ItleeUlad ff ff 47. 4°/o 417 NMS 4 KLOKKEN DRIE GULDEN CADEAU! Stoptrein naar de Afrikaanse oerwouden GERRITSEN ILit ISaig^an s aeil.adan Nationale reclasseringsdag Kijk! Onderstaand agentschap van de Nederlandsche Middenstands Spaarbank doktersdiensten DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1965 40e JAARGANG No. 37 Verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Petten en de Egmonden SCHOORL BERGEN Burgerlijke stand geeft u: als eerste inleg. n Verder: Ga daarom óók met uw spaargeld naar: Agentschap Bergen: S.M. de Lange Beukenlaan 2 (achter Hotel "Hertenkamp") telefoon 2577. Nederlandsche Middenstands Spaarbank SCH00RLSE GEMEENSCHAP ZONDAGSDIENST ARTSEN VOOR BERGEN H. W. J. M. POOT NIET EEN BRIL, MAAR DE JUISTE BRIL Mr. Opticiën D. W. PASTOOR, Bergen <~Pro^e<5«.'»or 0réghe( 2de deel 100 Dit nummer bestaat uit 6 pagina's DE DUINSTREEK Aedaktie en adminirtrcae drukkerij Valkera «n Leegwater (v.h. C. Oldenburg) La an weg 30 - Schoorl Telefoon (02209) 203 - 223 Giro 55 28 67 Bankrelatie Alg. Bank Nederland n.v. Bergen Coöp. Raiffeisenbank, Schoorl Abonnementsprijs 6,85 per jaar, f 1,75 per kwart. Advertentieprijs 15 ct. per mm. contracten speciale tarieven. Elke avond om ongeveer zes uur verzamelt zich een groep mensen op het spoorwegstation van de Ara bische stad Mombasa aan de kust van Kenia, Afrikanen en Indianen lopen in kleurige verwarring door elkaar heen, terwijl hier en daar een Engelsman pogingen doet om niet helemaal in de menigte verlo ren te gaan. Er klinkt een bel en iedereen schuifelt de wachtende trein binnen. Dan, precies om half zeven, aldus een artikel van 'Het Beste uit Reader's Digest', begint één van de meest verbazingwekken de treinreizen ter wereld. Bestem ming: de oerwouden van Arfika en de Maanbergen. De Britse directie van de spoor wegmaatschappij noemt de trein schertsend 'de trein naar boven'. Weinig reizen per spoor zijn echter zo spectaculair als deze, die twee en een halve dag in beslag neemt. De reis voert langs welhaast on bekende streken van Oost-Afrika. Nadat de 'gari la moshi', het rook- voertuig, Mombasa heeft verlaten en de palmbomen uit het gezicht zijn verdwenen, omsluit de wilder nis de eenzame spoorbaan. Hoewel de Portugezen de stad Mombasa gedurende twee eeuwen bezet hebben gehouden en Ameri kaanse en Britse zakenlui in het na bije Zanzibar reeds in het begin van de 19e eeuw naar hartelust handel dreven, had toen geen blan ke de moed om 'n voet in de im mense oerwouden te zetten, waar de Nijl haar oorsprong vindt. Volgens de Griekse aardrijkskundige Ptole- maeus, die in de tweede eeuw na Christus leefde, moesten zich daar de Lunae Montes, of de bergen van de maan bevinden. Geen Europe aan kon dat echter bevestigen. Ge durende eeuwen bleef dit gebied, door oerwouden en moerassen om geven, onontsloten. IJzeren slang Toen de trein voor het eerst in de Afrikaanse geschiedenis ver scheen, was, zoals overal elders, ie dereen bang voor de ijzeren slang. Niettemin heeft geen vervoermiddel Oost-Afrika zo snel voor de wereld ontsloten en tot de ontwikkeling van dit gebied bijgedragen, als juist de trein. Ambtenaren van het kolo niaal bestuur, missionarissen, artsen en technici werden naar het vroe ger geïsoleerde gebied vervoerd. Te genwoordig opereert de spoorweg maatschappij onder supervisie van de regeringen der 3 Oostafrikaan- se staten en bereikt een gebied, dat bijna even uitgestrekt is als geheel West-Europa. De treinen naar het binnenland vervoeren materialen en gereedschappen die nodig zijn voor de stedenbouw, terwijl de trein naar de kust koffie, thee, hout, hui den en bevroren vlees transporteert, bestemd voor de wereldmarkten. Vrijwel iedere dag beklimt een zeer gemêleerd publiek de coupé's van de trein. Goed geklede Afri kaanse regeringsambtenaren, Engel se ingenieurs, die betrokken zijn bij de bouw van een krachtstation, drukpratende inheemse handelslie den en zo af en toe een Amerikaan se missionaris. De derde klas coupé's puilen uit van de Afrikanen, die enorme hoe veelheden bagage meevoeren. Sinds jaar en dag trachten de spoorweg beambten de reizigers er toe te be wegen hun bagage met de bagage wagen te laten vevoeren. Zonder sukses evenwel, want niemand ver trouwt het vervoer van zijn spullen aan derden toe. De maatschappij laat iedereen een bedrag van onge veer vijftien cent betalen voor ie dere kip, die hij mee in zijn coupé neemt. Geiten zijn taboe, een rege ling waarover veel ontstemming heerst. Trein tegen olifant Wie met deze trein meerijdt, merkt dat de verwantschap met snelver- voer, zoals in andere landen, ver te zoeken is. Daar is in de eerste plaats de spoorbreedte schuldig aan. Deze is namelijk niet breder dan een meter. Vanwege de ongelooflijk scherpe bochten, wordt er boven dien niet sneller dan ongeveer 65 kilometer per uur gereden. De dieren van de oerwouden leve ren de spoorwegmensen in dit land grote zorgen op. Soms vinden er botsingen met olifanten plaats of raken giraffes met hun lange halzen verstrikt in de telegraafdraden van de spoorweg. Bovendien hebben de in het binnenland wonende stam men 'n voorliefde voor koperdraad. Soms verdwijnen grote delen van de telegraafverbindingen, die men later in de vorm van kettingen en armbanden om de halzen of polsen van gelukkig lachende stamleden terug kan zien. Kilimanjaro In de vroege ochtend bereikt de trein de beroemde berg Kilimanjar de hoogste van Afrika, die majes tueus op 'n groot bergplateau staat. Nadat Nairobi is gepasseerd, rijdt men langs de prachtige zestig kilometer brede Rift Vallei, die zich op wonderbaarlijke wijze uitstrekt van Turkije, dwars door de Rode Zee loopt en via de hooglanden van Oost-Arika tenslotte in Malawi, het vroegere Nyasaland, uitkomt. Het volgende station is Nakuru, dat om streeks half drie in de middag wordt bereikt. Het landschap heeft een opmerkelijke verandering on dergaan, want de bomen zijn ver dwenen en hebben plaatsgemaakt voor acasia's en open grasland. Voort gaat het weer in de richting van de equator, waar de tempera tuur 's nachts bijzonder laag is en negen uur de volgende ochtend wordt Kampala, de hoofdstad van Oeganda bereikt. Deze stad met zijn 47.000 inwoners, is bovendien de hoofdstad van Buganda, 'n van de vier oorspronkelijke koninkrijkjes, waarvan de inwoners, lang voordat de Europese ontdekkingsreizigers ar riveerden, een opmerkelijke bescha ving hadden weten op te bouwen. De trein, die ons van de kust af heeft vervoerd, rijdt niet verder dan deze stad. De weinigen, die nog ver der het binnenland in reizen, moe ten wachten op trein 53, die des avonds vertrekt. Het zijn meestal mensen met een ware pioniersgeest die zo diep in het binnenland wer ken. Zij zijn typerend voor de hoop en de ambitie van het moderne Afrika. De Maanbergen De volgende ochtend rijdt de trein op de rand van de driehonderd me ter diepe Rift Vallei. Het George- en Edwardmeer glinsteren in de ochtendzon. Dan verschijnen in de verte enorme met sneeuw bedekte bergketens, 't Zijn de legendarische 'bergen van de maan' ofwel de Ru- wenzori, onder welke naam zij offi ciéél be'jend zijn. De sneeuw van deze bergtoppen verdwijnt eerst in de beide genoemde meren, waarvan het water zich uiteindelijk bij dat van de Victoria Nijl voegt om daar na als Witte Nijl de geweldige af stand naar Egypte af te leggen. De Maanbergen zijn zelden zichtbaar, aangezien zij meesal in een ondoor zichtige mist of wolkenmassa zijn gehuld. De ontdekkingsreiziger-j ournalist Stanley kampeerde in 1888 weken lang in de nabijheid van deze ber gen, alvorens hij een glimp van do top kon opvangen. En ook thans zijn er maar weinig mensen, die ooit de spookachtige bergtoppen, waar vaak oogverblindende sneeuwstormen woeden, hebben gezien. Het einde van de bijna 1500 km lange rei? is in zicht. Het is de stad Kasese, die bereikt wordt, nadat de trein zich door een uitgestrekt moe ras heeft heen geworsteld. Hoog in de bergen huilt een gierende wind, maar in Kasese staat een fel bran dende zon aan een strak blauwe hemel. De locomotief slaakt een laatste stoomzucht. De 1650 kilometer van Mombasa naar Kasese, dwars door de Afrikaanse oerwouden, zijn af gelegd. KANKERBESTRIJDING De collecte ten bate van de kan kerbestrijding heeft in de gemeen te Schoorl opgebracht 1127,19. Het comité verzoekt ons op deze plaats bevolking en collectanten hartelijk dank te zeggen voor dit prachtige resultaat. Een niet onaardige anecdote; een simpel verhaaltje uit de ge schiedenis van Bergen, waarvan menig oud-Bergenaar en naar ik veronderstel ook menig nieuw-Bergenaar met genoegen ken nis zal nemen. Toen de familie Van Reenen nog haar weldadige invloed op ons dorp en zijn inwoners had, was het vooral mevrouw Van Reenen-Völter, die zich naar buiten bewoog op velerlei gebied. Zo was haar belangstelling voor de schilderkunst een van haar bedrijvige kanten; zijzelf beoefende deze kunst op bescheiden wijze. De familie Van Reenen bezat een oud kastje, waarvan de pane len waren beschilderd met bijbelse tafrelen. In haar jeugdig en overmoedig enthousiasme kwam zij op de onzalige gedachte de oude paneeltjes te overschilderen met in die tijd gangbare voor stellingen van het leven uit haar omgeving; een landweggetje met paard en wagen, waarin een vrolijk paartje en andere der gelijke voorstellingen. Tot haar spijt moest zij later, op bezon- nener leeftijd ervaren, dat de vroegere bijbelse voorstellingen meer passen bij het kastje. Zo kwam zij dan bij de jonge schilder Matthieu Wiegman met het verzoek haar schilderingen te verwijderen en de vroegere weer naar voren te brengen. Met het gevolg, dat de onderlaag zodanig werd aangetast, dat er zo goed als niets van overbleef. Teleurgesteld vroeg ze de jonge schilder om van zijn hand we derom bijbelse voorstellingen aan te brengen. Hetgeen hij gaarne op zich nam, voor de prijs van tien gulden per stuk. Het kastje kwam weer in zijn oude glorie en mevrouw Van Reenen was zo verheugd, dat ze de schilder twee geslachte konijntjes kwam brengen uit dankbaarheid. Het kastje werd als document in het Bergense museum geplaatst, waar het nu nog steeds aan wezig is, als vertegenwoordiging van het Bergense verleden. Jaren later kwam de Franse schilder Le Fauconnier, die tijdens de oorlog 1914-1918 hier vertoefde, in gezelschap van de schil der Otto van Rees ons dorp een bezoek brengen. Bij die ge legenheid bezochten zij o.a. het museum en waren zeer ver wonderd het kastje te zien met de beschilderde paneeltjes. Overtuigd als zij waren dat een oude meester ze had vervaar digd, maakte Le Fauconnier de opmerking „dat het cubistisch element reeds toen aanwezig was." Otto van Rees vertelde mij later van dit bezoek aan het museum en hij was niet weinig verbaasd te vernemen, dat de. bijbelse voorstellingen door mij waren geschilderd. Met de ervaring die ik had door het copiëren van oude mees ters, had ik hiermee zelfs de béide kunstenaars verschalkt. MATTHIEU WIEGMAN van 30 augustus tct 6 september 1965 GEBOREN Erik Jan Christiaan, zoon van W. C. Mantel en J. L. G. Dekkers, Schagen. Sven Christiaan, zoon van W. H. G. Faust en F. J. Hopman, Dr. van Peltlaan 9s. ONDERTROUWD Johannes Bakker, 26 jaar, elektro- monteur, Hoorn, Hoofd 7 en Cor nelia Jacoba Bloebaum, 21 jaar ver pleegster, Prinsesselaan 5. Rudolphus Petrus Antonius Mars, boekhouder, Alkmaar, Lindenlaan 119 en Catharina Maria Kops, 24 jaar; kantoorbediende; Jan Apel- doornweg 5. Johannes Gerardus van der Heijden 26 jaar, chauffeur, Alkmaar, Lyce umstraat 64 en Elsje Janke van der Heide, 20 jaar, dameskapster, Oude Bergerweg 37. GEHUWD Cornelis Muller en Willy Pieter- nella Hendrika Prins, Leidsevaart 456 rood II. Arie Vet en Annie Moeijes, Eere- prijsweg 3. OVERLEDEN Jacobus Petrus Maria van der Erve 56 jaar. Maartje Pronk, 92 jaar, w/v P. van der Vliet, Breelaan 53. Cornelis Willem Loots, 48 jaar, e/v P. J. Dolfing, Schapenlaan 7. De Reclasseringsraad te Amster dam heeft een folder uitgegeven, bestemd om te worden uitgereikt aan hen, die wegens een strafbaar feit zijn gearresteerd, en waarin de taak van de reclassering beknopt wordt uiteengezet. Wij ontlenen hieraan het volgende (wat dus ge richt is tot gearresteerden) ,De reclassering stelt zich, door middel van haar speciaal hiervoor opgeleide maatschappelijke werk sters, tot taak om samen met u een antwoord op de op u afkomende vragen te vinden. Haar doel valt eenvoudig te omschrijven als: U zo danig te helpen, dat u zichzelf weer kunt helpen. Hoe verricht de reclas sering deze helpende taak? Zonder uw medewerking bereikt de reclas sering niets. Of de reclassering dus werkelijk kan helpen hangt in ho ge mate af van het antwoord op de vraag: Wil ik nu geholpen wor den en ben ik bereid hierbij mee te werken? Wat doet de reclasse ring? Uw eerste contact met de re classering vindt plaats met de maatschappelijk werker. Deze funktionaris kan de gang van zaken met de justitie duidelijk maken luis tert naar uw problemen en probeert u te begrijpen om u daarna, als u dat wenst, verder te kunnen helpen zoekt samen met u naar de oorza ken en de mogelijke oplossingen van uw moeilijkheden; wijst u de weg naar instellingen als hij zelf niet in staat is hulp te verlenen biedt u de mogelijkheid geregeld kontakt te houden met iemand, te gen wie u zich kunt uitspreken vraagt in de vorm van een rapport de aandacht van de rechterlijke macht voor uw persoon en levens omstandigheden.' Ziehier wat de reclassering be oogt bij haar eerste ontmoeting met de delinquent. Blijft deze, korter of langer, gedetineerde dan ontvangt rente over geld, dat u dage lijks kunt opvragen. rente over geld, dat voort vloeit uit officiële en niet- officiële spaarregelingen. rente over geld, dat u voor minstens zes maanden vast Q plaatst. (De eerste storting moet dan ten minste f. 1.000,- bedragen.) "4 hij geregeld bezoek van een vrij willige medewerker en wanneer de rechter aan de reclassering opdraagt hetzij zonder voorafgaande detine ring hetzij daarna, hulp en bijstand te verlenen, dan staat diezelfde vrij williger of een andere klaar om de delinquent te begeleiden op zijn weg door de maatschappij, met de bedoeing dat hij tot resocaliatie zal komen en niet opnieuw een misdrijf zal plegen. Vindt u niet dat dit werk uw steun ten volle waard is? Zo ja, dan kunt u deze gedachte omzetten in een daad door een bijdrage in de Nationale Reclasseringscollecte, die in Bergen huis aan huis gehouden za worden in de week van 20 sept. tot 2 oktober a.s. De opbrengst komt ten goede aan de reclasseringsin- stellingen van alle gezindten. Het plaatselijk comité van uitvoe ring Mr. F. G. Boerrigter, voorz. A. G. v. d. Hilst, secr. Mr. F. Zeiler, penningm. J. B. M. Diesfeldt-Pieters Mr. J. N. Alblas A. L. Bakker Th. Sluiter Bibliotheek van de vereniging 'Algemeen Welzijn' Met ingang van 17 september olke vrijdagmiddag 15.30-16.30 uur. Uitlening van boeken. WOENSDAG 22 SEPTEMBER Bijeenkomst van de afd. Schoorl en Groet van de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen in café Swart te Groet. Voor de pauze: Mevr. Blaauw-Kostelijk met de hand- werkkoffer. Na de pauze: De hr. O. Hoekstra, met een lezing over Esperanto. Aanvang: 19.45 uur. Dorpsstraat 30 - Telefoon 2423 VOOR SCHOORL F. H. RISSELADA Dr. Heringalaan 18, tel. 360 aangemeten door HOFLAAN 2, TELEF. 2202 Leverancier van alle ziekenfondsen UITSLUITEND SPECIALISTISCHE BEHANDELING Brillen op ziekenfondsrecept van uw oogarts, worden in de snelste tijd geleverd. IN DE VAL Minister Brusselslofski en de se cretaris holden vol boze bedoelin gen op professor Crèghel af. Doch de geleerde man wachtte niet te lang en verdween door het gat van de deur. ,Hola Stop schreeuwde de minister; wacht nou even; we hebben je wat te vertellen!' De professor was echter te ver standig om dit alles voor zoete koek aan te nemen en rende verder. Koning Krelis had zich inmiddels bij de kandelaar opgesteld. Voor al le zekerheid had de wijze vorst zich de buks van Snufski toegeëigend. Ondanks het feit dat het apparaat ongeladen was, gaf het toch een ge ruststellend gevoel. Met enkele seconden achterstand op de professor passeerden Sluyper en de minster de drempel van de voordeur. Op hetzelfde ognblik gaf koning Krelis de Kale een ferme ruk aan de kandelaar, die onmidel- lijk meegaf. Professor Créghel hoor de vlak achter zich een akelig ge- kners, gevolgd door verschrikte uit roepen van Sluyper en Brussels lofski. Toen hij zich omdraaide, zag hij nog juist hoe de beide snood aards door een valluik om laag vie len. ,Het was niet zo maar een doodgewone kandelaar daar aan de muur, nee, het was een hefboom, die het valluik in werking stelde.' Vol leedvermaak gaf Chréghel het verdwijnende schurkenstel nog een vrolijke knipoog, die, te oordelen naar de uitdrukking op het gezicht van Sluyper, niet in goede aarde, viel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1965 | | pagina 1