I I I I Rabat Koffie NIEUW! 500 g r.mipik2» AH-Slasaus reuzefles 0.62 Itr. J29 Grote Repen butterscotch voor l®"" Jus d'Orange l!9 Palmoliezeep doos 4 stukken NU MacQueen Thee .69 Rosbessenjam ,-98 AH-Afwasmiddel Ananas Dole (stukjes) blik 560 gram 99 Cervelaatworst 250 gram l5®" l.25 Roomboter „.„J:19 U9 Moselblümchen meloenen Rananen Runder lappen Rorst lappen Varkenslever 2?» 1?» Gebr. v. d. Bosch n.v. vrije bertZilie Korendijk 2 (hoek Oosterweg), KOLEN m meisje mmmËÊÊ^^ÊÊË «Jack Tiny Smit ^ag|rI Achter vrij? Voor vrij? Dan inhalen! Bergen, richting Koedijker vlotbrug -\ Kolen, olie en dus voordeliger! Telefoon 3622 - 2155 - 2660 U LI t DANSSCHOOL P. KEMPEN - van f 1.- voor Oven Min/prijzen voor maximum kwaliteit KILO gram THUNDERBIRDS 'pMC-Strijktafel N CLUBPRIJS in PMC-cTieques f42.- PMC lichtgewicht Strijkijzer CLUBPRIJS in PMC-cheques f24.- INSCHRIJVING VOOR DE NIEUWE DANSCUF.GU3SEN op alle werkdagen van 4 tot 8 uur nam. BREEDSTRAAT 13-15 ALKMAAR LERAAR AAN HET KON tNSTTTUUrVOOR DE,, MA Dit 500 gramspak Specnlaas GEVRAAGD voor winkel en huishouding VOORBERG'S SCHOENMAGAZIJNEN Schoorl - Telefoon 232 Nu, heb ik teveel gezegd over wasserij Prachtig, zoals t costuum er nu weer uitziet. Ja,wat chem.reinigen betreft staat aan de top. DE WASSERIJ VAH j lgeheraties j S A w s s te s e WORMERVEER-TEL. 81744-02980 DEPOT VRASDONK Kleine Dorpsstraat 1, telefoon 2387 KATHOLIEKE DANSSCHOOL Leden: S.F.N. kerkelijk goedgekeurd In Engeland: The Imperial Society of Teachers of Dancing (met hoogste onderscheiding) AANVANG NIEUWE CURSUS Zaterdag 3 september om half acht in gebouw St. Jan te Bergen Inschrijving bij de heer Nic. Schotten,, Jan Oldenburg- laan 42 te Bergen en indien nog plaats, een half uur voor aanvang der cursus in St. Jan keuze uit: pakje 100 gram of doos 20 groot formaat theezakjes ct bij 500grAH-Koffie frisse, iets zoete Moezelwijn per fles T.m. zaterdag in alle AH-SuperMarts Appelen SPAANSE per stuk '*Weekaanbiedingen gelden t.m. woensdag 31 augustus T.m. zaterdag in alle AH-SuperMarts en enkele AH-Zelfbedieningszaken "Rrainc Ruc" Haast je! Als je kans wilt Oldllld DUo maken één van de 3 ooo dllit prijzen te winnen, doe dan O III II uiterlijk 27 augustus a.s. je 79tovHan a C prijsvraagponskaart in de aaiciuay d.O. ^Brains Bus" in AH-winkel. Prima Vergelijkbare winkelwaarde f 74.50 Bestelnr. F-355 Vergelijkbare winkelwaarde f33.- Bestelnr. F-350 Strijkijzer en strijktafel tegelijk besteld: Clubprys f66.- waarvan f52.- in PMC-cheques ^Zie voor meer gegevens special*folder in AH-winkel Een AH-SuperMart Is een zelfbedieningszaak, waar behalve kruidenierswaren minstens ook groenten en vlees worden verkocht. 500 gram omteko- _nn ken ofte 5Ü0 bakken gram Ch albert; heijn t BIJ TWIJFEL NOOIT Inhaalongelukken nemen pro centueel gezien een belangrijke plaats in. Uit Zwitserse en Duitse statistieken blijkt dit type ongevallen 12% te bedragen op een totaal van 375.979 ongelukken en als zodanig de tweede plaats in te nemen bij on gevallen, die te wijten zijn aan fou ten van bestuurders. Aan hen is niet minder dan 74,2% van het totaal onderzochte ongelukken te wijten. Uit detailonderzoekingen in het buitenland en op grond van politie- ervaringen in ons land is komen vast te staan, dat twee onderdelen van de inhaalmanouevre speciale aan dacht verdienen: het inhalen op een onjuist tijdstip en foutief gedrag tij dens een inhaalmanoeuvre, speciale aandacht verdienen: het inhalen op een onjuist tijdstip en foutief gedrag tijdens de inhaalmanoeuvre. Botsingen met tegenliggers zijn bijna altijd 't gevolg van rekening bij het gaan inhalen. Men vergist zich in de snelheid van de naderende tegen ligger van de in te halen auto, ter wijl er gesneden gaat worden als men zijn eigen snelheid en daardoor de afstand die op de linkerweghelft moet worden gereden) onderschat. Het snelheidsverschil tussen inhaler en voorligger dient op zijn minst 20 km per uur te zijn, wil de lengte van de inhaalweg redelijk blijven. Is de weg voor vrij, dan blijft het kijken in binnen- en buitenspiegel van groot belang in verband met achteropkomend verkeer (let op de 'dode hoek' door over de linker schouder te kijken). Plotseling links uit de file breken zonder rekening te houden met achteropkomers is letterlijk levensgevaarlijk. Dit is de belangrijkste ongevalsfactor bij vroegtijdig inhalen (22,1%) aldus 'n Duits onderzoek. Rijden met te ge ringe afstand (16%) en een gezien de omstandigheden te hoge snelheid (15,5%) zijn de daaropvolgende kri tieke punten. Een vuistregel voor afstandhouden is: de veilige afstand in meters is gelijk aan de helft van uw snelheid. Bij 80 km dus 40 meter vrij houden. Juist voor hét invoegen van inhalen de auto's en om een 'ruimtekussen' voor .zich „te hebben voor de stop- weg (langer dan u denkt door de zo genaamde schrikseconde of reactie- weg) is voldoende afstand van be lang. Een goede rijder zal ook, wanneer hij ingehaald wordt, naar rechts uit wijken en zeker zijn snelheid niet opvoeren. Het getuigt van verkeers- inzicht wanneer men snelheid ver mindert (indien dat mogelijk is zon der achteropkomend verkeer te hin deren), als daardoor snijden van de inhaler of erger nog, een frontale botsing met een snel naderende te genligger kan worden voorkomen. Als de weg voor of achter niet vrij is, er twijfel bestaat over de snel heid van andere voertuigen of de wegsituatie onoverzichtelijk is, geldt maar één gedragslijn: bij twijfel nooit inhalen. Ook wanneer binnen kort verplicht wordt gesteld om richting aan te geven bij het inha len (wat een belangrijke zijdelingse verplaatsing betekent), dan blijft voor en achter uitkijken geboden: het gebruik van de clignoteur mag nooit op zichzelf als garantie voor veilig inhalen worden beschouwd. Bij druk vakantie- en weekendver keer verliezen autosnelwegen hun eigenlijke karakter en lenen deze zich niet meer voor snel rijden. De verstandige automobilist zal zijn snelheid en de afstand tot de voor ligger dan aanpassen aan de ver hoogde verkeersintensiteit, wat hem vaak ten onrechte tot 'zondagsrijder' bestempelt. In dergelijke situaties is snel rij den op te geringe afstand op de lin- kerstrook - in feite dus een onjuist inhalen - de hoofdoorzaak van ket tingbotsingen. Aangetoond is zelfs dat de capaciteit van de rijstrook toeneemt bij vermindering van snel heid tot 48 km per uur. Domweg inhalen is dan het tegen gestelde van defensief rijden. Voor vrij? Achter vrij? Dan pas inhalen! OXYTROL VEROORZAAKT REVOLUTIE IN VERVOER BEDERFELIJKE STOFFEN. De zwakste schakel in de keten van de producent van bederfelijke le vensmiddelen tot de consument is altijd het transport geweest. Naar mate de behoefte aan,verse groen ten, vruchten, vlees en gevogelte, vis en andere eetbare produkten van de zee steeg zijn tal van methoden be dacht en toegepast om de soms zeer grote afstand tussen producent en consument te overbruggen. Geper fectioneerde koelsystemen en ver voer door de lucht zijn thans nog de meest toegepaste middelen om bederfelijke produkten in de beste staat tot de verbruiker te brengen. Zij zijn echter niet geheel toe reikend. Het verlies aan kleur en smaak binnen betrekkelijke korte tijd is zeer groot en niet zelden blij ken ook de op de meest zorgvuldige wijze aldus verzonden levensmidde len in kwaliteit zeer te zijn gedaald De Oxidental Petroleum Maat schappij, die door haar Best kunst- mest-afdeling ertoe bijdraagt groen ten en vruchten beter te doen groei en, heeft onder de naam Oxytrol patent opgenomen op een systeem van transport dat elk risico volledig opvangt. Bederfelijke produkten worden tij dens de reis vervoerd in containers met een zeer laag zuurstofgehalte (half tot vijf procent, afhankelijk van de aard der produkten). De mij. organiseert bovendien het gehele vervoer. De zuurstof uit de buitenlucht wordt vrijwel geheel door stikstof ver vangen. Dit vervoer eist geen bij zonder lage temperaturen en ook de vochtigheidsgraad van de lucht is van minder betekenis; op deze wij ze vervoerde produkten komen in volkomen verse staat aan. Aldus kan thans ook rijp fruit worden ver voerd: het behoeft niet meer onder weg te rijpen. A L i Het spreekt vanzelf dat deze me thode van vervoer aanzienlijk goed koper is dan het transport per vlieg tuig. Ook in Nederland zal men bin nenkort van deze nieuwe transport methode de vruchten kunnen pluk ken, letterlijk en figuurlijk. (DIA) CONNIE VAN DEN BOS Conny van den Bos heeft Pieter Koelewijns ietwat wrange 'Ik ben gé lukkig zonder jou' een indrukwek kende plaatvertolking gegeven Het werd een der meest gevraagde pla ten van deze zo populaire zangeres met-persoonlijkheid. Op de achter kant de Nederlandse versie van 'Capri c'est fini'.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1966 | | pagina 4