Dit is de autotest met de Ford Zephyr V4 Ford-Dealer Alkmaar en omgeving N.V. Automobielbedrijf WILLEM SCHMIDT Nassauplein 1, Alkmaar Tel. 02200 - 13545 Naast deze grote beenruimte geven zowel de voor- als de achterbank ruim plaats aan drie personen. De portieren zwenken bijna 90° open en vergemakkelijken de instap, daar naast zijn deze bijzonder breed zo dat ook grote koffers gebruikt kun nen worden en moeilijk ter been zijnde mensen gemakkelijk hun zit plaats kunnen bereiken. De bekleding, die gemaakt is van een soort vinyl, heeft als hinderlijke eigenschap bij zeer warme tempera turen niet volledig te absorberen. Veelal ziet men daarom tegenwoor dig geperforeerde bekleding die dit euvel opheft. De zittingen zitten bui ten de bovengenoemde kritiek pret tig en laten speciaal voor de be stuurder, ook vanwege de stand van het stuurwiel, urenlang moeiteloos rijden toe. De plaatsing van het stuur zowel in de hoogte als de afstand tot het lichaam is zodanig dat ook lange personen met de bank in de achter ste stand geplaatst, met gestrekte armen kunnen sturen. Het stuurwiel is in de hoogte enkele centimeters verstelbaar. Het dashboard heeft 'n verantwoorde vormgeving, doch is bij de Zephyr typen vrij sober uit gevoerd. Het aantal aangebrachte instrumenten blijft beperkt tot twee ronde klokken, waarvan een de snelheidsmeter bevat en de ander de aanwijzing verzorgt van water temperatuur en benzinestand. Te vens zijn hierin twee controlelamp jes voor olie en laadstroom aange bracht. Een elektrisch klokje com pleteert het aantal instrumenten. Bevestigingspunten voor veilig heidsriemen zijn op vier plaatsen aangebracht. Ook de plaats voor de radio is zodanig gekozen, dat de be rijder zonder zich naar voren of op zij te bukken deze bedienen kan. Eindoordeel Releverend kunnen we zeggen dat deze Zephyr enkele bijzonder attrac tieve elementen bezit als: goede weg- ligging, zeer goede remmen, ruim interieur, prettige rijeigenschappen. De prijs is niet aan de lage kant maar daar tegenover staat, dat men zeer veel auto voor zijn geld krijgt. Ook als de prijs op den duur niet omlaag kan, dan nog zal deze Ford voor zijn fervente aanhangers een goede koop zijn. Technische gegevens van de Zephyr -V4 Motor: 4 cylinder viertakt in V-vorm verbrandingsruimte uitgespaard in zuiger; door stoterstangen geleide kopkleppen; compressieverhouding 8,9 1boring 93,663 mm.slag 72,415 mm.; cylinderinhoud 1996 cc; max. vermogen 93 SAE pk. inhoud carter 4.26 liter olie met filter, 3.4 liter zonder filter; ben zinepomp mechanisch; Zenith car burateur. Elektrische installatie: accu 12 volts 53 amp/uur; 25 amp. dynamo; elektrisch systeem volledig geze kerd (10 zekeringen). De bedieningsknoppen voor ver lichting, ruitenwisser (twee snelhe den), elektrische ruitensproeier, ven tilator en bedieningshandles voor de verwarming en ventilatie zijn bin nen handbereik van de bestuurder aangebracht. De verlichting van het instrumen tenpaneel is indirect en maakt alles duidelijk waarneembaar. De kilome terteller is zonder dagteller uitge rust, hetgeen nu niet direct van es sentieel belang is, maar toch alge meen gewaardeerd wordt. Het hand schoenen- of dashboardkastje is op originele wijze aangebracht. Wan neer het geopend wordh scharniert het in het midden. Alle attributen die erin geborgen worden, kunnen in geopende stand niet naar buiten vallen, omdat de voorkant gebogen is. Voor het afsluiten van de voor portieren, de kofferruimte en de startschakelaar wordt gebruik ge maakt van één sleutel. Zowel de ventilator als de ruitenwisser heb ben een twee standen schakelaar. De ruitenwisserbladen houden ook bij hoge snelheid de ruit goed schoon. Ford heeft deze speciale wisserbla- den ontwikkeld voor de Grand-Tou- rismo wagens en de ervaring opge daan bij races en weg wedstrijden zijn verwerkt in de serieproduktie. Transmissie: zelfbijstellende dia fragma koppeling; alle versnellin gen volledig gesynchroniseerd: stuurversnelling; 4 versn. vooruit. Remmen: schijfremmen op alle vier wielen; vacuum bekrachtigd, zelf bij stellend; handrem mechanisch op de achterwielen zelfbijstellend. Stuurinrichtingkogelkringlooptype tweespakig veiligheidsstuurwiel rpet verzonken naaf; draaicirkel 11 meter. Chassis en carrosserie: zelfdragend 4-deurs; onafhankelijke voor- en achterwielophanging; voor Mac- Pherson systeem; achter draagar- men met schroefveren; rondom te- lescoop-schokbrekersdwarsstabi- lisator voor. Maten en gewichten: inhoud benzi netank: 68 liter; grootste lengte 4699 mm; breedte 1813 mm; hoog te 1438 mrrt; wielbasis 2921 mm; rijklaar gewicht 1171 kg; banden maat 6.40 x 13 4-PR. In serie uitvoering met: Aeroflow- ventilatiesysteem; ruitenwisser met twee snelheden; ventilator met twee snelheden; instrumentenpaneel voor zien van veiligheidsbekleding; elek trische klok; twee zonnekleppen; beide voorportieren van buiten af sluitbaar. Prijs: 13.100.-. De motor Evenals de Duitse Ford-lijn, die alle typen Taunus omvat en die ge leidelijk zijn omgeschakeld van lijn- op V-motoren, zijn nu ook de Engel se Fords, op de Anglia en Cortina na, alle voorzien van V-ihotoren. De V-motor heeft enkele belangrij ke voordelen, die niet alleen voor de motor van belang zijn. Korte bouw dus een korte zeer stabiele krukas, die hoge toerentallen toelaat. Inbouw in bestaande ruimten gemakkelijk, omdat de lengte korter is dan die van lijnmotoren. De nieuwe Zephyr heeft door deze pluspunten en de lange gestrekte motorkaplij n zoveel ruimte voorin overgehouden, dat het reservewiel gemakkelijk een plaats kon vinden. Andere motorkenmerken zijn: een vlakke cylinderkop, in de zuigers is een ruimte uitgespaard waarin de ontbranding plaats vindt, grote klep pen, hoge compressie, een zorgvul dig geconstrueerd in- en uitlaat spruitstuk geven de motor een hoog vermogen. De cylinderinhoud bedraagt 1933 cc. met een vermogen van 93 SAE pk. Het brandstofverbruik hebben we gemeten op twee gereden trajec ten. Het ene gedeelte, dat bestond uit uitsluitend vlakke wegen, werd gereden met een zoveel mogelijk constant gehouden snelheid, gaf een verbruik te zien van ruim 1 10 km bij een gemiddelde snelhheid van 95 km per uur. Het tweede traject, waarin veel heuvelachtig terrein, dus stijgingen, afdalingen en bochten voorkwamen en waarin behoorlijk fors werd ge reden, gaf een verbruik aan van ruim 1 8 tot 9 km. Wanneer de auto volkomen ingere den is - de ons ter beschikking ge stelde Zephyr had bij de aanvang 860 km op de teller staan zal het ver bruik wel iets gunstiger worden. Een automatische choke is stan daard op alle modellen. De motor sloeg des morgens snel aan en bij warme motor was een even aanra ken van de starter voldoende om deze weer aan het draaien te krij gen. De versnellingsbak De synchronisering, ook op de eer ste versnelling, werkt zeer goed. De spatiering van de verschillende over brengingen, is dusdanig gekozen dat zowel op de vlakke weg als in heu velachtig terrein de prestaties van de motor volledig tot hun recht komen Hellingen in de Ardennen en de Eifel werden zo goed als allemaal in de derde versnelling genomen, waar bij opgemerkt dient te worden dat de auto met twee personen was be zet. De remmen Rondorrt heeft men gebruik gemaakt van bekrachtigde schijfremmen, die zich bijzonder goed lieten doseren. Ook na herhaaldelijk en langdurig remmen waren geen sporen van ver mindering van remkracht (fading) waar te nemen. Typisch is dat de construkteurs, terwijl er zoveel zorg aan de remmen besteed is, geen ge bruik hebben gemaakt van een ge scheiden remcircuit, hetgeen de vei ligheid nog meer ten goede zou ko men. Vele facetten aan deze auto duiden juist zo sterk op veilig rijden! De verwarming en de ventilatie Het door Ford ontworpen én op alle typen aangebrachte Aeroflow- verwarmings- en ventilatiesysteem ververst iedere 25 seconden het ge hele interieur. De frisse buitenlucht wordt aangevoerd door twee ronde, draaibare roosters, die in het dash board zijn aangebracht en na circu latie in het interieur weer afgevoerd worden door twee Iuchtsleuven die aan weerszijden van de achterruit zitten. Zelfs bij warme buitentempe raturen behoeven de zijruiten of ventilatieruitjes niet geopend te worden om de inzittendenden een aangename temperatuur te verschaf fen. Een ventilator met twee standen verwekrt een nog aanmerkelijk grotere hoeveelheid koude of warme lucht. Dit ventilatiesysteem heeft ook grote invloed op de veiligheid om dat de bestuurder niet vermoeid en slaperig kan worden door bedompte lucht, die te lang in de ruimte blijft hangen. De overbrengings ver houdingen zijn goed gekozen, vooral in de derde versnelling heeft men een ruim ki- i lometergebied tot zijn beschikking. I Wanneer in deze versnelling afge- 1 zakt wordt tot ca. 35 kilometer, kan j zonder terugschakelen behoorlijk snel opgetrokken worden tot 't ma ximum van ruim 100 km. Op het schakelmechanisme, dat j aan de stuurkolom bevestigd is, heb- I ben we wel enige kritiek. Het in schakelen van de achteruit ging stroef, maar dat was te wijten aan de nieuwigheid van de wagen. i Een ander aspect van dit systeem is, dat wanneer alle ruiten gesloten blijven, weinig geruis van buiten tot het interieur doordringt en een ge sprek gemakkelijk te voeren is. Het interieur Ruimte in overvloed, ook voor de benen van lange personen, zowel voor- als achterin is een van de bij zondere eigenschappen van deze Fords. Geen facelifting, geen grote of kleine correcties, maar een totaal nieuwe FORD in drie verschilende uitvoeringen, t.w. -Zodiac, -Zephyr V6 en -Zephyr V4, was het eind product van drie jaren ontwikkeling. Onder de aanduiding 'Mark of Dis tinction' heeft Ford enkele maanden geleden deze automobielen uitge bracht. Het woord 'Distinction' is op di verse manieren te vertalen. Het meest voor de hand liggende en op deze Ford betrekking hebbende is de voornaamheid in vormgeving. De geweldige verkoopsuccessen van de Amerikaanse Ford Mustang, waar van erin enkele jaren enorme aan tallen verkocht zijn en die nu voor de Europese markt in Amsterdam gefabricieerd wordt, heeft deze suc cessen te danken aan de uiterlijke lij nen die onmiskenbaar hun stempel gedrukt hebben op de nieuwe En gelse Fords. De distinctie en de kracht, die van deze carrosserie-lij nen uitgaan, lagen ten grondslag aan de gedachte een Ford te creëren, die in lijn anders zou moeten worden dan de vormgeving die tot nu toe bepalend was voor de automobiel contouren. Velen zullen vinden dat men hierin geslaagd is, anderen vin den en dat blijft altijd een kwes tie van smaak het uiterlijk te massaal. Beziet men deze atuomobiel van opzij, dan gaat er een sportieve lijn ■vanuit, aan de voorzijde geeft het front een krachtig beeld en de ach terkant heeft volgens de huidige heersende tendenzen een afgeknotte lijn. Alle drie de typen zijn van af metingen gelijk, maar onderscheiden zich in motorvermogens, diverse de tails en afwerking. De Zodiac is de meest krachtige en comfortabele uitvoering, de Ze phyr -V4 en V6 hebben resp. een 4- en een 6-cylinder V-motor. Het on derwerp van deze 'AUTO-test' is de 4-cylinder Zephyr -V4 geworden, waarmede we enkele dagen in de Ardennen en de Eifel hebben kun nen rondrijden. Dit heuvelachtig terrein leek ons bij uitstek geschikt, omdat hier het beste de trekkracht van deze V4-cylinder beproefd kon worden. De wegligging De lange wielbasis, de grote spoorbreedte en de weinig overhan gende carrosserie in combinatie met de onafhankelijke voor- en achter wielophanging geven deze auto een zeer goede wegligging. De demping en de stabiliteit bij het rijden over oneffen wegen en in bochten ook al werden deze snel en kort na elkaar genomen, lieten een bijzonder gun stige indruk achter. De enige kritiek die we op deze automobiel hadden ten aanzien van het rijden met snel op elkaar volgende bochten, was de indirectheid van het stuur. Deze indirectheid is nu niet zoda nig, dat het direct afbreuk doet aan de auto, maar volgens ons inzicht zou een iets directere overbrenging te pref eren zijn. Het insturen van bochten gaat gemakkelijk en vereist dus weinig kracht, ook wanneer de bochten lang zijn, blijft de auto de aangegeven lijn volgen. Deze pretti ge stuurkarakteristiek vloeit voort uit de gunstige gewichtsverdeling, die op de voor- en achteras druk ken. Bij hoge snelheid en met sterke zijwind zijn slechts kleine stuurcor- recties nodig om in de juiste koers te blijven. Achterwielophanging Hadden de Fords tot nu toe aan de achterzijden bladveren en dus geen onafhankelijke vering, bij de nieuwe typen zijn de achterwielen onafhankelijk geveerd. De achter- brug of het differentieel is volledig in rubber opgehangen aan een spe ciaal geconstrueerd frame, dat d.m.v. vier bevestigingen in rubber veran kerd is aan de zelfdragende carros serie. De onafhankelijke wielgelei- dingsarmen worden geveerd door schroefveren en gedempt door lange telescopische schokbrekers. Dit sys teem is door Ford gepatenteerd. Het veercomfort is door deze constructie aanmerkelijk verbeterd en doordat veel rubber gebruikt is voor de be vestiging aan de carrosserievloer, geeft dit geen trillingen of resonan ties aan het interieur. Voorwielophanging Al vele jaren gebruikt Ford voor diverse modellen aan de voorzijde het MacPherson-veersysteem. O.a. alle Taunus-modellen er mede uit gerust. Deze veerélementen bestaan uit een hooggelegen schroefveer met ingebouwde telescoop-schokbreker, die tevens de functie van wielophan ging vervult. Een stabilisatorstang en een wielgeleidingsarm zorgen er voor, dat het geheel goed en stevig op zijn plaats blijft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1966 | | pagina 6