Volkers Leegwater
73 Hij if bij
^kotbsa fllltsa
Duidelijk gedrag
KERKDIENSTEN
NIET EEN BRIL, MAAR DE JUISTE BRIL!
Mr. Opticiën D. W. PASTOOR, Bergen
Voetbalvereniging „Schoorl" kampioen
De Ned. vereniging van
Huisvrouwen vierde haar
tweede lustrum
K.L.M. neemt opties op zes supersone
vliegtuigen
EVANG. LUTHERSE GEMEENTE
Neem een abonnement
aangemeten door
HOFLAAN 2, TELEF. 2202 Leverancier van alle ziekenfondsen
UITSLUITEND SPECIALISTISCHE BEHANDELING
Brillen op ziekenfondsrecept van uw oogarts, worden in
de snelste tijd geleverd-
Zoals bekend zal zijn behaalde het
eerste emai van de voetoaiwed-
vereniging Schoorl' het kampioen
schap m de Ze masse van de atd.
Noord-Holland van de K.N.V.B. en
promoveerde derhalve naar de le
klasse. Om dit gebeuren enige luis
ter bij te zetten hield het bestuur
zaterdagmiddag een receptie in ca
fe Honky-Tonk. Er waren veel hul
deblijken binnengekomen. We za
gen bloemstukken van het gemeen
tebestuur, de Schoorlse Gemeen
schap, de Buurtwinkeliers de V.V.
Koedijk, de familie Schreiner en
van het Euratom te Petten. Er was
een fruitmand van Olympia, enve-
loppes met inhoud en enkele ge-
fincs telegrammen en brieven. De
receptie werd gehouden van 16.00
tot 18.00 uur stond er op de uitno
diging en aanvankelijk leek het
tivy uat alleen uw verslaggever
hieraan gehoor had gegeven. Maar
tegen 5 uur kwamen er gelukkig
meer mensen onder wie burge
meester Bergh, wethouder Kaan
dorp, vertegenwoordigers van voet
balverenigingen uit onze omgeving
en spelers van het le en junioren-
elftal.
De voorzitter, de heer Broersma
vertelde in zijn welkomstoespraak
dat de vereniging destijds was door
gedrongen tot de 4e klasse van de
K.N.V.B. maar daarna naar de 3e
klasse van de N.H.V.B. is afge
zakt. Vier jaar geleden promoveer
den we van de 3e naar de 2e klas
se en nu zijn we dan in de le klas
aangeland zei de voorzitter. Verder
zei de heer Broersma dat de ver
houdingen met de vv. Duinranders
zo prettig liggen en dat hij hoopte
dat Schoorl nog eens in dezelfde
afdeling zou uitkomen als de zus-
tervereninging.
Hij dankte de w. Oosthuizen die
uiteindelijk indirect voor het kam
pioenschap van Schoorl had ge
zorgd en verklaarde dat hij eige-
lijk Berdos als kampioen had ge
doodverfd. Ook zwaaide hij lof toe
aan de elftalcommissie, de jeugd
leiders, trainer Louwe, grensrechter
van Twuyver en de heer Soel en
ook aan de trouwe supporters want
zei de voorzitter, het is voor een
vereniging van groot belang als zij
zien aoor een imixe vnenaenkring
weet gesteund, merna vroeg ae hr.
bmit, voorzitter van Beraos het
woord, in een humoristisch toe-
spraaKje verklaarde hij dat Schoorl
veel aan Berdos te danken heett.
Wij heohen altijd leuke wedstrij
den tegen elkaar gespeeld zei hij,
de verstandhouding was buitenge
woon goed en daarom mag ik wel
zeggen dat ik het jammer vindt
dat u kampioen bent geworden wij
van Berdos hadden er zelf vast op
gerekend. Maar toch hoop ik, zo
besloot de heer Smit, dat het u in
de le klasse goed mag gaan.
Burgem. Bergh was de volgende
spreiter. De drie elementen van uw
vereniging die hier aanwezig zijn,
n.l. het hestuur, het le en het ju-
moreneiltai zijn factoren die veel
perspectief heooen zei hij. Ik hoop,
dat Duinranders en Schoorl geza-
melijk nog eens in de 4e klasse van
de K.N.V.B. terechtkomen maar ik
iaat deze wijsheid graag aan de
K.N.V.B. over. De burgemeester be
sloot met de voetballers te advise
ren niet op hun lauweren te gaan
rusten maar te trachten nog hogei
op te komen. Ook de heer Nuyens,
bestuurslid van de afdeling Noord-
Holland van de K.N.V.B. compli
menteerde het le elftal en rele
veerde aan de tijd dat hij, zelf ac
tief voetballer zijnde, tegen Schoon
was uitgekomen.
Namens de vv. Duinranders sprak
de heer Schouten die de zusterver-
eniging veel geluk wenste en erop
wees, dat beide clubs indertijd in
dezelfde afdeling hebben gespeeld.
De heer Broersma zei hierop dat 'n
grote plaatselijke voetbalvereniging
dus een fusie van de beide clubs,
zijn ideaal was. De heer Langeveld
bood vervolgens namens de
Schoorlse Tennisclub een boeken-
bon aan, de heer Joosten bood si
garen aan namens de vv. Oosthui
zen en de heer Geettsch bood na
mens de Schoorlse Gemeenschap
zijn felicitaties aan. Na het offici
ële gedeelte bleef men nog enige
tijd gezellig bijeen, terwijl in de
avonduren het feest in intieme
kring werd voortgezet.
Ik docht niet dat jullie allegaar bai
Piet Duin weest oenne toe deer
vlete zaterdag de opperhoufde van
de Skonder voetQaners zatte te
rezipere hiet dat docht ik. No ik
was dur wel en toe ut oflopen
was zag ik un ouwe kirrel an de
tap zitte. Ik skat um zo een jaartje
of tachentug. 'Hai riep main en
zaide: 'Skraif jai die Skorlse flitse
mezeun? Noja, je kenne me wel
niet en ik wul me naam ok niet
in de krant hewwe maar ik wul
je wel zegge datte we hier allang
een voetbalklup hadde toe S.V.V
nag in de boerekooi zat. Dat was
zo omstreiks negentientien. Eerst
hadde me gien speulveld en we
voebalde op streit of op de Peerde-
marrukt. Automebiele en stoom-
fietse ware dur nag |niet en as
dur un kettekar langs kwam stopte
we effies.
Op 1 oktober 1910 hadde we elluf
man bai mekaar skraapt en toe is
de klup opricht. We noemde um de
S.M.K. of ek wel de Skorlder Man
gel Klup.
Want we hadde vor gewoonte as
ien van de teugepartai teveul praat
jes had neja den name Arie en ik
ke um effies tusse ons in en den
wier ie mangelt. We speulde alle
gaar op klompe, zente ver skoene
hadde je niet en ut was ok wel
makkelijk as je an uit korste end
trok, hutte van je pote en ramme
maar. Dat mocht allegaar nog om
die taid. Mar later krege we un echt
terrain en de eerste wedstraid die
speulde we teuge Zaidewind. Die
joontjes kwamme hillegaar loupen-
de deer moet je nou durus ocm
komme maar toe hadde we nag wat
over voor de sport. Afain die wed
straid man, ut hille durrep was
durbai. De burrie was dur ok en
mocht oftrappe maar voor ie dat
deed zaide die 'Wie dur wint, me
joos, tie kraigt un nuuwe bal van
de Gemeinte'.
Nu je begraipe dat ur knokt is.
Eerst gong uit puur glaik op, we
hadde un Skorlder skaidsrechter
en die floot gniens as Arie en ik
zoon Zaidewinder mangelde. Ik zal
niet bai windejewaai omgaan maar
opiens gaat onze midvoor op de
Zaidewinder kieper of, ut leek wel
of de bal an ze voete kleefde. Maar
of ie nou zemelappug worren was
van al dat vollek langs de lain ik
weet ut nag niet maar opiens draait
ie zunaigen om gaat op ons aige
doel of, passeert vrund en vaiand
en skuift de bal langs onze kieper
die van de alterasie gien poot ver
zette. We voetbalde glukkig binne
een soortement hekwerk aars had
de de meinse die struul van een
midvoor in ende skeurt maar voor-
loupug stonde we achter mit ien-
nul. Nei de rust kwamme de Zai-
dewinders opzette en we ware al
legaar nerreges meer behalleve on
ze kieper die dook op balie in alle
range en stande. Die man had puur
zoon skot over um en toe ie de bal
weer uitskiet geift ie um zoon
verlegen hengst dat de bal achter
de are kieper lag voor dat die ze
neus kon snuite. Toe was uit ien-
ien met nag ien menuut te speule.
En toe beurde dur wat, no manje ik
vergeet ik me hille leven niet. De
Zaidewinder bek maakt hens in 't
strafschopgebied en dus zait de
skaidsrechter 'Penantie'. Japie nam
um maar de kieper duikt de bal
duruit en 6k de are bek komt dur
bai. Maar Japie ok, hil kalium
haalt ie un end hout uit ze zak
slaat de kieper en de bek op dur
harsens en skiet de bal in doel. En
toe ware we blaid datte we een
Skorlder skaidsrechter hadde want
hai had niks zien. Hai waist nei de
middestip en glaik fluit ie of en toe
hadde we de wedstraid en de bal
van de Gemeinte wonnen.
Die Zaitewinders gransde nag wat
maar proteste were in die taie
niet in behandeling nomen. Later
hewwe we herrie kregen en benne
de Skorler Mangelaars over de kop
gaan en toen hewwe ze in 1920
S.V.V. opricht. Maar geif me nou
maar durus wat van je te drinke'
zaide de ouwe man 'want ik hep
puur zoon drouge strot kregen'.
De Nederlandse vereniging van
huisvrouwen afd Bergen en Schoorl
vierde gisteren haar 10-jarig be
staan in „De Rustende Jager".
Nadat 's morgens het officiële ge
deelte van het feestprogramma, in
de vorm van een gezellig koffie-
uurtje, met medeflitsen van de heer
Feijen uit Bergen aan Zee was ge
presenteerd, werd 's avonds in de
Dancing van „De Rustende Ja
ger" een cabaret-avond gegeven
door Fiet en Frans Koster uit Haar
lem. Van de verschillende in de
dancing aanwezige tentjes waar
men zich kon bedienen van Franse,
Italiaanse, Spaanse en Westfriese
hapjes en drankjeswerd druk
gebruik gemaakt, wat een gezellige
sfeer schiep. Tussen deze bedrij
vigheid door bracht het duo Kos
ter een 4-delig cabaret-programma
dat smaakte als de Spaanse Chianti
en de pikante Franse kaas die er
geserveerd werd.
De presidente van de vereniging,
mevrouw Reijnders-Siegers, opende
deze avond met een kort woord,
sprak haar vreugde uit over de
grote opkomst, en hoopte dat allen
een genoeglijke avond zouden be
leven.
Het cabaret-trio wist, onder het
motto ,,'t is zonde" na een nog al
saai begin de toehoorders te boeien.
Vooral Fiet Koster gaf van haar
gebrachte liedjes een kostelijke in
terpretatie, o.a. j„Ik heb iets op
m'n eigen, dat jongensachtig is",
„De juffrouw met de sigaretten"
en vooral in „Het Indiaanse meisje"
legde zij een behoorlijke zangtech
niek aan de dag.
De pianist André Bonnet begeleidde
haar op vakkundige wijze en gaf
tevens een virtuoze piano-solo ten
beste. Frans Koster was als trou
badour van de Franse chanson goed
op dreef, doch het gehele program
ma werd gedragen door Fiet Kos
ter, die een uitstekende cabaretière
is. Met een gezellig bal werd deze
avond gesloten.
rigens moet gezegd gezegd worden
dat de Duitse vrienden over een
voortreffelijke baltechniek beschik
ken. De pupillen verloren in de
morgenuren met 10. Ook de ju
nioren kwamen niet tot winst en
beten in de sintels met 40. In de
middaguren leden de adspiranten de
grootste nederlaag n.l. met 81.
Het eerste elftal stond al spoedig
met 10 voor, maar nog voor de
rust keek men al tegen een 2—1
achterstand op. Kort voor het ein
de maakte de Duitsers aan alle on
zekerheid een einde door de stand
op te voeren tot 41.
Alle wedstrijden hadden een bij
zonder sportief verloop. In de
avonduren vond in een speciaal af
gehuurde gelegenheid een gezellig
bal plaats en werden over en weer
vele cadeaus uitgedeeld.
De tweede Pinksterdag werd in de
morgenuren door velen nog een in
druk opgedaan van deze grote stad,
die 22 km lang is en 500.000 inw.
telt. Natuurlijk maakten velen ge
bruik van de 'Schwebebahn'.
Om half twee vertrok men weer
voor de thuisreis en om half negen
kwam men weer in Petten aanf
Een reis om nooit te vergeten,
waaraan ook het prachtige weer
heeft meegewerkt.
'SPORTVERENIGING PETTEN'
NAAR WUPPERTAL EN
LANGERVELD.
Petten. Met 70 mensen is zaterdag
morgen de 'Sportvereniging Petten'
met vier elftallen om 7 uur naar
Wuppertal vertrokken om daar hun
Duitse vrienden te bekampen die
met Pasen in Petten waren geweest
Men had een voorspoedige reis. Om
1 uur was het gezelschap in Dus-
seldorf waar hun vrienden ston
den te wachten. Vandaar ging het
langs een prachtig gedeelte naar
Wuppertal, waar men om 3 uur
arriveerde. Op vlotte wijze wer
den daarna te mensen bij hun
pleegouders onder gebracht. In de
avonduren was er in het clublo
kaal een gezellig samenzijn
De eerste Pinksterdag vonden de
wedstrijden plaats op een sintel-
baan. Dit was voor de jongens zeer
moeilijk om zich aan dit terrein
aan te passen. De bal kreeg soms
een vreemd effect waardoor het
plaatsen te wensen overliet. Ove-
D K.L.M. heeft stappen genomen
voor het reserveren van afleve
ringsposities voor zes supersone
vliegtuigen (supersonic transport
afgekort S.S.T.).
Drie hiervan zijn van het type
'Concorde', dat ontwikkelt wordt
door de op dit gebied samenwer
kende Franse vliegtuigfabriek Sud
Avation en de Engelse vliegtuigfa
briek British Aircraft Corp. De an
dere drie zullen van een Ameri
kaans ontwerp zijn waarvoor de
afleveringsposities zullen worden
gereserveerd bij de Federal Avia
tion (F.A.A.), welke de leiding
heeft bij de ontwikkeling van een
supersoon verkeersvliegtuig in de
Verenigde Staten.
De 148 ton wegende Concorde zal
maximaal 118 passagiers kunnen
vervoeren over een afstand van
6100 km met ruime brandstofreser-
ves. De snelheid zal 2.2 Mach of
wel 2300 km per uur bedragen.
Met dit vliegtuig zal de reistijd
Amsterdam-New York (rond 5900
km) welke nu met een DC-8 in
westelijke richting .nog acht uur
vergt, tot 3Va uur worden terug
gebracht. De Concorde zal worden
voorzien van een deltavormige
vleugel en uitgerust worden met 4
Eristol Siddely 'Olympus 593'
straalmotoren, waarvan elk een
stuwkracht van circa 14.500 kg ont
wikkelt.
Het vliegtuig zal voornamelijk uit
hoogwaardige aluminiumlegeringen
worden vervaaradigd. Slechts op
die plaatsen, waar sterke verhit
ting optreedt, wordt roestvrij staal
of titanium toegepast.
De fabrikanten verwachten, dat in
1967 het eerste prototype gereed
zal zijn. Daarna zullen nog 5 Con
cordes worden gebouwd voor
grondige beproeving. Men hoopt
nog in 1971 de eerste Concorde
voor de lijndienst te kunnen leve
ren.
Tot op heden zijn er, inclusief die
van de K.L.M., voor 46 Concordes
door negen luchtvaartmaatschappij
en afleveringsposities gereserveerd.
Van de Amerikaanse S.S.T. zal de
kruissnelheid 2900 - 3200 km per
uur bedragen (2.7 - 3 Mach). Dit
betekent een reisduur van Am
sterdam naar New York van drie
uur. Het zal vliegen op een hoogte
van 20 km. Het vliegtuig zal,
afhankelijk van de cabine inrich
ting, 150 tot 220 passagiers kunnen
vervoeren plus nog enige vracht.
Het vliegbereik zal 6400 km bedra
gen met voldoende brandstofreser
ves.
Een drietal vooraanstaande Ame
rikaanse fabrikanten heeft ont
werpen ingediend waaruit een keu
ze zal worden gemaakt. Afhanke
lijk taarvan zal het vliegtuig het
zij een deltavormige vleugel, hetzij
een zgn. 'variabele geometrie' krij
gen, hetgeen hier betekent dat de
vleugels, die bij de start en de lan
ding uitstaan, tijdens de supersone
vlucht achterwaarts worden ge
zwaaid tot een zeer sterke pijlstel
ling.
De constructie zal voornamelijk uit
titanium en roestvrij staal bestaan.
De vier motoren zullen elk een
stuwkracht moeten kunnen ont
wikkelen van 20.000 kg om het ca.
200 ton wegende vliegtuig te kun
nen voortstuwen.
Van het Amerikaanse ontwikke
lingsprogramma, waarmede totaal
meer dan 3,5 miljard gulden zal
zijn gemoeid, is onlangs de fase
van voorontwerpstudies van vlieg
tuig en motoren afgesloten. Drie
grote vliegtuigfabrieken - Boeing.
Lockheed en North America - en 3
motorenfabrieken - Curtiss Wright,
General Electric en Pratt en Whit
ney - dongen hierin mee.
Uit de ontwerpen zal een keuze
worden gemaakt, waarna zal wor
den begonnen met de verdere uit
werking van de beste vliegtuig- en
motorenontwerpen.
Het tijdschema voor de ontwikke
ling van de Amerikaanse S.S.T. is
nog niet vastgesteld. Men kan ech-
De conversatie is kennelijk
zo interessant dat de man, die
hier op de zebra staat, er niet
mee kan ophouden. Hij laat
het rijdende verkeer maar
raden naar wat hij gaat doen
het gesprek abrupt afbreken
en zijn tocht naar de overzij
de van de straat voltooien,
langzaam terugdrentelen of
zonder meer blijven sttaan.
Zijn onduidelijke houding
sticht verwarring en brengt
daardoor de veiligheid van 't
varieer in gevaar.
Toen men indertijd bepaalde, dat
voetgangers voortaan op het zebra
pad vrije doorgang zouden hebben,
deed men dat met de bedoeling hen
een redelijke bescherming bij het
oversteken te garanderen. Het was
beslist niet de bedoeling daarmee
de zebrapaden te maken tot pun
ten van verwarring in het verkeer.
In de praktijk zien we echter ver-
Warde situaties op en om zebra's
veelvuldig ontstaan. Meestal is dat
een gevolg van een onduidelijk ge
drag van zowel voetgangers als be
stuurders van voertuigen.
Soms zijn het de voetgangers om
'van hun voorrechten op de zebra
gebruik te maken, lange tijd be
sluiteloos aan de kant staan te
wachten. Wanneer ze zich einde
lijk op het zebrapad wagen, zijn
tee dan maar al te vaak geneigd
door een naderende auto of brom
fiets in wij fel te geraken en te
aarzelen. Het overige verkeer weet
dan niet meer waar het aan toe is,
en uit de verwarring die daarvan 't
gevolg is, kan gemakkelijk een on
geluk voortkomen.
Goed uitkijken voor het overste
ken. en zodra de verkeerssituatie
dat toelaat de zebra opstappen en
op besliste wijze naar de overkant
lopen, dat is de enige manier voor
de voetganger om onduidelijkheid
en onbegrip te voorkomen. Daar
bij is het dan niet de bedoeling om
onverwacht en zonder uit te kijken
als een verrassing voor het overige
verkeer op het zebrapad te verschij
nen. Ook moet de voetganger zich
bewust zijn, dat de zebrapaden bij
duisternis of een nat wegdek uit-
termate moeilijk door het rijdende
verkeer zijn te zien. Houdt men
met deze factoren geen rekening
dan is de kans groot dat de be
stuurder van een naderend voer
tuig plotseling met een door 'ze-
brastrepen beveiligde' oversteker
wordt geconfronteerd, en plotseling
sterk moet remmen met een on
geluk als mogelijk gevolg.
Voor het rijdend verkeer, in het
bijzonder voor de automobilisten,
geldt dat een beschermde voet
gangers-oversteekplaats nooit met
een te hoge snelheid moet worden
genadert. Hard rijdende voertuigen
kunnen bij de voetganger twijfel
doen ontstaan, of hij al dan niet
zijn tocht over de zebra veilig kan
volbrengen.
Het Verbond voor Veilig Verkeer
adviseert tenslotte de bestuurders
van auto's, die voor een zebrapad
waar een voetganger aanstalten
maakt over te steken, moet stoppen
geleidelijk en 'pompend' met de
remlichten snelheid te vermideren.
Het achteropkomend verkeer wordt
dan tijdig gewaarschuwd, en de
kans op botsingen wordt sterk ver
minderd.
ter niet verwachten dat het eerste
prototype voor het einde vun 1968
zal vliegen. De aflevering die voor
afgegaan moet worden door een
zeer uitgebreid beproevings- en cer
tificatie programma, zal waarschijn-
li'k pas tegen 1973 kunnen begin
nen. Jaarlijks zal men ongeveer 30
vliegtuigen kunnen afleveren.
In totaal zijn er bij de F.A.A., in
clusief die van de K.L.M., reeds 87
afleveringsposities gereserveerd
voor 19 luchtvaartmaatschappijen.
De S.S.T.-vliegtuigen zullen allen
gebruik kunnen maken van die
vliegvelden, welke op het ogen
blik geschikt zijn voor de huidige
straalvliegtuigen.
De huidige gegevens over de su
persone verkeersvliegtuigen zijn
nog niet voldoende gedetailleerd om
de K.L.M. een volledig inzicht te
verschaffen over de exploitatiemo
gelijkheden. Het zal naar de me
ning van de K.L.M. nog geruime
tijd duren voordat het besluit of
een van de beide opties omgezet
kan worden in een definitieve or
der, kan worden genomen.
ZONDAG 24 MEI 1964
BERGEN
HERV. GEMEENTE
RUïNEKERK
10.15 uur ds. Bekius
REHOBOTH-KAPEL
10 uur ds. C. de Ru van Zandvoort.
GEREF. KERK
10 uur ds. J. Drost van Rijswijk
(voorbereiding H.A.) 4.30 uur idem
LEGER DES HEILS
(Dorpshuis)
10 uur Samenkomst.
Donderdag 2 uur Gezinsbond voor
vrouwen.
SCHOORL
HERVORMDE GEMEENTE TE
SCHOORL, GROET en CAMP.
te Groet 10 uur ds. C. M. de Jong.
11.15 uur zondagsschool.
VERBREIDING DER WAARHEID
6.30 uur ds. J. J. Ruys, hagepreek.
ALKMAAR
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Geen dienst wegens buitendag in
het broederschapshuis te Schoorl.
10.15 uur ds. Herrmann, samenzang
REMONSTRANTSE GEMEENTE
10.30 uur ds. J. M. Lindemans.
SLORDIGHEID
VERANTWOORDELIJK VOOR
VELE AUTODIEFSTALLEN IN
V.S.
Naar schatting zijn in 1963 in de
Verenigde Staten ront 700.000 auto's
gestolen. Slordigheid van de eige
naren of rijders is mede oorzaak
van de regelmaat, waarmee gepar-,
keerde auto's verdwijnen. Velen zet
tt.i hun auto neer zonder hem af
te sluiten en de grootste zondaars;
laten zelfs het sleuteltje in het con
tact. In verscheidene Amerikaanse
s'aten zijn daarom verordeningen
in het leven geroepen, die automo
bilisten die hun wagen niet afslui
ten, strafbaar stellen.
De nonchalance van vele autorij
ders wordt in de hand gewerkt door
de omstandigheid, tat negen van de
tien gestolen auto's in de handen
van de eigenaars terug keren. Dit
betekent, dat bij een autodiefstal,
in de regel alléén de politie het
slachtoffer is. De meeste auto's die
verdwijnen worten n.l. door de op
groeiende jeugd meegepakt voor 'n
ritje. Joy-riding is trouwens ook ki.
Nederland 'n niet onbekende sport..
De resterende tien procent van de>
vermiste auto's verdwijnt spoor
loos. Wanneer beroepsdieven zich
met de zaak bemoeien js uw wagen
in een minimum van tijd zodanig
van uiterlijk veranderd dat u hem
zelf niet meer zoudt herkennen.
met wat er in Schoorl en
omstreken voorvalt en
besproken wordt,
op ,De Duinstreek'
f 1,75 per kwartaal
f 6,85 per jaar
Drukkerij
Schoorl - Laanweg 35
Telef. (02209) 268 en 223