DE DUINSTREEK"
Van 1 november af:
voetgangers op zebra s beschermd
De Vier Trappen
HEROPENING
JOH. LOUTER
Bronchi letten
3 Vi
Boerenleenbank
Banketbakkerij
Ter llarg
Marins Slot
Ad
Textielhuis „DE VIER TRAPPEN"
Boekhandel C* OLDENBURG
Em if# vfimMijkhii
Ontwikkelen
en afdrukken
Boekh. Oldenburg
Anthoniusstr. 26 - Bergen
Hereweg 193 - Schoorl
Goudse Moppen
- 77
Gevulde Koekjes
ADVERTEERT IN DIT BLAD
99
Tweede Blad
Vrijdag 3 nov. 1961
Op 1 november j.l. trad de
- reeds eerder in ons blad aan
gekondigde nieuwe voetgan
gersregeling in werking. Van die
datum af zullen de knipperbollen
binnen de bebouwde kom buiten
werking zijn en op de duur ver
dwijnen, en zullen voetgangers
onder vrijwel alle omstandig
heden op de zebrapaden be
scherming genieten. Het rijdend
verkeer is van die datum af ver
plicht de op zebra's overstekende
voetgangers onbelemmerde door
gang te verlenen. Daar tegenover
staat dat de voetganger verplicht
is van een zebrapad gebruik te
maken als dat zich bevindt op
minder dan dertig meter afstand
van de plaats, waar hij gedacht
had te zullen oversteken. Voorts
moet de voetganger afzien van
zijn rechten, als er een politie-,
brandweer-, of ziekenauto nadert
die signalen geeft, en als er een
begrafenisstoet of militaire colon
ne passeert.
Voetganger niet langer
„vogelvrij".
De „motorisering' in ons land
neemt hand over hand toe. In
1950 telde Nederland 1 auto op
41 inwoners, in 1960 was dat al
1 op 22. Naar raming zal in 1970
deze verhouding 1 op 12 zijn, ter
wijl wordt verwacht dat in 1980
elke zesde Nederlander een auto
bezit.
Met deze cijfers is voldoende
aangetoond dat de voetganger
gaandeweg letterlijk èn fi
guurlijk meer en meer in de
verdrukking komt. Ook de onge-
vallencijfers spreken een duide
lijke taal: in 1960 vielen 1900
mensen aan het verkeer ten offer,
en niet minder dan plm. 500 daar
van verloren het leven als voet
ganger.
Reeds enkele jaren geleden
heeft de overheid, die inzag dat
de veiligheid van de voetganger
bij de toeneming van het gemoto
riseerde verkeer ernstig in het
gedrang zou komen, regelingen
ter beveiliging van deze cate
gorie verkeersdeelnemers getrof
fen. Deze bescherming bestond
hieruit, dat de voetganger, die
zich bevond op een voetgangers-
oversteekplaats al gauw „ze
bra" genoemd die voorzien
was van oranje knipperbollen,
niet gehinderd mocht worden
door bestuurders van voertuigen
en trams. Naast deze beschermde
oversteekplaatsen kwamen ze
bra's zonder knipperbollen, die
echter geen enkele bescherming
boden en die uitsluitend ten doel
hadden een gericht oversteken
van de voetgangers te bevorde
ren.
Waarschijnlijk door de hoge
installatiekosten bleef ook het
aantal beschermde oversteek
plaatsen te gering. Het is moge
lijk hieraan te wijten, dat het ge
bruik van de beschermde, door
knipperbollen gemarkeerde, over
steekplaatsen nogal eens moeilijk
heden met zich bracht: tal van
gevaarlijke manoeuvres, zowel
van de voetganger als van het
overige verkeer, kon en kan men
dagelijks waarnemen.
Nieuwe regeling
Een behoorlijk „samenspel"
tussen de onderscheidene catego
rieën weggebruikers kwam der
halve niet tot stand, en de rege
ling voldeed in de praktijk dus
niet geheel. Er werd dus naar
stig gezocht naar een oplossing,
die in de praktijk beter zou vol
doen.
Met ingang van 1 november
a.s. is de positie van de voetgan
ger als deelnemer aan het ver
keer stringenter geregeld.
Met ingang van deze datum
zal de knipperbol in het stads- en
dorpsbeeld verdwijnen, hoewel
hij buiten de bebouwde kom nog
kan worden gehandhaafd. Van
die datum af biedt de zebra be
scherming aan elke voetganger,
die zich daar öp bevindt. Niet het
kenbaar maken van de wens om
er gebruik van te maken geeft
de overige weggebruikers de ver
plichting voor de voetganger te
stoppen, maar het verkeer is
slechts verplicht de zich op de
zebra bevindende voetganger ge
legenheid te geven ongehinderd
de overzijde van de straat te be
reiken.
Populair gezegd: voorrang te
verlenen.
Er is geen regel zonder uit
zonderingen: bestuurders van po
litie-, brandweer en ziekenwagens
die signaal geven behoeven niet
voor de zich op een zebra bevin
dende voetganger af te remmen,
en de voetganger is verplicht bij
hun nadering ijlings het zebrapad
te verlaten. Ook uitvaartstoeten
en militaire colonnes waaron
der begrepen de gemotoriseerde
colonnes van de Bescherming
Bevolking mogen doorrijden.
Nog een andere verplichting
van de voetganger: hij is krach
tens de wet verplicht om gebruik
te maken van een als zodanig
aangegeven oversteekplaats, als
hij binnen een afstand van dertig
meter daarvan zou willen over
steken. Deze bepa
ling geldt niet als hij om de zebra
te bereiken eerst een rijbaan zon
der zebra zou moeten oversteken.
Ook geldt deze regeling niet, als
hij zich begeeft van of naar het
dichtsbijzijnde trottoir van of
naar de halte van een openbaar
middel van vervoer (tram of
bus): als deze zich bevindt op
minder dan dertig meter afstand
van een zebra, dan behoeft de
voetganger daarvoor niet om te
lopen. Uitkijken is dan echter
dubbel geboden, want bestuur
ders van voertuigen zullen bin
nen deze afstand immers geen
overstekende voetgangers ver
wachten.
Als er geen oversteekplaats
binnen dertig meter aanwezig is,
is de voetganger verplicht haaks
over te steken.
Voor de gemotoriseerde weg
gebruikers is er eveneens een
apart puntje waarop moet wor
den gewezen. Omdat geparkeer
de voertuigen het uitzicht van de
overstekende voetganger maar al
te gemakkelijk dreigen te belem
meren. is het verboden te stoppen
of te parkeren op of binnen vijf
meter afstand van een oversteek
plaats. Dit betekent uiteraard niet
dat, als men stopt om een over
stekende voetganger gelegenheid
te geven ongehinderd de overzij
de van de rijweg te bereiken, men
dit dan ook op tenminste vijf me
ter van de zebra af moet doen.
Samenspel is voorwaarde.
Voorwaarde voor het slagen
van de nieuwe voetgangersrege
ling is het goede samenspel tus
sen voetgangers en overige weg
gebruikers.
De voetganger zal zich terdege
moeten realiseren dat hij niet
zonder uit te kijken de weg op
moet stappen (zie de foto): een
auto stopt maar niet zómaar, en
een scooter, .motor of brommer
nog minder/ Hij zal er rekening
mee moeten houden dat een voer
tuig, dat een snelheid van 50km/
uur heeft, een remweg van 25 m
nodig kan hebben om tot stil
stand te komen. Wacht op ruimte
in de verkeersstroom. En dan:
aarzel niet om over te steken, als
een voertuig nog voldoende ver
weg is om tijdig te kunnen stop
pen; er kunnen misverstanden
tussen U en de bestuurder van
dat voertuig ontstaan met alle
ernstige gevolgen van dien.
Steek voorts snel en zonder on
derbreking over, zo mogelijk in
groepjes tegelijk, en houd op de
zebrapaden zoveel mogelijk
rechts, opdat „tegenliggers" in
het voetgangersverkeer eveneens
zonder haperen naar de overzijde
kunnen komen. Tenslotte: maak
bij door de politie of met behulp
van verkeerslichten geregelde
kruispunten gebruik van de even
tueel aanwezige voetgangerslich
ten. Als deze er niet zijn. dan
mag U pas oversteken als het
verkeer op de weg, die U wilt
oversteken, een stopteken heeft
gekregen. En houd ook dan nog
rekening met afbuigend verkeer.
Voor de overige weggebrui
kers geeft het Verbond voor Vei
lig Verkeer de volgende raadge
vingen. Nader kalm de zebrapa
den, die U reeds van ver kunt
zien liggen en die anders zijn
aangeduid door het bord „nade
ring voetgangersoversteekplaats"
neem even het gas weg, houd
even de trappers stil. Stop even-
tueel soepel, en kijk nog even of
de man achter U merkt dat U van
plan bent te gaan stoppen. Houd
vooral rekening met ouden van
dagen, die niet zo snel ter been
zijn, moeders met kinderen die
evenmin zo snel kunnen lopen en
vooral met kinderen. Geef duide
lijk te kennen dat U wilt stoppen,
als U iemand ziet die graag wil
oversteken: U bevordert er een
beter samenspel mee. U moedigt
het snel en orderlijk oversteken
aan als U rustig wacht. En ten
slotte: geef de voetgangers óók
voorrang als zij rechtdoor willen
en II links of rechts afslaat.
Deze wenken kunnen het sa
menspel tussen voetganger en
automobilist ten goede komen.
Als U deze wenken in acht
neemt, werkt U mee aan een vei
liger verkeer.
„STICHTING NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDS SPAARBANK"
365 VESTIGINGEN
V
begint WOENSDAG 8 NOVEMBER,
de Sint Nicolaastijd,
met FEESTELIJKE
's MIDDAGS OM TWEE UUR.
Attraktief: SpUlalt
Modern:
Voor dc kinderen gratis verrassing
BEZOEKT
1300 miljoen guldens zijn door spaarders
aan de Boerenleenbank toevertrouwd!
Zelf schilderen is heus
niet zo moeilijk!
Plasticolor ver!
„de Leeuw v. Schoorl'
Ons weekend koekje
tiov.
TAAI
PEPERNOTEN
KRUIDNOOTJES
LAMPIONS
KAARSEN
Als u heelt afgesproken
niet te wachten
de ballpoint metjiet
onverwoestbare hart heet
A
•iallpoint
q :'{v
gngezonden mededeling)
Hoestdrank in tabletvorm.95ct
DRIE GULDEN ONTVANGT U
in de vorm van een gratis eerste inleg
wanneer U een spaarrekening opent bij de
waaronder thans ook te SCHOORL
Agent: Administratie- en Belastingconsultatiebureau
J. W. Fakkert
Herenweg 46 - Schoorl
Geopend: maandag t/m vrijdag van
8-12.30 en van 1.30-5.30 uur r=
KOMT
RENTE bij dit agentschap 9/2 /O
TEGOED DAGELIJKS OPVRAAGBAAR
STIPTE GEHEIMHOUDING
VOLLEDIG GEGARANDEERD door de
Nederlandsche Middenstandsbank N.V.
U OOK EENS AAN?
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiinii
Laanweg 35 - Schoorl
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiii
1700 millioen zilveren guldens zijn nodig om de aardbol te omspannenl
Ruim 800.000 spaarders - van alle rang en stand -
vertrouwen aan de Boerenleenbank liefst 1300 miljoen
gulden toe. Getallen, die vertrouwen geven! Een bank
met zulk een enorme omvangdaar móet uw spaargeld
wel in goede handen zijn
Ook voor u ligt een spaarboekje klaar. U ontvangt
een hoge rente over uw gehele tegoed, dat dagelijks
opvraagbaar blijft.
Ga óók sparen bij de
de spaarbank voor iederéén
Aangesloten bij de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank Eindhoven
Met onze le kwaliteit
en vakkundige voorlichting
maakt u alles weer als nieuw
LJkJf 1-1 J»o<W'"»«*«orv*i*
HEREWEG 21
80 cent per 250 gram
Hereweg 149 - Schoorl - Tel. 339
behoeft u
2 ons voor 1 gulden
Hereweg 38 - Telefoon 322
Heren- en Kinderkapsalon
Telefoon 547
SCHOORL