Kom ook naar Albert Heijn li-Bier: Pils Rookworst vacuum-verpakt Rabat Koffie Gratis Koffiekookboek Gafé Fantasia Cavelli Vermouth SPAAN§Ê Runderrollade Gehakte Biefstuk 500 Malse ah Pindakaas aQ Boemboe 50 gram NasiGoreng 59 Margarine 46 ah Knakworst en zie dat bij AH uw échte voordeel ligt! per flesje pak 500 gram NU HONINGZOET gram 2- 500 gram 2»^ 3 Stuks 1.S8 Italiaanse import LITERfles voor p98 an ...kijk wat een keuze! Instant Droge Rijst Wat moet de huisvrouw weten INFONieuwe consumentenvoorlichting nu ook in Nederland Ike Tina Turner kijk door de Prijzen-Bril Miniprijzen voor maximum kwaliteit tegen inlevering van spaarkaart waarop 6 Café Fantasia-punten zijn geplakt. U vindt die punten op elk pak of blik Albert Heijn Koffie. Een uniek receptenboekje met meer dan 300 culinaire koffie-avonturen. In alle AH-SuperMarts en in een groot aantal A H-Zelf bedieningszaken T/m zaterdag in alle AH-SuperMarts en in enkele AH-Zelf bedieningszaken praktisch pitloze mandarijnen Clementines mw*pp®n I DOORREGEN samen 240 gram) 2.5° Weekaanbiedingen t/m woensdag 23 november Een AH-SuperMart is een Zelfbedieningszaak waar behalve kruidenierswaren minstens ook groenten en vlees worden verkocht. C(1 albert; heijr extra kwaliteit per pot «7 «JP Gold Jam huishoud I: aard beien,abrikozen,frambozen 1.2 O Gold Jam hh 1, kersen .1.35 Rozebotteljam hh I, pot 1.0 6 Oranjemarmelade hh I pot 1.0 8 Bloemenhoning extra kwaliteit.potl.39 Chocolade Hagel 500 grammelkl.39 puur 1.2 9 Choc. Pasta beker 500 gr 1.0 2 Ketjap Manis flacon 225 cc 1.50 Kroepoek Oedang 100 gr 1.0 9 Sambal Badjak potje 50 gram 60 Sambal Manis potje 50 gram 60 Sambal Oelek potje 50 gram 58 pot 200gram1.65 Atjar Tjampoer Indisch Tafelzuur pot 1.2 5 Sajoeran Kering zakje db 50 gram 62 pak 400 gram S5 Siam Rijst droogkokend 500 gram 6 2 Gigant Siam Rijst grootkorrelig 500 gram 6 9 Joegoslavische Goulash blik 400 gram1.75 ★Splitenvten 500 gram nu 55 Verse Rookworst 250 gram 9 9 Bruine Bonen 500 gram 8 9 Kapucijners500 gram 6 5 Piccalilly 'jam'pot 63 Hele Augurkjes, zoetzuur (extra kwaliteit) 3/4 pot .1.35 Gerookt Vet Spek (voor dobbelsteentjes) 500 gram 1.39 De fijnste Gold Queen plantaardig, ongezouten Margarine Silver Queen 3 9 Margarine Zilvervloot 36 Verse Roomboter pakje 1.39 Boerenkaas Belegen 500 gr 27 5 Lunchkaasje volvet 2.25 Smeerkaas volvet in aluminiumcup (100 gr.) 58 AH-Koffiemelk literfles (1068 gram) .1.49 zonder darm 4 blik stuks A." Cocktailworstjes blikje 19 stuks 98 Frankfurter Knakworst blik 6 stuks1.20 Luncheon Meat blik 200 gram75 Corned Beef 'Fray Bentos' blik 340 gram1.98 Leverpastei blik 100 gram 39 Soepballetjes 2 blikjes 1.- Het woordje consumentenvoorlich ting is langzamerhand mode gewor den. De laatste jaren pleiten steeds meer instanties voor meer van deze voorlichting. In het vorige regerings programma werd zelfs aangekon digd, dat ook de regering er voor zou gaan zorgen, dat de consumen tenvoorlichting in Nederland goed op gang komt. Wat wordt er n u mee bedoeld? Het wil in feite niets an ders zeggen, dat men en die 'men' kunnen vele instanties zijn de consument, dat wil zeggen de koper zo veel en zo goed mogelijk wil ver tellen wat hij nu eigenlijk koopt. Zeker de individualistisch ingestel de Nederlander komt dan al snel met de vraag 'Moet dat nu allemaal wel'. Het antwoord kan iedere huisvrouw voor zichzelf vinden. Steeds meer fa brikanten brengen steeds meer pro- dukten in de handel. Elk produkt wordt aangekondigd als 'het beste', soms het eigen, onafhankelijk oor deel. Juist als tegenwicht is de consu mentenvoorlichting bedoeld. Tot nu toe gebeurde dit in Nederland voor namelijk door buiten de reclame om althans vergelijkende waren- onderzoekingen. Hierbij wordt een aantal goederen van verschillende merken, bijvoorbeeld radio's of was machines, met elkaar vergeleken naar kwaliteit en prijs. Ook de auto-tests voor de televisie behoren tot deze categorie. De consument, die zelf meestal niet tot een intensief on derzoek in staat is, krijgt van een deskundige te horen wat het pro dukt eigenlijk waard is. In het buitenland heeft deze vorm van voorlichting al enkele malen tot scherpe botsingen geleid tussen de fabrikant en de instantie die de voorlichting verstrekte. Sensationeel bijvoorbeeld was in Duitsland het proces van de Volkswagenfabriek te gen het consumentenblad DM, dat geen al te beste dingen had gezegd over de nieuwe Volkswagen 1500. De fabriek bestreed, dat de keurders van het blad voldoende kennis van zaken hadden. Dit soort conflicten kan meer en meer voorkomen, naarmate de con sumentenvoorlichting populairder wordt. Dat laatste is zeker in Neder land het geval. Het kan echter ook komen tot een goede samenwerking tussen fabrikant, handel en consu ment. Dit is het uitgangspunt van de in oktober opgerichte nieuwe stichting INFO, die een geheel nieu we vorm van voorlichting in Neder land wil introduceren. De stichting wil allerlei goederen laten voorzien van een etiket, waarop allerlei IN- FOrmatie wordt gegeven over de eigenschappen. Officieel heet de nieuwe organisatie dan ook 'Stich ting voor Informatieve Etikettering' maar dat is een naam die alleen door een encyclopedie kan worden onthouden. De Stichting is hoogst serieus opge zet. Fabrikanten zijn er in vertegen woordigd via de Raad van Neder landse Werkgeversbonden), de han del (via het Verbond van de Neder landse Groothandel, de Raad voor het Grootwinkelbedrijf en de diver se organisaties voor het Midden- en Kleinbedrijf) en de consument (Ne derlandse Huishoudraad, Consumen ten Contact Orgaan). Het ministerie van Economische Zaken heeft grote belangstelling en bovendien een vinger in de voorlichtingspap via 'n 'waarnemer' in het bestuur van de stichting. Het departement gaf bo vendien kort na de oprichting een forse subsidie, zodat men direct met het werk kon beginnen. Het eerste initiatief van de stichting geeft al duidelijk aan wat de beteke nis voor de consument kan zijn. Men heeft etiketten ontworpen voor al le kunststoffen, die worden gebruikt in huishoudelijke artikelen, die met levensmiddelen in aanraking kun nen komen. Het is een grote ver scheidenheid van goederen. De kunststoffen zijn aan een grote op mars bezig. Gemakshalve heeft de consument voor alle soorten één naam: plastic. Er zijn echter liefst zo'n vijftiental verschillende 'plas tics' die regelmatig in een door snee-keuken worden gebruikt. Dat iedereen het simpelweg 'plastic' noemt, is niet zo vreemd als men de namen van de soorten ziet. Nau welijks uit te spreken, laat staan te onthouden. Enkele voorbeelden: me- lamineformaldehyde (gebruikt in en voor eet- en drinkgerei, deurknop pen, tafelbladen, gasfornuisknoppen enz.) polypropeen (emmers, teilen, bekers, koelkastdozen, broodtrom mels, voorraadbussen, babybaden, enz) en niet schrikkenacryloni- trilbutadieënstyreen (koffiemolens, wasmachines e.a.). Al de verschillen de soorten met die ingewikkelde na men haar specifieke eigenaardighe den. De stichting wil haar nu gaan voorzien (dat wil zeggen de produk- ten, waarin ze zijn verwerkt) van etiketten, waarop duidelijk haar ei genaardigheden zijn aangegeven. Zo moet op het etiket komen te staan: de gebruikstemperaturen, al of niet breekbaar, geuraanneming en advie zen zoals 'geen levensmiddelen in bewaren' en 'niet in contact brengen met 'schuurmiddelen, benzine, bleek- water, soda, ammonia, vetten, vruch tensappen of prozaische artikelen zoals citroen- en sinaasappelschil len of kruidnagelen. Deze weten schap kan de huisvrouw op het ogenblik nauwelijk elders verkrij gen. En de regel 'door schade en schande wordt men wijs' betekent in dit geval voor haar veel geld verlies. Onnodig verlies, doordat een goede voorlichting veel kan voorko men. Wanneer in het vervolg op bijvoorbeeld voorraadbussen komt te staan 'Gebruikstemperatuur van 10 tot 80 graden C.' dan weet ieder prompt, dat men die busssen niet in de ijskast moet gebruiken en even min in aanraking kan brengen met kokend water. Heel wat huisvrou wen kunnen met zo'n medewerking haar voordeel doen. Wat dit be treft, kan de nieuwe stichting on getwijfeld al op nodige dankbaarheid rekenen. Phil Spector, de (uiterlijk) sterk aan Ramses Shaffy herinnerende producer van het hoofdzakelijk 'co lored pop music' uitbrengende Phil- les en Sue-label, had weer een fijne speurdersneus toen hij een contract afsloot met het muzikantenechtpaar Ike en Tina Turner. 'Daar kun je niets mee beginnen!' werd hem van disc-jockey zijde ge adviseerd. 'Ike is precies Ray Sharles en Tina Turner zingt net als Mahalia Jack son op haar verjaardag. Wil je daar nog wat mee doen in deze beattijd? Niemand kent ze, trouwens!' Een week lang sloot Spector zich avond aan avond op met de Turners een kleine zanggroep en instrumen talisten. Er kwam vier kilometer volgezongen en gespeelde tape uit. Ergens gaf Spector er een paar knip pen in en leverde veerten dagen la ter een 'white label' bij de disc-joc- kies af, die hen met stomheid sloeg: 'River deep, mountain high' werd onmiddellijk een enorme topper, een sensationeel stuk negroide pop-mu- ziek, waar iedereen voor door de knieën ging. Ike en Tina waren de ontdekking van het jaar. Ike Turner, ex-disc jockey uit Clarckdale en muzikant in rhytm en blues bands, trouwde met de ex- verpleegster Tina uit St. Louis, die als 'the bronze bob-shell' veel met locale bands optrad. Hoewel zij vier zonen hebben, zongen zij veel sa men.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1966 | | pagina 4