N.S.U. PRINZ-1000L
Garagebedrijf Kanaalkade N.V.
NSU PRINZ 1000 L MEER DAN ZO MAAR EEN AUTO
Wat U beleeft als U achter dit stuurwiel heeft plaats
bli|ft U een „autoleven" lang bif
Vraag een proefrit en constateert zelf
BON
dealer voor
Alkmaar en
Omstreken
Duizend en meer Prins-heerlijke
kilometers in een NSU-Prinz 1000 L.
Dit werd realiteit toen we voor onze
lezers de gelegenheid kregen een
lange rit in dit type te maken. Om
precies te zijn, we reden 1384 km.
en hadden dus ruimschoots de gele
genheid alle bijzonderheden en fa
cetten van deze aantrekkelijke 4-ci-
linder automobiel onder de loupe te
nemen.
Deze bijna 1400 km lange tocht
bracht ons via de autobahn naar
de NSU-fabrieken te Neckarsulm,
waarna we op de terugweg bij
Frankfurt am Main naar het noord
oosten afgebogen zijn om via het
Sauerland huiswaarts te keren. In
het Sauerland, waar vele wegen zich
als serpentines door het land slin
geren, kan men pas een automobiel
onder vele uiteenlopende omstan
digheden testen en beoordelen.
Behoorlijke stijgingen, scherpe af
dalingen en bochten maken het mo
gelijk wegligging, remmen en ac-
celaratie tot het maximum uit te
buiten. Toen we na vier dagen deze
NSU weer moesten afstaan, hadden
we voor dit type grote bewondering
gekregen. U zult vragen waarom
Omdat NSU met deze 1000 L een
automobiel op de markt gebracht
heeft, die zeer velen en zeker de
sportief ingestelde automobilist zal
bekoren. Voordat we deze auto ver
der gaan beschrijven, zullen we eerst
het een en ander van de NSU-fa-
brieken vertellen.
Ten tijde van de Autotentoonstel
ling in Frankfurt maakten we ken
nis met de perschef van dit concern
die ons uitnodigde bij gelegenheid
de fabricage van de diverse typen
nader te komen bekijken. Wanneer
men dan iets dergelijks gaat doen, is
dit een bijzonder mooie gelegenheid
om een type van de te bezoeken fa
briek te testen. De NSU-fabrieken in
Neckarsulm zijn een markant voor
beeld van een concern, dat van mo
torfietsen en scooterbouw overge
schakeld is naar de automobielfabri-
kage. Toen een aantal jaren geleden
de vraag naar motorfietsen gestadig
terugliep, heeft men ingezien, dat al
leen wanneer men omschakelde naar
de fabrikage van automobielen, het
mogelijk was een fabriek van een
dergelijke omvang te laten voortbe
staan en eventueel uit te breiden.
De eerste NSU die gefabriceerd
werd was de Prinz 1, waarna met
kleine veranderingen de Prinz 2 en
Prinz 3 kwamen, die gevolgd zou
worden door de nog steeds in pro-
duktie zijnde Prinz-4. Deze Prinz-4
maakt nog altijd een belangrijk deel
van het produktieprogramma uit,
omdat de vraag naar dit type, spe
ciaal ook in de Beneluxlanden, nog
bijzonder groot is. Met het stijgen
van de welvaart is men hier bijzon
der goed gaan beseffen, dat er vraag
zou komen naar ruimere en krach
tiger automobielen. Men wil meer
snelheid, fellere acceleratie en for
ser aandoende automobielen bezit
ten.
NSU zat niet stil en bracht een
4-cilinder op de markt, die nu na
anderhalf jaar al weer gevolgd
wordt door een nog ruimere en snel
lere. Deze laatste, de NSU-110 is nu
beperkt leverbaar, doch dit zal ho
pelijk spoedig beter worden. De fa
brikage is in volle gang en na be
voorrading van alle dealers in Eu
ropa zal dit in de middenklasse ko
mende type vlot leverbaar zijn.
Met deze NSU 110 hebben we al
enkele keren kunnen rijden, waarbij
enkele details ten opzichte van de
1000 L in het oog sprongen. Het be
langrijkste is dat de inwendige ruim
te met 20 cm toegenomen is, waar
van de bestuurder en zijn naast hem
zittende passagier het meest profite
ren. Technisch wijzigde men de ci- 1
linderinhoud tot 1100 cc en de ve
ring, die soepeler gemaakt werd, zo
dat men hier meer het accent op
comfort legt.
Naast deze 4-cilinder brengt NSU
ook nog de coupé en de spider,
waarvan de spider de eerste in se
rie gebouwde automobiel met Wan
kel-motor is.
Deze Wankel-motor, die in de au
tomobielgeschiedenis een hoofdstuk
apart inneemt, heeft in de korte tijd
van haar bestaan reeds diverse li
centiehouders gevonden, die ieder
apart proberen de construkties te
vervolmaken en zover te komen, dat
de motor produktierijp is voor se
rie-automobielen.
NSU is er als pionier in geslaagd
dagelijks een kleine serie van deze
spiders te fabriceren. Dagelijks pro
duceert men 500 automobielen bij
een personeelsbezetting van 10.500
werknemers. Tot verhoging van dit
aantal zal men niet overgaan, daar
de investeringen die hiermede ge
moeid zijn, dusdanig van omvang
worden dat dit niet in het kader
van de gevoerde bedrijfstak past.
De wegligging
Op het punt van wegvastheid neemt
deze NSU bij de automobielen met
achterin geplaatste motoren een bi-
zondere plaats in. Dit niet alleen
vanwege de plaatsing maar ook
vanwege de originele construktie.
Men kan veronderstellen dat deze
originaliteit afgekeken is van ande
re constructeurs, hetgeen door di
verse fabrieken gedaan wordt. Bij
NSU heeft men, zolang de Prinz in
fabricage is, de motor overdwars
achterin gemonteerd. De 4-cilinders
zijn ontstaan door 2 tweecilinder-
blokken aan elkaar te koppelen op
één krukas.
Automobielen met achterin geplaat
ste motoren hebben twee minder
prettige hoedanigheden. De eerste is
de staartlastigheid, vanwege de on
gelijke gewichtsverdeling, waaruit
voortvloeit de grotere mate van zij
windgevoeligheid. Immers wanneer
de motor achter de achteras gemon
teerd is, zal er om tot een gelijke
gewichtsverdeling te komen, heel
wat kilo's aan gewicht voorin ge
plaatst moeten worden. Men ver
wezenlijkt dit door het reservewiel
en de benzinetank voorin te plaat
sen en vaak zal de berijder er, naar
gelang zijn behoefte, een zak zand
aan toe voegen. NSU, heeft beide
minder prettige hoedaningheden on
dervangen door de lichtmetalen mo
tor dwars boven de achteras te plaat
sen en bereikt hiermede ook nog,
dat de motorruimte kort gehouden
kon worden, waardoor deze auto bij
compacte buitenafmetingen zeer veel
inwendige ruimte geeft.
Zowel aan de voor- als aan de
achterzijde heeft men onafhankelij
ke wielophanging toegepast d.m.v.
driehoeksdraagarmen met schroef-
veren en telescopische schokbrekers.
Ook de stuurinrichting, die zeer
direct en licht werkt, draagt bij
tot de gemakkelijke hanteerbaarheid
van deze auto. De totale uitslag van
uiterst links naar uiterst rechts vergt
drie omdraaiingen van het stuurwiel
Onze testwagen was, evenals de
meeste in Nederland geïmporteerde
NSU-automobielen uitgerust met
Vredestein V 83 banden. Deze V 83
band droeg zeker bij tot de goede
wegligging; speciaal op dit punt
hadden we vaak het idee dat de
auto uitgerust was met radiaalban-
den.
De aanduiding 'radiaalband' is voor
velen een modewoord geworden. Een
ieder die snel rijdt en die gehoord
heeft van radiaalbanden zal deze ge
monteerd willen hebben. Naast de
voordelen als langere levensduur,
betere wegvastheid bij zeer hoge
snelheden, zijn er ook belangrijke
nadelen aanverbonden. Bij lage snel
heid is het comfort belangrijk min
der en de resonatie in het interieur
is veel groter dan bij de convecti-
onele band.
De motor
Uit constructief oogpunt bekeken
hebben de NSU-motoren vele inte
ressante details. O.a. luchtgekoelde
uitvoering, bovenliggende nokkenas
5-maal gelagerde krukas, horizontaal
op de nokkenas gemonteerde ont
steking, schuin geplaatste kleppen,
bolvormige zuigers en korte aanzuig-
buis tussen carburateur en cilinder-
kop. Vanuit deze technische ken
merken kan men zien met welk een
zorg en liefde voor het produkt dit
alles tot stand gekomen is. Deze mo
toren kunnen zonder bezwaar zeer
hoge toerentallen draaien, voordat er
sprake is van overbelasting, hetgeen
een lange levensduur wettigt. Het
vermogen van 51 SAE-pk. geeft de
auto een felle acceleratie en een
hoge topsnelheid. De gunstige acce-
leratiecijfers zijn veelal belangrij
ker endragen voor de veiligheid meer
bij dan de hoge max. snelheid. Het
benzineverbruik is erg afhankelijk
van de rijstijl. Trekt men ver door
in de diverse versnellingen en wordt
met hoge snelheid gereden, dan moet
men rekening houden met een ver
bruik van 10 liter per 100 km. Zeker,
men kan ook wel 13 kilometer rijden
op een liter, maar dan zal men rus
tig op moeten trekken en een snel
heid aanhouden die niet boven de 110
km per uur komt. Het gemiddelde
verbruik, dat wij noteerden, was een
liter op 10.8 km. De versnellingsbak,
waarvan alle vier voorwaartse ver
snellingen gesynchroniseerd zijn,
schakelt licht en precies. Vooral met
zo'n pittige motor is het een waar
genoegen een veelvuldig gebruik van
de goed gespatieerd liggende over
brengingsverhoudingen te maken.
De remmen
Rondom heeft men gebruik gemaakt
van trommelremmen, die hun werk
zeer goed deden. Ook na veelvul
dig en langdurig gebruik neemt de
remkracht niet noemenswaardig af,
zodat het verschijnsel van fading
vrijwel niet voorkomt. Op speciale
bestelling levert de fabriek aan de
voorzijde schijfremmen. Wij geloven
niet dat de meerkosten opwegen te
gen het voordeel dat men ervan
heeft. De handrem die tusssen de
beide voorstoeltjes op de juiste plaats
zit, ligt onder goed bereik van de
bestuurder.
Het interieur
Het dashboard is volledig, overzich
telijk en smaakvol uitgevoerd. Drie
ronde instrumenten zijn goed ge
groepeerd in het midden voor de
bestuurder aangebracht. Diverse be
dieningsknopjes voor verlichting en
een gecombineerde schakelaar voor
ruitenwissers en sproeier zitten links
van het stuurwiel direkt onder hand
bereik. Richtingsaanwijzer en dim
lichtschakelaar zijn resp. rechts en
links van de stuurkolom aange
bracht. Verder heeft men gedacht aan
een handgreep voor de voorin zit
tende passagier, parkeerlampjes, 'n
handschoenenkastje en een ruime
asbak. De zitpositie of wel de zit
ruimte is voor alle vier inzittenden
goed. Heeft men de voorstoeltjes,
die zowel in het zitvlak als in de
rug een zeer goede steun geven, in
de achterste stand staan, dan nog is
de beenruimte achterin voldoende.
De bekleding, die naar wens geko
zen kan worden uit stof of kunstleer,
is in smaakvolle harmoniërende
kleuren uitgevoerd. Het glasopper
vlak, dat het grootste gedeelte van
de bovenbouw uitmaakt, geeft een
vootreffelijk uitzicht naar alle zij
den. De beide portieren zijn van
dusdanige afmetingen dat deze geen
belemmeringen vormen voor de in
stap naar de achterbank. De koffer
ruimte en verder alle andere plaat
sen waar buiten koffers, handbaga
ge en andere attributen een plaatsje
kunnen vinden, is voldoende voor 4
inzittenden. Voorin kunnen twee
koffers en andere kleinigheden op
geborgen worden, achter de achter
bank is een door een deksel aan
het oog ontrokken ruimte waar ook
nog behoorlijk wat handbagage een
plaatsje vindt. De bezinetankdop is
onder het kofferdeksel in een apar
te ruimte ondergebracht, met als
voordelen, dat deze diefstal- en reuk-
vrij geplaatst is.
De verwarming bij automobielen
met luchtgekoelde motoren is meest
al niet het sterkste punt. Een uit
zondering hierop maakt beslist de
ze NSU. Bij lagere buitentemperatu
ren hebben we kunnen constateren
dat de verwarming vrij snel op tem
peratuur komt en dat de luchtstroom
die zowel de voorruit als het wa
geninterieur verwarmt, krachtig en
zeer goed regelbaar is. Zelfs de ach
terinzittenden beschikken over af
sluitbare verwarmingsopeningen.
Tussen motorblok en uitlaat is een
hetelucht-radiator geplaatst waar
door de hete uitlaatgassen geleid
worden en die de fris aangevoerde
buitenlucht zodanig verwarmen, dat
deze voor de voorruit en het interi
eur ruimschoots voldoende zijn.
Enkele karakteristieke kenmerken
van deze automobiel zijn de ovale
koplampen, die het front een fors
en voornaam aanzicht geven en de
achterlichten, in totaal zes, die zeer
duidelijk aangeven welke functie
ze hebben. Of het mooi staat is een
kwestie van smaak, persoonlijk von
den we de plaatsing geslaagd, met
als belangrijk pluspunt dat de vei
ligheid door deze wijze van uitvoe
ring op de eerste plaats komt.
Conclusie
De buitenafmetingen doen niet I
vermoeden dat deze NSU inwendig
zoveel ruimte geeft. Heeft men een- I
maal met dit type gereden en alle j
punten als soliditeit, afwerking en
rijgenoegens tegen elkaar afgewo
gen, dan geloven we dat de keus
niet moeilijk meer zal zijn.
Technische gegevens
MOTOR: viertakt; 4 cilinder; lucht-
gekoeld; overdwars achterin ge
monteerd; schuingeplaatste klep
pen; bovenliggende nokkenas aan
gedreven door ketting; boring
69 mm; slag 66,6 mm; cilinder
inhoud 966 cc; compressie 7,7 1,
vermogen 51 SAE pk bij 5500
omw.min.Solex valstroomcarbu-
rateur met acceleratiepomp type
34PCI; inh. carter 3 liter.
ELECTRISCHE INSTALLATIE
Accu 8 Volt 66Ah; dynamo 220
Watt.
TRANSMISSIE: Droge enkelvoudige
plaatkoppeling; alle versnellingen
volledig gesynchroniseerd; vloer
versnelling; 4 versn. vooruit; inh.
versnellingsbak 2 liter.
REMMENTrommelremmen op alle
vier wielen; hydraulisch rem-
systeem; handrem mechanisch op
de achterwielen.
STUURINRICHTING: Tandheugel
en rondsel; draaicirkel 9,5 meter.
CHASSIS EN CARROSSERIE:
Zelfdragend; 2-deurs, onafhanke
lijke voor-en achterwiel ophanging
schroefveren met telescopische
schokbrekers; voor ongelijke
draagarmenachter schuinliggen-
de draagarmen; dwarsstabilisator
voor.
MATEN EN GEWICHTEN
Inh. benzinetank 37 liter; groot
ste lengte 3793 mm;
breedte 1490 mm; hoogte 1364 mm;
spoorbreerdte voor 1246 mm,
achter 1235 mm; rijklaar gewicht
660 kg; max, toelaatbaar gewicht
1040 kg; bandenmaat 550x12.
IN SERIE-UITVOERING MET:
Kofferruimte verlichting, koplam
pen met asymetrisch dimlicht, rui
tenwisser met twee snelheden, rug
leuning omklapbaar, twee zonne-
kleppen, beide portieren van bui
ten afsluitbaar.
TYPE 1967
NU NOG VOOR
DE PRIJS VAN 1966
Zend mij - zonder enige verplichting
- uitgebreide gegevens over
NSU PRINZ 4 - NSU PRINZ 1000 -
NSU TYPE 110 - NSU PRINZ 1000
TT - NSU SPORT PRINZ
(Doorhalen wat niet gewenst wordt)
Naam:
Adres
Woonplaats
(Bon in gefrankeerde envelop sturen
aan GARAGEBEDRIJF KANAAL
KADE N.V., Kanaalkade 42-45,
Alkmaar)