^ckccfis-
stzan? Lnpen
Nieuw kleedlokaal
voor Duinranders
PORT®
Neem óók
TWIN
prettig rollen,
lekker roken!
Nog 8 mille nodig
Deze week is de start van de extra
één-jarige donateurs-aktie
onder de titel
Doe eens royaal,
geef wat aan het nieuwe kleedlokaal
Zaterdag wordt uw kaart opgehaald
Heropening taveerne
'De Paddestoel'
Geslaagd
v.v. 'Duinranders'
organiseert klaverjas
drive
J.
KERSTKLOKKEN
Lang gesneden - goed gemengd - 50 gram f 1,25
NIET EEN BRIL, MAAR DE «JUISTE BRIL
Mr. Opticiën D. W. PASTOOR, Bergen
Uitslag verloting St. Nicolaas-actie 1966
Starend naar de onmetelijke gladde
waterspiegel van de zee, moet ik
onwillekeurig denken aan de zeer
vele geheimen, die zij kent en die zij
nimmer prijs zal geven.
Zeker de zee heeft een onschat
bare waarde als verkeersweg tussen
de verschillende volkeren, maar dan
wel een zeer verradelijke verkeers
weg, want de ellende, die zij op haar
geweten heeft is onbeschrijfelijk.
Ook de kuststrook langs de gemeen
te Schoorl kent een geschiedenis die
aanvankelijk eerder berucht dan
roemrucht was.
Nog geen 200 jaar geleden presteer
den de inwoners van onze gemeente
het om vuurtjes, brandende fakkels
etc., langs het strand te slepen om
de schepen op zee te laten denken
dat ze met andere schepen te doen
hadden, het gevolg was duidelijk,
het slachtoffer kwam te dicht bij
de kust, liep vast en verging.
En wat er gebeurde met de even
tuele bemanningsleden, die meer
dood dan levend de kust wisten te
bereiken, zullen we maar niet ver
melden.
In 1824 kwam hierin een grote ver
andering door de oprichting van de
'Koninklijke Noord- en Zuid-Hol-
landsche Redding-maatschappij'.
Vanaf die tijd zou men trachten zo
veel mogelijk mensen te redden uit
de steeds toegrijpende klauwen van
de zee.
Onze kuststrook werd beveiligd door
de reddingstations van Petten en
Egmond aan Zee.
Menige scheepsbemanning vanaf die
tijd dankt zijn leven aan het soms
onbegrijpelijk moedige optreden van
die mensen, die er hun beroep van
maakten om voor de levens van an
deren het hunne voortdurend in de
waagschaal te stellen.
De nu volgende opsomming vormt
slechts een klein gedeelte van het
aantal scheepstrandingen die ons be
kend zijn.
Op 1 april 1836 strandde op de
Hondsbossezeewering nabij Petten 't
Engelse schip 'Thomas and Ann', 5
opvarenden werden gered.
Op 21 januari 1863 werden vier op
varenden van de Engelse schoener
'Eliza Ann', gestrand op de Honds
bossezeewering, met het lijnwerp-
en wippertoestel gered.
Op 16 januari 1871, bij harde storm
strandde te Schoorl het Noorse bark
schip 'Fremad', alle 12 schipbreuke
lingen werden behouden aan wal ge
bracht.
9 december 1879, stranding van de
Engelse vissermak 'Kate' aan de
Hondsbossezeewering, pas nadat de
burgemeester van Petten, de heer A.
Eriks te water ging langs de ge
spannen lijn tot aan boord kregen
de schipbreukelingen vertrouwen in
die weg tot redding.
28 januari 1883 strandde circa elf
palen benoorden Kamp de Franse
sloep 'Carnet'. Alle drie opvaren
den werden gered.
3 februari 1883 strandde 2500 meter
bezuiden Petten het Engelse s.s.
'Eddystone', alle opvarenden ten ge
tale van 15 werden een voor een
in de reddingsboei langs de tros aan
wal getrokken.
Een reddingsverslag zoals het voor
komt in het archief van de NZHRM
is de moeite waard, teveel ruimte
zou het echter vergen om het bij
elke stranding, die wij hier noemden
te vermelden. Maar bij de volgende
stranding mogen we dit toch zeker
niet nalaten.
'Des voormiddags te half twaalf van
de 9e februari 1889, strandde bij
zwaar stormweer uit het n.w. met
hevige sneeuwbuien en zeer hoge
branding, bezüiden Kamperduin, het
Franse driemast schoenerschip 'Jean
Bart', van St. Briene, kapitein Ropers
van Antwerpen, in ballast, bestemd
naar Sunderland, bemand met acht
koppen.
Zodra het plaatselijke bestuur te
Petten van de burgemeester te
Schoorl bericht van de stranding
ontving, werden onmiddellijk de no
dige reddingsmiddelen langs onge
baande wegen door het duin en bij
vliegende storm met hevige sneeuw
jacht, naar de plaats der stranding
op ongeveer een half uur afstand,
gevoerd.
Wegens de hevige branding en de
hoog opgevoerde zee, moest 't vuur
pijltoestel in het duin worden opge
steld. Vier vuurpijlen werden ach
tereenvolgens verschoten, die zeer
goed gericht waren, doch waarvan
telkens de lijnen braken doordat zij
door het mulle zand diep heen wer
den getrokken of in de overblijfse
len van het reeds afgesneden helm
verward raakten.
Na vereende en herhaalde pogingen
slaagde men er in een afgeschoten
lijn te verwarren met van het wrak
afdrijvend touwwerk en zodoende
verbinding met het gestrande schip
te verkrijgen. De wipper en red
dingsbroek werden aan het touw be
vestigd en daarmede met grote in
spanning vier man der opvarenden
gered, die evenwel het gebruik van
de reddingsbroek niet schenen te
kennen. De vier overige personen
der bemanning waren reeds dadelijk
bij de stranding over boord gesla
gen en omgekomen. Daar deze red
ding onder zeer moeilijke omstan
digheden plaats vond werd aan de
redders een onderscheiding uitge
reikt.
Op 16 juli 1917 werden er van een
konvooi Duitse Koopvaardij sche
pen twee door Engelse oorlogssche
pen de kust opgejaagd, tussen paal
29 en 30 (Schoorl aan Zee). En wel
de 'Lavinia' en de 'Renata Leonard'.
Ontzaglijk grote hoeveleheden co
kes, welke van één van de aange
vallen schepen geraakt waren be
dekten de zee. Vele Schoorlaars zul
len zich juist dit nog herinneren,
omdat ze de hele winter voor niets
gestookt hebben.
Beide schepen raakten met hoog wa
ter weer vlot en werden opnieuw
opgenomen in een Duits konvooi.
Andermaal werden de schepen ech
ter bestookt door de Engelsen, met
als gevolg dat de 'Renata Leonard'
voor Den Helder kwam te zinken.
Achteraf bleek juist dit schip een
fabelachtige goudschat aan boord te
hebben. En op het ogenblik is men,
zoals u onlangs heeft kunnen lezen,
naarstig bezig plannen te maken
voor de berging van het goud.
28 december 1921 stranding van de
'Prince George'.
De 'Prince George' was een afge
dankte kruiser van de Engelse Ma
rine die om te worden gesloopt van
Sheerness naar Brake (Duitsland)
zou worden gesleept. Het schip sloeg
los van de sleepboot en wegens de
zeer ongunstige weersgesteldheid kon
de verbinding niet weer tot stand
worden gebracht. Zo strandde het
schip bij w.n.w. storm nabij Kam
perduin.
Het schip was bemand met 10 man
waarvan 4 Engelsen en 6 IJmuide-
naars. De gezagvoeder A. Hayter.
De commissie van plaatselijk bestuur
te Petten vertrok onmiddellijk met
het vuurpijltoestel en heeft onder
zeer moeilijke omstandigheden de
gehele nacht gewerkt.
De zeer zware storm, de omstandig
heid dat aan boord van het schip
geen verlichting was en voor de be
manning moeilijk was, zich over
het zeer sterk hellende schip te be
wegen, maakten dat, ofschoon vele
vuurpijlen werden verschoten, eerst
in de morgen van 29 december bleek
dat twee schietlijnen over het schip
lagen, Toen dit bleek was alles spoe
dig klaar en werden de tien opva-
rrenden een voor een door middel
van het wippertoestel van boord ge
haald. Het was voor allen een moei
lijke nacht geweest. Toen de pijlen
van Petten zonder zichbaar resultaat
verschoten waren, werden die van
Callantsoog per auto gehaald en toen
deze verschoten waren die van Eg-
mond.
2 oktober 1925 stranding van de
vrachtbood 'Claudius Magnin' uit
Buyonne. Deze stranding werd door
Jb. Bakker bij de strandvonder F.
Gutker aangegeven.
13 februari 1926 stranding te Kamp
van de s.s. 'Krotine' thuis behorend
te IJmuiden, na acht uur en half uur
kwam deze boot echter weer vlot.
In de nacht van 24 op 25 december
1947 verging het Noorse schip de
'Skoghaug' hier voor de kust.
Alleen de 24-jarige stoker Arnt
Rökker wist de kust te bereiken in
een lek geslagen sloep. Meer dood
dan levend werd hij uit het water
gehaald door de 16-jarige J. Edu-
waard en Fok Breed.
Strandingen, die wij ons allen onge
twijfeld nog goed zullen herinneren
zijn die van de 'Framegge' (2086 ton)
Noors vrachtschip, dat strandde op
2 januari 1952 op de Hondsbossezee
wering. Vlotgetrokken op 9 januari.
De 'Limburg' (5500 ton), Belgisch
schip, strandde op 18 mei 1955 op
de Hondsbossezeewering. Vlotgetrok
ken op 24 mei.
De 'Catharina F' (338 ton), strandde
in februari 1965 te Schoorl aan Zee.
Dit is dan nog maar een gedeelte
van de strandingen, die de laatste
anderhalve eeuw plaatsvonden. Te
genwoordig is men in staat om on
der vaak de moeilijkste omstandig
heden, alle schepen weer vlot te
trekken. Vroeger was dit echter niet
het geval, zodat de schepen als wrak
achter gelaten werden, dit opende
echte grote mogelijkheden voor on
ze botensloper Jan Constant.
Zeer vele wrakken liggen er voor
onze kust, wie bijvoorbeeld herinnert
zich niet de scheepsmast, die tot de
februari-storm van 1953 boven
water stak. Zij allen vormen te sa
men een geheim, een geheim dat al
leen de zee kent en waarnaar wij
mensen slechts kunnen gissen.
Voor de totstandkoming van dit
stukje, mijn hartelijke dank aan de
K.N.Z.H.R.M.
Alphons F. J. Leysen
De voetbalvereniging 'Duinranders'
werd in 1948 opgericht. En bij de
oprichting konden reeds 58 leden
worden ingeschreven door de heer
A. de Wit, die toen secretaris was.
Men kon in die beginperiode nog
niet deelnemen aan de competitie en
dus werden vriendschappelijke wed
strijden gespeeld op het terrein van
de heer P. Meereboer. De 'dors' van
diens boerderij mocht als kleedlokaal
worden gebruikt. In 1950 echter
werd het speelterrein afgekeurd door
de Bond en de toen bestaande DUW
werd ingeschakeld om een behoorlijk
terrein te creeëren. Eind 1950 werd
met de werkzaamheden begonnen
nadat de heer Meereboer zich bereid
had verklaard zijn land voor maxi
maal 12 jaar aan Duinranders te
verhuren. En gedurende de tijd dat
men niet op het eigen veld kon spe
len werd gebruik gemaakt van een
noodterrein aan de Oorsprongweg
dat de heer S. Meereboer vrijwillig
afstond, een gebaar dat hij ook in
1965 maakte.
Intussen breidde de vereniging
zich uit, momenteel telt zij 136
leden, en er ontstond behoefte
aan twee sportvelden en een be
hoorlijk kleedgebouw.
De heer C. Spaansen werd bereid
gevonden een gedeelte van zijn land
aan de Voorweg af te staan maar
dit werd wegens het naar boven ko
mende grondwater afgekeurd. Maar
men wist middels ruiling en ver
koop en ook met medewerking van
het gemeentebestuur in het bezit te
komen van de huidige sportvelden.
Eén en ander geschiedde nadat men
zekerheid had dat het gemeentebe
stuur er niet in kon slagen een cen
traal sportcomplex te scheppen.
Hierop zou zowel de v.v. 'Schoorl'
als 'Duinranders' ieder twee velden
tot zijn beschikking hebben.
Maar met dat al had men nog
geen kleedlokaal en omdat de ge
meente financiëel niet kon bij
springen werden de hoofden bjj
elkaar gestoken en ontstond het
idee zelf een accomodatie te bou
wen.
De heer P. Admiraal maakte belan
geloos de tekeningen en zorgde ook
pro deo voor het opzichterschap.
Middels allerlei acties en door het
ter beschikking stellen van een ren
teloze geldlening van de gemeente
werd een belangrijk bedrag bij el
kaar gegaard. Op 12 oktober van het
vorig jaar durfde men het aan om
met de bouw van het lokaal een
aanvang te maken ook al, omdat de
middenstanders materiaal tegen in
koopsprijs ter beschikking stelden.
Binnenkort komt dit gebouw gereed
en alleen aan materiaalkosten was
al een bedrag nodig van 26.500,
Men hoopt de nog ontbrekende
8 mille door middel van éénmali
ge bijdrage te verkrijgen en men
hoopt dat alle inwoners van
Schoorl, nu de vereniging ook is
opengesteld voor niet-katholie-
ken, de vereniging financiëel zul
len steunen.
De vereniging heeft nameljjk een
aktie ontketend om de ontbre
kende gelden bij elkaar te krjj-
gen. Vandaag zult u wel een
groene circulaire in uw bus vin
den waarin u wordt opgewekt
donateur van Duinranders voor
één jaar te worden. U vindt al
vast een kaart, die u zelf moet
invullen, voor een extra éénjarig
donateurschap van de vereni
ging.
De kaart wordt a.s. zaterdag
weer bij u opgehaald en het be
stuur van Duinranders hoopt
uiteraard dat velen een éénmali
ge bijdrage tot verdere realisering
van het kleedlokaal zullen ge
ven.
Men kan zijn gift ook storten op gi
ronummer 1 268 847 ten name van
de penningmeester van de v.v. 'Duin
randers', Voorweg 77, Schoorl.
Mocht u zaterdag a.s. niet thuis zijn
dan kunt u de kaart afgeven bij de
heren G. Delis, Voorweg 77 of bij
H. C. Boekei, Meeuwenlaan 11 te
Groet.
Ook degenen die reeds donateur
zijn worden verzocht hun vereni
ging niet in de steek te laten
en hun extra steentje bjj te dra
gen.
Het vroegere pension 'De Hoop' in
Aagtdorp heeft al een bewogen ge
schiedenis achter de rug. Uw ver
slaggever kan zich nog herinneren
dat daar de familie Houter woonde
die naast het café een kruideniers
winkel dreven. Later is de heer J.
Beeldman in de zaak gekomen die
de bestaande combinatie jaren lang
heeft voortgezet. De kruidenierswin
kel verdween, het café werd ver
groot en -gemoderniseerd en kreeg
de naam 'De Paddestoel'.
En vorige week donderdag werd er
een receptie gehouden door de nieu
we eigenaar, de heer Neugebauer en
diens echtgenote. Er was veel be
langstelling hiervoor, burgemeester
Bergh voerde het woord en de heer
De Witte namens de Schoorlse VVV.
Talrijke bloemstukken die geschon
ken waren door zakenrelaties maak
ten van het vroegere café een ge
zellig en intiem geheel. Het wordt
dus een taveerne, zoals uit de naam
blijkt die de nieuwe eigenaar aan
het pand heeft gegeven. En geen
café verzekerde hij, er komt geen
biljard meer in ook. Iedereen mag
hier binnenkomen maar ik wil er
sfeer en gezelligheid in rbrengen
wat impliceert, geen dronken men
sen. Want smakelijk dineren terwijl
er op een paar pas afstand iemand
staat die geheel of gedeeltelijk is
aangeschoten, nee daar jaag je de
klanten mee de deur uit. Overigens
beschouwt de nieuwe eigenaar de
mensen die zijn zaak binnenkomen
niet als klanten maar als gasten. Het
is hier geen kruidenierswinkel, zegt
hij, het moet voor een Horecabedrijf
een eer zijn gasten te ontvangen en
daaraan ontbreekt het nogal eens.
En het belangrijkste voor dit soort
bedrijven is een goed kop koffie,
met vakmanschap geserveerd en
schone toiletten. Daar trek je mensen
mee. En als deze zaken niet in orde
zijn komt er niemand meer.
De burgemeester noemde de zaak 'n
grote huiskamer en zo moet je het
ook zien, zo zegt de nieuwe eige
naar. Deze is overigens geen groentje
in het vak. Hij heeft na zijn oplei
ding op de vakschool in verschillen
de vooraanstaande bedrijven ge
werkt in het hotel 'Duin en Kruyt-
berg' te Santpoort en hotel Tres
long te Hillegom.
Natuurlijk is het nu ook voor het
bedrijf van de heer Neugebauer een
stille tijd hoewel hij wel uw kerst
diner verzorgt. En bent u met een
groot gezelschap, ruimte is er ge
noeg, een dertigtal personen kan
tegelijk aan de kerstdis aanzitten.
En er zal nog meer ruimte komen
als de bar verkleind is deze vindt
de heer Neugebauer te groot voor
het doel dat hij aan zijn bedrijf
heeft gesteld. En doordat men de be
schikking heeft over hotelkamers
kunnen ook gasten volledig in pen
sion worden genomen.
Bij de vele goede wensen die de
heer Neugebauer en de zijnen don
derdag al in ontvangst hebben ge
nomen voegen wij gaarne de onze.
Voor het staatsexamen Engelse taal
en letterkunde (akte MO-B) slaag
de onze plaatsgenote, mevrouw J. H.
Coenen - De Jong.
Onze plaatsgenote, Margr. Laan,
slaagde afgelopen week in Utrecht
voor haar kapster-diploma.
I
Op vrijdag 23 december organiseert
de v.v. 'Duinranders' een openbare
klaverjasdrive om prachtige wild-
prijzen. Deze drive wordt gehouden
in het café van de heer P. Slijkerman
(De Bonte Koe), te Catrijp.
Uitslag van de vorige klaverjasdrive:
1.
K.
Glorie - G. Delis
5598
2.
P.
Berkhout - J. Delis
5490
3.
J.
Leek - J. Berkhout
5321
4.
Stam - P. Timmer
5296
5.
T.
Delis - G. Delis
5033
6.
B.
Hageman - K. Delis
4956
Kerstklokken, luidt nu maar vrolijk en blij,
Want Christus is geboren
In grote Liefde is door God,
Ons mensen 't Heil beschoren.
Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven,
Aan Hem ons hart gegeven,
Hij leidt ons uit de duisternis,
Langs zijn bepaalde wegen
Naar vrede en naar harmonie,
Hij brengt ons allen zegen.
Daarom, luidt blij nu klokken,
Laat luid uw klanken horen,
Want Christus is geboren
Maartje N. Zwaan
aangemeten door
HOFLAAN 2, TELEF. 2202 Leverancier van alle ziekenfondsen
UITSLUITEND SPECIALISTISCHE BEHANDELING
Brillen op ziekenfondsrecept van uw oogarts, worden in de
snelste tijd geleverd.
1
400,-
229
30
5,-
5913
59
5,-
9330
2
150,-
224
31
5,-
23441
60
5,-
2187
3
100,-
20683
32
5,-
15328
61
5,-
5696
4
25,-
13992
33
5,-
12125
62
5,-
22767
5
25,-
1282
34
5,-
7641
63
5,-
310
6
25,-
12467
35
5,-
13656
64
5,-
7394
7
25,-
18154
36
5,-
12960
65
5,-
4679
8
10,-
3582
37
5,-
11370
66
5,-
10539
9
10,-
17010
38
5,-
5541
67
5,-
2860
10
10,-
18560
39
5,-
14787
68
5,-
8161
11
10,-
22152
40
5,-
15400
69
5,-
19859
12
10,-
21308
41
5,-
18623
70
5,-
3466
13
10,-
21188
42
5,-
10610
71
5,-
6120
14
10,-
1218
43
5,-
5519
72
5,-
15723
15
10,-
14954
44
5,-
23952
73
5,-
20934
16
10,-
2537
45
5,-
15144
74
5,-
17430
17
10,"
3261
46
5,-
22245
75
5,-
23960
18
5,-
8390
47
5,-
7066
76
5,-
11515
19
5,-
21446
48
5,-
16470
77
5,-
11505
20
5,-
5690
49
5,-
3227
78
5,-
7742
21
5,-
20886
50
5,-
5542
79
5,-
3974
22
5,-
7702
51
5,-
10599
80
5,-
11063
23
5,-
221
52
5,-
6396
81
5,-
20697
24
5,-
21485
53
5,-
10969
82
5,-
17208
25
5,-
16536
54
5,-
8042
83
5,-
16500
26
5,-
19746
55
5,-
4642
84
5,-
17908
27
5,-
22423
56
5,-
3844
85
5,-
8369
28
5,-
15948
57
5,-
1063
86
5,-
5087
29
5,-
18501
58
5,-
17498
87
5,-
16542