99
ft
Feestelijke opening van de
Middelbare Meisjes School
Dobbert
Volksonderwijs
Agenda
Dc ramen in de Ruinekerk
Installatie nieuwe
Burgemeester
Dansavond U.L.O.-School
Raadsvergadering
Jubil.
eum
Feestavond Middelbare
Meisjes School
Kapsalon Dobben
VRIJDAG 8 APRIL 1960
37c JAARGANG No. 14
Verschijnt tc Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen en Egmond a. d. Hoef
In tegenwoordigheid van vele
autoriteiten, waaronder velen uit
onderwijskringen, waarnemend
burgemeester Mr. H. J. Wytema,
de beide wethouders Dr. Hemel
rijk en Ellis, kapelaan Brabander
en vele oud-bestuursleden van
de M.M.S., vond de opening van
de prachtige Middelbare Meisjes
School plaats.
De voorzitter van de Berger
Schoolvereniging richtte zich met
de volgende woorden tot de aan
wezigen:
Dames en Heren,
Het is het Bestuur der Berger
Schoolvereniging een genoegen
U hier te mogen verwelkomen.
In het bijzonder stellen wij het
op prijs, dat de Inspecteur van
het Middelbaar Onderwijs te
Alkmaar, de enige Inspectrice
van het Middelbaar Onderwijs
die ons land telt, mejuffrouw
v. d. Vliet, de waarnemend bur
gemeester van Bergen, een groot
aantal raadsleden van de ge
meente Bergen en de pers hier
aanwezig zijn.
U zult straks tijdens de rond
gang door het gebouw U ervan
kunnen overtuigen, hoe schitte
rend onze M.M.S. gehuisvest
wordt.
Toen wij in 1947 met onze
afdeling M.M.S. startten, hadden
wij er geen vermoeden van, dat
het destijds kleine aantal leer
lingen tot een school van dit
formaat zou uitgroeien.
Dank zijn wij verschuldigd aan
de heer D. L. Daalder, die be
reid was in de eerste jaren het
directeurschap op zich te nemen
en aan de toenmalige administra
teur, de heer D. L. Beyneveld,
die de administratieve en organi
satorische moeilijkheden op uit
nemende wijze oploste.
Toen in '52 de nieuwe school
over voldoende levenskracht
bleek te beschikken, moest er
voor een nijpend huisvestings
probleem een oplossing gezocht
worden. In januari '53 besloten
wij dan ook aan het Ministerie
van O. K. en W. toestemming te
vragen een nieuwe school te mo
gen bouwen, Hoe weinig ver-
Want uw haar
is uw sieraad
moedden wij op dat ogenblik
dat het nog 7 jaren zou duren
vóór het nieuwe schoolgebouw
geopend zou kunnen worden en
hoe weinig beseften we de talrijke
moeilijkheden, die nog zouden
moeten worden overwonnen.
Ik wil U nu niet vermoeien
met een opsomming van al deze
moeilijkheden. Wij willen ons op
dit ogenblik slechts verheugen
over het feit, dat deze mooie
school mede door de bemoeiin
gen van de hr G. P Vrijburg
juist op deze plek verrezen is.
Het vinden van een geschikte
plaats heeft meer dan een jaar
geduurd, maar wij zijn het Col
lege van B. en W. van Bergen
dankbaar, dat het ons tenslotte
na veel strubbelingen dit schit
terende terrein heeft willen ver
kopen, dat, nadat het beplan
tingsplan van de hr. WHrnau
uitgevoerd zal zijn, weer geheel
aangepast zal zijn aan de omge
ving. Alleen al door de ligging
neemt onze school een bijna unie
ke plaats in onder de scholen
in de gehele kop van Noord
holland. Hierbij komt, dat onze
architect, de heer J. Schipper,
een gebouw heeft weten te ont
werpen, dat onze verwachtingen
heeft overtroffen. Voor deze
prestatie zijn wij hem veel dank
verschuldigd.
Door het initiatief van onze
Vereniging en in samenwerking
met overheidsinstanties en vele
anderen is een school tot stand
gebracht, waarop wij allen trots
kunnen zijn. Velen hebben bij
de bouw hun medewerking ver
leend. Van hen noem ik de aan
nemer, de heer J. A. Dekker, de
adviseur voor de electriciteits-
en centrale verwarmings-aanleg,
de heer Schreurs en de adviseur
voor de beton- en staalconstruc
ties Ir. Stam. Voorts de Berger
Verwarmingsindustrie, de firma
Scheerman te Alkmaar, het schil
dersbedrijf Louter, de firma Rood
die de staalconstructie uitvoerde,
de firma Rol die al het tegelwerk
voor haar rekening nam, het
loodgietersbedrijf Schouten, het
stucadoorsbedrijf v. d. Berg en de
firma Braat, die de aluminium
gevelbekleding constueerde. In
het bijzonder wil ik ook de op
zichter, de heer v. d. Heuvel
noemen. Ook op de namen van
de kunstenaars, die het gebouw
van binnen en van buiten ver-
fraaiden, wil ik de aandacht ves
tigen: mevrouw Marijke Visser,
van wier hand de klasse-aandui
dingen zijn, mevr. A. Apol, die
het toneelgordijn ontwierp en het
wandkleed, dat in een der gan
gen hangt, vervaardigde, de hr.
H. v. d. Idsert, die de afbeelding
op de binnenplaats ontwierp en
uitvoerde, de hr. J. de Carpen-
tier, die de tegels in de gymnas
tiekzaal aanbracht en de hr. D.
Zwier, die het mozaiek bij de in
gang ontwierp. En verder de hr.
Clim Meyer, die als binnenhuis
architect het interieur van enige
kamers, o.a. die "van de direc
trice, ontwierp.
Van de leveranciers, die de
inrichting van de school voor hun
rekening namen, wil ik noemen
de firma's Marko te Veendam,
Jansen 6 Fritsen te Helmond,
Van Til te Alkmaar en Bonset
en Dunlop te Amsterdam. Hen
allen, en niet te vergeten al de
niet bij name genoemde werkne
mers van de heer Dekker, wil ik
namens het Bestuur hartelijk
danken voor alles wat zij gedaan
hebben.
En nu geef ik gaarne het
woord aan de Inspecteur van het
Middelbaar Onderwijs, dr. S.
Keyser, die zich bereid heeft
Door betere
haarverzorging
verklaard ons gebouw namens
de Staatssecretaris van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen
officieel te openen.
Vervolgens nam de heer Dr.
S. Keyser, inspecteur V. H. M.
O. het woord en hierbij bracht hij
tot uitdrukking de spanningen
van de school en de voortrazen
de maatschappij en dat het on
derwijs feitelijk is gebaseerd op
de jongens. Het meisje moet
maar zien hoe het zich aanpast.
Maar van die spanningen is op
de M.M.S. weinig te merken.
Hier is het onderwijs geheel af
gestemd op het meisje. Het meis
je, dat hier de school bezoekt,
kan met ere een plaats in de
maatschappij verwerven.
De heer Hemelrijk merkte op
dat de ironie van het lot hem
hier had geplaatst, nadat hij zich
steeds verzet heeft tegen het
bouwen van de school, die naar
zijn mening nodeloos in het
mooie bos is geplaatst. Nu bood
hij zijn gelukwensen aan. Toch
gaat het hem aan het hart en
nog steeds is hij er niet mee
verzoend. Toch verheugde het
hem oprecht dat hier de natuur
en cultuur, beurtelings met een
onweerstaanbare bekoring, sa
mengaan. Men heeft wel eens
gezegd, dat hij weinig of geen
waardering heeft voor de M. M.
S., maar dit sprak hij zonder
voorbehoud tegen. Hij noemde
het een Vqilig en weldadig toe
vluchtsoord, want de eerzucht
der ouders is vaak de plaats van
de kinderen.
De heer Schipper, architect,
wees er op dat de school onder
prettige verstandhouding tot
stand is gekomen. Van mej.
Scholten en de heer A. M. de
Lange ondervond hij veel steun
en in het bijzonder van de heer
de Lange Jr., die bijzonder accu
raat is. Er waren enige fouten
gemaakt ten aanzien van het
weghalen van bomen, maar hij
hoopte dat de vernieuwde aan
plant werd ontzien.
Mej. R. Niesten, presidente
van Directeuren en Directrices
wees er op, dat het bestaan van
de school afhangt van de kwan
titeit, maar het meest nog van de
kwaliteit en bood ten slotte aan
mej. Scholten bloemen aan.
In de plaats van Dr. H. Bol-
kestein, die wegens ziekte ver
hinderd was, voerde Drs. J. F. A.
G. Koning, rector van het r.k.
Lyceum uit Alkmaar het woord
namens het lerarenconvent en
schonk mej. Scholten een ser
vies, met de mededeling dat cul
tuur en kunst hier altijd in over
vloedige mate aanwezig zijn en
dit geschenk wel op zijn plaats
zou zijn.
Drs. J. Lienesch, docent van de
M. M. S. schetste in een grap
pige voordracht het wel en wee
van de school en bracht met een
prachtige zonnewijzer de dank
van de leerlingen tot uitdrukking.
De heer G. Donia, hoofd L.O.
van de Berger Schoolver. was
bij de opening van het nieuwe ge
bouw zeer verheugd, dat de la
gere school meer ruimte kreeg eu
de vrije beschikking over het
gymnastieklokaal. Omdat met de
bouw van de school het biolo
gisch evenwicht in de natuur
enigszins is verbroken, trachtte
hij dit met handenarbeid goed te
maken door het aanbieden van
3 vogelnestkastjes en een uilen-
kast, alsmede een vogelhuisje.
Mevr. Vogel, die de ouders
vertegenwoordigde merkte op
dat de schoolvereniging weinig
zichtbaar naar buiten treedt en
de ouders nauwelijks iets van
haar bestaan merken, omdat het
werk meestal door een kleine
groep wordt gedaan. Toch wa
ren er talloze getuigen van
dankbaarheid, want bij de inza
meling voor het geschenk bleek
eerst, dat zelfs uit het buiten
land de gelden binnen kwamen
en buiten de projector ook nog
een tafeltje kon worden overhan
digd en zelfs nog een enveloppe
met inhoud.
De oud-leerlinge, mej. Hoog
kamp dacht met weemoed terug
aan de prachtige achter hen lig
gende tijd. Zij bood een gevel
steen aan, vervaardigd door de
oud-leerlinge Mevr. Marijke
Visser. Maartje Vogel sprak na
mens de schoolvereniging Ber-
meonto en bood een aantal gram
mofoonplaten ten behoeve van
het onderwijs aan.
Mej. Scholten schetste bij haar
dankwoord de moeilijkheden met
de lokaliteiten in de loop der ja
ren, maar alles werd met geduld
en lijdzaamheid verdragen. Thans
zijn de mogelijkheden zeer uitge
breid, waardoor het onderwijs in
alle opzichten wordt gestimu
leerd. Het verlies van dit bos
kan en zal opwegen tegen de
mooie en rustige ligging van het
gebouw. Zij prees de Leerlingen
club Bermeonto, die altijd nood
lijdend, nu zelfs in staat was een
geschenk te overhandigen. Ze
bracht dank aan oudleerlingen
met hun wensen uit Parijs, Noor
wegen en Australië, de heer de
Lange Jr. voor zijn accuraatheid
en unieke samenwerking, alsme
de de heer Dekker voor zijn bloe-
menbak en de collega's voor het
servies.
Ten slotte dankte de heer de
Lange mej. Scholten, wethouder
Dr. Hemelrijk en de docenten,
die op bijzondere wijze hadden
medegewerkt aan de organisatie.
Hierna werd een rondleiding ge
maakt door de schitterende en
hypermoderne school.
Hoe komt het, dat ieder de
ramen in de Ruinekerk zo mooi
vindt? Dat komt, omdat er geen
gewoon glas in zit. Het is ou
derwets glas met bijzonder mooie
weerschijn. De architect, de heer
C. W. Roijaards heeft veel moeite
gehad, dit glas te bemachtigen.
Waar een oud gebouw werd
afgebroken, heeft hij geinformeerd
naar de hoedanigheid van het
glas, dat in de ramen zat. Zo
heeft hij een voldoende voorraad
bij elkaar gekregen, om de Rui
nekerk in Bergen er mee te ver
sieren.
Wat jammer is het, dat er
nu al een paar maal stenen zijn
gegooid door dit mooie glas. Een
enkele keer is de dader, een
kwajongen gesnapt; zijn straf
heeft hij gekregen. Laten ouders
en onderwijzers de kinderen wij
zen op het bijzonder mooie glas
werk in de kerkramen en hun
best doen, dat dit behouden blijft.
Mooi haar valt op
De installatie van de nieuwe
burgemeester zal plaats vinden op
12 april. Helaas zijn er nog geen
nadere bijzonderheden bekend
over de wijze waarop hij zal wor
den ingehaald. Wel is bekend
dai de nieuwe burgemeester heeft
verzocht er geen buitensporige
ophef van te maken.
De afdeling Volksonderwijs
hield in het Oranje Hotel haar
ledenvergadering, waarin Mevr.
Hoogcarspel na 7 jaar haar func
tie overdroeg aan Mevr. Voute.
Vervolgens hield de onder
wijzer van de Brederode school,
de heer Kooijmans een interes
sante uiteenzetting over het te
kenonderwijs en de vaak verras
sende resultaten waren duidelijk
zichtbaar tentoongesteld.
Bestonden de tekenlessen vroe
ger uit wat natekenen en hoog
stens wat kleuren, nu vindt het
tekenonderricht in talrijke scha
keringen plaats. De kinderen
doen nu aan plakwerk, individu
eel of in groepsverband en met
de leeftijden, het tekenen in al
zijn vormen. Later gaat men over
tot het maken van plastieken.
Men geeft het kind, vaak door
eerst ,een verhaal te vertellen,
een korte maar duidelijke op
dracht. Hierbij kan hij een volko
men vrije expressie toepassen,
maar het volkomen uitleven is
Laat u vakkundig
voorlichten
uit den boze. Hij moet de tech
niek leren beheersen van het te
kenen en inzicht krijgen in de
werkelijke verhoudingen. Maar
over het algemeen gaat het teke
nen onbewust, volgens vastge
stelde wetten. De ontwikkeling
hiervan liet de heer Kooijmans
zien aan de hand van een aan
tal tekeningen van de leerlingen
zelf. Na de krabbelperiode volgt
het wilde krassen, daarna van
gesloten vormen, waar wij echter
nog in het geheel niets in zien.
Maar in de eerste klas komt er
meer vormgeving en gaat hij
meer de ruimte-indeling zien. De
lucht, bomen en de zon worden
nooit vergeten. Het bestaan van
perspectief beseft hij nog niet.
De volgende fase tracht hij meer
uitdrukkingsvermogen en doel
stelling van zijn denken weer te
geven. Steeds weer heeft hij
vreugde in herhaling of rythme,
(tekenen van sneeuw of regen
in honderden stippels). Toch
blijft hij tekenen wat hij voelt en
denkt, maar nog steeds niet wat
hij ziet. In de volgende fase
krijgt hij meer ruimtelijke voor
stelling. Maar een juiste indeling
weet hij nog niet te vinden. Bij
een opgave van een dorpsplein
met kinderen is het onderste ge
deelte van het blaadje vol. Vol?
Neen, want het trekt een streep
en begint daar boven de streep
weer opnieuw. Het klinkt onge
looflijk, maar soms wel tot 9
maal toe herhaalt hij dit. De vol
gende fase bestaat uit „snijding"
van de figuren en meer waarne
ming en voortzetting van de
ruimtelijke voorstelling. Het gaat
nu ook de ruimte vullen tussen
aarde en lucht. Men zet zo wei
nig mogelijk de kinderen aan en
geeft alleen aanwijzingen als het
nodig is. Het perspectief tekenen
komt op de lagere school zelden
voor, maar eerst op 14-15-jarige
leeftijd. Het „doorzicht" tekenen
is een hoofdstuk apart en het is
grappig te zien hoe een huis of
winkel er in de ogen van het
kind uitziet.
Bij de oudere leerlingen gaat
men over tot het maken van
maskers. Eerst gaat men „plat"
tekenen, daarna volgt een inlei
ding om het type van het gezicht
aan te geven. Pas daarna gaat
men over tot de plastische vorm
door middel van papier en plak
band. De moeilijkheid blijft het
maken van de ovale vorm van
het gezicht. Maar dan komen de
fantasieën los en krijgt de kop de
paardestaarten van zusje, die
toch naar de kapper moet, neger
kralen, oorringen en snorretjes.
Ook het groepswerk neemt een
belangrijke plaats in. Vooral
met het opplakwerk. Eerst wordt
er beraadslaagd en wordt een
circus van binnen en buiten, com
pleet met wilde dieren en cir
cus-auto's uitgebeeld.
Bespreek vroegtijdig
voor de
a.s. feestdagen
om teleurstelling
te
voorkomen
Helaas veel te weinig ouders
hebben genoten van hetgeen hier
met veel zorg en moeite was bij
eengebracht. Pleit dit voor het
Volksonderwijs, of kunnen de
ouders zo weinig interesse op
brengen
Kan de ulo-school in Bergen
ook nog iets betekenen voor de
oud-leerlingen? Deze vraag heeft
zich het huidige personeel ge
steld en het meent daarop beves-
Spreekt met ons
het komt in orde door
□□□□□□□□□□□□□□□□□oaaaoQD
SCH00RLSE GEMEENSCHAP
maandag, 11 april
Bijeenkomst Ned. Herv. Vrou
wenbeweging, consistoriekamer
Schoorl, 7.45 uur
□□□□□□□□aaDDaauaacaaaaoa
tigend te moeten antwoorden.
Om het eerste contact tot
stand te brengen is een dans
avond georganiseerd in de Rus
tende Jager te Bergen op zater
dag 9 april, waarvoor nog kaar
ten aan de school verkrijgbaar
zijn. (Zie de advertentie in het
nummer van 1 april)
Dan is er bij gezellige dans
gelegenheid oude klasgenoten
te begroeten en tevens eens te
polsen, in hoeverre de oud-leer
lingen zelf behoefte gevoelen aan
een dergelijk contact met hun
oude school en in welke vorm dit
het beste kan geschieden.
We hopen velen te mogen be
groeten.
Vrijdagavond 8 april vindt de
laatste raadsvergadering plaats
onder voorzitterschap van de
waarnemend burgemeester Wy
tema die dan gelijk afscheid
neemt van de raad. Wilt U iets
meer weten van de gemeente-po
litiek? Bezoekt eens een vergade
ring die meestal niet langer dan
lj/j a 2 uur in beslag neemt. Vrije
toegang voor iedereen.
Ook voor Uw was naar
Wasserij „Dubbel Blank"
Dinsdag 5 april herdacht de
heer W. Dekker het feit dat hij
25 jaar geleden in dienst trad bij
de Alkmaarse Kaas- en Boter-
centrale. Ter gelegenheid van dit
jubileum bood de firma de jubi
laris en zijn echtgenote, een diner
aan in „De Rustende Jager,
waar ook alle medewerkers met
hun echtgenote aanzaten. De
jubilaris werden bloemen en
cadeaux aangeboden.
Ter ere van de opening van
de nieuwe school gaven de leer-'
lingen een feestavond, die door
mej. Scholten werd geopend. Op
gevoerd werd „de klucht van de
koe" van G. A. Bredero, een ko
misch kijkspel, dat vlot werd ge
bracht en waarbij Femke Nij-
dam een kostelijk boertje speelde
en Liesbeth Kuper een schalks
Ghijsje. De koe veroorzaakte in
de zaal grote hilariteit.
Met de klucht, die Bredero in
1612 schreef, kon men zich dan
ook amuseren. Vervolgens werd
de „Kleine Symfonie" van An-
driessen uitgevoerd door het
schoolorkest. Mej. Marianne van
Veen nam wegens afwezigheid
van de heer C. Jonker de leiding
op zich, en ontving hiervoor een
hartelijk en welverdiend applaus.
Tot slot werd het eerste en
vierde bedrijf opgevoerd van het
„Dievenbal" (Le bal des Vo-
leurs). Dit blijspel in de oor
spronkelijke Franse tekst, werd
goed voor het voetlicht gebracht.
Carla Denig, (Peterbono) viel
op door haar sublieme spel en
haar radde Frans. Monique
Smal, (een zusje van de toneel
speelster Markes van Alcmaer),
maakte van de dief Hector een
meesterlijke creatie. Ook Ellen
Reinders vertolkte haar rol bij
zonder goed. De fin-de siècle
costumes waren zeer fraai, even
als het door de heer Nap ver
vaardigde Decor. De heer
Schekkerman hield tot slot een
geestige speech en reikte aan
verschillende medewerkers(sters)
boekenbonnen uit.
ZONDAGSDIENST
ARTSEN
tteekttad
DE DUINSTREEK
Redactie en Adm.C. Oldenburg,
Laanweg 35, Schoorl, Giro 147071
Telefoon K 2209-268
Agentschap te Bergen: De Haan s
Boekhandel, Stationsstr., Tel. 2452
Agentschap voor Egmond aan Zee:
R. P. Jonker, Voorstraat 129
Abonnementsprijs: f 5.65 per jaar
f 1.45 per kwartaal
Advertentieprijs: 12 ct. per m.m.
Vraag en Aanbod 15 ct. per m.m.
met een minimum van f 1.50
Woning- en Vacantieruil 15 ct. m.m.
Familie-advertenties 15 ct. per m.m.
Kunstnij verheid
van Hopman, het
ideaal voor werkelijke
liefhebbers van mooie
dingen!
KAPSALON
Dorpsstraat 21 Bergen Tel. 2266
telefoon 2331, Bergen
Dorpsstraat 21, Bergen, Tel. 2266
BERGEN
10 april
Dr. LUGTEN, Telefoon 2700
SCHOORL
10 april
Dr. BRUST, Telefoon K 2209-266