Nieuwjaarsrede SUS 13 Koorn's textielmagazijn Nieuw wijkgebouw van het Groene Kruis Televisieuitzending voor automobiiisten arees-Qudes Koopt Koorn's Kwaliteitskleding 10 procent korting Agent voor Groet en omgeving Jaaroverzicht EXTRA VERLAAGDE van burgemeester L. J. de Ruiter van Bergen LOTEN OVERAL VERKRIJGBAAR Prijs per lot f. 1.25 GIRO 1100 SUS ROTTERDAM TWEEDE BLAD DONDERDAG 13 JANUARI 1966 VANAF 13 JANUARI TOT EN MET 22 JANUARI GEVEN WIJ OP AL ONZE ARTIKELEN SCHOOKL VAN DRUKKERIJ VOLKERS EN LEEGWATER IS C. BOEKEL - MEEUWENLAAN 11 - GROET Vele artikelen voor prijzen o.a. in de B-H en CORSETTEN AFDELING vervolg van pagina 1 toestand waar te nemen, maar al zou binnen afzienbare tijd aan het wo ningtekort een einde worden ge maakt, dan nog zal dit een van de meest schrijnende mistoestanden in de 25 jaren na de oorlog en de be zetting blijven. Ook waar velen van goede wil zijn kan de onmacht overheersend blij ven. In 1965 kwamen er 131 wonin gen gereed, terwijl deze maand nog 14 woningen aan de Hondsdragweg klaar zullen komen. In het jaar dat voor ons ligt kunnen wij 't aantal van 1965 gemakkelijk overschrijden doch om de gang er wat in te houden en er ook voor te zorgen, dat in de verschillende sectoren naar behoef te wordt gebouwd moeten we voor een tijdige vaststelling van onze uit breidingsplannen zorg dragen. Dat er door 't bedrijf van gemeentewer ken veel extra arbeid moest worden verricht zal u, gezien het tempo waarin de plannen u werden aange boden, niet hebben verwonderd. Ik wil hier een bijzonder woord van erkentelijkheid aan het adres van de gehele dienst richten. De nieuwbouw werd voor het over grote deel door de eigen ingezetenen bezet. We hebben enige jaren geleden als een van onze beleidslij nen een getemporiseerde groei aan gekondigd, daar zijn wij dit jaar ze ker in geslaagd, het inwonertal is vrijwel niet gestegen en bij nadere ontleding van de cijfers blijkt, dat de somtijds geuite bewering als zou den de 'vreemdelingen - 'niet- ber- genaren' - wat dat dan ook mogen zijn - hier binnen stromen op ge zichtsbedrog berust, dat wellicht veroorzaakt wordt door het zeer vlottend karakter van de bevolking. Het aantal vestigingen bedroeg 830, 850 personen vertrokken naar elders. Ongeveer 15°/o van de bevolking is niet constant, hetgeen een zeer hoog percentage is en een geleidelijke ge meenschapsopbouw tot een moeilijke zaak maakt. Daar komt nog bij dat meer dan 15°/o van de bevolking tot de 65-jarigen en ouderen behoort, een percentage, dat na de totstand koming van Frankenstate en het derde bejaardenoord in het uitbrei dingsplan Zanegeest zal stijgen. Het aantal woningzoekenden per 1 januari 1965 bedroeg 211. Er zijn 66 woningzoekenden bijgekomen en 103 afgegaan, zodat het totaal nu 174 bedraagt. Een vermindering met 20°/o, hetgeen een niet onbelangrijke vooruitgang betekent. Ook andere, niet als geheel gun stig te interpreteren verschuivingen vinden plaats. Ik denk aan de in krimping van het aantal traditionele middenstandsbedrijven, waarvoor meerdere oorzaken zijn aan te wij zen. De belangrijkste hiervan is de ongekende stijging van de waarde der panden gelegen in het centrum van ons dorp en voor vele nering doenden, die een .omzetvermindering ondergaan of verwachten tengevolge van de opkomst der grootwinkelbe drijven, schijnt nu de tijd gekomen te zijn om tot verkoop over te gaan, waarbij de gegadigden gezocht moe ten worden in de branches die hun topinkomsten in de seizoenmaanden verwachten. Hier voltrekt zich een proces dat zich aan het gemeentelijk beleid of de gemeentelijke invloed onttrekt. Ik begrijp best, dat men z'n onlustgevoelens ten aanzien van deze verschuivingen moet spuien en ik heb er ook geen bezwaar tegen indien men deze op het bestuur van de gemeente richt, maar voor een deel dienen de verwijten aan de ver anderingen in het maatschappelijk bestel te worden gericht en voor de rest aan een beerepen eigenbe lang en een weinig efficiënte organi satie van, het het individuele- en groepsverband. De afgeleide gevolgen komen ech ter voor een deel op het hoofd van 't gemeentebestuur neer - in dit ge val mag u aan dat hoofd een dub bele betekenis toekennen - en het is bereid deze te aanvaarden. Laten we de dingen bij de naam noemen. In dien in Noord-Kennemerland de in dustriële aktiviteit gelijke voet zou houden met de toename van het aan tal bars en café's in onze gemeente, zou de groei der werkgelegenheid in het eigen gebied verheugend zijn en slechts een bedreiging voor de toe voer van arbeidskrachten naar de Hoogovens vormen. Deze ontwikkeling, die ook in de vergadering van de raad een en an dermaal werd besproken heeft vele aspecten en kan van verschillende gezichtspunten uit geïnterpreteerd worden. Zelfs in één persoon kan de uitleg gedifferentieerd zijn en de burgemeester - ik bedoel nu alleen het ambt - schijnt daartoe voor bestemd te zijn, hij vraagt u dan ook een ogenblik aandacht vooT zijn visie. Alle vergunningen en verloven, die in de afgelopen jaren - 1965 zal wel als topjaar der geschiedenis in gaan - zijn verleend, werden door ons en door het ministerie van So ciale Zaken, afdeling Drankwet, aan de artikelen van de drankwet ge toetst en in orde bevonden. De invoe ring van de Drank- en Horecawet, die ik medio 1966 verwacht, zal eer der een verruiming dan een beper king van het vergunningenstelsel inhouden. Het aantal vergunningen bedraagt 46 en het aantal verloven 20. De uitbreiding van de bedoelde bedrijven werd mogelijk gemaakt door de verkoop van panden, die naar hun oorspronkelijke bedoeling niet als zodanig werden gesticht, maar door de factoren, die ik reeds vermeldde, deze gedaantewisseling ondergingen. Dit lot treft onder meer een bloemenzaak, drogisterij, comes- tiblesopslag, kunstzaal, ouderwets dorpscafé gerenommerede hotelruim ten, een grote bankinstelling en een rijwielzaak. En ik verzeker u, dat nog het einde niet in zicht is. Een derde aspect van deze kwes tie is het aantrekkelijker worden van het centrum van onze gemeente vooral in de weekeinden. Diegenen, die wij aantrekken behoren onder meer tot de categorie der jeugdigen, die zijn toegerust met een grote do sis levenslust en knallende brom fietsen. Ik behoor niet tot hen, die het ge bruik van bromfietsen door boven 16-jarigen veroordelen en aan de leeftijdsgroep de genoegens van snelheid, dans en Beatlemuziek wil len onthouden. Deze jeugdigen zul len overmorgen de gevestigde bur gers van onze samenleving zijn ikzelf behoor tot de generatie, die voor on ze jongeren de ruimte, tijd en gelrj heeft mogelijk gemaakt en zich moet afvragen of daarmede voldoende verantwoordelijkheid werd betracht. Zij hebben andere levensbehoeften dan mijn generatie in de vooroor logse jaren. Het domme afgeven op de jeugd van deze tijd kan mij soms mateloos vervelen en ik vraag mij af, wat stellen we er tegenover? Dat zou het vierde aspect kun nen zijn: een hardhandig optreden van de politie. Ik weet, dat dit door een aantal mensen ook in onze ge meente wordt verlangd. Het politie corps en ik hebben elkaar op dit punt zeer goed begrepen: er zal al leen worden opgetreden, zowel tegen jeugdigen als tegen volwassenen, in dien er sprake is van de verstoring der openbare orde en rust en wij zullen dat in 1966 op precies dezelfde wijze doen als wij in het afgelopen jaar deden, daarbij nimmer verge tend, dat de politie helaas in een aantal gevallen de opvoedende taak van de ouders moet overnemen. Van het overgrote deel van hen, die bedrijven in de horecasector ex ploiteren ondervinden de politie en ik zeer veel medewerking en zij die daartoe niet in staat zijn of bereid zijn worden door beperkende bepa lingen tot koerswijziging gedwongen. Excessen van ernstige aard hebben zich in 1965 niet voorgedaan. Het ligt in ons voornemen het lawaai, veroorzaakt door bromfietsen, waar mogelijk binnen aanvaardbare ba nen te leiden. Laten we bij dit alles niet verge ten, dat wij een recreatiegemeente zijn en dat kan niet zonder vesti ging van die bedrijven, die de re creatiezoekenden aantrekken en ver zorgen. Het lijkt mij een misver stand, dat dit voor iedereen een zoeken van de stilte der natuur moet betekenen. Dit differentiatie binnen het geheel der recreatie, die ik voor sta en die ik de enige rechtvaardi ging vind voor het befaamde eigen karakter van Bergen, meen ik ook te moeten verdedigen, zij het in be perktere zin, binnen onze gemeente zelf. Aan het voorafgaande zou ik gaar ne twee conclusies willen verbinden. Wat doen wij, behalve het aan leggen van sportvelden en het ge ven van spaarzame subsidies, voor onze opgroeiende jeugd? Waar kun nen ze in onze gemeente, buiten de genoemde bars en soortgelijke loka liteiten terecht? Waar is het be roeps- en vrijwillige kader, buiten een handjevol geestelijken en sport leiders, dat zich hieraan wil wijden en door ons moreel en financieel wordt gesteund? Waar is het cen trum om de jeugdigen en de oude ren, die ontspanning zoeken of een culturele aktiviteit willen ondergaan of uitvoeren, onderdak te verlenen? Ik acht de speel-, ontspannings- en zaalaccomodatie in onze gemeente ver beneden peil. Het ware te over wegen, nu de raadszaal wordt uit gebreid, de verbouw van Kranen- burgh in de gemeentelijke ontvangst en vergaderruimte mede kan voor zien en de diensten na een hergroe pering behoorlijk kunnen worden ondergebracht, of de bouw van een cultureel- en ontspanningscentrum niet moet praevaleren boven de bouw van een nieuw raadhuis. In dien de raad met deze gedachte in stemt en wij zouden dit uit het over leg met de fractievoorzitters kunnen vernemen, dan zullen burgemeester en wethouders gaarne met een voorstel komen. Het lijkt een wat ongebruikelijke gang van zaken, maar op deze wijze treedt de raad als hoofd van de gemeente en initi ator op en valt het accent niet meer op de regulerende functie, die naar de bedoeling van de wetgever se cundair is. Een tweede conclusie wil ik u niet onthouden. Het corps van de Rijks politie heeft in onze gemeente een sterkte van 12 man, dit zou bij een constante bevolking van ID/2 dui zend inwoners voldoende zijn om de orde en de rust te handhaven, maar ditzelfde aantal treedt ook op wan neer de bevolking verdubebld of verdrievoudigd is. Op mijn verzoek heeft de groepscommandant een uit voerig rapport over 1965 geschreven bij uitzondering doe ik de raad ter vertrouwelijke kennisneming 'n afschrfit toekomen, het zal hen dan ongetwijfeld duidelijk worden, dat er door onze politiemensen hard moet worden gewerkt om alle onder delen van hun taak goed na te ko men. Indien ik u mededeel, dat in het afgelopen jaar meer dan 1300 processen-verbaal werden opge maakt, waarbij 241 aanrijdingen en 24 inbraken werden gepleegd, waar van vrijwel alle daders werden op gespoord, dan zal het u duidelijk zijn dat onze politiemensen niet stil heb ben gezeten. Dat zij en ik medewerking van het goedwillende deel van de bevolking - en dat is 95°/o - verwachten lijkt mij geen onredelijk verlangen. Een zeer groot deel van de proble- -A j, Goedgekeurd door de Minister v. Justitie onder nr..LO 650/057/102 d.d. 5 nov. 1965. men, die bij de algemene beschou wingen bij de begroting 1966 ter sprake werden gebracht, hield ver band met de recreatieve functie die wij vervullen. Het is enerzijds de kurk waarop onze plaatselijke eco nomie drijft en ik heb de indruk, dat wij in materiële zin niet zinkende zijn, anderzijds is het de magneti sche invloed, die wij regionaal en nationaal hebben. Deze situatie schept enige specifieke problemen, waarvan ik u er in het voorgaande een paar noemde. Wij hebben de op dracht deze binnen het kader van de plaatselijke mogelijkheden op te lossen, maar andere kunnen slechts in gemeen overleg met de hogere organen en door het scheppen van nieuwe bestuursvormen tot een ver dere voortgang worden geleid. Voor een tweetal zou ik uw bijzon dere aandacht willen vragen. Mede door uw belangstelling en principi ële instemming om in Bergen aan Zee tot een nieuwe vormgeving te komen, is de ontwikkeling van onze bdaplaats niet langer een kwestie van interne particuliere reorganisa tie, mede bevorderd onder aandrang van het gemeentebestuur. Het gaat nu om een planologische herstruc- tuering, die alleen tot een goed ein de kan worden gebracht in volledige samenwerking met het provinciaal bestuur. Bij de daadwerkelijke op bouw zal er een nauwe verbonden heid moeten zijn tussen de drie overheden, terwijl de inbreng van het particulier initiatief het alge meen belang kan dienen, zonder aan het eigen belang materiële schade te berokkenen. Wij hebben een diep respect voor een historische verwor-- venheid en een ondernemingslust uit het begin van deze eeuw. Wij zijn er tevens van overtuigd, dat een nood zakelijke koerswijziging slechts door samenwerking tussen overheid en particulier initiatief - in het laatste geval bedoel ik zowel het oude als het nieuwe - tot iets goeds kan lei den. Indien wij als badplaats niet achterop willen raken dan is het noodzakelijk in 1P.66 tot vaststelling van het uitbreidingsplan Kom Ber gen aan Zee te komen, dat is een levensbelang voor de geheel gemeen te en de gehele streek. Laten we dankbaar zijn, dat het primaire .olan en de instanties die hiermede gemoeid zijn aan de te stellen kwaliteiten voldoen. Het moet voor deze raad een waardige afsluitging zijn van zijn zittings periode, indien hij daartoe kon ge raken. Het gaat echter niet alleen om een plaatselijk belang en de rust van het plaatselijk besturen zal er zeker niet door worden bevorderd, want vele nieuwe problemen worden opgeroe pen maar juist daardoor voelen we de verantwoordelijkheid, die in deze tijd ook een kleine gemeente kan te dragen krijgen. Het is een gelukkige ontwikkeling, dat we een deel van deze last met anderen kunnen en moeten delen. In dit verband wil ik u andermaal wij zen op de noodzaak om de belangen der recreatie in het Noordzeekustge- bied van Noordholland niet langer per gemeente te bekijken en te be palen, maar de samenhang in deze problematiek te onderkennen door de instelling van een recreatieschap, waarvan de grenzen ten minste door het streekplan Noord-Kennemerland worden aangegeven. Het is 'n waar schuwing uit het eigenbelang der gemeente indien ik u vraag hierin op korte termijn een initiatief te ne men. Het is dwaasheid om af te wachten of de door Alkmaar ge vraagde grenswijziging wordt be krachtigd, de bestuurskracht van de andere gemeenten lijkt mij voldoen de om samen met Alkmaar een aantal problemen aan te pakken, waarbij van een gelijkberechtigd partanership sprake zal moeten zijn. Een deelprobleem, maar dat on losmakelijk met de totale ontwikke ling van de streek heeft te maken is de situering van de wegen, zowel die rondom Alkmaar en de aan sluitingen van Bergen en Heiloo, als de verbindingen met het toekomsti ge Bergen aan Zee. Wat dit laatste betreft meen ik te kunnen constate ren, dat geen der vroeger voorgestel de oplossingen zonder meer adequaat zijn in de huidige situatie. Ik heb in het jaar, dat wij samen doorleefden bij u een groeiende be langstelling voor de samenhang ge zien, waarover ik het in het begin van mijn overwegingen tussen oud en nieuw had en ik ben daar dank baar voor. Zo kunnen wij het welzijn van allen, die mede aan onze zorg zijn toevertrouwd het beste bevor deren. Het streven naar een rechtvaardi ge, d.i. een verantwoordelijke maat- DE UINSTR schappijvorm wordt niet in de laat ste plaats gediend in de laagste be- stuurskring, de gemeente. Daar heb ben we nog de mogelijkheid elkan der te kennen en te herkennen in het mens en mede-mens zijn. De gemeenteraad is geroepen om hierin leiding te geven en bij een samen stelling, die gebaseerd is op de de mocratische beginselen wordt niet de volmaakte maar wel de best mo gelijke ruimte hiertoe geschapen. Bij alle ordening, die wij moeten ple gen staat de ordening van de geest en het geestelijk-met-elkaar-omgaan bovenaan. Het is in 'n tijdsgewricht waarin het zo dikwijls alleen maar schijnt te gaan om de vermeerdering der stoffelijke "o1-en, niet overbodig hierop nog eens te wijzen. In deze dagen wensen wij elkaar een zalig, een gelukkig nieuwjaar en veel heil en zegen, dat is een goed gebruik, mits wij, als mensen die leiding aan een gemeente - gemeenschap moe ten geven goed beseffen, waarin heil en zegen zijn gelegen. Onze inter pretaties dienaangaande zijn genu anceerd naar politiek inzicht en le vensovertuiging, maar omwille van de gerechtigheid tegenover mens en maatschappij moeten wij elkaar vin den op de grondslagen van liefde en verantwoordelijkheid. Buiten dit is naar mijn innige overtuiging het le ven op aarde niet mogelijk. Ik wens u persoonlijk, uw gezin nen en ons allen te zamen het heil en de zegen, die in de liefde van God aan de wereld is geschonken. Schoorl, telefoon (02209) 640 Woensdagmiddag j.l. vond op het gemeentehuis te Schoorl een pers conferentie plaats, waarbij enkele mededelingen werden gedaan met be trekking tot de bouw van een nieuw wijkgebouw te Schoorl. Een ieder die op de hoogte is met de ruimte en middelen waar men zich nu mee moet behelpen zal de komst van een nieuw wijkgebouw met vreugde begroeten. Zoals u welicht bekend zal zijn, was de situatie in Groet de laatste tijd al heel wat beter, doordat de gemeente Schoorl enkele tienduizen den guldens ter beschikking had ge steld voor het wijkgebouwtje achter de woning van dr. Brust. Het actiecomité, gevormd uit le den van de Plattelandsvrouwen, het R.K. Vrouwengilde, bestuur Gezins verzorging en de Hervormde Vrou wengroep, verstrekte ons bij monde van de voorzitter, de heer W. Bant en de secretaris, de heer Koek, en kele nadere gegevens. Het nieuwe wijkgebouw komt te staan aan de Heereweg, op het stuk bouwterrein naast de Raiffeisenbank waar ook het nieuwe postkantoor en het politiebureau geprojecteerd zijn. Het zal bestaan uit 2 verdiepingen, gelijkvloers het eigenlijke bureau en boven een woning voor de wijkver pleegster. De eigenlijke indeling is op papier wel bekend, maar de tekening was nog niet aanwezig, zodat wij u nog geen exacte indruk van het geheel kunnen geven. Wel staat vast dat de beschikbare ruimte, verdeeld in een wachtkamer, een kamer met 10 a 12 boxen, waarin de kinderen uitge kleed kunnen worden, een behandel kamer, een magazijn etc., een veel voud zal zijn van de ruimte die thans voor dit doel beschikbaar is. De ontwerper van het geheel is ar chitect Roggeveen. Deze aanwinst voor Schoorl gaat natuurlijk wel een paar guldens kos ten. Totaal is een bedrag begroet van f 150.000.Een flinke rugge steun heeft men aan de 50.000. die door Esso Nederland indertijd beschikbaar gesteld is voor de stich ting van een dorpshuis, doch door een raadsbesluit later deze bestem ming kreeg. Ditzelfde geld voor een legaat van 12.000.van wijlen baron S. G. L. P. van Fridagh. Er blijft echter nog een groot gat open, wat door subsidies en acties gevuld zal moeten worden. Voor het geval u daar wel raad mee weet: Het gironummer van het Groene Kruis is 595466. Wij hopen u in de komende we ken nader over dit belangrijke on derwerp terug te komen. H Opgave voor uw familiedrukwerk en opgave voor al uw andere drukwerk Uw abonnement voor De Duinstreek Het afhalen van evt. niet bezorgde kranten Teleac zendt ANWB-cursus 'Pech onderweg' uit. In januari, februari en maart ver zorgt TELEAC een cursus 'Pech on derweg', die door de NTS zal wor den uitgezonden. 'Pech onderweg' is een door de ANWB ontwikkeld praktische cur sus in auto-techniek, die automobi listen in staat stelt plotseling optre dende storingen aan de auto zelf te verhelpen. Gedurende de vijf jaar, dat de ANWB deze cursus door zijn Wegen wachten en technochefs laat ver zorgen, hebben reeds meer dan 40.000 automobilisten, zowel dames als heren, de praktijkavonden met veel belangstelling gevolgd. Dat TELEAC-ANWB cursus omvat 12 lessen, elk van een half uur. Het ligt in de bedoeling de lessen op twaalf achtereenvolgende don derdagavonden van 18.30 tot 19.00 uur uit te zenden, te beginnen op donderdag 20 jaunari a.s. Iedere les zal bovendien op zaterdagochtenden van 11.00 tot 11.30 uur worden her haald. Als instructeur voor deze televisie cursus treedt op Wegenwacht hoofd inspecteur-instructeur de heer C. v. Dijkhuizen, die met zijn bijna twin tigjarige wegenwachtervaring de plotseling onderweg optredende sto ringen duidelijk kan toelichten en de juiste noodoplossing weet aan te ge ven. De regie is in handen van Ad Kr echting. Onderwerpen, die tijdens de tele visie-lessen zullen worden behan deld zijn onder meer: het gereed schap, de ontsteking en de electri- sche installatie en het benzine-sys- teem. De lessen, die in de TELEAC stu dio in Delft zijn opgenomen worden steeds verduidelijkt met behulp van een personenauto en tal van model len en tekeningen. Belangstellende kijkers kunnen zich abonneren op een schriftelijke begeleiding, die in nauwe samen werking tussen TELEAC, het Ko ninklijk Technicum PBNA en de ANWB tot stand werd gebracht. Deze schriftelijke begeleiding be vat de gehele lesstof, voorzien van de in de cursus gebruikte illustraties en zal in de vorm van extra katerns in twaalf achtereenvolgende num mers van het weekblad 'De Auto kampioen' aan geïnteresseerden wor den toegezonden. De schritfelijke begeleiding kan worden besteld door overmaking van 7.50 op postrekeningnummer 110100 ten name van televisie cursus Pech Onderweg, Postbus 2200 in Den Haag. Men kan zich ook aanmelden via een van de 20 ANWB kantoren. TELEAC en ANWB verwachten, dat deze cursus in een behoefte zal voorzien, gezien de toeneming van het aantal personenauto's, met na me voor particulier gebruik. NUTSSPAARBANK ALKMAAR In de loop van 1965 werd op de spaarbankboekjes ingelegd 40.467.955,14 en terugbetaald 35.322.597,31. Het spaaroverschot bedroeg aldus in 1965 5.145.357,83 en heeft daarmede het spaarover schot van 1964, t.w. 3.809.744,60 met ruim 1 y, miljoen gulden over schreden. Door bijschrijving van de rente over 1965 ad 1.603.446,60 en het spaaroverschot van 5.145.357,83 steeg het spaarderstegoed van 45.147.161,78 per 1 januari 1965 tot 51.895.966,21 per 1 januari 1966. Tot de snelle groei van het spaar derstegoed bij de Nutsspaarbank hebben de bijkantoren van de Alk- maarse Stiching te Castricum, Ber gen, Heiloo en het plaatselijk bij kantoor te Alkmaar in belangrijke mate bijgedragen. Het spaarderskapitaal van de bij kantoren buiten Alkmaar bedroeg per 1 januari 1966 voor het kantoor te Castricum 6.014.158,25, te Bergen 5.738.697,42 en voor het kantoor te Heiloo 3.824.987,85. Maandbericht In de loop van de maand decem ber 1965 werd bij de Nutsspaarbank op de spaarbankboekjes ingelegd 2.371.102,51 (v.j. 1.897.538,28) en terugbetaald 2.823.956,86 (vorig jaar 2.496.997,81), alzo minder ingelegd dan terugbetaald 452.854,35 (vorig jaar 599.459,53 minder ingelegd dan terugbetaald). Het aantal in december nieuw uit gegeven spaarbankboekjes bedraagt 258, terwijl 183 rekeningen werden ingetrokken. Het aantal in omloop zijnde boekjes, bij het begin van het jaar 42.793 bedraagt thans 44.788. U SLAAGT BIJ TEXTIELHUIS I Payglop 1 7 Alkmaar Vakkundige en prettige bediening I NIEUWE LEGIMATIEVOORSCHRFITEN BIJ PTT Het ingang van 14 februari 1966 worden nieuwe voorschriften van kracht inzake het legitimeren bij 't in ontvangst nemen op een post kantoor van anagetekende stukken of postpakketten en bij de uitbeta ling van postwissels e.d. Toegelaten zijn vanaf genoemde datum: een Nederlandse of buiten lands paspoort, een taeristenkaart a (mits niet ouder dan 2 jaar), een toeristenkaartr b (mits niet ouder dan 4 jaar), een geldig rijbewijs, een militair paspoort, een identiteitsbe wijs - voorzien van foto en handte kening van de houder - afgegeven door een overheidsinstelling fo een groot en algemeen bekend bedrijf aan eigen personeel, een nationale identiteitskaart uitgegeven in België de Duitse Bondsrepubliek, West- Berlijn, Frankrijk, Italië of Luxem burg. Niet meer toegelaten zijn: spoor-, tram- en busabonnementen, per soonsbewijzen, bewijzen van Neder landerschap, lidmaatschapskaarten van verenigingen en kampkaarten, ook al zijn ze voorzien van foto en handtekening. Voor de uitbetaling van chehques zijn deze nieuwe voorschrfiten reeds enige tijd van kracht. Niet gewijzigd zijn de legimatie- voorschriften met betrekking tot de uitbetaling van postbetalingen en van de finitieve renten en pensioe nen, toegekend door de Sociale Ver zekeringsbank of de Raden van Ar beid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1966 | | pagina 5