DE DUINSTREEK
Schoorls Bazar
JOH. LOUTER
Een modern
a
JtvW
UW AUTO EN UW OGEN
'O oor betere
Banketbakkerij
Ter Burg
Weener punt
Gevulde koekjes
VIHK'S
DIEPVRIES
Tuyn - Alkmaar
Opening Huishoudbeurs
f 2000 prijzen onafgehaald
4, L 7-
K
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
In de schoonmaaktijd
MARIUS SLOT
W. H. MANOOY
M. v. TEULINGEN
99
Tweede Blad
Vrijdag 3 maart 1961
Het gezichtsvermogen van de
chauffeur bepaalt zijn eigen vei
ligheid en die van anderen.
Wat staat ons te doen?
Jaarlijks worden ruim 135.000
mensen het slachtoffer van ver
keersongevallen, 2500 met dode
lijke afloop. Dat betekent 377
verkeersslachtoffers per dag, van
wie 7 doden.
Een trieste lijst van afschuwe
lijke ongevallen moet jaarlijks
worden opgemaakt. De oorzaak
van vele van deze is toe te schrij
ven aan het falen van de ogen
op kritieke ogenblikken!
Dat hebben onderzoekingen
uitgewezen. Daarmee staan we
voor een verantwoordelijkheid,
die zwaar weegt. Temeer omdat
een deel van de oplossing voor de
hand ligt.
Een groot percentage?
Bijna een jaar lang is in Neder
land een ogentestwagen van de
Vereniging „Veilig Verkeer"
langs de weg. Dit teststation is
een uniek onderzoekcentrum
waar „slachtoffers" onderzocht
worden naar hetgeen er mogelijk
aan hun gezichtsvermogen hapert.
De resultaten van het onderzoek
dat in de ogentestwagen gehou
den wordt, zijn nog niet bekend.
De Vereniging „Veilig Verkeer"
en het „Centraal Bureau voor de
Statistiek" zijn nog doende de
verworven gegevens in keiharde
getallen vast te leggen. Vooruit
lopen op die resultaten is onmo
gelijk. Wel kunnen wij het ver
moeden uitspreken, dat een groot
percentage van de chauffeurs op
de weg, zoals eerder gebleken
was bij militaire keuringen, lijden
aan oogafwijkingen die de diepte
waarneming moeilijk of onmoge
lijk maken.
Snijden.
En wat dat betekent kunnen
we vaststellen wanneer we op de
grote weg de ene wagen de an
dere zien „snijden". En dan vra
gen we ons af:
Zijn alle chauffeurs zich be
wust, dat het inhalen op de grote
weg, statistisch zeker, de meeste
gevaren met zich meebrengt?
Weten zij, dat ongelukken, die
dan gebeuren, de ongelukken zijn
met het grootste aantal slachtof
fers? Ook al, omdat een aanrij
ding onder dergelijke omstandig
heden, meestal niet tot twee
auto's beperkt blijft?
Kennen zij de oorzaak van het
kwaad?
Het gevaarlijke „snijden", is
vaak het gevolg van een gebrek
aan dieptewaarneming bij de
automobilist. Hij kan niet bepa
len, hoever een tegenligger van
hem verwijderd is. Dit is b.v. het
geval bij mensen, die slechts over
één werkend oog beschikken. Zij
ontberen het dieptebeeld. Zij zien
alles vlak en plat. Welke gevaren
het met zich meebrengt, indien zo
iemand een voor hem rijdende
auto wil passeren en dus niet
kan bepalen hoever een tegen
ligger van hem verwijderd is
is duidelijk. De laatste tijd is ge
bleken, dat niet alléén de één
ogige chauffeur zichzelf en ande
ren blootstelt aan vreselijke ge
varen.
Het vermogen tot Schatten van
de afstand waarop de tegenligger
nadert, en de snelheid waarmee
hij rijdt, faalt bij velen.
Zij konden de gevaren niet
schatten.
Bij een onderzoek, ingesteld in
de V.S. door de California Motor
Vehicle Department bleek, dat
van de 70 automobilisten, die aan
gehouden werden, omdat zij „sne
den" meer dan de helft van hen
één oog minder dan de normale
gezichtssterkte had. Zij zouden
het risico van snijden op de weg
nooit genomen hebben, als zij
met behulp van twee goede ogen
het gevaar hadden kunnen schat
ten. Vergelijkingen van 2 groe
pen automobilisten met blanko
ongeluksregister en met slechte
toonden aan, dat het percen
tage automobilisten met gebrek
kig gezichtsscherpte veel hoger
was bij de groep slechte rijders
dan bij de goede.
De hulpmiddelen om het diepte-
zicht van aspirant-chauffeurs te
testen, staan ons nu ter beschik
king. In de testwagen van Veilig
Verkeer b.v. wordt gebruik ge
maakt van een vernuftig appa
raat, waarmee binnen enkele mi
nuten nagegaan kan worden hoe
het dieptewaarnemingsvermogen
van de onderzochte is. De test
wagen komt ook in 1961
in vele plaatsen van ons land. Wij
hopen dat velen de gelegenheid
zullen aanpakken zich te laten on
derzoeken. Het kan niemand na
deel berokkenen, want een naam
behoeft niemand op te geven,
noch vóór, noch na de test.
Het grijze uur.
Een bijzondere waarschuwing
zou moeten gelden voor het z.g.
„grijze uur", de periode tussen
dag en schemering. Bij de over
gang van het zien bij daglicht
naar het geheel anders geaarde
zien bij schemering, treden veel
vuldig storingen in het gezichts
vermogen op. Ook bij mensen met
een normaal gezichtsvermogen.
Richtingsbedrog kan een gevolg
daarvan zijn.
Voor het optreden van dwaal
lichten en het zien van „wegspo-
ken", is het licht op het donkere
uur van de dag vaak aansprake
lijk. Zijn de lichte partijen van het
gezichtsveld niet meer licht ge
noeg om het netvlies voldoende te
prikkelen, dan kan men deze al
leen waarnemen bij verandering
van blikrichting.
Daarbij wordt een beweging
gesuggereerd, die er in werke-
GARAGE
regelmatig prima
gebruikte auto's
•k
Wij hebben een partij dekens zeer voordelig
kunnen kopen en laten u hier direct van profiteren
lijkheid niet is. Wanneer een wis
selende belichting daarbij op
treedt, zoals bij het autorijden on
vermijdelijk is, dan wordt dit op
tisch bedrog zeer sterk.
Nachtblind.
Het spreekt vanzelf, dat lijders
aan „nachtblindheid", het tijdens
dit „grijze uur" zwaar te ver
duren hebben. Het aantal onge
lukken is gedurende die periode
opmerkelijk groot. Bij langzaam
aanpassingsvermogen (adaptie)
van de ogen, ontstaan bij het zien
in het schemer moeilijkheden. Het
nachtblinde oog is tijdelijk een
waardeloos orgaan, dat bijna een
uur nodig heeft om aan het don
ker gewend te raken.
Storingen tijdens het „grijze
uur" komen ook voor bij mensen
met een normaal gezichtsvermo
gen. Een klein percentage van
alle ogen voldoet aan de te stel
len eisen. Veel meer mensen dan
zij, die zich daarvan bewust zijn,
zouden bij het autorijden een bril
moeten gebruiken.
Zeker is de bril geen gevaar in
het verkeer, zoals vroeger nogal
eens beweerd werd. Integendeel:
door een goed aangepaste bril
wordt het oog beschermd, terwijl
de gebruiker vaak beter kan zien,
dan iemand met eigenlijk onvol
doende gezichtsscherpte, een on
volkomenheid, die in het dagelijks
leven vaak niet opgemerkt werd.
Wanneer gebreken gering zijn,
geeft een bril volkomen gelijkstel
ling met de normaal ziende chauf
feur.
Ogenonderzoek, geregeld en
volledig lijkt voor iedere wegge
bruiker een onverbiddelijke eis.
Want het lot van velen op de
weg hangt van onszelf van
onze ogen af.
Optische fouten kunnen door
de oogarts worden opgespoord en
in verreweg de meeste gevallen
bestaat er een afdoend correctie
middel voor.
Daarmee bestrijden wij „de
dood op de weg" envoor
komen we verdriet: in véél van de
135.000 gezinnen waarin thans,
jaarlijks, verkeersslachtoffers val
len.
Mej. Dr. M. Klompé, Minister
v. Maatschappelijk Werk zal op
16 maart a.s. de 16e Internatio
nale Huishoudbeurs in het nieu
we R.A.I.-gebouw officieel ope
nen. Op deze beurs, die tot en
met 26 maart a.s. duurt, zal de
huisvrouw wederom een keur
van noviteiten aantreffen.
Wij deden een willekeurige
greep in de veelheid van huis-
huidelijke nieuwigheden: weg-
neembare waslijnpalen, keuken
kasten met naadloze plasticfolie
overtrokken, een nieuwe platte
buiskachel voor de jonggehuw
den, een naaimachine met schui
ne naald, een koelkast met bedie
ningsdashboard, een vol-auto-
matische Castor-wasmachine-
combinatie die de was kurkdroog
oplevert, „Libelle" naadloze ny
lon steunkous, fornuizen met be
veiligde aansteekvlam, pandek
sels met koelstofknop, 's nachts
opladende electrische kachels,
een volautomatische Ilford-
kleinbeeldcamera; een koffie-
senlefilter uit één stuk, Fiat-koel
kasten met volautomatische ont-
dooier, een draagdroogrek van
14 meter hoogte, Seahorse lakens
met extra versterkt midden, etc.,
etc.
Naast de over de gehele beurs
verspreide nieuwtjes vindt de
bezoekster ook nog enige spe
ciale afdelingen, waarin zij een
totaal aanbod aantreft. Zo is er
een verdiepte zaal, geheel
gewijd aan de woninginrichting;
ook de koelapparatuur is in één
groot geheel verenigd, waardoor
men snel een goede indruk kan
krijgen van hetgeen er momen
teel aan de markt is. Overweldi
gend is ook hetgeen er te zien is
op het terrein van de wasbe-
handeling.
Vele landen zijn op de Huis
houdbeurs vertegenwoordigd,
waarvan Nieuw Zeeland en Ma
rokko met eigen landen-pavil-
joens. Nieuw Zeeland laat het
verrukkelijke lamsvlees proeven
en Marokko komt met wijnen,
keramiek en lederwaren.
Voor het besteden van de
vrije zaterdag biedt de Huishoud
beurs tal van mogelijkheden.
Vanzelfsprekend ontbreken in
de nieuwe behuizing de traditio
nele modeshows met gewone kle
ding en bad-, strand- en spor
tieve kleding niet. Men kan te
kust en te keur terecht.
Van de 12.000,— aan prij
zen tijdens de Sint-Nicolaasactie
van de Alkmaarse Winkelstand
(AWA) uitgegeven loten van
de 8 October-vereniging „Alk
maar Ontzet" is nog voor een
bedrag van bijna 2.000,aan
waardebonnen niet afgehaald.
Hieronder bevindt zich nog een
hoofdprijs van 500,Ieder
een die nog in het bezit van loten
is wordt aangeraden deze thans
op te zoeken en na te kijken. Het
kan een zeer aangename verras
sing opleveren. De nog niet af
gehaalde prijzen hebben betrek
king op de volgende lot-num-
mers:
Serie A nrs. 304, 1848, 2078,
2184, 2561, 4244, 5512, 7500,
7524, 8959, 11131 en 10170.
Serie B nrs. 3125, 4676, 9454
en 12389.
Serie C nrs. 2278, 4717, 5001,
5185, 8067, 9329, 10175, 40571
en 12097.
Serie D nrs. 632, 2173, 5624,
7761, 7856, 9451, 10538 en
12371,
Serie E nrs. 2107, 2261, 4003,
4215, 5124, 5676, 6628, 8703,
9354, 11876, 10879, 11268.
Serie H nrs. 44, 1910, 5694,
6027, 6350, 6616 en 11299.
Serie K nrs. 778, 2843, 3778,
3850, 4247, 4304, 5947, 7541,
7560, 8916, 10198 en 10525.
Serie M nrs. 1056, 1450, 1536,
2507, 3214, 4261, 4680. 5319,
5753, 6023, 6255, 7196, 9606.
10270 en 12085.
De prijzen kunnen alsnog
worden afgehaald bij Reisbureau
„De Magneet", Koorstraat 19-21
te Alkmaar.
Tuin en Bloemzaden
J. BLOM
haarverzorging
Belt U even
Adverteert in
De Duinstreek
GYMNASTIEKVERENIGING „0 L Y M PI A'
Uitvoering
UITERAARD zoeken
de couturiers steeds
weer naar nieuwe
vormen om de mode te
verjongen. Zij komen
daarbij dikwijls tot
verrassende vondsten.
Wel eens zo verrassend
dat de modellen slechts
draagbaar zijn onder
bepaalde omstandig
heden en de stijl eigen
lijk niet geschikt is ze
algemeen te maken.
Dit vinden we trouwens
regelmatig in de haute
couture.
Het model op onze
illustratie is zo n creatie
uit de Italiaanse school
en wel van Marucelli
uit Florence. Hij volgt
hier de lijn die reeds
meer voor middagen
sembles is aangewend
van de dubbele rok.
De japon is vervaar
digd van een bizonder
materiaal, te weten
orlon in beige waar
doorheen een zilveren
cromoflexdraad en geeft
een apart effect. Deze
japon zelf met een
strakke eenvoudige
vierkante hals, gegar
neerd met acht knopen
en in de taille los bij
een gehouden door een
geknoopte ceintuur van
dezelfde stof, heeft een
korte rok, die juist even boven de knie valt.
Onder dit geheel wordt een zeer strakke rok gedragen
van dezelfde stof, die juist even over de knie valt. Het totale
resultaat van deze creatie biedt ons iets aparts, dat men
vrijwel alleen in de haute couture vindt. Zoals reeds opge
merkt, is deze stijl niet in alle genres doorvoerbaar.
Toch is dit ensemble wel interessant en een toonbeeld van
een modern middagensemble.
ËÊÊm
BAL NA
Zeemleer, le klas
kwaliteit sponzen,
boenders, dweilen en
echte Terpetijn was
„De Leeuw van Schoorl''
Vriescellen en -kasten
tot 40° onder nul,
roomijs installaties,
koelmachines
en apparatuur
CLAASSEN SIGAREN
Ondergetekende bericht hiermede, dat hij met ingang van
1 maart zijn zaak heeft overgedragen aan de heer
Hartelijk dankend voor het al die jaren in zo ruime mate
genoten vertrouwen, beveelt hij zijn opvolger bij U aan.
M. v. TEULINGEN
SCHOORL, 1 maart 1961.
In aansluiting op bovenstaande deelt ondergetekende mede,
dat hij de kruidenierszaak van de heer
heeft overgenomen
Door correcte en billijke bediening hoopt hij, eveneens als
zijn voorganger in dezelfde mate uw gunsten waardig te
mogen worden.
W. H. MANOOY
SCHOORL, 1 maart 1961.
99
reparatie, banden, accu's enz
DEALER:
Triumph-Standaard Automob.
Telefoon 313
1-persoons maat 150 x 200 12.95 14.95 15.95
2-persoons maat 170 x 220 15.95 20.95
BIJ AANKOOP VAN.
Kapok-, binnenvering-, schuimrubberbedden
t ij del ij k kussens gratis
l-persoons ENG. LEDIKANT
1-persoons ENG. WENTELBED
2-persoons ENG. LEDIKANT
2-persoons ENG. WENTELBED
vanaf 31,25
vanaf 43.25
vanaf 51.90
vanaf 71.15
Hereweg 149 - Schoorl - Tel. 339
Landbouwzaden
Tuindersglas
Broeibakjes voor amateurs
Onderweg 21 Schoorl
ONS WEEKEND KOEKJE
75 cent per 250 gram
2 ons voor 1 gulden
Hereweg 38 - Telefoon 322
op zaterdag 4 maart a.s. in de Rustende Jager
te Schoorl.
(Nadruk verboden)
H
Groenten- en Fruithandel
de Grootelaan 20, telefoon 3294
Entree f 1.25 bel. inbegr. Geen plaatsbespreking
AANVANG 7.30 UUR PRECIES
DEZE WEEK
1 Gr. blik Snijbonen v. f 1,15 voor f 0,92
1 Extra grote pot Appelmoes 1000 gr f 0,55
1 kg Puike Aardappelen f 0,15
10 kg Puike Aardappelen f 1,40
1 kg Gesneden Hutspot f 0,25
werkt U het prettigst met
het beste materiaal\
ook los verkrijgbaar bij
DROGISTERIJ
Hereweg 21
Technisch Bureau
Oudegracht 102
Telefoon K 2200-6432 of 5401
10 zeer grote Corona's1.40
10 grote Corona's1.10
25 Senoritas in kistje2.50
10 Perlitas Senoritas0.95
5 Jubileum Sigaren1.10
5 Jubileum extra Sigaren 1.35
Verkrijgbaar in SCHOORL bij
Telefoon 547 - (Naast het postkantoor)