I
I
I
I
Rabat Koffie NIEUW! 500 g r.mipik2»
AH-Slasaus reuzefles 0.62 Itr.
J29
Grote Repen butterscotch voor l®""
Jus d'Orange l!9
Palmoliezeep doos 4 stukken NU
MacQueen Thee .69
Rosbessenjam ,-98
AH-Afwasmiddel
Ananas Dole (stukjes) blik 560 gram 99
Cervelaatworst 250 gram l5®" l.25
Roomboter „.„J:19
U9
Moselblümchen
meloenen
Rananen
Runder
lappen
Rorst lappen
Varkenslever
2?»
1?»
Gebr. v. d. Bosch n.v. vrije bertZilie Korendijk 2 (hoek Oosterweg), KOLEN
m
meisje
mmmËÊÊ^^ÊÊË
«Jack Tiny Smit
^ag|rI
Achter vrij? Voor vrij?
Dan inhalen!
Bergen, richting Koedijker vlotbrug -\
Kolen, olie en dus voordeliger! Telefoon 3622 - 2155 - 2660 U LI t
DANSSCHOOL P. KEMPEN
-
van f 1.- voor
Oven
Min/prijzen
voor maximum
kwaliteit
KILO
gram
THUNDERBIRDS
'pMC-Strijktafel N
CLUBPRIJS in PMC-cTieques f42.-
PMC lichtgewicht Strijkijzer
CLUBPRIJS in PMC-cheques f24.-
INSCHRIJVING VOOR DE
NIEUWE
DANSCUF.GU3SEN
op alle werkdagen van
4 tot 8 uur nam.
BREEDSTRAAT 13-15
ALKMAAR
LERAAR AAN HET KON tNSTTTUUrVOOR DE,, MA
Dit 500 gramspak Specnlaas
GEVRAAGD
voor winkel en huishouding
VOORBERG'S SCHOENMAGAZIJNEN
Schoorl - Telefoon 232
Nu, heb ik teveel gezegd
over wasserij
Prachtig, zoals t costuum
er nu weer uitziet.
Ja,wat chem.reinigen betreft
staat aan de top.
DE
WASSERIJ
VAH j
lgeheraties j
S A w
s s te
s
e
WORMERVEER-TEL. 81744-02980
DEPOT VRASDONK
Kleine Dorpsstraat 1, telefoon 2387
KATHOLIEKE DANSSCHOOL
Leden: S.F.N. kerkelijk goedgekeurd
In Engeland: The Imperial Society
of Teachers of Dancing
(met hoogste onderscheiding)
AANVANG NIEUWE CURSUS
Zaterdag 3 september om half acht
in gebouw St. Jan te Bergen
Inschrijving bij de heer Nic. Schotten,, Jan Oldenburg-
laan 42 te Bergen en indien nog plaats, een half uur
voor aanvang der cursus in St. Jan
keuze uit: pakje 100 gram of doos 20 groot formaat theezakjes
ct
bij 500grAH-Koffie
frisse, iets zoete Moezelwijn
per fles
T.m. zaterdag in alle AH-SuperMarts
Appelen
SPAANSE
per stuk
'*Weekaanbiedingen gelden t.m. woensdag 31 augustus
T.m. zaterdag in alle AH-SuperMarts
en enkele AH-Zelfbedieningszaken
"Rrainc Ruc" Haast je! Als je kans wilt
Oldllld DUo maken één van de 3 ooo
dllit prijzen te winnen, doe dan
O III II uiterlijk 27 augustus a.s. je
79tovHan a C prijsvraagponskaart in de
aaiciuay d.O. ^Brains Bus" in AH-winkel.
Prima
Vergelijkbare winkelwaarde f 74.50 Bestelnr. F-355
Vergelijkbare winkelwaarde f33.- Bestelnr. F-350
Strijkijzer en strijktafel tegelijk besteld:
Clubprys f66.- waarvan f52.- in PMC-cheques
^Zie voor meer gegevens special*folder in AH-winkel
Een AH-SuperMart Is een zelfbedieningszaak, waar behalve kruidenierswaren minstens ook groenten en vlees worden verkocht.
500 gram
omteko- _nn
ken ofte 5Ü0
bakken gram
Ch albert; heijn
t
BIJ TWIJFEL NOOIT
Inhaalongelukken nemen pro
centueel gezien een belangrijke
plaats in. Uit Zwitserse en Duitse
statistieken blijkt dit type ongevallen
12% te bedragen op een totaal van
375.979 ongelukken en als zodanig
de tweede plaats in te nemen bij on
gevallen, die te wijten zijn aan fou
ten van bestuurders. Aan hen is niet
minder dan 74,2% van het totaal
onderzochte ongelukken te wijten.
Uit detailonderzoekingen in het
buitenland en op grond van politie-
ervaringen in ons land is komen vast
te staan, dat twee onderdelen van
de inhaalmanouevre speciale aan
dacht verdienen: het inhalen op een
onjuist tijdstip en foutief gedrag tij
dens een inhaalmanoeuvre, speciale
aandacht verdienen: het inhalen op
een onjuist tijdstip en foutief gedrag
tijdens de inhaalmanoeuvre.
Botsingen met tegenliggers zijn bijna
altijd 't gevolg van rekening bij het
gaan inhalen. Men vergist zich in
de snelheid van de naderende tegen
ligger van de in te halen auto, ter
wijl er gesneden gaat worden als
men zijn eigen snelheid en daardoor
de afstand die op de linkerweghelft
moet worden gereden) onderschat.
Het snelheidsverschil tussen inhaler
en voorligger dient op zijn minst 20
km per uur te zijn, wil de lengte
van de inhaalweg redelijk blijven.
Is de weg voor vrij, dan blijft het
kijken in binnen- en buitenspiegel
van groot belang in verband met
achteropkomend verkeer (let op de
'dode hoek' door over de linker
schouder te kijken). Plotseling links
uit de file breken zonder rekening
te houden met achteropkomers is
letterlijk levensgevaarlijk. Dit is de
belangrijkste ongevalsfactor bij
vroegtijdig inhalen (22,1%) aldus 'n
Duits onderzoek. Rijden met te ge
ringe afstand (16%) en een gezien de
omstandigheden te hoge snelheid
(15,5%) zijn de daaropvolgende kri
tieke punten.
Een vuistregel voor afstandhouden
is: de veilige afstand in meters is
gelijk aan de helft van uw snelheid.
Bij 80 km dus 40 meter vrij houden.
Juist voor hét invoegen van inhalen
de auto's en om een 'ruimtekussen'
voor .zich „te hebben voor de stop-
weg (langer dan u denkt door de zo
genaamde schrikseconde of reactie-
weg) is voldoende afstand van be
lang.
Een goede rijder zal ook, wanneer
hij ingehaald wordt, naar rechts uit
wijken en zeker zijn snelheid niet
opvoeren. Het getuigt van verkeers-
inzicht wanneer men snelheid ver
mindert (indien dat mogelijk is zon
der achteropkomend verkeer te hin
deren), als daardoor snijden van de
inhaler of erger nog, een frontale
botsing met een snel naderende te
genligger kan worden voorkomen.
Als de weg voor of achter niet vrij
is, er twijfel bestaat over de snel
heid van andere voertuigen of de
wegsituatie onoverzichtelijk is, geldt
maar één gedragslijn: bij twijfel
nooit inhalen. Ook wanneer binnen
kort verplicht wordt gesteld om
richting aan te geven bij het inha
len (wat een belangrijke zijdelingse
verplaatsing betekent), dan blijft
voor en achter uitkijken geboden:
het gebruik van de clignoteur mag
nooit op zichzelf als garantie voor
veilig inhalen worden beschouwd.
Bij druk vakantie- en weekendver
keer verliezen autosnelwegen hun
eigenlijke karakter en lenen deze
zich niet meer voor snel rijden. De
verstandige automobilist zal zijn
snelheid en de afstand tot de voor
ligger dan aanpassen aan de ver
hoogde verkeersintensiteit, wat hem
vaak ten onrechte tot 'zondagsrijder'
bestempelt.
In dergelijke situaties is snel rij
den op te geringe afstand op de lin-
kerstrook - in feite dus een onjuist
inhalen - de hoofdoorzaak van ket
tingbotsingen. Aangetoond is zelfs
dat de capaciteit van de rijstrook
toeneemt bij vermindering van snel
heid tot 48 km per uur.
Domweg inhalen is dan het tegen
gestelde van defensief rijden.
Voor vrij? Achter vrij? Dan pas
inhalen!
OXYTROL VEROORZAAKT
REVOLUTIE IN VERVOER
BEDERFELIJKE STOFFEN.
De zwakste schakel in de keten
van de producent van bederfelijke le
vensmiddelen tot de consument is
altijd het transport geweest. Naar
mate de behoefte aan,verse groen
ten, vruchten, vlees en gevogelte, vis
en andere eetbare produkten van de
zee steeg zijn tal van methoden be
dacht en toegepast om de soms zeer
grote afstand tussen producent en
consument te overbruggen. Geper
fectioneerde koelsystemen en ver
voer door de lucht zijn thans nog
de meest toegepaste middelen om
bederfelijke produkten in de beste
staat tot de verbruiker te brengen.
Zij zijn echter niet geheel toe
reikend. Het verlies aan kleur en
smaak binnen betrekkelijke korte
tijd is zeer groot en niet zelden blij
ken ook de op de meest zorgvuldige
wijze aldus verzonden levensmidde
len in kwaliteit zeer te zijn gedaald
De Oxidental Petroleum Maat
schappij, die door haar Best kunst-
mest-afdeling ertoe bijdraagt groen
ten en vruchten beter te doen groei
en, heeft onder de naam Oxytrol
patent opgenomen op een systeem
van transport dat elk risico volledig
opvangt.
Bederfelijke produkten worden tij
dens de reis vervoerd in containers
met een zeer laag zuurstofgehalte
(half tot vijf procent, afhankelijk
van de aard der produkten). De mij.
organiseert bovendien het gehele
vervoer.
De zuurstof uit de buitenlucht wordt
vrijwel geheel door stikstof ver
vangen. Dit vervoer eist geen bij
zonder lage temperaturen en ook de
vochtigheidsgraad van de lucht is
van minder betekenis; op deze wij
ze vervoerde produkten komen in
volkomen verse staat aan. Aldus kan
thans ook rijp fruit worden ver
voerd: het behoeft niet meer onder
weg te rijpen. A L i
Het spreekt vanzelf dat deze me
thode van vervoer aanzienlijk goed
koper is dan het transport per vlieg
tuig. Ook in Nederland zal men bin
nenkort van deze nieuwe transport
methode de vruchten kunnen pluk
ken, letterlijk en figuurlijk. (DIA)
CONNIE VAN DEN BOS
Conny van den Bos heeft Pieter
Koelewijns ietwat wrange 'Ik ben gé
lukkig zonder jou' een indrukwek
kende plaatvertolking gegeven Het
werd een der meest gevraagde pla
ten van deze zo populaire zangeres
met-persoonlijkheid. Op de achter
kant de Nederlandse versie van
'Capri c'est fini'.