DE DUINSTREEK" Van 1 november af: voetgangers op zebra s beschermd De Vier Trappen HEROPENING JOH. LOUTER Bronchi letten 3 Vi Boerenleenbank Banketbakkerij Ter llarg Marins Slot Ad Textielhuis „DE VIER TRAPPEN" Boekhandel C* OLDENBURG Em if# vfimMijkhii Ontwikkelen en afdrukken Boekh. Oldenburg Anthoniusstr. 26 - Bergen Hereweg 193 - Schoorl Goudse Moppen - 77 Gevulde Koekjes ADVERTEERT IN DIT BLAD 99 Tweede Blad Vrijdag 3 nov. 1961 Op 1 november j.l. trad de - reeds eerder in ons blad aan gekondigde nieuwe voetgan gersregeling in werking. Van die datum af zullen de knipperbollen binnen de bebouwde kom buiten werking zijn en op de duur ver dwijnen, en zullen voetgangers onder vrijwel alle omstandig heden op de zebrapaden be scherming genieten. Het rijdend verkeer is van die datum af ver plicht de op zebra's overstekende voetgangers onbelemmerde door gang te verlenen. Daar tegenover staat dat de voetganger verplicht is van een zebrapad gebruik te maken als dat zich bevindt op minder dan dertig meter afstand van de plaats, waar hij gedacht had te zullen oversteken. Voorts moet de voetganger afzien van zijn rechten, als er een politie-, brandweer-, of ziekenauto nadert die signalen geeft, en als er een begrafenisstoet of militaire colon ne passeert. Voetganger niet langer „vogelvrij". De „motorisering' in ons land neemt hand over hand toe. In 1950 telde Nederland 1 auto op 41 inwoners, in 1960 was dat al 1 op 22. Naar raming zal in 1970 deze verhouding 1 op 12 zijn, ter wijl wordt verwacht dat in 1980 elke zesde Nederlander een auto bezit. Met deze cijfers is voldoende aangetoond dat de voetganger gaandeweg letterlijk èn fi guurlijk meer en meer in de verdrukking komt. Ook de onge- vallencijfers spreken een duide lijke taal: in 1960 vielen 1900 mensen aan het verkeer ten offer, en niet minder dan plm. 500 daar van verloren het leven als voet ganger. Reeds enkele jaren geleden heeft de overheid, die inzag dat de veiligheid van de voetganger bij de toeneming van het gemoto riseerde verkeer ernstig in het gedrang zou komen, regelingen ter beveiliging van deze cate gorie verkeersdeelnemers getrof fen. Deze bescherming bestond hieruit, dat de voetganger, die zich bevond op een voetgangers- oversteekplaats al gauw „ze bra" genoemd die voorzien was van oranje knipperbollen, niet gehinderd mocht worden door bestuurders van voertuigen en trams. Naast deze beschermde oversteekplaatsen kwamen ze bra's zonder knipperbollen, die echter geen enkele bescherming boden en die uitsluitend ten doel hadden een gericht oversteken van de voetgangers te bevorde ren. Waarschijnlijk door de hoge installatiekosten bleef ook het aantal beschermde oversteek plaatsen te gering. Het is moge lijk hieraan te wijten, dat het ge bruik van de beschermde, door knipperbollen gemarkeerde, over steekplaatsen nogal eens moeilijk heden met zich bracht: tal van gevaarlijke manoeuvres, zowel van de voetganger als van het overige verkeer, kon en kan men dagelijks waarnemen. Nieuwe regeling Een behoorlijk „samenspel" tussen de onderscheidene catego rieën weggebruikers kwam der halve niet tot stand, en de rege ling voldeed in de praktijk dus niet geheel. Er werd dus naar stig gezocht naar een oplossing, die in de praktijk beter zou vol doen. Met ingang van 1 november a.s. is de positie van de voetgan ger als deelnemer aan het ver keer stringenter geregeld. Met ingang van deze datum zal de knipperbol in het stads- en dorpsbeeld verdwijnen, hoewel hij buiten de bebouwde kom nog kan worden gehandhaafd. Van die datum af biedt de zebra be scherming aan elke voetganger, die zich daar öp bevindt. Niet het kenbaar maken van de wens om er gebruik van te maken geeft de overige weggebruikers de ver plichting voor de voetganger te stoppen, maar het verkeer is slechts verplicht de zich op de zebra bevindende voetganger ge legenheid te geven ongehinderd de overzijde van de straat te be reiken. Populair gezegd: voorrang te verlenen. Er is geen regel zonder uit zonderingen: bestuurders van po litie-, brandweer en ziekenwagens die signaal geven behoeven niet voor de zich op een zebra bevin dende voetganger af te remmen, en de voetganger is verplicht bij hun nadering ijlings het zebrapad te verlaten. Ook uitvaartstoeten en militaire colonnes waaron der begrepen de gemotoriseerde colonnes van de Bescherming Bevolking mogen doorrijden. Nog een andere verplichting van de voetganger: hij is krach tens de wet verplicht om gebruik te maken van een als zodanig aangegeven oversteekplaats, als hij binnen een afstand van dertig meter daarvan zou willen over steken. Deze bepa ling geldt niet als hij om de zebra te bereiken eerst een rijbaan zon der zebra zou moeten oversteken. Ook geldt deze regeling niet, als hij zich begeeft van of naar het dichtsbijzijnde trottoir van of naar de halte van een openbaar middel van vervoer (tram of bus): als deze zich bevindt op minder dan dertig meter afstand van een zebra, dan behoeft de voetganger daarvoor niet om te lopen. Uitkijken is dan echter dubbel geboden, want bestuur ders van voertuigen zullen bin nen deze afstand immers geen overstekende voetgangers ver wachten. Als er geen oversteekplaats binnen dertig meter aanwezig is, is de voetganger verplicht haaks over te steken. Voor de gemotoriseerde weg gebruikers is er eveneens een apart puntje waarop moet wor den gewezen. Omdat geparkeer de voertuigen het uitzicht van de overstekende voetganger maar al te gemakkelijk dreigen te belem meren. is het verboden te stoppen of te parkeren op of binnen vijf meter afstand van een oversteek plaats. Dit betekent uiteraard niet dat, als men stopt om een over stekende voetganger gelegenheid te geven ongehinderd de overzij de van de rijweg te bereiken, men dit dan ook op tenminste vijf me ter van de zebra af moet doen. Samenspel is voorwaarde. Voorwaarde voor het slagen van de nieuwe voetgangersrege ling is het goede samenspel tus sen voetgangers en overige weg gebruikers. De voetganger zal zich terdege moeten realiseren dat hij niet zonder uit te kijken de weg op moet stappen (zie de foto): een auto stopt maar niet zómaar, en een scooter, .motor of brommer nog minder/ Hij zal er rekening mee moeten houden dat een voer tuig, dat een snelheid van 50km/ uur heeft, een remweg van 25 m nodig kan hebben om tot stil stand te komen. Wacht op ruimte in de verkeersstroom. En dan: aarzel niet om over te steken, als een voertuig nog voldoende ver weg is om tijdig te kunnen stop pen; er kunnen misverstanden tussen U en de bestuurder van dat voertuig ontstaan met alle ernstige gevolgen van dien. Steek voorts snel en zonder on derbreking over, zo mogelijk in groepjes tegelijk, en houd op de zebrapaden zoveel mogelijk rechts, opdat „tegenliggers" in het voetgangersverkeer eveneens zonder haperen naar de overzijde kunnen komen. Tenslotte: maak bij door de politie of met behulp van verkeerslichten geregelde kruispunten gebruik van de even tueel aanwezige voetgangerslich ten. Als deze er niet zijn. dan mag U pas oversteken als het verkeer op de weg, die U wilt oversteken, een stopteken heeft gekregen. En houd ook dan nog rekening met afbuigend verkeer. Voor de overige weggebrui kers geeft het Verbond voor Vei lig Verkeer de volgende raadge vingen. Nader kalm de zebrapa den, die U reeds van ver kunt zien liggen en die anders zijn aangeduid door het bord „nade ring voetgangersoversteekplaats" neem even het gas weg, houd even de trappers stil. Stop even- tueel soepel, en kijk nog even of de man achter U merkt dat U van plan bent te gaan stoppen. Houd vooral rekening met ouden van dagen, die niet zo snel ter been zijn, moeders met kinderen die evenmin zo snel kunnen lopen en vooral met kinderen. Geef duide lijk te kennen dat U wilt stoppen, als U iemand ziet die graag wil oversteken: U bevordert er een beter samenspel mee. U moedigt het snel en orderlijk oversteken aan als U rustig wacht. En ten slotte: geef de voetgangers óók voorrang als zij rechtdoor willen en II links of rechts afslaat. Deze wenken kunnen het sa menspel tussen voetganger en automobilist ten goede komen. Als U deze wenken in acht neemt, werkt U mee aan een vei liger verkeer. „STICHTING NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDS SPAARBANK" 365 VESTIGINGEN V begint WOENSDAG 8 NOVEMBER, de Sint Nicolaastijd, met FEESTELIJKE 's MIDDAGS OM TWEE UUR. Attraktief: SpUlalt Modern: Voor dc kinderen gratis verrassing BEZOEKT 1300 miljoen guldens zijn door spaarders aan de Boerenleenbank toevertrouwd! Zelf schilderen is heus niet zo moeilijk! Plasticolor ver! „de Leeuw v. Schoorl' Ons weekend koekje tiov. TAAI PEPERNOTEN KRUIDNOOTJES LAMPIONS KAARSEN Als u heelt afgesproken niet te wachten de ballpoint metjiet onverwoestbare hart heet A •iallpoint q :'{v gngezonden mededeling) Hoestdrank in tabletvorm.95ct DRIE GULDEN ONTVANGT U in de vorm van een gratis eerste inleg wanneer U een spaarrekening opent bij de waaronder thans ook te SCHOORL Agent: Administratie- en Belastingconsultatiebureau J. W. Fakkert Herenweg 46 - Schoorl Geopend: maandag t/m vrijdag van 8-12.30 en van 1.30-5.30 uur r= KOMT RENTE bij dit agentschap 9/2 /O TEGOED DAGELIJKS OPVRAAGBAAR STIPTE GEHEIMHOUDING VOLLEDIG GEGARANDEERD door de Nederlandsche Middenstandsbank N.V. U OOK EENS AAN? iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiinii Laanweg 35 - Schoorl iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiii 1700 millioen zilveren guldens zijn nodig om de aardbol te omspannenl Ruim 800.000 spaarders - van alle rang en stand - vertrouwen aan de Boerenleenbank liefst 1300 miljoen gulden toe. Getallen, die vertrouwen geven! Een bank met zulk een enorme omvangdaar móet uw spaargeld wel in goede handen zijn Ook voor u ligt een spaarboekje klaar. U ontvangt een hoge rente over uw gehele tegoed, dat dagelijks opvraagbaar blijft. Ga óók sparen bij de de spaarbank voor iederéén Aangesloten bij de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank Eindhoven Met onze le kwaliteit en vakkundige voorlichting maakt u alles weer als nieuw LJkJf 1-1 J»o<W'"»«*«orv*i* HEREWEG 21 80 cent per 250 gram Hereweg 149 - Schoorl - Tel. 339 behoeft u 2 ons voor 1 gulden Hereweg 38 - Telefoon 322 Heren- en Kinderkapsalon Telefoon 547 SCHOORL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1961 | | pagina 5