Gerda's eigen weg
I
Het Zondagsschoolwerk
is geboren
TWEEDE BLAD
DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1965
zd-óóurantiën^
de beóte pctióoocricaarden
czMóóurantieleantoor Ko rver Bu
rrie
ANWB houdt komende herfst en winter
opnieuw verlichtingsactie
FEUILETON
PETTEN
Drie kenmerkende verschijnselen
omringen het ontstaan van het zon-
dagssehoolwerk in vrijwel alle lan
den. Hoe verschillend de tijden en
omstandigheden ook geweest mogen
zijn, toch kwamen die verschijnse
len steeds afwisselend of samen
naar voren.
Vrucht van
opwekkingsbewegingen
In de eerste plaats stond het Zon
dagsschoolwerk nooit op zichzelf,
maar was het een vrucht van de
behoefte aan het diepere geestelijke
beleven, dat zich in veel opwek
kingsbewegingen openbaarde.
Toen reeds in de 16e eeuw in
Lombardije (Italië) 'Zondagse scho
len' voor onderwijs aan arme kin
deren ontstonden, was dit het werk
van een indrukwekkende religieuze
persoonlijkheid (Carlo Borromeo
1538-1584), een roomskatholieke
aartsbisschop die mei veel ijver
voor zijn kerk werkte en grote in
vloed had op de vroomheid van zijn
omgeving (een contra-reformato
risch kerkvorst).
Het valt op, dat de kerkelijke ge
zindheid van deze eerste 'zondags
schoolwerker' weinig afdeed aan
zijn drang om dit werk ter hand
te (laten) nemen. Dit is ook alge
meen nog zo: de zondagsschoolar-
beid is nooit specifiek tot één kerk
beperkt gebleven ,maar heeft zijn
onderdak in alle soorten kerken ge
vonden.
Het Italiaanse begin werd ner
gens voortgezet. Met een tussen
ruimte van honderd jaar vinden we
in de kerkgeschiedenis iets terug,
dat op zondagsschoolactiviteit wijst.
Pas tweehonderd jaar na Borromeo
was het de boekdrukker Robert
Raikes, die in het Engelse Glouces
ter met blijvend resultaat een zon
dagsschool begon. Maar ook hij was
een kind van zijn tijd en was niet
los te zien van de geestelijke be
wegingen die toen overal tot ver
hoogde inspanningen aanzetten.
Voor ons als Zondagsschoolmensen
is het wel veelzeggend, dat het
werk van Raikes (in 1789 al begon
nen) het eerste startte en de peri
ode inzette, die gekenmerkt was
door 'intensivering van het geloofs
leven en door het warme geloofs
getuigenis tegenover een koele we
reld.' Overal werden zendings- en
bijbelgenootschappen opgericht. De
eerste zendingsorganisatie in die
tijd was het Baptisten Zendingsge
nootschap in Engeland (1792), ter
wijl in 1804 het Britse Bijbelgenoot
schap ontstond (in 1814 het Neder-
landsch Bijbelgenootschap).
Waar verder ook maar Zondags-
schoolwerk begon, was het bijna
altijd door een stroom van intens
geestelijk leven omgeven. Tien jaar
(1791) na Raikes begin richtte men
in Hamburg naar Raikes' voorbeeld
ook zondagsscholen op. Ook hier
ging de zondagsschool voorop, want
pas in 1799 kwam in Duitsland het
Elberfelder Zendingsgenootschap tot
stand, later gevolgd door diverse
Bijbelgenootschappen.
In Zwitserland werden in Waadt-
land in de dertiger jaren van de
vorige eeuw de arme kinderen in
huizen van voorname families ge
nodigd, om daar op zondag te zin
gen, te bidden en bijbelkennis op
te doen. Ook Waadtland was een
centrum van een opwekkingsbewe
ging.
In Nederland was Dr. Abraham
Capadose een vooraanstaand figuur
in het 'Rével' en stichter van de
blijvende eerste zondagsschool in
Nederland. Zijn ontmoeting met de
Zwitserse zondagsscholen was daar
aan niet vreemd. Reeds voor Capa
dose waren het Nederlandsch Bij
belgenootschap en het Nederlandsch
Zendelingen Genootschap op zondag
bezig geweest met onderwijs aan
volwassenen, die in hun jeugd geen
onderwijs ontvangen hadden. Capa
dose begon echter als eerste in ons
land, om de kinderen bijeen te
brengen.
Uit al deze voorbeelden blijkt,
hoezeer het zondagsschoolwerk is
gegroeid op de voedingsbodem van
de geestelijke bewegingen uit die
tijd.
Antwoord.op een uitdaging
Een tweede kenmerk is het feit,
dat de zondagsscholen in een wer
kelijke behoefte voorzagen en ant
woord waren op de uitdaging, die
vanuit de nood van de kinderen tot
gelovige mensen kwam.
Robert Raikes zag in 1789 de el
lende van de verwaarloosde jeugd
van Gloucester. 'Op zondag lijkt het
hier wel een hel', vertelde een
vrouw hem, 'want dan hebben alle
kinderen vrij.' Ruzie en ondeugd
waren van deze 'ledigheid' de ge
volgen.
Al eerder had Raikes' sociaal voe
lend karakter hem aangezet tot
hulp en onderricht aan gevangenen,
maar bij hen ontdekte hij, dat hij
eigenlijk bij de jeugd moest begin
nen. Zijn werk onder de gevange
nen liep op een teleurstelling uit,
want deze waren al zo verkleefd
geraakt aan het kwaad, dat ze nau
welijks door de lessen in rekenen,
schrijven, lezen, noch door de Evan
gelie-verkondiging tot andere ge
dachten en gewoonten kwamen. Hij
handhaafde deze arbeid wel, maar
begon ook de jeugd bijeen te bren
gen. Na de vroegdienst riep hij de
jongeren samen op het kerkplein,
om hun de catechismus uit te leg
gen. Wie zijn best deed, kreeg een
stuiver (begin van het latere be
loningsysteem?) Wel een heel an
dere regeling dan op onze moderne
zondagsscholen
Toch ging het niet naar wens en
in 1780 vond hij in een achterbuurt
een vrouw bereid voor één shilling
(50 cent) per week in haar keuken
zondagsschool te houden. Veertien
jongens waren de eerste leerlingen.
Na verplaatsing en met hulp van
een nieuwe medewerkster groeide
het experiment uit tot 'n blijvende
zodagsschool van liefst tien uur
's morgens tot één uur 's middags.
Om vier uur bracht Raikes zelf de
kinderen naar de kerk. Na drie ja
ren waren er meerdere zondags
scholen met samen driehonderd
leerlingen. In zakelijk opzicht werd
de invloed van dit werk in Glou
cester spoedig merkbaar, zowel on
der de jeugd als onder de ouderen!
Zeven jaar later waren er 250.000
leerlingen in Engeland; vijftig jaren
later anderhalf miljoen.
Het werk voorzag in een grote
behoefte. In de week werden avond
scholen gehouden, om de zondag
vooral voor het evangelie-onderricht
te kunnen gebruiken. Ook meisjes
scholen werden in het leven geroe
pen.
Bij de andere zondagsschoolpio
niers speelde de door hen ontdekte
behoefte aan onderricht voor arme
kinderen eveneens een grote rol bij
Borromeo in het Zwitserse
Waadtland in Den Haag, waar dr.
Capadose in 1836 met zijn bood
schappenjongen en zijn eigen kin
deren de eerste zondagsschool in
Nederland begon. Het werk verliep
nimmer volgens een vooraf beraamd
plan, maar werd eenvoudig geboren
uit de nood van de jongeren in die
tijd.
Gevolg van vurig geloof
Een derde opvallend verschijnsel
is te vinden in het karakter van
deze pioniers, die door het geloof
een antenne hadden gekregen voor
het ontvangen van de noodsignalen
uit de wereld van de kinderen.
Raikes, Capadose en vele anderen
waren zeer gelovige, fijngevoelige
mannen, die hun geestelijke rijk
dom niet voor zichzelf behielden,
maar uitdeelden aan de kinderen
van het volk, bij wie ze de leemte
van het schoolonderwijs aanvulden,
daarbij aan het evangelie alle aan
dacht gevend.
Wel leek het erop, dat langs deze
weg vooral maatschappelijk ver
waarloosde en arme kinderen deel
DE DUINSTREEK
konden krijgen aan dit groeiende
en zegenrijke werk.
Misschien is het aan dit begin te
wijten, dat nog steeds velen aan
de zondagsschool denken en praten
als aan een instituut voor de min
der bedeelden. Dat was het oor
spronkelijk ook, maar 'later ont
plooide het werk zich tot een ont
moetingscentrum, waar miljoenen
kinderen uit alle rangen en stan
den van het Evangelie hoorden en
de prachtige liederen samen zon
gen.
De antenne bij de zondagsschool
mensen bleef werkzaam en ving
zorgvuldig de veranderingen in de
situatie en omstandigheden in het
kinderleven door. Naarmate het ge
wone dagonderwijs voor alle kinde
ren toegankelijk werd, kon de zon
dagsschool zijn leerprogramma ver
kleinen. Het onderricht in vakken
als schrijven, rekenen en lezen kon
verdwijnen, maar de Evangelie-ver
kondiging bleef. Deze kreeg een ei
gen stijl, aangepast aan de leeftij
den en inzichten van de kinderen
en passend in het kader van elke
nieuwe generatie.
Verschijnselen van blijvende aard
Deze drie verschijnselen zijn ook
voor de zondagsschoohverkers-van-
nu van grote betekenis
Het zondagsschoolwerk moet als
vrucht van het geestelijk leven
van stromingen, bewegingen en
kerken nauw contact bewaren met
het totale geestelijke leven in on
ze kerken. De kerken ondersteu
nen deze arbeid financieel en met
medewerkers
het zondagsschoolwerk is als ant
woord op de wisselende behoef
ten van de kinderen geen lief
hebberij, maar een noodzakelijke
taak. Het geeft de kinderen de
kans het Evangelie te horen, te
begrijpen, te geloven en te belij
den in hun liederen, muziek en
andere activiteiten
de zondagsschoolwerkers zijn
mensen van hun eigen tijd, die
dank zij eigen geloofsleven open
staan antennes hebben voor
de veranderde eisen, noden en be
hoeften van de kinderen van
hun eigen kinderen wel het aller
meest in deze snel veranderde
wereld.
Zo kan de zondagsschool in de
meest moderne vorm toch hetzelfde
middel blijven in Gods hand, om
de kinderen ook nu tot Jezus te
leiden.
Aangepast aan UW persoonlijke behoeften en
daarbij in de eerste plaats gelet op
vindt u bij het BETROUWBARE en
DESKUNDIGE
SCHOORL, Voorweg 54a
Telefoon (02209) 265
ALKMAAR. Dr. Schaepmanplein 2
Telefoon (02200) 1 84 07
i
Van 25.000 onderzochte auto's
vertoonde 85%
verlichtingsdefecten
De ANWB zal dit najaar voor de
tweede maal een uitgebreide ver
lichtingsactie organiseren, om op
nieuw de aandacht te vestigen op
het belang van een goede voer
tuigverlichting. De eerste actie werd
gehouden in het winterseizoen 1964
1965.
Tijdens deze eerste verlichtings
actie zijn voornamelijk de zuidelij
ke provincies werkterrein van de
sepciale ANWB verlichtings-contro-
le-equipes geweest, in oktober, no
vember en december van dit jaar
zullen drie ANWB-equipes in Nrd.-
Holland, Friesland en Groningen
worden ingezet om de verlichting
van personenauto's te controleren en
af te stellen. In totaal zulen 24 ste
den worden bezocht.
In de eerste drie maanden van
1966 zal de aktie worden voortge
zet in meer dan 20 steden in Dren
te, Overijssel en Gelderland.
De ANWB verwacht in 't komen
de herfst- en winterseizoen weer
tenminste 25.000 personenauto's te
kunnen onderzoeken en daarvan de
koplampen te kunnen afstellen.
Gewerkt zal worden met drie
speciale controle-équipes, die ge
heel mobiel zijn en per week een
andere standplaats zullen hebben
De controle en afstelling zal wor
den uitgevoerd in speciaal voor dit
doel geconstrueerde tenten, die met
het allermodernste verlichtings-con-
trole materiaal zijn uitgerust. In
totaal zijn 15 specialisten van de
afdeling keuringen en de Wegen-
door HENK VAN HEESWIJK
HOOFDSTUK 1
gewekt en vrolijk zich van niets of niemand wat aantrok
en leefde, zoals ze zelf wilde
Naarmate ze ouder was geworden bemerkte ze steeds dui
delijker, dat vader de leefwijze van tante Gerdien veroordeel
de. De slagzin van vader, die domineeszoon was, luidde: een
vrouw behoort ingetogen te zijn. Als vader dat zo zei, had
ze als kind wel eens in het rond gekeken, naar de vrouwen
naar moeder, de tantes, de buren en de kennissen, die op
gezette tijden op 'De Peppelhorst' kwamen. Dan veronder
stelde ze, dat ingetogen inhield, dat de vrouwen krappe cor
setten droegen, waardoor hun middel ingesnoerd werd. Zien
de naar tante Gerdien, moest ze vader dan wel gelijk geven,
want tante Gerdien's middel was helemaal niet ingetogen, in
tegendeel. Als tante op een stoel zat, dan was dit meubelstuk
GERDA GAAT MET DE TRAM
Indien u van moraliseren houdt, kunt u van de veronder
stelling uitgaan, dat het leven van Gerda van 't Grashek 'n ge- ook geheel bezet. Moeder zei eens tegen haar .Waarom doe
heel andere, wellicht minder spectaculaire weg zou zijn inge- je niets aan je figuur? Je zakt hoe langer hoe meer uit.'
slagen, wanneer ze zich strikt aan de raad van haar vader Waarop tante Gerdien grinnikte en naar oom Lex keek.
had gehouden. Deze raadgeving was een onderdeel van een ,Hoor je dat Lex? Ze willen dat ik een harnas ga dragen,
reeks adviezen, die Geurt Hendrik van 't Grashek op deze Ik bibber al, als ik er aan denk. Ik zou geen stap kunnen
zonnige meimorgen aan zijn dochter had gegeven, voor ze doen. Brrr.'
op haar fiets stapte om naar het station te rijden. Feitelijk Waarop oom Lex toen had geantwoord: ,Ik ben tevreden
was het heel simpel: ,En in Amsterdam neem je een taxi, met je, zoals je bent, snoes.'
dan ben je binnen een kwartier bij tante Gerdien.' Later had Gerda wel begrepen, wat vader met dat inge-
Misschien zonder er voldoende over na te denken, had Gerda togen bedoelde. Dat had hij uit de Bijbel. Ergens in een van
geknikt. Het sprak feitelijk van zelf. De enkele malen dat ze de brieven van Paulus kon je het lezen. Daar kwam ook zo-
met vader en moeder op bezoek was geweest bij tante Ger- iets in voor als: Gii vrouwen, zijt uw mannen onderdanig,
dien in Amsterdam, had vader bij de uitgang van het station Nou, tante Gerdien was helemaal niet onderdanig, integen-
meteen een taxi genomen. En die bracht je dwars door de deel. Toen oom Lex nog leefde, besliste tante Gerdien wat
stad vrij snel voor het statige herenhuis aan de Anna Von- 1 er gebeurde en oom Lex vond alles goed.
delstraat. Voor het vertrek belde tante Gerdien een taxi, j Ouder wordende snapte ze steeds beter dat tante Gerdien
waarmee ze dan even vlug naar het Centraal Station reden. nu precies tegen alle logica inging. Een ingetogen
heht laatste wat je deed, als je nergens voor deugde en nie-
mnd je meer kon gebruiken; dan werd je koloniaal.
iante Gerdien had eens gezegd: ,Je vader is een halve
eeuw te laat geboren, kind. In het jaar 1900 zou hij een
voortreffelijke familiepatriarch geweest zijn. In deze tijd zijn
zulke mensen caricaturen.'
Goed, tante Gerdien ging met oom Lex naar het roerige
Mie, waar hij zijn zaken had. Vijf jaar later was ze terug
in Nederland, zo mogelijk nog dikker, dapper vechtend tegen
haar verdriet om het verlies van oom Lex, die plotseling aan
een tropische ziekte overleden was, doch ook getroost, omdat
ze er nog in geslaagd was een vrij behoorlijk kapitaaltje mee
te smokkelen uit het land van Soekarno, waar het leven
der blanken in het algemeen en dat van de Nederlanders in
tiet bijzonder zuur werd gemaakt. Maar tante Gerdien was
iedereen te slim af geweest. Misschien had oom Lex haar
j j °P de hoogte Sesteld van de naderende debacle voor
de Nederlandse zakenlieden, mogelijk was ze zelf tijdig tot
die slotsom gekomen. In ieder geval had ze bij stukjes en
beetjes de zaken van haar overleden man verkocht en met wat
overgebleven was, hield ze een vendutie. Het geld had ze
volgens de deviezenvoorschriften, moeten inleveren, maar 'n
zakenrelatie van Lex die nog over een zeewaardig schip be
schikte, smokkelde haar en enkele Nederlanders met geld
en waardevolle voorwerpen het land uit. Via Nieuw-Guinea
bereikte ze het vaderland weer, waar ze in ieder geval fi
nancieel kon leven. Al vrij spoedig slaagde ze erin een huis
te kopen in Amsterdam en daar ging ze wonen, alle ver
zoeken van de familie afslaand om bij een broer, zuster of
zwager in te komen.
wacht van de ANWB voor dit werk
ingeschakeld.
Alle automobilisten, al of geen
lid van de ANWB, kunnen hun wa
gen gratis ter controle bjj de sta
tions aanbieden. Niet alleen perso
nenauto's worden gecontroleerd,
ook bestelwagens en micro-busjes
kunnen in de stations worden on
derzocht. De controle-stations zijn
geopend van dinsdag tot en met za
terdag; auto's kunnen ter controle
worden aangeboden van 12.00 tot
19.00 uur, op zaterdag van 10.00 tot
16.00 uur.
De ANWB verlichtingsactie zal in
de volgende plaatsen worden gehou
den
Hoofddorp, Zandvoort
van 28/ 9 t/m 2/10
Velzen van 5/10 t/m 9/10
Beverwijk, Wormerveer
van 12/10 t/m 16/10
Zaandam, Purmerend
van 19/10 t/m 23/10
Alkmaar, Hoorn
van 26/10 t/m 30/10
Den Helder van 2/11 t/m 6/11
Enkhuizen, Wieringermeer,
Harlingen van 9/11 t/m 13/11
Leeuwarden van 16/11 t/m 20/11
Drachten, Heerenveen, Sneek
van 23/11 t/m 27/11
Groningen van 30/11 t/m 11/12
Delfzijl, Hoogezand, Winschoten
van 14/12 t/m 18/12
Stadskanaal, Veendam, Vlagtwedde
van 20/12 t/m 23/12
De plaatsen die in de eerste drie
maanden van 1966 worden bezocht
zullen nog nader bekend worden
gemaakt.
Tijdens een proefactie, in de eer
ste twee maanden van 1964, onder
zocht een speciaal ANWB controle
team circa 4.000 personenauto's. Bij
85% van de ter controle aangeboden
wagens moesten de koplampen be
ter worden afgesteld.
Tijdens de eerste verlichtingsactie
die daarop aansluitend door de toe
ristenbond in het winterseizoen 1964
1965 werd gehouden werden bijna
25000 personenauto's aan een nauw
keurig onderzoek onderworpen.
Hierbij werden eveneens meer dan
85% gebreken aan de koplampen
geconstateerd.
Bijna een kwart van de onder
zochte wagens moest bovendien
verdere reparaties ondergaan aan
verlichting en signalering.
Deze resultaten van de eerste ver
lichtingsactie van de ANWB tonen
duidelijk aan, dat aan de voertuig
verlichting vn personenauto's nog
zeer veel ontbreekt en deze resulta
ten zijn dan ook voor de ANWB
aanleiding geweest om ook in het
komende herfst- en winterseizoen
zijn actie op even grote schaal
voort te zetten.
vrouw.' Doch zelfs als weduwe bleef tante Gerdien een buiten-
L°_ PL'ETLL_^Sl ""«"te. tot de man harer dromen zou komen om h„r te beentje. Ze „...„lil, een „„tal kennissen om zich heen
dat nu Indonesië heette, en
sinds haar huwelijk nooit erg geboterd. Vader sloeg oom Lex J met verlof in Nederland" was, leren kennen en" binnen'dri^ ve^gingërwerf uRgenodigd' zïtinffe
met hoog aan. Niet, dat hij dit liet merken. Vader was m weken had ze hem kort en hondie wzwrJ- VrtenHie DJin „ziltL:. uitgenodigd zitting te
je mantel aantrekken, voor je vertrok en je tasje meenemen. veroveren. Maar tante Gerdien had de rollen precies omge-meest gewezen planters uit Indië dat n„ TnH™s v, tt
Maar tussen vader en zijn jongere schoonzuster had het keerd. Kort na de oorlog had ze zakenman Lex Koster, die organiseerde gezellige middagen Ind°aasie heette, en
sinns naar nuwplnk nnmt pref cfpHntprH VaHpr q1 n&o nnm T.py 1 1„r n
,z weken had ze hem kort en bondig gezegd: Vriendje, ik ga in comité's en stichtingen waar u
dit opzicht een diplomaat. Doch Gerda kende hem. Als kind met je mee naar dat Indië van je. Ik houd van de warmte I aan wijdde. En toen de siroom vLchSngenuitlndone'sS
en ik houd van jou. Dit kikkerland kan me gestolen worden, kwam, werd ze bestuurslid van de organisatie die huln ging
maar jou wil ik met meer kwijt. Dus trouwen we, voor je verlenen, waar hulp noodzakelijk was
teruggegaat, en ik ga als je vrouw met je mee.' TCpnnHe He a
Een week voor zijn terugkeer naar Soerabaja waren Lex vondenzehaÏvrienden1"™*vrie H 3f en
en Gerdien getrouwd. Zij in 'een kolossaal mantelpakje, hij in ZlTzordeÏlTn^r'alg6meen
een gewoon costuum. Een diner in een deftig" restaurant, Gerdien wrs nf eenmaa, mm'TerH
waarna het paar om 10 uur in de avond plotseling verdwenen familie Zodat ze verwacht werd i VI 'en' US V3n de
bleek te zijn: nog een paar dagen op huwelijksreis. De hele uZT'enteerafrniZn T Verfardagen' huwe"
procédé was be, oog geweest. A,.ee„ S^am <2>JZ
al het feit, dat er geen kerkelijk huwelijk werd gesloten, vond Hoewel kenneliiW eersl® mei.
hij verschrikkelijk. Daar was genoeg over te doen geweest, 't Skt2 Hendrik .van
maar Lex was 'niks' en beschouwde zelfs de gang naar het sterdam Lar werd tan! Sf nMr Am'
stadhuis als flauwekul doch om de lieve vrede wil werd het klapzoenen en acnente -a h 100 g ®lteerd' klonken er
een legaal huwelijk met een diner toe. Dan had de familie in j Beleefdheidshalve bleef^m8 H Ja"gf m a'h8t gescheilk-
ieder geval zijn zin. f,*'~fff''dshalve bleef men dan gedurende de middag, maar
Jaren later kwam Gerda te weten, dat de familie al het noemde beson^e df v"f"den V£m tante Gerdien
mogelijke had gedaan om tante Gerdien dit in hun ogen 1 werd om weer eens Tei^'a t°™t °P 6n dat, het Üjd
dwaze huwelijk uit haar hoofd te praten, doch Gerdien was ff. keren naar Nijloo. 's Avonds
altijd een buitenbeentje geweest en zou het wel blijven. Op
ieder bezwaar had Gerdien geantwoord: ,Lex en ik zijn gek
op elkaar. Hij verdient zijn brood en houdt ook nog wat
over. Wat voor bezwaar is er tegen, dat wij trouwen?
Het had dus niets gegeven. Bezwaren? Vele werden ge
noemd. Lex was 'de man uit Indië' en wat indertijd naar
Indië ging, was in de regel niet veel soeps. In dit opzicht
bijvoorbeeld, was vader erg kortzichtig geweest, omdat hij
iedere Indiëganger doodverfde als kolinaal. En dat was Je moest maar meteen na
had ze er geen erg in gehad, maar later, toen ze, wat moeder
noemde, tot de jren des ondershceids was gekomen, be
studeerde ze vader en tante Gerdien, als men bij elkaar te
gast was.
Eens had ze vader horen zeggen: 'Gerdien is frivool'. De
betekenis van dit woord kende ze toen nog niet dus pakte ze
op haar kamer een woordenboek en zocht het op. Er stonden
drie betekenissen achter dit vreemde woord: nietig, onbedui
dend, lichtzinnig. En het ging er nu maar om: welke van
die drie woorden sloeg op tante Gerdien
De eerste in ieder geval niet, want tante Gerdien was
wel het tegendeel van nietig: groot, mollig, kortom: een fors
postuur, waarbij oom Lex in het niet viel. Oom Lex was
een hoofd kleiner en broodmager, toen hij met tante Gerdien
trouwde.
En onbeduidend? Nee, dat was tante Gerdien eigenlijk
evenmin. Weliswaar leefde ze, nu ze al een paar jaren we
duwe was, min of meer teruggetrokken in het herenhuis in
Amsterdam, maar zover Gerda wist, deed ze overal zo'n beetje
aan mee. zat in het bestuur van diverse verenigingen en
had het altijd druk. Op haar verjaardag waren er altijd ken
nissen bij de vleet die joviaal en amicaal met tante Gerdien
omgingen, mannen zowel als vrouwen.
Dus moest frivool slaan op de laatste betekenis: lichtzinnig.
En dit nu beliefde Gerda niet te geloven, want diep in haar
hart had ze tante, haar naamgenoot, altüd bewonderd.
Misschien wel, omdat deze vrouw een flapuit was, immer op
bleef men niet en tante Gerdien drong nooit
Ditmaal maakte Gerda van 't Grashek de reis" naar Am
sterdam alleen. Het kwam niet zo best uit, want er stonden
erg onbeleefd zijn, als er niemand op de verjaardag van
tante Gerdien kwam. Moeder en ik hebben besloten dat jij
alleen moet gaan, morgen. Tenslotte ben je eenentwintig
•Te mne<3+ mac- 't melken gaan.'
Mogelijke bouw r.k. kerk in plan
'Petten-West'
Het is mogelijk dat in Petten te-
zijnertijd een katholieke kerk zal
worden gebouwd. De kerkdiensten
voor de katholieken van Petten
worden thans in de Herv. kerk ge
houden. Dit is natuurlijk maar een
tijdelijke oplossing want vooral in
de zomermaanden is deze kerk
ruimte veel te klein. Het is dan ook
de bedoeling om in dit nieuwe
plan 'Petten-West' een kerkgebouw
te stichten. De raad van Zijpe heeft
onlangs het uitbreidingsplan in
hoofdzaak vastgesteld. Bij het plan
in onderdelen is rekening gehouden
voor een toeristenkerk.
De meest geschikte plaats voor
deze kerk is dat gedeelte dat is
aangewezen als winkelcentrum en
voor openbare gebouwen.
De diensten in Petten worden
thans verzorgd door pater Wiegers
o.f.m. van de Open Deur te Den
Helder.
Het is de bedoeling dat in de
van
van
deze taak zal overnemen. Een as
sistent van dit centrum zal in het
vervolg gedurende de drie zomer
maanden in Petten de kerkdiensten
verzorgen.