99 ft Feestelijke opening van de Middelbare Meisjes School Dobbert Volksonderwijs Agenda Dc ramen in de Ruinekerk Installatie nieuwe Burgemeester Dansavond U.L.O.-School Raadsvergadering Jubil. eum Feestavond Middelbare Meisjes School Kapsalon Dobben VRIJDAG 8 APRIL 1960 37c JAARGANG No. 14 Verschijnt tc Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef In tegenwoordigheid van vele autoriteiten, waaronder velen uit onderwijskringen, waarnemend burgemeester Mr. H. J. Wytema, de beide wethouders Dr. Hemel rijk en Ellis, kapelaan Brabander en vele oud-bestuursleden van de M.M.S., vond de opening van de prachtige Middelbare Meisjes School plaats. De voorzitter van de Berger Schoolvereniging richtte zich met de volgende woorden tot de aan wezigen: Dames en Heren, Het is het Bestuur der Berger Schoolvereniging een genoegen U hier te mogen verwelkomen. In het bijzonder stellen wij het op prijs, dat de Inspecteur van het Middelbaar Onderwijs te Alkmaar, de enige Inspectrice van het Middelbaar Onderwijs die ons land telt, mejuffrouw v. d. Vliet, de waarnemend bur gemeester van Bergen, een groot aantal raadsleden van de ge meente Bergen en de pers hier aanwezig zijn. U zult straks tijdens de rond gang door het gebouw U ervan kunnen overtuigen, hoe schitte rend onze M.M.S. gehuisvest wordt. Toen wij in 1947 met onze afdeling M.M.S. startten, hadden wij er geen vermoeden van, dat het destijds kleine aantal leer lingen tot een school van dit formaat zou uitgroeien. Dank zijn wij verschuldigd aan de heer D. L. Daalder, die be reid was in de eerste jaren het directeurschap op zich te nemen en aan de toenmalige administra teur, de heer D. L. Beyneveld, die de administratieve en organi satorische moeilijkheden op uit nemende wijze oploste. Toen in '52 de nieuwe school over voldoende levenskracht bleek te beschikken, moest er voor een nijpend huisvestings probleem een oplossing gezocht worden. In januari '53 besloten wij dan ook aan het Ministerie van O. K. en W. toestemming te vragen een nieuwe school te mo gen bouwen, Hoe weinig ver- Want uw haar is uw sieraad moedden wij op dat ogenblik dat het nog 7 jaren zou duren vóór het nieuwe schoolgebouw geopend zou kunnen worden en hoe weinig beseften we de talrijke moeilijkheden, die nog zouden moeten worden overwonnen. Ik wil U nu niet vermoeien met een opsomming van al deze moeilijkheden. Wij willen ons op dit ogenblik slechts verheugen over het feit, dat deze mooie school mede door de bemoeiin gen van de hr G. P Vrijburg juist op deze plek verrezen is. Het vinden van een geschikte plaats heeft meer dan een jaar geduurd, maar wij zijn het Col lege van B. en W. van Bergen dankbaar, dat het ons tenslotte na veel strubbelingen dit schit terende terrein heeft willen ver kopen, dat, nadat het beplan tingsplan van de hr. WHrnau uitgevoerd zal zijn, weer geheel aangepast zal zijn aan de omge ving. Alleen al door de ligging neemt onze school een bijna unie ke plaats in onder de scholen in de gehele kop van Noord holland. Hierbij komt, dat onze architect, de heer J. Schipper, een gebouw heeft weten te ont werpen, dat onze verwachtingen heeft overtroffen. Voor deze prestatie zijn wij hem veel dank verschuldigd. Door het initiatief van onze Vereniging en in samenwerking met overheidsinstanties en vele anderen is een school tot stand gebracht, waarop wij allen trots kunnen zijn. Velen hebben bij de bouw hun medewerking ver leend. Van hen noem ik de aan nemer, de heer J. A. Dekker, de adviseur voor de electriciteits- en centrale verwarmings-aanleg, de heer Schreurs en de adviseur voor de beton- en staalconstruc ties Ir. Stam. Voorts de Berger Verwarmingsindustrie, de firma Scheerman te Alkmaar, het schil dersbedrijf Louter, de firma Rood die de staalconstructie uitvoerde, de firma Rol die al het tegelwerk voor haar rekening nam, het loodgietersbedrijf Schouten, het stucadoorsbedrijf v. d. Berg en de firma Braat, die de aluminium gevelbekleding constueerde. In het bijzonder wil ik ook de op zichter, de heer v. d. Heuvel noemen. Ook op de namen van de kunstenaars, die het gebouw van binnen en van buiten ver- fraaiden, wil ik de aandacht ves tigen: mevrouw Marijke Visser, van wier hand de klasse-aandui dingen zijn, mevr. A. Apol, die het toneelgordijn ontwierp en het wandkleed, dat in een der gan gen hangt, vervaardigde, de hr. H. v. d. Idsert, die de afbeelding op de binnenplaats ontwierp en uitvoerde, de hr. J. de Carpen- tier, die de tegels in de gymnas tiekzaal aanbracht en de hr. D. Zwier, die het mozaiek bij de in gang ontwierp. En verder de hr. Clim Meyer, die als binnenhuis architect het interieur van enige kamers, o.a. die "van de direc trice, ontwierp. Van de leveranciers, die de inrichting van de school voor hun rekening namen, wil ik noemen de firma's Marko te Veendam, Jansen 6 Fritsen te Helmond, Van Til te Alkmaar en Bonset en Dunlop te Amsterdam. Hen allen, en niet te vergeten al de niet bij name genoemde werkne mers van de heer Dekker, wil ik namens het Bestuur hartelijk danken voor alles wat zij gedaan hebben. En nu geef ik gaarne het woord aan de Inspecteur van het Middelbaar Onderwijs, dr. S. Keyser, die zich bereid heeft Door betere haarverzorging verklaard ons gebouw namens de Staatssecretaris van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen officieel te openen. Vervolgens nam de heer Dr. S. Keyser, inspecteur V. H. M. O. het woord en hierbij bracht hij tot uitdrukking de spanningen van de school en de voortrazen de maatschappij en dat het on derwijs feitelijk is gebaseerd op de jongens. Het meisje moet maar zien hoe het zich aanpast. Maar van die spanningen is op de M.M.S. weinig te merken. Hier is het onderwijs geheel af gestemd op het meisje. Het meis je, dat hier de school bezoekt, kan met ere een plaats in de maatschappij verwerven. De heer Hemelrijk merkte op dat de ironie van het lot hem hier had geplaatst, nadat hij zich steeds verzet heeft tegen het bouwen van de school, die naar zijn mening nodeloos in het mooie bos is geplaatst. Nu bood hij zijn gelukwensen aan. Toch gaat het hem aan het hart en nog steeds is hij er niet mee verzoend. Toch verheugde het hem oprecht dat hier de natuur en cultuur, beurtelings met een onweerstaanbare bekoring, sa mengaan. Men heeft wel eens gezegd, dat hij weinig of geen waardering heeft voor de M. M. S., maar dit sprak hij zonder voorbehoud tegen. Hij noemde het een Vqilig en weldadig toe vluchtsoord, want de eerzucht der ouders is vaak de plaats van de kinderen. De heer Schipper, architect, wees er op dat de school onder prettige verstandhouding tot stand is gekomen. Van mej. Scholten en de heer A. M. de Lange ondervond hij veel steun en in het bijzonder van de heer de Lange Jr., die bijzonder accu raat is. Er waren enige fouten gemaakt ten aanzien van het weghalen van bomen, maar hij hoopte dat de vernieuwde aan plant werd ontzien. Mej. R. Niesten, presidente van Directeuren en Directrices wees er op, dat het bestaan van de school afhangt van de kwan titeit, maar het meest nog van de kwaliteit en bood ten slotte aan mej. Scholten bloemen aan. In de plaats van Dr. H. Bol- kestein, die wegens ziekte ver hinderd was, voerde Drs. J. F. A. G. Koning, rector van het r.k. Lyceum uit Alkmaar het woord namens het lerarenconvent en schonk mej. Scholten een ser vies, met de mededeling dat cul tuur en kunst hier altijd in over vloedige mate aanwezig zijn en dit geschenk wel op zijn plaats zou zijn. Drs. J. Lienesch, docent van de M. M. S. schetste in een grap pige voordracht het wel en wee van de school en bracht met een prachtige zonnewijzer de dank van de leerlingen tot uitdrukking. De heer G. Donia, hoofd L.O. van de Berger Schoolver. was bij de opening van het nieuwe ge bouw zeer verheugd, dat de la gere school meer ruimte kreeg eu de vrije beschikking over het gymnastieklokaal. Omdat met de bouw van de school het biolo gisch evenwicht in de natuur enigszins is verbroken, trachtte hij dit met handenarbeid goed te maken door het aanbieden van 3 vogelnestkastjes en een uilen- kast, alsmede een vogelhuisje. Mevr. Vogel, die de ouders vertegenwoordigde merkte op dat de schoolvereniging weinig zichtbaar naar buiten treedt en de ouders nauwelijks iets van haar bestaan merken, omdat het werk meestal door een kleine groep wordt gedaan. Toch wa ren er talloze getuigen van dankbaarheid, want bij de inza meling voor het geschenk bleek eerst, dat zelfs uit het buiten land de gelden binnen kwamen en buiten de projector ook nog een tafeltje kon worden overhan digd en zelfs nog een enveloppe met inhoud. De oud-leerlinge, mej. Hoog kamp dacht met weemoed terug aan de prachtige achter hen lig gende tijd. Zij bood een gevel steen aan, vervaardigd door de oud-leerlinge Mevr. Marijke Visser. Maartje Vogel sprak na mens de schoolvereniging Ber- meonto en bood een aantal gram mofoonplaten ten behoeve van het onderwijs aan. Mej. Scholten schetste bij haar dankwoord de moeilijkheden met de lokaliteiten in de loop der ja ren, maar alles werd met geduld en lijdzaamheid verdragen. Thans zijn de mogelijkheden zeer uitge breid, waardoor het onderwijs in alle opzichten wordt gestimu leerd. Het verlies van dit bos kan en zal opwegen tegen de mooie en rustige ligging van het gebouw. Zij prees de Leerlingen club Bermeonto, die altijd nood lijdend, nu zelfs in staat was een geschenk te overhandigen. Ze bracht dank aan oudleerlingen met hun wensen uit Parijs, Noor wegen en Australië, de heer de Lange Jr. voor zijn accuraatheid en unieke samenwerking, alsme de de heer Dekker voor zijn bloe- menbak en de collega's voor het servies. Ten slotte dankte de heer de Lange mej. Scholten, wethouder Dr. Hemelrijk en de docenten, die op bijzondere wijze hadden medegewerkt aan de organisatie. Hierna werd een rondleiding ge maakt door de schitterende en hypermoderne school. Hoe komt het, dat ieder de ramen in de Ruinekerk zo mooi vindt? Dat komt, omdat er geen gewoon glas in zit. Het is ou derwets glas met bijzonder mooie weerschijn. De architect, de heer C. W. Roijaards heeft veel moeite gehad, dit glas te bemachtigen. Waar een oud gebouw werd afgebroken, heeft hij geinformeerd naar de hoedanigheid van het glas, dat in de ramen zat. Zo heeft hij een voldoende voorraad bij elkaar gekregen, om de Rui nekerk in Bergen er mee te ver sieren. Wat jammer is het, dat er nu al een paar maal stenen zijn gegooid door dit mooie glas. Een enkele keer is de dader, een kwajongen gesnapt; zijn straf heeft hij gekregen. Laten ouders en onderwijzers de kinderen wij zen op het bijzonder mooie glas werk in de kerkramen en hun best doen, dat dit behouden blijft. Mooi haar valt op De installatie van de nieuwe burgemeester zal plaats vinden op 12 april. Helaas zijn er nog geen nadere bijzonderheden bekend over de wijze waarop hij zal wor den ingehaald. Wel is bekend dai de nieuwe burgemeester heeft verzocht er geen buitensporige ophef van te maken. De afdeling Volksonderwijs hield in het Oranje Hotel haar ledenvergadering, waarin Mevr. Hoogcarspel na 7 jaar haar func tie overdroeg aan Mevr. Voute. Vervolgens hield de onder wijzer van de Brederode school, de heer Kooijmans een interes sante uiteenzetting over het te kenonderwijs en de vaak verras sende resultaten waren duidelijk zichtbaar tentoongesteld. Bestonden de tekenlessen vroe ger uit wat natekenen en hoog stens wat kleuren, nu vindt het tekenonderricht in talrijke scha keringen plaats. De kinderen doen nu aan plakwerk, individu eel of in groepsverband en met de leeftijden, het tekenen in al zijn vormen. Later gaat men over tot het maken van plastieken. Men geeft het kind, vaak door eerst ,een verhaal te vertellen, een korte maar duidelijke op dracht. Hierbij kan hij een volko men vrije expressie toepassen, maar het volkomen uitleven is Laat u vakkundig voorlichten uit den boze. Hij moet de tech niek leren beheersen van het te kenen en inzicht krijgen in de werkelijke verhoudingen. Maar over het algemeen gaat het teke nen onbewust, volgens vastge stelde wetten. De ontwikkeling hiervan liet de heer Kooijmans zien aan de hand van een aan tal tekeningen van de leerlingen zelf. Na de krabbelperiode volgt het wilde krassen, daarna van gesloten vormen, waar wij echter nog in het geheel niets in zien. Maar in de eerste klas komt er meer vormgeving en gaat hij meer de ruimte-indeling zien. De lucht, bomen en de zon worden nooit vergeten. Het bestaan van perspectief beseft hij nog niet. De volgende fase tracht hij meer uitdrukkingsvermogen en doel stelling van zijn denken weer te geven. Steeds weer heeft hij vreugde in herhaling of rythme, (tekenen van sneeuw of regen in honderden stippels). Toch blijft hij tekenen wat hij voelt en denkt, maar nog steeds niet wat hij ziet. In de volgende fase krijgt hij meer ruimtelijke voor stelling. Maar een juiste indeling weet hij nog niet te vinden. Bij een opgave van een dorpsplein met kinderen is het onderste ge deelte van het blaadje vol. Vol? Neen, want het trekt een streep en begint daar boven de streep weer opnieuw. Het klinkt onge looflijk, maar soms wel tot 9 maal toe herhaalt hij dit. De vol gende fase bestaat uit „snijding" van de figuren en meer waarne ming en voortzetting van de ruimtelijke voorstelling. Het gaat nu ook de ruimte vullen tussen aarde en lucht. Men zet zo wei nig mogelijk de kinderen aan en geeft alleen aanwijzingen als het nodig is. Het perspectief tekenen komt op de lagere school zelden voor, maar eerst op 14-15-jarige leeftijd. Het „doorzicht" tekenen is een hoofdstuk apart en het is grappig te zien hoe een huis of winkel er in de ogen van het kind uitziet. Bij de oudere leerlingen gaat men over tot het maken van maskers. Eerst gaat men „plat" tekenen, daarna volgt een inlei ding om het type van het gezicht aan te geven. Pas daarna gaat men over tot de plastische vorm door middel van papier en plak band. De moeilijkheid blijft het maken van de ovale vorm van het gezicht. Maar dan komen de fantasieën los en krijgt de kop de paardestaarten van zusje, die toch naar de kapper moet, neger kralen, oorringen en snorretjes. Ook het groepswerk neemt een belangrijke plaats in. Vooral met het opplakwerk. Eerst wordt er beraadslaagd en wordt een circus van binnen en buiten, com pleet met wilde dieren en cir cus-auto's uitgebeeld. Bespreek vroegtijdig voor de a.s. feestdagen om teleurstelling te voorkomen Helaas veel te weinig ouders hebben genoten van hetgeen hier met veel zorg en moeite was bij eengebracht. Pleit dit voor het Volksonderwijs, of kunnen de ouders zo weinig interesse op brengen Kan de ulo-school in Bergen ook nog iets betekenen voor de oud-leerlingen? Deze vraag heeft zich het huidige personeel ge steld en het meent daarop beves- Spreekt met ons het komt in orde door □□□□□□□□□□□□□□□□□oaaaoQD SCH00RLSE GEMEENSCHAP maandag, 11 april Bijeenkomst Ned. Herv. Vrou wenbeweging, consistoriekamer Schoorl, 7.45 uur □□□□□□□□aaDDaauaacaaaaoa tigend te moeten antwoorden. Om het eerste contact tot stand te brengen is een dans avond georganiseerd in de Rus tende Jager te Bergen op zater dag 9 april, waarvoor nog kaar ten aan de school verkrijgbaar zijn. (Zie de advertentie in het nummer van 1 april) Dan is er bij gezellige dans gelegenheid oude klasgenoten te begroeten en tevens eens te polsen, in hoeverre de oud-leer lingen zelf behoefte gevoelen aan een dergelijk contact met hun oude school en in welke vorm dit het beste kan geschieden. We hopen velen te mogen be groeten. Vrijdagavond 8 april vindt de laatste raadsvergadering plaats onder voorzitterschap van de waarnemend burgemeester Wy tema die dan gelijk afscheid neemt van de raad. Wilt U iets meer weten van de gemeente-po litiek? Bezoekt eens een vergade ring die meestal niet langer dan lj/j a 2 uur in beslag neemt. Vrije toegang voor iedereen. Ook voor Uw was naar Wasserij „Dubbel Blank" Dinsdag 5 april herdacht de heer W. Dekker het feit dat hij 25 jaar geleden in dienst trad bij de Alkmaarse Kaas- en Boter- centrale. Ter gelegenheid van dit jubileum bood de firma de jubi laris en zijn echtgenote, een diner aan in „De Rustende Jager, waar ook alle medewerkers met hun echtgenote aanzaten. De jubilaris werden bloemen en cadeaux aangeboden. Ter ere van de opening van de nieuwe school gaven de leer-' lingen een feestavond, die door mej. Scholten werd geopend. Op gevoerd werd „de klucht van de koe" van G. A. Bredero, een ko misch kijkspel, dat vlot werd ge bracht en waarbij Femke Nij- dam een kostelijk boertje speelde en Liesbeth Kuper een schalks Ghijsje. De koe veroorzaakte in de zaal grote hilariteit. Met de klucht, die Bredero in 1612 schreef, kon men zich dan ook amuseren. Vervolgens werd de „Kleine Symfonie" van An- driessen uitgevoerd door het schoolorkest. Mej. Marianne van Veen nam wegens afwezigheid van de heer C. Jonker de leiding op zich, en ontving hiervoor een hartelijk en welverdiend applaus. Tot slot werd het eerste en vierde bedrijf opgevoerd van het „Dievenbal" (Le bal des Vo- leurs). Dit blijspel in de oor spronkelijke Franse tekst, werd goed voor het voetlicht gebracht. Carla Denig, (Peterbono) viel op door haar sublieme spel en haar radde Frans. Monique Smal, (een zusje van de toneel speelster Markes van Alcmaer), maakte van de dief Hector een meesterlijke creatie. Ook Ellen Reinders vertolkte haar rol bij zonder goed. De fin-de siècle costumes waren zeer fraai, even als het door de heer Nap ver vaardigde Decor. De heer Schekkerman hield tot slot een geestige speech en reikte aan verschillende medewerkers(sters) boekenbonnen uit. ZONDAGSDIENST ARTSEN tteekttad DE DUINSTREEK Redactie en Adm.C. Oldenburg, Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071 Telefoon K 2209-268 Agentschap te Bergen: De Haan s Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452 Agentschap voor Egmond aan Zee: R. P. Jonker, Voorstraat 129 Abonnementsprijs: f 5.65 per jaar f 1.45 per kwartaal Advertentieprijs: 12 ct. per m.m. Vraag en Aanbod 15 ct. per m.m. met een minimum van f 1.50 Woning- en Vacantieruil 15 ct. m.m. Familie-advertenties 15 ct. per m.m. Kunstnij verheid van Hopman, het ideaal voor werkelijke liefhebbers van mooie dingen! KAPSALON Dorpsstraat 21 Bergen Tel. 2266 telefoon 2331, Bergen Dorpsstraat 21, Bergen, Tel. 2266 BERGEN 10 april Dr. LUGTEN, Telefoon 2700 SCHOORL 10 april Dr. BRUST, Telefoon K 2209-266

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1960 | | pagina 1