Dit is de autotest
met de
Ford Zephyr V4
Ford-Dealer Alkmaar en omgeving
N.V. Automobielbedrijf
WILLEM SCHMIDT
Nassauplein 1, Alkmaar Tel. 02200 - 13545
Naast deze grote beenruimte geven
zowel de voor- als de achterbank
ruim plaats aan drie personen. De
portieren zwenken bijna 90° open en
vergemakkelijken de instap, daar
naast zijn deze bijzonder breed zo
dat ook grote koffers gebruikt kun
nen worden en moeilijk ter been
zijnde mensen gemakkelijk hun zit
plaats kunnen bereiken.
De bekleding, die gemaakt is van
een soort vinyl, heeft als hinderlijke
eigenschap bij zeer warme tempera
turen niet volledig te absorberen.
Veelal ziet men daarom tegenwoor
dig geperforeerde bekleding die dit
euvel opheft. De zittingen zitten bui
ten de bovengenoemde kritiek pret
tig en laten speciaal voor de be
stuurder, ook vanwege de stand van
het stuurwiel, urenlang moeiteloos
rijden toe.
De plaatsing van het stuur zowel
in de hoogte als de afstand tot het
lichaam is zodanig dat ook lange
personen met de bank in de achter
ste stand geplaatst, met gestrekte
armen kunnen sturen. Het stuurwiel
is in de hoogte enkele centimeters
verstelbaar. Het dashboard heeft 'n
verantwoorde vormgeving, doch is
bij de Zephyr typen vrij sober uit
gevoerd. Het aantal aangebrachte
instrumenten blijft beperkt tot twee
ronde klokken, waarvan een de
snelheidsmeter bevat en de ander
de aanwijzing verzorgt van water
temperatuur en benzinestand. Te
vens zijn hierin twee controlelamp
jes voor olie en laadstroom aange
bracht. Een elektrisch klokje com
pleteert het aantal instrumenten.
Bevestigingspunten voor veilig
heidsriemen zijn op vier plaatsen
aangebracht. Ook de plaats voor de
radio is zodanig gekozen, dat de be
rijder zonder zich naar voren of op
zij te bukken deze bedienen kan.
Eindoordeel
Releverend kunnen we zeggen dat
deze Zephyr enkele bijzonder attrac
tieve elementen bezit als: goede weg-
ligging, zeer goede remmen, ruim
interieur, prettige rijeigenschappen.
De prijs is niet aan de lage kant
maar daar tegenover staat, dat men
zeer veel auto voor zijn geld krijgt.
Ook als de prijs op den duur niet
omlaag kan, dan nog zal deze Ford
voor zijn fervente aanhangers een
goede koop zijn.
Technische gegevens van de
Zephyr -V4
Motor: 4 cylinder viertakt in V-vorm
verbrandingsruimte uitgespaard in
zuiger; door stoterstangen geleide
kopkleppen; compressieverhouding
8,9 1boring 93,663 mm.slag
72,415 mm.; cylinderinhoud 1996
cc; max. vermogen 93 SAE pk.
inhoud carter 4.26 liter olie met
filter, 3.4 liter zonder filter; ben
zinepomp mechanisch; Zenith car
burateur.
Elektrische installatie: accu 12 volts
53 amp/uur; 25 amp. dynamo;
elektrisch systeem volledig geze
kerd (10 zekeringen).
De bedieningsknoppen voor ver
lichting, ruitenwisser (twee snelhe
den), elektrische ruitensproeier, ven
tilator en bedieningshandles voor de
verwarming en ventilatie zijn bin
nen handbereik van de bestuurder
aangebracht.
De verlichting van het instrumen
tenpaneel is indirect en maakt alles
duidelijk waarneembaar. De kilome
terteller is zonder dagteller uitge
rust, hetgeen nu niet direct van es
sentieel belang is, maar toch alge
meen gewaardeerd wordt. Het hand
schoenen- of dashboardkastje is op
originele wijze aangebracht. Wan
neer het geopend wordh scharniert
het in het midden. Alle attributen
die erin geborgen worden, kunnen
in geopende stand niet naar buiten
vallen, omdat de voorkant gebogen
is. Voor het afsluiten van de voor
portieren, de kofferruimte en de
startschakelaar wordt gebruik ge
maakt van één sleutel. Zowel de
ventilator als de ruitenwisser heb
ben een twee standen schakelaar. De
ruitenwisserbladen houden ook bij
hoge snelheid de ruit goed schoon.
Ford heeft deze speciale wisserbla-
den ontwikkeld voor de Grand-Tou-
rismo wagens en de ervaring opge
daan bij races en weg wedstrijden
zijn verwerkt in de serieproduktie.
Transmissie: zelfbijstellende dia
fragma koppeling; alle versnellin
gen volledig gesynchroniseerd:
stuurversnelling; 4 versn. vooruit.
Remmen: schijfremmen op alle vier
wielen; vacuum bekrachtigd, zelf
bij stellend; handrem mechanisch
op de achterwielen zelfbijstellend.
Stuurinrichtingkogelkringlooptype
tweespakig veiligheidsstuurwiel
rpet verzonken naaf; draaicirkel
11 meter.
Chassis en carrosserie: zelfdragend
4-deurs; onafhankelijke voor- en
achterwielophanging; voor Mac-
Pherson systeem; achter draagar-
men met schroefveren; rondom te-
lescoop-schokbrekersdwarsstabi-
lisator voor.
Maten en gewichten: inhoud benzi
netank: 68 liter; grootste lengte
4699 mm; breedte 1813 mm; hoog
te 1438 mrrt; wielbasis 2921 mm;
rijklaar gewicht 1171 kg; banden
maat 6.40 x 13 4-PR.
In serie uitvoering met: Aeroflow-
ventilatiesysteem; ruitenwisser met
twee snelheden; ventilator met twee
snelheden; instrumentenpaneel voor
zien van veiligheidsbekleding; elek
trische klok; twee zonnekleppen;
beide voorportieren van buiten af
sluitbaar.
Prijs: 13.100.-.
De motor
Evenals de Duitse Ford-lijn, die
alle typen Taunus omvat en die ge
leidelijk zijn omgeschakeld van lijn-
op V-motoren, zijn nu ook de Engel
se Fords, op de Anglia en Cortina
na, alle voorzien van V-ihotoren.
De V-motor heeft enkele belangrij
ke voordelen, die niet alleen voor de
motor van belang zijn. Korte bouw
dus een korte zeer stabiele krukas,
die hoge toerentallen toelaat. Inbouw
in bestaande ruimten gemakkelijk,
omdat de lengte korter is dan die
van lijnmotoren. De nieuwe Zephyr
heeft door deze pluspunten en de
lange gestrekte motorkaplij n zoveel
ruimte voorin overgehouden, dat het
reservewiel gemakkelijk een plaats
kon vinden.
Andere motorkenmerken zijn: een
vlakke cylinderkop, in de zuigers is
een ruimte uitgespaard waarin de
ontbranding plaats vindt, grote klep
pen, hoge compressie, een zorgvul
dig geconstrueerd in- en uitlaat
spruitstuk geven de motor een hoog
vermogen.
De cylinderinhoud bedraagt 1933
cc. met een vermogen van 93 SAE
pk. Het brandstofverbruik hebben
we gemeten op twee gereden trajec
ten. Het ene gedeelte, dat bestond
uit uitsluitend vlakke wegen, werd
gereden met een zoveel mogelijk
constant gehouden snelheid, gaf een
verbruik te zien van ruim 1 10 km
bij een gemiddelde snelhheid van
95 km per uur.
Het tweede traject, waarin veel
heuvelachtig terrein, dus stijgingen,
afdalingen en bochten voorkwamen
en waarin behoorlijk fors werd ge
reden, gaf een verbruik aan van
ruim 1 8 tot 9 km.
Wanneer de auto volkomen ingere
den is - de ons ter beschikking ge
stelde Zephyr had bij de aanvang 860
km op de teller staan zal het ver
bruik wel iets gunstiger worden.
Een automatische choke is stan
daard op alle modellen. De motor
sloeg des morgens snel aan en bij
warme motor was een even aanra
ken van de starter voldoende om
deze weer aan het draaien te krij
gen.
De versnellingsbak
De synchronisering, ook op de eer
ste versnelling, werkt zeer goed. De
spatiering van de verschillende over
brengingen, is dusdanig gekozen dat
zowel op de vlakke weg als in heu
velachtig terrein de prestaties van de
motor volledig tot hun recht komen
Hellingen in de Ardennen en de
Eifel werden zo goed als allemaal in
de derde versnelling genomen, waar
bij opgemerkt dient te worden dat
de auto met twee personen was be
zet.
De remmen
Rondorrt heeft men gebruik gemaakt
van bekrachtigde schijfremmen, die
zich bijzonder goed lieten doseren.
Ook na herhaaldelijk en langdurig
remmen waren geen sporen van ver
mindering van remkracht (fading)
waar te nemen. Typisch is dat de
construkteurs, terwijl er zoveel zorg
aan de remmen besteed is, geen ge
bruik hebben gemaakt van een ge
scheiden remcircuit, hetgeen de vei
ligheid nog meer ten goede zou ko
men.
Vele facetten aan deze auto duiden
juist zo sterk op veilig rijden!
De verwarming
en de ventilatie
Het door Ford ontworpen én op
alle typen aangebrachte Aeroflow-
verwarmings- en ventilatiesysteem
ververst iedere 25 seconden het ge
hele interieur. De frisse buitenlucht
wordt aangevoerd door twee ronde,
draaibare roosters, die in het dash
board zijn aangebracht en na circu
latie in het interieur weer afgevoerd
worden door twee Iuchtsleuven die
aan weerszijden van de achterruit
zitten. Zelfs bij warme buitentempe
raturen behoeven de zijruiten of
ventilatieruitjes niet geopend te
worden om de inzittendenden een
aangename temperatuur te verschaf
fen.
Een ventilator met twee standen
verwekrt een nog aanmerkelijk
grotere hoeveelheid koude of warme
lucht. Dit ventilatiesysteem heeft ook
grote invloed op de veiligheid om
dat de bestuurder niet vermoeid en
slaperig kan worden door bedompte
lucht, die te lang in de ruimte blijft
hangen.
De overbrengings ver houdingen zijn
goed gekozen, vooral in de derde
versnelling heeft men een ruim ki- i
lometergebied tot zijn beschikking. I
Wanneer in deze versnelling afge- 1
zakt wordt tot ca. 35 kilometer, kan j
zonder terugschakelen behoorlijk
snel opgetrokken worden tot 't ma
ximum van ruim 100 km.
Op het schakelmechanisme, dat j
aan de stuurkolom bevestigd is, heb- I
ben we wel enige kritiek. Het in
schakelen van de achteruit ging
stroef, maar dat was te wijten aan
de nieuwigheid van de wagen. i
Een ander aspect van dit systeem
is, dat wanneer alle ruiten gesloten
blijven, weinig geruis van buiten tot
het interieur doordringt en een ge
sprek gemakkelijk te voeren is.
Het interieur
Ruimte in overvloed, ook voor de
benen van lange personen, zowel
voor- als achterin is een van de bij
zondere eigenschappen van deze
Fords.
Geen facelifting, geen grote of
kleine correcties, maar een totaal
nieuwe FORD in drie verschilende
uitvoeringen, t.w. -Zodiac, -Zephyr
V6 en -Zephyr V4, was het eind
product van drie jaren ontwikkeling.
Onder de aanduiding 'Mark of Dis
tinction' heeft Ford enkele maanden
geleden deze automobielen uitge
bracht.
Het woord 'Distinction' is op di
verse manieren te vertalen. Het
meest voor de hand liggende en op
deze Ford betrekking hebbende is
de voornaamheid in vormgeving. De
geweldige verkoopsuccessen van de
Amerikaanse Ford Mustang, waar
van erin enkele jaren enorme aan
tallen verkocht zijn en die nu voor
de Europese markt in Amsterdam
gefabricieerd wordt, heeft deze suc
cessen te danken aan de uiterlijke lij
nen die onmiskenbaar hun stempel
gedrukt hebben op de nieuwe En
gelse Fords. De distinctie en de
kracht, die van deze carrosserie-lij
nen uitgaan, lagen ten grondslag aan
de gedachte een Ford te creëren, die
in lijn anders zou moeten worden
dan de vormgeving die tot nu toe
bepalend was voor de automobiel
contouren. Velen zullen vinden dat
men hierin geslaagd is, anderen vin
den en dat blijft altijd een kwes
tie van smaak het uiterlijk te
massaal.
Beziet men deze atuomobiel van
opzij, dan gaat er een sportieve lijn
■vanuit, aan de voorzijde geeft het
front een krachtig beeld en de ach
terkant heeft volgens de huidige
heersende tendenzen een afgeknotte
lijn. Alle drie de typen zijn van af
metingen gelijk, maar onderscheiden
zich in motorvermogens, diverse de
tails en afwerking.
De Zodiac is de meest krachtige
en comfortabele uitvoering, de Ze
phyr -V4 en V6 hebben resp. een 4-
en een 6-cylinder V-motor. Het on
derwerp van deze 'AUTO-test' is de
4-cylinder Zephyr -V4 geworden,
waarmede we enkele dagen in de
Ardennen en de Eifel hebben kun
nen rondrijden. Dit heuvelachtig
terrein leek ons bij uitstek geschikt,
omdat hier het beste de trekkracht
van deze V4-cylinder beproefd kon
worden.
De wegligging
De lange wielbasis, de grote
spoorbreedte en de weinig overhan
gende carrosserie in combinatie met
de onafhankelijke voor- en achter
wielophanging geven deze auto een
zeer goede wegligging. De demping
en de stabiliteit bij het rijden over
oneffen wegen en in bochten ook al
werden deze snel en kort na elkaar
genomen, lieten een bijzonder gun
stige indruk achter. De enige kritiek
die we op deze automobiel hadden
ten aanzien van het rijden met snel
op elkaar volgende bochten, was de
indirectheid van het stuur.
Deze indirectheid is nu niet zoda
nig, dat het direct afbreuk doet aan
de auto, maar volgens ons inzicht
zou een iets directere overbrenging
te pref eren zijn. Het insturen van
bochten gaat gemakkelijk en vereist
dus weinig kracht, ook wanneer de
bochten lang zijn, blijft de auto de
aangegeven lijn volgen. Deze pretti
ge stuurkarakteristiek vloeit voort
uit de gunstige gewichtsverdeling,
die op de voor- en achteras druk
ken. Bij hoge snelheid en met sterke
zijwind zijn slechts kleine stuurcor-
recties nodig om in de juiste koers
te blijven.
Achterwielophanging
Hadden de Fords tot nu toe aan
de achterzijden bladveren en dus
geen onafhankelijke vering, bij de
nieuwe typen zijn de achterwielen
onafhankelijk geveerd. De achter-
brug of het differentieel is volledig
in rubber opgehangen aan een spe
ciaal geconstrueerd frame, dat d.m.v.
vier bevestigingen in rubber veran
kerd is aan de zelfdragende carros
serie. De onafhankelijke wielgelei-
dingsarmen worden geveerd door
schroefveren en gedempt door lange
telescopische schokbrekers. Dit sys
teem is door Ford gepatenteerd. Het
veercomfort is door deze constructie
aanmerkelijk verbeterd en doordat
veel rubber gebruikt is voor de be
vestiging aan de carrosserievloer,
geeft dit geen trillingen of resonan
ties aan het interieur.
Voorwielophanging
Al vele jaren gebruikt Ford voor
diverse modellen aan de voorzijde
het MacPherson-veersysteem. O.a.
alle Taunus-modellen er mede uit
gerust. Deze veerélementen bestaan
uit een hooggelegen schroefveer met
ingebouwde telescoop-schokbreker,
die tevens de functie van wielophan
ging vervult. Een stabilisatorstang
en een wielgeleidingsarm zorgen er
voor, dat het geheel goed en stevig
op zijn plaats blijft.