Gerda's eigen weg I Het Zondagsschoolwerk is geboren TWEEDE BLAD DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1965 zd-óóurantiën^ de beóte pctióoocricaarden czMóóurantieleantoor Ko rver Bu rrie ANWB houdt komende herfst en winter opnieuw verlichtingsactie FEUILETON PETTEN Drie kenmerkende verschijnselen omringen het ontstaan van het zon- dagssehoolwerk in vrijwel alle lan den. Hoe verschillend de tijden en omstandigheden ook geweest mogen zijn, toch kwamen die verschijnse len steeds afwisselend of samen naar voren. Vrucht van opwekkingsbewegingen In de eerste plaats stond het Zon dagsschoolwerk nooit op zichzelf, maar was het een vrucht van de behoefte aan het diepere geestelijke beleven, dat zich in veel opwek kingsbewegingen openbaarde. Toen reeds in de 16e eeuw in Lombardije (Italië) 'Zondagse scho len' voor onderwijs aan arme kin deren ontstonden, was dit het werk van een indrukwekkende religieuze persoonlijkheid (Carlo Borromeo 1538-1584), een roomskatholieke aartsbisschop die mei veel ijver voor zijn kerk werkte en grote in vloed had op de vroomheid van zijn omgeving (een contra-reformato risch kerkvorst). Het valt op, dat de kerkelijke ge zindheid van deze eerste 'zondags schoolwerker' weinig afdeed aan zijn drang om dit werk ter hand te (laten) nemen. Dit is ook alge meen nog zo: de zondagsschoolar- beid is nooit specifiek tot één kerk beperkt gebleven ,maar heeft zijn onderdak in alle soorten kerken ge vonden. Het Italiaanse begin werd ner gens voortgezet. Met een tussen ruimte van honderd jaar vinden we in de kerkgeschiedenis iets terug, dat op zondagsschoolactiviteit wijst. Pas tweehonderd jaar na Borromeo was het de boekdrukker Robert Raikes, die in het Engelse Glouces ter met blijvend resultaat een zon dagsschool begon. Maar ook hij was een kind van zijn tijd en was niet los te zien van de geestelijke be wegingen die toen overal tot ver hoogde inspanningen aanzetten. Voor ons als Zondagsschoolmensen is het wel veelzeggend, dat het werk van Raikes (in 1789 al begon nen) het eerste startte en de peri ode inzette, die gekenmerkt was door 'intensivering van het geloofs leven en door het warme geloofs getuigenis tegenover een koele we reld.' Overal werden zendings- en bijbelgenootschappen opgericht. De eerste zendingsorganisatie in die tijd was het Baptisten Zendingsge nootschap in Engeland (1792), ter wijl in 1804 het Britse Bijbelgenoot schap ontstond (in 1814 het Neder- landsch Bijbelgenootschap). Waar verder ook maar Zondags- schoolwerk begon, was het bijna altijd door een stroom van intens geestelijk leven omgeven. Tien jaar (1791) na Raikes begin richtte men in Hamburg naar Raikes' voorbeeld ook zondagsscholen op. Ook hier ging de zondagsschool voorop, want pas in 1799 kwam in Duitsland het Elberfelder Zendingsgenootschap tot stand, later gevolgd door diverse Bijbelgenootschappen. In Zwitserland werden in Waadt- land in de dertiger jaren van de vorige eeuw de arme kinderen in huizen van voorname families ge nodigd, om daar op zondag te zin gen, te bidden en bijbelkennis op te doen. Ook Waadtland was een centrum van een opwekkingsbewe ging. In Nederland was Dr. Abraham Capadose een vooraanstaand figuur in het 'Rével' en stichter van de blijvende eerste zondagsschool in Nederland. Zijn ontmoeting met de Zwitserse zondagsscholen was daar aan niet vreemd. Reeds voor Capa dose waren het Nederlandsch Bij belgenootschap en het Nederlandsch Zendelingen Genootschap op zondag bezig geweest met onderwijs aan volwassenen, die in hun jeugd geen onderwijs ontvangen hadden. Capa dose begon echter als eerste in ons land, om de kinderen bijeen te brengen. Uit al deze voorbeelden blijkt, hoezeer het zondagsschoolwerk is gegroeid op de voedingsbodem van de geestelijke bewegingen uit die tijd. Antwoord.op een uitdaging Een tweede kenmerk is het feit, dat de zondagsscholen in een wer kelijke behoefte voorzagen en ant woord waren op de uitdaging, die vanuit de nood van de kinderen tot gelovige mensen kwam. Robert Raikes zag in 1789 de el lende van de verwaarloosde jeugd van Gloucester. 'Op zondag lijkt het hier wel een hel', vertelde een vrouw hem, 'want dan hebben alle kinderen vrij.' Ruzie en ondeugd waren van deze 'ledigheid' de ge volgen. Al eerder had Raikes' sociaal voe lend karakter hem aangezet tot hulp en onderricht aan gevangenen, maar bij hen ontdekte hij, dat hij eigenlijk bij de jeugd moest begin nen. Zijn werk onder de gevange nen liep op een teleurstelling uit, want deze waren al zo verkleefd geraakt aan het kwaad, dat ze nau welijks door de lessen in rekenen, schrijven, lezen, noch door de Evan gelie-verkondiging tot andere ge dachten en gewoonten kwamen. Hij handhaafde deze arbeid wel, maar begon ook de jeugd bijeen te bren gen. Na de vroegdienst riep hij de jongeren samen op het kerkplein, om hun de catechismus uit te leg gen. Wie zijn best deed, kreeg een stuiver (begin van het latere be loningsysteem?) Wel een heel an dere regeling dan op onze moderne zondagsscholen Toch ging het niet naar wens en in 1780 vond hij in een achterbuurt een vrouw bereid voor één shilling (50 cent) per week in haar keuken zondagsschool te houden. Veertien jongens waren de eerste leerlingen. Na verplaatsing en met hulp van een nieuwe medewerkster groeide het experiment uit tot 'n blijvende zodagsschool van liefst tien uur 's morgens tot één uur 's middags. Om vier uur bracht Raikes zelf de kinderen naar de kerk. Na drie ja ren waren er meerdere zondags scholen met samen driehonderd leerlingen. In zakelijk opzicht werd de invloed van dit werk in Glou cester spoedig merkbaar, zowel on der de jeugd als onder de ouderen! Zeven jaar later waren er 250.000 leerlingen in Engeland; vijftig jaren later anderhalf miljoen. Het werk voorzag in een grote behoefte. In de week werden avond scholen gehouden, om de zondag vooral voor het evangelie-onderricht te kunnen gebruiken. Ook meisjes scholen werden in het leven geroe pen. Bij de andere zondagsschoolpio niers speelde de door hen ontdekte behoefte aan onderricht voor arme kinderen eveneens een grote rol bij Borromeo in het Zwitserse Waadtland in Den Haag, waar dr. Capadose in 1836 met zijn bood schappenjongen en zijn eigen kin deren de eerste zondagsschool in Nederland begon. Het werk verliep nimmer volgens een vooraf beraamd plan, maar werd eenvoudig geboren uit de nood van de jongeren in die tijd. Gevolg van vurig geloof Een derde opvallend verschijnsel is te vinden in het karakter van deze pioniers, die door het geloof een antenne hadden gekregen voor het ontvangen van de noodsignalen uit de wereld van de kinderen. Raikes, Capadose en vele anderen waren zeer gelovige, fijngevoelige mannen, die hun geestelijke rijk dom niet voor zichzelf behielden, maar uitdeelden aan de kinderen van het volk, bij wie ze de leemte van het schoolonderwijs aanvulden, daarbij aan het evangelie alle aan dacht gevend. Wel leek het erop, dat langs deze weg vooral maatschappelijk ver waarloosde en arme kinderen deel DE DUINSTREEK konden krijgen aan dit groeiende en zegenrijke werk. Misschien is het aan dit begin te wijten, dat nog steeds velen aan de zondagsschool denken en praten als aan een instituut voor de min der bedeelden. Dat was het oor spronkelijk ook, maar 'later ont plooide het werk zich tot een ont moetingscentrum, waar miljoenen kinderen uit alle rangen en stan den van het Evangelie hoorden en de prachtige liederen samen zon gen. De antenne bij de zondagsschool mensen bleef werkzaam en ving zorgvuldig de veranderingen in de situatie en omstandigheden in het kinderleven door. Naarmate het ge wone dagonderwijs voor alle kinde ren toegankelijk werd, kon de zon dagsschool zijn leerprogramma ver kleinen. Het onderricht in vakken als schrijven, rekenen en lezen kon verdwijnen, maar de Evangelie-ver kondiging bleef. Deze kreeg een ei gen stijl, aangepast aan de leeftij den en inzichten van de kinderen en passend in het kader van elke nieuwe generatie. Verschijnselen van blijvende aard Deze drie verschijnselen zijn ook voor de zondagsschoohverkers-van- nu van grote betekenis Het zondagsschoolwerk moet als vrucht van het geestelijk leven van stromingen, bewegingen en kerken nauw contact bewaren met het totale geestelijke leven in on ze kerken. De kerken ondersteu nen deze arbeid financieel en met medewerkers het zondagsschoolwerk is als ant woord op de wisselende behoef ten van de kinderen geen lief hebberij, maar een noodzakelijke taak. Het geeft de kinderen de kans het Evangelie te horen, te begrijpen, te geloven en te belij den in hun liederen, muziek en andere activiteiten de zondagsschoolwerkers zijn mensen van hun eigen tijd, die dank zij eigen geloofsleven open staan antennes hebben voor de veranderde eisen, noden en be hoeften van de kinderen van hun eigen kinderen wel het aller meest in deze snel veranderde wereld. Zo kan de zondagsschool in de meest moderne vorm toch hetzelfde middel blijven in Gods hand, om de kinderen ook nu tot Jezus te leiden. Aangepast aan UW persoonlijke behoeften en daarbij in de eerste plaats gelet op vindt u bij het BETROUWBARE en DESKUNDIGE SCHOORL, Voorweg 54a Telefoon (02209) 265 ALKMAAR. Dr. Schaepmanplein 2 Telefoon (02200) 1 84 07 i Van 25.000 onderzochte auto's vertoonde 85% verlichtingsdefecten De ANWB zal dit najaar voor de tweede maal een uitgebreide ver lichtingsactie organiseren, om op nieuw de aandacht te vestigen op het belang van een goede voer tuigverlichting. De eerste actie werd gehouden in het winterseizoen 1964 1965. Tijdens deze eerste verlichtings actie zijn voornamelijk de zuidelij ke provincies werkterrein van de sepciale ANWB verlichtings-contro- le-equipes geweest, in oktober, no vember en december van dit jaar zullen drie ANWB-equipes in Nrd.- Holland, Friesland en Groningen worden ingezet om de verlichting van personenauto's te controleren en af te stellen. In totaal zulen 24 ste den worden bezocht. In de eerste drie maanden van 1966 zal de aktie worden voortge zet in meer dan 20 steden in Dren te, Overijssel en Gelderland. De ANWB verwacht in 't komen de herfst- en winterseizoen weer tenminste 25.000 personenauto's te kunnen onderzoeken en daarvan de koplampen te kunnen afstellen. Gewerkt zal worden met drie speciale controle-équipes, die ge heel mobiel zijn en per week een andere standplaats zullen hebben De controle en afstelling zal wor den uitgevoerd in speciaal voor dit doel geconstrueerde tenten, die met het allermodernste verlichtings-con- trole materiaal zijn uitgerust. In totaal zijn 15 specialisten van de afdeling keuringen en de Wegen- door HENK VAN HEESWIJK HOOFDSTUK 1 gewekt en vrolijk zich van niets of niemand wat aantrok en leefde, zoals ze zelf wilde Naarmate ze ouder was geworden bemerkte ze steeds dui delijker, dat vader de leefwijze van tante Gerdien veroordeel de. De slagzin van vader, die domineeszoon was, luidde: een vrouw behoort ingetogen te zijn. Als vader dat zo zei, had ze als kind wel eens in het rond gekeken, naar de vrouwen naar moeder, de tantes, de buren en de kennissen, die op gezette tijden op 'De Peppelhorst' kwamen. Dan veronder stelde ze, dat ingetogen inhield, dat de vrouwen krappe cor setten droegen, waardoor hun middel ingesnoerd werd. Zien de naar tante Gerdien, moest ze vader dan wel gelijk geven, want tante Gerdien's middel was helemaal niet ingetogen, in tegendeel. Als tante op een stoel zat, dan was dit meubelstuk GERDA GAAT MET DE TRAM Indien u van moraliseren houdt, kunt u van de veronder stelling uitgaan, dat het leven van Gerda van 't Grashek 'n ge- ook geheel bezet. Moeder zei eens tegen haar .Waarom doe heel andere, wellicht minder spectaculaire weg zou zijn inge- je niets aan je figuur? Je zakt hoe langer hoe meer uit.' slagen, wanneer ze zich strikt aan de raad van haar vader Waarop tante Gerdien grinnikte en naar oom Lex keek. had gehouden. Deze raadgeving was een onderdeel van een ,Hoor je dat Lex? Ze willen dat ik een harnas ga dragen, reeks adviezen, die Geurt Hendrik van 't Grashek op deze Ik bibber al, als ik er aan denk. Ik zou geen stap kunnen zonnige meimorgen aan zijn dochter had gegeven, voor ze doen. Brrr.' op haar fiets stapte om naar het station te rijden. Feitelijk Waarop oom Lex toen had geantwoord: ,Ik ben tevreden was het heel simpel: ,En in Amsterdam neem je een taxi, met je, zoals je bent, snoes.' dan ben je binnen een kwartier bij tante Gerdien.' Later had Gerda wel begrepen, wat vader met dat inge- Misschien zonder er voldoende over na te denken, had Gerda togen bedoelde. Dat had hij uit de Bijbel. Ergens in een van geknikt. Het sprak feitelijk van zelf. De enkele malen dat ze de brieven van Paulus kon je het lezen. Daar kwam ook zo- met vader en moeder op bezoek was geweest bij tante Ger- iets in voor als: Gii vrouwen, zijt uw mannen onderdanig, dien in Amsterdam, had vader bij de uitgang van het station Nou, tante Gerdien was helemaal niet onderdanig, integen- meteen een taxi genomen. En die bracht je dwars door de deel. Toen oom Lex nog leefde, besliste tante Gerdien wat stad vrij snel voor het statige herenhuis aan de Anna Von- 1 er gebeurde en oom Lex vond alles goed. delstraat. Voor het vertrek belde tante Gerdien een taxi, j Ouder wordende snapte ze steeds beter dat tante Gerdien waarmee ze dan even vlug naar het Centraal Station reden. nu precies tegen alle logica inging. Een ingetogen heht laatste wat je deed, als je nergens voor deugde en nie- mnd je meer kon gebruiken; dan werd je koloniaal. iante Gerdien had eens gezegd: ,Je vader is een halve eeuw te laat geboren, kind. In het jaar 1900 zou hij een voortreffelijke familiepatriarch geweest zijn. In deze tijd zijn zulke mensen caricaturen.' Goed, tante Gerdien ging met oom Lex naar het roerige Mie, waar hij zijn zaken had. Vijf jaar later was ze terug in Nederland, zo mogelijk nog dikker, dapper vechtend tegen haar verdriet om het verlies van oom Lex, die plotseling aan een tropische ziekte overleden was, doch ook getroost, omdat ze er nog in geslaagd was een vrij behoorlijk kapitaaltje mee te smokkelen uit het land van Soekarno, waar het leven der blanken in het algemeen en dat van de Nederlanders in tiet bijzonder zuur werd gemaakt. Maar tante Gerdien was iedereen te slim af geweest. Misschien had oom Lex haar j j °P de hoogte Sesteld van de naderende debacle voor de Nederlandse zakenlieden, mogelijk was ze zelf tijdig tot die slotsom gekomen. In ieder geval had ze bij stukjes en beetjes de zaken van haar overleden man verkocht en met wat overgebleven was, hield ze een vendutie. Het geld had ze volgens de deviezenvoorschriften, moeten inleveren, maar 'n zakenrelatie van Lex die nog over een zeewaardig schip be schikte, smokkelde haar en enkele Nederlanders met geld en waardevolle voorwerpen het land uit. Via Nieuw-Guinea bereikte ze het vaderland weer, waar ze in ieder geval fi nancieel kon leven. Al vrij spoedig slaagde ze erin een huis te kopen in Amsterdam en daar ging ze wonen, alle ver zoeken van de familie afslaand om bij een broer, zuster of zwager in te komen. wacht van de ANWB voor dit werk ingeschakeld. Alle automobilisten, al of geen lid van de ANWB, kunnen hun wa gen gratis ter controle bjj de sta tions aanbieden. Niet alleen perso nenauto's worden gecontroleerd, ook bestelwagens en micro-busjes kunnen in de stations worden on derzocht. De controle-stations zijn geopend van dinsdag tot en met za terdag; auto's kunnen ter controle worden aangeboden van 12.00 tot 19.00 uur, op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. De ANWB verlichtingsactie zal in de volgende plaatsen worden gehou den Hoofddorp, Zandvoort van 28/ 9 t/m 2/10 Velzen van 5/10 t/m 9/10 Beverwijk, Wormerveer van 12/10 t/m 16/10 Zaandam, Purmerend van 19/10 t/m 23/10 Alkmaar, Hoorn van 26/10 t/m 30/10 Den Helder van 2/11 t/m 6/11 Enkhuizen, Wieringermeer, Harlingen van 9/11 t/m 13/11 Leeuwarden van 16/11 t/m 20/11 Drachten, Heerenveen, Sneek van 23/11 t/m 27/11 Groningen van 30/11 t/m 11/12 Delfzijl, Hoogezand, Winschoten van 14/12 t/m 18/12 Stadskanaal, Veendam, Vlagtwedde van 20/12 t/m 23/12 De plaatsen die in de eerste drie maanden van 1966 worden bezocht zullen nog nader bekend worden gemaakt. Tijdens een proefactie, in de eer ste twee maanden van 1964, onder zocht een speciaal ANWB controle team circa 4.000 personenauto's. Bij 85% van de ter controle aangeboden wagens moesten de koplampen be ter worden afgesteld. Tijdens de eerste verlichtingsactie die daarop aansluitend door de toe ristenbond in het winterseizoen 1964 1965 werd gehouden werden bijna 25000 personenauto's aan een nauw keurig onderzoek onderworpen. Hierbij werden eveneens meer dan 85% gebreken aan de koplampen geconstateerd. Bijna een kwart van de onder zochte wagens moest bovendien verdere reparaties ondergaan aan verlichting en signalering. Deze resultaten van de eerste ver lichtingsactie van de ANWB tonen duidelijk aan, dat aan de voertuig verlichting vn personenauto's nog zeer veel ontbreekt en deze resulta ten zijn dan ook voor de ANWB aanleiding geweest om ook in het komende herfst- en winterseizoen zijn actie op even grote schaal voort te zetten. vrouw.' Doch zelfs als weduwe bleef tante Gerdien een buiten- L°_ PL'ETLL_^Sl ""«"te. tot de man harer dromen zou komen om h„r te beentje. Ze „...„lil, een „„tal kennissen om zich heen dat nu Indonesië heette, en sinds haar huwelijk nooit erg geboterd. Vader sloeg oom Lex J met verlof in Nederland" was, leren kennen en" binnen'dri^ ve^gingërwerf uRgenodigd' zïtinffe met hoog aan. Niet, dat hij dit liet merken. Vader was m weken had ze hem kort en hondie wzwrJ- VrtenHie DJin „ziltL:. uitgenodigd zitting te je mantel aantrekken, voor je vertrok en je tasje meenemen. veroveren. Maar tante Gerdien had de rollen precies omge-meest gewezen planters uit Indië dat n„ TnH™s v, tt Maar tussen vader en zijn jongere schoonzuster had het keerd. Kort na de oorlog had ze zakenman Lex Koster, die organiseerde gezellige middagen Ind°aasie heette, en sinns naar nuwplnk nnmt pref cfpHntprH VaHpr q1 n&o nnm T.py 1 1„r n ,z weken had ze hem kort en bondig gezegd: Vriendje, ik ga in comité's en stichtingen waar u dit opzicht een diplomaat. Doch Gerda kende hem. Als kind met je mee naar dat Indië van je. Ik houd van de warmte I aan wijdde. En toen de siroom vLchSngenuitlndone'sS en ik houd van jou. Dit kikkerland kan me gestolen worden, kwam, werd ze bestuurslid van de organisatie die huln ging maar jou wil ik met meer kwijt. Dus trouwen we, voor je verlenen, waar hulp noodzakelijk was teruggegaat, en ik ga als je vrouw met je mee.' TCpnnHe He a Een week voor zijn terugkeer naar Soerabaja waren Lex vondenzehaÏvrienden1"™*vrie H 3f en en Gerdien getrouwd. Zij in 'een kolossaal mantelpakje, hij in ZlTzordeÏlTn^r'alg6meen een gewoon costuum. Een diner in een deftig" restaurant, Gerdien wrs nf eenmaa, mm'TerH waarna het paar om 10 uur in de avond plotseling verdwenen familie Zodat ze verwacht werd i VI 'en' US V3n de bleek te zijn: nog een paar dagen op huwelijksreis. De hele uZT'enteerafrniZn T Verfardagen' huwe" procédé was be, oog geweest. A,.ee„ S^am <2>JZ al het feit, dat er geen kerkelijk huwelijk werd gesloten, vond Hoewel kenneliiW eersl® mei. hij verschrikkelijk. Daar was genoeg over te doen geweest, 't Skt2 Hendrik .van maar Lex was 'niks' en beschouwde zelfs de gang naar het sterdam Lar werd tan! Sf nMr Am' stadhuis als flauwekul doch om de lieve vrede wil werd het klapzoenen en acnente -a h 100 g ®lteerd' klonken er een legaal huwelijk met een diner toe. Dan had de familie in j Beleefdheidshalve bleef^m8 H Ja"gf m a'h8t gescheilk- ieder geval zijn zin. f,*'~fff''dshalve bleef men dan gedurende de middag, maar Jaren later kwam Gerda te weten, dat de familie al het noemde beson^e df v"f"den V£m tante Gerdien mogelijke had gedaan om tante Gerdien dit in hun ogen 1 werd om weer eens Tei^'a t°™t °P 6n dat, het Üjd dwaze huwelijk uit haar hoofd te praten, doch Gerdien was ff. keren naar Nijloo. 's Avonds altijd een buitenbeentje geweest en zou het wel blijven. Op ieder bezwaar had Gerdien geantwoord: ,Lex en ik zijn gek op elkaar. Hij verdient zijn brood en houdt ook nog wat over. Wat voor bezwaar is er tegen, dat wij trouwen? Het had dus niets gegeven. Bezwaren? Vele werden ge noemd. Lex was 'de man uit Indië' en wat indertijd naar Indië ging, was in de regel niet veel soeps. In dit opzicht bijvoorbeeld, was vader erg kortzichtig geweest, omdat hij iedere Indiëganger doodverfde als kolinaal. En dat was Je moest maar meteen na had ze er geen erg in gehad, maar later, toen ze, wat moeder noemde, tot de jren des ondershceids was gekomen, be studeerde ze vader en tante Gerdien, als men bij elkaar te gast was. Eens had ze vader horen zeggen: 'Gerdien is frivool'. De betekenis van dit woord kende ze toen nog niet dus pakte ze op haar kamer een woordenboek en zocht het op. Er stonden drie betekenissen achter dit vreemde woord: nietig, onbedui dend, lichtzinnig. En het ging er nu maar om: welke van die drie woorden sloeg op tante Gerdien De eerste in ieder geval niet, want tante Gerdien was wel het tegendeel van nietig: groot, mollig, kortom: een fors postuur, waarbij oom Lex in het niet viel. Oom Lex was een hoofd kleiner en broodmager, toen hij met tante Gerdien trouwde. En onbeduidend? Nee, dat was tante Gerdien eigenlijk evenmin. Weliswaar leefde ze, nu ze al een paar jaren we duwe was, min of meer teruggetrokken in het herenhuis in Amsterdam, maar zover Gerda wist, deed ze overal zo'n beetje aan mee. zat in het bestuur van diverse verenigingen en had het altijd druk. Op haar verjaardag waren er altijd ken nissen bij de vleet die joviaal en amicaal met tante Gerdien omgingen, mannen zowel als vrouwen. Dus moest frivool slaan op de laatste betekenis: lichtzinnig. En dit nu beliefde Gerda niet te geloven, want diep in haar hart had ze tante, haar naamgenoot, altüd bewonderd. Misschien wel, omdat deze vrouw een flapuit was, immer op bleef men niet en tante Gerdien drong nooit Ditmaal maakte Gerda van 't Grashek de reis" naar Am sterdam alleen. Het kwam niet zo best uit, want er stonden erg onbeleefd zijn, als er niemand op de verjaardag van tante Gerdien kwam. Moeder en ik hebben besloten dat jij alleen moet gaan, morgen. Tenslotte ben je eenentwintig •Te mne<3+ mac- 't melken gaan.' Mogelijke bouw r.k. kerk in plan 'Petten-West' Het is mogelijk dat in Petten te- zijnertijd een katholieke kerk zal worden gebouwd. De kerkdiensten voor de katholieken van Petten worden thans in de Herv. kerk ge houden. Dit is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing want vooral in de zomermaanden is deze kerk ruimte veel te klein. Het is dan ook de bedoeling om in dit nieuwe plan 'Petten-West' een kerkgebouw te stichten. De raad van Zijpe heeft onlangs het uitbreidingsplan in hoofdzaak vastgesteld. Bij het plan in onderdelen is rekening gehouden voor een toeristenkerk. De meest geschikte plaats voor deze kerk is dat gedeelte dat is aangewezen als winkelcentrum en voor openbare gebouwen. De diensten in Petten worden thans verzorgd door pater Wiegers o.f.m. van de Open Deur te Den Helder. Het is de bedoeling dat in de van van deze taak zal overnemen. Een as sistent van dit centrum zal in het vervolg gedurende de drie zomer maanden in Petten de kerkdiensten verzorgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1965 | | pagina 5