicolor
GERRITSEN
Bloedtransfusiedienst
Ouden van Dagen
Documentaire over
„Elkshove"
R* K* Vrouwengilde
Brief aan B W
VRIJDAG 22 MEI 1959
36e JAARGANG No. 19
Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef
De afdeling „Duinkant" van de
Ned. Onderw. Ver. hield 15 mei
een Onderwijsdag in De Rusten
de Jager, waaraan ongeveer 325
mensen deelnamen. Aanwezig
waren o.a. Mej, W. Th. Muller,
Rijksinspectrice Kleuteronderwijs,
burgemeester Dr. W. Huygens,
burgemeester Bakker van Ou-
dorp, de wethouders van onder
wijs van Alkmaar en Beverwijk,
de heer Ridderbosch namens het
hoofdbestuur der N.O.V., terwijl
de waarnemend inspecteur van
Onderwijs en de Consulent voor
Lich. opvoeding verhinderd wa
ren te komen.
De heer W. Bant, voorzitter
der afd. „Duinkant" heette de
aanwezigen welkom en gaf ver
volgens het woord aan Dr. W.
Huygens. Burgemeester Huygens
pleitte er voor de Onderwijsdag
elk jaar in Bergen te houden.
Daarvoor is ter plaatse een prima
gelegenheid in De Rustende Ja
ger! Na een verblijf van een week
in West-Berlijn, wa,ar hij van na
bij had kunnen meemaken onder
welke druk het Westen daar
staat, hield hij de onderwijzers
voor, dat ook op hen de grote
taak rustte om de kinderen tegen
deze druk te sterken. Met weten
schappelijke en zeer doordachte
methoden wordt de jeugd in
Oost-Duitsland onder druk gezet.
Hij besloot zijn kort betoog met
een: „Denkt U er vooral aan, van
onze kinderen goede democraten
te maken. Tracht ze tot mensen
op te voeden".
Dr. I, v. d. Velde uit Drieber
gen hield ditmaal de inleiding,
die tot onderwerp had: Vor
mingsidealen. De opvoeding heeft
een drieledige taak: 1, eerbied
wekken voor geestelijke waar
den; 2, de bereidheid wekken de
ze geestelijke waarden te dienen;
3, de bereidheid tot handelen on
der eigen verantwoordelijkheid.
Wanneer 1 en 2 slagen is een
goede basis gelegd. No. 3 ver
eist kennis, en dit kennisnemen
van de inhoud der geestelijke
waarden, noemt men „vorming".
Het is zó, dat 1 en 2 de gezind
heid kweken, terwijl 3 deze ge
zindheid richt.
Ouders, onderwijzers, jeugd
leiders enz. willen als opvoeders
„iets" met hun kinderen. Zij
hebben een doel voor ogen, dat
aan hun manier van opvoeden
richting geeft. Dit is het mens
beeld dat de opvoeder zich denkt
en dit beeld berust op zijn mens
beschouwing. Is dit mensbeeld bij
de opvoeder weinig bewust, dan
voedt hij op naar traditie. Het
mensbeeld kan echter meer be
wust zijn en zelfs uitgroeien tot
een systematisch denken over de
mens. Deze mensbeschouwing
kan het resultaat zijn van intel
lectuele overweging of van min
of meer intuïtief zien.
Ook voor Uw was naar
Wasserij „Dubbel Blank"
Kan er ook opgevoed worden
zonder vormingsideaal? De wijs-
geer-paedagoog Martin Buber
b.v. ontkent de aanwezigheid van
vaste grondslagen voor de op
voeding. Volgens hem zou er
geen aanvaardbare norm zijn, en
blijft de mens niets anders over
dan te streven naar het evenbeeld
van God. Doch dit is toch ook
een vormingsideaal, zij het dan
geen aards. Dus is er in feite
steeds een vormingsideaal aan
wezig, van welke aard dan ook.
Normaliter heeft dit ideaal een
levensbeschouwelijke en een
maatschappelijke basis. Al naar
mate van de tijd waarin men
leeft, treedt de ene of de andere
meer op de voorgrond, maar bei
de zijn te allen tijde steeds aan
wezig.
Het Ned. Gesprekscentrum
geeft in publicatie no. 3 een vier
tal essentiële punten bij de op
voeding. De mens vormen tot:
1een vrij, zichzelf bepalend we
zen;
2. dienst aan de gemeenschap;
3. een harmonisch wezen naar
hart, gemoed en intellect;
4. een integratie met God of het
waarde besef.
Alle groepen, die in dit Ge
sprekscentrum bijeenkomen, er
kennen dat de mens een individu
(1) en sociaal wezen (2) is, en
naar harmonie streeft (3), maar
de vorming welke op God of op
het waarde besef (4) gericht is,
achten alle groepen het belang
rijkst.
De maatschappelijke basis der
opvoeding eist een kennis van de
fundamentele problemen onzer
maatschappij. Welke zijn deze
voor West-Europa? Hoe leeft
West-Europa te midden van de
ze wereld en hoe handhaaft het
er zich? Heeft West-Europa een
eigen vormingsideaal tegenover
het Russische en het Noord-Ame
rikaanse, welke ons beide bedrei
gen?
In de „International Review of
Education" staat een artikel,
waarin een Amerikaan zijn in
drukken weergeeft over de op
voeding in Sovjet Rusland, na
een verblijf aldaar van 6 weken.
Hem werd alle medewerking ver
leend door de autoriteiten. Hij
constateerde dat in Rusland de
omgang tussen docenten en leer
lingen zeer formeel is. Er is geen
ongedwongen contact en de dis
cipline is zeer streng. In de hoog
ste klasse der H.B.S. durven de
leerlingen slechts fluisterend tot
hun leraren te spreken. De leer
lingen zijn overladen met werk
en krijgen ontzaglijk veel huis
werk mee. Bij haperen in de klas
se, worden zij openlijk te schande
gemaakt. Er is bij de studie wei
nig gelegenheid voor eigen initi
atief. De leerlingen maakten op
de Amerikaan een zeer dociele
indruk. Zij zijn gewillig in ge
drag en in studie-methode.
Er heerst een grote wedijver
bij de studie, want de rangorde
bij het eindexamen is bepalend
voor de kansen op verdere studie.
Er wordt daardoor hard gestu
deerd en met goede resultaten.
Dit is nl. de enige kans om maat
schappelijk op| te klimmen.
In het „Tijdschrift voor Op
voedkunde" stond enkele jaren
geleden een artikel over: „Crisis
bij het Amerikaanse onderwijs en
het Westen. „In Amerika kent
men een volstrekte ongebonden
heid met, op sommige High-
schools, een keuze uit een hon
derdtal vakken, vaarvan er
slechts weinig verplicht zijn. De
jeugd zou de jeugd niet zijn, als
zij zich niet liet leiden door het
principe van de minste weer
stand, vooral in een maatschap
pij waar materiële welvaart
heerst. Zo is het verklaarbaar,
dat in 1956 op de High-schools
56% der leerlingen geen vreem
de taal leerden, 53% geen phy-
sica en 50% geen Scheikunde.
Geconstateerd werd, dat de Ame
rikaanse jeugd een afkeer van
studie (werken) heeft. Wel is zij
gewend aa,n discussiëren en
vormt snel een eigen oordeel. Dit
oordeel is echter oppervlakkig en
onzakelijk, zij beschikken over tè
weinig kennis om tot een goed,
gefundeerd oordeel te kunnen ko
men. Een teveel aan vrijheid
blijkt uitermate bedenkelijk te zijn
voor de jeugd.
Voor Nederland is zowel de
Russische als de Amerikaanse
methode onaanvaardbaar. Maar
hoe staat het nu met onze jeugd?
Men krijgt een kijkje op de men
taliteit der rijpere jeugd door de
enquête van Vrij Nederland,
waaraan 3000 jongeren vrijwillig
deelnamen. Hieruit blijkt, bij ve
len een afzijdigheid van het maat
schappelijk en staatkundig leven.
Hun oordeel over de maatschap
pij is somber en kritisch. Zij con
stateren, dat de wereld beheerst
wordt door angst en materialisme
en internationaal door de strijd
om de macht. Verder, dat er veel
egoïsme en genotzucht is. Zij
wenden zich in hun kritiek af van
deze wereld. Zit hierin soms een
vermomde bede om menselijke
idealen? Vraagt zij hier eigenlijk
niet om steun bij de rijping tot
geestelijke weerbaarheid? De ou
deren hebben hier een taak, door
zich weer een zeer duidelijk vor
mingsideaal te stellen, en daar
naar te leven. De jeugd is in we
zen niet anders dan b.v. 60 jaar
geleden. Zij zal moeten kiezen
tussen bewust gelovig of bewust
humanist en naar de gekozen le
vensbeschouwelijke basis moeten
leven. Dus komen tot een eenheid
van leer en leven. Richting ge
vend kan daarbij de Bergrede zijn,
waarin ook de humanist de ker
nen voor waardebesef kan vin
den, waarnaar hij kan leven.
Ook maatschappelijk moet er
gekozen worden tussen de auto
ritaire of de democratische staats
idee. De democratie vraagt eer
bied voor de menselijke persoon
lijkheid, erkenning van het per
soonlijk geweten en verdraag
zaamheid. Voor haar bezit de
mens een eigen waarde. De jeugd
moet begrip voor de democratie
worden bijgebracht. Het is een
verheugend verschijnsel, dat de
jeugd dit jaar deel heeft genomen
aan de 4 mei tochten.
UURWERKEN
Het vormingsideaal dus heeft
een levensbeschouwelijke en een
maatschappelijke basis. De op
voeder moet deze beide kanten
zelf beleven en doorleven, dan
kan hij de jeugd bij hun vorming
steunen. Als hij faalt gaat de
mensheid ten onder in beginsel
loosheid en maatschappelijke
chaos.
Na de gedachtenwisseling met
de inleider, hadden de aanwezi
gen volop gelegenheid de expo
sitie van een 16-tal uitgevers van
schoolboeken en materiaal te be
zichtigen. Deze expositie is uiter
mate belangrijk om kennis te ne
men van nieuwe leermiddelen. Zo
was daar b.v. Uitgeverij Fa. N.
J. Hofman, Kerkplein te Alkmaar
met een werkcahier: „niet horen
maar luisteren". Dit cahier
is bedoeld als hulpmiddel bij de
muzikale vorming van jongens en
meisjes van 12 tot 16 jaar. Het
geeft een beknopt overzicht der
te behandelen stof, is rijk geïllu
streerd en biedt, doordat het met
blanco papier doorschoten is,
ruimschoots gelegenheid tot het
maken van eigen aantekeningen
en het inpakken van bijpassende
illustraties.
Waar schoolboeken tegen
woordig meest eigendom zijn van
de school, blijft dit werkboek
voor de leerlingen die belang
stelling hebben voor muziek, ook
na hun schooltijd een bron van
genot. Mogen er op dit eerste
deeltje spoedig meerdere volgen.
Dames-leden en echtgenotes
van leden verzorgden, evenals
vorige jaren, een gezellige kof
fietafel. s Middags vond een
voorstelling plaats van de ko
mische opera „De Barbier van
Sevilla", door het beroemde en
in Bergen graag geziene mario
nettentheater van Bert Brugman.
De Onderwijsdag van de afd.
„Duinkant" was, zoals steeds,
een dag die waard is bijgewoond
te worden.
Op de 21e mei werd de bloed-
afname-avond gehouden in de
Van Reenenschool.
Voor Schoorl is deze bloed-af-
name-avond bepaald op 28 mei
om 8 uur des avonds in de O. L.
School aan het Molenpad. Wie
zich als donor wil opgeven kan
het alsnog doen.
Naar wij vernemen, zal dit jaar
extra aandacht worden besteed
aan de inzameling der gelden
voor de uitgaansdag van de Ou
den van Dagen uit Bergen N.H.
op 23 juni a.s.
Behalve de huis-aan-huis-col-
lecte, heeft het Comité plannen
om op zaterdagmiddag 13 juni
a.s. de Drumband uit Bergen een
rondgang door het dorp te laten
maken. Hierbij zal geen enkele
straat overgeslagen worden.
Jeugdige personen worden
hiertoe opgeroepen om deze mid
dag als collectanten de drum
band op zijn tocht te vergezellen.
De bedoeling van deze inzame
ling is, hen, die niet in de gele
genheid waren op de reeds eer
der aangeboden lijsten te tekenen,
alsnog hun gave te offeren ten
bate van de reiskas van boven
genoemde tocht.
Collectanten kunnen zich op
geven bij het dagelijks bestuur
t.w.:
A. A. Tros, voorzitter,
P. Modder, secretaris,
A. Maasen, penningm.
De Bejaardenstichting Elksho-
ve blijft meer dan ieder andere in
de belangstelling. Toch is deze
stichting niet bedoeld als kijkspel
voor een op nieuwigheden belust
publiek. Dat zou aan het leven in
deze kleine maatschappij een ele
ment van onrust toevoegen,
waarop niemand gesteld is en
waarvan ook niemand voordeel
zou trekken.
Om echter aan de belangstel
ling van buiten iets te kunnen bie-
ien dat haar bevredigt is door
de Meester-opticiën D. W. Pas
toor, een documentaire over Elks-
hove vervaardigd, waarin het le
ven in deze moderne samenleving
in talrijke facetten is uitgebeeld
en dat wel op zulk een uitsteken
de wijze, dat de heer Pastoor zich
daarmede als een uitstekend ci
neast heeft doen kennen.
Woensdagavond 14 mei ging
de première van deze film in het
Rehoboth-gebouw, dat stampvol
was met belangstellenden. Daar
naast vertoonde de heer Pastoor
nog een andere documentaire
over Bello in 1955 en een kleine
tekenfilm. Ook deze beide oogst
ten een welkom onthaal van de
geestdriftige toeschouwers.
Th. VELDMAN
Wat leeft groeit, hetzij in de
lengte dan wel in de breedte.
Met mensen dieren en planten is
het zo en met zaken is het al net
eender. Nu de winkel in techni
color gebrek aan ruimte begon te
krijgen, om de stroom van poc
ket books, die zowel in ons land
als daarbuiten de boekenmarkt
gaat overstromen even huisves
ting te verschaffen, heeft de heer
de Haan er eenvoudig een stuk
winkel bij laten maken. Het was
de enige afdoende oplossing. De
Fa. Wed. Houtenbos richtte in
het verlengde van de bestaande
winkel een nieuwe ruimte op, die
het geheel prachtig aansloot.
Men heeft thans gelegenheid om
voor de winkeldeur staande tot
heel achter in de winkelruimte te
kijken en de kleurenweelde welke
zich in de nieuwe bijbouw ont
plooit, maakt de kijker vanzelf
reeds nieuwsgierig naar wat daar
allemaal te koop wordt geboden.
De aankleding van het nieuwe
gedeelte is met zorg verricht. De
Fa. Paping zorgde voor een nieu
we vloerbedekking, die er wezen
mag, de Fa. Slooten wist voor
de verlichting van een nieuwe
zweedse uitvinding gebruik te
maken, zodat hier het nieuwste
van het nieuwste geboden wordt.
Nico Volkers nam het schilder
werk van de uitbouw en de win
kelpui voor zijn rekening en zo
werd het duidelijk gedemon
streerd, dat men voor goed werk
niet buiten Bergen behoeft te
gaan. Daarnaast staat de nieuwe
boekenétalage, die zich langs de
muren bevindt. Hier staan de
boeken zo geëtaleerd, dat zij een
hoek van 30 graden maken met
de achterwand, waardoor de mo
gelijkheid is geschapen om veel
exemplaren tegelijk te étaleren
en een grote verscheidenheid van
werken tegelijk ten toon te stel
len.
Nergens in de omtrek is zulk
een étalagekast te zien: niet in
Bergen, maar ook niet in Alk
maar, Voorlopig is zij uniek in de
kop van Noordholland. Neder
landse, maar ook buitenlandse
pockets vindt men daar geëxpo
seerd en wij vonden er boeken,
die men elders niet ziet. Wat be
treft de veelheid en grote ver
scheidenheid dezer uitgaven is de
winkel in technicolor voorlopig
aan de spits.
Zaterdagmorgen tien uur was
de opening, maar het duurde niet
lang of een stroom van bezoekers
en een reeks van bloemstukken,
vulden de zaak. In de étalage
prijkte een grote zwarte beer met
een mandje met boeken bij zich.
Ook hij wilde pockets lezen
Acht en veertig vrouwen, stra
lend weer en een hele dag uit
voor de boeg, dat kan niet anders
dan goed worden, vooral wan
neer de organisatie in handen
is van Mevr. Roobeek. Om acht
uur 's morgens begon de tocht
per bus en de chauffeur maar
toeteren en de dames zwaaien
als bekenden werden gepasseerd.
Over t Woud reed men in opge
wekte stemming naar Lisse, waar
de koffie al bruin was en het ge
bak alle zorgen voor de slanke
lijn tot het verleden deed beho
ren. Dan onder veel gelach en
gebabbel, hoe kan dat ook an
ders met zoveel vrouwen, naar
Gouda, waar een overvloedige
koffietafel gereed stond.
De tocht ging nog verder, het
doel van deze dag was de tapijt-
fabriek te Moordrecht, waar de
bus om twee uur voorreed. Het
fabriekscomplex der K.T.V. was
een bezoek overwaard. Er wor
den matjes, lopers en karpetten
van cocosvezel vervaardigd,
maar men is er ook in de gele
genheid de nijvere arbeidsters
prachtige kleden te zien knopen.
Door de bouw van een omloop
galerij hebben de bezoekers een
goed zicht op en overzicht van
de werkzaamheden en wordt
het personeel niet bij de arbeid
gehinderd.
Na de rondgang werd thee
met versnapering geserveerd en
mochten alle dames op kosten
van de zaak een briefkaart
(luchtfoto van de fabriek) ver
sturen. Dat was een extra pretje,
dat heel erg gewaardeerd werd.
De terugtocht ging over Rotter
dam, via Den Haag naar Hille-
gom, waar in de Haagsche
Schouw om zeven uur gedineerd
werd en nog wat nagepraat. Om
elf uur was het gezelschap in
Bergen terug, voldaan en vast
besloten weer flink te sparen
voor het volgend jaar.
Het gemeenteraadslid, de heer
J. J. Dinkelberg, heeft onder dag
tekening van 1 mei 1959 een brief
met de volgende inhoud gericht
tot het College van Burgemeester
'Wethouders van de gemeente
Bergen:
Uit mededelingen van Uw
College blijkt, dat Bergen zich
als centrumgemeente van de Ne
derlandse kustgemeenten be
schouwt. Uit hoofde daarvan
wordt van de gemeente Bergen
uit een organisatie opgebouwd
ten dienste van de bevordering
van het Vreemdelingenverkeer,
Keuken* en badgeisers
A. J. C0PPENS en Zn
waarbij de logiesstatistiek van
Bergen als uitgangspunt geldt.
In het jaarverslag over 1958
der gemeente, wordt verder het
voornemen te kennen gegeven,
dat verschillende onderwerpen in
studie genomen worden, door
Uw College als volgt genoemd:
a. het vraagstuk der vakantie
spreiding;
b. de wenselijke propaganda;
c. de behoefte aan diverse soor
ten verblijfsvormen;
d. de sociale aspecten daarvan;
e. veranderingen in recreatiege
woonten, mede in verband
met de leeftijdsopbouw der
gasten, enz. enz.
Wil Uw College mededelen,
wat onder tweemaal aangeduide
enzovoort, overigens verstaan
moet worden?
Is het aan Uw College bekend,
dat de onder a tot en met e ge
noemde punten, sedert jaren de
belangstelling hebben van:
a. de Algemene Nederlandse
Vereniging voor Vreemdelin
genverkeer;
b. van de ruim 650 provinciale
en plaatselijke verenigingen,
aangesloten bij voormelde
A.N.V.V.;
c. van de stichting Recreatie ter
bestudering van de vakantie
spreiding, vakantiebesteding,
openluchtrecreatie en natuur
behoud;
d. van de Commissie-Noordzee
plaatsen,
welke instanties door ongeveer
5000 bestuursleden en employé s
geleid worden en haar werk
thans door het gemeentebestuur
van Bergen doorkruist zien?
Is het Uw College niet ont
gaan, dat al deze organisaties
door de overheid jaarlijks met ca
2 millioen guldens gesubsidieerd
worden, mede om haar in de ge
legenheid te stellen een documen
tatie aan; te houden over dezelf
de onderwerpen welke thans on
der leiding van Bergen, de ge
meentebesturen zelf in studie
gaan nemen?
Heeft Uw College er ook ken
nis van genomen, dat in een on
langs gehouden vergadering van
de federatie van V.V.V.'s in
Noordholland boven het Noord
zeekanaal er de aandacht op ge
vestigd is, dat verschillende bur
gemeesters van kustgemeenten
streven naar de invoering van
een logeerbelasting?
Voorts, dat een der leden van
deze groep burgemeesters daarbij
gesuggereerd heeft, dat een der
gelijke belasting zó geheven moet
worden, dat de gast er niets van
ontdekt?
Staat het gemeentebestuur van
Bergen achter deze opzienbaren
de poging tot misleiding van het
vakantiehoudend publiek die de
schijn van een charmante zak
kenrollerij aanneemt?
Dit alles, min of meer zo zijn
de, vindt Uw College het dan
niet noodzakelijk dat het door
middel b.v. van een perscommu
niqué een uiteenzetting geeft van
zijn werkelijke bedoelingen, om
de reeds ontstane onrust tegen te
gaan, vooral ook, waar Uw Col
lege bekend gemaakt heeft dat
het ambiëert geheel toeristisch
Nederland in zijn streven te be
trekken?
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
Weekttad
DE DUINSTREEK
Redactie en Adm.C. Oldenburg,
Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071
Telefoon K 2209-268
Agentschap te Bergen: De Haan's
Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452
Agentschap voor Egmond aan Zee
R. P. Jonker, Voorstraat 129
Abonnementsprijs: f 5.65 per jaar
f 1.45 per kwartaal
Advertentieprijs: 12 ct. per m.m.
Vraag en Aanbod 15 ct. per m.m.
met een minimum van f 1.50
Woning-en Vacantieruil 15ct. m.m.
Familie-advertenties 15 ct. per m.m.
telefoon 2331, Bergen
GOUD, ZILVER, UURWERKEN
J. Oldenburglaan 3
Eigen
vakkundige
reparatie-
inrichting
Telefoon 2778
Zilfa Pleet
Verdronkenoord 100
Alkmaar, Tel. 2952
BERGEN
24 mei
Dr. ELZENGA, Telefoon 2027
v. Reenenpark
SCHOORL-KOEDIJK
24 mei
Dr. H. PIERS, Telefoon K 2201-202