N.S.U. PRINZ-1000L Garagebedrijf Kanaalkade N.V. NSU PRINZ 1000 L MEER DAN ZO MAAR EEN AUTO Wat U beleeft als U achter dit stuurwiel heeft plaats bli|ft U een „autoleven" lang bif Vraag een proefrit en constateert zelf BON dealer voor Alkmaar en Omstreken Duizend en meer Prins-heerlijke kilometers in een NSU-Prinz 1000 L. Dit werd realiteit toen we voor onze lezers de gelegenheid kregen een lange rit in dit type te maken. Om precies te zijn, we reden 1384 km. en hadden dus ruimschoots de gele genheid alle bijzonderheden en fa cetten van deze aantrekkelijke 4-ci- linder automobiel onder de loupe te nemen. Deze bijna 1400 km lange tocht bracht ons via de autobahn naar de NSU-fabrieken te Neckarsulm, waarna we op de terugweg bij Frankfurt am Main naar het noord oosten afgebogen zijn om via het Sauerland huiswaarts te keren. In het Sauerland, waar vele wegen zich als serpentines door het land slin geren, kan men pas een automobiel onder vele uiteenlopende omstan digheden testen en beoordelen. Behoorlijke stijgingen, scherpe af dalingen en bochten maken het mo gelijk wegligging, remmen en ac- celaratie tot het maximum uit te buiten. Toen we na vier dagen deze NSU weer moesten afstaan, hadden we voor dit type grote bewondering gekregen. U zult vragen waarom Omdat NSU met deze 1000 L een automobiel op de markt gebracht heeft, die zeer velen en zeker de sportief ingestelde automobilist zal bekoren. Voordat we deze auto ver der gaan beschrijven, zullen we eerst het een en ander van de NSU-fa- brieken vertellen. Ten tijde van de Autotentoonstel ling in Frankfurt maakten we ken nis met de perschef van dit concern die ons uitnodigde bij gelegenheid de fabricage van de diverse typen nader te komen bekijken. Wanneer men dan iets dergelijks gaat doen, is dit een bijzonder mooie gelegenheid om een type van de te bezoeken fa briek te testen. De NSU-fabrieken in Neckarsulm zijn een markant voor beeld van een concern, dat van mo torfietsen en scooterbouw overge schakeld is naar de automobielfabri- kage. Toen een aantal jaren geleden de vraag naar motorfietsen gestadig terugliep, heeft men ingezien, dat al leen wanneer men omschakelde naar de fabrikage van automobielen, het mogelijk was een fabriek van een dergelijke omvang te laten voortbe staan en eventueel uit te breiden. De eerste NSU die gefabriceerd werd was de Prinz 1, waarna met kleine veranderingen de Prinz 2 en Prinz 3 kwamen, die gevolgd zou worden door de nog steeds in pro- duktie zijnde Prinz-4. Deze Prinz-4 maakt nog altijd een belangrijk deel van het produktieprogramma uit, omdat de vraag naar dit type, spe ciaal ook in de Beneluxlanden, nog bijzonder groot is. Met het stijgen van de welvaart is men hier bijzon der goed gaan beseffen, dat er vraag zou komen naar ruimere en krach tiger automobielen. Men wil meer snelheid, fellere acceleratie en for ser aandoende automobielen bezit ten. NSU zat niet stil en bracht een 4-cilinder op de markt, die nu na anderhalf jaar al weer gevolgd wordt door een nog ruimere en snel lere. Deze laatste, de NSU-110 is nu beperkt leverbaar, doch dit zal ho pelijk spoedig beter worden. De fa brikage is in volle gang en na be voorrading van alle dealers in Eu ropa zal dit in de middenklasse ko mende type vlot leverbaar zijn. Met deze NSU 110 hebben we al enkele keren kunnen rijden, waarbij enkele details ten opzichte van de 1000 L in het oog sprongen. Het be langrijkste is dat de inwendige ruim te met 20 cm toegenomen is, waar van de bestuurder en zijn naast hem zittende passagier het meest profite ren. Technisch wijzigde men de ci- 1 linderinhoud tot 1100 cc en de ve ring, die soepeler gemaakt werd, zo dat men hier meer het accent op comfort legt. Naast deze 4-cilinder brengt NSU ook nog de coupé en de spider, waarvan de spider de eerste in se rie gebouwde automobiel met Wan kel-motor is. Deze Wankel-motor, die in de au tomobielgeschiedenis een hoofdstuk apart inneemt, heeft in de korte tijd van haar bestaan reeds diverse li centiehouders gevonden, die ieder apart proberen de construkties te vervolmaken en zover te komen, dat de motor produktierijp is voor se rie-automobielen. NSU is er als pionier in geslaagd dagelijks een kleine serie van deze spiders te fabriceren. Dagelijks pro duceert men 500 automobielen bij een personeelsbezetting van 10.500 werknemers. Tot verhoging van dit aantal zal men niet overgaan, daar de investeringen die hiermede ge moeid zijn, dusdanig van omvang worden dat dit niet in het kader van de gevoerde bedrijfstak past. De wegligging Op het punt van wegvastheid neemt deze NSU bij de automobielen met achterin geplaatste motoren een bi- zondere plaats in. Dit niet alleen vanwege de plaatsing maar ook vanwege de originele construktie. Men kan veronderstellen dat deze originaliteit afgekeken is van ande re constructeurs, hetgeen door di verse fabrieken gedaan wordt. Bij NSU heeft men, zolang de Prinz in fabricage is, de motor overdwars achterin gemonteerd. De 4-cilinders zijn ontstaan door 2 tweecilinder- blokken aan elkaar te koppelen op één krukas. Automobielen met achterin geplaat ste motoren hebben twee minder prettige hoedanigheden. De eerste is de staartlastigheid, vanwege de on gelijke gewichtsverdeling, waaruit voortvloeit de grotere mate van zij windgevoeligheid. Immers wanneer de motor achter de achteras gemon teerd is, zal er om tot een gelijke gewichtsverdeling te komen, heel wat kilo's aan gewicht voorin ge plaatst moeten worden. Men ver wezenlijkt dit door het reservewiel en de benzinetank voorin te plaat sen en vaak zal de berijder er, naar gelang zijn behoefte, een zak zand aan toe voegen. NSU, heeft beide minder prettige hoedaningheden on dervangen door de lichtmetalen mo tor dwars boven de achteras te plaat sen en bereikt hiermede ook nog, dat de motorruimte kort gehouden kon worden, waardoor deze auto bij compacte buitenafmetingen zeer veel inwendige ruimte geeft. Zowel aan de voor- als aan de achterzijde heeft men onafhankelij ke wielophanging toegepast d.m.v. driehoeksdraagarmen met schroef- veren en telescopische schokbrekers. Ook de stuurinrichting, die zeer direct en licht werkt, draagt bij tot de gemakkelijke hanteerbaarheid van deze auto. De totale uitslag van uiterst links naar uiterst rechts vergt drie omdraaiingen van het stuurwiel Onze testwagen was, evenals de meeste in Nederland geïmporteerde NSU-automobielen uitgerust met Vredestein V 83 banden. Deze V 83 band droeg zeker bij tot de goede wegligging; speciaal op dit punt hadden we vaak het idee dat de auto uitgerust was met radiaalban- den. De aanduiding 'radiaalband' is voor velen een modewoord geworden. Een ieder die snel rijdt en die gehoord heeft van radiaalbanden zal deze ge monteerd willen hebben. Naast de voordelen als langere levensduur, betere wegvastheid bij zeer hoge snelheden, zijn er ook belangrijke nadelen aanverbonden. Bij lage snel heid is het comfort belangrijk min der en de resonatie in het interieur is veel groter dan bij de convecti- onele band. De motor Uit constructief oogpunt bekeken hebben de NSU-motoren vele inte ressante details. O.a. luchtgekoelde uitvoering, bovenliggende nokkenas 5-maal gelagerde krukas, horizontaal op de nokkenas gemonteerde ont steking, schuin geplaatste kleppen, bolvormige zuigers en korte aanzuig- buis tussen carburateur en cilinder- kop. Vanuit deze technische ken merken kan men zien met welk een zorg en liefde voor het produkt dit alles tot stand gekomen is. Deze mo toren kunnen zonder bezwaar zeer hoge toerentallen draaien, voordat er sprake is van overbelasting, hetgeen een lange levensduur wettigt. Het vermogen van 51 SAE-pk. geeft de auto een felle acceleratie en een hoge topsnelheid. De gunstige acce- leratiecijfers zijn veelal belangrij ker endragen voor de veiligheid meer bij dan de hoge max. snelheid. Het benzineverbruik is erg afhankelijk van de rijstijl. Trekt men ver door in de diverse versnellingen en wordt met hoge snelheid gereden, dan moet men rekening houden met een ver bruik van 10 liter per 100 km. Zeker, men kan ook wel 13 kilometer rijden op een liter, maar dan zal men rus tig op moeten trekken en een snel heid aanhouden die niet boven de 110 km per uur komt. Het gemiddelde verbruik, dat wij noteerden, was een liter op 10.8 km. De versnellingsbak, waarvan alle vier voorwaartse ver snellingen gesynchroniseerd zijn, schakelt licht en precies. Vooral met zo'n pittige motor is het een waar genoegen een veelvuldig gebruik van de goed gespatieerd liggende over brengingsverhoudingen te maken. De remmen Rondom heeft men gebruik gemaakt van trommelremmen, die hun werk zeer goed deden. Ook na veelvul dig en langdurig gebruik neemt de remkracht niet noemenswaardig af, zodat het verschijnsel van fading vrijwel niet voorkomt. Op speciale bestelling levert de fabriek aan de voorzijde schijfremmen. Wij geloven niet dat de meerkosten opwegen te gen het voordeel dat men ervan heeft. De handrem die tusssen de beide voorstoeltjes op de juiste plaats zit, ligt onder goed bereik van de bestuurder. Het interieur Het dashboard is volledig, overzich telijk en smaakvol uitgevoerd. Drie ronde instrumenten zijn goed ge groepeerd in het midden voor de bestuurder aangebracht. Diverse be dieningsknopjes voor verlichting en een gecombineerde schakelaar voor ruitenwissers en sproeier zitten links van het stuurwiel direkt onder hand bereik. Richtingsaanwijzer en dim lichtschakelaar zijn resp. rechts en links van de stuurkolom aange bracht. Verder heeft men gedacht aan een handgreep voor de voorin zit tende passagier, parkeerlampjes, 'n handschoenenkastje en een ruime asbak. De zitpositie of wel de zit ruimte is voor alle vier inzittenden goed. Heeft men de voorstoeltjes, die zowel in het zitvlak als in de rug een zeer goede steun geven, in de achterste stand staan, dan nog is de beenruimte achterin voldoende. De bekleding, die naar wens geko zen kan worden uit stof of kunstleer, is in smaakvolle harmoniërende kleuren uitgevoerd. Het glasopper vlak, dat het grootste gedeelte van de bovenbouw uitmaakt, geeft een vootreffelijk uitzicht naar alle zij den. De beide portieren zijn van dusdanige afmetingen dat deze geen belemmeringen vormen voor de in stap naar de achterbank. De koffer ruimte en verder alle andere plaat sen waar buiten koffers, handbaga ge en andere attributen een plaatsje kunnen vinden, is voldoende voor 4 inzittenden. Voorin kunnen twee koffers en andere kleinigheden op geborgen worden, achter de achter bank is een door een deksel aan het oog ontrokken ruimte waar ook nog behoorlijk wat handbagage een plaatsje vindt. De bezinetankdop is onder het kofferdeksel in een apar te ruimte ondergebracht, met als voordelen, dat deze diefstal- en reuk- vrij geplaatst is. De verwarming bij automobielen met luchtgekoelde motoren is meest al niet het sterkste punt. Een uit zondering hierop maakt beslist de ze NSU. Bij lagere buitentemperatu ren hebben we kunnen constateren dat de verwarming vrij snel op tem peratuur komt en dat de luchtstroom die zowel de voorruit als het wa geninterieur verwarmt, krachtig en zeer goed regelbaar is. Zelfs de ach terinzittenden beschikken over af sluitbare verwarmingsopeningen. Tussen motorblok en uitlaat is een hetelucht-radiator geplaatst waar door de hete uitlaatgassen geleid worden en die de fris aangevoerde buitenlucht zodanig verwarmen, dat deze voor de voorruit en het interi eur ruimschoots voldoende zijn. Enkele karakteristieke kenmerken van deze automobiel zijn de ovale koplampen, die het front een fors en voornaam aanzicht geven en de achterlichten, in totaal zes, die zeer duidelijk aangeven welke functie ze hebben. Of het mooi staat is een kwestie van smaak, persoonlijk von den we de plaatsing geslaagd, met als belangrijk pluspunt dat de vei ligheid door deze wijze van uitvoe ring op de eerste plaats komt. Conclusie De buitenafmetingen doen niet I vermoeden dat deze NSU inwendig zoveel ruimte geeft. Heeft men een- I maal met dit type gereden en alle j punten als soliditeit, afwerking en rijgenoegens tegen elkaar afgewo gen, dan geloven we dat de keus niet moeilijk meer zal zijn. Technische gegevens MOTOR: viertakt; 4 cilinder; lucht- gekoeld; overdwars achterin ge monteerd; schuingeplaatste klep pen; bovenliggende nokkenas aan gedreven door ketting; boring 69 mm; slag 66,6 mm; cilinder inhoud 966 cc; compressie 7,7 1, vermogen 51 SAE pk bij 5500 omw.min.Solex valstroomcarbu- rateur met acceleratiepomp type 34PCI; inh. carter 3 liter. ELECTRISCHE INSTALLATIE Accu 8 Volt 66Ah; dynamo 220 Watt. TRANSMISSIE: Droge enkelvoudige plaatkoppeling; alle versnellingen volledig gesynchroniseerd; vloer versnelling; 4 versn. vooruit; inh. versnellingsbak 2 liter. REMMENTrommelremmen op alle vier wielen; hydraulisch rem- systeem; handrem mechanisch op de achterwielen. STUURINRICHTING: Tandheugel en rondsel; draaicirkel 9,5 meter. CHASSIS EN CARROSSERIE: Zelfdragend; 2-deurs, onafhanke lijke voor-en achterwiel ophanging schroefveren met telescopische schokbrekers; voor ongelijke draagarmenachter schuinliggen- de draagarmen; dwarsstabilisator voor. MATEN EN GEWICHTEN Inh. benzinetank 37 liter; groot ste lengte 3793 mm; breedte 1490 mm; hoogte 1364 mm; spoorbreerdte voor 1246 mm, achter 1235 mm; rijklaar gewicht 660 kg; max, toelaatbaar gewicht 1040 kg; bandenmaat 550x12. IN SERIE-UITVOERING MET: Kofferruimte verlichting, koplam pen met asymetrisch dimlicht, rui tenwisser met twee snelheden, rug leuning omklapbaar, twee zonne- kleppen, beide portieren van bui ten afsluitbaar. TYPE 1967 NU NOG VOOR DE PRIJS VAN 1966 Zend mij - zonder enige verplichting - uitgebreide gegevens over NSU PRINZ 4 - NSU PRINZ 1000 - NSU TYPE 110 - NSU PRINZ 1000 TT - NSU SPORT PRINZ (Doorhalen wat niet gewenst wordt) Naam: Adres Woonplaats (Bon in gefrankeerde envelop sturen aan GARAGEBEDRIJF KANAAL KADE N.V., Kanaalkade 42-45, Alkmaar)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1966 | | pagina 6