DE DUINSTREEK Schoorls Bazar JOH. LOUTER Een modern a JtvW UW AUTO EN UW OGEN 'O oor betere Banketbakkerij Ter Burg Weener punt Gevulde koekjes VIHK'S DIEPVRIES Tuyn - Alkmaar Opening Huishoudbeurs f 2000 prijzen onafgehaald 4, L 7- K X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X In de schoonmaaktijd MARIUS SLOT W. H. MANOOY M. v. TEULINGEN 99 Tweede Blad Vrijdag 3 maart 1961 Het gezichtsvermogen van de chauffeur bepaalt zijn eigen vei ligheid en die van anderen. Wat staat ons te doen? Jaarlijks worden ruim 135.000 mensen het slachtoffer van ver keersongevallen, 2500 met dode lijke afloop. Dat betekent 377 verkeersslachtoffers per dag, van wie 7 doden. Een trieste lijst van afschuwe lijke ongevallen moet jaarlijks worden opgemaakt. De oorzaak van vele van deze is toe te schrij ven aan het falen van de ogen op kritieke ogenblikken! Dat hebben onderzoekingen uitgewezen. Daarmee staan we voor een verantwoordelijkheid, die zwaar weegt. Temeer omdat een deel van de oplossing voor de hand ligt. Een groot percentage? Bijna een jaar lang is in Neder land een ogentestwagen van de Vereniging „Veilig Verkeer" langs de weg. Dit teststation is een uniek onderzoekcentrum waar „slachtoffers" onderzocht worden naar hetgeen er mogelijk aan hun gezichtsvermogen hapert. De resultaten van het onderzoek dat in de ogentestwagen gehou den wordt, zijn nog niet bekend. De Vereniging „Veilig Verkeer" en het „Centraal Bureau voor de Statistiek" zijn nog doende de verworven gegevens in keiharde getallen vast te leggen. Vooruit lopen op die resultaten is onmo gelijk. Wel kunnen wij het ver moeden uitspreken, dat een groot percentage van de chauffeurs op de weg, zoals eerder gebleken was bij militaire keuringen, lijden aan oogafwijkingen die de diepte waarneming moeilijk of onmoge lijk maken. Snijden. En wat dat betekent kunnen we vaststellen wanneer we op de grote weg de ene wagen de an dere zien „snijden". En dan vra gen we ons af: Zijn alle chauffeurs zich be wust, dat het inhalen op de grote weg, statistisch zeker, de meeste gevaren met zich meebrengt? Weten zij, dat ongelukken, die dan gebeuren, de ongelukken zijn met het grootste aantal slachtof fers? Ook al, omdat een aanrij ding onder dergelijke omstandig heden, meestal niet tot twee auto's beperkt blijft? Kennen zij de oorzaak van het kwaad? Het gevaarlijke „snijden", is vaak het gevolg van een gebrek aan dieptewaarneming bij de automobilist. Hij kan niet bepa len, hoever een tegenligger van hem verwijderd is. Dit is b.v. het geval bij mensen, die slechts over één werkend oog beschikken. Zij ontberen het dieptebeeld. Zij zien alles vlak en plat. Welke gevaren het met zich meebrengt, indien zo iemand een voor hem rijdende auto wil passeren en dus niet kan bepalen hoever een tegen ligger van hem verwijderd is is duidelijk. De laatste tijd is ge bleken, dat niet alléén de één ogige chauffeur zichzelf en ande ren blootstelt aan vreselijke ge varen. Het vermogen tot Schatten van de afstand waarop de tegenligger nadert, en de snelheid waarmee hij rijdt, faalt bij velen. Zij konden de gevaren niet schatten. Bij een onderzoek, ingesteld in de V.S. door de California Motor Vehicle Department bleek, dat van de 70 automobilisten, die aan gehouden werden, omdat zij „sne den" meer dan de helft van hen één oog minder dan de normale gezichtssterkte had. Zij zouden het risico van snijden op de weg nooit genomen hebben, als zij met behulp van twee goede ogen het gevaar hadden kunnen schat ten. Vergelijkingen van 2 groe pen automobilisten met blanko ongeluksregister en met slechte toonden aan, dat het percen tage automobilisten met gebrek kig gezichtsscherpte veel hoger was bij de groep slechte rijders dan bij de goede. De hulpmiddelen om het diepte- zicht van aspirant-chauffeurs te testen, staan ons nu ter beschik king. In de testwagen van Veilig Verkeer b.v. wordt gebruik ge maakt van een vernuftig appa raat, waarmee binnen enkele mi nuten nagegaan kan worden hoe het dieptewaarnemingsvermogen van de onderzochte is. De test wagen komt ook in 1961 in vele plaatsen van ons land. Wij hopen dat velen de gelegenheid zullen aanpakken zich te laten on derzoeken. Het kan niemand na deel berokkenen, want een naam behoeft niemand op te geven, noch vóór, noch na de test. Het grijze uur. Een bijzondere waarschuwing zou moeten gelden voor het z.g. „grijze uur", de periode tussen dag en schemering. Bij de over gang van het zien bij daglicht naar het geheel anders geaarde zien bij schemering, treden veel vuldig storingen in het gezichts vermogen op. Ook bij mensen met een normaal gezichtsvermogen. Richtingsbedrog kan een gevolg daarvan zijn. Voor het optreden van dwaal lichten en het zien van „wegspo- ken", is het licht op het donkere uur van de dag vaak aansprake lijk. Zijn de lichte partijen van het gezichtsveld niet meer licht ge noeg om het netvlies voldoende te prikkelen, dan kan men deze al leen waarnemen bij verandering van blikrichting. Daarbij wordt een beweging gesuggereerd, die er in werke- GARAGE regelmatig prima gebruikte auto's •k Wij hebben een partij dekens zeer voordelig kunnen kopen en laten u hier direct van profiteren lijkheid niet is. Wanneer een wis selende belichting daarbij op treedt, zoals bij het autorijden on vermijdelijk is, dan wordt dit op tisch bedrog zeer sterk. Nachtblind. Het spreekt vanzelf, dat lijders aan „nachtblindheid", het tijdens dit „grijze uur" zwaar te ver duren hebben. Het aantal onge lukken is gedurende die periode opmerkelijk groot. Bij langzaam aanpassingsvermogen (adaptie) van de ogen, ontstaan bij het zien in het schemer moeilijkheden. Het nachtblinde oog is tijdelijk een waardeloos orgaan, dat bijna een uur nodig heeft om aan het don ker gewend te raken. Storingen tijdens het „grijze uur" komen ook voor bij mensen met een normaal gezichtsvermo gen. Een klein percentage van alle ogen voldoet aan de te stel len eisen. Veel meer mensen dan zij, die zich daarvan bewust zijn, zouden bij het autorijden een bril moeten gebruiken. Zeker is de bril geen gevaar in het verkeer, zoals vroeger nogal eens beweerd werd. Integendeel: door een goed aangepaste bril wordt het oog beschermd, terwijl de gebruiker vaak beter kan zien, dan iemand met eigenlijk onvol doende gezichtsscherpte, een on volkomenheid, die in het dagelijks leven vaak niet opgemerkt werd. Wanneer gebreken gering zijn, geeft een bril volkomen gelijkstel ling met de normaal ziende chauf feur. Ogenonderzoek, geregeld en volledig lijkt voor iedere wegge bruiker een onverbiddelijke eis. Want het lot van velen op de weg hangt van onszelf van onze ogen af. Optische fouten kunnen door de oogarts worden opgespoord en in verreweg de meeste gevallen bestaat er een afdoend correctie middel voor. Daarmee bestrijden wij „de dood op de weg" envoor komen we verdriet: in véél van de 135.000 gezinnen waarin thans, jaarlijks, verkeersslachtoffers val len. Mej. Dr. M. Klompé, Minister v. Maatschappelijk Werk zal op 16 maart a.s. de 16e Internatio nale Huishoudbeurs in het nieu we R.A.I.-gebouw officieel ope nen. Op deze beurs, die tot en met 26 maart a.s. duurt, zal de huisvrouw wederom een keur van noviteiten aantreffen. Wij deden een willekeurige greep in de veelheid van huis- huidelijke nieuwigheden: weg- neembare waslijnpalen, keuken kasten met naadloze plasticfolie overtrokken, een nieuwe platte buiskachel voor de jonggehuw den, een naaimachine met schui ne naald, een koelkast met bedie ningsdashboard, een vol-auto- matische Castor-wasmachine- combinatie die de was kurkdroog oplevert, „Libelle" naadloze ny lon steunkous, fornuizen met be veiligde aansteekvlam, pandek sels met koelstofknop, 's nachts opladende electrische kachels, een volautomatische Ilford- kleinbeeldcamera; een koffie- senlefilter uit één stuk, Fiat-koel kasten met volautomatische ont- dooier, een draagdroogrek van 14 meter hoogte, Seahorse lakens met extra versterkt midden, etc., etc. Naast de over de gehele beurs verspreide nieuwtjes vindt de bezoekster ook nog enige spe ciale afdelingen, waarin zij een totaal aanbod aantreft. Zo is er een verdiepte zaal, geheel gewijd aan de woninginrichting; ook de koelapparatuur is in één groot geheel verenigd, waardoor men snel een goede indruk kan krijgen van hetgeen er momen teel aan de markt is. Overweldi gend is ook hetgeen er te zien is op het terrein van de wasbe- handeling. Vele landen zijn op de Huis houdbeurs vertegenwoordigd, waarvan Nieuw Zeeland en Ma rokko met eigen landen-pavil- joens. Nieuw Zeeland laat het verrukkelijke lamsvlees proeven en Marokko komt met wijnen, keramiek en lederwaren. Voor het besteden van de vrije zaterdag biedt de Huishoud beurs tal van mogelijkheden. Vanzelfsprekend ontbreken in de nieuwe behuizing de traditio nele modeshows met gewone kle ding en bad-, strand- en spor tieve kleding niet. Men kan te kust en te keur terecht. Van de 12.000,— aan prij zen tijdens de Sint-Nicolaasactie van de Alkmaarse Winkelstand (AWA) uitgegeven loten van de 8 October-vereniging „Alk maar Ontzet" is nog voor een bedrag van bijna 2.000,aan waardebonnen niet afgehaald. Hieronder bevindt zich nog een hoofdprijs van 500,Ieder een die nog in het bezit van loten is wordt aangeraden deze thans op te zoeken en na te kijken. Het kan een zeer aangename verras sing opleveren. De nog niet af gehaalde prijzen hebben betrek king op de volgende lot-num- mers: Serie A nrs. 304, 1848, 2078, 2184, 2561, 4244, 5512, 7500, 7524, 8959, 11131 en 10170. Serie B nrs. 3125, 4676, 9454 en 12389. Serie C nrs. 2278, 4717, 5001, 5185, 8067, 9329, 10175, 40571 en 12097. Serie D nrs. 632, 2173, 5624, 7761, 7856, 9451, 10538 en 12371, Serie E nrs. 2107, 2261, 4003, 4215, 5124, 5676, 6628, 8703, 9354, 11876, 10879, 11268. Serie H nrs. 44, 1910, 5694, 6027, 6350, 6616 en 11299. Serie K nrs. 778, 2843, 3778, 3850, 4247, 4304, 5947, 7541, 7560, 8916, 10198 en 10525. Serie M nrs. 1056, 1450, 1536, 2507, 3214, 4261, 4680. 5319, 5753, 6023, 6255, 7196, 9606. 10270 en 12085. De prijzen kunnen alsnog worden afgehaald bij Reisbureau „De Magneet", Koorstraat 19-21 te Alkmaar. Tuin en Bloemzaden J. BLOM haarverzorging Belt U even Adverteert in De Duinstreek GYMNASTIEKVERENIGING „0 L Y M PI A' Uitvoering UITERAARD zoeken de couturiers steeds weer naar nieuwe vormen om de mode te verjongen. Zij komen daarbij dikwijls tot verrassende vondsten. Wel eens zo verrassend dat de modellen slechts draagbaar zijn onder bepaalde omstandig heden en de stijl eigen lijk niet geschikt is ze algemeen te maken. Dit vinden we trouwens regelmatig in de haute couture. Het model op onze illustratie is zo n creatie uit de Italiaanse school en wel van Marucelli uit Florence. Hij volgt hier de lijn die reeds meer voor middagen sembles is aangewend van de dubbele rok. De japon is vervaar digd van een bizonder materiaal, te weten orlon in beige waar doorheen een zilveren cromoflexdraad en geeft een apart effect. Deze japon zelf met een strakke eenvoudige vierkante hals, gegar neerd met acht knopen en in de taille los bij een gehouden door een geknoopte ceintuur van dezelfde stof, heeft een korte rok, die juist even boven de knie valt. Onder dit geheel wordt een zeer strakke rok gedragen van dezelfde stof, die juist even over de knie valt. Het totale resultaat van deze creatie biedt ons iets aparts, dat men vrijwel alleen in de haute couture vindt. Zoals reeds opge merkt, is deze stijl niet in alle genres doorvoerbaar. Toch is dit ensemble wel interessant en een toonbeeld van een modern middagensemble. ËÊÊm BAL NA Zeemleer, le klas kwaliteit sponzen, boenders, dweilen en echte Terpetijn was „De Leeuw van Schoorl'' Vriescellen en -kasten tot 40° onder nul, roomijs installaties, koelmachines en apparatuur CLAASSEN SIGAREN Ondergetekende bericht hiermede, dat hij met ingang van 1 maart zijn zaak heeft overgedragen aan de heer Hartelijk dankend voor het al die jaren in zo ruime mate genoten vertrouwen, beveelt hij zijn opvolger bij U aan. M. v. TEULINGEN SCHOORL, 1 maart 1961. In aansluiting op bovenstaande deelt ondergetekende mede, dat hij de kruidenierszaak van de heer heeft overgenomen Door correcte en billijke bediening hoopt hij, eveneens als zijn voorganger in dezelfde mate uw gunsten waardig te mogen worden. W. H. MANOOY SCHOORL, 1 maart 1961. 99 reparatie, banden, accu's enz DEALER: Triumph-Standaard Automob. Telefoon 313 1-persoons maat 150 x 200 12.95 14.95 15.95 2-persoons maat 170 x 220 15.95 20.95 BIJ AANKOOP VAN. Kapok-, binnenvering-, schuimrubberbedden t ij del ij k kussens gratis l-persoons ENG. LEDIKANT 1-persoons ENG. WENTELBED 2-persoons ENG. LEDIKANT 2-persoons ENG. WENTELBED vanaf 31,25 vanaf 43.25 vanaf 51.90 vanaf 71.15 Hereweg 149 - Schoorl - Tel. 339 Landbouwzaden Tuindersglas Broeibakjes voor amateurs Onderweg 21 Schoorl ONS WEEKEND KOEKJE 75 cent per 250 gram 2 ons voor 1 gulden Hereweg 38 - Telefoon 322 op zaterdag 4 maart a.s. in de Rustende Jager te Schoorl. (Nadruk verboden) H Groenten- en Fruithandel de Grootelaan 20, telefoon 3294 Entree f 1.25 bel. inbegr. Geen plaatsbespreking AANVANG 7.30 UUR PRECIES DEZE WEEK 1 Gr. blik Snijbonen v. f 1,15 voor f 0,92 1 Extra grote pot Appelmoes 1000 gr f 0,55 1 kg Puike Aardappelen f 0,15 10 kg Puike Aardappelen f 1,40 1 kg Gesneden Hutspot f 0,25 werkt U het prettigst met het beste materiaal\ ook los verkrijgbaar bij DROGISTERIJ Hereweg 21 Technisch Bureau Oudegracht 102 Telefoon K 2200-6432 of 5401 10 zeer grote Corona's1.40 10 grote Corona's1.10 25 Senoritas in kistje2.50 10 Perlitas Senoritas0.95 5 Jubileum Sigaren1.10 5 Jubileum extra Sigaren 1.35 Verkrijgbaar in SCHOORL bij Telefoon 547 - (Naast het postkantoor)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1961 | | pagina 5