ft 99 ONDERWIjSDAG 1959 De winkel in technicolor GERRITSEN Bloedtransfusiedienst Ouden van Dagen Documentaire over „Elkshove" R* K* Vrouwengilde Brief aan B W VRIJDAG 22 MEI 1959 36e JAARGANG No. 19 Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef De afdeling „Duinkant" van de Ned. Onderw. Ver. hield 15 mei een Onderwijsdag in De Rusten de Jager, waaraan ongeveer 325 mensen deelnamen. Aanwezig waren o.a. Mej, W. Th. Muller, Rijksinspectrice Kleuteronderwijs, burgemeester Dr. W. Huygens, burgemeester Bakker van Ou- dorp, de wethouders van onder wijs van Alkmaar en Beverwijk, de heer Ridderbosch namens het hoofdbestuur der N.O.V., terwijl de waarnemend inspecteur van Onderwijs en de Consulent voor Lich. opvoeding verhinderd wa ren te komen. De heer W. Bant, voorzitter der afd. „Duinkant" heette de aanwezigen welkom en gaf ver volgens het woord aan Dr. W. Huygens. Burgemeester Huygens pleitte er voor de Onderwijsdag elk jaar in Bergen te houden. Daarvoor is ter plaatse een prima gelegenheid in De Rustende Ja ger! Na een verblijf van een week in West-Berlijn, wa,ar hij van na bij had kunnen meemaken onder welke druk het Westen daar staat, hield hij de onderwijzers voor, dat ook op hen de grote taak rustte om de kinderen tegen deze druk te sterken. Met weten schappelijke en zeer doordachte methoden wordt de jeugd in Oost-Duitsland onder druk gezet. Hij besloot zijn kort betoog met een: „Denkt U er vooral aan, van onze kinderen goede democraten te maken. Tracht ze tot mensen op te voeden". Dr. I, v. d. Velde uit Drieber gen hield ditmaal de inleiding, die tot onderwerp had: Vor mingsidealen. De opvoeding heeft een drieledige taak: 1, eerbied wekken voor geestelijke waar den; 2, de bereidheid wekken de ze geestelijke waarden te dienen; 3, de bereidheid tot handelen on der eigen verantwoordelijkheid. Wanneer 1 en 2 slagen is een goede basis gelegd. No. 3 ver eist kennis, en dit kennisnemen van de inhoud der geestelijke waarden, noemt men „vorming". Het is zó, dat 1 en 2 de gezind heid kweken, terwijl 3 deze ge zindheid richt. Ouders, onderwijzers, jeugd leiders enz. willen als opvoeders „iets" met hun kinderen. Zij hebben een doel voor ogen, dat aan hun manier van opvoeden richting geeft. Dit is het mens beeld dat de opvoeder zich denkt en dit beeld berust op zijn mens beschouwing. Is dit mensbeeld bij de opvoeder weinig bewust, dan voedt hij op naar traditie. Het mensbeeld kan echter meer be wust zijn en zelfs uitgroeien tot een systematisch denken over de mens. Deze mensbeschouwing kan het resultaat zijn van intel lectuele overweging of van min of meer intuïtief zien. Ook voor Uw was naar Wasserij „Dubbel Blank" Kan er ook opgevoed worden zonder vormingsideaal? De wijs- geer-paedagoog Martin Buber b.v. ontkent de aanwezigheid van vaste grondslagen voor de op voeding. Volgens hem zou er geen aanvaardbare norm zijn, en blijft de mens niets anders over dan te streven naar het evenbeeld van God. Doch dit is toch ook een vormingsideaal, zij het dan geen aards. Dus is er in feite steeds een vormingsideaal aan wezig, van welke aard dan ook. Normaliter heeft dit ideaal een levensbeschouwelijke en een maatschappelijke basis. Al naar mate van de tijd waarin men leeft, treedt de ene of de andere meer op de voorgrond, maar bei de zijn te allen tijde steeds aan wezig. Het Ned. Gesprekscentrum geeft in publicatie no. 3 een vier tal essentiële punten bij de op voeding. De mens vormen tot: 1een vrij, zichzelf bepalend we zen; 2. dienst aan de gemeenschap; 3. een harmonisch wezen naar hart, gemoed en intellect; 4. een integratie met God of het waarde besef. Alle groepen, die in dit Ge sprekscentrum bijeenkomen, er kennen dat de mens een individu (1) en sociaal wezen (2) is, en naar harmonie streeft (3), maar de vorming welke op God of op het waarde besef (4) gericht is, achten alle groepen het belang rijkst. De maatschappelijke basis der opvoeding eist een kennis van de fundamentele problemen onzer maatschappij. Welke zijn deze voor West-Europa? Hoe leeft West-Europa te midden van de ze wereld en hoe handhaaft het er zich? Heeft West-Europa een eigen vormingsideaal tegenover het Russische en het Noord-Ame rikaanse, welke ons beide bedrei gen? In de „International Review of Education" staat een artikel, waarin een Amerikaan zijn in drukken weergeeft over de op voeding in Sovjet Rusland, na een verblijf aldaar van 6 weken. Hem werd alle medewerking ver leend door de autoriteiten. Hij constateerde dat in Rusland de omgang tussen docenten en leer lingen zeer formeel is. Er is geen ongedwongen contact en de dis cipline is zeer streng. In de hoog ste klasse der H.B.S. durven de leerlingen slechts fluisterend tot hun leraren te spreken. De leer lingen zijn overladen met werk en krijgen ontzaglijk veel huis werk mee. Bij haperen in de klas se, worden zij openlijk te schande gemaakt. Er is bij de studie wei nig gelegenheid voor eigen initi atief. De leerlingen maakten op de Amerikaan een zeer dociele indruk. Zij zijn gewillig in ge drag en in studie-methode. Er heerst een grote wedijver bij de studie, want de rangorde bij het eindexamen is bepalend voor de kansen op verdere studie. Er wordt daardoor hard gestu deerd en met goede resultaten. Dit is nl. de enige kans om maat schappelijk op| te klimmen. In het „Tijdschrift voor Op voedkunde" stond enkele jaren geleden een artikel over: „Crisis bij het Amerikaanse onderwijs en het Westen. „In Amerika kent men een volstrekte ongebonden heid met, op sommige High- schools, een keuze uit een hon derdtal vakken, vaarvan er slechts weinig verplicht zijn. De jeugd zou de jeugd niet zijn, als zij zich niet liet leiden door het principe van de minste weer stand, vooral in een maatschap pij waar materiële welvaart heerst. Zo is het verklaarbaar, dat in 1956 op de High-schools 56% der leerlingen geen vreem de taal leerden, 53% geen phy- sica en 50% geen Scheikunde. Geconstateerd werd, dat de Ame rikaanse jeugd een afkeer van studie (werken) heeft. Wel is zij gewend aa,n discussiëren en vormt snel een eigen oordeel. Dit oordeel is echter oppervlakkig en onzakelijk, zij beschikken over tè weinig kennis om tot een goed, gefundeerd oordeel te kunnen ko men. Een teveel aan vrijheid blijkt uitermate bedenkelijk te zijn voor de jeugd. Voor Nederland is zowel de Russische als de Amerikaanse methode onaanvaardbaar. Maar hoe staat het nu met onze jeugd? Men krijgt een kijkje op de men taliteit der rijpere jeugd door de enquête van Vrij Nederland, waaraan 3000 jongeren vrijwillig deelnamen. Hieruit blijkt, bij ve len een afzijdigheid van het maat schappelijk en staatkundig leven. Hun oordeel over de maatschap pij is somber en kritisch. Zij con stateren, dat de wereld beheerst wordt door angst en materialisme en internationaal door de strijd om de macht. Verder, dat er veel egoïsme en genotzucht is. Zij wenden zich in hun kritiek af van deze wereld. Zit hierin soms een vermomde bede om menselijke idealen? Vraagt zij hier eigenlijk niet om steun bij de rijping tot geestelijke weerbaarheid? De ou deren hebben hier een taak, door zich weer een zeer duidelijk vor mingsideaal te stellen, en daar naar te leven. De jeugd is in we zen niet anders dan b.v. 60 jaar geleden. Zij zal moeten kiezen tussen bewust gelovig of bewust humanist en naar de gekozen le vensbeschouwelijke basis moeten leven. Dus komen tot een eenheid van leer en leven. Richting ge vend kan daarbij de Bergrede zijn, waarin ook de humanist de ker nen voor waardebesef kan vin den, waarnaar hij kan leven. Ook maatschappelijk moet er gekozen worden tussen de auto ritaire of de democratische staats idee. De democratie vraagt eer bied voor de menselijke persoon lijkheid, erkenning van het per soonlijk geweten en verdraag zaamheid. Voor haar bezit de mens een eigen waarde. De jeugd moet begrip voor de democratie worden bijgebracht. Het is een verheugend verschijnsel, dat de jeugd dit jaar deel heeft genomen aan de 4 mei tochten. UURWERKEN Het vormingsideaal dus heeft een levensbeschouwelijke en een maatschappelijke basis. De op voeder moet deze beide kanten zelf beleven en doorleven, dan kan hij de jeugd bij hun vorming steunen. Als hij faalt gaat de mensheid ten onder in beginsel loosheid en maatschappelijke chaos. Na de gedachtenwisseling met de inleider, hadden de aanwezi gen volop gelegenheid de expo sitie van een 16-tal uitgevers van schoolboeken en materiaal te be zichtigen. Deze expositie is uiter mate belangrijk om kennis te ne men van nieuwe leermiddelen. Zo was daar b.v. Uitgeverij Fa. N. J. Hofman, Kerkplein te Alkmaar met een werkcahier: „niet horen maar luisteren". Dit cahier is bedoeld als hulpmiddel bij de muzikale vorming van jongens en meisjes van 12 tot 16 jaar. Het geeft een beknopt overzicht der te behandelen stof, is rijk geïllu streerd en biedt, doordat het met blanco papier doorschoten is, ruimschoots gelegenheid tot het maken van eigen aantekeningen en het inpakken van bijpassende illustraties. Waar schoolboeken tegen woordig meest eigendom zijn van de school, blijft dit werkboek voor de leerlingen die belang stelling hebben voor muziek, ook na hun schooltijd een bron van genot. Mogen er op dit eerste deeltje spoedig meerdere volgen. Dames-leden en echtgenotes van leden verzorgden, evenals vorige jaren, een gezellige kof fietafel. s Middags vond een voorstelling plaats van de ko mische opera „De Barbier van Sevilla", door het beroemde en in Bergen graag geziene mario nettentheater van Bert Brugman. De Onderwijsdag van de afd. „Duinkant" was, zoals steeds, een dag die waard is bijgewoond te worden. Op de 21e mei werd de bloed- afname-avond gehouden in de Van Reenenschool. Voor Schoorl is deze bloed-af- name-avond bepaald op 28 mei om 8 uur des avonds in de O. L. School aan het Molenpad. Wie zich als donor wil opgeven kan het alsnog doen. Naar wij vernemen, zal dit jaar extra aandacht worden besteed aan de inzameling der gelden voor de uitgaansdag van de Ou den van Dagen uit Bergen N.H. op 23 juni a.s. Behalve de huis-aan-huis-col- lecte, heeft het Comité plannen om op zaterdagmiddag 13 juni a.s. de Drumband uit Bergen een rondgang door het dorp te laten maken. Hierbij zal geen enkele straat overgeslagen worden. Jeugdige personen worden hiertoe opgeroepen om deze mid dag als collectanten de drum band op zijn tocht te vergezellen. De bedoeling van deze inzame ling is, hen, die niet in de gele genheid waren op de reeds eer der aangeboden lijsten te tekenen, alsnog hun gave te offeren ten bate van de reiskas van boven genoemde tocht. Collectanten kunnen zich op geven bij het dagelijks bestuur t.w.: A. A. Tros, voorzitter, P. Modder, secretaris, A. Maasen, penningm. De Bejaardenstichting Elksho- ve blijft meer dan ieder andere in de belangstelling. Toch is deze stichting niet bedoeld als kijkspel voor een op nieuwigheden belust publiek. Dat zou aan het leven in deze kleine maatschappij een ele ment van onrust toevoegen, waarop niemand gesteld is en waarvan ook niemand voordeel zou trekken. Om echter aan de belangstel ling van buiten iets te kunnen bie- ien dat haar bevredigt is door de Meester-opticiën D. W. Pas toor, een documentaire over Elks- hove vervaardigd, waarin het le ven in deze moderne samenleving in talrijke facetten is uitgebeeld en dat wel op zulk een uitsteken de wijze, dat de heer Pastoor zich daarmede als een uitstekend ci neast heeft doen kennen. Woensdagavond 14 mei ging de première van deze film in het Rehoboth-gebouw, dat stampvol was met belangstellenden. Daar naast vertoonde de heer Pastoor nog een andere documentaire over Bello in 1955 en een kleine tekenfilm. Ook deze beide oogst ten een welkom onthaal van de geestdriftige toeschouwers. Th. VELDMAN Wat leeft groeit, hetzij in de lengte dan wel in de breedte. Met mensen dieren en planten is het zo en met zaken is het al net eender. Nu de winkel in techni color gebrek aan ruimte begon te krijgen, om de stroom van poc ket books, die zowel in ons land als daarbuiten de boekenmarkt gaat overstromen even huisves ting te verschaffen, heeft de heer de Haan er eenvoudig een stuk winkel bij laten maken. Het was de enige afdoende oplossing. De Fa. Wed. Houtenbos richtte in het verlengde van de bestaande winkel een nieuwe ruimte op, die het geheel prachtig aansloot. Men heeft thans gelegenheid om voor de winkeldeur staande tot heel achter in de winkelruimte te kijken en de kleurenweelde welke zich in de nieuwe bijbouw ont plooit, maakt de kijker vanzelf reeds nieuwsgierig naar wat daar allemaal te koop wordt geboden. De aankleding van het nieuwe gedeelte is met zorg verricht. De Fa. Paping zorgde voor een nieu we vloerbedekking, die er wezen mag, de Fa. Slooten wist voor de verlichting van een nieuwe zweedse uitvinding gebruik te maken, zodat hier het nieuwste van het nieuwste geboden wordt. Nico Volkers nam het schilder werk van de uitbouw en de win kelpui voor zijn rekening en zo werd het duidelijk gedemon streerd, dat men voor goed werk niet buiten Bergen behoeft te gaan. Daarnaast staat de nieuwe boekenétalage, die zich langs de muren bevindt. Hier staan de boeken zo geëtaleerd, dat zij een hoek van 30 graden maken met de achterwand, waardoor de mo gelijkheid is geschapen om veel exemplaren tegelijk te étaleren en een grote verscheidenheid van werken tegelijk ten toon te stel len. Nergens in de omtrek is zulk een étalagekast te zien: niet in Bergen, maar ook niet in Alk maar, Voorlopig is zij uniek in de kop van Noordholland. Neder landse, maar ook buitenlandse pockets vindt men daar geëxpo seerd en wij vonden er boeken, die men elders niet ziet. Wat be treft de veelheid en grote ver scheidenheid dezer uitgaven is de winkel in technicolor voorlopig aan de spits. Zaterdagmorgen tien uur was de opening, maar het duurde niet lang of een stroom van bezoekers en een reeks van bloemstukken, vulden de zaak. In de étalage prijkte een grote zwarte beer met een mandje met boeken bij zich. Ook hij wilde pockets lezen Acht en veertig vrouwen, stra lend weer en een hele dag uit voor de boeg, dat kan niet anders dan goed worden, vooral wan neer de organisatie in handen is van Mevr. Roobeek. Om acht uur 's morgens begon de tocht per bus en de chauffeur maar toeteren en de dames zwaaien als bekenden werden gepasseerd. Over t Woud reed men in opge wekte stemming naar Lisse, waar de koffie al bruin was en het ge bak alle zorgen voor de slanke lijn tot het verleden deed beho ren. Dan onder veel gelach en gebabbel, hoe kan dat ook an ders met zoveel vrouwen, naar Gouda, waar een overvloedige koffietafel gereed stond. De tocht ging nog verder, het doel van deze dag was de tapijt- fabriek te Moordrecht, waar de bus om twee uur voorreed. Het fabriekscomplex der K.T.V. was een bezoek overwaard. Er wor den matjes, lopers en karpetten van cocosvezel vervaardigd, maar men is er ook in de gele genheid de nijvere arbeidsters prachtige kleden te zien knopen. Door de bouw van een omloop galerij hebben de bezoekers een goed zicht op en overzicht van de werkzaamheden en wordt het personeel niet bij de arbeid gehinderd. Na de rondgang werd thee met versnapering geserveerd en mochten alle dames op kosten van de zaak een briefkaart (luchtfoto van de fabriek) ver sturen. Dat was een extra pretje, dat heel erg gewaardeerd werd. De terugtocht ging over Rotter dam, via Den Haag naar Hille- gom, waar in de Haagsche Schouw om zeven uur gedineerd werd en nog wat nagepraat. Om elf uur was het gezelschap in Bergen terug, voldaan en vast besloten weer flink te sparen voor het volgend jaar. Het gemeenteraadslid, de heer J. J. Dinkelberg, heeft onder dag tekening van 1 mei 1959 een brief met de volgende inhoud gericht tot het College van Burgemeester 'Wethouders van de gemeente Bergen: Uit mededelingen van Uw College blijkt, dat Bergen zich als centrumgemeente van de Ne derlandse kustgemeenten be schouwt. Uit hoofde daarvan wordt van de gemeente Bergen uit een organisatie opgebouwd ten dienste van de bevordering van het Vreemdelingenverkeer, Keuken* en badgeisers A. J. C0PPENS en Zn waarbij de logiesstatistiek van Bergen als uitgangspunt geldt. In het jaarverslag over 1958 der gemeente, wordt verder het voornemen te kennen gegeven, dat verschillende onderwerpen in studie genomen worden, door Uw College als volgt genoemd: a. het vraagstuk der vakantie spreiding; b. de wenselijke propaganda; c. de behoefte aan diverse soor ten verblijfsvormen; d. de sociale aspecten daarvan; e. veranderingen in recreatiege woonten, mede in verband met de leeftijdsopbouw der gasten, enz. enz. Wil Uw College mededelen, wat onder tweemaal aangeduide enzovoort, overigens verstaan moet worden? Is het aan Uw College bekend, dat de onder a tot en met e ge noemde punten, sedert jaren de belangstelling hebben van: a. de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelin genverkeer; b. van de ruim 650 provinciale en plaatselijke verenigingen, aangesloten bij voormelde A.N.V.V.; c. van de stichting Recreatie ter bestudering van de vakantie spreiding, vakantiebesteding, openluchtrecreatie en natuur behoud; d. van de Commissie-Noordzee plaatsen, welke instanties door ongeveer 5000 bestuursleden en employé s geleid worden en haar werk thans door het gemeentebestuur van Bergen doorkruist zien? Is het Uw College niet ont gaan, dat al deze organisaties door de overheid jaarlijks met ca 2 millioen guldens gesubsidieerd worden, mede om haar in de ge legenheid te stellen een documen tatie aan; te houden over dezelf de onderwerpen welke thans on der leiding van Bergen, de ge meentebesturen zelf in studie gaan nemen? Heeft Uw College er ook ken nis van genomen, dat in een on langs gehouden vergadering van de federatie van V.V.V.'s in Noordholland boven het Noord zeekanaal er de aandacht op ge vestigd is, dat verschillende bur gemeesters van kustgemeenten streven naar de invoering van een logeerbelasting? Voorts, dat een der leden van deze groep burgemeesters daarbij gesuggereerd heeft, dat een der gelijke belasting zó geheven moet worden, dat de gast er niets van ontdekt? Staat het gemeentebestuur van Bergen achter deze opzienbaren de poging tot misleiding van het vakantiehoudend publiek die de schijn van een charmante zak kenrollerij aanneemt? Dit alles, min of meer zo zijn de, vindt Uw College het dan niet noodzakelijk dat het door middel b.v. van een perscommu niqué een uiteenzetting geeft van zijn werkelijke bedoelingen, om de reeds ontstane onrust tegen te gaan, vooral ook, waar Uw Col lege bekend gemaakt heeft dat het ambiëert geheel toeristisch Nederland in zijn streven te be trekken? ZONDAGSDIENST ARTSEN Weekttad DE DUINSTREEK Redactie en Adm.C. Oldenburg, Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071 Telefoon K 2209-268 Agentschap te Bergen: De Haan's Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452 Agentschap voor Egmond aan Zee R. P. Jonker, Voorstraat 129 Abonnementsprijs: f 5.65 per jaar f 1.45 per kwartaal Advertentieprijs: 12 ct. per m.m. Vraag en Aanbod 15 ct. per m.m. met een minimum van f 1.50 Woning-en Vacantieruil 15ct. m.m. Familie-advertenties 15 ct. per m.m. telefoon 2331, Bergen GOUD, ZILVER, UURWERKEN J. Oldenburglaan 3 Eigen vakkundige reparatie- inrichting Telefoon 2778 Zilfa Pleet Verdronkenoord 100 Alkmaar, Tel. 2952 BERGEN 24 mei Dr. ELZENGA, Telefoon 2027 v. Reenenpark SCHOORL-KOEDIJK 24 mei Dr. H. PIERS, Telefoon K 2201-202

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1959 | | pagina 1