Volkers Leegwater 73 Hij if bij ^kotbsa fllltsa Duidelijk gedrag KERKDIENSTEN NIET EEN BRIL, MAAR DE JUISTE BRIL! Mr. Opticiën D. W. PASTOOR, Bergen Voetbalvereniging „Schoorl" kampioen De Ned. vereniging van Huisvrouwen vierde haar tweede lustrum K.L.M. neemt opties op zes supersone vliegtuigen EVANG. LUTHERSE GEMEENTE Neem een abonnement aangemeten door HOFLAAN 2, TELEF. 2202 Leverancier van alle ziekenfondsen UITSLUITEND SPECIALISTISCHE BEHANDELING Brillen op ziekenfondsrecept van uw oogarts, worden in de snelste tijd geleverd- Zoals bekend zal zijn behaalde het eerste emai van de voetoaiwed- vereniging Schoorl' het kampioen schap m de Ze masse van de atd. Noord-Holland van de K.N.V.B. en promoveerde derhalve naar de le klasse. Om dit gebeuren enige luis ter bij te zetten hield het bestuur zaterdagmiddag een receptie in ca fe Honky-Tonk. Er waren veel hul deblijken binnengekomen. We za gen bloemstukken van het gemeen tebestuur, de Schoorlse Gemeen schap, de Buurtwinkeliers de V.V. Koedijk, de familie Schreiner en van het Euratom te Petten. Er was een fruitmand van Olympia, enve- loppes met inhoud en enkele ge- fincs telegrammen en brieven. De receptie werd gehouden van 16.00 tot 18.00 uur stond er op de uitno diging en aanvankelijk leek het tivy uat alleen uw verslaggever hieraan gehoor had gegeven. Maar tegen 5 uur kwamen er gelukkig meer mensen onder wie burge meester Bergh, wethouder Kaan dorp, vertegenwoordigers van voet balverenigingen uit onze omgeving en spelers van het le en junioren- elftal. De voorzitter, de heer Broersma vertelde in zijn welkomstoespraak dat de vereniging destijds was door gedrongen tot de 4e klasse van de K.N.V.B. maar daarna naar de 3e klasse van de N.H.V.B. is afge zakt. Vier jaar geleden promoveer den we van de 3e naar de 2e klas se en nu zijn we dan in de le klas aangeland zei de voorzitter. Verder zei de heer Broersma dat de ver houdingen met de vv. Duinranders zo prettig liggen en dat hij hoopte dat Schoorl nog eens in dezelfde afdeling zou uitkomen als de zus- tervereninging. Hij dankte de w. Oosthuizen die uiteindelijk indirect voor het kam pioenschap van Schoorl had ge zorgd en verklaarde dat hij eige- lijk Berdos als kampioen had ge doodverfd. Ook zwaaide hij lof toe aan de elftalcommissie, de jeugd leiders, trainer Louwe, grensrechter van Twuyver en de heer Soel en ook aan de trouwe supporters want zei de voorzitter, het is voor een vereniging van groot belang als zij zien aoor een imixe vnenaenkring weet gesteund, merna vroeg ae hr. bmit, voorzitter van Beraos het woord, in een humoristisch toe- spraaKje verklaarde hij dat Schoorl veel aan Berdos te danken heett. Wij heohen altijd leuke wedstrij den tegen elkaar gespeeld zei hij, de verstandhouding was buitenge woon goed en daarom mag ik wel zeggen dat ik het jammer vindt dat u kampioen bent geworden wij van Berdos hadden er zelf vast op gerekend. Maar toch hoop ik, zo besloot de heer Smit, dat het u in de le klasse goed mag gaan. Burgem. Bergh was de volgende spreiter. De drie elementen van uw vereniging die hier aanwezig zijn, n.l. het hestuur, het le en het ju- moreneiltai zijn factoren die veel perspectief heooen zei hij. Ik hoop, dat Duinranders en Schoorl geza- melijk nog eens in de 4e klasse van de K.N.V.B. terechtkomen maar ik iaat deze wijsheid graag aan de K.N.V.B. over. De burgemeester be sloot met de voetballers te advise ren niet op hun lauweren te gaan rusten maar te trachten nog hogei op te komen. Ook de heer Nuyens, bestuurslid van de afdeling Noord- Holland van de K.N.V.B. compli menteerde het le elftal en rele veerde aan de tijd dat hij, zelf ac tief voetballer zijnde, tegen Schoon was uitgekomen. Namens de vv. Duinranders sprak de heer Schouten die de zusterver- eniging veel geluk wenste en erop wees, dat beide clubs indertijd in dezelfde afdeling hebben gespeeld. De heer Broersma zei hierop dat 'n grote plaatselijke voetbalvereniging dus een fusie van de beide clubs, zijn ideaal was. De heer Langeveld bood vervolgens namens de Schoorlse Tennisclub een boeken- bon aan, de heer Joosten bood si garen aan namens de vv. Oosthui zen en de heer Geettsch bood na mens de Schoorlse Gemeenschap zijn felicitaties aan. Na het offici ële gedeelte bleef men nog enige tijd gezellig bijeen, terwijl in de avonduren het feest in intieme kring werd voortgezet. Ik docht niet dat jullie allegaar bai Piet Duin weest oenne toe deer vlete zaterdag de opperhoufde van de Skonder voetQaners zatte te rezipere hiet dat docht ik. No ik was dur wel en toe ut oflopen was zag ik un ouwe kirrel an de tap zitte. Ik skat um zo een jaartje of tachentug. 'Hai riep main en zaide: 'Skraif jai die Skorlse flitse mezeun? Noja, je kenne me wel niet en ik wul me naam ok niet in de krant hewwe maar ik wul je wel zegge datte we hier allang een voetbalklup hadde toe S.V.V nag in de boerekooi zat. Dat was zo omstreiks negentientien. Eerst hadde me gien speulveld en we voebalde op streit of op de Peerde- marrukt. Automebiele en stoom- fietse ware dur nag |niet en as dur un kettekar langs kwam stopte we effies. Op 1 oktober 1910 hadde we elluf man bai mekaar skraapt en toe is de klup opricht. We noemde um de S.M.K. of ek wel de Skorlder Man gel Klup. Want we hadde vor gewoonte as ien van de teugepartai teveul praat jes had neja den name Arie en ik ke um effies tusse ons in en den wier ie mangelt. We speulde alle gaar op klompe, zente ver skoene hadde je niet en ut was ok wel makkelijk as je an uit korste end trok, hutte van je pote en ramme maar. Dat mocht allegaar nog om die taid. Mar later krege we un echt terrain en de eerste wedstraid die speulde we teuge Zaidewind. Die joontjes kwamme hillegaar loupen- de deer moet je nou durus ocm komme maar toe hadde we nag wat over voor de sport. Afain die wed straid man, ut hille durrep was durbai. De burrie was dur ok en mocht oftrappe maar voor ie dat deed zaide die 'Wie dur wint, me joos, tie kraigt un nuuwe bal van de Gemeinte'. Nu je begraipe dat ur knokt is. Eerst gong uit puur glaik op, we hadde un Skorlder skaidsrechter en die floot gniens as Arie en ik zoon Zaidewinder mangelde. Ik zal niet bai windejewaai omgaan maar opiens gaat onze midvoor op de Zaidewinder kieper of, ut leek wel of de bal an ze voete kleefde. Maar of ie nou zemelappug worren was van al dat vollek langs de lain ik weet ut nag niet maar opiens draait ie zunaigen om gaat op ons aige doel of, passeert vrund en vaiand en skuift de bal langs onze kieper die van de alterasie gien poot ver zette. We voetbalde glukkig binne een soortement hekwerk aars had de de meinse die struul van een midvoor in ende skeurt maar voor- loupug stonde we achter mit ien- nul. Nei de rust kwamme de Zai- dewinders opzette en we ware al legaar nerreges meer behalleve on ze kieper die dook op balie in alle range en stande. Die man had puur zoon skot over um en toe ie de bal weer uitskiet geift ie um zoon verlegen hengst dat de bal achter de are kieper lag voor dat die ze neus kon snuite. Toe was uit ien- ien met nag ien menuut te speule. En toe beurde dur wat, no manje ik vergeet ik me hille leven niet. De Zaidewinder bek maakt hens in 't strafschopgebied en dus zait de skaidsrechter 'Penantie'. Japie nam um maar de kieper duikt de bal duruit en 6k de are bek komt dur bai. Maar Japie ok, hil kalium haalt ie un end hout uit ze zak slaat de kieper en de bek op dur harsens en skiet de bal in doel. En toe ware we blaid datte we een Skorlder skaidsrechter hadde want hai had niks zien. Hai waist nei de middestip en glaik fluit ie of en toe hadde we de wedstraid en de bal van de Gemeinte wonnen. Die Zaitewinders gransde nag wat maar proteste were in die taie niet in behandeling nomen. Later hewwe we herrie kregen en benne de Skorler Mangelaars over de kop gaan en toen hewwe ze in 1920 S.V.V. opricht. Maar geif me nou maar durus wat van je te drinke' zaide de ouwe man 'want ik hep puur zoon drouge strot kregen'. De Nederlandse vereniging van huisvrouwen afd Bergen en Schoorl vierde gisteren haar 10-jarig be staan in „De Rustende Jager". Nadat 's morgens het officiële ge deelte van het feestprogramma, in de vorm van een gezellig koffie- uurtje, met medeflitsen van de heer Feijen uit Bergen aan Zee was ge presenteerd, werd 's avonds in de Dancing van „De Rustende Ja ger" een cabaret-avond gegeven door Fiet en Frans Koster uit Haar lem. Van de verschillende in de dancing aanwezige tentjes waar men zich kon bedienen van Franse, Italiaanse, Spaanse en Westfriese hapjes en drankjeswerd druk gebruik gemaakt, wat een gezellige sfeer schiep. Tussen deze bedrij vigheid door bracht het duo Kos ter een 4-delig cabaret-programma dat smaakte als de Spaanse Chianti en de pikante Franse kaas die er geserveerd werd. De presidente van de vereniging, mevrouw Reijnders-Siegers, opende deze avond met een kort woord, sprak haar vreugde uit over de grote opkomst, en hoopte dat allen een genoeglijke avond zouden be leven. Het cabaret-trio wist, onder het motto ,,'t is zonde" na een nog al saai begin de toehoorders te boeien. Vooral Fiet Koster gaf van haar gebrachte liedjes een kostelijke in terpretatie, o.a. j„Ik heb iets op m'n eigen, dat jongensachtig is", „De juffrouw met de sigaretten" en vooral in „Het Indiaanse meisje" legde zij een behoorlijke zangtech niek aan de dag. De pianist André Bonnet begeleidde haar op vakkundige wijze en gaf tevens een virtuoze piano-solo ten beste. Frans Koster was als trou badour van de Franse chanson goed op dreef, doch het gehele program ma werd gedragen door Fiet Kos ter, die een uitstekende cabaretière is. Met een gezellig bal werd deze avond gesloten. rigens moet gezegd gezegd worden dat de Duitse vrienden over een voortreffelijke baltechniek beschik ken. De pupillen verloren in de morgenuren met 10. Ook de ju nioren kwamen niet tot winst en beten in de sintels met 40. In de middaguren leden de adspiranten de grootste nederlaag n.l. met 81. Het eerste elftal stond al spoedig met 10 voor, maar nog voor de rust keek men al tegen een 2—1 achterstand op. Kort voor het ein de maakte de Duitsers aan alle on zekerheid een einde door de stand op te voeren tot 41. Alle wedstrijden hadden een bij zonder sportief verloop. In de avonduren vond in een speciaal af gehuurde gelegenheid een gezellig bal plaats en werden over en weer vele cadeaus uitgedeeld. De tweede Pinksterdag werd in de morgenuren door velen nog een in druk opgedaan van deze grote stad, die 22 km lang is en 500.000 inw. telt. Natuurlijk maakten velen ge bruik van de 'Schwebebahn'. Om half twee vertrok men weer voor de thuisreis en om half negen kwam men weer in Petten aanf Een reis om nooit te vergeten, waaraan ook het prachtige weer heeft meegewerkt. 'SPORTVERENIGING PETTEN' NAAR WUPPERTAL EN LANGERVELD. Petten. Met 70 mensen is zaterdag morgen de 'Sportvereniging Petten' met vier elftallen om 7 uur naar Wuppertal vertrokken om daar hun Duitse vrienden te bekampen die met Pasen in Petten waren geweest Men had een voorspoedige reis. Om 1 uur was het gezelschap in Dus- seldorf waar hun vrienden ston den te wachten. Vandaar ging het langs een prachtig gedeelte naar Wuppertal, waar men om 3 uur arriveerde. Op vlotte wijze wer den daarna te mensen bij hun pleegouders onder gebracht. In de avonduren was er in het clublo kaal een gezellig samenzijn De eerste Pinksterdag vonden de wedstrijden plaats op een sintel- baan. Dit was voor de jongens zeer moeilijk om zich aan dit terrein aan te passen. De bal kreeg soms een vreemd effect waardoor het plaatsen te wensen overliet. Ove- D K.L.M. heeft stappen genomen voor het reserveren van afleve ringsposities voor zes supersone vliegtuigen (supersonic transport afgekort S.S.T.). Drie hiervan zijn van het type 'Concorde', dat ontwikkelt wordt door de op dit gebied samenwer kende Franse vliegtuigfabriek Sud Avation en de Engelse vliegtuigfa briek British Aircraft Corp. De an dere drie zullen van een Ameri kaans ontwerp zijn waarvoor de afleveringsposities zullen worden gereserveerd bij de Federal Avia tion (F.A.A.), welke de leiding heeft bij de ontwikkeling van een supersoon verkeersvliegtuig in de Verenigde Staten. De 148 ton wegende Concorde zal maximaal 118 passagiers kunnen vervoeren over een afstand van 6100 km met ruime brandstofreser- ves. De snelheid zal 2.2 Mach of wel 2300 km per uur bedragen. Met dit vliegtuig zal de reistijd Amsterdam-New York (rond 5900 km) welke nu met een DC-8 in westelijke richting .nog acht uur vergt, tot 3Va uur worden terug gebracht. De Concorde zal worden voorzien van een deltavormige vleugel en uitgerust worden met 4 Eristol Siddely 'Olympus 593' straalmotoren, waarvan elk een stuwkracht van circa 14.500 kg ont wikkelt. Het vliegtuig zal voornamelijk uit hoogwaardige aluminiumlegeringen worden vervaaradigd. Slechts op die plaatsen, waar sterke verhit ting optreedt, wordt roestvrij staal of titanium toegepast. De fabrikanten verwachten, dat in 1967 het eerste prototype gereed zal zijn. Daarna zullen nog 5 Con cordes worden gebouwd voor grondige beproeving. Men hoopt nog in 1971 de eerste Concorde voor de lijndienst te kunnen leve ren. Tot op heden zijn er, inclusief die van de K.L.M., voor 46 Concordes door negen luchtvaartmaatschappij en afleveringsposities gereserveerd. Van de Amerikaanse S.S.T. zal de kruissnelheid 2900 - 3200 km per uur bedragen (2.7 - 3 Mach). Dit betekent een reisduur van Am sterdam naar New York van drie uur. Het zal vliegen op een hoogte van 20 km. Het vliegtuig zal, afhankelijk van de cabine inrich ting, 150 tot 220 passagiers kunnen vervoeren plus nog enige vracht. Het vliegbereik zal 6400 km bedra gen met voldoende brandstofreser ves. Een drietal vooraanstaande Ame rikaanse fabrikanten heeft ont werpen ingediend waaruit een keu ze zal worden gemaakt. Afhanke lijk taarvan zal het vliegtuig het zij een deltavormige vleugel, hetzij een zgn. 'variabele geometrie' krij gen, hetgeen hier betekent dat de vleugels, die bij de start en de lan ding uitstaan, tijdens de supersone vlucht achterwaarts worden ge zwaaid tot een zeer sterke pijlstel ling. De constructie zal voornamelijk uit titanium en roestvrij staal bestaan. De vier motoren zullen elk een stuwkracht moeten kunnen ont wikkelen van 20.000 kg om het ca. 200 ton wegende vliegtuig te kun nen voortstuwen. Van het Amerikaanse ontwikke lingsprogramma, waarmede totaal meer dan 3,5 miljard gulden zal zijn gemoeid, is onlangs de fase van voorontwerpstudies van vlieg tuig en motoren afgesloten. Drie grote vliegtuigfabrieken - Boeing. Lockheed en North America - en 3 motorenfabrieken - Curtiss Wright, General Electric en Pratt en Whit ney - dongen hierin mee. Uit de ontwerpen zal een keuze worden gemaakt, waarna zal wor den begonnen met de verdere uit werking van de beste vliegtuig- en motorenontwerpen. Het tijdschema voor de ontwikke ling van de Amerikaanse S.S.T. is nog niet vastgesteld. Men kan ech- De conversatie is kennelijk zo interessant dat de man, die hier op de zebra staat, er niet mee kan ophouden. Hij laat het rijdende verkeer maar raden naar wat hij gaat doen het gesprek abrupt afbreken en zijn tocht naar de overzij de van de straat voltooien, langzaam terugdrentelen of zonder meer blijven sttaan. Zijn onduidelijke houding sticht verwarring en brengt daardoor de veiligheid van 't varieer in gevaar. Toen men indertijd bepaalde, dat voetgangers voortaan op het zebra pad vrije doorgang zouden hebben, deed men dat met de bedoeling hen een redelijke bescherming bij het oversteken te garanderen. Het was beslist niet de bedoeling daarmee de zebrapaden te maken tot pun ten van verwarring in het verkeer. In de praktijk zien we echter ver- Warde situaties op en om zebra's veelvuldig ontstaan. Meestal is dat een gevolg van een onduidelijk ge drag van zowel voetgangers als be stuurders van voertuigen. Soms zijn het de voetgangers om 'van hun voorrechten op de zebra gebruik te maken, lange tijd be sluiteloos aan de kant staan te wachten. Wanneer ze zich einde lijk op het zebrapad wagen, zijn tee dan maar al te vaak geneigd door een naderende auto of brom fiets in wij fel te geraken en te aarzelen. Het overige verkeer weet dan niet meer waar het aan toe is, en uit de verwarring die daarvan 't gevolg is, kan gemakkelijk een on geluk voortkomen. Goed uitkijken voor het overste ken. en zodra de verkeerssituatie dat toelaat de zebra opstappen en op besliste wijze naar de overkant lopen, dat is de enige manier voor de voetganger om onduidelijkheid en onbegrip te voorkomen. Daar bij is het dan niet de bedoeling om onverwacht en zonder uit te kijken als een verrassing voor het overige verkeer op het zebrapad te verschij nen. Ook moet de voetganger zich bewust zijn, dat de zebrapaden bij duisternis of een nat wegdek uit- termate moeilijk door het rijdende verkeer zijn te zien. Houdt men met deze factoren geen rekening dan is de kans groot dat de be stuurder van een naderend voer tuig plotseling met een door 'ze- brastrepen beveiligde' oversteker wordt geconfronteerd, en plotseling sterk moet remmen met een on geluk als mogelijk gevolg. Voor het rijdend verkeer, in het bijzonder voor de automobilisten, geldt dat een beschermde voet gangers-oversteekplaats nooit met een te hoge snelheid moet worden genadert. Hard rijdende voertuigen kunnen bij de voetganger twijfel doen ontstaan, of hij al dan niet zijn tocht over de zebra veilig kan volbrengen. Het Verbond voor Veilig Verkeer adviseert tenslotte de bestuurders van auto's, die voor een zebrapad waar een voetganger aanstalten maakt over te steken, moet stoppen geleidelijk en 'pompend' met de remlichten snelheid te vermideren. Het achteropkomend verkeer wordt dan tijdig gewaarschuwd, en de kans op botsingen wordt sterk ver minderd. ter niet verwachten dat het eerste prototype voor het einde vun 1968 zal vliegen. De aflevering die voor afgegaan moet worden door een zeer uitgebreid beproevings- en cer tificatie programma, zal waarschijn- li'k pas tegen 1973 kunnen begin nen. Jaarlijks zal men ongeveer 30 vliegtuigen kunnen afleveren. In totaal zijn er bij de F.A.A., in clusief die van de K.L.M., reeds 87 afleveringsposities gereserveerd voor 19 luchtvaartmaatschappijen. De S.S.T.-vliegtuigen zullen allen gebruik kunnen maken van die vliegvelden, welke op het ogen blik geschikt zijn voor de huidige straalvliegtuigen. De huidige gegevens over de su persone verkeersvliegtuigen zijn nog niet voldoende gedetailleerd om de K.L.M. een volledig inzicht te verschaffen over de exploitatiemo gelijkheden. Het zal naar de me ning van de K.L.M. nog geruime tijd duren voordat het besluit of een van de beide opties omgezet kan worden in een definitieve or der, kan worden genomen. ZONDAG 24 MEI 1964 BERGEN HERV. GEMEENTE RUïNEKERK 10.15 uur ds. Bekius REHOBOTH-KAPEL 10 uur ds. C. de Ru van Zandvoort. GEREF. KERK 10 uur ds. J. Drost van Rijswijk (voorbereiding H.A.) 4.30 uur idem LEGER DES HEILS (Dorpshuis) 10 uur Samenkomst. Donderdag 2 uur Gezinsbond voor vrouwen. SCHOORL HERVORMDE GEMEENTE TE SCHOORL, GROET en CAMP. te Groet 10 uur ds. C. M. de Jong. 11.15 uur zondagsschool. VERBREIDING DER WAARHEID 6.30 uur ds. J. J. Ruys, hagepreek. ALKMAAR DOOPSGEZINDE GEMEENTE Geen dienst wegens buitendag in het broederschapshuis te Schoorl. 10.15 uur ds. Herrmann, samenzang REMONSTRANTSE GEMEENTE 10.30 uur ds. J. M. Lindemans. SLORDIGHEID VERANTWOORDELIJK VOOR VELE AUTODIEFSTALLEN IN V.S. Naar schatting zijn in 1963 in de Verenigde Staten ront 700.000 auto's gestolen. Slordigheid van de eige naren of rijders is mede oorzaak van de regelmaat, waarmee gepar-, keerde auto's verdwijnen. Velen zet tt.i hun auto neer zonder hem af te sluiten en de grootste zondaars; laten zelfs het sleuteltje in het con tact. In verscheidene Amerikaanse s'aten zijn daarom verordeningen in het leven geroepen, die automo bilisten die hun wagen niet afslui ten, strafbaar stellen. De nonchalance van vele autorij ders wordt in de hand gewerkt door de omstandigheid, tat negen van de tien gestolen auto's in de handen van de eigenaars terug keren. Dit betekent, dat bij een autodiefstal, in de regel alléén de politie het slachtoffer is. De meeste auto's die verdwijnen worten n.l. door de op groeiende jeugd meegepakt voor 'n ritje. Joy-riding is trouwens ook ki. Nederland 'n niet onbekende sport.. De resterende tien procent van de> vermiste auto's verdwijnt spoor loos. Wanneer beroepsdieven zich met de zaak bemoeien js uw wagen in een minimum van tijd zodanig van uiterlijk veranderd dat u hem zelf niet meer zoudt herkennen. met wat er in Schoorl en omstreken voorvalt en besproken wordt, op ,De Duinstreek' f 1,75 per kwartaal f 6,85 per jaar Drukkerij Schoorl - Laanweg 35 Telef. (02209) 268 en 223

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1964 | | pagina 2